نمایشگر ها

بهترین Aspect Ratio برای بازی کردن چیست؟مانیتور 16:9 بگیریم یا 21:9؟

Ratio یک فاکتور مهم اما غالبا دست کم گرفته شده در مشخصات مانیتور است. این روزها مردم بیشتر به چیزهایی همچون رزولوشن، ریفرش ریت و حتی زمان پاسخگویی تمرکز دارند و Aspect Ratio خیلی وقت‌ها اصلا جدی گرفته نمی‌شود.

اما برخی دیگر از مردم هم هستند که Aspect Ratio برایشان مهم‌ترین چیزیست که در انتخاب مانیتور گیمینگ خود در نظر می‌گیرند. در این راهنما می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم: کدام Aspect Ratio برای گیمینگ بهتر است؟

انواع Aspect Ratio

مانیتورها، حداقل آن‌هایی که برای گیمینگ ساخته شده‌اند، در انواع نه چندان مختلفی از Aspect Ratio عرضه می‌شوند. معمولا در این زمینه شاهد دو نوع اصلی هستیم:

  1. Aspect Ratio عادی 16:9
  2. Aspect Ratio التراواید 21:9

البته که مانیتورها به این دو نوع خلاصه نمی‌شوند. انواع AR مختلف، مثلا 4:3، 5:4، 16:10، 18:9 و 32:9 هم وجود دارند، اما دو موردی که بالا گفتیم معمولا جزو استانداردها به شمار می‌روند.

مزایای Aspect Ratio بزرگتر

همان طور که می‌توانید حدس بزنید، یک AR بزرگتر به این معنیست که عرض مانیتور بیشتر می‌شود، در حالی که ارتفاع آن ثابت می‌ماند – به عبارت دیگر مانیتور کشیده‌تر می‌شود. حالا مزایای یک مانیتور کشیده‌تر چیست؟

اول از همه این که مسلما فضای بیشتری در صفحه نمایش خواهید داشت، که مخصوصا در مولتی‌تسکینگ می‌تواند تجربه لذت‌بخش‌تری برای کاربر به همراه داشته باشد. اما در گیمینگ، اصلی‌ترین مزیت این مانیتورها به میدان دید (Field of View) بیشتر برمی‌گردد. با FOV بیشتر، شما به عنوان بازیکن دید گسترده‌تری به محیط اطراف خود خواهید داشت. این مسئله در بازی‌های چندنفره می‌تواند به یک برتری برای شما تبدیل شود.

نکته‌ای هم که وجود دارد این است که در خیلی از بازی‌های قدیمی یا پورت‌های ضعیف از بازی‌های کنسولی، چنین گزینه‌ای به صورت رسمی وجود ندارد و برای بازی کردن آن‌ها به صورت التراواید باید رو به مادها یا دستکاری فایل‌های بازی بیاورید. همچنین، برخی از بازی‌های چندنفره همچون Overwatch نیز عمدا این ویژگی را غیرفعال کرده‌اند تا بالانس بازی را به هم نزنند.

معایب Aspect Ratio بزرگتر

یک AR بزرگتر می‌تواند مشکل‌آفرین هم باشد. در حالت عادی، مانیتورهای 21:9 هیچ ضعفی نسبت به 16:9 ندارند، اما این دو نوع مانیتور از نظر قیمت‌گذاری و قابلیت‌هایی که به همراه دارند متفاوتند.

  1. رزولوشن: اولین و واضح‌ترین تفاوت. یک مانیتور کشیده‌تر رزولوشن بالاتری هم دارد. این رزولوشن بالاتر می‌تواند برای کارت گرافیک‌های ضعیف‌تر دردسر درست کند و منجر به راندمان پایین‌تر شود.
  2. ریفرش ریت: یک فاکتور مهم دیگر در مانیتورهای گیمینگ. این روزها مانیتورهای 60، 144 و 240 هرتز استانداردهای معمول به شمار می‌روند. با این که ماینتورهای التراواید 144 هرتزی هم وجود دارند، قیمت آن‌ها نسبت به نمونه‌های 16:9 بالاتر است.
  3. قیمت: مهم‌ترین فاکتور برای آن‌هایی که بودجه محدودی دارند. امروزه مانیتورهای 21:9 دیگر آنقدر گران نیستند، اما یک مانیتور 16:9 همواره ارزش و امکانات بیشتری نسبت به یک مانیتور 21:9 با قیمت مشابه دارد، مخصوصا در میان مدل‌های ارزان‌تر.

نتیجه: کدام Aspect Ratio برای من بهتر است؟

با توجه به نکاتی که گفتیم، پیشنهاد ما 16:9 است. چرا؟

مانیتورهای 16:9 همچنان معمول‌ترین مانیتورها هستند، که معنی‌اش این است که همه بازی‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند. مانیتورهای 16:9 معمولا ارزش بیشتری نسبت به مانیتورهای 21:9 با قیمت مشابه دارند.

در نهایت، مگر این که یک پی‌سی گیمر قهار هستید یا می‌خواهید چندین پنجره روی دسکتاپ باز داشته باشید، ARهای 16:9 بیشتر پیشنهاد می‌شوند. و همان طور که بالاتر گفتیم، همه بازی‌ها از صفحه‌های 21:9 پشتیبانی نمی‌کنند. پس اگر می‌خواهید یکی از آن‌ها را برای برتری در بازی چندنفره مورد علاقه‌تان بخرید، اول چک کنید که اصلا آن بازی از 21:9 پشتیبانی می‌کند یا نه.

علاقه‌مند به خرید مانیتور گیمینگ هستید، برای دیدن مشخصات و قیمت دقیق محصولات بر روی متن کلیک کنید 

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار