نقدوبررسی انواع دوربین

نقد و بررسی دوربین Canon EOS M3

شرکت کانن دوربینی را با نام EOS M3 را روانه بازار کرد. مدل M3 دارای سنسور 24 مگاپیکسلی APS-C و آخرین پردازنده تصویر کانن DIGIC 6 است. از قابلیت های این دوربین قدرتمند می توان به سیستم فوکوس 49 نقطه ای با Hybrid CMOS AF III اشاره کرد.در قسمت پشتی این دستگاه یک صفحه نمایش 3 اینچی چرخنده لمسی وجود دارد که می توان با آن تصاویر سلفی 180 درجه ای را ثبت کرد. فیلمبرداری Full HD ، عکاسی پیاپی، فوکوس اتوماتیک و فلاش بلا جهنده از دیگر قابلیت های این دوربین خوش دست است.

کانن شرکت الکترونیکی ژاپنی و چندملیتی است، که در تولید دوربین‌ها و تجهیزات جانبی عکاسی و تصویربرداری تخصّص ویژه‌ای دارد. دفتر مرکزی شرکت کانن در توکیو، ژاپن قرار دارد و محصولات این شرکت شامل دوربین عکاسی، دستگاه‌های دستگاه‌های فتوکپی و چاپگرهای رایانه، دوربین‌های دیجیتال و ویدئویی، دوربین‌های تک لنزی بازتابی می‌باشد. شرکت کانن در سال ۱۹۳۳ توسط «یوشیداگورو» و «اوچیدا سابورو» تأسیس شد. شرح تاریخچه شرکت کانن بدون ذکر نام «لابراتوار پریسیژن اپتیکال اینسترومنت» که کانن از آن منشعب شده کامل نیست. این لابراتوار را دوست صمیمی اوچیدا به نام «تاکشی میتارایی» تأسیس کرد. هدف از تأسیس این لابراتوار، پژوهش و تحقیق درباره توسعه دوربین‌های باکیفیت بود. در سال ۱۹۳۴ آن‌ها اولین دوربین خود را به نام «کوآنن» به بازار عرضه کردند. در اواخر همین سال، نام این شرکت و تولیدات آن به کانن تغییر پیدا کرد.

معرفی

دوربین Canon EOS M3 از جمله دوربین های فاقد آیینه ی کانن است که به ادعای شرکت سازنده از بهترین دوربین سریاست. این دوربین با برخورداری از حسگر APS-C CMOS با رزولوشن 24.2 مگاپیکسل و مجهز به تکنولوژی فوکوس خودکار هایبریدی  است. دوربین M3 در حقیقت پیشرفت بزرگی در عرصه دوربین های فاقد آیینه محسوب می شود. این دوربین برای عکاسانی که می خواهند صاحب یک دوربین فاقد آیینه ی سبک و پیشرفته باشند ،گزینه ی خوبی است.

بدنه

بدنه ی دوربین M3 کوچک و سبک است . اما از مشکلاتی که غالبا در دوربین هایی با بدنه ی سبک و کوچک به چشم می خورد ،مانند حذف دستگیره ی جلوی دوربین و پیچ های تنظیم ضروری، رنج نمی برد. برخلاف مدل قبلی دوربین فاقد آیینه، این دوربین دستگیره ی عمیق و مناسبی در بخش جلویی خود دارد اگر چه این دستگیره به بزرگی دستگیره های موجود در بدنه دوربین های DSLR مانند 750 D  و 760نیست اما در نوع خود هندلینگ خوبی برای دوربین M3 فراهم می کند. پیچ های تنظیم نیز اگر چه مانند دوربین های سنتی DSLR نیستند اما کنترل کافی و وافی برای دوربین فراهم می کنند.

بر لبه ی فوقانی دوربین کانن Canon EOS M3 کفشک اتصال فلش قرار گرفته است که در صورت لزوم می توان با نصب فلاش خارجی فرآیند نوردهی در شرایط کم نور را کنترل نمود. همچنین از این کفشک اتصال فلاش می توان برای اتصال چشمی الکترونیک نیز استفاده کرد. دو پیچ تنظیم، دکمه ی شاتر که در احاطه پیچ تنظیم دیگری قرار دارد و دکمه ی M-Fn در کنار دکمه ی شاتر دکمه های لبه ی فوقانی دوربین هستند.

عکس‌برداری

حسگر CMOS این دوربین از رزولوشن 24.2 مگاپیکسلی برخوردار است و این امر به حصول عکس هایی با کیفیت هر چه بیشتر می انجامد . عکس ها شارپ هستند و رنگ هایی زنده و زیبا دارند. این عکس ها می توانند در دو فورمت JPEG و ROW ذخیره شوند. باز نمایش عکس های JPEG به راحتی انجام می شود ولی در نمایش مجدد عکس های فورمت ROW اندکی تاخیر مشهود است. از افق های شهری و مناظر خیره کننده گرفته تا هنر شهری و پرتره های چشم نواز، دوربین دیجیتال کانن EOS M3 با استفاده از یک سنسور تصویر 24.2 مگا پیکسل وضوح بالا، رنگ های غنی و جزئیات متمایزی را در تک تک تصاویر تولید می کند. با کاهش نور آفتاب و شروع شب، این دوربین جدید با دامنه حساسیت به نور وسیع ISO 100-12800 خود عملکرد خیره کننده ای دارد و حتی در دشوارترین شرایط و موقعیت های نوری شات های روشن، زیبا و همراه با نویز تصویر پایینی را تولید می کند.

نمونه عکس های گرفته شده توسط این دوربین:

با وجود عملکرد خودکار بهینه ساز نور  Auto Lighting Optimizer ، دوربین کانن Canon EOS M3   قادر است روشنایی ها و کنتراست ها را به نحو بهتری تنظیم کرده و نقاط سایه روشن زیباتری در عکس بیافریند. این عملکرد به خصوص اگر در حالت استاندارد باشد بهترین تنظیمات را در عکس ROW ایجاد می سازد. عملکرد خودکار این دوربین به مدد تکنولوژی هوشمند خودکار و حسگر دقیق مترینگ آن بسیار خوب و استاندارد است. سیستم مترینگ 384 منطقه ای این دوربین عملکرد دقیقی در شناسایی شرایط نوری و نوردهی مناسب دارد که نهایتا به دستیابی به عکس هایی واضح ، روشن و زیبا منجر می شود.

لنز

نکته ی مهم در دوربین های فاقد آیینه این است که این دوربین ها علیرغم بدنه ی کوچکشان ، لنزشان قابل تعویض است و این امر دست عکاس را برای استفاده از هر لنزی بسته ی به شرایط عکاسی مورد نظرش باز می گذارد. عکاس می تواند بسته به سوژه ی مورد نظر و شرایط حاکم بر کارش تصمیم بگیرد که از چه لنزی استفاده کند . آداپتور همراه این دوربین این امکان را به عکاس می دهد که هم بتواند از لنزهای مخصوص دوربین های فاقد آیینه استفاده کند و هم از لنزهای دیگر کانن که مخصوص دوربین های DSLR هستند.

لذت عکاسی

بدنه ی کوچک این دوربین مانعی برای آنکه آن را یک دوربین DSLR واقعی بخوانیم نیست. از بسیاری جهات این دوربین همان کاری را می کند که دوربین های DSLR سنتی می کنند. دستگیره یا همان گریپ کنار بدنه حسی از به دست گرفتن یک دوربین حرفه ای را به شخص منتقل می کند ، ضمن آنکه تنظیمات تمام دستی این دوربین نیز آن را در حد دوربینی کاملا حرفه ای بالا می برد. همچنین امکان تعویض لنز ویژگی عمده ی دیگری است که کار با دوربین و فرآیند عکاسی را بسیار بسیار لذت بخش می سازد. کوچک و سبک بودن بدنه دوربین نیز، امکان جابه جایی و نقل و انتقال هر چه آسانتر دوربین را فراهم می آورد

باتری

باتری لیتیومی این دوربین عملکرد خوبی دارد و می تواند در حالت استاندارد 250 عکس و در حالت اکو 360 عکس را ساپورت می کند. این آمار و ارقام آمار و ارقام روی کاغذ است ولی در عمل عملکرد باتری بهتر است و تعداد بیشتری عکس را ساپورت می کند.

فیلم‌برداری

دوربین کانن Canon EOS M3 به لحاظ فیلمبرداری چندان چشمگیر نیست. در بازاری که دوربین های رقیب همگی مجهز به کیفیت 4است این دوربین نه تنها قابلیت تصویربرداری 4ندارد بلکه کیفیت Ful HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه نیز ندارد. بلکه تنها کیفیت Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه دارد. دکمه ای جداگانه نیز برای فیلمبردای مد نظر گرفته شده است که چندان خوش جا نیست و پیدا کردن آن دشوار است  ولی حالت فیلمبرداری از طریق پیچ دایال قابل دستیابی است. حالات جذاب فیلمبرداری از جمله فیلمبرداری تایم لپس نیز در این دوربین طراحی نشده است و تنها حالت ساده ی فیلمبرداری در آن وجود دارد.

صفحه‌نمایش

صفحه نمایش این دوربین از نوع LCD در اندازه‌ی 3 اینچی چرخنده و لمسی است که می توان با آن تصاویر سلفی 180 درجه ای را ثبت کرد. عملکرد لمسی این صفحه نمایش نیز خوب و روان و بدون مشکل است و می توان از آن به راحتی برای تنظیم برنامه ی عکاسی و یا تغییر آن استفاده کرد. دقت این صفحه نمایش 1040000 نقطه است و شارپنس خوب و استانداردی دارد. این دوربین فاقد چشمی است.

امکانات دیگر

برخلاف دوربین قدیمی، دوربین کانن Canon EOS M3 از امکان اتصال به WiFi و NFC برخوردار است. اتصال به این دو از طریق دوربین و جفت سازی آن با دیوایس های هوشمند بسیار ساده ، آسان و سریع صورت می گیرد. عکاسی در حالت ماکرو، عکاسی پیاپی، تکنولوژی تشخیص چهره، تکنولوژی تشخیص لبخند، فوکوس اتوماتیک و فلاش بالاجهنده از دیگر قابلیت های این دوربین خوش دست است. تصاویر ضبط شده با این دوربین بر روی کارت حافظه SD , SDHC, SD XC ذخیره می شود. این دوربین دارای خروجی HDMI، تلویزیون و USB است.

جمع بندی

دوربین M3 از حالت خلاقانه ی کمکی عکسبرداری نیز برخوردار است که برای ساده سازی تنظیمات پیچیده و متنوع عکسبرداری طراحی شده است و به عکاس اجازه می دهد تا عکس را از طریق تنظیمات ساده ای که روی صفحه نمایش وجود دارد تنظیم کند . مواردی همچون شارپنس پس زمینه ، شفافیت تصویر، کنتراست، ساچورگی و سردی و گرمی رنگها و سیاه سفید بودن از جمله تنظیماتی هستند که از این طریق قابل کنترل هستند. اقلام همراه این دوربین، شارژر باتری، بند گردنی، درپوش لنز است.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار