اینترنت و وببازاریابی اینترنتیبازیفضای مجازی

میکسر چیست، و چرا نینجا به آن مهاجرت کرده است؟

«تایلر نینجا بلوینز» (Tyler “Ninja” Belvins) از «توییچ» (Twitch) خداحافظی کرد تا به «میکسر» (Mixer) مایکروسافت بپیوندند. اما «میکسر» دیگر چیست؟

«میکسر» بر خلاف «توییچ» و «یوتیوب»، نامی داخلی نیست، و کاربران آن بسیار کمتر از سایت‌های نامبرده است. میکسر – که ابتدائا «بیم» (Beam) نام داشت – در سال ۲۰۱۶ توسط مایکروسافت خریداری شد، و از آن زمان به عنوان رقیب بالقوه توییچ و یوتیوب کار کرده است. این پلتفرم جدید – که بسیار شبیه توییچ عمدتا برای استریم بازی بکار می‌رود – هم میزبان استریمرهای آماتوری است که تازه در حال آشنا شدن با مفهوم استریم کردن هستند، و هم استریمرهای حرفه‌ای ورزشهای الکترونیک و تولیدگران حرفه‌ای محتوا. شاید مهمترین مزیت این پلتفرم یکپارچگی آن باشد با داشبورد ایکس‌باکس وان و ویندوز ۱۰، که فرآیند استریم را برای استفاده کنندگان این پلتفرم‌ها راحت‌تر می‌کند.

میکسر هم شبیه به توییچ، گزینه‌هایی برای درآمدزایی کاربران خود فراهم آورده است. هزینه اشتراک کانال در میکسر هم وجود دارد (گرچه هزینه ۸ دلاری آن برای کانال‌های حرفه‌ای، کمی گرانتر از ۵ دلار توییچ است)، و ابزاری به نام «امبر» (Ember) را هم شامل می‌شود. امبرها چیزهایی هستند شبیه «بیت» (Bit) در توییچ، که به طرفداران اجازه می‌دهند با خرید «ایموت» (Emote) دیجیتال – که چیزی شبیه همان «ایموجی» خودمان است – بعدا آنها را برای استریمرهای محبوبشان خرج کنند. میکسر همچنین از یک واحد تبادل یکپارچه با سایت هم استفاده می‌کند که «اسپارک» (Spark) نام دارد. کاربران میکسر می‌توانند با استریم کردن یا تماشای استریم دیگران، مقداری از این واحد پول دیجیتال را بدست آورند. این اسپارک‌ها در نهایت برای کاربران حواله می‌شود، که وقتی به حد مشخصی رسید، می‌توانند آن را به درآمد واقعی تبدیل کنند. البته میکسر فعلا تبلیغات خارجی ندارد، ولی استریمرها می‌توانند برای کسب «درآمد تبلیغاتی»، به نمایش تبلیغات خارجی در صفحه شخصی خود اقدام نمایند.

Microsoft Mixer

البته، همه کسانیکه به میکسر می‌پیوندند نمی‌توانند در لحظه وارد فرآیند درآمدزایی شوند. قوانین میکسر مقرر می‌دارد که یک استریمر باید حداقل برای ۲ ماه، واجد یک حساب شخصی باشد؛ و نیز پس از سپری شدن ۲ ماه هم، باید حداقل ۲۰۰۰ دنبال کننده داشته، در هر ماه حداقل ۱۲ روز و ۲۵ ساعت استریم داشته باشد، تا بتواند وارد فرآیند درآمدزایی شود. اینها بسیار مشابه قوانینی است که توییچ در حال حاضر بر کاربران خود اعمال می‌نماید؛ گرچه تفاوت‌های بارزی هم بین توییچ و میکسر وجود دارد – که خصوصا برای استریمرهایی مثل نینجا – مزیت‌های مهمی را روی این پلتفرم ایجاد کرده است.

در حال حاضر، حدود ۶۹۰۰۰ استریمر روی میکسر وجود دارد، در قیاس با ۱.۵ میلیون استریمر توییچ. گرچه توییچ هنوز بزرگترین پلتفرم استریم بازی است، مایکروسافت هم با میکسر گامهای بزرگی برای رقابت با این پلتفرم برداشته است: تعداد تماشاگران همزمان میکسر در سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۹۵ درصد رشد داشته است.

همه این عوامل دست به دست هم داده تا میکسر را به مکانی خواستنی برای نینجا بدل سازد. در حال حاضر، توییچ با رقابت بی‌وقفه استریمرها بر سر جلب توجه مخاطبان، به حالت اشباع رسیده است. استریمرهایی که بازی‌های محبوبی مثل «فورتنایت» و «ایپکس» را راهی می‌بینند برای پیشبرد حرفه خود. در این شرایط، حتی ستارگان صنعت هم فشار وحشتناکی را روی شانه‌های خود احساس می‌کنند؛ و می‌دانند که در این فضای رقابتی، حتی اگر لحظه‌ای کار خود را رها کنند، بخش قابل توجهی از مخاطبان – بخوانید مشتریان – خود را از دست خواهند داد. تصمیم نینجا برای مهاجرت به میکسر، و استریم انحصاری روی این پلتفرم – حرکتی که بسیاری، انگیزه‌های چند میلیون دلاری پشت آن دیده‌اند – می‌تواند آغازی باشد بر ورود استریمرهای بیشتر به این فضای نسبتا خلوت.

Ninja Mixer

«فیلیپ د فرانکو» (Philip DeFranco) – که از یوتیوبرهای قدیمی است – در مورد این حرکت چنین توییت کرده است: «با توجه به خشم و عصبانیتی که در حال حاضر در میان جامعه توییچ وجود دارد، این می‌تواند آغاز یک مهاجرت دست جمعی باشد از توییچ به میکسر. گذشته از پول هنگفتی که من گمان می‌کنم به او داده‌اند، خطرات زیادی در این مهاجرت وجود دارد، ولی به نظر من پاداش بالقوه آن بسیار بسیار بیشتر است.»

استریمرهای زیادی هستند که می‌توانند به میکسر بپیوندند، بدون اینکه نگران این باشند که مثل پلتفرم توییچ، با کوچکتری خطایی که در هنگام استریم کردن از آنها سر بزند، خیل عظیم مخاطبان خود را از دست بدهند. نینجا یکی از آنهاست. نرخ رشد مخاطبان او در میکسر همین حالا هم سر به فلک می‌زند، و چت بسیار فعالی دارد – بدون اینکه هنوز چیزی استریم کرده باشد. علاوه بر آن، او می‌تواند با این حرکت چنان معامله نان و آب داری را رقم بزند، که به او اجازه بدهد که دیگر نگران این مسائل نباشد. یکی از نزدیکترین دوستان نینجا – استریمری به نام «تیموتی» (Timothy “TimTheTatma” Betar) – به تازگی طی استریمی در توییچ، در باب مهاجرت نینجا به میکسر صحبت کرد. او چنین نتیجه گرفت که حالا نینجا می‌تواند به تعطیلات برود بدون اینکه نگران از دست دادن مخاطبان و پول خود باشد.

Ninja on Mixer

واقعیت اینست که مسئله «فرسودگی» (Burnout) مهمترین مشکل استریمرهای موفقی مثل نینجاست. او در دسامبر ۲۰۱۸، طی مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز (New York Times) گفته بود که در تمام این مدت، طولانی‌ترین تعطیلاتی که تجربه کرده، ماه عسل شش روزه‌اش بوده است، و با وجودیکه آن را یک «ریسک حساب شده» ارزیابی کرده بود، همین مرخصی شش روزه عملا تا آستانه «نابودی» حرفه‌اش پیش رفته بود. او اضافه کرده بود که حتی همین چند ساعتی که برای صحبت با تایمز کنار گذاشته است، یا حتی یک استراحت ساده روی مبل، به معنی از دست دادن ساعتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ مشترک کانال است. او پیش از این مصاحبه هم زمانبندی استریم خود را در پادکست H3H3 چنین توصیف کرده بود:

«زمانبندی من بدین شکل است: ۹:۳۰ صبح شروع می‌کنم، و تا ساعت ۴ بعد از ظهر به استریم کردن بازی ادامه می‌دهم، که می‌شود حدود شش تا شش ساعت و نیم؛ بعد از یک استراحت سه چهار ساعته با همسر، سگها، یا خانواده‌ام – ما چیزی شبیه به دورهمی‌های خانوادگی هم داریم – و در حدود ساعت ۷ بعد از ظهر بازمی‌گردم، تا ۲ و ۳ بعد از نیمه شب – یعنی حداقل ۱۲ ساعت در شبانه‌روز – و بعد هم کمتر از ۶ یا ۷ ساعت می‌خوابم، تا روز بعد.»

به هر صورت، و چنانکه به نظر می‌رسد، نینجا نه می‌تواند، و نه می‌خواهد که استریم کردن را متوقف کند. اعلامیه او در باب مهاجرت به میکسر پیامی در بر داشت درباره بازگشت به روزهای خوب گذشته، شاید قبل از زمانیکه او ستاره اول توییچ بود. آنچه میکسر به او می‌دهد، ظاهرا معامله بسیار وسوسه کننده‌ای است، و دیگر لازم نیست که مثل قبل نگران وضعیت خود باشد. این حرکت، علاوه بر آن، او را در پلتفرمی قرار می‌دهد که هنوز از اشباع و رقابت نفسگیر فاصله دارد. البته که میکسر هنوز به درد همه نمی‌خورد. توییج و یوتیوب هنوز هم مخاطبین بیشتری دارند، و گزینه‌های درآمدزایی بهتری هم ارائه می‌کنند. با اینحال، میکسر به عنوان پلتفرمی شناخته شده است که فضای سالم‌تری دارد، و به نینجا هم این فرصت را می‌دهد که خود را روی پلتفرم دیگری هم تثبیت کند.

منبع: Verge

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار