نقدوبررسی لوازم الکترونیکی

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z390 I Gaming : همراهی قدرت و زیبایی

با داغ شدن صنعت بازی سازی و افزایش نگاه‌ها به این حوزه از صنعت، کارخانه‌های تولید کننده سخت افزار اقدام به ساخت محصولاتی با بازار هدف گیمینگ نمودند. مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming محصولی از برند تایوانی ایسوس می‌باشد که همان طور که از نامش مشخص است؛ برای فعالیت‌های گیمینگ سنگین و مطابق با نیازهای یک گیمر حرفه‌ای طراحی و روانه بازار شده است. پشتیبانی از پردازنده‌های نسل نهم اینتل و ارائه درگاه‌های خروجی فوق‌ العاده باکیفیت و به روز، تنها بخشی از ویژگی‌های مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming می‌باشد. اگر به فکر خرید مادربرد گیمینگ هستید؛ با نقد و بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z390 I Gaming همراه ما باشید.

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z390 I : معرفی اجمالی 

مادربرد را می‌توان پایه و اساس هر سیستم الکترونیکی دانست. مادربرد در برگیرنده تمام اجزای یک سیستم کامپیوتری شامل: پردازنده، حافظه رم، کارت گرافیک و حافظه داخلی می‌باشد؛ که با همکاری پردازنده وظیفه مدیریت یک سیستم رومیزی را برعهده دارند. کمپانی مشهور ایسوس (Asus) که نامی آشنا برای کاربران ایرانی می‌باشد؛ برند راگ (ROG) را برای عرصه گیمینگ طراحی نموده است. محصولات برند ROG که شامل : مادربرد، کارت گرافیک، کیبورد و ماوس می‌باشد؛ همگی دارای ویژگی‌های بهینه شده برای مصارف گیمینگ هستند و از طراحی متفاوتی نسبت به محصولات عادی برخوردار می‌باشند. مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming یک مادربرد سطح بالا از کمپانی ایسوس بوده که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته و توانسته در سیستم‌های شخصی بسیاری از گیمرهای جهان جای بگیرد.

پس از معرفی چیپ ست‌های Z390 توسط کمپانی اینتل، تمامی شرکت‌های فعال در زمینه تجهیزات کامپیوتری همچون ایسوس، گیگابایت (Gigabite)، ام اس آی (MSI) و… اقدام به ساخت مادربردهای اختصاصی خود بر پایه تراشه جدید اینتل نمودند. ایسوس با معرفی مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming نماینده‌ خود برای نبرد مادربردهای گیمینگ با سایر شرکت‌ها را معرفی کرد. با توجه به این که مادربرد ایسوس ROG Strix Z390 I Gaming از چیپ اینتل z390 استفاده می‌کند؛ باید گفت که سوکت پردازنده در این مادربرد Intel LGA 1151 می‌باشد. فرم فاکتور (مشخصه ابعاد) مادربرد گمینگ ایسوس، Mini ITX در نظر گرفته شده است؛ که با توجه به این موضوع مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming در ابعادی معادل 170x170x40 میلی متر طراحی شده است. مادربرد Asus ROG Strix Z390 I Gaming علاوه بر پشتیبانی از پردازنده‌های نسل 9 اینتل، به دو اسلات رم مجهز شده که سبب می‌شود حداکثر حافظه رم پشتیبانی شده به وسیله این مادربرد تا 64 گیگابایت (32 گیگابایت برای هر اسلاید) افزایش یابد. در ادامه با بررسی همه جانبه مادربرد گیمینگ ایسوس ROG Strix Z390 I Gaming همراه شما هستیم.

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z390 I : طراحی و مشخصه‌های ظاهری 

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم؛ مادربردهای گیمینگ دارای طراحی‌های خاصی هستند. ایسوس هیچ وقت زیبایی و کیفیت را در سری ROG فدای قیمت نکرده و این موضوع با اولین نگاه به مادربرد Asus ROG Strix Z390 I Gaming قابل لمس است. حفاظ فلزی موجود در سمت چپ مادربرد از جنس الومینیوم بوده و از ظاهری تیره رنگ و بُرس خورده برخودار می‌باشد. انتهای این کاور فلزی با یک برچسب گرادیانت پوشش داده شده و نماد STRIX بر روی آن حک شده است. اصلی ترین ویژگی به کار رفته در مادربرد Asus ROG Strix Z390 I Gaming را فناوری Aura Sync تشکیل می‌دهد. نور پردازی اُرا سینک که سیستم نور پردازی اختصاصی ایسوس برای محصولات سری راگ می‌باشد؛ به طور خیره کننده‌ای به زیبایی سیستم شما خواهد افزود. این سیستم که از دو نوار LED تشکیل شده، دارای 12 حالت نورپردازی مختلف می‌باشد و شما قادر خواهید بود تا با همگام سازی (Sync) آن با سایر محصولات سری ROG، حس و حال یک گیمینگ فوق العاده با کلاس جهانی را تجربه کنید. قالب مادربرد Asus ROG Strix Z390 I Gaming از مشخصه ابعاد Mini ITX پیروی می‌کند؛ بر این اساس سایز مادربرد گیمینگ ایسوس متوسط در نظر گرفته می‌شود و شما قادر خواهید بود تا با خرید مادربرد Asus ROG Strix Z390 I Gaming آن را در بیش از 70 درصد کیس‌های موجود در بازار استفاده کنید. با توجه به ابعاد این مادربرد اگر تصمیم بر صرفه جویی در هزینه‌ها دارید می‌توانید از کیس قبلی خود استفاده کنید و اگر علاقه مند به کیس‌های پر زرق و برق امروزی هستید؛ می‌توانید بدون محدویت اقدام به خرید هر کیسی نمایید؛ چرا که یک مادربرد با مشخصه ابعاد Mini ITX در تمامی کیس‌های امروزی جای خواهد گرفت. به علاوه به دلیل کوچک بودن مادربردAsus ROG Strix Z390 I Gaming، مصرف انرژی این مادربرد کمتر از مادربردهای رقیب بوده و باعث می‌شود که یک منبع تغذیه با توان کمتر نیز، جوابگوی نیازهای سیستم باشد.با توجه به جزئیات ذکر شده، شاهد اسلات‌های ورودی و پورت‌های خروجی بسیاری بر روی این مادربرد هستیم.

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z390 I : مشخصات فنی و اسلات‌های ورودی 

همان طور که از نام مادربرد ایسوس ROG Strix Z390 I Gaming مشخص است؛ این مادربرد از چیپ z390 کمپانی اینتل نیرو می‌گیرد. نوع سوکت پردازنده از نوع LGA 1151 می‌باشد و با توجه به توضیحات ارائه شده، مادربرد Asus ROG Strix Z390 I Gaming قادر است تا از پردازنده‌های نسل هشتم و نهم اینتل در کنار پردازنده‌‌های پنتیوم پشتیبانی کند (برای مشاهده لیست کامل پردازنده ها به سایت ایسوس مراجعه کنید). این مادربرد از قابلیت RAID تا سری RAID 10 پشتیبانی می‌کنند. رِید (Raid) قابلیتی است که به طورخلاصه، با ارائه دسترسی مستقیم قطعات متصل به مادربرد به دیسک سخت، سبب می‌شود تا سرعت انتقال اطلاعات و سرعت سیستم به طور چشم گیری افزایش یابد. برای حالت خواندن (Reading) اطلاعات، باید هارد دیسک و مادربرد شما هر دو از این قابلیت پشتیبانی کنند. در انتها لازم به ذکر است که برد تغذیه این مادربرد به صورت 10 فاز در نظر گرفته شده است.

اسلات‌های ورودی در کنار پورت‌های خروجی، مهم‌ترین اجزای یک مادربرد را تشکیل می‌دهند. نوع اسلات‌ها در کنار تعدادشان، قدرت یک مادربرد را معرفی خواهند کرد. در ابتدا به بررسی اسلات‌های حافظه رم خواهیم پرداخت. در مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming شاهد دو اسلات رم هستیم. پیکربندی (Confing) اسلات‌های رم در این مادربرد به صورت دو کاناله می‌باشد و میزان ظرفیت هر اسلات رم، معادل 32 گیگابایت در نظر گرفته شده است. پس در نهایت حداکثر حافظه رم پشتبانی شده برای مادربرد گیمینگ ایسوس ROG Strix Z390 I Gaming برابر با 64 گیگابایت خواهد بود. خوشبختانه این مادربرد از پروفایل حافظه XMP نیز پشتیبانی می‌کند که یک امتیاز بزرگ برای این مادربرد می‌باشد. اسلات بعدی که از مهم ترین اسلات‌ها برای جامعه گیمرها و فعالان حوزه گرافیک و طراحی می‌باشد؛ اسلات کارت گرافیک نام دارد. ایسوس در این قسمت تنها به یک اسلات PCI Express x16 بسنده کرده و به همین دلیل امکان استفاده از بیش از یک کارت گرافیک بر روی مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming امکان پذیر نمی‌باشد. با توجه به این موضوع، شاهد تکنولوژی‌های Crossfire و SLI بر روی این مادربرد نیستیم؛ که این امر یکی از نقاط ضعف مادربرد گیمینگ Asus محسوب می‌شود. اسلات‌های حافظه آخرین اسلات‌هایی هستند که در این نقد و بررسی به آن‌ها می‌پردازیم. در اولین قدم لازم است بدانید که در مورد اسلات‌های حافظه و وای فای (WiFi) کلمه کانکتور (Connector) هم معنی اسلات بوده و دارای تفاوت معنایی نیستند. مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming فاقد اسلات‌های PCI Express x1 و PCI Express x4 می‌باشد. کانکتور M.2 که جدیدترین اسلات حافظه می‌باشد و از سرعت فوق‌العاده مناسبی برخوردار است در 2 شعبه مادربرد راگ Z390 I Gaming قرار گرفته است. مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming به 14 عدد کانکتور ساتا 3.0 مجهز شده؛ که خیال کاربر را از منظر اتصالات حافظه راحت خواهد کرد.

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z390 I : پورت‌های خروجی 

پورت‌های خروجی از مهم‌ترین اجزای یک مادربرد محسوب می‌شوند که پُل ارتباطی میان کاربر و دستگاه کامپیوتر را تشکیل داده‌اند. همان قدر که وجود پورت‌های خروجی جدید و پر سرعت می‌تواند به کار شما سرعت ببخشد؛ پورت‌های قدیمی موجب کندی و کاهش سرعت عمل شما و سیستمتان خواهند شد. خوشبختانه با نگاهی ساده به پنل پشتی مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming ایسوس درمی‌یابیم که بهترین پورت‌ها در این مادربرد مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در ادامه می‌توانید از تمامی پورت‌های خروجی موجود در این مادربرد گیمینگ اطلاع یابید.

  • پورت USB 3.1 : چهار عدد
  • پورت USB 2.0 : دو عدد
  • پورت USB Type-c : یک عدد
  • پورت VGA : ندارد
  • پورت DVI : ندارد
  • پورت HDMI : یک عدد
  • پورت DisplayPort : یک عدد
  • پورت LAN : یک عدد
  • جک 3.5 میلی متری : پنج عدد
  • خروجی صدای S/PDIF : دارد

تنوع و کیفیت پورت‌ها در مادربرد ایسوس ROG Strix Z390 I Gaming به طور چشم گیری قابل توجه بوده و نیازهای هر کاربری را به طور تمام و کمال برطرف خواهد ساخت.

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z390 I : سیستم صوتی، شبکه و ارتباطات 

مواردی که در این سر فصل قرار گرفته، میتوانست جزئی از اسلات‌های ورودی باشد؛ ولی به دلیل استفاده از چیپ‌های شخصی سازی شده به وسیله ایسوس، تصمیم گرفتیم که به صورت جداگانه به بررسی موارد ذکرشده بپردازیم. کارت‌ صداهای به کار رفته در مادربردهای سری ROG با وسواس بالا و کیفیت فوق العاده ایسوس همراه شده‌اند. ایسوس برای این مادربرد از یکی از بهترین کارت صداهای خود با نام ROG SupremeFX 8-Channel High Definition Audio CODEC S1220A بهره گیری کرده است. همان طور که از اسم این کارت نیز مشخص است، در مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming شاهد 8 کانال صوتی با کیفیت پخش بالا هستیم. اما این پایان کار نیست، چراکه با استفاده از خروجی صدای S/PDIF می‌توانید از کوچکترین صداها و نویزها مطلع شوید که این امر امروزه در بازی‌های Battle Royale بسیار حائز اهمیت است.

مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming ایسوس به کارت شبکه وایرلس (WLAN) و کارت شبکه Lan نیز مجهز شده که با توجه به کیفیت کارت شبکه‌های اینتل استفاده شده در این مادربرد، تجربه لذت بخشی از استریم را برای گیمرهای حرفه‌ای رقم خواهد زد. در انتهای این قسمت لازم است بدانید که ایسوس توجهی به پورت بلوتوث نداشته و در نتیجه این مادربرد فاقد بلوتوث می‌باشد.

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z390 I : شخصی سازی تمام عیار

سری ROG از کمپانی ایسوس دارای حجم عظیمی از ویژگی‌های شخصی سازی می‌باشند، به شکلی که شما قادر خواهید بود با توجه به قیمت مادربرد با در کنار قرار هم قرار دادن ویژگی‌های مختلف، سیستمی طراحی کنید که عملکردی بسیار فراتر از آمار و ارقام نوشته شده بر روی کاغذ داشته باشد. در ادامه به بررسی بخشی از این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

قابلیت Intelligent Control : بر اساس این قابلیت قادر خواهید تا به اورکلاک قطعات مختلف همچون پردازنده، کارت گرافیک و … بپردازید که همه این‌ها از طریق نرم افزار داخلی ایسوس اعمال خواهد شد و برای انجام این کار دیگر نیازی به ورود به منوی بایوس (BIOS) نخواهد بود.

هشدار : عملیات اورکلاکینگ و تغییرات سخت افزاری، نیازمند دانش و تجربه بالا در این زمینه می‌باشد. لطفا از اعمال هرگونه فعالیت خودسرانه پرهیز کنید.

استودیو صدا Sonic III : استودیوی صدای سونیک 3، اخرین نسخه از سیستم مدیریت صدای ایسوس می‌باشد که برای اعمال تغییرات فوق حرفه‌ای بر روی صدا و به خصوص صدای مجازی طراحی شده است. اهمیت این موضوع زمانی برای شما روشن خواهد شد که با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، اقدام به مشاهده فیلم و یا بازی‌های واقعیت مجازی می‌پردازید.

سیستم مدیریت اینترنت GameFirst V : نرم افزار گیم فرست 5 را میتوان انحصاری ترین قابلیت سری ROG دانست که کاربران این سری محصولات را در رقابت‌های حساس گیمینگ همراهی خواهد کرد. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید از کوچک‌ ترین مقادیر مصرفی اینترنت سیستم خود باخبر شوید و با مسدود کردن این مسیر، تجربه‌ای سریع تر و گیمینگ بدون لَگ را تجربه کنید. این افزونه به صورت خودکار با اجرای بازی‌های آنلاین اجرا خواهد شد و در طی بازی همراه شما خواهد بود.

همان طور که در ابتدای این قسمت اشاره کردم؛ ویژگی‌های انحصاری و عملیات شخصی سازی محصولات سری ROG بسیار زیاد بوده و اشاره به همه آن‌ها در این نقد و بررسی ممکن نیست. پس به شما پیشنهاد می‌کنم که اگر تصمیم به خرید مادربرد ایسوس ROG Strix Z390 I Gaming گرفته‌اید

سخن نهایی :

در حقیقت می‌توان سری ROG از کمپانی ایسوس را بهترین محصولات موجود در حوزه سخت افزار ایران معرفی نمود. کیفیت فوق العاده، طراحی‌های بسیار جذاب و ویژگی‌های شخصی سازی بالا، تنها بخشی از ویژگی‌های این سری محصولات می‌باشد. با توجه به قیمت مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming ایسوس، که به طور بسیار منصفانه‌ای توسط این شرکت منظور شده است و ویژگی‌هایی که درباره این مادربرد گیمینگ قدرتمند ذکر کردیم؛ می‌توانید با خیالی آسوده نسبت به خرید مادربرد اقدام نمایید. اما اگر فکر می‌کنید که این مادربرد به هر دلیلی برطرف کننده نیاز شما نمی‌باشد و یا ویژگی‌های دیگری را برای خرید مادربرد در ذهن دارید؛ به شما پیشنهاد می‌کنم .

نقاط قوت :

  • پشتیبانی از نسل نهم پردازنده‌های اینتل
  • پشتیبانی از 64 گیگابایت حافظه RAM
  • ویژگی‌های شخصی سازی بسیار
  • مشخصه ابعادی Mini ITX (مصرف انرژی کمتر و جای گیری بهتر در کیس)
  • طراحی زیبا و چشم نواز در کنار سیستم نورپردازی Aura Sync
  • قیمت مناسب در قبال کیفیت ارائه شده

نقاط ضعف :

  • عدم پشتیبانی از تکنولوژی‌های SLI و Crossfire

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار