بازیگیمینگ

بهترین بازی های ساید اسکرولر مدرن که باید تجربه کنید

اگر از طرفداران عناوین دوبعدی و پلتفرمر هستید، در ادامه می‌توانید با تعدادی از بهترین بازی های ساید اسکرولر – Side-scroller چند سال اخیر آشنایی پیدا کنید.

در این مقاله به معرفی بهترین بازی های ساید اسکرولر مدرن پرداخته‌ایم که از نظر کیفیت، با عناوین قدیمی قابل رقابت هستند و در زمینه نوآوری، گاهی از آن‌ها پیشی می‌گیرند.

در اولین بازی‌های ویدیویی تاریخ به دلیل محدودیت‌های فنی، تمامی محیط یک مرحله باید بر روی یک صفحه نمایش قرار می‌گرفت و در همان نگاه اول می‌توانستید همه چیز را ببینید، همانند پیت‌‎فال (Pitfall) یا هیرو (H.E.R.O). با پیشرفت‌های تکنولوژی اما بازی‌سازان موفق شدند تا مراحل را گسترش دهند و با حرکت دادن شخصیت به سمت عقب یا جلو، می‌توانستید در محیط پیشروی کنید. از بازی‌های مشهور این سبک می‌توان به سوپر ماریو و سونیک اشاره کرد. به تدریج، این نوع عناوین با نام ساید اسکرولر شناخته شدند و در ژانر مخصوص به خود قرار گرفتند.

بهترین بازی های ساید اسکرولر مدرن

محبوبیت این ژانر همچنان ادامه دارد و هر ساله، بازی های ساید اسکرولر جذابی عرضه می‌شوند که یادآور عناوین کلاسیک هستند. ما در این مطلب، سعی کرده‌ایم به آثار مدرنی بپردازیم که در ۱۰ سال گذشته منتشر شده‌اند و اکثر آن‌ها برای کنسول‌های جدید نیز در دسترس قرار دارند. عناوین انتخاب شده، در زیرژانرهای مختلفی از جمله پلتفرمر نیز قرار می‌گیرند و تعدادی از آن‌ها به آثار کلاسیکی همچون سوپر ماریو نزدیک هستند.

– بازی Strider

«استرایدر» در سال ۲۰۱۴ توسط کپکام منتشر شد و در حال حاضر، آخرین نسخه‌ی این مجموعه است. اولین قسمت از این سری بازی در سال ۱۹۸۹ برای دستگاه‌های آرکید منتشر شد. شما در نقش یک نینجا به نام استرایدر هیرو (Hiryu) بازی می‌کنید که یک شمشیر پلاسمای ویژه به نام سایفر (Cypher) در دست دارد و می‌خواهد استاد بزرگی به نام میو (Meio) و ارتش‌اش را نابود کند. بازی دارای مناطق مختلفی است که به یکدیگر متصل هستند و تنها با دریافت تجهیزات و قابلیت‌های جدید، اجازه ورود به آن‌ها را خواهید داشت.

گیم پلی بازی در سبک هک اند اسلش بوده، هیچ نقصی ندارد و طرفداران آن سبک را نیز می‌تواند راضی کند. نسخه فیزیکی استرایدر تنها در ژاپن منتشر شده اما نسخه‌ی دیجیتالی آن را می‌توانید بر روی ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی و پلی استیشن ۴ پیدا کنید.

– بازی Cyber Shadow

«سایبر شدو» یک بازی دوبعدی ساید اسکرولینگ پلتفرمر است که به سبک آثار کلاسیک ساخته شده و در آن عناصری از مجموعه‌های کسلوانیا، متروید و نینجا گایدن به چشم می‌خورد. این بازی که به استرایدر هم بی‌شباهت نیست، المان‌های مختلف را به خوبی با یکدیگر تلفیق کرده و گرافیک سبک ۱۶-بیت آن می‌تواند طرفداران عناوین سگا جنسیس را هیجان‌زده کند.

البته اگر به دنبال یک تجربه‌ی کژوال هستید، باید به سراغ آثار دیگر این فهرست بروید. بازی Cyber Shadow شاید در ابتدا آسان به نظر برسد اما به سرعت چالش برانگیز و به شدت سخت می‌شود. این اثر را می‌توانید بر روی رایانه‌های شخصی، نینتندو سوییچ، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس وان تجربه کنید.

– بازی Guacamelee: Super Turbo Championship Edition

در «گوئاکا‌میلی» مردی به نام خوآن (Juan) در تلاش است تا معشوقه‌اش را از دست یک اسکلت شیطانی نجات دهد اما در این مسیر کشته می‌شود و به سرزمین مردگان می‌رود. او در آنجا یک ماسک جادویی دریافت می‌کند که کمک می‌کند تا به دنیای زندگان بازگردد و فرصت تازه‌ای برای انتقام جویی داشته باشد. وقتی به سبک پلتفرمر مترویدوانیا (Metroidvania) می‌رسیم، کمتر اثری همانند گوئاکا‌میلی جذاب جلوه می‌کند. بازی اگر چه نسبتا کوتاه است اما این مشکل را با مبارزات جذاب، موسیقی‌های عالی و جلوه‌های بصری چشم نواز جبران می‌کند. از آن بهتر اینکه لحظات کمدی زیادی در اثر وجود دارد و بارها لبخند را بر لبان شما می‌آورد.

برای تجربه این بازی، توصیه می‌کنیم به سراغ نسخه سوپر توربو (The Super Turbo Championship Edition) برود که کامل‌تر است. همچنین می‌توانید به سراغ نسخه‌‎ی دنباله آن هم بروید که اثر مدرن‌تری محسوب می‌شود اما به بامزگی قسمت اصلی نیست. هر دو قسمت را می‌توانید بر روی پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانه‌های شخصی پیدا کنید.

– بازی Neversong

«نِوِرسانگ» محبوبیت زیادی دارد و می‌تواند برای سلیقه‌های مختلف مناسب باشد. بازی دارای محیط‌های سورئال و متفاوتی است و در هر لحظه، باید انتظار هجوم دشمنان را داشته باشید. گیم پلی بازی نیز بسیار روان است و استاندارد طراحی شده، بنابراین برای مرگ‌های متعدد خود، نباید گیم پلی را مقصر بدانید.

بازی Neversong در مقایسه با آثار فوق الذکر، ساده‌تر است اما این آسانی، جذابیت آن را کاهش نداده است. از دیگر نقاط برجسته‌ی بازی باید به داستان آن اشاره کرد که بدون شک برای سازندگان در اولویت بوده و در طول مراحل، با شخصیت‌های جالبی هم رو به رو می‌شوید. این بازی برای رایانه‌های شخصی، نینتندو سوییچ، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان منتشر شده است.

– بازی Ori And The Blind Forest

بازی «اوری و جنگل تاریک» در سال ۲۰۱۵ انتشار یافت و آنقدر درخشان بود که به یکی از بهترین عناوین سال تبدیل شد و با گذشت ۶ سال، هنوز هم همانند روز اول می‌تواند شما را در دنیای خود غرق کند. شاید اگر موفقیت آثار مستقلی همچون کسل کِرَشِرز (Castle Crashers) و لیمبو نبود، این بازیِ استودیوی موون (Moon Studios) هرگز ساخته نمی‌شد اما نتیجه‌ی نهایی خیره کننده است. شما در نقش یک روح محافظ بازی می‌کنید که می‌خواهد جنگلِ محل زندگی‌اش را به حالت عادی بازگرداند و برای انجام این کار، از یک روح دیگر کمک می‌گیرد.

بازی Ori And The Blind Forest از نظر بصری هم تجربه‌ی منحصربه‌فردی است و از قدم زدن در محیط آن می‌توان لذت برد. البته برگ برنده‌ی اوری، تنها زیبایی‌های ظاهری آن نیست بلکه همه چیز به درستی کار شده، از موسیقی تا گیم پلی. این بازی تنها برای ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد و البته نسخه‌ی دنباله‌ آن را نیز نباید فراموش کرد که گاهی حتی از قسمت اول هم بهتر است.

– بازی Skul: The Hero Slayer

ساختار کلی «اسکال» برپایه عناوین ساید اسکرولر کلاسیک استوار بوده و گیم پلی آن یادآور سری بازی‌های کربی (Kirby) است. شما می‌توانید جمجمه‌های مختلفی را بر سر شخصیت اصلی بگذارید که نه تنها ظاهر او را عوض می‌کنند بلکه قدرت‌های تازه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند.

فضای بازی بسیار رنگارنگ و روشن طراحی شده و سبک گرافیکی آن، تلفیقی از عناوین کلاسیک و مدرن است. بازی Skul: The Hero Slayer تنها برای رایانه‌های شخصی (استیم) در دسترس قرار دارد اما قرار است به زودی برای کنسول‌ها هم منتشر شود.

– بازی The Pedestrian

«عابر پیاده» یک ساید اسکرولر معمولی نیست و خلاقیت‌های جالبی دارد. بازیکنان باید پازل‌های مختلفی را حل کرده و از موانع دوری کنند. گرافیک بازی نسبتا مینیمال است اما با فضای آن سازگاری دارد و آزاردهنده نیست.

گیم پلی بازی نیز بسیار پرکشش طراحی شده و همین مسئله کمک کرده تا به مشکلات جزئی اثر توجه نداشته باشید. بازی The Pedestrian برای رایانه‌های شخصی، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴، نینتندو سوییچ و پلی استیشن ۵ در دسترس قرار دارد.

– مجموعه Trine

«ترین» یک مجموعه ساید اسکرولر پلتفرمر است که طرفداران ژانر فانتزیِ قرون وسطایی، احتمالا بیشترین لذت را از آن خواهند برد. شما می‌توانید نقش یک دزد، شوالیه یا حتی یک جادوگر را برعهده بگیرید و اگرچه انجام اثر به صورت تک نفره هم امکان پذیر است اما پتانسیل‌های آن در بخش چندنفره شکوفا می‌شود، جایی که هر کدام از بازیکنان می‌توانند یک نقش را برعهده بگیرند.

پازل‌های این مجموعه، محیطی هستند و بازیکنان برای عبور از موانع باید از مهارت‌های مختلف شخصیت خود استفاده کنند. اولین قسمت این سری، در سال ۲۰۰۹ برای پلی استیشن ۳ و رایانه‌های شخصی منتشر شد و آخرین نسخه آن در سال ۲۰۱۸ در دسترس طرفداران قرار گرفت. هر چهار قسمت مجموعه را می‌توانید از پلتفرم استیم دریافت کنید.

– بازی Terraria

«تراریا» یک بازی پیکسلی دوبعدی سندباکس است که در سال ۲۰۱۱ برای رایانه‌های شخصی منتشر شد. موفقیت بزرگ این بازی، آن را به پلتفرم‌های مختلف آورد و خوشبختانه گرافیک پایینی که دارد باعث شده تا افراد زیادی فرصت تجربه‌ی‌ آن را داشته باشند. تراریا حتی بر روی ویندوزهای قدیمی هم قابل اجرا است، بنابر این مهم نیست که چه سخت افزاری دارید، می‌توانید این بازی جذاب را امتحان کنید.

بازی Terraria شاید در نگاه اول، توانایی رقابت با آثار مدرن‌ و گرافیک بالا را نداشته باشد اما با توجه به آزادی‌هایی که به مخاطب می‌دهد و نوآوری‌هایی که دارد، توانسته مخاطبان زیادی به دست بیاورد. تراریا دارای بخش داستانی هم هست و البته می‌توانید ساعت‌های زیادی را به ساخت و ساز و معدن‌کاری اختصاص دهید. این بازی برای گوشی‌های هوشمند، ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ نیز منتشر شده است.

– بازی Donkey Kong Country: Tropical Freeze

از بازی «دانکی کونگ» اصلی که بر روی کنسول سوپر نینتندو منتشر شد، معمولا به عنوان یکی از بهترین بازی های ساید اسکرولر تاریخ نام برده می‌شود. این بازی از جهات مختلف، به یادماندنی بود و نینتندو در نسخه «تراپیکال فریز» تلاش کرده تا هر آنچه که در نسخه‌ی اصلی موفقیت آمیز بود را بازگرداند. این بازی جدید، ماجراجویی‌های دانکی کونگ برای آزادسازی جزیره‌اش را به تصویر می‌کشد.

چیزی که بازی Tropical Freeze را از رقبا متمایز می‌کند، طراحی مراحل آن‌ است. این مراحل دارای تنوع بسیار بالایی هستند، از بخش‌های مخفی متعددی بهره می‌برند و تعادل خوبی میان عناصر آن‌ها برقرار شده است. بازی از نظر جلوه‌های بصری نیز چشم نواز است. دانکی کونگ کانتری را می‌توانید بر روی کنسول نینتندو سوییچ تجربه کنید.

– بازی Puppeteer

«خیمه شب باز» در سال ۲۰۱۳ برای پلی استیشن ۳ منتشر شد و از آن عناوینی است که بسیاری از بازی دوستان آن را تجربه نکرده‌اند یا حتی نام‌اش را هم نشنیده‌اند. اتفاقات بازی پیرامون یک نمایش عروسکی رخ می‌دهد و شما نقش یکی از همین عروسک‌ها را برعهده دارید که به تدریج قدرت‌های تازه‌ای بدست بیاورد و با دوستان تازه‌ای آشنا می‌شود.

بازی Puppeteer دارای نکات مثبت زیادی است، داستان فوق العاده‌ای دارد و از نظر گرافیکی نیز می‌توان از آن دفاع کرد. اگر این اثر را تجربه نکنید، یکی از بهترین بازی های ساید اسکرولر دهه گذشته را از دست داده‌اید اما همان طور که بالاتر ذکر شد، تنها برای پلی استیشن ۳ در دسترس قرار دارد.

– بازی Inside

«اینساید» نه موسیقی دارد و نه دیالوگ اما از نظر فضاسازی، کمتر عنوانی می‌تواند به آن نزدیک شود. این بازی گاهی آن قدر به مخاطب استرس وارد می‌کند که مشابه‌‌اش را حتی در بهترین فیلم‌های ترسناک هم ندیده‌ایم.

این بازی در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و مورد تحسین منتقدان و بازی دوستان قرار گرفت. نقطه‌ قوت اثر، جلوه‌های بصری، موسیقی و البته فضاسازی موفق آن است. بازی Inside بر خلاف ظاهر ترسناکی که دارد، لذت بخش است و در قلب آن، با معماهای چالش برانگیزی رو به رو خواهید شد. این بازی برای رایانه‌های شخصی، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان منتشر شده است.

– بازی Shovel Knight

در «شاول نایت» هدایت یک شوالیه را برعهده دارید که سلاح‌اش یک بیل است و می‌خواهد معشوقه‌اش را از دست یک جادوگر شیطانی نجات دهد. این بازی از نظر گرافیکی، به آثار ۸-بیت کلاسیک شبیه است و در آن گنج‌های مخفی زیادی وجود دارد که برای ارتقای شخصیت خود، باید آن‌ها را پیدا کنید.

انجام بازی Shovel Knight را به گیمرهای قدیمی و جدید توصیه می‌کنیم، با این حال باید بدانید که کمی آسان است و چالش زیادی برای شما ایجاد نمی‌کند. این بازی هم‌اکنون برای نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد.

– بازی Cuphead

اگر از طرفداران ژانر ساید اسکرولر هستید، احتمالا می‌توانستید حدس بزنید که بازی «کاپ هد» نیز در این فهرست حضور دارد؛ اثری که گاهی بیش از اندازه سخت می‌شود و حتی این حس را به مخاطب می‌دهد که بازی دارک سولز (Dark Souls) در مقایسه با آن شوخی است. این بازی پلتفرمر، با الهام از کارتون‌های کلاسیک دیزنی ساخته شده و فضای خاطره انگیزی دارد اما اجازه ندهید که محیط بامزه و دوست داشتنی آن شما را فریب دهد، این بازی در تمامی لحظات چالش برانگیز است. در کاپ هد باید برای هر حرکت، زمان بندی درستی داشته باشید و یک لحظه تعلل کافی است تا با شکست رو به رو شوید.

این بازی شاید سخت باشد اما گیم پلی اعتیادآوری دارد و احتمالا تا لحظه‌ای که آن را تمام نکنید، یک لحظه آرام و قرار نخواهید داشت. در ضمن این بازی را می‌توان به صورت دو نفره هم انجام داد اما به یاد داشته باشید که اضافه شدن یک یار کمکی، از سختی آن کم نمی‌کند زیرا برای شکست دادن غول آخرها باید دوبرابر تلاش کنید! کاپ هد برای رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ منتشر شده است.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های ساید اسکرولر مدرن را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار