نقدوبررسی انواع لوازم خانگینقدوبررسی لوازم صوتی و تصویری

نقد و بررسی تلویزیون هوشمند 55XTU725 ایکس ویژن | باکیفیت، خوش قیمت و ایرانی

احتمالا این جمله به گوشتان خورده که “اگر خانه به مرور کوچکتر شود، به جایش باید تلویزیون بزرگتر شود”. همین یک جمله اهمیت تلویزیون ها را در دنیای امروز و محبوبیتش بین خانواده های ایرانی را به خوبی می رساند. یکی از تلویزیون های “بزرگی” که شرکت ایرانی محبوب مادیران تحت برند X.Vision تولید و عرضه کرده، تلویزیون 55 اینچی اولترا اچ دی 55XTU725 است که در ادامه به بررسی و ارزیابی تخصصی آن خواهیم پرداخت. با  بررسی تخصصی همراه ما باشید.

مقدمه

اگر برای منزل یا محل کارتان، به دنبال یک تلویزیون مناسب گشته باشید، احتمالا با برند ایرانی X.Vision آشنایی نسبی دارید. این برند معروف متعلق به شرکت مادیران است که در تولید تجهیزات صوتی و تصویری ید طولایی دارد. شرکت مادیران از 1343 تاسیس شده و پس سالیان متمادی کار با شرکت های خارجی متنوع، اکنون یکی از معتبر ترین و موفق ترین شرکت های حوزه IT در ایران است.

از سال 1384، این کمپانی عظیم برند X.Vision (بخوانید ایکس ویژن) را راه اندازی کرد و بعد از عرضه تلویزیون هایی با کیفیت و مدرن ولی با قیمتی مناسب و درخور بودجه خانواده های متوسط، توانست بعد از سامسونگ و الجی به سومین برند محبوب در زمینه محصولات صوتی و تصویری تبدیل شود.

این روز ها که تلویزیون ها رفته رفته با کیفیت تر و بزرگتر می شوند، مادیران و ایکس ویژن هم سعی خود را کرده اند تا محصولاتی ارائه دهند که بتواند پا به پای محصولات خارجی و غول های تکنولوژی رقابت کند. یکی از این محصولات جذاب، شیک، با کیفیت و خیره کننده تلویزیونی 55 اینچی است که با پنل با کیفیت 4K و اندازه بزرگش، می تواند نگاه هر بیننده ای را به خود جلب کند. 55XTU725 آمده تا به رقابت مستقیم با تلویزیون های هوشمند 4K بازار بپردازد. با نقد و بررسی تلویزیون هوشمند 55XTU725 ایکس ویژن همراه ما باشید.

معرفی محصول

اگر از نزدیک 55XTU725 را ببینید، اولین چیزی که در ابتدا توجهتان را جلب می کند، طراحی تقریبا بدون حاشیه و بسیار زیبایی است که نگاه را خیره می کند. سلیقه عالی سازندگان و طراحان این دستگاه آنقدر خوب است که حاشیه های بالایی و راست و چپ کمتر از یک سانتی متر است و این بر تجربه کاربری و افزایش لذت تماشای محتوا اثر می گذارد. ابعاد دستگاه بدون پایه 123.6 در 74 در 5.6 سانتی متر است و وزن آن بدون پایه 18.4 است که با نصب پایه به 18.8 کیلوگرم می رسد.

همانطور که اشاره شد ضخامت دستگاه تنها 5.6 سانتی متر است ولی این ضخامت فقط برای بخش پایینی دستگاه است. نیمه بالایی دستگاه به طرز باور نکردنی ای باریک می شود و همین نکته است که دستگاه را زیباتر می کند. پایه های دستگاه هم از کناره ها منحنی است که به خوبی رو زمین قرار می گیرد و به طور کل بر این زیبایی می افزاید.

درون جعبه محصول مثل بسیاری از تلویزیون های ایکس ویژن دو ریموت کنترل تعبیه شده که یکی از آن ها برای استفاده معمولی و دیگری برای تعامل با رابط کاربری هوشمند و اجرای بازی ها و اپلیکیشن های اندرویدی است. ابعاد و طراحی ریموت ها چندان جذاب نیست ولی کارایی خوبی دارد و با کیفیت بالایشان می توانند سال ها دوام آورند.

هماطور که تا حالا متوجه شده اید، پنل به کار رفته در این دستگاه تخت است و از نوع A+ بوده و نسبت تصویر 16:9 را فراهم می کند. حداکثر نور این پنل 300 نیت می باشد و می تواند از تصاویری با رزولوشن 3840 در 2160 یا 4K پشتیبانی کند. اگرچه دستیابی به چنین کیفیتی کمی سخت است و محتوای 4K هنوز در دنیای رواج نیافته است. طبق ادعای شرکت سازنده زاویه دید این پنل از کناره ها و بالا و پایین 178 درجه است ولی اگر بخواهید از کناره ها تلویزیون تماشا کنید، کمی شاهد کدر شدن رنگ ها و کاهش کنتراست صفحه خواهید بود.

به طور کلی کیفیت تصویر ارائه شده با 55XTU725 با توجه به قیمت تلویزیون و اندازه بزرگش، خوب و قابل قبول است ولی نباید آن را با QLED سامسونگ مقایسه کرد. اگر از رو به رو به پنل نگاه کنید رنگ ها غنی و کنتراست بالاست. محدوده داینامیک هم خوب است. لازم به ذکر است که این دستگاه از HDR 10 پشتیبانی می کند ولی این حالت فقط برای محتوای پخش شده از USB قابل دسترس است.

لذت بردن از یک تلویزیون بیشتر از هر چیزی به کیفیت تصویر و صدای آن بستگی دارد. حال که تصویر 55XTU725 را بررسی کردیم، نوبت به سیستم صوتی این محصول ایرانی است. تلویزیون 55 اینچی ایکس ویژن از دو بلندگوی 2 کاناله با توان خروجی 30 وات استفاده می کند که قدرت و کیفیت بسیار خوبی دارد. این سیستم از تکنولوژی Pure Sound استفاده می کند که کیفیت را به طرز قابل توجهی افزایش می یابد.

در این سیستم همچنین فناوری Dolby Digital هم به کار رفته که نکته بسیار مهم و خوبی است. البته این سیستم صوتی از ساب ووفر بی بهره است، بنابراین نباید انتظار بیس بالایی از بلندگوها داشته باشید. برای بهره مندی از صدای بیشتر با بیس بالاتر باید متوسل به سیستم های خانگی شوید.

پردازنده این دستگاه یک چیپست چهار هسته ای از نوع Cortex-A53 و 64 بیتی است که سرعت کلاک 1.6 گیگاهرتزی دارد. پردازنده گرافیکی هم Mali T720 MP2 می باشد. میزان حافظه رم نیز 1.5 گیگابایت است که می تواند عملکرد خوبی را ارائه کند. حافظه داخلی هم 8 گیگابایت در نظر گرفته شده و حافظه Flash هم 8 گیگابایت EMMC است.

همانطور که اشاره شد، 55XTU725 یک تلویزیون هوشمند است که از سیستم عامل اندروید بهره می برد. نسخه نرم افزار نصب شده بر روی این دستگاه اندروید 6 مارشملو از نوع AOSP است و به طور پیش فرض اپلیکیشن های نماوا و فیلیمو و دیجیکالا را در خود دارد. برای نصب اپ ها یا بازی های مختلف می توانید اپ بازار را دانلود در دستگاه نصب کنید. البته بهتر است حافظه و رم محدود تلویزیون را در نظر بگیرید.

اگر به خرید تلویزیون هوشمند 55 اینچی 55XTU725 فکر می کنید، باید این نکته را هم در نظر بگیرید که با خرید این محصول دیگر نیازی به خرید گیرنده دیجیتال نخواهید داشت. البته حضور این ویژگی چندان چیز عجیبی نیست، ولی گیرنده قدرتمند با تیونر DVB-T2 بدون هیچ مشکلی همه شبکه ها را دریافت می کند.

درگاه های ارتباطی

بخش پشتی تلویزیون هوشمند 55XTU725 به عنوان دستگاهی در رنج پرچمدار تقریبا تعداد پورت محدودی دارد. البته همین تعداد می تواند نیاز یک کاربر حرفه ای را تا حدی مرتفع سازد ولی تعداد بیشتر USB یا خروجی هدفون و حتی بلوتوث می توانست در افزایش جذابیت محصول اثرگذار باشد.

در بخش پشتی 55XTU725 دو پورت USB 2.0 به همراه سه پورت HDMI تعبیه شده است. در کنار آن یک رابط کامپوزیت (Composite)، ورودی آنتن و خروجی صدای دیجیتال از نوع کواکسیال هم قرار گرفته است. یک پورت شبکه LAN برای اتصال کابلی به اینترنت هم وجود دارد. لازم به ذکر است که درگاه کامپوزیت این محصول از نوع mini است. این دستگاه همچنین از HDMI ARC/CEC هم پشتیبانی می کند.

حال که به داشته های این محصول اشاره کرده ایم، نوبت به نداشته هاست. درگاه کامپوننت در این محصول غایب است، همچنین خروجی هدفون 3.5 میلی متری هم در این بخش دیده نمی شود. در آخر باید دوباره به نبود بلوتوث هم اشاره کنیم که به طور کل امکان اتصال هدفون حتی به صورت بیسیم هم از بین می رود.

ویژگی های تلویزیون 55XTU725

برند ایرانی ایکس ویژن تلویزیون های زیبا و قدرتمندی معرفی و عرضه کرده که می تواند انتخاب بسیاری از خانواده های ایران باشد. از حیث استفاده از تکنولوژی ها و فناوری های برتر جهان اما این شرکت چندان جزو کمپانی های برتر جهان مثل سامسونگ و الجی نیست.

این تلویزیون هم از این قاعده مستثنی نیست ولی قیمت تلویزیون هوشمند 55XTU725 می تواند تا حد زیادی غیبت تکنولوژی های متنوع را جبران کند. قابلیت هایی که گاهی چندان مورد استفاده یک کاربر معمولی قرار نمی گیرد. در ادامه ویژگی هایی که 55اکس تو یو725 را به یک محصول مناسب تبدیل کرده، معرفی می کنیم.

تکنولوژی HDR: یکی از ویژگی های مهم و تاثیر گذار در تصویر خروجی هر تلویزیون، قابلیت HDR یا همان محدوده داینامیک بالا ست. این تکنولوژی با روشن تر کردن بخش های روشن تر و تیره تر کردن قسمت های تاریک، باعث افزایش کنتراست تصویر و دقت رنگ، و در نتیجه افزایش کیفیت خروجی می شود.

همانطور که اشاره کردیم، این تلویزیون از قابلیت HDR 10 هم پشتیبانی می کند ولی این قابلیت تنها در محتوایی که از حافظه خارجی و USB پخش می شود، عمل می کند. جالب اینجاست که اگر این حالت را هنگام پخش محتوا از فلش مموری غیر فعال کنید، تصویر به حدی تاریک و بی کیفیت می شود که قابل تماشا نیست.

کیفیت تصویر 4K: کیفیت تصویر Ultra HD یا 4K با رزولوشن 3840 در 2160 است که برای پخش محتوای 4K به کار می رود. راستش را بخواهید، 4K بودن نمایشگر در حال حاضر چندان قابلیت مهمی نیست، چرا که محتوای 4K هنوز چندان رواج نیافته است. با این حال وضوح تصویر در این حالت (اگر محتوا 4K باشد) 8 مگاپیکسلی است. این یعنی چهار برابر بیشتر از کیفیت 2 مگاپیکسلی Full HD.

4K بودن پنل یک تلویزیون به معنای افزایش کیفیت تصاویر HD یا Full HD نیست. این نکته اهمیت زیادی دارد. برخی تصور می کنند که اگر تلویزیونی 4K است، پس ویدیو های 720 یا 1080 را نیز با کیفیت بسیار بالایی به نمایش می گذارد که درست نیست. 4K بودن یک تلویزیون به این معناست که ویدیو 4K با کیفیت 4K پخش می شود و از وضوح و کیفیت آن کاسته نمی شود.

رابط هوشمند: همانطور که اشاره شد، این تلویزیون یک دستگاه هوشمند است که از سیستم عامل اندروید 6 استفاده می کند. پردازنده 4 هسته ای و رم 1.5 گیگابایتی و حافظه داخلی 8 گیگابایتی، امکان نصب اپلیکیشن های متنوع را به کاربر می دهد. البته با توجه به محدودیت حافظه، نباید انتظار عملکرد بسیار بالایی داشته باشید اما اندرویدی بودن این دستگاه نسبت به تلویزیون های سامسونگ یک مزیت محسوب می شود. چرا که آن ها از سیستم عامل تایزن استفاده می کنند و اکوسیستم اپلیکیشن ها و بازی هایش محدود است.

پشتیبانی از فرمت های مختلف: یکی از نکات مثبت این محصول، پشتیبانی از فایل های مختلف مولتی مدیا ست که آن را به تلویزیونی تبدیل می کند که هر فایلی را پخش می کند. از جمله فایل های ویدیویی پشتیبانی شده H264, H265, MPEG2, MPEG4, Motion Jpeg و VCI است. فایل های تصویری با فرمت jpeg, BMP, PNG و Gif و فایل های صوتی با فرمت WMA, LPCM, HE-AC, AC3 و MP3 هم توسط تلویزیون 55XTY725 پشتیبانی می شود.

جمع بندی

تلویزیون هوشمند ال ای دی 55 اینچی 55XTU725 یک محصول ایرانی با کیفیت با قیمتی مناسب است که با کیفیت 4K و امکانات متنوع می تواند انتخاب خانواده های ایرانی زیادی باشد. قیمت 55XTU725 یکی از نکته های مهمی است که جذابیت محصول را افزایش می دهد.

البته کمبود امکانات، ویژگی ها، پورت ها و درگاه های ارتباطی، ممکن است برای یک کاربر حرفه ای که از تلویزیون خود استفاده ای بیش از یک پخش کننده محتوای صرف می کند، کافی نباشد. البته طراحی زیبا با حاشیه های بسیار باریک و طراحی مدرن این محصول، آن را برای هر دکوراسیونی مناسب و زیبا می کند. چه آن را روی میز قرار دهید چه به دیوار نصب کنید، 55XTU725 می تواند جلا و زیبایی خاصی به خانه یا محل کارتان بدهد.

نقاط قوت

  • قیمت مناسب در مقایسه با محصولات هم اندازه خارجی
  • طراحی زیبا و مدرن با حاشیه بسیار باریک
  • پردازنده چهار هسته ای از نوع Cortex-A53
  • دو ریموت کنترل برای استفاده عادی یا هوشمند از تلویزیون
  • صدای پرقدرت 30 واتی توسط دو بلندگوی 15 واتی قوی
  • پشتیبانی از تکنولوژی HDR 10

نقاط ضعف

  • نبود بلوتوث و جک هدفون 3.5 میلی متری
  • کمتر بودن امکانات و ویژگی ها نسبت به محصولات خارجی مثل سامسونگ
  • فعال نبودن حالت HDR 10 برای همه بخش ها
  • کاهش کنتراست و کیفیت رنگ ها با تغییر زاویه دید

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار