بیوگرافی

بیوگرافی سیروس مقدم + بهترین فیلم و سریال های سیروس مقدم

سیروس مقدم یکی از بهترین کارگردانان ایران است که اکثر مخاطبان او را به واسطه ساخت سریال محبوب «پایتخت» می‌شناسند. در این مطلب مروری بر بیوگرافی سیروس مقدم و بهترین آثار او خواهیم داشت.

سیروس مقدم کارگردان و فیلمنامه‌نویس محبوب و پرکار ایرانی است که فعالیت هنری خود در سینما و تلویزیون را از سال 1355 آغاز کرد. او به عنوان یکی از کارگردانان پرکار و فعال صدا و سیما شناخته می‌شود و بخش عمده کارنامه هنری‌اش را مجموعه‌های تلویزیونی تشکیل می‌دهند. سیروس مقدم از سال 1390 تا به امروز با ساخت مجموعه پرمخاطب و جذاب «پایتخت»، تقریبا هر سال مهمان خانه‌های مردم می‌شود. در طول چندین سال ساخت سریال پایتخت، حالا به جرات می‌توانیم بگوییم که این سریال بهترین اثر سیروس مقدم در طول‌ سال‌های فعالیتش در صدا و سیما به حساب می‌آید.

حواشی سیروس مقدم

اگرچه این کارگردان محبوب، پیش از ساخت پایتخت نیز به واسطه خلق آثار جذاب دیگری از جمله سریال‌های ریحانه، نرگس، پیامک از دیار باقی، روز حسرت و… نیز در میان مردم شناخته شده بود. در ادامه این مقاله زندگینامه سیروس مقدم را بررسی می‌کنیم و خاطره‌انگیزترین آثار این کارگردان محبوب را به شما معرفی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

بیوگرافی سیروس مقدم
بهترین سریال های سیروس مقدم

بیوگرافی سیروس مقدم

در این بخش بیوگرافی سیروس مقدم از ابتدای دوران جوانی تا آغاز فعالیت حرفه‌ای و کارگردانی را مرور کرده و شما را با این کارگردان خاطره‌ساز و محبوب بیشتر آشنا خواهیم کرد. اگر می‌خواهید با خالق سریال به یاد ماندنی پایتخت آشنا شوید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اوایل زندگی و دوران نوجوانی

سیروس مقدم در تاریخ 1 فروردین 1333 در شهر زیبای آبادان متولد شد. پدر او گمرکچی بود و به واسطه شغلش در شهرهای مختلفی چون کرمانشاه، زاهدان و بازرگان زندگی کردند. پس از فوت پدرش مجددا به زادگاه خود آبادان بازمی‌گردند و دیپلمش را از دبیرستان امیرکبیر می‌گیرد و در سال 1352 نیز در دانشکده هنرهای زیبا در رشته نقاشی پذیرفته می‌شود و به تهران می‌آید. وی در همان سال در مدرسه عالی سینما و هنر‌های دراماتیک و هنر‌های تزئینی نیز پذیرفته شد، اما در نهایت رشته نقاشی را انتخاب کرد و در این رشته به تحصیلات خود ادامه داد.

بهترین فیلم های سیروس مقدم

آغاز فعالیت هنری

سیروس مقدم در همان دوران دانشجویی به هنر، فیلمسازی و سینما علاقه داشت و سعی کرد به طریقی وارد این حوزه شود. جالب است بدانید که ناصر تقوایی فیلمساز و نویسنده قدیمی ایرانی، پسرخاله سیروس مقدم است و به واسطه وی توانست به عرصه سینما و تلویزیون پا بگذارد. تقوایی به دلیل کنجکاوی و علاقه او به سینما، این امکان را برایش فراهم کرد تا بتواند در سال 1355 در سریال «دایی جان ناپلئون» به عنوان دستیار کارگردان و همچنین طراح صحنه و لباس در کنارش حضور داشته باشد. سیروس مقدم در دایی جان ناپلئون اولین فعالیت خود در عرصه فیلمسازی را آغاز کرد. خواهر او سوسن مقدم نیز در این سریال نقش «لیلی» دختر دایی جان ناپلئون را بازی کرده است.

پس از اتمام سریال دایی جان ناپلئون، علاقه مقدم به حوزه فیلمسازی بیشتر و بیشتر شد و همین موضوع باعث شد مدتی به عنوان منشی صحنه در آثار مختلف حضور پیدا کند. در این میان نیز در بخش‌های دیگری چون گریم، عکاسی و کارگردانی نیز فعالیت می‌کرد و روز به روز علاقه‌اش به این حوزه بیشتر می‌شد. وی در طول دوران دانشجویی خود، ضمن تحصیل بر سر صحنه‌های فیلمبرداری ناصر تقوایی حاضر می‌شد و تجربه کسب می‌کرد. طبق گفته خودش:

در این مدت با الفبای تصویر سینما و تلویزیون آشنا شدم، بدون آنکه در هیچگونه کلاسی در رابطه با سینما شرکت کنم.

بهترین سریال های سیروس مقدم

وی علاوه بر سریال دایی جان ناپلئون، در فیلم‌های «آرامش در حضور دیگران»، «صادق کرده» و سریال «کوچک جنگلی» نیز در کنار ناصر تقوایی حضور داشت. تقوایی پس از مدتی کار، از ساخت سریال کوچک جنگلی انصراف داد، اما سفارش سیروس مقدم را به بهروز افخمی کرد تا بتواند در کنار او نیز تجربه کسب کند. مقدم در این سریال به همراه مرحوم نعمت حقیقی به عنوان فیلمبردار حضور داشتند و دو سال در کنار بهروز افخمی همکاری کردند. در طول دوران دانشجویی و در آثار مختلفی حضور داشت و در سمت‌هایی چون مشاور و دستیار کارگردان، دستیار صحنه، طراح صحنه و لباس، مدیر تولید، مدیر برنامه‌ریزی و فیلمنامه‌نویس فعالیت کرد.

اما اولین تجربه جدی و حرفه‌ای سیروس مقدم در سینما در سال 1366 و با حضور در فیلم «ردپایی بر شن» رقم خورد که به عنوان منشی صحنه در این فیلم حضور پیدا کرد. در همان سال نیز سریال «سلسله حکمت» را با همراهی اکبر خواجویی کارگردانی کردند. سیروس مقدم سرانجام در سال 1370 اولین فیلم مستقل خود به نام «گرگ‌های گرسنه» را کارگردانی کرد و دیگر به صورت جدی حرفه کارگردانی را در پیش گرفت. در سال 1371 نیز فیلم سینمایی «شکوه بازگشت» را کارگردانی کرد و پس از آن نیز با همکاری فریبرز صالح، مجموعه تلویزیونی «خورشید شب» را ساختند. سیروس مقدم در دهه 70 عموما با مشارکت کارگردانان دیگر، فیلمسازی می‌کرد و به تدریج مستقل شد و به صورت حرفه‌ای کارگردانی را دنبال کرد.

فیلمهای سیروس مقدم

سیروس مقدم در سال 1380 با ساخت سریال «پلیس جوان» با هنرنمایی استاد داریوش ارجمند و شهاب حسینی توانست نام خود را در زمره کارگردانان صاحب سبک مطرح کند. این سریال در زمان پخش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و یکی از آثار موفق دهه 80 محسوب می‌شود. جالب است بدانید که سیروس مقدم در طول 14 سال (یعنی از سال 1376 تا 1390) 27 سریال ساخته است و به همین دلیل به او لقب «کارخانه سریال‌سازی» داده‌اند. سیروس مقدم با ساخت سریال پلیس جوان به شهرت رسید و پس از آن نیز با ساخت سریال‌های دیگری چون ریحانه، نرگس، پرواز در حباب، اغما و… به عنوان یکی از کارگردانان پرکار و موفق صدا و سیما شناخته شد.

زندگی شخصی و ازدواج سیروس مقدم

در ادامه بیوگرافی سیروس مقدم به زندگی شخصی این هنرمند می‌پردازیم. مقدم در سال 1374 و در مجموعه تلویزیونی خورشید شب با الهام غفوری آشنا شد و پس از آن نیز در چندین فیلم و سریال دیگر با یکدیگر همکاری کردند. خانم غفوری در آن زمان به عنوان منشی صحنه، مجری طرح، دستیار کارگردان و دستیار چهره پردازی فعالیت می‌کرد. سیروس مقدم و الهام غفوری حدود یک سال و نیم پس از آشنایی، با یکدیگر ازدواج کردند و بعد از آن نیز در اکثر کارها باهم مشارکت داشتند. آنها دارای یک پسر به نام سهیل و دو دختر به نام‌های آناهید و آزاده هستند و یکی از زوج‌های موفق سینمایی محسوب می‌شوند.

سیروس مقدم و همسرش

الهام غفوری در اکثر سریال‌های همسرش سیروس مقدم به عنوان تهیه‌کننده حضور دارد و از جمله کارهای مشترک آنان می‌توانیم به سریال‌هایی چون پرواز در حباب، پیامک از دیار باقی، چاردیواری، زیر هشت، تاثریا، پایتخت و… اشاره کنیم. در تصویر بالا عکس سیروس مقدم و همسرش الهام غفوری را مشاهده می‌کنید.

ساخت سریال پایتخت

همانطور که اشاره کردیم، ساخت سریال پایتخت نقطه عطف کارنامه هنری سیروس مقدم محسوب می‌شود که با همراهی محسن تنابنده اتفاق افتاد. سری اول مجموعه پایتخت در نوروز 1390 از شبکه اول سیما به نمایش درآمد و محسن تنابنده به همراه مرحوم خشایار الوند نیز به عنوان نویسنده و طراح قصه در این مجموعه در کنار مقدم حضور داشتند. سریال پایتخت 1 داستانی طنز و اجتماعی داشت و با استقبال بی نظیری از سوی مخاطبان مواجه شد. سیروس مقدم در پایتخت توانست با همکاری تیمی حرفه‌ای و بازیگران مطرحی چون محسن تنابنده، احمد مهران‌فر و ریما رامین‌فر اثری به یادماندنی را خلق کند.

سریال پایتخت 1 در سال 1391 برنده تندیس بهترین سریال از دومین دوره جشنواره جام‌جم شد و محسن تنابنده نیز تندیس بهترین بازیگر مرد و جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد. به دنبال استقبال گسترده مخاطبان از سریال پایتخت، فصل دوم آن در نوروز 1392 ساخته شد و بیش از فصل اول مورد استقبال و توجه مردم قرار گرفت. این استقبال موجب شد تا بنا به درخواست مردم، سریال پایتخت تا فصل 6 ساخته شود. البته حواشی سیروس مقدم در طول سال‌های ساخت سریال پایتخت کم نبود و در این میان نیز انتقادهای زیادی درباره او و سریالش شنیده شد.

سیروس مقدم در سریال پایتخت

 

بهترین سریال های سیروس مقدم

خوب است در ادامه بیوگرافی سیروس مقدم مروری بر بهترین آثار او داشته باشیم. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، بخش عمده فعالیت هنری سیروس مقدم مربوط به ساخت سریال است، اما در طول این سال‌ها چندین فیلم نیز کارگردانی کرده است. از بهترین فیلم های سیروس مقدم می‌توانیم به فیلم‌هایی چون نیلوفر کبود (1386)، کابوس (1387)، لالایی برای بیداری (1387) و زندگی خصوصی امیر (1389) اشاره کنیم. اما در ادامه این بخش بهترین سریالهای سیروس مقدم را به شما معرفی کرده و هریک را به صورت مختصر مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

سریال پلیس جوان

سریالهای سیروس مقدم

  • سال ساخت: 1380
  • تعداد قسمت‌ها: 44
  • بازیگران: داریوش ارجمند، شهاب حسینی، مریلا زارعی و فرهاد اصلانی

سریال پلیس جوان به عنوان اولین تجربه جدی و مستقل سیروس مقدم در سریال سازی محسوب می‌شود که در زمان پخش توانست توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. سریال پلیس جوان درباره زندگی پسر جوانی به نام «یونس» است که پدرش به شکل مشکوک و ناگهانی به قتل می‌رسد. او با انگیزه پیدا کردن قاتلان پدرش وارد دانشکده پلیس می‌شود و پس از مدتی در مقام ستوان آگاهی، شروع به کار می‌کند. در همین حین نیز برای پیدا کردن علت قتل پدرش تلاش‌هایی می‌کند و به سرنخ‌های جالبی دست پیدا می‌کند.

سریال ریحانه

بهترین سریال های سیروس مقدم

  • سال ساخت: 1384
  • تعداد قسمت‌ها: 27
  • بازیگران: زیبا بروفه، ایرج نوذری، رویا تیموریان، حسن پورشیرازی و مرجان محتشم

سریال ریحانه نیز یکی از آثار موفق سیروس مقدم در دهه 80 محسوب می‌شود که در سال 1384 از شبکه سوم سیما به نمایش درآمد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. داستان این سریال درباره دختری تنها به نام ریحانه است که در طول زندگی عادی و روزمره خود متوجه رازهایی از گذشته می‌شود و پی می‌برد که پیشینه خانوادگی‌اش آن چیزی که فکر می‌کرده نیست. به همین دلیل تلاش می‌کند رازهای سر به مهر گذشته را کشف کرده و هویت واقعی خود را پیدا کند.

سریال نرگس

سیروس مقدم در چهل تیکه

  • سال ساخت: 1385
  • تعداد قسمت‌ها: 69
  • بازیگران: حسن پورشیرازی، مهرانه مهین ترابی، زنده یاد پوپک گلدره، مهدی سلوکی، عاطفه نوری و ستاره اسکندری

سریال نرگس یکی دیگر از بهترین سریال های سیروس مقدم محسوب می‌شود که در تابستان 85 از شبکه سوم سیما پخش می‌شد. زنده یاد پوپک گلدره در اواسط بازی در این سریال بر اثر تصادف از دنیا می‌رود و ادامه نقش او را ستاره اسکندری بازی می‌کند. داستان سریال نرگس درباره زندگی دو خواهر به نام‌های «نسرین» و «نرگس» است که پدرشان را از دست داده‌اند و با مادرشان زندگی می‌کنند. نسرین دختری سرکش است که قصد دارد با پسری به نام «بهروز» ازدواج کند، اما پدر بهروز با ازدواج آنها به شدت مخالف است. این دو با وجود اختلافات بسیار با یکدیگر ازدواج می‌کنند، اما مخالفت‌ها و دخالت‌های پدر بهروز مشکلات بسیاری را برای آنها به وجود می‌آورد.

سریال اغما

سیروس مقدم در جوانی / سیروس مقدم و همسرش / بیوگرافی سیروس مقدم

  • سال ساخت: 1386
  • تعداد قسمت‌ها: 30
  • بازیگران: امین تارخ، حامد کمیلی، نفیسه روشن، لعیا زنگنه و ایرج نوذری

سریال اغما یکی از به یادماندنی‌ترین سریالهای سیروس مقدم است که در ماه رمضان سال 86 از شبکه یک سیما پخش شد و یکی از سریال‌های محبوب و پربیننده زمان خود بود. داستان سریال اغما درباره زندگی یک پزشک متخصص مغز و اعصاب به نام «طاها پژوهان» است. «مولود» همسر دکتر پژوهان بیمار است و اصرار دارد که فقط به دست همسرش جراحی شود. طاها بر خلاف میل باطنی‌اش این کار را انجام می‌دهد، اما همسرش پس از عمل جراحی فوت می‌کند. پس از فوت مولود، دکتر پژوهان دچار افسردگی می‌شود و در این حین با ورود یک آشنای قدیمی به نام «الیاس»، زندگی‌اش دستخوش تغییر قرار می‌گیرد.

سریال روز حسرت

سیروس مقدم و خانواده

  • سال ساخت: 1387
  • تعداد قسمت‌ها: 25
  • بازیگران: فرامرز قریبیان، افسانه بایگان، پوریا پورسرخ، مهراوه شریفی‌نیا و لیندا کیانی

سریال روز حسرت نیز یکی دیگر از سریال‌های مناسبتی سیروس مقدم است که در ماه رمضان سال 87 از شبکه یک سیما به نمایش درآمد. داستان سریال روز حسرت درباره زندگی یک خانواده متدین است که روزی پسرشان مسعود و همسرش معصومه در جاده با ماشین تصادف می‌کنند و معصومه برای همیشه فلج می‌شود و روی تخت می‌افتد. مسعود پس از این اتفاق به طور مخفیانه با دختری به نام «فریده» ازدواج می‌کند و…

سریال چاردیواری

سیروس مقدم و پسرش

  • سال ساخت: 1388
  • تعداد قسمت‌ها: 15
  • بازیگران: امیر جعفری، بهنوش طباطبایی، سعید آقاخانی، آتیلا پسیانی و مریم امیرجلالی

سریال چاردیواری یکی از آثار کمدی سیروس مقدم محسوب می‌شود که در نوروز 89 از شبکه یک سیما به نمایش درآمد و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. داستان این سریال درباره جوانی به نام «نادر» است که در گذشته بنا به درخواست دختر جوانی به نام «مریم» به صورت ظاهری و سوری با او ازدواج می‌کند تا مریم بتواند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود. حال پس از چندین سال، مریم از خارج برمی‌گردد و باید برای پدر خود نقش بازی کند که با نادر اختلاف دارند تا بتوانند از یکدیگر جدا شوند، اما…

سریال پایتخت

برنامه های تلویزیونی سیروس مقدم

  • سال ساخت: 1390-1399
  • تعداد فصل‌ها: 6
  • بازیگران: محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر، علیرضا خمسه، مهران احمدی و نسرین نصرتی

سریال پایتخت بدون شک بهترین سریال سیروس مقدم محسوب می‌شود که فصل اول آن در ایام نوروز 1390 از شبکه یک به نمایش درآمد و با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. به دنبال این استقبال، ساخت سریال کمدی پایتخت تا 6 فصل ادامه یافت و به یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیون تبدیل شد. داستان این سریال درباره خانواده نقی معمولی است که در هر فصل با ماجرایی تازه رو به رو می‌شوند و لحظات شادی را برای مخاطب رقم می‌زنند.

سریال تا ثریا

ممنوع الکاری سیروس مقدم

  • سال ساخت: 1390
  • تعداد قسمت‌ها: 30
  • بازیگران: آزیتا حاجیان، مهران احمدی، هومن سیدی، لیندا کیانی، حسین مهری و الناز حبیبی

سریال تا ثریا نیز یکی دیگر از بهترین سریال های سیروس مقدم است که در پاییز 90 از شبکه یک سیما به نمایش درآمد. داستان سریال تا ثریا درباره زنی بیوه به نام «ثریا» است که همسر خود را پانزده سال پیش از دست داده و در یک بیمارستان، پرستار است. ثریا با یکی از بیماران خود به نام «سرهنگ» به صورت پنهانی ازدواج می‌کند و تنها سرمایه زندگی‌اش را به پسر سرهنگ می‌دهد تا با آن کار کند. پسر سرهنگ قرار می‌شود سود پول ثریا را به او بدهد و این زن به صورت ناخواسته وارد مسئله ربا شده و کل زندگی‌اش نابود می‌شود.

سریال مدینه

سیروس مقدم و رهبر انقلاب

  • سال ساخت: 1393
  • تعداد قسمت‌ها: 28
  • بازیگران: پریوش نظریه، شبنم مقدمی، مهرداد صدیقیان، آناهیتا افشار، مریم کاویانی و مجید صالحی

سریال مدینه نیز یکی دیگر از سریال‌های برتر سیروس مقدم است که مانند سریال تا ثریا به بررسی آثار مخرب «ربا» می‌پردازد. این سریال در زمان پخش مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و بینندگان بسیاری داشت. داستان سریال مدینه درباره زنی با همین نام است که همسرش «جهان» در دریا غرق می‌شود و او باید کارخانه به جا مانده از همسرش را با کمک فرزندخوانده‌اش «بهمن» اداره کند. آنها برای سرپا نگه داشتن کارخانه تلاش‌های بسیاری می‌کنند و بهمن بدون اجازه مدینه برای بقای کارخانه، مقدار زیادی پول نزول می‌کند و…

سریال میکائیل

عیادت سیروس مقدم از رهبر

  • سال ساخت: 1393
  • تعداد قسمت‌ها: 19
  • بازیگران: کامبیز دیرباز، بهنوش طباطبایی، کامران تفتی، علیرضا خمسه و متین ستوده

سریال پلیسی میکائیل نیز یکی دیگر از بهترین سریال های سیروس مقدم محسوب می‌شود که برای اولین بار از شبکه یک سیما پخش شد و توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد. سریال میکائیل توانست در جشنواره فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی مسکو، دیپلم افتخار و همچنین تندیس برتر بهترین سریال این جشنواره را دریافت کند.

داستان سریال میکائیل درباره یک پلیس وظیفه‌شناس به نام «میکائیل» است که «رسول» دوست صمیمی‌اش به اشتباه در یک توطئه کشته می‌شود. پس از مرگ رسول، زندگی خانوادگی او و میکائیل که نسبت‌های فامیلی دوری با یکدیگر دارند، دچار برخی چالش‌ها و درگیری‌ها می‌شود. میکائیل در طول داستان سعی می‌کند اوضاع را سرو سامان دهد.

ما در این مطلب بیوگرافی سیروس مقدم را به همراه بهترین فیلم‌ها و سریال‌های او به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید، مقدم از سال 1355 وارد عرصه سینما شد و به کمک پسرخاله خود ناصر تقوایی، تجارب بسیاری در زمینه فیلمسازی کسب کرد. وی تا کنون سریال‌های بسیاری را برای تلویزیون ساخته است و معروف‌ترین آن سریال «پایتخت» است که یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیون محسوب می‌شود. شما کدامیک از سریال‌ها و فیلمهای سیروس مقدم را بیشتر می‌پسندید؟ لطفا نظرات خود را درباره بیوگرافی سیروس مقدم در بخش ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار