اخبار اختصاصی جی اس ام دیجیتالاینترنت و شبکهاینترنت و وبتخصصی جی اس ام دیجیتالمنتخب سردبیریادداشت سردبیر

وضعیت کلافه کننده اینترنت تا کی ادامه دارد؟

از جمعه این هفته بود که اینترنت ایران تقریباً قطع شد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که مصرف اینترنت در ایران به حدود ۴ درصد کاهش پیدا کرده و آن ۴ درصد هم به گفته فارس نیوز مصرف کنندگان ضروری هستند. حالا ضروری یعنی چه ما نمی‌دانیم.

اینترنت کی وصل می‌شود؟

یکی از دوستان صحبت از جمعه شب کرده و یکی دیگر از دوستان صحبت از یک ماه می‌کند. البته که این دوستان در خبرگزاری‌های مختلف هستند. از من می‌پرسید؟ می‌گویم برای چی وصل شود؟ مگر تویتر و تلگرام و یوتیوب و فیسبوک وصل شدند؟! البته که قبول دارم حرفم مقداری بدبینانه است اما در این شرایط نمی‌توانم خوشبین باشم، دست خودم نیست.

چه چیزهایی کار نمی‌کنند

اصولاً هیچ چیز کار نمی‌کند مگر خلافش ثابت شود. من سعی کردم چند مورد را در زیر فهرست کنم.

به غیر از شبکه‌های داخلی ایران بقیه شبکه‌های اجتماعی قطع هستند. البته یک امید اندکی برای وصل شدن به تلگرام وجود دارد و آن هم از طریق پراکسی‌های داخلی تلگرام است. گویا چند تا سرور پراکسی در ایران وجود دارند که اینترنتشان هم وصل است. البته پیدا کردن آن‌ها کار راحتی نیست و اگر هم پیدا شوند به درد خاصی نمی‌خورند، چرا که عملاً تلگرام در حال حاضر خالی از سکنه است.

ایمیل‌ها کار نمی‌کنند

جیمیل یا هر سرویس دیگری که احتیاج به اینترنت داشته باشد کار نمی‌کند. فرقی هم ندارد از طریق چه پروتوکولی بخواهید وصل شوید، SMTP و پروتوکول‌های دیگر هم کار نمی‌کنند.

وی‌پی‌ان‌ها کار نمی‌کنند

حواستان باشد که فیلترشکن‌ها، پراکسی‌ها، سرویس‌های تقویت پینگ و ابزارهایی از این دست اساساً کار نمی‌کنند. چون اینترنت قطع است و فیلتر نشده. پس اگر پیغام‌هایی مبنی بر استفاده از آی پی‌ها و فیلترشکن‌ها دریافت کردید اصلاً اطمینان نکنید که دروغ است.

امنیت شبکه داخلی چه قدر است؟

من متخصص امنیت شبکه نیستم، اما مدتی کارم این بوده. الان ۵ روز است که آنتی ویروس‌های ایران آپدیت نشده‌اند. یعنی اساساً کارایی خودشان را از دست داده‌اند. حالا درنظر بگیرید یک نفر یک کرمی، ویروسی، تروژانی چیزی بنویسد و ول بدهد در این شبکه در بسته. اتفاقاً ترفندش هم خیلی ساده است. یک فایل exe می‌نویسد و به اسم فیلتر شکن یا وی پی ان یا هر چیزی که به کاربر وعده می‌دهد به اینترنت وصل می‌شوید به شما قالب می‌کند. به سرعت این بدافزار میلیون‌ها بار دانلود می‌شود و تا ما بخواهیم بفهمیم چی شده، شبکه داخلی ایران را می‌ترکاند. به همین راحتی…

چه چیزهایی کار می‌کنند

در این وضعیت عجیب و غریب سعی کردم تعدادی سرویس پیدا کنم که کار کنند تا شاید از کلافگی خارج شوم.

بعضی سرورها وصل است

طوری که ما متوجه شدیم برخی آی اس پی‌ها سرورهای خارجی‌ای دارند که هنوز اینترنت دارند. یعنی می‌شود با وصل شدن به آن‌ها به اینترنت متصل شد. اما من تا الان امتحان نکردم.

پیام رسان‌های داخلی بسیار کند و بد هستند

از یکی دو رو پیش که من شخصاً امید خود را به بازگشایی اینترنت از دست دادم، تصمیم گرفتم از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنم. دو سه تا از پیام رسان‌ها را نصب و تست کرد. همه شان به شدت ضعف در طراحی و برنامه نویسی کلاینت دارند. اما مشکل اصلی این نیست. مشکل اصلی از سرور است. در این چند روز که اینترنت هم قطع شده مقداری به مشتریان این پیام رسان‌ها اضافه شده و دانه دانه دارند از رده خارج می‌شوند. از جمله پیام رسان «بله» که تا دیروز دست و پا شکسته کار می‌کرد اما امروز نه. البته بستگی زیادی دارد که از چه سرویس اینترانتی استفاده می‌کنید، مثلاً اینترانت تلفن همراه یا دی اس ال یا چی؟

پیام رسان دیگر که تست کردم «گپ» بود. بسیار کند است و هی قطع و وصل می‌شود و به زور فایل می‌فرستد. نسخه دسکتاپی پی در پی لاگ آوت می‌شود و نسخه موبایلش خیلی سنگین است.

اما بهترین پیام رسانی که تست کردم «ایتا» بود. ظاهراً کلاینت این پیام رسان همان تلگرام است که فقط رنگش را عوض کرده‌اند. سرورهایش هم بدک نیست و تعدادی کانال خبر رسانی و غیره در آن وجود دارد که بالاخره از هیچی بهتر است.

موتور جستجوی پارسی جو

البته که این موتور جستجو بیشتر شبیه دوچرخه جستجو است ولی بالاخره اگر بخواهید یک سایت داخلی پیدا کنید مجبورید به سراغش بروید. http://parsijoo.ir

اصولاً هیچ چیز به دردبخوری را پیدا نمی‌کند و نتایجی که می‌دهد خیلی بی‌ربط است ولی چاره چیست؟!

سایت دانلود فیلم

در این بیابان لنگه کفشی هم غنیمت است. سایت http://www.film2serial.ir کار می‌کند. البته که آرشیو به درد بخوری ندارد اما بالاخره اگر حوصله‌تان سر رفت می‌توانید فیلمی چیزی دانلود کنید و ببینید.

سایت زیرنویس فیلم

ظاهراً سایت http://zirdl.info کار می‌کند و می‌توانید زیر نویس فیلم‌ها را از آن بگیرید.

استیم آف لاین

استیم یک مد آفلاین دارد که مقداری مخفی است. باید نام کاربری و رمز را در کلاینت وارد کنید و صبر کنید. بعد از این که کلاینت نتوانست به اینترنت وصل شود یک گزینه ظاهر می‌شود که می‌پرسد می‌خواهی آف‌لاین کار کنی یا نه. که با استفاده از آن می‌توانید لیست بازی‌هایی که قبلاً خریده بودید را ببینید و بازی کنید.

لغت‌نامه آبادیس کار می‌کند

اگر کارتان نوشتن است دیکشنری آنلاین آبادیس کار می‌کند و درک هم نیست. https://dictionary.abadis.ir

توصیه گیمی

توصیه اکید بنده در این روزهای سخت و طاقت فرسا بازی‌های اکشن شوتر است. البته به نظرم مورتال کامبت و تکن هم باید پاسخگو باشند. سعی کنید به چیزی فکر نکنید و فقط بازی کنید.

من الله توفیق

۲۹ آبان ۹۸

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار