نقدوبررسی انواع خودرو ها

نقد و بررسی سیتروئن C3

سیتروئن C3 یک خودرو در کلاس خودروهای بسیار کوچک (Sopermini) است که از سال 2002 در خط تولید کارخانه سیتروئن قرار گرفت. تا کنون سه نسل از این خودرو طراحی و تولید شده است. نسل آخر آن در سال 2016 رونمایی شد و از ابتدای سال 2017 در بازارهای جهانی به فروش رسید. پس از تحولات سیاسی و اقتصادی ایران در سال‌های اخیر، شرکت سایپا با مشارکت سیتروئن فعالیت‌هایی را آغاز کردند که اولین خروجی آن C3 است.

نگاه اجمالی به Citroen C3

شاید در نگاه اول بیش از حد چاق و تنبل به نظر برسد اما در واقعیت سبک‌تر و چابک‌تر از چیزی است که می‌بینید. ضربه‌گیر‌های جانبی به صورت آپشن هستند و در صورتی که از نوار لاستیکی کنار اتوموبیل خوشتان نمی‌آید می‌توانید آن‌ها را حذف کنید. هرچند به عنوان محافظ از آسیب دیدن خودرو در شهر جلوگیری می‌کنند. رنگ آمیزی دو گانه بدنه و سقف در کنار طراحی‌های داخلی متفاوت و شیک این امکان را می‌دهد تا خودرو به سلیقه شما نزدیک شود. تنها یک اتاق برای این مدل سیتروئن ساخته شده که آن هم 5در یا‌ هاتچ‌بک است. پلتفرمی که برای ساخت این خودرو استفاده شده است با خودروی پژو 208 یکی است. به همین دلیل رانندگی این دو خودرو به یکدیگر شبیه است، اما سیتروئن C3 تاکید بیشتری بر نرمی و راحتی دارد.

نمای جانبی سیتروئن C3
نمای جانبی سیتروئن C3

مشخصات فنی

پرفروشترین نمونه سیتروئن C3 در جهان دارای موتور 1.2 لیتری بنزینی است که 108 اسب بخار قدرت دارد. نمونه ارزان‌تری هم وجود دارد که 83 اسب بخار قدرت دارد اما حس ضعیف بودن خودرو کاملا احساس می‌شود به شکلی که باید در جاده از تمام توان خودرو استفاده کنید تا از سایر خودروها عقب نمانید.

در همین حال موتوری که روی C3های مونتاژ داخل ایران قرار گرفته است طبق ادعای شرکت سایپا سیتروئن 1.6 لیتری با قدرت 160 اسب بخار است و این نیرو از طریق جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. موتورهای دیزلی نیز در بعضی از بازارها روی C3 قرار می‌گیرد که در ایران طرفدار موتورهای دیزلی مدرن بسیار کم پیدا می‌شود.

 نمای عقب سیتروئن C3
نمای عقب سیتروئن C3

تجربه رانندگی

به دلیل سیستم تعلیق بسیار نرم، سیتروئن C3 از دقت خودروهای امروزی فاصله گرفته است و سواری آن به نرمی خودروهای کلاسیک قدیمی است. این ویژگی در کنار وزن سبک خودرو باعث شده است راننده مجبور شود سر پیچ‌ها سرعت خودرو را تا حدودی کم کند. در مقایسه با رقبا، این مورد یک امتیاز منفی در کارنامه این خودرو به حساب می‌آید.

طراحی داخلی سیتروئن C3

  طراحی داخلی سیتروئن C3
طراحی داخلی سیتروئن C3

با وجود جذابیت و زیبایی نسبی، کیفیت ساخت داخل اتاق سیتروئن C3 در مقایسه با رقبا ضعیف‌تر است. در بعضی خودروهای هم رده مانند هیوندای I20 و فولکس واگن گلف شما شاهد کیفیت ساخت بالاتری هستید. اینجا خبری از صندلی‌های برقی و حافظه دار نیست. در عوض صندلی‌ها بزرگ و جادار است و راننده در آن احساس راحتی دارد. مشکل دیگری که این خودروی کوچک دارد، باریک بودن جای پای راننده است. یعنی اگر راننده کفشی با سایز بیشتر از 43 پوشیده باشید، سخت می‌تواند پایش را بدون فشار دادن کلاچ روی کف خودرو قرار دهد.

صندلی های جلو سیتروئن C3
صندلی‌های جلو سیتروئن C3

صندلی‌های عقب سیتروئن C3 یکی از بزرگترین نقطه ضعف‌های بزرگ این خودرو است. فاصله سقف تا سر سرنشین عقب بسیار کم است و فضای پاهای سرنشین عقب نیز چندان تعریفی ندارد. کودکان فضای کافی در صندلی‌های عقب خواهند داشت ولی افراد بالغ قطعا احساس تنگی جا می‌کنند.

 صندلی های عقب سیتروئن C3
صندلی‌های عقب سیتروئن C3

فضای حمل بار به عنوان یک خودروی جمع و جور شهری خوب است و به راحتی می‌توانید پنج کیسه بزرگ خرید را در آن جا دهید. همچنین صندلی‌های عقب نیز قابلیت تا شدن دارند تا در صورت نیاز به فضای بیشتر بتوانید آنها را تا کرده و به فضای حمل بار اضافه کنید.

نکته ظریفی که ممکن است از چشم خریداران مخفی بماند، استفاده از اشکال و الگوهای مستطیل شکل در داخل کابین است. دریچه کولر، پنل داخلی درها، روی فرمان و هرجایی که امکانش باشد به شکل مستطیل طراحی شده است که در نوع خود جالب است.

صندوق عقب سیتروئن C3
صندوق عقب سیتروئن C3

امکانات رفاهی سیتروئن C3

آپشن های سیتروئن C3
آپشن‌های سیتروئن C3

داشبورد این خودرو بسیار ساده است و دیگر از تعداد زیاد دکمه‌ها و آپشن‌ها شما را به وجد نمی‌آورد. در خصوص صفحه نمایش 7 اینچی سیتروئن C3 نمی‌شود گفت بهترین جای ممکن قرار دارد، اما در دسترس است و راننده دید خوبی به آن دارد. ادغام کنترل دمای هوا در صفحه نمایش نیز کمی نا امید کننده است و راننده برای تغییر دمای کابین باید با صفحه لمسی کار کند و این مورد باعث ایجاد حواس پرتی برای راننده می‌شود.

راننده دید خوبی هنگام رانندگی خواهد داشت و ستون‌های باریک از نقاط کور خودرو کاسته است. خوشبختانه این خودروی ارزان‌ قیمت دارای سنسورهای دنده عقب به صورت استاندارد است و از نسخه Feel Nav Edition به بعد دوربین دنده عقب نیز به صورت استاندارد روی آن قرار می‌گیرد. علاوه بر آن سنسور هشدار دهنده نقاط کور روی آینه‌های جانبی قرار دارد و از بروز حوادث جلوگیری می‌کند.

سیتروئن C3 تمام الزامات سیستم صوتی و تصویری را مانند رادیو، پخش موسیقی، بلوتوث، Apple CarPlay، Android Auto و سیستم راهبری ماهواره ای دارا می‌باشد. بازهم در مقایسه با رقبا سیستم Infortainment سیتروئن C3 رابط کاربری بهتری ندارد و به جز برطرف کردن حداقل نیازهای ضروری این، حرفی برای گفتن ندارد.

اتصال گوشی هوشمند به نمایشگر سیتروئن C3
اتصال گوشی هوشمند به نمایشگر سیتروئن C3

قیمت سیتروئن C3 و سایر جنبه‌های اقتصادی

مانند تمام خودروهای سایز کوچک در تمام بازارهای موجود در دنیا، خودروی Citroen C3 هم برای اقشار کم درآمد تولید می‌شود. به همین دلیل پرطرفدارترین مشخصه این خودروها باید شرایط فروش آن باشد. از آخرین فراخوان شرکت سایپا-سیتروئن چندین ماه می‌گذرد و بعد از آن شرایط فروش جدید اعلام نشده است. اما در بازار آزاد می‌توانید این خودرو را به صورت کارکرده از 280 میلیون تومان و به صورت صفر از 310 میلیون تومان پیدا کنید. اگر در مورد قیمت جهانی این خودرو کنجکاو هستید، بد نیست بدانید Citroen C3 در اروپا از 13000 یورو تا 18000 یورو به فروش می‌رسد.

جمع بندی

حتی با وجود ظاهر خارج از عرفی که دارد، سیتروئن C3 توانسته است به خوبی توجهات را به خود جلب کند. با توجه به قیمت فروش در ایران می‌توان این خودرو را رقیب هیوندای I20 و پژو 2008 در نظر گرفت. از آنجایی که رانندگی با آن کیفیت پایینی دارد و کارایی خودرو در حالت کلی بسیار کم است، خرید تقریبا هر خودروی دیگری در این بازه قیمت توصیه می‌شود.

به طور خلاصه نکات مثبت و منفی خودروی سیتروئن C3 را برای شما بازگو می‌کنیم:

  • نکات مثبت: مجهز بودن به امکانات رفاهی مناسب، طراحی داخلی شیک، مصرف سوخت پایین
  • نکات منفی: رانندگی کم هیجان، نداشتن تجهیزات ایمنی پیشرفته، فضای کوچک و تنگ سرنشین عقب

سپاس از اینکه نقد و بررسی سیتروئن C3 رادر سایت ویکی‌نقد مطالعه کردید. خوشحال می‌شویم تجربیات خود از هرگونه تعامل با این خودرو را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: whatcar

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار