نقدوبررسی انواع لوازم خانگی

بررسی AppGallery: آیا گوشی‌های جدید هواوی و آنر می‌توانند بدون گوگل کار کنند؟

شرکت هواوی به دنبال تحریم‌های آمریکا از اردیبهشت‌ ماه امسال، دسترسی به سرویس‌های موبایلی گوگل (GMS) را از دست داده است. با این وجود، این قضیه نتوانست جلوی این شرکت را در معرفی دستگاه‌های جدید به بازار بگیرد. این شرکت برای این که مطمئن شود گوشی‌هایش یک منبع دسترسی بدون وقفه به اپلیکیشن‌های متعدد دارند، اپ استور مخصوص به خود را به اسم اپ گالری هواوی (Huawei AppGallery) راه انداخته است.

شرکت هواوی حتی اخیرا استراتژی جدیدی را معرفی کرده است تا اپ گالری را در نقشه اپ استورهای موبایل قرار دهد. این شرکت سخت تلاش کرده توسعه‌دهندگان را به سمت فروشگاه خود جلب کند و بنابراین حتی پیشنهادهایی مانند ۱۰۰ درصد سهم از درآمد فروش را به آن‌ها داده است. هواوی همچنین قصد دارد در بازارهای کلیدی خود به جای اپلیکیشن‌های شرکت‌های بزرگ، اپلیکیشن‌های بومی را جا بیاندازد و می‌توانیم ببینیم که تا این لحظه چه نتیجه‌ای داشته است.

با معرفی گوشی‌های میان‌رده‌ای مانند هوآوی P40 لایت یا همان نوا ۷i و آنر ۹x پرو، بازار مصرف‌کنندگان خارج از چین حالا به گوشی‌هایِ ارزانِ بدون گوگل دسترسی دارند و شدت محدودیت‌های به وجود آمده ناشی از نبود سرویس‌های موبایلی گوگل ممکن است یک عامل مهم در تصمیم به خرید برای بسیاری از افراد باشد.

بنابراین، در این مقاله تصمیم گرفتیم نگاهی به شرایط زندگی بدون سرویس موبایل گوگل بیاندازیم و ببینیم چقدر دستیابی به اپلیکیشن‌های محبوب پیام‌رسانی، اجتماعی، استریم صدا و تصویر و مسیریابی به همراه استفاده از آن‌ها ساده است.

در یک گوشیِ بدونِ گوگل، چگونه می‌توانید اپلیکیشن دریافت کنید؟

نخستین چیزی که متوجه شدیم تغییر به مراتب بیشتر اوضاع نسبت به گذشته است. اپلیکیشن اسپاتیفای و تیک‌تاک در اپ گالری وجود دارند تا در بخش سرگرمی کمبودی نداشته باشید. مجموعه خوبی از اپلیکیشن‌های مسیریابی وجود دارد؛ چه برای مسیریابی داخل ماشین باشد چه برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی؛ حتی می‌توانید به خوبی از سرویس‌های اوبر و لیفت نیز استفاده کنید. بخش بهره‌وری نیز مجموعه اپلیکیشن خوبی دارد.

بخشی که اپ گالری هواوی ترجیحا هنوز کمبود دارد دسته‌های استریم ویدئو و پیام‌رسانی است. ولی از آن جایی که هواوی اصراری ندارد که از اپ گالری استفاده کنید، اپ استور آمازون به پوشاندن خلاءها کمک خواهد کرد.

برای این آزمایش، ما ابتدا سعی کردیم از اپ گالری تا جای ممکن برای پیدا کردن اپلیکیشن‌های متعدد مورد نظرمان استفاده کنیم. سپس، به اپ استور آمازون رو آوردیم که دومین منبع اپلیکیشن‌ها در زمانی بود که روی اپ گالری چیزی پیدا نکردیم. این دو استور قابل اعتماد هستند و ما مطمئن بودیم هر اپلیکیشنی که از آن جا نصب کرده بودیم به خوبی بدون سرویس‌های موبایلی گوگل کار خواهد کرد.

اگر اصرار دارید مجموعه اپلیکیشن‌های محبوب خود را روی گوشی داشته باشید و نه چیز دیگر، مستقیما می‌توانید آن‌ها را از گوشی قدیمی خود انتقال دهید. هواوی پیشنهاد می‌کند از اپلیکیشن Phone Clone خود این شرکت استفاده کنید.

این برنامه، اکثر اپلیکیشن‌های شما را انتقال خواهد داد و نیازی نیست گوشی قدیمی‌تان حتما از برند هواوی باشد. اپلیکیشن‌های گوگل و همچنین تعدادی از اپلیکیشن‌های بانک‌داری را بدون شک نمی‌توان انتقال داد ولی اکثر اپلیکیشن‌ها به خوبی قابل انتقال به گوشی جدیدتان هستند. با آن که Phone Clone اولین مرتبه که دستگاه را روشن می‌کنید به خوبی کار می‌کند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم یک کاربر معمولی هر زمان که خواست بتواند یک اپلیکیشن را روی گوشی قبلی خود نصب کند و آن را انتقال دهد یا زمانی که دوست داشته باشد، این کار را با یک اپلیکیشن نصب شده انجام دهد.

بنابراین این جاست که سومین منبع ما به کمک‌مان می‌آید. اپلیکیشن APKPure به شما اجازه خواهد داد تمامی اپلیکیشن‌هایی که Phone Clone انتقال داده را به‌روز نگه دارید و این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیرید. تنها این نیست، بلکه همچنین می‌توانید اپلیکیشن‌های جدید را از APKPure دانلود کنید؛ یعنی آن‌هایی که روی اپ گالری و اپ استور آمازون پیدا نمی‌شوند. گرچه اپلیکیشن‌های روی APKPure تایید نشده‌اند که بدون نصب فریم‌ور سرویس‌های گوگل روی گوشی کار می‌کنند، بنابراین کمی باید تست کنید که کدام اپلیکیشن‌ها کار می‌کنند و کدام کار نمی‌کنند.

در نهایت، اگر واقعا به دنبال یک اپلیکیشن خاص هستید که در هیچ کدام از این استورها پیدا نمی‌شوند، می‌توانید به دنبال فایل APK آن در اینترنت بگردید. برخی از توسعه‌دهندگان روی وب‌سایت خود امکان مستقیم فایل نصب اپلیکیشن‌هایشان را فراهم کردند یا می‌توانید یک اپلیکیشن را در هرکدام از سایت‌های دانلود پیدا کنید.

اما باید دقت کنید باید تمام نسخه‌های آینده اپلیکیشن خود را به صورت دستی آپدیت کنید و هرگز نمی‌توانید مطمئن شوید که کسی فایل APK که در حال دانلودش هستید را برای قرار دادن کد مخرب، دستکاری کرده است یا خیر.

شرکت هواوی روز ۲۷ فروردین به‌روزرسانی جدیدی برای این برنامه خود ارائه داده است. در این آپدیت، این شرکت برنامه جدیدی را در دسترس قرار داد که هدف آن کمک به کاربران در یافتن برنامه‌های مورد نظر است؛ این برنامه AppSearch نام دارد و موتور جستجوی متا برنامه است. این برنامه اکنون در مرحله بتا قرار دارد، در نتیجه در همه مناطق در دسترس نیست. در حال حاضر، این اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد فهرستی در دسته‌بندی‌ها ایجاد کنید و برنامه‌ها را بر‌ اساس محبوبیتشان مرتب کنید. هواوی همچنین لیست‌هایی از برنامه‌های محبوب متناسب با کشورهای خاص نیز تهیه کرده است.

گفته شده است که در AppGallery نمی‌توان اختلافی پیدا کرد. با استفاده از AppSearch، می‌توان آن را در فروشگاه App Amazon مشاهده کرد که در آنجا لینکی برای آن ارائه خواهد داد. این برنامه به تنهایی هیچ دکمه دانلود مستقیمی ندارد. در نتیجه یک مرحله اضافی به این فرآیند اضافه می‌کند.

علاوه بر این‌ها، توصیه‌هایی برای برنامه‌های مشابه دریافت خواهید کرد. اگر در هر یک از مناطق پشتیبانی شده مستقر هستید، می‌توانید AppSearch را از طریق برنامه AppGallery دانلودکنید.

وضعیت بیشتر اپلیکیشن‌های محبوب

ما احساس کردیم اوضاع را ساده نگه داریم تا یافته‌هایمان مرتبط با نیاز یک کاربر معمولی باشد. بنابراین به موضوعاتی مانند رام‌های سفارشی یا بارگذاری سرویس‌های گوگل یا نصب هر گونه اپلیکیشن تغییر یافته، رسیدگی نمی‌کنیم.

همچنین، برای کارهایی مانند گردش در شبکه‌های اجتماعی تنها به اپلیکیشن‌های رسمی توجه داریم چون به اشتراک‌گذاری اطلاعات لاگین با کاربران شخص ثالث هرگز فکر خوبی نیست. بنابراین اجازه دهید بررسی کنیم پیدا کردن و نصب اپلیکیشن‌های محبوب روی گوشی تست هواوی ما چقدر آسان (یا سخت) است و پس از نصب چه قدر خوب کار خواهند کرد.

شبکه‌های اجتماعی

اپ ‌گالری: بدون شک برنامه تیک‌تاک در دسترس است تا با آن بتوانید کمی سرگرم شوید. در کمال تعجب، همچنین اپلیکیشن Pinterest را در اپ گالری پیدا کردیم تا بتوانید همچنان به پیدا کردن چیزهای جدید جالب ادامه دهید. اگرچه، با آن که همیشه می‌توانید از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی دیگر استفاده کنید، ما اپلیکیشن‌ها را ترجیح می‌دهیم (در آن‌ها به نسبت نسخه‌های وب، مدیریت مواردی مانند نوتیفیکیشن‌ها بهتر است).

اپ استور آمازون: فیس‌بوک و آمازون ظاهرا به خوبی با یکدیگر کنار می‌آیند. اپلیکیشن فیس‌بوک و نسخه لایت آن هر دو در این سرویس وجود دارند. اینستاگرام را نیز می‌توانید در این میان پیدا کنید.

APKPure: توییتر را نصب کردیم و درست کار کرد. همچنین اپلیکیشن‌های Helo و ShareChat (که در هند محبوب است) بدون مشکل کار کردند. گرچه، برنامه اسنپ‌چت بدون GMS قابل نصب نبود. باید اشاره کنیم فایل APK اپ فیس‌بوک را مستقیما از خود سایت فیس‌بوک نیز می‌توانید دانلود کنید.

بهره‌وری

اپ گالری: اپلیکیشن آفیس مایکروسافت در دسترس قرار دارد که معمولا به تنهایی برای مدیریت اسناد شغلی کافی است. همچنین اگر جایگزینی مناسب می‌خواهید، WPS Office نیز وجود دارد. برای حفظ مدیریت و نظم کارها نیز اپلیکیشن OneNote وجود دارد.

اپ استور آمازون: وان‌درایو و دراپ‌باکس در اپ گالری پیدا نمی‌شوند ولی اگر به همگام‌سازی فایل‌های خود با رایانه‌تان نیاز دارید، این برنامه‌ها از فروشگاه آمازون قابل دانلود هستند. اگر اپلیکیشن Evernote را به برنامه وان‌نوت ترجیح می‌دهید، اکنون نیز در دسترس قرار دارد.

APKPure: در فروشگاه‌های مورد نظر خود، تنظیم‌کننده رمز عبوری پیدا نکردیم ولی در برنامه APKPure می‌توانید ۱Password را پیدا کنید.

نقشه‌ها و مسیریابی GPS

اپ گالری: «Here Maps» همیشه یکی از بهترین اپلیکیشن‌های مسیریابی رایگان بوده است (از زمان Navteq). این اپلیکیشن یک قابلیت مسیریابی رایگان صوتی دارد و می‌توانید برای استفاده آفلاین، نقشه‌ها را به آسانی دانلود کنید. همچنین Sygic نیز در دسترس است ولی Bing Maps در دسترس نیست. اگر نیاز به تاکسی داشتید، دو اپلیکیشن اوپر و لیفت به راحتی کار می‌کنند و Moovit نیز به خوبی برای سرویس‌های حمل و نقل عمومی مفید خواهد بود.

به نظر ما این بخش یکی از کامل‌ترین دسته‌ها است. اگر با استفاده نکردن از سرویس مسیریابی گوگل هیچ‌گونه مشکلی ندارید، مجموعه گزینه‌های متنوع  در این دسته کافی است.

با این حال، بعضی از سرویس‌ها (به عنوان مثال اپلیکیشن‌های تاکسی) کار نخواهند کرد. به عنوان مثال Transit و Ola Cabs بدون سرویس‌های گوگل باز نشدند. ما موفق شدیم برنامه Waze را نصب کنیم ولی از آن جایی که بنیاد آن استفاده از برنامه گوگل مپس است، کار نکرد.

استریم موزیک

اپ گالری: برنامه‌های اسپاتیفای، Deezer و تایدال (Tidal) در دسترس هستند تا مجموعه کاملا وسیعی از خدمات مرتبط با این دسته در اختیارتان قرار گیرد. برنامه JioSaavn نیز برای مشترکان هندی وجود دارد. گرچه باید حواستان به نسخه جعلی Shazam نیز باشد.

اپ استور آمازون: آمازون موزیک به خوبی کار می‌کند و جای تعجب ندارد. اگر از محصولات آمازون برای فایل‌های چندرسانه‌ای استفاده می‌کنید، حتی ممکن است متوجه نبود سرویس‌های موبایلی گوگل نشوید. برای شناسایی آهنگ و متن آهنگ نیز می‌توانید از برنامه MusixMatch استفاده کنید.

APKPure: در این جا اگر برنامه‌های Shazam و SoundHound را به برنامه MusixMatch ترجیح می‌دهید، اکنون در دسترس قرار دارند. اپلیکیشن iHeartRadio نصب می‌شود و کار می‌کند (گرچه تنها در کشورهای کانادا، استرالیا، نیوزلند و آمریکا در دسترس است). ساندکلاد نیز بدون GMS کار نکرد.

مرورگر وب: می‌توانید وارد اپلیکیشن یوتیوب موزیک شوید ولی پخش صدا به محض این که از مرورگر به اپلیکیشن دیگری جابه‌جا می‌‌شوید، متوقف خواهد شد. اگر آن را در حالت تقسیم صفحه نگه دارید، به پخش ادامه خواهد داد ولی ایده‌آل نیست. ما گرچه موفق شدیم خود اپلیکیشن یوتیوب موزیک را نصب کنیم، ولی چون برای وارد شدن به حسابتان به سرویس‌های موبایلی گوگل نیاز دارد، در نتیجه غیر قابل استفاده است.

تناسب اندام

اپ گالری: اگر یک ساعت یا دستبند هوشمند هوآوی یا آنر دارید، اپلیکیشن Huawei Health جوابگوی نیازتان خواهد بود. دستگاه‌های گارمین، فیت‌بیت و همچنین برنامه Strava نیز پشتیبانی می‌شود. بنابراین اپلیکیشن‌های تناسب اندام ظاهرا یکی از کامل‌ترین دسته‌ها در اپ گالری هوآوی است.

Phone Clone: در اپ گالری، اپلیکیشن Mi Fit پیدا نشد. گرچه ما با موفقیت توانستیم آن را با اپ Phone Clone هواوی انتقال دهیم (از یک گوشی غیر هواوی). اما می‌توانید از برنامه APKPure نیز برای نصب آن استفاده کنید (و برای به‌روزرسانی‌های آینده نیز به آن نیاز پیدا خواهید کرد).

پیام‌رسانی

اپ گالری: در این بخش، اپلیکیشن‌های وی‌چت و QQ و همچنین وایبر و تلگرام را پیدا خواهید کرد. دو اپلیکیشن Helo و ShareChat برای کاربران هندی وجود دارد و JioCall نیز به خوبی کار می‌کند (طبیعتا اگر مشترک این سرویس هستید).

اپ استور آمازون: همانطور که قبلا گفتیم، آمازون و فیسبوک بهترین دوستان یکدیگر هستند، بنابراین می‌توانید اپلیکیشن مسنجر را این جا پیدا کنید. گرچه خبری از نسخه مسنجر لایت نبود، بنابراین برای آن از APKPure استفاده کردیم. اسکایپ نیز در اپ استور آمازون وجود داشت.

APKPure: به مسنجر لایت نیز پیش از این، اشاره کرده بودیم. ما می‌دانیم بسیاری از کسب‌وکارهای فعال در صنعت فناوری از اسلک استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر از این سرویس استفاده می‌کنید بگذارید خیالتان را راحت کنیم که این اپلیکیشن نیز کار می‌کند.

استریم ویدئو

اپ گالری: اپلیکیشن ویدئو هواوی برای این کار وجود دارد. چند فیلم هالیوودی نیز وجود دارند. ولی ما زمانی که تماشای فیلم Angel Has Fallen را امتحان کردیم، خطای محدودیت جغرافیایی به ما نشان داده شد. بنابراین تجربه شما ممکن است فرق کند. با این حال، شانس بهتری در استفاده از یک سرویس محلی خواهید داشت؛ به عنوان مثال سرویس‌های JioTV و Hotstar در کشور هند موجود هستند. ما در اپ گالری Plex را پیدا کردیم؛ ولی به هر دلیلی، روی تمام گوشی‌ها برای نصب پیدا نشد. اما می‌توانید آن را روی اپ استور آمازون یا برنامه APKpure پیدا کنید و به خوبی کار می‌کند.

آمازون: آمازون پرایم ویدئو بدون شک عالی کار می‌کند. گرچه، آمازون به میزبانی سرویس‌های استریم رقیب اعتقاد ندارد، بنابراین جز آن چیزی پیدا نمی‌کنید.

APKPure: دیزنی پلاس و هولو را نیز از اینجا می‌توان نصب کرد، ولی شدیدا محدودیت پخش جغرافیایی دارند. بنابراین در حال حاضر نتوانستیم آن‌ها را امتحان کنیم.

مرورگر وب: اپلیکیشن یوتیوب نیز به خوبی در مرورگر کار می‌کند. حتی می‌توانید ویدئوهای ۴K را تماشا کنید. گرچه در آن صورت گزینه Cast را از دست خواهید داد. یک جایگزین خوب برای یوتیوب در مخزن اپلیکیشن F-Droid به اسم NewPipe وجود دارد. بدون شک گزینه‌های شخص ثالث دیگری نیز وجود دارند.

اپلیکیشن‌های نتفلیکس، HBO Go و HBO Now روی گوشی میت ۳۰ پرو و آنر ۹X پرو بدون سرویس‌های موبایلی گوگل باز نشدند که این نکته بدی است. ما در گوشی P40 لایت در مورد نت‌لیکس شانس بهتری داشتیم که کاملا تعجب کردیم. ظاهرا این گوشی برخلاف دو گوشی دیگر از استاندارد لازم Widevine L3 پشتیبانی می‌کند. L3 متاسفانه به معنای نبود محتوای HD است، ولی حداقل این قابلیت وجود دارد.

نتیجه‌گیری

زندگی بدون سرویس‌های موبایل گوگل امکان دارد ولی بهتر است به محض این که گوشی جدید هواوی خود را خریدید، برنامه اپ استور آمازون را نصب کنید. وجود این برنامه، یک سری کمبود مهم در دسته‌های سرگرمی، اجتماعی و پیام‌رسانی را جبران خواهد کرد و حتی در مورد نرم‌افزارهای پولی نیز می‌توان به آن اعتماد کرد.

استفاده از اپلیکیشن Phone Clone نیز یک راه عالی دیگر است. به کمک اپ گالری از به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های داخل آن مطمئن می‌شوید و برای سایر اپلیکیشن‌ها نیز برنامه  APKPure وجود دارد. بدون شک برنامه APKPure، محدودیت‌های خود را نیز دارد چون تنها برای اپلیکیشن‌های رایگان است، ولی همین مورد نیز به قدر کافی خوب و کاربردی است.

مشکل بزرگ‌تر که غلبه به آن برای کاربر معمولی سخت خواهد بود، کار نکردن بعضی از اپلیکیشن‎ها است. بدون شک، بنیاد بعضی از اپلیکیشن‌ها مانند GMaps براساس سرویس‌های گوگل است. درست است، برای تقریبا هر چیزی اپلیکیشن جایگزین وجود دارد ولی اگر امکان آن برایتان وجود ندارد (به عنوان مثال مشترک پولی یک سرویس هستید) کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید.

کاربران با دانش بیشتر ممکن است راهی برای غلبه بر وابستگی به سرویس‌های گوگل پیدا کنند ولی نیاز به بررسی حتی بیشتری دارد. می‌توانید نگاهی به پروژه microG بیاندازید که فریم‌ورک متن باز مورد تایید سایت XDA برای استفاده از اپلیکیشن‌هایی که برای سرویس‌های گوگل پلی طراحی شده‌اند روی گوشی‌هایی است که آن‌ها را ندارند. اما این قضیه فراتر از این نقد است و بعید است کاربر معمولی به سمت آن برود.

بنابراین برای جمع‌بندی باید بگوییم اپ گالری هنوز برنامه کاملا جدیدی است و از زمان شروع جنگ تجاری چین و آمریکا حتی یک سال نیز نمی‌گذرد. مجموعه ضعیف اپلیکیشن یکی از مسائلی بود که باعث به تاریخ پیوستن ویندوز فون شد ولی هواوی مصمم است از این سرنوشت خودداری کند.

همچنان راه طولانی در پیش است تا بتوانیم یک گوشی هواوی یا آنر را بدون پرسیدن سوال «خب، بدون اپلیکیشن فلان مشکلی نخواهی داشت؟» توصیه کنیم ولی برای افرادی که به خوبی می‌دانند چه چیزی نصیبشان می‌شود باید بگوییم بله، زندگی بدون سرویس‌های گوگل نیز امکان‌ دارد.

گرچه، این شرایط همچنین به این معنا است گوشی‌های آینده این شرکت با یک آینده قابل پیش‌بینی برای کاربران قدرتمند و حرفه‌ای جذاب خواهد بود که جستجو در چندین منبع اپلیکیشن برایشان مهم نیست یا اینکه مجموعه اپلیکیشن محدود اذیتشان نمی‌کند. بنابراین، استراتژی گوشی هوشمند این شرکت باید احتمالا بر همین مبنا تغییر کند، حداقل تا زمانی که این شرایط نیز عوض شود.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار