نقدوبررسی انواع نمایشگر ها

نقد و بررسی مانیتور BenQ RL2755HM | مانیتور گیمینگ ساده و کاربردی!

شرکت بنکیو (BenQ) به‌عنوانی یکی از تولید کنندگان موفق مانیتور، همواره توجه خاصی هم به بخش ماینتورهای مخصوص بازی (Gaming Monitor) داشته است. این شرکت تایوانی با معرفی سری محصولات ZOWIE خود مانیتورهای مخصوص بازی حرفه‌ای را روانه بازار کرده است. استفاده از قطعات با کیفیت و ارائه بهترین کیفیت برای یک تجربه گیمینگ از دلایل موفقیت مانیتورهای BenQ است. بنکیو هم همانند همه شرکت‌ها در رده‌های مختلفی محصولات خود را عرضه می‌کند تا هر کس متناسب با نیازش، بهترین گزینه را انتخاب کند. یکی از مانیتورهای میان‌رده مخصوص بازی این شرکت، مدل BenQ RL2755HM نام دارد که در این مقاله قصد معرفی و بررسی آن را داریم.

مانیتور BenQ RL2755HM دارای صفحه‌نمایشی بزرگ با سایز 27 اینچ است. چه برای تجربه بازی ویدیویی و چه تماشا فیلم، صفحه‌نمایش بزرگ تجربه کار کردن با مانیتور را لذت‌بخش‌تر می‌کند. پنل صفحه‌نمایش مانیتور از نوع TN است. پنل TN بهترین گزینه برای مانیتورهای مخصوص بازی است. اصلی‌ترین ویژگی این پنل را می‌توان زمان پاسخ‌گویی بسیار کم و پشتیبانی از رفرش‌ریت بالای 60 دانست. از همین رو BenQ هم در سری مانیتورهای مخصوص بازی خود از این پنل استفاده می‌کند. کیفیت تصویر این مانیتور Full HD با روزولوشن 1920×1080 بوده و نسبت تصویر آن‌ هم 16 به 9 است. این نمایشگر به روکش مات نیز مجهز شده است که باعث می‌شود صفحه‌نمایش نور محیط را منعکس نکند.­ طراحی بدنه مانیتور RL2755HM ساده بوده و حاشیه اطراف نمایشگر تقریبا کم است. پایه نگه‌دارنده مانیتور به‌گونه طراحی شده است که بتوانید بر روی شیب آن دسته بازی (Controller) خود را هم قرار دهید. یکی از ویژگی‌های جذاب این مانیتور پشتیبانی کامل از کنسول‌های بازی است. شما می‌توانید کنسول‌های بازی PS3, PS4, PS4Pro, Xbox 360, Xbox One, Xbox One X و Nintendo Switch را به مانیتور متصل کنید.

در ادامه به‌صورت دقیق‌تر ویژگی‌های مانیتور RL2755HM را بررسی خواهیم کرد. اما در مجموع این مانیتور ویژگی‌های جذابی را برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی درنظر گرفته است. قیمت مانیتور BenQ RL2755HM در مقایسه با رقبا خود بسیار مناسب بوده و یکی از ویژگی‌های آن است. با خرید مانیتور BenQ RL2755HM با قیمت مناسب، می‌توانید به مانیتور مخصوص بازی جذاب و کارآمد دسترسی داشته باشید.

طراحی و کیفیت ساخت مانیتور BenQ RL2755HM

مانیتور 27 اینچی BenQ RL2755HM بدنه‌ای بسیار ساده دارد. بنکیو در ساخت این مانیتور به‌صورت کامل از پلاستیک استفاده کرده است. با اینکه این مانیتور مدل بدون قاب (Frameless) نیست اما حاشیه اطراف صفحه‌نمایش کم بوده و نمایشگر بزرگ‌تر جلوه می‌کند. این حاشیه دور تا دور مانیتور یک اندازه بوده و در حاشیه پایین لوگو BenQ در مرکز قرار گرفته و در حاشیه سمت راست کلید روشن و خاموش کردن دستگاه و 5 کلید دیگر برای تنظیمات مانیتور تعبیه شده‌اند. طراحی و محل قرارگیری کلیدهای روی مانیتور زیبا نیست و به‌شکلی نا هماهنگ در کنار هم قرار گرفته‌اند. بر روی قاب پشتی مانیتور هم یک بار دیگر لوگو شرکت BenQ به‌چشم می‌خورد. یک قسمت کاربردی در پشت مانیتور درنظر گرفته شده است. یک ضامن که با باز کردن و قرار دادن آن در حالت 90 درجه، می‌توانید برای مثال هدفون خود را بر روی آن قرار دهید. طراحی قاب پشتی مانیتور به‌مراتب از جلوی آن بهتر است! بنکیو برای حفظ زیبایی، محل پورت‌ها را هم به‌شکل مخفی قرار داده و با رنگ قرمز آن‌ها مشخص کرده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری مانیتور BenQ RL2755HM مربوط به پایه نگه‌دارنده آن است. قسمت انتهایی این پایه شیپ دار بوده و به‌گونه‌ای طراحی شده است که بتوانید دسته بازی خود را بر روی آن سوار کنید. از آن‌جایی می‌توانید از مانیتور برای کنسول‌های بازی خود هم استفاده کنید، این پایه می‌تواند جایگاه بسیار خوبی برای کنترلر شما باشد. همچنین بر روی پشت پایه نگه‌دارنده، حلقه‌ قرمز رنگی هم درنظر گرفته شده است که می‌توانید تمامی سیم‌ها را از درون آن رد کنید تا سیم‌ها از پشت پایه رد شوند و نمای مانیتور شما با تعدد سیم‌ها خراب نشود. پایه مانیتور قابلیت تغییر زاویه داشته و می‌توانید زاویه دید عمودی را از 5- تا 20+ درجه تغییر دهید. در انتها این بخش لازم است که به ابعاد و وزن BenQ RL2755HM هم اشاره داشته باشیم. ابعاد خود مانیتور 214.4 × 478.7 × 640 میلی‌متر بوده و وزن آن هم 5.5 کیلوگرم است. اما هنگامی که آن را بر روی پایه نصب می‌کنید، وزن کلی مانیتور به 8.4 کیلوگرم می‌رسد.

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش مانیتور BenQ RL2755HM یک صفحه‌نمایش 27 اینچی است. نمایشگر بزرگ این مانیتور با حاشیه کم، با کیفیت Full HD و رزولوشون 1920×1080 پیکسل روانه بازار شده است. کیفیت تصویر Full HD برای یک مانیتور مخصوص بازی در این رده کاربری منطقی بوده و کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. نسب تصویر (َAspect Ratio) این نمایشگر استاندارد بوده و 16 به 9 است. تراکم پیکسلی آن هم 82 پیکسل در هر اینچ (PPI) است. همان‌طور که در ابتدا مقاله اشاره شد، پنل صفحه‌نمایش مانیتور RL2755HM از نوع TN است. اگر مایل هستید در خصوص انواع پنل‌ها و ویژگی‌های آن‌ها بیشتر بدانید. این پنل صفحه‌نمایش بهترین گزینه برای یک مانیتور مخصوص بازی است. استفاده از این پنل باعث می‌شود که در هنگام تجربه بازی بتوانید رفرش‌ریت (Refresh Rate) بالای 60 را هم تجربه کنید. مانتیور مورد نظر ما تا 75 هرتز را پشتیانی می‌کند. همچنین زمان ‌پاسخ‌گویی (Response Time) پنل TN بسیار پایین بوده و در این مانیتور هم تنها 1 میلی‌ثانیه است. یعنی برای تغییر رنگ یک پیکسل به رنگ دیگر، تنها 1 میلی‌ثانیه زمان می‌برد. این مورد کمک می‌کند که شما روا‌ن‌ترین تصویر را در هنگام بازی مشاهده کنید. اما پنل TN ویژگی‌های منفی‌ای هم مانند دقت رنگ پایین و همچنین زاویه دید نه‌چندان خوب دارد.

مانیتور BenQ RL2755HM از 16.7 میلیون‌ رنگ پشتیبانی می‌کند. زوایه دید 180 درجه افقی و 160 درجه عمودی را هم می‌تواند به‌خوبی پوشش دهد. نور این صفحه‌نمایش هم مطابق انتظار LED است. بر روی نمایشگر از روکش مات استفاده شده است. روکش مات کمک می‌کند که تا حد امکان نوری از صفحه‌نمایش منعکس نشود. از همین رو می‌توانید با این مانیتور در شرایط نوری قوی مانند سالن‌های اداری و … هم به راحتی استفاده کنید.­ روشنایی صفحه‌نمایش هم بسیار بالا بوده و حداکثر روشنایی 300 کاندلا در متر مربع (300 Cd/m2) است. از دیگر ویژگی‌های فنی صفحه‌نمایش مانیتور RL2755HM می‌توان به نسبت کنتراست 1:1000 اشاره کرد. در مجموع با اینکه مشخصات فنی مانیتور BenQ RL2755HM در بهترین سطح نیست اما با توجه به قیمت BenQ RL2755HM و رده کاربری آن، بهترین امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

امکانات

شرکت BenQ در ماینتور RL2755HM خود ویژگی‌ها و امکانات خوبی را برای تجربه بهتر بازی‌های ویدیویی برای شما در نظر گرفته است. اول از همه با تنظیمات اصلی خود مانیتور شروع می‌کنیم. با استفاده از 5 کلید قرار گرفته بر روی قاب صفحه‌نمایش می‌توانید منو را باز کرده و تنظیمات مورد نظر را اعمال کنید. قسمت‌هایی مانند Picture Mode، Black eQualizer از طریق منو در دسترس هستند و با وارد شدن به آن‌ها می‌توانید تنظیمات پیش‌فرض صفحه‌نمایش را شخصی‌سازی کنید. برای مثال میزان روشنایی، کنتراست، غلظت رنگ‌ها، صدا و … را می‌توانید تغییر دهید. همچنین قابلیت ست کردن پروفایل‌های مختلف برای بازی وجود دارد و می‌توانید با تعریف هر پروفایل در بازی خود به‌راحتی بین آن‌ها سوییچ کنید.

یکی از ویژگی‌های جذاب این مانیتور امکان Black eQualizer است. با فعال کردن این حالت نقاط مشکی، روشن‌تر دیده می‌شوند و مطابق تصویر، می‌تواند در بازی‌های اکشن شوتر اول‌شخص بسیار به‌کمک شما بیاید. در تنظیمات مانیتور حالتی برای ست کردن پروفایل Fighting Mode وجود دارد. با فعال کردن آن در هنگام تجربه بازی‌های مبارزه‌ای هم می‌توانید بهترین تصویر را هنگام پرش‌ها و حرکات ناگهانی مشاهده کنید. یکی از دیگر ویژگی‌های مانیتور RL2755HM شرکت بنکیو، قابلیت Flicker-free Technology است. این فناوری از پرش‌ها و چشمک‌‌زدن‌های نور صفحه‌نمایش جلوگیری می‌کند. همواره صفحه‌نمایش‌ها از این دست پرش‌ها دیده می‌شود که باعث می‌شوند زودتر چشم خسته شود. اما در این مانیتور با استفاده از این فناوری، از خستگی و اذیت شدن چشم‌ها جلوگیری شده است. علاوه بر این مورد، با استفاده از امکان Low Blue Light میزان نور آبی مزاحم صفحه‌نمایش هم کنترل شده است تا چشم در طولانی مدت اذیت نشود و بتوانید با خیال راحت ساعت‌ها مشغول تجربه بازی خود شوید. در مجموع با خرید مانیتور BenQ RL2755HM با قیمت مناسب می‌توانید به یک مانتیور مخصوص بازی با امکانات کاربردی دسترسی داشته باشید.

پورت‌ها و بلندگو

مانیتور BenQ RL2755HM از تنوع بالایی در ارائه پورت‌ها ندارد. بر قاب پشتی درگاه‌های VGA، DVI و دو پورت HDMI درنظر گرفته شده است. همچنین 2 جک 3.5 میلی‌متری، یکی برای هدفون و دیگری برای میکرفون درنظر گرفته شده است. بر خلاف مانیتور Benq ZOWIE XL2735 بر روی این مانیتور از پورت USB استفاده نشده است اما مهم‌ترین ایراد بخش پورت‌ها، عدم استفاده از پورت DisplayPort است که امروزه در بسیاری از مانیتورها استفاده می‌شود.

بنکیو برای مانیتور RL2755HM از بلندگو استفاده کرده است. دو بلندگو داخلی با توان 2 وات، وظیفه پخش صدا در این مانیتور 27 اینچی را بر عهده دارند. با اینکه بلندی صدا خیلی زیاد نیست اما کیفیت قابل‌قبولی را ارائه می‌دهد. وجود جک 3.5 میلی‌متری به‌شما کمک می‌کند که در صورت نیاز از هدفون استفاده کرده و یا به مانیتور اسپیکر جداگانه متصل کنید.

جمع‌بندی

مانیتور مخصوص بازی BenQ RL2755HM یک مانیتور ساده با امکانات کاربردی است. صفحه‌نمایش بزرگ 27 اینچی، کیفیت تصویر Full HD را ارائه می‌دهد. پنل TN مانیتور RL2755HM زمان‌پاسخ‌گویی 1 میلی‌ثانیه را برای شما ممکن کرده و می‌توانید در هنگام تجربه بازی روان‌ترین و سریع‌ترین تصویر ممکن را مشاهده کنید. نسبت تصویر استاندارد، بازه کنتراست خوب و شدت روشنایی بالا از دیگر ویژگی‌های فنی این مانیتور به‌حساب می‌آیند. همچنین بنکیو با قرار دادن امکانات نرم‌افزاری جذاب، تجربه بازی‌های ویدیویی را برای شما لذت‌بخش‌تر کرده است. همچنین این مانیتور به‌صورت کامل از کنسول‌های بازی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید آن را هم به مانیتور متصل کنید. قیمت مانیتور BenQ RL2755HM یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این مانیتور است. در مجموع با خرید BenQ RL2755HM با قیمت مناسب می‌توانید به یک مانیتور مخصوص بازی ساده و کاربردی دسترسی داشته باشید.

نکات مثبت

  • صفحه‌نمایش بزرگ 27 اینچی با کیفیت Full HD
  • زمان پاسخ‌گویی 1 میلی‌ثانیه
  • امکانات ویژه گیمینگ
  • پشتیبانی از کنسول‌های بازی
  • ضامن نگه‌دارنده هدفون

نکات منفی

  • عدم قابلیت تنظیم ارتفاع مانیتور
  • عدم استفاده از DisplayPort

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار