هوش مصنوعی رباتیک

بوستون داینامیکس ربات Spot را به قیمت ۷۴،۵۰۰ دلار می‌فروشد

بوستون داینامیکس، ربات Spot را برای فروش به کسب‌وکارهای علاقه‌مند آماده کرده و برچسب قیمتی ۷۴،۵۰۰ دلار را برای آن عنوان می‌کند.

بالاخره ربات چهار پای بوستون داینامیکس برای عرضه‌ی عمومی آماده شد. شرکت مشهور صنعت رباتیک پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، سیستم لیزینگ ماشین‌‌های خود را سال گذشته راه‌اندازی کرد و امروز امکان خرید ربات Spot را با برچسب ۷۴،۵۰۰ دلاری برای هر شرکت آمریکایی فراهم می‌کند.

قیمت ربات اسپات، بسیار بالا بوده و با خودروی لوکس تسلا مدل اس برابری می‌کند. البته بوستون داینامیکس می‌گوید خریداران با پرداخت چند ده هزار دلار، پیشرفته‌ترین ربات متحرک جهان را دراختیار می‌گیرند. رباتی که توانایی حرکت در تمامی مسیرهای قابل حرکت برای انسان را دارد (البته به جز مسیرهایی که شامل نردبان می‌شوند). اگرچه اسپات یکی از پیشرفته‌ترین و چابک‌ترین ربات‌های جهان به شمار می‌رود، اما کارایی آن تنها محدود به فعالیت‌های نظارتی و جمع‌آوری اطلاعات می‌شود. آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهند که ربات چالاک بوستون داینامیکس، توانایی تدوین نقشه‌های سه‌بعدی از مراکز ساخت را دارد و خصوصا در میدان‌های نفتی می‌تواند اختلال در عملکرد ماشین‌آلات را به‌خوبی شناسایی کند. از کاربردهای کمتر مرسوم نیز می‌توان به کمک به بیمارستان‌ها در بخش تریاژ بیماران کووید ۱۹ و حتی همکاری با گروه خنثی‌سازی بمب نیروی پلیس اشاره کرد.

بوستون داینامیکس در رونمایی و تبلیغ ربات اسپات،‌ آن را یک پلتفرم متحرک معرفی می‌کند که امکان شخصی‌سازی با حسگرهای گوناگون و برنامه‌نویسی برای انجام وظایف حرکتی و نظارتی متعدد را دارد. مهندس ارشد شرکت، زک جکوسکی درباره‌ی برنامه‌ی فروش اسپات می‌گوید: «ما ربات خود را اکثرا به مشتری‌های صنعتی و تجاری می‌فروشیم. آن‌ها عموما در فرایندهای خود نیاز به جابه‌جایی یک حسگر به مقاصدی خاص دارند و نمی‌خواهند نیروی انسانی را به مقصد ارسال کنند. دلایل متعددی همچون خطرناک بودن یا خسته‌کننده و تکراری بودن عملکرد وجود دارد که ارسال ربات را منطقی‌تر نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، حمل یک دوربین ۴۰ بار در روز و ثبت تصاویر تکراری، به‌هیچ‌وجه مورد تمایل نیروی انسانی نیست».

شرکت سازنده می‌گوید با دریافت بازخورد از مشتریان، اسپات را بهینه‌سازی نیز خواهد کرد، اما درحال‌ حاضر هم ربات آن‌ها آمادگی کامل را برای عرضه‌ی عمومی دارد. مهندسان بوستون داینامیکس که در ماه‌های گذشته اکثرا به‌صورت دورکاری فعالیت‌های توسعه‌‌‌‌ای را انجام می‌دادند، به‌روزرسانی جدیدی به‌نام Spot 2.0 برای نرم‌افزار ربات عرضه کردند که آن را برای استفاده‌های عمومی آماده‌تر کرد. این به‌روزرسانی روی قابلیت تحرک بهتر و مسیریابی بهینه‌تر، متمرکز شده است.

ربات اسپات بوستون داینامیکس

یکی از قابلیت‌های مهمی که بوستون داینامیکس در برنامه‌های توسعه‌ای دارد، فعالیت از راه دور روی ربات است. یک نسخه‌ی آزمایشی از این قابلیت به مشتریان بالقوه‌ی اسپات ارائه می‌شود و آن‌ها می‌توانند در آزمایشگاه مخصوص اسپات داینامیکس، عملیات از راه دور را آزمایش کنند. این برنامه به مشتریان اجازه می‌دهد که در شرایط کنونی و با محدودیت‌های جابه‌جایی و سفر، پیش از خرید ربات، قابلیت‌های آن را آزمایش کنند. به‌هرحال اگرچه برخی از مشتری‌ها تمایل به خرید بدون سؤال و بررسی ربات دارند، برخی دیگر آزمایش از نزدیک را ترجیح می‌دهند. عملیات و کنترل از راه دور، برای دسته‌ی دوم بسیار کارآمد خواهد بود. حتی برخی خبرنگاران هم امکان کنترل از راه دور و مشاهده‌ی عملکرد ربات ازطریق دوربین‌های سایت آزمایشی و دوربین‌های خود اسپات را پیدا کردند. آزمایش اولیه نشان می‌دهد که با وجود تأثیر در دریافت و اجرای دستورها از راه دور، اسپات تمامی قابلیت‌های نمایش داده شده در تبلیغات را دارد و مسیریابی و مانور خوبی را ارائه می‌کند.

اسپات در کاربردهای نظارتی و جمع‌آوری اطلاعات، توانایی‌های زیادی دارد

بوستون داینامیکس می‌گوید در ادامه‌ی سال جاری، پلتفرم کنترل از راه دور را توسعه می‌دهد و حتی یک بهینه‌سازی جدید را هم برای اسپات در نظر دارد. آن‌ها می‌خواهند یک بازوی رباتیک به سر اسپات اضافه کنند که قابلیت‌های آن را بسیار افزایش خواهد داد. اسپات با این بازو می‌تواند علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات، کارهای متعددی همچون بازکردن در و چرخاندن دسته‌ی شیر و فشار دادن دکمه را نیز انجام دهد.

یکی از نگرانی‌های رایجی که درباره‌ی اسپات مطرح می‌شود، سوءاستفاده از آن است. بسیاری از کاربران و کارشناسان با دیدن ویدیوهای این ربات چابک، نگرانی‌های خود را از سوءاستفاده‌ از آن مطرح کردند. اگرچه بوستون داینامیکس چارچوبی مبنی بر ممنوعیت استفاده از سلاح روی اسپات یا کاربردهای مخرب دیگر ارائه می‌کند، اما پس از فروش دستگاه قطعا هیچ کنترلی روی کاربرد آن در دستان مشتری ندارد. مانند بسیاری از فناوری‌های دیگر، احتمال سوءاستفاده از این ربات هم وجود دارد. از نمونه‌های مشابه می‌توان به سوءاستفاده از پهپاد برای بمباران از راه دور یا سوءاستفاده از پرینتر سه‌بعدی برای ساخت سلاح‌های غیر قابل ردگیری اشاره کرد.

ربات اسپات بوستون داینامیکس

مایکل پری، معاون ارشد بوستون داینامیکس، می‌گوید اگر استفاده‌ی خطرناکی از ربات شود، مجوز خریدار باطل خواهد شد و حتی امکان استفاده را نیز نخواهد داشت. البته خود او اذعان می‌کند که پیش از شناسایی سوءاستفاده، کار زیادی از دست شرکت بر نمی‌آید و آن‌ها تنها مشتری را در فهرست‌هایی همچون ممنوعیت فروش وزارت بازرگانی ایالات متحده بررسی می‌کنند. او همچنین می‌گوید فروش دستگاه به شرکت‌های امنیتی نیز ممنوع نیست و این دسته از مشتریان هم تنها ملزم به استفاده در شرایطی با عدم آسیب به دیگران هستند. البته پری اعتقاد دارد احتمالا شرکت‌های امنیتی زیادی از اسپات استفاده نخواهند کرد، چون قیمت بالای آن و احتمال تخریب شدن آسان توسط مجرمان، شرکت‌ها را از سرمایه‌گذاری منع می‌کند.

اگرچه اسپات امروز به‌عنوان یکی از سلبریتی‌های دنیای رباتیک شناخته می‌شود، اما هنوز محدودیت‌های زیادی دارد. شرکت سازنده تاکنون ۱۵۰ دستگاه را به‌صورت لیزینگ فروخته است و از برنامه‌ی تولید ۱۰۰۰ دستگاه در سال جاری عقب می‌ماند. درحال‌حاضر، مشتریان محدود به خرید دو دستگاه هستند و برای سفارش‌های بیشتر، باید قرارداد متفاوتی با مذاکره با شرکت امضا کنند. درواقع خریدار باید با تیم مهندسی بوستون داینامیکس مشورت کند تا انتخاب صحیحی بسته به نیاز خود داشته باشد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار