نقدوبررسی انواع تبلت

بررسی تبلت مدیاپد T5 هواوی

تبلت مدیاپد تی ۵ هواوی با نمایشگر ۱۰٫۵ اینچی خود میهمان جدید بازار کشورمان خواهد بود با بررسی این تبلت همراه م باشید.

حال و روز ناخوش دنیای تبلت‌ها باعث شده است تا بسیاری از فعالان قدرتمند این عرصه، فعالیت‌های خود را کمتر کنند. تبلت‌های اندرویدی بیش از آیپد مورد بی‌مهری کاربران قرار گرفته‌اند؛ هواوی با سهمی نزدیک به ۱۰ درصدی دومین عرضه‌کننده‌ی بزرگ تبلت‌های اندرویدی محسوب می‌شود. تبلت‌های هواوی در ۳ سری مدیاپد M، مدیاپد T و سری پرچم‌دار و جدید میت‌تب پرو دراختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی مدیاپد تی 5 هواوی
عرضه
معرفی 2018، اوت
وضعیت موجود. عرضه شده در سپتامبر 2018
نمایشگر
نوع IPS LCD لمسی خازنی، 16 میلیون رنگ
ابعاد 10.1 اینچ (~74.2% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن 1920 در 1200 پیکسل، 16:10 (~224 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
بدنه
ابعاد 243 در 164 در 7.8 میلی‌متر
وزن 460 گرم
ساخت جلوی شیشه‌ای، پشت آلومینیومی، فریم آلومینیومی
سیم‌کارت نانو-سیم
پلتفرم
سیستم‌عامل در زمان عرضه – اندروید 8.0 (اوریو) – دارای سرویس‌های گوگل – EMUI 8
تراشه HiSilicon Kirin 659 (شانزده نانومتری)
پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (چهار هسته‌ی 2.36 گیگاهرتز Cortex-A53 و چهار هسته‌ی 1.7 گیگاهرتز Cortex-A53)
پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP2
حافظه
درگاه حافظه microSDXC (درگاه اختصاصی)
حافظه داخلی 16 گیگابایت 2 گیگابایت رم، 32 گیگابایت 3 گیگابایت رم
دوربین
اصلی 5 مگاپیکسل (فوکوس خودکار، f/2.4)
فیلم‌برداری 1080p@30fps
سلفی 2 مگاپیکسل (f/2.4)
صدا
جک ۳.۵ میلی‌متری بله
باتری
باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5100 میلی آمپر ساعت
قابلیت‌ها
حسگرها شتاب‌سنج
شبکه
فناوری GSM / HSPA / LTE
اتصالات
شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات
بلوتوث 4.2، A2DP، LE
GPS بله، با A-GPS (LTE model)، GLONASS، BDS
رادیو خیر
USB microUSB 2.0
متفرقه
رنگ‌ها مشکی، طلایی
حدود قیمت در زمان عرضه حدود 170 یورو

احتمالا می‌دانید که در دنیای تبلت‌ها به‌خصوص در محصولات میان‌رده و اقتصادی تقریبا خبری از سخت‌افزار به‌روز و قدرتمند نیست و قدرت‌نمایی فنی تنها به محصولات پرچم‌دار و بالارده خلاصه می‌شود. مدیاپد تی ۵ هواوی با پردازنده‌ی نسبتا قدیمی کرین ۶۵۹، نمایشگر ۱۰٫۱ اینچی FHD، امکان اتصال سیم‌کارت و بدنه‌ی فلزی محصولی اقتصادی محسوب می‌شود و کاربرانی را که به‌دنبال یک تبلت برای انجام کارهای روزمره هستند، بیشتر هدف قرار می‌دهد.

طراحی

شمایل جلوی تبلت شباهت زیادی به دیگر اعضای سری مدیاپد دارد و همان‌طور که از ابعاد نمایشگر نیز برمی‌آید، المان‌‌های طراحی بر‌مبنای استفاده‌ی افقی چیده شده‌اند. حاشیه‌های اطراف نمایشگر چندان باریک نیستند؛ اما لطمه‌‌‌ای به تجربه‌ی کاربر نیز نمی‌زنند و نسبت نمایشگر ۱۶:۱۰ این تبلت به بدنه‌ی آن ۷۴٫۲ درصد است. در نمای جلوی دستگاه به جز نمایشگر، برند هواوی و دوربین سلفی چیز دیگری به چشم نمی‌خورد. چینی‌ها اطلاعاتی در مورد نوع شیشه‌ی محافظ دستگاه ارائه نکرده‌اند.

بدنه‌ی MediaPad T5 به جز نوار پلاستیکی یک سانتی‌متری تقویت آنتن‌دهی در پنل پشتی، بدنه‌ای از جنس آلومینیوم دارد. قاب پشتی از سه طرف تا جلوی دستگاه کشیده شده و با یک بخش جانبی باریک به جلوی دستگاه پیوند خورده‌ است. وزن تبلت هواوی تقریبا به ۴۶۰ گرم و ضخامت آن به ۷٫۸ میلی‌متر می‌رسد؛ این وزن را برای یک تبلت ۱۰ اینچی نه می‌توان کم و نه آزاردهنده توصیف کرد، البته پرداخت مات فلز پشت دستگاه نیز درکنار انحنای کناره‌های آن به قرارگیری راحت‌تر آن در دست کاربر (دو دست) کمک می‌کند. طول و عرض دستگاه نیز به‌ترتیب ۲۴۳ و ۱۶۴ میلی‌متر هستند.

از نظر کیفیت ساخت به‌عنوان محصول غیر پرچم‌دار، مدیاپد تی ۵ نمره‌ی قبولی کسب می‌کند؛ از نظر ماشین‌کاری و کیفیت اتصالات نیز نمی‌توان خرده‌ای به این تبلت گرفت. در هیچ جای دستگاه محلی برای اتصال کیبورد وجود ندارد؛ بدین‌ترتیب کاربر تنها قادر به استفاده از کیبوردهای بلوتوث غیر اختصاصی خواهد بود. درحال‌حاضر MediaPad T5 تنها در دو رنگ مشکی و طلایی به‌فروش می‌رسد.

کلیدهای پاور و تغییر حجم صدا در لبه‌ی سمت راست قرار گرفته‌اند و هیچ‌گونه لقی در آن‌ها دیده نمی‌شود؛ البته نزدیک‌‌تر بودن کلیدها به سمت جلوی دستگاه را بیشتر می‌پسندیم. جک‌ ۳٫۵ میلی‌‌متری صدا، درگاه Micro USB و شیار مربوط به سیم‌کارت و حافظه‌ی MicroSD در نیمه‌ی بالایی فریم سمت چپ قرار گرفته‌اند؛ اسپیکرهای استریو نیز در لبه‌ی پایینی مدیاپد تی ۵ تعبیه شده‌اند که در استفاده‌ی عالی امکان پوشانده شدن آن با دست اندک است. متأسفانه مدیاپد T5 به حسگر اثرانگشت مجهز نیست.

نمایشگر و اسپیکر

اصولا مهم‌ترین چیزی که یک فرد را به خرید تبلت تشویق می‌‌کند، نمایشگر بزرگ‌تر و راحتی مشاهده‌ی محتوا در آن نسبت به گوشی‌های موبایل است. هواوی از یک پنل IPS LCD با قطر ۱۰٫۱ اینچ و نسبت تصویر ۱۶:۱۰ در مدیاپد تی ۵ بهره می‌گیرد که خوشبختانه رزولوشن ۱۹۲۰ × ۱۲۰۰ پیکسل و تراکم ۲۲۴ پیکسل‌براینچ این نمایشگر برای ارائه‌ی تصویر شارپ در فاصله‌ی استفاده‌ی عادی تبلت مناسب به‌نظر می‌رسد. از سوی دیگر قابلیت تنظیم هوشمند رزولوشن نیز به ایجاد تعادل بین مصرف باتری و تجربه‌ی دیداری کمک می‌کند.

هنوز نسبت تصویر ۴:۳ (نسبت تصویر آیپدها) در دنیای اندرویدی‌ها به جز برخی مدل‌های معدود چندان مرسوم نیست؛ نسبت تصویر ۱۶:۱۰ و ۱۶:۹ به دلیل عریض بودن گزینه‌ی ایده‌آلی برای مشاهده‌ی محتوای ویدئویی هستند و تطابق بیشتری در حالت عمودی با نرم‌افزارهای توسعه داده شده بر مبنای موبایل دارند؛ اما از طرفی نسبت تصویر ۴:۳ مساحت بیشتری را در قطر یکسان ارائه می‌کند و برای خوانندگان محتوای متنی، وب‌گردی و مواردی از این دست ایده‌آل است. اولین نکته‌ای که در برخورد با نمایشگر نظر ما را جلب کرد روشنایی پایین آن بود؛ اما آزمایش‌‌ها چه می‌گویند؟

عملکرد نمایشگر محصولات پرچم‌دار
محصول ٫ پارامترها حداقل روشنایی حداکثر روشنایی دستی حداکثر روشنایی خودکار نسبت کنتراست Native خطای رنگ میانگین
سفید مشکی سفید مشکی سفید حالت پیش‌فرض دقیق‌ترین حالت
مدیاپد T5 ۲٫۶ ۱٫۳ ۱۸۰ ۱۳۸ ۴٫۲ ۲٫۳ (Warm)
سرفیس پرو ۷ ۰٫۸ ۰٫۶ ۳۹۴ ۰٫۶ ۳۹۴ ۶۲۵ ۱٫۶ ۱٫۶
سرفیس پرو X ۶٫۹ ۰٫۹۶ ۶۵۴ ۰٫۹۶ ۶۵۴ ۶۸۱
آیپد پرو ۱۱ ۲۰۱۸ ۲٫۱ ۰٫۵۸ ۵۱۰ ۰٫۵۸ ۸۹۷ ۲٫۲ ۲٫۲
مدیاپد M5 پرو ۱٫۹ ۲٫۵۳ ۲۶۰ ۲٫۵۰ ۲۶۰ ۱۰۳ ۳٫۱ ۳٫۱ (Normal)
مدیاپد M3 لایت ۱٫۹۲ ۴٫۵۴ ۴۲۰ ۴٫۵۵ ۴۲۰ ۹۲٫۳
گلکسی تب S3 ۳٫۰۵ ۰ ۶۸۴ ۰ ۷۸۸

در آزمایش روشنایی که در شرایط یکسان برای محصولات مختلف انجام می‌شود، مدیاپد تی ۵ حداکثر روشنایی ۱۸۰ نیت را ثبت کرد که پایین‌تر از انتظار ما بود؛ این عدد میانگین روشنایی در چهار منطقه‌ی نمایشگر محسوب می‌شود. در تنظیمات نمایشگر گزینه‌ای برای تنظیم خودکار وجود ندارد که به‌معنی تعبیه نشدن حسگر نور محیطی است. رنگ مشکی روشنایی میانگین ۱٫۳ نیت تولید می‌کند که برای یک نمایشگر LCD مناسب است. کنتراست ۱۳۸ نشان می‌دهد که در فضاهای داخلی، نمایشگر کنتراست قابل‌قبولی خواهد داشت.

حداقل روشنایی ۲٫۶ نیتی مدیاپد تی ۵ در محدوده‌ی قابل قبول برای استفاده در محیط‌های تاریک قرار می‌گیرد؛ قابلیت «Eye Comfort» نیز به فیلتر نور آبی برای کاهش فشار بر چشم به‌ویژه در محیط‌های تاریک کمک می‌کند. در فضای بیرونی استفاده از مدیاپد تی ۵ با توجه روشنایی نه چندان بالای نمایشگر چالش برانگیز و بازتاب نور از نمایشگر زیاد است. بدین‌ترتیب مدیاپد تی ۵ ازلحاظ خوانایی نمایشگر فاصله‌ی زیادی با آیپد و برخی نمونه‌های اندرویدی دارد. زاویه‌ی دید نمایشگر را نیز کاملا مناسب ارزیابی می‌کنیم (البته هنوز در محیط‌های داخلی).

به جز انتخاب «Warm» و «Cold» برای دمای رنگ، تنظیمات دیگری در مورد رنگ‌ها در مدیاپد تی ۵ به چشم نمی‌خورد. پوشش ۹۹٫۴ درصدی sRGB و نبود حالت‌های دیگر به‌معنی عدم پشتیبانی از فضای رنگی گسترده است که انتظار آن را نیز در یک تبلت با این برچسب قیمتی نداشتیم. میانگین دقت رنگ در حالت پیش‌فرض ۴٫۲ بود؛ اما باتوجه‌به تمایل رنگ‌ها به‌خصوص سفید به سردی، آزمایش را بار دیگر در حالت «Warm» انجام دادیم که نتیجه کاهش خطا به ۲٫۳ بود. به تصاویر زیر دقت کنید:

اسپیکر و دوربین

اسپیکرهای استریوی مدیاپد تی ۵ حجم صدای زیادی ایجاد می‌کنند؛ اما در بازتولید فرکانس‌های پایین (بیس) و عمق صدا ناتوان هستند. صداهای با فرکانس بالا نیز باشدت بیش از حد تولید می‌شوند. در صورتی که حجم صدا را به حداکثر برسانید احتمالا شما نیز متوجه اعواج یا دیستورشن خواهید شد. توصیه می‌کنیم اگر قصد تماشای فیلم دارید، از هدفون یا اسپیکرهای خارجی استفاده کنید. در صورت استفاده از هدفون‌های با‌سیم، امکان بهره‌مندی از Huawei Histen برای شخصی‌سازی بیشتر صدای دریافتی نیز وجود دارد. کاربر به کمک این قابلیت قادر به تنظیم کیفیت صدای خروجی ازطریق یک اکولایزر ۱۰ خطی است و تنظیماتی برای ایجاد صدای سه‌بعدی و فراگیر‌تر را نیز دراختیار دارد.

در بحث دوربین عموما انتظار زیادی از تبلت‌ها وجود ندارد؛ زیرا عکاسی و فیلم‌برداری با یک گجت ۱۰ اینچی کار منطقی و ساده‌ای نیست. تبلت هواوی از یک حسگر ۵ مگاپیکسلی با لنز f٫2.4 به‌عنوان دوربین اصلی و یک حسگر ۲ مگاپیکسلی با f٫2.4 برای عکاسی و فیلم‌برداری سلفی بهره می‌گیرد؛ دوربین اصلی به فوکوس خودکار مجهز شده است اما طبق انتظار فلشی در پشت تبلت به برای عکاسی در محیط‌‌های تاریک به چشم نمی‌خورد؛ نور سفید ایجاد شده توسط نمایشگر می‌تواند نقش فلش را برای استفاده از دوربین سلفی ایفا کند. نرم‌افزار دوربین نیز به گوشی‌های هواوی مبتنی بر EMUI 8 شباهت بسیاری دارد. HDR، پانوراما، فیلترهای تصویر و … در دراختیار کاربر قرار دارند و خبری از حالت پرو در آن نیست.

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی در نور کافی رنگ‌‌های زنده‌ای ندارند و تاریک‌تر از آنچه که باید ثبت می‌شوند؛ دوربین اصلی همچنین در فضای تاریک تقریبا غیرقابل استفاده است. در بحث دوربین سلفی نیز به دلیل ثابت بودن فوکوس باید فاصله‌ی مناسب تا دوربین را رعایت کنید؛ ما انتظار جزئیات در خروجی دوربین سلفی را نداشتیم و استفاده از آن را نیز تنها برای تماس‌‌های ویدئویی و مواردی از این دست پیشنهاد می‌کنیم. در مجموع باید گفت هر دو دوربین کیفیتی پایین‌تر از تصور شما و آنچه که حتی در یک موبایل اقتصادی می‌بینید، دارند؛ بنابراین اگر کیفیت دوربین برای شما مهم است این گزینه را کنار بگذارید.

نرم‌افزار

یکی از نقدهای جدی به تبلت‌های اندرویدی، توجه اندک سازندگان و گوگل به تجربه‌ی نرم‌افزاری آن‌ها بازمی‌گردد؛ به‌طوری که حتی تبلت‌های پرچم‌دار اندرویدی نیز چند پله از آیپدهای اپل عقب هستند. اپل هرسال برای تبلت‌های ارزان خود نیز نسخه‌ی جدیدی از سیستم‌عاملش را منتشر می‌کند؛ در‌صورتی‌که گوگل از مدت‌ها پیش بهینه‌سازی اندروید برای تبلت را جدی نمی‌گیرد. مدیاپد تی ۵ همانند بسیاری از تبلت‌های هواوی با اندروید ۸ اوریو و EMUI 8.0 روانه بازار شده است؛ البته تبلت‌های جدید و بالارده‌ی این شرکت مانند میت‌‌تب پرو و ام ۶ با اندروید ۱۰ عرضه می‌شوند.

EMUI 8 در مدیاپد تی ۵ به همین رابط کاربری در موبایل‌های هواوی شباهت بسیار زیادی دارد؛ به‌طوری‌که ویژگی‌های خاصی مرتبط با تبلت در آن مشاهده نمی‌شود؛ همان‌طور که از یک تبلت ۱۰ اینچی انتظار داریم، رابط کاربری و المان‌های آن با چرخش نمایشگر به‌صورت افقی نیز قابل استفاده هستند؛ در این حالت برخی اپلیکیشن‌ها مانند تنظیمات تبلت و تنظیمات اپلیکیشن‌های دیگر به‌صورت یک یک ستون در سمت چپ به نمایش در می‌آیند تا کاربر راحت‌تر در محیط آن‌ها جابه‌جا شود. اغلب اپلیکیشن‌های اندروید و هواوی مدیاپد از جمله گالری، رابط کاربری متفاوتی با نسخه‌ی موجود در گوشی‌های هوشمند ندارند و صرفا محتوا در ابعاد بزرگ‌تری نمایش می‌دهند.

برخلاف آخرین تبلتی که از هواوی بررسی کردیم، خبری از حالت نه‌چندان پخته‌ی EMUI Desktop‌ نیست؛ در این حالت چینش کلیدهای ناوبری به تجربه‌ی دسکتاپ نزدیک می‌شود و نحوه‌ی اجرای اپلیکیشن‌ها در پنجره‌های مختلف ممکن است؛ اما تغییر ابعاد پنجره‌ها امکان‌پذیر نیست، ضمن اینکه نمی‌توان اپلیکیشن‌ها را مانند آنچه از نسخه‌ی عادی اندروید سراغ داریم، کنار هم اجرا کرد. حالت دسکتاپ EMUI‌ امکان درگ اند دراپ مواردی همچون عکس را نیز به داخل اسناد یا اپلیکیشن‌های مرتبط دیگر نمی‌دهد. فقدان این قابلیت در تی ۵ را مشکل بزرگی نمی‌دانیم.

در نگاه نخست به آیکون‌‌های صفحه‌ی اصلی، خبری از آیکون‌های تماس و پیام نبود؛ هواوی این آیکون‌‌‌‌ها را به فولدر «Tools» انتقال داده، حالت اسپلیت اسکرین یا اجرای دو اپلیکیشن درکنار هم، با آیکون خاصی در بالای کارت‌های اپلیکیشن‌های اخیر دردسترس است؛ به‌عنوان مثال می‌توان در حالت افقی، یک پنجره را برای پخش ویدئو در نظر گرفت و در پنجره‌ی دوم به‌صورت هم‌زمان به وب‌گردی پرداخت. بخش اعلان‌ها کوچک‌ترین تفاوتی با گوشی‌های مبتنی بر EMUI 8 ندارد و مواردی همچون اسکرین‌شات، اسکرین رکوردر و Huawei Share در آن به چشم می‌خورد.

چینی‌ها ویژگی «Game Suite» را نیز برای علاقه‌مندان به بازی فراموش نکرده‌اند؛ علاوه‌بر غیرفعال‌سازی برخی اعلان‌ها برای حفظ تمرکز گیمر، سه حالت زیر برای اجرای بازی‌ها درنظر گرفته شده است:

  • Gaming Mode: بهترین عملکرد و بیشتین مصرف
  • Smart Mode: تعادل میان مصرف و عملکرد
  • Power Saving Mode: کاهش قدرت پردازشی برای افزایش شارژدهی

باتوجه‌به نگرانی‌های پیش‌آمده در مورد سرنوشت اندروید در گجت‌های ساخت هواوی، خوشبختانه باید گفت این تبلت مشکی از بابت اپلکیشن‌های گوگل و سرویس‌های آن ندارد. خرید یک تبلت با اندروید ۸ در سال ۲۰۲۰ مایوس‌کننده است و امیدواریم هواوی تنها به انتشار بسته‌های امنیتی اکتفا نکند.

بازده و عملکرد

از دستگاهی که در دسته‌ی محصولات اقتصادی قرار می‌گیرد، نمی‌توان انتظار مشخصات فنی نجومی داشت. مدیاپد T5 از پردازنده‌ی میان‌رده و نسبتا قدیمی Kirin 659 قدرت می‌گیرد؛ پردازنده‌ای ۱۶ نانومتری و ۶۴ بیتی که ۳ سال از رونمایی آن می‌گذرد و نسل پیش از دو مدل کرین ۷۱۰ و ۸۱۰ به‌شمار می‌آید. در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ کرین ۶۵۹ توان پردازشی چندین محصول میان‌رده‌ی گروه هواوی مانند میت ۱۰ لایت و پی ۲۰ لایت را تأمین می‌کرد.

پردازنده‌ی مرکزی کرین ۶۵۹ از ترکیب ۸ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A53 در قالب دو کلاستر ۴ هسته‌ای با فرکانس‌های ۱٫۷ و ۲٫۳۶ گیگاهرتز بهره می‌برد و پردازش‌های گرافیکی برعهده‌ی ماژول ۲ هسته‌ای Mali-T830 آرم با فرکانس حدودی ۹۰۰ مگاهرتز قرار دارد. کنترلر رم LPDDR3 با فرکانس ۹۳۳ مگاهرتز درکنار مودم LTE Cat.4٫13 به‌ترتیب با سرعت دانلود و آپلود بیشینه‌ی ۳۰۰ و ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه از جمله‌ی مشخصات فنی مهم دیگر کرین ۶۵۹ به‌حساب می‌آید.

درکنار پردازنده‌ی میان‌رده‌ی کرین ۶۵۹، تبلت اقتصادی هواوی از ۲ یا ۳ گیگابایت رم به‌همراه ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی eMMC 5.1 نیز بهره می‌برد؛ بنابراین از دیدگاه سرعت حافظه و چندوظیفگی نیز نمی‌توان انتظار عملکرد چشم‌گیری را مدیاپد T5 داشت. ما نسخه‌ی ۳ | ۳۲ گیگابایتی مدیاپد T5 را برای بررسی دراختیار داشتیم؛ سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی ذخیره‌سازی دستگاه در جدول زیر آمده است:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
مدل‌ها ٫ عملکرد نرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
هواوی مدیاپد T5 ۲۹۷٫۹۶ ۸۵٫۱۸ ۷۳٫۱۷ ۷۶٫۸۳
هواوی Y9s ۸۱۶٫۹۴ ۱۹۳٫۲۳ ۱۴۲٫۸۳ ۱۵۳٫۸۵
گلکسی A51 ۴۹۵٫۸۳ ۱۸۱٫۳۵ ۱۱۳٫۸۸ ۱۱۳٫۹۷
هواوی نوا 5T ۸۰۰٫۱۴ ۳۰۳٫۳۴ ۲۱۰٫۳۲ ۱۵۹٫۴۷
آنر 9X ۸۱۴٫۳۹ ۱۹۵٫۴ ۱۵۳٫۰۹ ۱۵۶٫۴۹
Y9 پرایم ۲۰۱۹ ۲۸۱٫۰۱ ۱۹۹٫۰۸ ۴۵٫۵۴ ۷۶٫۴۷
موتورولا وان اکشن ۴۹۹٫۲۴ ۱۹۰٫۰۳ ۱۱۱٫۱۲ ۱۲۹٫۲۲
می ۹ لایت ۴۳۰٫۲۸ ۲۴۹٫۳۷ ۱۱۳٫۶۱ ۱۲۲٫۲۷
ردمی 8A ۲۷۹٫۷۸ ۱۰۷٫۲۷ ۵۵٫۷۳ ۱۵٫۲۱
شاهین ۲ ۲۹۶٫۹۵ ۱۹۰٫۳۷ ۸۹٫۵۶ ۲۰٫۷
گلکسی A70 ۵۰۳٫۳۲ ۱۹۳٫۰۲ ۱۳۱٫۰۷ ۲۲٫۱
ردمی نوت ۸ پرو ۵۲۵٫۲۱ ۱۹۵٫۹۷ ۱۴۹٫۳۵ ۱۷۲٫۴۳
ردمی نوت ۸ ۳۰۲٫۴۷ ۲۳۷٫۸۱ ۵۹٫۷۳ ۱۱۴٫۲۳
شیائومی می ای ۳ ۵۰۶٫۸۱ ۱۹۱٫۰۴ ۱۲۶٫۴۸ ۱۰۳٫۲۴
شیائومی Mi 9T ۴۸۷٫۸۱ ۱۸۹٫۹۴ ۱۲۷٫۸۶ ۹۶٫۳۱
گلکسی A80 ۴۹۷٫۱۱ ۱۹۱٫۹۲ ۱۱۴٫۹۴ ۲۱٫۸۷
شیائومی Mi 9 SE ۴۸۵٫۲۷ ۱۸۴٫۶۴ ۱۱۸٫۳ ۲۶٫۹
سامسونگ گلکسی A50 ۴۹۴٫۸ ۱۹۲٫۵۵ ۱۰۳٫۵۲ ۱۸٫۹۶
سامسونگ گلکسی M30 ۲۸۰٫۳۵ ۱۰۱٫۴۶ ۶۴٫۸۹ ۶۱٫۲
سامسونگ گلکسی M20 ۳۰۹٫۹۷ ۱۴۳٫۶ ۶۷٫۷۷ ۴۵٫۴۷
هواوی پی اسمارت ۲۰۱۹ ۲۹۷٫۵ ۱۵۹٫۸ ۴۴٫۱۵ ۷۸٫۲۴
هواوی پی ۳۰ لایت ۳۰۴٫۵۱ ۲۱۶٫۱۹ ۶۵٫۷۳ ۴۹٫۰۳
نوکیا X7 ۲۹۱٫۰ ۲۰۸٫۳۵ ۸۴٫۲۱ ۱۷٫۰۶
نوا ۳ ۸۷۹٫۸۳ ۱۷۶٫۵۳ ۱۵۰٫۵۳ ۱۵۷٫۷۶

حال سراغ آزمون‌های نرم‌افزاری می‌رویم تا توان پردازشی خام مدیاپد T5 را بسنجیم. بنچمارک‌های AnTutu و PCMark دستگاه را به‌صورت کلی می‌آزمایند، GeekBench‌ عملکرد CPU‌ را می‌سنجد و آزمون‌های 3DMark و GFXBench‌ نیز کارایی ماژول گرافیکی دستگاه را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
محصول ٫ بنچمارک AnTutu 8 3DMark PCMark
Work 2.0
GeekBench 5 GFXBench
IceStorm
Unlimited
Sling Shot Extreme  Overall ٫ Web Browsing  Single ٫ Multi Aztec Ruins Vulkan – Normal Tier Manhattan 3.1  Car Chase T-Rex
Unlimited (Onscreen ٫ Offscreen (FPS
هواوی مدیاپد T5 ۹۹۴۷۴ ۱۱۵۶۰ ۴۳۸ ۴۲۶۴
۴۶۱۷
۱۹۳
۸۹۸
۲٫۴
۲٫۵
۵٫۰
۵٫۱
۳٫۰
۳٫۲
۱۹
۱۹
هواوی Y9s
(Perf. mode)
۱۹۲۸۹۰ ۲۰۷۱۸ ۹۸۷ ۷۰۷۹
۷۰۸۲
۳۲۹
۱۳۰۱
۴٫۷
۵٫۶
۱۲
۱۴
۶٫۵
۷٫۷
۳۵
۳۹
گلکسی A51 ۱۸۹۰۶۳ ۲۳۴۹۰ ۱۶۳۵ ۵۳۶۸
۴۵۸۸
۳۴۶
۱۳۰۶
۸٫۳
۱۱
۱۴
۱۶
۹٫۰
۱۰
۴۲
۴۸
گلکسی A50 ۱۷۲۷۶۳ ۱۶۵۲۰ ۱۳۴۹ ۵۸۳۹
۵۲۶۹
۷٫۹
۹٫۷
۱۳
۱۴
۸٫۳
۹٫۱
۳۷
۴۱
هواوی نوا 5T
(Perf. mode)
۳۴۳۲۵۶ ۵۴۵۴۷ ۴۴۱۰ ۹۱۳۵
۹۰۵۳
۶۹۳
۲۴۴۳
۲۰
۳۲
۵۰
۵۶
۳۰
۳۳
۶۰
۱۳۶
آنر 9X
(Perf. mode)
۱۹۱۶۵۷ ۲۱۲۶۳ ۹۸۹ ۷۱۸۱
۷۹۵۴
۳۳۳
۱۳۶۶
۴.۷
۵.۶
۱۲
۱۴
۶.۵
۷.۷
۳۵
۳۹
می ۹ لایت ۱۹۵۶۴۰ ۲۹۲۲۳ ۱۹۴۵ ۶۷۶۳
۶۴۱۱
۳۴۴
۱۴۰۷
۱۱
۱۲‍
۲۱
۲۳
۱۲
۱۳
۵۶
۶۵
وای ۹ پرایم ۲۰۱۹
Perf. mode
۱۷۵۵۶۷ ۲۱۳۱۱ ۹۹۴ ۷۰۰۸
۷۳۹۴
۳۳۳
۱۴۱۵
۴.۵
۵.۶
۱۲
۱۴
۶.۲
۷.۷
۳۴
۳۹
موتورولا وان اکشن ۱۸۵۸۲۶ ۲۳۴۸۲ ۱۳۵۴ ۶۶۵۱
۶۴۵۸
۳۴۱
۱۳۶۱
۷.۳
۹.۷
۱۳
۱۴
۷.۹
۹.۳
۳۶
۴۰
شیائومی Mi 9 SE ۲۱۹۹۷۱ ۳۱۶۵۳ ۲۲۰۹ ۶۸۷۵
۶۴۷۰
۳۹۴
۱۵۱۵
۱۳
۱۴
۲۴
۲۶
۱۳
۱۵
۵۸
۷۴
شیائومی Mi 9T ۲۵۱۳۷۷ ۳۲۷۵۴ ۲۳۳۸ ۷۵۰۸
۷۲۰۴
۵۴۵
۱۷۲۰
۱۳
۱۶
۲۳
۲۷
۱۳
۱۶
۵۸
۷۷
ردمی 8A Failed ۱۳۲۰۴ Failed ۴۶۱۱
۵۰۷۶
Not Installed ۶٫۱
۳٫۳
۱۴
۶٫۴
۷٫۱
۳٫۵
۳۴
۲۲
شاهین ۲ ۱۵۵۶۹۸ ۱۹۰۸۷ ۱۱۵۳ ۸۰۵۶
۸۷۱۹
۲۸۵
۱۴۳۲
۶٫۹
۷٫۵
۱۱
۱۲
۶٫۷
۷٫۴
۳۳
۳۹
گلکسی A70 ۱۹۹۶۸۲ ۲۴۵۲۰ ۱۱۱۸ ۷۳۳۷
۶۷۳۴
۵۰۷
۱۶۰۶
Failed ۱۳
۱۵
۶٫۹
۸٫۱
۳۷
۴۱
ردمی نوت ۸ پرو ۲۸۱۴۶۷ ۳۴۰۹۰ ۲۰۳۸ ۱۰۲۰۲
۹۵۵۷
۴۹۸
۱۶۴۰
۱۳
۱۳
۱۶
۱۹
۱۱
۱۱
۴۵
۵۲
ردمی نوت ۸ ۱۶۵۶۱۹ ۲۳۷۸۱ ۱۱۲۴ ۶۷۱۹
۶۵۸۳
۳۱۳
۱۳۸۹
Failed ۱۲
۱۳
۶٫۲
۷٫۰
۳۳
۳۶
شیائومی می ای ۳ ۱۷۳۲۵۲ ۲۳۶۶۰ ۱۱۳۲ ۶۶۲۶
۶۱۶۲
Failed ۲۶
۱۳
۱۳
۷٫۲
۵۲
۳۶
ردمی نوت ۷ ۱۷۲۹۷۴ ۲۶۲۵۷ ۱۴۱۰ ۶۳۴۱
۵۹۰۱
۷
۸
۱۳
۱۵
۷٫۷
۹٫۱
۴۴
۵۰
گلکسی A80 ۳۷۷۶۲ ۲۳۹۳ ۷۰۹۹
۱۵
۱۸
۲۴
۲۵
۱۴
۱۷
۵۹
۸۴
گلکسی M30 ۱۳۲۲۸ ۵۸۴ ۵۱۴۲
۵۳۳۵
۴٫۳
۴٫۸
۴٫۳
۴٫۹
۷
۷٫۹
۲۲
۲۵
گلکسی M20 ۱۳۲۴۸ ۵۸۱ ۵۱۲۰
۵۳۴۰
۲٫۳
۲٫۶
۲٫۴
۲٫۶
۳٫۸
۴٫۳
۱۲
۱۴
هواوی پی ۳۰ لایت
(Performance)
۲۲۰۶۶ ۹۷۵ ۷۰۷۳
۷۶۶۹
۵٫۰
۵٫۷
۱۳
۱۴
۶٫۹
۷٫۷
۳۷
۳۵

از نتایج آزمون‌ها پیدا است که مدیاپد T5 ازلحاظ قدرت سخت‌افزاری حرف چندانی برای گفتن ندارد و نمی‌توان آن را ابزاری مناسب برای اجرای نرم‌افزارها یا بازی‌های سنگین دانست. تبلت اقتصادی هواوی را می‌توان برای کاربری‌هایی همچون وب‌گردی، مطالعه‌ی اسناد یا تماشای ویدئو به‌کار گرفت.

باتری

برای یک گوشی هوشمند با نمایشگر Full HD و پردازنده‌ی مبتنی بر هسته‌های کم‌مصرف Cortex-A53، باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپرساعتی‌ می‌توان شارژدهی فوق‌العاده‌ای به‌ارمغان آورد؛ اما مدیاپد T5، تبلتی با نمایشگر ۱۰ اینچی نمایشگر است و همین موضوع می‌تواند طول‌عمر باتری این تبلت را تحت‌الشعاع قرار دهد. برای ارزیابی عملکرد باتری، آزمون‌های متداول ما را روی مدیاپد T5 اجرا می‌کنیم.

آزمون پخش ویدئو در شرایطی اجرا می‌شود که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت قرار دارد و کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم به‌همراه صدای اسپیکر دستگاه قطع شده‌اند. مدیاپد T5 در این شرایط، ویدئوی معیار ما با وضوح HD را به‌مدت ۵ ساعت و ۵۳ دقیقه به‌صورت مداوم پخش کرد که نتیجه‌ی مطلوبی به‌شمار نمی‌آید.

محصول ٫ آزمایش نمایشگر باتری ویدئو GFXBenchManhattan 3.1 PCMark
Work 2.0
ابعاد و رزولوشن میلی‌آمپرساعت دقیقه:ساعت طول‌عمر باتری
(دقیقه)
عملکرد طولانی‌مدت
(فریم)
درصد افت عملکرد دمای بیشینه
(درجه‌ی سلسیوس)
دقیقه:ساعت
هواوی مدیاپد T5 ۱۰٫۱ اینچ
۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۵۱۰۰ ۵:۵۳ ۳۶۹٫۶ ۳۰۶٫۸ ۱٫۰∼ ۳۱∼ ۴:۰۷
هواوی Y9s ۶٫۵۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰ ۲۹۵٫۱
Perf. mode
۷۳۹٫۳
Perf. mode
۰٫۹∼
Perf. mode
۴۲
Perf. mode
۱۰:۴۷ ۴۳۵٫۷ ۶۲۴٫۱ ۱۷∼ ۴۰ ۸:۴۸
گلکسی A51 ۶٫۵ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰ ۱۴:۴۱ ۳۴۸٫۵ ۵۵۱٫۸ ۳۶٫۷ ۳۶٫۲۵ ۱۰:۰۷
نوا 5T ۶٫۲۶ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۵۰ ۲۴۴٫۸
Perf. mode
۱۳۳۷
Perf. mode
۵۷∼
Perf. mode
۴۷٫۵
Perf. mode
۱۳:۳۰ ۴۵۱٫۰ ۱۰۷۵ ۶۳∼ ۴۰ ۹:۱۲
آنر 9X ۶٫۵۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰ ۳۰۲.۳
Perf. mode
۷۶۹.۷
Perf. mode
۰٫۵∼
Perf. mode
۴۴
Perf. mode
۱۱:۳۱ ۴۶۶٫۵ ۶۵۲٫۵ ۱۶٫۷ ۴۱ ۹:۱۱
وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ ۶٫۵۹ اینچ
۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰ ۲۴۵٫۲
Perf. mode
۷۳۸٫۶
Perf. mode
۰٫۷∼
Perf. mode
۴۲٫۸
Perf. mode
۱۱:۳۰ ۳۰۹٫۵ ۶۸۷٫۳ ۸٫۵∼ ۴۱ ۹:۴۲
موتورولا وان اکشن ۶٫۳ اینچ
۲۵۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۵۰۰ ۱۰:۴۴ ۲۷۹٫۸ ۷۷۹٫۵ ۰٫۱۹∼ ۳۷٫۶ ۸:۱۳
می ۹ لایت ۶٫۳۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۳۰ ۱۷:۵۳ ۳۶۳٫۳ ۱۲۸۲ ‍‍‍‍۰∼ ۳۷٫۵۰ ۱۲:۰۶
ردمی 8A ۶٫۲ اینچ
۱۵۲۰ × ۷۲۰ پیکسل
۵۰۰۰ ۱۴:۱۷ ۵۵۴٫۶ ۸۱۰٫۶ ۰٫۹۱ ۳۲٫۵۰ ۱۲:۰۷
شاهین ۲ ۶٫۲۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۹۵۰ ۱۱:۴۵ ۵۰۶٫۲ ۶۷۲٫۳ ۰٫۲۵ ۳۹ ۷:۱۶
گلکسی ای ۷۰ ۶٫۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰ ۱۶:۴۰ ۴۴۹٫۱ ۶۳۴٫۳ ۲۴٫۶ ۳۵.۷ ۱۰:۵۷
ردمی نوت ۸ پرو ۶٫۵۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰ ۱۴:۰۳ ۴۳۱ ۱۰۲۵ ۳۶٫۹ ۴۱٫۲۵ ۸:۱۱
ردمی نوت ۸ ۶٫۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰ ۱۶:۲۳ ۳۷۸ ۶۸۹٫۵ ۲٫۵ ۳۷٫۵ ۱۱:۰۲
شیائومی می ای ۳ ۶٫۰۱ اینچ
۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل
۴۰۳۰ ۱۵:۲۵ ۳۷۸٫۶ ۱۵۵۶ ۵ ۳۹ ۱۲:۴۰
شیائومی Mi 9T ۶٫۳۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰ ۱۸:۱۱ ۳۶۸٫۹ ۱۲۴۹ ۱۱ ۴۰ ۱۲:۳۷
گلکسی A80 ۶٫۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۰۰ ۱۶:۳۴ ۳۱۷٫۵ ۱۲۸۹ ۸:۲۵
شیائومی Mi 9 SE ۵٫۹۷ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۷۰ ۱۴:۰۵ ۳۰۳٫۷ ۱۰۳۰ ۳۰ ۴۲ ۸:۳۶
گلکسی A50 ۶٫۴ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰ ۱۶:۲۰ ۵۳۳٫۲ ۴۶۸٫۹ ۱۱:۲۳
گلکسی M30 ۶٫۴ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰ ۲۰ ۲۳۴ ۸۵۷٫۶ ۱۳:۵۳
گلکسی M20 ۶٫۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰ ۱۴:۲۰ ۲۳۸ ۸۴۳٫۲ ۱۱:۰۰
پی اسمارت ۲۰۱۹ ۶٫۲۱ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۴۰۰ ۱۰:۰۶ ۳۴۱٫۲ ۵۵۴٫۸ ۱۸٫۴ ۴۱ ۷:۵۲
هواوی پی ۳۰ لایت ۶٫۱۵ اینچ
۲۳۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۳۴۰ ۱۱:۰۶ ۳۱۰ ۵۵۸٫۹ ۴۴ ۴۱ ۷:۳۷

بنچمارک باتری PCMark با الهام‌گرفتن از کاربری‌های روزمره مانند ویرایش عکس و فیلم یا وب‌گردی می‌تواند معیاری از مدت‌زمان روشن‌ماندن نمایشگر (SoT) با روشنایی ۲۰۰ نیت باشد. در این آزمون مدیاپد T5 با ثبت زمان ۴ ساعت و ۷ دقیقه نشان می‌دهد که در حالت خوش‌بینانه کاربری با استفاده‌ی سبک را یک روز کاری می‌تواند همراهی کند. پردازنده‌ی کرین ۶۵۹ و ماژول گرافیکی نه‌چندان توانمند آن در دل تبلت ۱۰٫۱ اینچی مدیاپد T5 دچار افت عملکردی نمی‌شود و شارژدهی مناسبی را حین رندر محتوای گرافیکی به‌ارمغان می‌آورد. متاسفانه یک‌بار شارژ کامل دستگاه با شارژر ۵ واتی آن بیش از ۴ ساعت زمان نیاز دارد.

جمع‌بندی

مدیاپد تی ۵ ترکیبی از ویژگی‌های خوب و ناامیدکننده است؛ کیفیت ساخت مناسب، امکان استفاده از سیم‌کارت برای تماس و … در نقطه‌ی مقابل پردازنده‌ و رابط کاربری قدیمی آن قرار می‌گیرند. استفاده از فلز در ساخت دستگاه حس کیفیت را القا می‌کند؛ اما فقدان حسگر اثرانگشت احتمالا برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد. اگر روشنایی را به‌عنوان یک نقطه ضعف کنار بگذاریم، نمایشگر FHD مدیاپد تی ۵ در مجموع شما را راضی خواهد کرد. فقدان شارژ سریع، عملکرد متوسط و حتی متوسط روبه‌پایین دستگاه در امر شارژدهی از جمله دیگر مواردی هستند که ذکر آن ضروری است.

همواره در بحث رابط کاربری تبلت‌های اندرویدی بازنده‌ی مبارزه با آیپدها بوده‌اند؛ اما حتی برای یک محصول میان‌رده نیز استفاده از اندروید ۸ و انتظار کاربران برای به‌روزرسانی یک نقطه‌ی ضعف محسوب می‌شود. پیش از بررسی نیز انتظار چندان زیادی از دوربین‌های این تبلت نداشتیم و در عمل نیز تنها برای تماس‌های ویدئویی آن را مناسب می‌دانیم. پردازنده‌ی نسبتا قدیمی کرین ۶۵۹ برای کارهای روزمره مانند تماشای فیلم، مطالعه‌ی کتاب و وب‌گردی کافی خواهد بود؛ اما انتظار زیادی از آن نباید داشت و اجرای مناسب بازی‌های گرافیکی جزو نقاط مثبت آن به شمار نمی‌رود.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت مناسب
  • رزولوشن و دقت مناسب نمایشگر
  • قابلیت اتصال سیم‌کارت و برقراری تماس

نکات منفی

  • پردازنده‌ی قدیمی کرین ۶۵۹
  • شارژر ۵ واتی و شارژدهی نه چندان مناسب
  • منتشر نشدن اندروید ۹ و ۱۰ برای این تبلت

علاقه‌مند به خرید تبلت هوآوی مدل MediaPad T5 AGS2-L09 ظرفیت 32 گیگابایت هستید، برای دیدن مشخصات و قیمت دقیق محصولات بر روی متن کلیک کنید 

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار