نقدو بررسی انواع موبایل

نقد و بررسی نوکیا 4.2 : ظاهر زیبا و کیفیتی در حد نوکیا!

نوکیا 4.2 از جدیدترین گوشی های میان رده رو به پایین شرکت نوکیاست که با بهره‌مندی از ظاهری شیک و زیبا گزینه خرید مناسبی برای کاربران باشد. در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی نوکیا 4.2 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

مقدمه

در ماه فوریه (February) سال 2019 شرکت نوکیا به طور رسمی از گوشی جدیدی با نام Nokia 4.2 رونمایی کرد. این اسمارتفون (smartphone) میان رده به دلیل کیفیت ساخت خوب و ظاهر جذاب توانست مورد استقبال کاربران قرار گیرد. قیمت نوکیا 4.2 شاید در مقایسه با گوشی های هم رده برندهایی مثل شیائومی یا حتی هوآوی خیلی مقرون به صرفه نباشد اما شرکت نوکیا تمام سعی خودش را به عمل آورده تا قیمتی رقابتی را برای Nokia 4.2 در نظر بگیرد. اما آیا  خرید گوشی Nokia 4.2 گزینه مناسبی برای شماست؟ نقاط قوت و ضعف این اسمارتفون کدامند و می‌توان بر روی کدامیک از قابلیت های آن حساب ویژه‌ای باز کرد؟

پیش از هر چیز باید یادآور شویم که گوشی نوکیا 4.2 یک اسمارتفون میان رده رو به پایین است، یعنی از نظر کیفیت ساخت و سخت افراز مابین گوشی های میان رده و پایین رده امروزی قرار می‌گیرد. پس باید انتظارت ما از این گوشی هم در همین حد و اندازه باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی نوکیا 4.2 بپردازیم و این گوشی جدید را زیر ذره‌بین قرار دهیم. بدین ترتیب قادر خواهیم بود تا نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسیم. شما عزیزان ضمن مقایسه کردن نقاط قوت و ضعف این گوشی با نیازها و انتظارات خود می‌توانید تصمیم بهتر و قطعی‌تری برای خرید یا عدم خرید نوکیا 4.2 بگیرید. پس با ما و بررسی نوکیا 4.2 همراه باشید.

نقد و بررسی نوکیا 4.2 : طراحی و ظاهر

یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی Nokia 4.2 مربوط به سبک طراحی و ظاهر شیک و زیبای آن می‌شود. نوکیا سعی کرده با ایجاد ظاهری مدرن و زیبا در این گوشی حالتی را به وجود آورد که در نگاه اول دستگاه اصلا شبیه به یک گوشی میان رده به نظر نرسد و از معیارهای طراحی اسمارتفون های رده بالای بازار پیروی کند. در همین راستا قاب پشت و پنل جلوی این گوشی با شیشه پوشانده شده و ظاهری براق و چشم نواز دارد. نوکیا اشاره‌ای به جنس شیشه‌ای که در قاب Nokia 4.2 بکار رفته نداشته است، بنابراین فکر نمی‌کنیم که جنس این شیشه از گوریلاگلس باشد و مقاومت بالایی در برابر تماس با اشیای تیز و خراشیده شدن ارائه کند. پس توصیه دارید حتما گوشی نوکیا 4.2 را به همراه گارد موبایل استفاده کنید تا خط و خشی بر روی قاب پشت و شیشه‌ای دستگاه به وجود نیاید. فریم اصلی گوشی نوکیا 4.2 آلومینیومی نیست و از پلی کربنات تشکیل می‌شود. این جنس از فریم بیشتر در گوشی های مقرون به صرفه و میان رده مورد استفاده قرار می‌گیرد و از اینرو نصب آن در گوشی Nokia 4.2 کاملا توجیه‌پذیر و قابل قبول است.

بدنه گوشی Nokia 4.2 تقریبا بلند طراحی شده و این موضوع با کمی دقت کردن به گوشی قابل درک خواهد بود. بدنه آن 8.4 میلیمتر ضخامت، 71.3 میلیمتر عرض و 149 میلیمتر طول یا ارتفاع دارد و وزن گوشی به چیزی در حدود 161 گرم می‌رسد که وزن نسبتا متعادلی برای یک اسمارتفون هم اندازه نوکیا 4.2 است. این گوشی از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و به یک اسکنر انگشت نسبتا با کیفیت مجهز شده که روی قاب پشت آن و درست زیر لنز دوربین های اصلی و دوگانه دستگاه نصب است. در بررسی نوکیا 4.2 مشخص شد که اسکنر انگشت آن کیفیت عملکرد مطلوبی دارد اما ممکن است به مرور زمان تاخیرهای کوچکی در عملکردش به وجود آید که خیلی محسوس و آزاردهنده نخواهند بود.

وقتی با دقت از نمای پشت به قاب Nokia 4.2 نگاه کنید متوجه خواهید شد که براق بودن آن سبب شده ظاهری جذاب تر برای دستگاه به ارمغان آورده شود. لبه های قاب پشت دستگاه تقریبا کاملا فلت و صاف است و فقط در انتهای هر یک از لبه هایش شیب کوچک و نسبتا شدیدی را ارائه می‌کند. لنز دوربین اصلی دوگانه و چراغ فلش دوربین اصلی دستگاه هم در بخش فوقانی و وسط قاب پشت آن به صورت عمودی نصب هستند. ضمنا چهار گوشه قاب دستگاه هم انحنادار طراحی شده‌اند و زاویه‌دار نیستند. درست در وسط قاب پشت دستگاه هم لوگوی NOKIA حک شده است.

وقتی از نمای رو به رو هم به گوشی نوکیا 4.2 نگاه کنید متوجه خواهید شد که سعی شده حاشیه های نمایشگر آن تا حد ممکن باریک شوند. حاشیه های صفحه نمایش این گوشی در لبه های فوقانی، راست و چپ ضخامت نسبتا کمی دارند اما در لبه زیرین ضخامت آن زیاد است و نام NOKIA هم در این بخش از نمایشگر دستگاه رویت می‌شود. طبق آمار صفحه نمایش Nokia 4.2 تقریبا چیزی در حدود 76.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. ضمنا در لبه فوقانی صفحه نمایش دستگاه هم زائده کوچکی برای نصب لنز دوربین سلفی تعبیه شده که اصطلاحا به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود. یکی دیگر از مسائلی که باید به آن اشاره کنیم مربوط به نحوه طراحی قاب نوکیا 4.2می‌شود که باعث شده وقتی از نمای رو به رو به دستگاه نگاه می‌کنید، کمی از رنگ قاب پشت دستگاه در چهار لبه گوشی نمایان باشد. این مسئله زمانی قابل درک‌تر می‌شود که نوکیا 4.2 را در رنگی روشن (مثل عکس بالا) تهیه کنید. همانطور که می‌بینید لبه های قاب گوشی که کرم رنگ هستند از نمای رو به رو قابل دید خواهند بود.

نوکیا 4.2 از طراحی ضد آب بهره‌مند نیست بنابراین باید مراقب باشید تا دستگاه در تماس با آب و مایعات قرار نگیرد. ضد آب نبودن این به هیچ عنوان نمی‌تواند برای آن نقطه ضعفی باشد چون این اسمارتفون یک محصول میان رده رو به پایین و مقرون به صرفه است. در مجموع وقتی Nokia 4.2 را در دست می‌گیرید و نگاهی به آن می‌اندازید، متوجه ظاهر زیبا و خوش دست بودن دستگاه خواهید شد. ظاهر زیبا، سبک طراحی خوب و خوش دست بودن نوکیا 4.2 بدون تردید یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

نقد و بررسی نوکیا 4.2 : صفحه نمایش

در این بخش از نقد و بررسی نوکیا 4.2 در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در این اسمارتفون بکار رفته 5.71 اینچی و از نوع IPS LCD است. نوکیا سعی کرده تا حد امکان حاشیه های نمایشگر این اسمارتفون را باربک طراحی کند. به همین سبب نسبت نمایشگر به بدنه دستگاه حدودا 76.6 درصد شده است، یعنی چیزی در حدود 76.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی نوکیا 4.2 توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود. حاشیه های نمایشگر این گوشی در سه لبه فوقانی، راست و چپ باریک هستند اما در لبه زیرین نمایشگر دستگاه حاشیه نسبتا ضخیمی نصب است و لوگوی NOKIA هم در این قسمت دیده می‌شود. روی صفحه نمایش این گوشی با شیشه پوشانده شده اما جنس این شیشه از گوریلاگلس و مقاوم در برابر خراشیدگی نیست، بنابراین اکیدا توصیه داریم یک گلس ال سی دی را برای محافظت از صفحه نمایش نوکیا 4.2 روی آن نصب کنید.

رزولوشن صفحه نمایش گوشی اچ دی پلاس یا 1520 در 720 پیکسل در نظر گرفته شده و نسبت تصویر به 19 به 9 توسط آن ارائه می‌شود. بدین ترتیب تراکم پیکسلی صفحه نمایش دستگاه به چیزی در حدود 295 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی قابل قبولی برای یک اسمارتفون میان رده رو به پایین خواهد بود. اما کیفیت نمایش محتوا توسط نمایشگر 5.71 اینچی Nokia 4.2 چگونه است؟ در بررسی نوکیا 4.2 مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی عملکرد قابل قبولی دارد. وضوح تصویر، شادابی، شارپنس و کنتراست قابل قبولی توسط صفحه نمایش نوکیا 4.2 ارائه شده بدین سبب وقتی به محتوای روی نمایشگر گوشی نگاه می‌کنید، حس خوبی به شما منتقل می‌شود. البته بدون شک نمایشگر آن کیفیتی عالی و در حد نمایشگرهای سوپر آمولد (Super AMOLED) را ارائه نمی‌کند اما فراموش نکنید که Nokia 4.2 یک اسمارتفون میان رده رو به پایین بوده و نباید انتظار بالایی از آن داشته باشیم. با توجه به این موضوع می‌توان گفت کیفیت عملکرد صفحه نمایش نوکیا 4.2 کاملا مطلوب و قابل قبول است.

صفحه نمایش Nokia 4.2 از نظر توان تولید روشنایی هم عملکرد قابل قبولی دارد اما نمی‌تواند گفت که توان تولید روشنایی صفحه نمایش دستگاه بالاست! به همین سبب برای اینکه بتوانید در محیط های باز و تحت تابش نور محتوای رو نمایشگر این اسمارتفون را بدون مشکل مشاهده کنید، بهتر است شدت روشنایی آن روی 100 درصد تنظیم شود. در این حالت می‌توانید محتوای نمایشگر گوشی را بدون مشکل ببینید. اما در شرایطی که شدت روشنایی صفحه نمایش نوکیا 4.2 در محیط های باز و تحت تابش نور روی 100 درصد تنظیم نشود، ممکن است برای مشاهده و تفکیک محتوای روی آن با مشکل رو به رو شده و تصویر واضحی پیش روی چشم شما قرار نگیرد. در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که صفحه نمایش Nokia 4.2 کیفیتی در حد قیمت گوشی را ارائه می‌کند که کیفیتی قابل قبولی است.

نقد و بررسی نوکیا 4.2 : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

نوکیا چند وقتی است که گوشی های میان رده و پایین رده خودش را به نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید که با عنوان اندروید وان (Android One) می‌شناسیم مجهز می‌کند. اندروید وان در واقع نسخه سبک شده و بهینه‌سازی شده سیستم عامل اندروید است که به طور اختصاصی برای نصب در گوشی های رده پایین و میان رده‌ای توسعه یافته که از بستر سخت افزاری قدرتمندی بهره‌ نمی‌برند. خوشبختانه گوشی Nokia 4.2 هم به همین نوع از سیستم عامل اندروید مجهز شده است. اندروید 9.0 پای مبتنی بر اندروید وان به طور پیش فرض روی این گوشی نصب است و طبیعتا هیچ رابط کاربری بر روی آن راه‌اندازی وجود ندارد. پس نوکیا 4.2 تجربه استفاده از اندروید 9 سبک و بهینه‌تر را خواهند داشت و تمام آپدیت های آتی این سیستم عامل را بدون مشکل دریافت می‌کنند.

نصب شدن نسخه بهینه تر اندروید 9 روی گوشی Nokia 4.2 سبب شده بار و فشار روی سخت افزار گوشی کاهش یابد و بدین ترتیب هماهنگی بسیار خوبی مابین بستر نرم افزاری و سخت افزاری آن ایجاد شود. این امر منجر می‌گردد تا کاربر برخلاف اغلب گوشی های میان رده رو به پایین در حین استفاده از دستگاه با لگ و تاخیرهای آزاردهنده رو به رو نشود. عملکرد بستر نرم افزاری گوشی Nokia 4.2 کاملا روان است و این موضوع با چند دقیقه استفاده از این گوشی برای شما هم قابل درک‌ خواهد بود. تنها در شرایط خاصی که حافظه داخلی دستگاه رو به پر شدن سوق پیدا کند و اطلاعات حجیمی در آن ذخیره شوند، ممکن است لگ و تاخیرهایی در عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه به وجود آید. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین بازده را از گوشی نوکیا 4.2 دریافت کنید، توصیه داریم که از نصب اپلیکیشن ها و بازی های سنگین و ذخیره اطلاعات زیاد روی حافظه دستگاه خودداری نمایید. جلوگیری از پر شدن حافظه گوشی سبب می‌شود بهترین سرعت و بازده را از بستر نرم افزاری Nokia 4.2 دریافت کنید.

نقد و بررسی نوکیا 4.2 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین بخش های بررسی نوکیا 4.2 مربوط به قدرت پردازشی و پتانسیل عملکردی آن می‌شود. پیش از اینکه وارد این مسئله شویم باید یادآوری کنیم که Nokia 4.2 یک گوشی میان رده رو به پایین و خوش قیمت است که نباید انتظارات زیادی از آن داشته باشیم. جملاتی که ما از آن برای بیان قدرت عملکرد Nokia 4.2 استفاده می‌کنیم همگی با در نظر گرفتن این موضوع ارائه می‌شوند و در واقع بررسی این گوشی در مقایسه با دیگر گوشی های هم رده خودش انجام می‌گیرد. شرکت نوکیا در قلب گوشی Nokia 4.2 از تراشه اسنپدراگون 439 استفاده کرده که طی فرآیند 14 نانومتری تولید می‌شود و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هر هشت هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند اما از نظر فرکانس کاری شامل دو نوع مختلف می‌شوند. شش هسته پردازشگر مرکزی آن فرکانس کاری 1.45 گیگاهرتزی دارند و دو هسته دیگر فرکانس کاری 2 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Adreno 505 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت.

گوشی نوکیا 4.2 از نظر رم و حافظه داخلی شامل دو نسخه مختلف می‌شود. رم این گوشی می‌توانید 2 یا 3 گیگابایتی باشد و دستگاه از نظر حافظه داخلی هم شامل نسخه های 16 و 32 گیگابایتی می‌شود. ضمنا این گوشی از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توانید فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف اسمی 400 گیگابایت افزایش دهید. البته در بررسی نوکیا 4.2 مشخص شد که نصب حافظه جانبی در گوشی Nokia 4.2 و ذخیره اطلاعات زیاد روی آن می‌تواند منجر به تحت فشار قرار گرفتن دستگاه و کند شدن تدریجی آن شود. بنابراین توصیه ما این است که از نصب حافظه جانبی در نوکیا 4.2 صرف نظر کنید و مراقبت باشید تا حافظه داخلی اصلی خود گوشی هم پر نشود تا به بهترین بازده گوشی دست پیدا کنید.

در بررسی نوکیا 4.2 مشخص شد که این گوشی برای انجام کارهای روزمره همچون ارسال و دریافت پیام از طریق تلگرام یا واتساپ، وبگردی و تماشای ویدئو، نصب اپلیکیشن ها و بازی های نه چندان سنگین و اجرای آن ها، استفاده از اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، اسنپ‌چت و غیره با هیچ مشکلی رو به رو نمی‌شود. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت از گوشی Nokia 4.2 برای انجام کارهای روزمره و عادی خودتان استفاده کنید. اما گوشی پتانسیل خیلی بالایی برای اجرای بازی های اندرویدی ندارد و حتی اجرای بازی هایی مثل پابجی با تنظیمات گرافیکی پایین هم می‌تواند به شدت دستگاه را تحت فشار قرار داده و منجر به داغ شدن بدنه آن و بروز لگ و تاخیر شود. بنابراین گوشی نوکیا 4.2 برای گیم و بازی های سنگین اندرویدی مناسب نخواهد بود. به طور کلی باید گفت با توجه به قیمتی که Nokia 4.2 دارد، کیفیت و قدرت عملکرد خوبی از جانب آن ارائه می‌شود. این گوشی با توجه به سخت افزار و بستر نرم افزاری مناسبش برای انجام کارهای روزمره یک انتخاب عالی خواهد بود.

نقد و بررسی نوکیا 4.2 : دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی نوکیا 4.2 از دو لنز تشکیل شده و اصطلاحا دوگانه است. لنز های آن به ترتیب 13 و 2 مگاپیکسلی هستند. لنز دوربین 13 مگاپیکسلی آن دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند. لنز دوربین 2 مگاپیکسلی آن هم از نوع عمقی است و امکان ضبط عکس های با پس زمینه تار یا اصطلاحا پرتره (Portrait) را محقق می‌کند. دوربین اصلی Nokia 4.2 از قابلیت ضبط ویدئو های فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد و یک چراغ فلش LED هم دارد که در شرایط خاص مثل شب می‌توان از آن برای بهبود وضعیت نور محیط و ضبط عکس های بهتر استفاده کرد. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی Nokia 4.2 چطور است؟ در بررسی نوکیا 4.2 مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی در محیط های با نور مناسب عملکرد مطلوبی دارد و در این شرایط می‌توان با آن عکس های با کیفیتی ضبط کرد. کیفیت عکس هایی که در این شرایط با دوربین اصلی نوکیا 4.2 ضبط می‌شوند از انتظارت ما فراتر بوده است. کیفیت ضبط عکس های پرتره هم در این حالت با دوربین اصلی گوشی بسیار خوب خواهد بود. اما متاسفانه در محیط های کم نور و تاریک کیفیت عملکرد دوربین دستگاه افت چشم‌گیری پیدا می‌کند و با آن قادر به ضبط عکس های خوبی نخواهید بود. عکس هایی که در محیط های کم نور و تاریک با دوربین اصلی نوکیا 4.2 ضبط می‌شوند نویز زیادی دارند و خیلی جالب به نظر نمی‌آیند.

در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل می‌شود. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این اسمارتفون هم در محیط های با نور خوب کاملا مطلوب و رضایت بخش است اما در محیط ها کم نور و تاریک، کیفیت عکس های ضبط شده با آن کاهش پیدا می‌کند. که دوربین اصلی و سلفی گوشی نوکیا 4.2 در محیط های با نور مناسب عکس های خوبی ضبط می‌کنند اما در محیط های با نور کم، کیفیت عکسبرداری با دوربین گوشی افت خواهد کرد. به صورت کلی عملکرد دوربین گوشی Nokia 4.2 قابل قبول است اما نمی‌تواند از نقاط قوت دستگاه به شمار آید.

نقد و بررسی نوکیا 4.2 : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی نوکیا 4.2 در رابطه باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز این اسمارتفون بکار رفته از نوع لیتیوم یونی بوده و ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد. چنانچه میزان استفاده کاربر از گوشی در حد معمولی و نرمالی باشد، یک بار شارژ باتری 3000 میلی آمپر ساعتی نوکیا 4.2 تقریبا تا 1.5 روز برای تامین انرژی مورد نیاز آن کافی خواهد بود. طبیعتا اگر میزان استفاده کاربر از گوشی افزایش یابد، سرعت خالی شدن شارژ باتری دستگاه هم افزایش پیدا می‌کند. متاسفانه گوشی Nokia 4.2 از قابلیت شارژ سریع و بیسیم پشتیبانی به عمل نمی‌آورد و با شارژر اورجینال گوشی فول شارژ شدن باتری آن حدود 110 دقیقه طول می‌کشد. برای اینکه این مدت زمان را به منظور فول شارژ شدن باتری نوکیا 4.2 صرف نکنید، می‌توانید یک پاوربانک را به همراه داشته باشید و بدین ترتیب از هر فرصتی برای شارژ باتری گوشی خود استفاده نمایید.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی نوکیا 4.2 پرداختیم. این گوشی یک اسمارتفون میان رده رو به پایین است که با قیمتی مناسب روانه بازار شده و از ظاهری شیک و زیبا بهره می‌برد. اگر می‌خواهید یک گوشی زیبا و خوش قیمت برای انجام کارهای روزمره داشته باشید، مطمئنا Nokia 4.2 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این اسمارتفون در بخش زیر مشخص شده‌اند.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا
  • بهره‌مندی از اسکنر انگشت خوب
  • سیستم عامل روان و بهینه (اندروید وان)
  • شارژدهی مناسب باتری
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • سرعت شارژ نه چندان خوب باتری
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار