نقدوبررسینقدوبررسی سیستم عامل ها

آیا هارمونی جایگزین اندروید می‌شود؟ هواوی عرضه HarmonyOS 2.0 را تائید کرد

هارمونی (Harmony)، سیستم عامل جدید هواوی جایگزین اندروید در گوشی‌های این کمپانی خواهد شد؛ سیستم عامل متن بازی که علاوه بر گوشی، با تلویزیون، تبلت و حتی خودروها نیز سازگار است.

پس از آن که احتمال قطع دسترسی هواوی به سیستم عامل اندروید بالا رفت، زمزمه‌های زیادی مبنی بر تلاش این شرکت برای طراحی و تولید یک سیستم عامل اختصاصی برای گوشی، تبلت، تلویزیون و سایر دستگاه‌های هوشمند شنیده می‌شد. این شرکت چینی در اواخر تابستان امسال در کنفرانس توسعه دهندگان خود بالاخره شایعات را تایید و به طور رسمی از سیستم عامل اختصاصی خود به نام هارمونی رونمایی کرد؛ سیستم عاملی که پیشتر با نام هنگ‌منگ (Hongmeng) شناخته می‌شد. ریچارد یو مدیر بخش مصرف‌کنندگان هواوی در جریان این کنفرانس اعلام کرد اگر این شرکت نتواند از اندروید استفاده کند، سیستم عامل Harmony کاملا آماده و قابل استفاده بر روی گوشی‌های موبایل است. او در ادامه گفت هواوی به خاطر ملاحظات تجاری و اکوسیستمی فعلا از این سیستم عامل استفاده نخواهد کرد.

harmony os / سیستم عامل هارمونی

هواوی که امروزه شرکت خوش نامی به حساب نمی‌آید، احتمالا از سال 2012 در حال کار بر روی هارمونی بوده است. با وجود این، شایعات و گزارشات در ارتباط با این سیستم عامل تنها پس از آن که دولت آمریکا این شرکت را در لیست سیاه خود قرار داد قوت گرفتند. این شرکت پس از صدور فرمان اجرایی از سوی دونالد ترامپ که در آن از هر گونه فعالیت در شبکه‌های مخابراتی آمریکا منع شده بود، در لیست شرکت‌های تحریم شده وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفت. فرمان اجرایی ترامپ به دلیل اتهاماتی مبنی بر همکاری و ارتباط هواوی با دولت چین صادر شده بود. به همین علت هواوی اکنون نمی‌تواند از شرکت‌های آمریکایی کالا یا خدمات خریداری یا از فناوری‌های آن‌ها استفاده کند.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • هارمونی او اس 2 برای گوشی‌های جدید هواوی عرضه می شود
  • سیستم عامل هارمونی چیست؟
  • تحریم هواوی از سوی آمریکا چه ارتباطی با هارمونی دارد؟
  • مشخصات فنی سیستم عامل جدید هواوی
  • از فروشگاه هواوی چه می‌دانیم؟
  • اولین دستگاه‌های مبتنی بر هارمونی چه زمانی وارد بازار خواهند شد؟
  • آیا تولید یک سیستم عامل جدید کار آسانی است؟
  • آیا کار برای هواوی مشکل است؟

 


هارمونی او اس 2 برای گوشی‌های جدید هواوی عرضه می‌شود


کمپانی هواوی به طور رسمی تائید کرد که گوشی‌های جدید این شرکت که از رابط کاربری EMU 11 استفاده می‌کنند، قادر به آپدیت سیستم عامل خود از اندروید به هارمونی او اس 2 خواهند بود. پیش‌بینی شده نسخه بتای سیستم عامل هارمونی او اس 2 (HarmonyOS 2.0) از دسامبر 2020 به مرور در اختیار تمام توسعه‌دهندگان قرار داده شود.

بر اساس اخبار و شایعات منتشر شده، این سیستم عامل هواوی، به ترتیب و با زمان‌بندی بخصوصی در اختیار گوشی‌ها قرار می‌گیرد. گوشی‌های با پردازنده Kirin 9000 (مانند گوشی‌های سری Mate 40) اول از همه این سیستم عامل را دریافت می‌کنند، سپس گوشی‌های با پردازنده Kirin 990 5G (مانند مدل های Mate 30 و P40) و در آخر هم گوشی‌های قدیمی‌تر هواوی سیستم عامل هارمونی را دریافت خواهند کرد.

سیستم عامل هارمونی او اس 2.0 هواوی


سیستم عامل هارمونی چیست؟


یو اعلام کرده سیستم عامل جدید هواوی هم مانند اندروید متن باز خواهد بود و توسعه دهندگان می‌توانند آن را بسته به امکانات سخت افزاری خود ویرایش کنند که در نتیجه سبب می‌شود این سیستم عامل در پلتفرم‌های بیشتری در دسترس باشد. او همچنین گفت مهاجرت از اندروید به هارمونی تنها چند روز زمان خواهد برد و این سیستم عامل که قابلیت اجرا در دستگاه‌های مختلفی را نیز دارد، از زبان‌های برنامه نویسی نظیر اندروید، لینوکس و HTML5 پشتیبانی می‌کند.

harmonyos / سیستم عامل جدید هواوی

هواوی پس از اعمال محدودیت‌های دولت ترامپ، در حالی که منتظر اعلام نظر وزارت بازرگانی آمریکا بود، اعلام داشت احتمال دارد نتواند در دستگاه‌های آینده خود از اندروید استفاده کند. کاترین چن یکی از مدیران ارشد این شرکت ماه گذشته خبر از ساخت سیستم عامل هارمونی داده بود ولی گفته بود این سیستم عامل برای گوشی‌های هوشمند طراحی نشده است. او گفت آن‌ها در ابتدا سیستم عامل Harmony را برای استفاده در اینترنت اشیا و دستگاه‌هایی مثل تلویزیون‌های هوشمند تولید کردند و این سیستم عامل نسبت به سیستم عاملی که برای یک گوشی ساخته می‌شود کدهای کمتری دارد.

harmony os / سیستم عامل هارمونی

بر اساس گزارشات، موسس و مدیر عامل هواوی رن ژنگفی مدعی شده سیستم عامل جدید هواوی 60 درصد از اندروید سریع‌تر است. این صحبت او در تناقض با گفته‌های خانم چن است و نشان می‌دهد هارمونی در حقیقت برای گوشی‌های همراه ساخته شده است. رن همچنین گفته دستگاه‌هایی که از HarmonyOS بهره می‌برند به یک فروشگاه اختصاصی برای اپلیکیشن‌هایشان نیاز خواهند داشت. این در حالی است که پیشتر نیز شایعاتی در مورد این فروشگاه منتشر شده بود.


تحریم هواوی از سوی آمریکا چه ارتباطی با هارمونی دارد؟


گوگل در پی ممنوعیتی که دولت آمریکا بر هواوی اعمال کرد، دیگر به روز رسانی‌های جدید این سیستم عامل را در اختیار این شرکت قرار نمی‌دهد. وزارت خزانه داری آمریکا در اواخر ماه می 3 ماه به هواوی فرصت داد تا دستگاه‌های کنونی خود را به جدیدترین نسخه آپدیت کند. پس از آن و چند هفته بعد از اعلام رسمی این فرصت 3 ماهه، هواوی ظاهرا نام تجاری هنگ‌منگ را در چین و پرو به ثبت رسانده که نشان می‌دهد آن‌ها از همان زمان به دنبال مهاجرت از اندروید بودند.

harmony os / سیستم عامل هارمونی

در روز 9 آگوست ترامپ گفت آمریکا روابط تجاری خود با چین را متوقف می‌کند ولی پس از او، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد منظور رییس جمهور ممنوعیت سازمان‌های فدرال از خرید تجهیزات مخابراتی و ویدیویی از هواوی بوده است. هفته گذشته و به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها بر سر تعرفه‌های اعمال شده از سوی دو کشور گزارش شد دولت آمریکا فعلا صدور گواهی که به کمپانی‌های آمریکایی اجازه می‌داد فروش محصولات خود به هواوی را از سر بگیرند، به تعویق انداخته است.


مشخصات فنی سیستم عامل جدید هواوی

 

هواوی اعلام کرده سیستم عامل هارمونی شامل 4 ویژگی فنی به خصوص است.

  • در این سیستم عامل از تکنیک‌های یادگیری ماشین استفاده شده تا سرعت عملکرد آن افزایش پیدا کند به همین دلیل سرعت اجرای برنامه‌ها تا 25.7 درصد بیشتر شده است.
  • هارمونی در دستگاه‌های مختلفی قابل استفاده است. این دستگاه‌ها گوشی، تبلت، گجت‌های پوشیدنی، تلویزیون، کامپیوتر و سایر موارد را شامل می‌شوند.
  • طراحی جدید ریزهسته و محیط اجرای امن (Trusted execution environment) سبب شده امنیت سیستم عامل بیشتر شود.
  • HarmonyOS همراه با ابزار جدیدی برای توسعه‌دهندگان عرضه می‌شود که بوسیله آن می‌توان برنامه‌هایی سازگار با این سیستم عامل را تولید کرد که در چندین دستگاه مختلف قابل اجرا باشند.

از فروشگاه هواوی چه می‌دانیم؟


سیستم عامل جدید هواوی

گفته می‌شود در ماه خرداد، هواوی از توسعه‌دهندگان گوگل‌پلی دعوت کرده تا برنامه‌های خود را در اپ گالری آن (AppGallery) منتشر کنند. در ادامه یکی از این توسعه‌دهندگان به صورت ناشناس ایمیلی را منتشر کرد که ظاهر از سوی هواوی ارسال شده و این شرکت در آن به او پیشنهاد پشتیبانی و دسترسی رایگان به درگاه توسعه دهندگان هواوی را ارائه داده است.


اولین دستگاه‌های مبتنی بر هارمونی چه زمانی وارد بازار خواهند شد؟


سیستم عامل جدید هواوی

به تازگی ریچارد یو، سرپرست بخش تجاری هوآوی در کنفرانس توسعه دهندگان برتر تکنولوژی که اخیرا برگزار شده است، اعلام کرده است که تمامی گوشی‌های برند هوآوی از سال 2021 به بعد از سیستم عامل هارمونی استفاده خواهند کرد. در این کنفرانس، اعلام شد که شرکت هوآوی هم اکنون در حال انجام مراحل آماده سازی برای انتقال سیستم عامل گوشی‌های هوشمند خود از اندروید به هارمونی او اس است و دلیل این امر نیز برطرف کردن فوری نیازهای کاربران هوآوی در پی تحریم‌های آمریکا است.

گفتنی است که تحریم شرکت هوآوی توسط آمریکا روی عوامل متعددی تاثیر گذاشته و ادامه کار را برای توسعه هوآوی مشکل کرده است. شرکت هوآوی هم اکنون برای تهیه چیپست‌های سخت افزاری که مربوط به پشتیبانی از شبکه 5G هستند دچار مشکل شده است. علاوه بر این مشکلات نرم‌افزاری دیگری نیز از جمله عدم پشتیبانی گوگل از نرم‌افزارهای اندرویدی گوشی‌های هوشمند هوآوی و عدم قرارگیری آپدیت‌های جدید اندروید برای گوشی‌های هوآوی نیز سر راه شرکت هوآوی قرار گرفته است. در همین راستا ریچارد یو، در کنفرانس اخیر اعلام کرد که توسعه دهندگان نرم‌افزاری شرکت هوآوی هم اکنون روی اپلیکیشن‌های متعدد سیستم عامل جدید هارمونی در حال کار هستند تا کاربران هوآوی پس از استفاده از این سیستم عامل نیازی به گوگل پلی نداشته باشند چرا که پشتیبانی این اپلیکیشن‌ها به طور مستقیم توسط هوآوی انجام خواهد شد.

سیستم عامل هارمونی

هرچند بسیاری از آنالیزورهای صنعت تکنولوژی درمورد موفقیت هوآوی در توسعه سیستم عامل هارمونی شک و تردید دارند چرا که بسیاری از کاربران از اپلیکیشن‌های انحصاری گوگل مانند Gmail و Youtube استفاده می‌کنند و پشتیبانی این اپلیکیشن‌ها جز از طریق گوگل پلی امکان پذیر به نظر نمی‌رسد.حال چشم صنعت تکنولوژی به یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید گوشی هوشمند و آینده سیستم عامل جدید آن دوخته شده است. باید دید جنگ تجاری میان آمریکا و چین با عرضه این سیستم عامل انحصاری به کجا خواهد رسید.

پیش از این اعلام شده بود که سیستم عامل جدید هواوی ابتدا در سال 2021 میلادی برای تلویزیون‌های هوشمند و سایر دستگاه‌هایی که دارای صفحه نمایش هوشمند هستند عرضه می‌شود. طی سال‌های آینده این سیستم عامل برای خودروها، گجت‌های پوشیدنی و سایر دستگاه‌ها منتشر خواهد شد.

harmony os / سیستم عامل هارمونی

هواوی همچنین جزییات جدیدی در ارتباط با به روز رسانی‌های جدید رابط کاربری EMUI 10 منتشر کرده و اعلام شد که گوشی میت 30 نیز با این رابط کاربری عرضه می‌شود. هواوی تاکید زیادی بر سازگاری EMUI 10 با دستگاه‌های مختلف داشته است. کاربران این رابط کاربری قادر خواهند بود از طریق تلویزیون هوشمند خود به تماس‌ها پاسخ بدهند و صفحه نمایش گوشی را نیز بر روی یک لپ‌تاپ بیندازند. همچنین از طریق گوشی می‌توان با پهپادها و خودروها نیز ارتباط برقرار کرد. به گفته ونگ چنگلو، رییس بخش نرم‌افزار هواوی، آن‌ها توانستند به شکل نرم‌افزاری و با ترکیب گوشی با لپ‌تاپ یک دستگاه کاملا جدید خلق کنند.

 


آیا تولید یک سیستم عامل جدید کار آسانی است؟


تولید یک سیستم عامل جدید از صفر و جلب حمایت توسعه‌دهندگان به اندازه غیر قابل باوری مشکل است. توسعه‌دهندگان بیشتر به سیستم عاملی متمایل می‌شوند که کاربران بیشتری دارد و در حال حاضر اندروید گوگل و iOS اپل حرف اول را در این زمینه می‌زنند. هواوی اولین شرکتی نیست که سعی داشته یک سیستم عامل جدید بسازد.

harmony os / سیستم عامل هارمونی

مایکروسافت سعی داشت ویندوز فون را همه گیر کند ولی نتوانست. سامسونگ نیز سال‌هاست تلاش می‌کند تایزن را میان کاربران جا اندازد ولی تا به امروز تنها موفق شده آن را در ساعت‌های هوشمند خود به کار بگیرد. حتی بلک بری که کاربران زیادی دارد تلاش ناموفقی در زمینه تولید یک سیستم عامل مدرن و اپلیکیشن محور داشت. آن‌ها در نهایت از این ایده خود دست کشیدند و به اندروید رو آوردند.

 


آیا کار برای هواوی مشکل است؟


هواوی دومین تولید کننده گوشی در جهان به شمار می‌آید و سهم بسیار بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است. بنابراین نمی‌توانیم از همین حالا پروژه هارمونی را شکست خورده تلقی کنیم. طی سال‌های گذشته در کشور چین، به لطف بازار بزرگ آن، پلتفرم‌ها و سیستم‌های جدید زیادی روی کار آمدند. از همین رو، حتی اگر هارمونی نتواند در عرصه جهانی به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کند ممکن است بتواند تعداد کاربران چینی خود را به اندازه‌ای بالا ببرد تا در طول زمان بیشتر توسعه پیدا کرده و سهم بیشتری را تصاحب کند. البته که با راه همواری رو به رو نخواهد بود.

هواوی در ایران نیز به عنوان یک برند تولید کننده گوشی های موبایل بسیار جا افتاده است.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار