نقدوبررسی انواع رایانهنقدوبررسی انواع لپ تاپ

بررسی لنوو ThinkBook 13s؛ یک لپ‌تاپ خوب

لپ‌تاپ‌ها یکی از بهترین و کارآمدترین کالاهای دیجیتال محسوب می‌شوند که با کمک آن‌ها می‌توانیم طیف وسیعی از کارها را انجام دهید. در حقیقت لپ‌تاپ‌ها به‌درد آن دسته از کسانی می‌خورند که قصد انجام کارهای حرفه‌ای مثل طراحی، برنامه‌نویسی و نوشتن مقالات را دارند. این دستگاه‌های توان‌مند و در عین حال قابل‌حمل این امکان را به کاربران می‌دهند تا در نمایشگری بزرگ‌تری بازی‌های مختلف را تجبه کنند، برنامه‌های مورد علاقه خود را اجرا نماید و به تماشای فیلم‌ها بپردازند. شرکت‌های بسیاری به این حوزه وارد شده‌اند تا نیاز شما به‌طور کامل پوشش داده شود و گزینه‌های زیادی برای خرید در اختیار داشته باشید. برای داشتن انتخابی درست باید به بررسی دستگاه‌های مختلف بپردازیم. در ادامه می‌خواهیم با ویژگی‌ها و قابلیت‌های لنوو ThinkBook 13s آشنا شویم.

* این نقدوبررسی توسط وب‌سایت Neobin صورت گرفته است و ما تنها اقدام به ترجمه و گردآوری آن کرده‌ایم.

بی‌تردید لنوو یکی از بهترین شرکت‌ها در حوزه لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای قابل‌حمل شمرده می‌شود. این شرکت در بخش تکنولوژی به موفقیت‌های زیادی دست یافته و در بین محبوب‌ترین برندها نیز قرار می‌گیرد. محصولات این شرکت از کیفیت بالایی بهره می‌برند و به قابلیت‌های بی‌شماری مجهز هستند. لنوو ThinkBook 13s نیز از این قاعده مستثنی نیست و از یک‌سری ویژگی‌های جذاب سود می‌جوید. به‌جرات می‌توان گفت این دستگاه قادر به برآورده کردن نیاز طیف وسیعی از کاربران است و به‌راحتی می‌توانید برای کسب‌وکارها مورد استفاده قرار بگیرد. قیمت مناسب و ویژگی‌های جذاب باعث تا این مدل نظر هر کسی را به‌سمت خود جلب نماید. در زیر به مشخصات فنی این دستگاه پرداخته‌ایم.

پردازنده اینتل Core i5-8265U
پردازش‌گر گرافیکی اینتل UHD Graphics 620
وزن ۱.۳kg
نمایشگر  FHD (1920×1080) IPS / ۱۳ inch
درگاه‌ها  یو‌اس‌بی ۳٫۱ Gen 1 Type-A
یواس‌بی ۳٫۱ Gen 2 Type-C
HDMI 1.4b
دارای جک هدفون
حافظه رم ۸ گیگابایت از نوع DDR4
حافظه ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت
باتری ۴۵ وات
کیبورد دارای ال‌ای‌دی
صدا دو اسپیکر قدرت‌مند مجهز به استاندارد دالبی
امنیت حس‌گر اثر انگشت
متریال آلومینیوم
رنگ خاکستری
سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ Home
قیمت ۸۳۲ دلار

حالا با مشخصات فنی این دستگاه آشنا شده‌اید، بهتر است به بررسی آن بپردازیم. لازم به ذکر است لنوو ThinkBook 13s در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه شده که به‌عنوان مثال با پرداخت مبلغ بیش‌تری می‌توانید نسخه‌ای با پردازنده‌ای قوی‌تر خریداری نمایید.

طراحی

برای هر کالای دیجیتال طراحی اهمیت زیادی دارد و لنوو ThinkBook 13s نیز از این قانون پیروی می‌کند. تولیدکننده برای محصول خود از یک طرحی ساده و در عین حال زیبا بهره برده است. اما چیزی که این لپ‌تاپ را از بیش‌تر رقبای خود متمایز نموده، بدنه آلومینیومی آن است. این بدنه در مقابل خط و خش مقاومت خوبی دارد و حس خوبی هنگام لمس به کاربر منتقل می‌کند. استفاده از این بدنه در چنین دستگاهی باعث شده تا احساس داشتن یک کالای لوکس و بالارده را داشته باشید. از آن‌جا که لپ‌تاپ‌ها به‌عنوان کامپیوترهای قابل‌حمل نیز شناخته می‌شوند، به‌جرات می‌توان گفت وزن نقشی اساسی در فروش یک مدل ایفا می‌کند. گفتنی‌ست بیش‌تر لپ‌تاپ‌های میان‌رده وزن زیادی دارند و حمل و نقل آن‌ها کاری دشوار به‌نظر می‌رسد. اما حساب لنوو ThinkBook 13s را از دیگر مدل‌ها جدا کنید. محصول لنوو وزن بسیار کمی – در حدود ۱.۳ کیلوگرم – دارد و به‌راحتی می‌توانید به سفر ببرید و در هر جایی از آن بهره بگیرید.

همچنین ابعاد نسبتا کوچک این لپ‌تاپ باعث شده تا به‌سادگی در کیف‌های کوچک و فضاهای مختلف قرار بگیرد. در نتیجه اگر به‌دنبال یک لپ‌تاپ قابل‌حمل و سبک هستید، حتما به فکر خرید لنوو ThinkBook 13s باشید. با این‌که لنوو لپ‌تاپ خود را به استانداردهای نظامی (مثل دیگر مدل‌ها) مجهز نکرده، با این همه محصول نام‌برده در برابر عوامل بسیاری دوام می‌آورد و برای مثال قادر به تحمل دماهای بالا و تکان‌های شدید است.

در لپ‌تاپ‌ها درگاه‌ها نیز بسیار مهم هستند. از این رو لنوو برای محصول خود از یک پورت یو‌اس‌بی ۳.۱ بهره جسته که از هر نظر نیاز کاربران را برطرف می‌کند. این درگاه سرعت بسیار بالایی دارد و به این ترتیب دیگر نیازی نیست وقت‌تان را برای نقل و انتقال فایل‌ها به‌هدر دهید. حتی فیلم‌ها و بازی‌ها نیز با سرعت بالایی منتقل می‌شوند و دیگر لزومی ساعت‌ها منتظر بشینید. گفتنی‌ست این درگاه از نوع A بوده و برای همین با طیف وسیعی از کالاهای دیجیتال مثل موبایل‌ها سازگار است. در نتیجه می‌توانید با کمک لپ‌تاپ‌تان گوشی خود را شارژ نمایید. خوش‌بختانه جک ۳.۵ میلی‌متری نیز در کنار دیگر درگاه‌ها به‌چشم می‌خورد. به این ترتیب به‌راحتی می‌توانید هم کارهای‌تان را انجام دهید و در عین حال به شنیدن موسیقی‌های دل‌خواه‌تان بپردازید. در حقیقت درگاه‌های زیادی برای لنوو ThinkBook 13s طراحی شده تا قادر به اتصال دستگاه‌های مختفل به لپ‌تاپ خود باشید. با این همه برخی از درگاه‌ها از گوشی‌های هوشمند پشتیبانی نمی‌کنند و از این رو نمی‌توانید موبایل‌تان را شارژ نمایید.

صفحه‌نمایش

لنوو برای محصول خود از یک نمایشگر تقریبا ۱۳ اینچی بهره برده که از کیفیت ۱۰۸۰P برخوردار است. به این ترتیب می‌توانید جزئیات خوبی در تصاویر مشاهده کنید. با این حال اندازه صفحه‌نمایش شاید نتواند نیاز برخی از کاربران را پوشش دهد. خوش‌بختانه لنوو برای حل این معضل مدل‌هایی دیگری از ThinkBook 13s را در اختیارتان گذاشته تا با پرداخت مبلغ بیش‌تری، صاحب یک نمایشگر بزرگ‌تر شوید. صفحه‌نمایش لپ‌تاپ‌ها دو نوع است. برخی از آن‌ها برای استفاده از محیط بیرون طراحی شده‌اند و بعضی از آن‌ها مناسب داخل خانه هستند. خوش‌بختانه از لنوو ThinkBook 13s می‌توانید در بیرون از خانه نیز سود بجویید و کارهای‌تان را انجام دهید. چراکه صفحه‌نمایش این مدل نور را منعکس نمی‌کند و به این ترتیب قادر به کار کردن با لپ‌تاپ خواهید بود. ولی این نوع از نمایشگرها یک نقطه ضعف بزرگ دارند. رنگ‌ها در این صفحات مات هستند و برخلاف نوع دیگر جذاب نیستند. پس اگر سر و کارتان با رنگ‌هاست و به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهید، باید قید لنوو ThinkBook 13s را بزنید.

در بالای نمایشگر حاشیه قطوری قرار گرفته که دوربین را میزبانی می‌کند. این دوربین از کیفیت خوبی بهره می‌گیرد و با آن می‌توانید در کنفرانس‌ها شرکت کنید یا با دوستان و همکاران‌تان تماس تصویری برقرار نمایید. متاسفانه هیچ سنسور مادون قرمزی تعبیه نشده و برای همین دستگاه از قابلیت تشخیص چهره بی‌بهره است. از این گذشته، کیفیت بلندگوها برای بیش‌تری کاربران بسیار مهم است و می‌تواند دلیلی برای خرید یک دستگاه باشد. لنوو نیز به این موضوع پی برده و برای همین از بلندگوهای خوبی در محصول خود استفاده نموده که موسیقی‌ها را با کیفیت راضی‌کننده پخش می‌کنند. این دو اسپیکر با این‌که بلندی صدای زیادی ندارند، با جزئیات موسیقی‌ها را به گوش کاربر می‌رسانند و برای طیف گسترده‌ای از کاربران گزینه‌ای عالی هستند. خوش‌بختانه استاندارد دالبی نیز فراهم شده که باعث افزایش کیفیت موسیقی‌ها شده است. ولی با این حال بلندگوی لنوو ThinkBook 13s بازهم در حد و اندازه رقبا نیست و به‌طور حتم نمی‌تواند نیاز افراد حرفه‌ای را پوشش دهد. در حقیقت بلندگوهای این محصول نیز مثل نمایشگر آن خوب هستند و در سطح متوسطی قرار می‌گیرند. اگر هم می‌خواهید بلندگوی بهتری دریافت کنید و از نمایشگر باکیفیت‌تر و بزرگ‌تری بهره ببرید، باید اقدام به پرداخت مبلغ بیش‌تری کنید و نگاهی به رقبای لنوو ThinkBook 13s بیندازید.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد

صفحه‌کلید و تاچ‌پد دو جزو جداناپذیر لپ‌تاپ‌ها شمرده می‌شوند که به کاربر این امکان را می‌دهند تا راحت‌تر تایپ نماید و ساده‌تر دستگاه را کنترل کند. از این رو صفحه‌کلید و تاچ‌پد به بخش‌های مهمی در لپ‌تاپ تبدیل شده‌اند که هم شرکت‌ها و هم کاربران به آن‌ها اهمیت می‌دهند. لنوو ThinkBook 13s به یک صفحه‌کلید نرم و خوب مجهز است که خوش‌بختانه از نور پس‌زمینه نیز برخوردار هستند. این قابلیت در بیش‌تر مدل‌های میان‌رده دیده نمی‌شود و مزیت بزرگ برای این محصول به‌حساب می‌آید.

به این ترتیب حتی در محیط‌های تاریک و هنگام شب نیز قادر به تایپ کردن (مثلا برنامه‌نویسی) خواهید بود. همچنین این نور پس‌زمینه ظاهر زیبا به این دستگاه بخشیده است. لازم به ذکر است لمس صفحه‌کلید حس خوبی هنگام لمس به کاربر منتقل می‌کند. گفتنی‌ست لنوو ظاهر کلید‌های محصول خود را کمی متفاوت طراحی نموده تا لنوو ThinkBook 13s تبدیل به یک دستگاه منحصر به فرد شود. برای این‌که سریع‌تر تماس‌های اسکایپی برقرار کنید، کلیدی مخصوص در صفحه‌کلید در نظر گرفته شده که با فشار دادن آن مستقیم به برنامه اسکایپ هدایت خواهید شد. دکمه خاموش و روشن یا همان پاور در لپ‌تاپ‌ها عمدتا در همان قسمت صفحه‌کلید قرار می‌گیرد. اما لنوو این دکمه در جایی خاص قرار داده است.

اما این دکمه چندمنظوره خواهد بود. در این دکمه زیبا و نرم شاهد حس‌گر اثر انگشت هستیم که عملکرد بسیار خوبی دارد و امنیت دستگاه را به‌طور چشم‌گیری افزایش داده است. به این ترتیب فقط خودتان قادر به باز کردن قفل لپ‌تاپ و دسترسی به فایل‌های مختلف خواهید بود. همچنین به‌لطف حس‌گر اثر انگشت دیگر لزومی ندارد وقت‌تان را برای وارد کردن پین یا کد دستگاه هدر دهید. فقط کافی‌ست انگشت مورد نظرتان را بر روی دکمه پاور بگذارید تا قفل دستگاه باز شود. زمان بوت دستگاه بسیار کم‌ است و به‌سرعت می‌توانید به انجام کارهای خود بپردازید. این را مدیون پردازنده قدرت‌مند و نرم‌افزار بهینه‌شده لنوو ThinkBook 13s هستیم.

تاچ‌پد محصول لنوو سرعت و دقت خوبی دارد و خوش‌بختانه از همه ژست‌های حرکتی پشتیبانی می‌نماید. مثلا می‌توانید با گذاشتن چند انگشت به‌صورت همزمان بر روی لنوو ThinkBook 13s اقدام به برداشت اسکرین‌شات کنید. جالب است بدانید شرکت تولیدکننده تاچ‌پد بزرگ  گسترده را برای‌تان تدارک دیده تا از خرید یک ماوس بی‌نیاز شوید. این تاچ‌پد یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌هایی‌ست که ما با آن برخورد داشته‌ایم. جدای از این به‌جرات می‌توان گفت صفحه‌کلید و تاچ‌پد لنوو ThinkBook 13s یکی از برترین‌های بازار محسوب می‌شود و می‌توانند هر کسی را راضی کنند.

عملکرد

همان‌طور که گفتیم لنوو ThinkBook 13s در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه شده است. در نسخه پایه شاهد تراشه Core i5 اینتل هستیم که به‌همراه ۸ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به بازار ارائه داده شده است. در مدل دیگر نیز قلب تپنده لنوو ThinkBook 13s را در یک پردازنده Core i7 اینتل تشکیل داده که ۱۶ گیگابایت حافظه رم در اختیارتان می‌گذارد. به این ترتیب می‌تواند بیش‌تر بازی‌ها و برنامه‌های مورد علاقه‌تان را بدون نقص و کندی سرعت اجرا نمایید. با این همه ما به بررسی مدل پایه می‌پردازیم. با این‌که تراشه Core i5 در لنوو ThinkBook 13s قرار گرفته، این دستگاه سرعت بسیار خوبی دارد و کارهای حرفه‌ای و سنگین را در مدت زمان کمی انجام می‌دهد. با خرید مدل پایه ۸ گیگابایت حافظه رم هم نصیب‌تان می‌شود که نیاز بیش‌تر کاربران را پوشش می‌دهد. از طرفی می‌توانید اکثر برنامه‌ها را نصب نمایید. ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیز در اختیارتان قرار گرفته تا قادر به حفظ اطلاعات شخصی خود باشید. همچنین می‌توانید حافظه دستگاه را با کمک هارد دیسک اکسترنال تا چندین ترابایت ارتقا دهید یا این‌که مدل گران‌قیمت‌تر لنوو ThinkBook 13s را خریداری نمایید.

باتری را فراموش نکنیم. لنوو در محصول خود از یک باتری بزرگ و با طول عمر بالا بهره گرفته که برای هر کسی رضایت‌بخش است. در حقیقت شما می‌توانید تا ساعت‌ها به تماشای فیلم‌ها بپردازید، بازی کنید و برنامه‌های مختلف را اجرا نمایید. در ادامه به نتایج بنچمارک‌ها و تست‌های مختلف پرداخته‌ایم. در ابتدا تست PCMark را انجام داده‌ایم.

همان‌طور که می‌بینید لنوو ThinkBook 13s عملکرد بهتری از بسیاری از لپ‌تاپ نشان داده است. در زیر تست دیگری را انجام داده‌ایم.

در این‌جا نیز شاهد درخشش لنوو ThinkBook 13s هستیم.

همان‌طور که می‌بینید لنوو ThinkBook 13s بهتر از ۸۸ درصد از دستگاه‌ها عمل کرده است. در زیر تست مهمی را انجام داده‌ایم که عملکرد لنوو ThinkBook 13s را در زمینه‌های زیادی می‌سنجد.

کلام آخر

به‌طور کلی می‌توان گفت لنوو ThinkBook 13s یک لپ‌تاپ خوب است که کیبورد و تاج‌پدی فوق‌العاده دارد. البته نباید باتری با طول عمر بالا و عملکرد شگفت‌انگیز این دستگاه را فراموش کرد. همچنین لنوو ThinkBook 13s قیمت بسیار خوبی دارد که جیب شما را خالی نمی‌کند!

نقاط قوت:

  • طراحی
  • کیبورد
  • عملکرد
  • حس‌گر اثر انگشت
  • ارزش خرید بالا
  • باتری با طول عمر بالا

نقاط ضعف:

  • نداشتن درگاه یو‌اس‌بی از نوع C
  • عملکرد بلندگوها چندان رضایت‌بخش نیست

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا محصول لنوو می‌تواند در بازار به موفقیت برسد و نظر کاربران را جلب نماید؟ آیا در صورت عرضه این مدل به بازار ایران، حاضر به خرید آن خواهید بود؟ آیا در حال حاضر از دستگاه‌های لنوو بهره می‌برید؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار