نقدوبررسی انواع بازی ها

نقد و بررسی بازی Old Man’s Journey؛ سفر در خاطرات

عناوین بسیار زیادی در صنعت بازی‌های ویدیویی پیدا می‌شود که توانسته‌اند با یک داستان زیبا و گیم‌پلی بسیار ساده، تجربه‌ی بی‌نظیری را برای گیمر‌ها به ارمغان بیاورند. نام‌های بسیاری را می‌توان ذکر کرد که با همین فرمول به موفقیت بزرگی دست یافته‌اند. Limbo ،Inside و little nightmares تنها قسمت کوچکی از عناوین این سبک از بازی‌های ویدیویی هستند که هرکدام از آن‌ها در زمینه‌های مختلف، یک شاهکار محسوب می‌شود. با روی کار آمدن بازی‌های آنلاین و مولتی‌پلیر، گیمر‌های زیادی به‌طور کامل از بازی‌های داستان‌محور دست کشیده و به سراغ این‌گونه بازی‌ها مانند Fortnite، PUBG یا دیگر عناوینی رفتند که همه‌ی ما با آن‌ها به خوبی آشنا هستیم. اما با وجود تغییر سلایق گیمر‌ها و نوع نگاه سازندگان به بازی‌های ویدیویی، هم‌چنان بازی‌های داستان‌محور فراوانی پیدا می‌شود که بسیار باکیفیت و با سلیقه ساخته شده‌اند و می‌توانند شما را غرق خود کنند. امروز به سراغ نقد و بررسی عنوانی زیبا، جذاب و تاثیرگذار به نام  Old Man’s Journey رفته‌ایم که در سبک ماجراجویی و دو‌بعدی می‌باشد و می‌خواهیم شما را با تک‌تک جنبه‌های مختلف بازی آشنا کنیم.

بازی Old Man’s Journey ساخته استودیو Broken Rules می‌باشد که تجربه بسیار خوبی در ساخت بازی‌های ماجراجویانه و پازل‌محور دارد. این عنوان در ابتدا برای گوشی‌های هوشمند یعنی دو سیستم عامل معروف اندروید و ios منتشر شد و بعد از استقبال نسبتا خوب، بعد از گذشت یک سال از عرضه بازی و در سال ۲۰۱۸، برای کنسول‌های نسل هشتم نیز منتشر گردید که ما در این مقاله نسخه اندروید این عنوان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

شروع یک مسافرت!

سفر در خاطرات

اول از همه داستان بازی را مورد بررسی قرا می‌دهیم. داستانی که در عین سادگی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و شما را به سادگی جذب خود کند. در همین ابتدا باید گفت که این‌گونه بازی‌ها دارای هیچ دیالوگی نیستند و سازندگان بازی سعی دارند با نشان دادن تصاویر مختلف و قراردادن اتفاقات گوناگون در طول بازی، داستان را روایت کنند. بازی Old Man’s Journey نیز از این قانون پیروی می‌کند و در آن خبری از دیالوگ نیست.

بازی بدون هیچ مقدمه‌ای شروع می‌شود، جایی که پیرمردی بی‌نام‌و‌نشان در آرامش نشسته و به افق زل زده و صدای بوق دوچرخه‌ای حواس پیرمرد را پرت می‌کند و او متوجه می‌شود که یک پستچی در حال نزدیک شدن به او است. بلند می‌شود و به سوی او حرکت می‌کند، پستچی بدون هیچ حرفی، نامه‌ای را در دستان پیرمرد قرار داده و بسیار سریع محل را ترک می‌کند. پیرمرد بر روی صندلی نشسته و نامه را می‌خواند. در این‌جا شما قیافه متفکر پیرمرد را می‌بینید که با خود کلنجار می‌رود. بالاخره پیرمرد تصمیم خودش را گرفته و وارد خانه می‌شود تا وسایل موردنیازش را برای سفری که در پیش دارد جمع‌آوری کند. متن نامه به هیچ‌وجه به شما نشان داده نخواهد شد و هدف اصلی شما در بازی، پی بردن به متنی است که در نامه نوشته شده.

در اوایل بازی همه‌ چیز شاد و باطراوت به‌نظرت می‌رسد.

روایت بازی بسیار جالب بوده و سازندگان سعی کرده‌اند با نشان دادن خاطرات پیرمرد،‌ ما را با داستان کلی بازی آشنا کنند. داستانی که احساسات مختلفی را به شما القا می‌کند. امکان دارد شما با دیدن خاطره‌ای لبخند بزنید و با تماشای خاطره بعدی بسیار غمگین شوید. به همین دلیل داستان بازی در زمینه انتقال احساسات، همیشه چیز جدیدی در چنته دارد. البته نباید توقع یک داستان پیچیده با اتفاقات تو در تو را از بازی Old Man’s Journey داشته باشیم. زیرا تمام سعی نویسندگان این بوده که در ساده‌ترین حالت ممکن شما را تحت‌تاثیر داستان بازی قرار بدهند که باید گفت تا حدود زیادی موفق بوده‌اند.

خاطرات پیرمرد اصلی‌ترین المان در روایت داستان می‌باشند.

البته در بعضی مواقع شاهد اتفاقاتی هستیم که وجودشان در بازی زیاد با عقل و منطق جور در نمی‌آیند و انتظار می‌رفت که نویسندگان بازی، با یک نگاه دقیق‌تر بر روی داستان بازی، این‌گونه مشکلات را رفع می‌کردند. البته نمی‌خواهیم این‌گونه بخش‌های داستانی را برای شما تعریف و مورد بررسی قرار بدهیم، زیرا داستان بازی برای شما اسپویل خواهد شد. فقط بدانید که با مواجه شدن با این بخش‌ها از داستان، پیش خود می‌گویید :«چرا؟» و هیچ‌وقت دلیل وجود این موضوع را در داستان بازی درک نخواهید کرد. شاید سازندگان بازی سعی داشته‌اند با کش دادن داستان و قرار دادن موضوعات نه‌چندان مرتبط با فضا، بازی را طولانی‌تر کنند که این روش حرفه‌ای برای این کار نیست.

به غیر از همین مشکلاتی که خدمت شما عرض کردیم، ایراد خاص دیگری در این زمینه به بازی وارد نیست و درکل عنوان Old Man’s Journey، شما را با داستان ساده‌اش تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

خدای تپه‌ها

هسته گیم پلی بازی را پازل‌های آن‌ تشکیل می‌دهند. شما برای حل پازل‌های بازی نباید به دنبال حل معما یا وسایل مختلف بروید. تمام کار شما در طول ۲ ساعت از بازی، تغییر اندازه تپه‌های موجود در بازی است. نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر! شما باید با کاهش یا افزایش اندازه تپه‌ها، به‌طوری ‌آن‌ها را کنار یک‌دیگر قرار دهید که پیرمرد بتواند از روی آن‌ها رد شود و به محیط بعدی برود. اوج تنوع در گیم‌پلی بازی زمانی رخ می‌دهد که پیرمرد سوار قطار می‌شود و سعی دارد با آن به روستای دیگری برود. شما باز هم در این‌جا با تغییر سایز تپه‌‌ها باید مسیر را برای قطار هموار کنید تا به مقصد برسید.

در اواخر بازی سازندگان لطف کرده و با قرار دادن گله‌ای گوسفند در مسیر شما، کمی گیم‌پلی را سخت می‌کنند. شما با نزدیک شدن به گله گوسفند، متوجه خواهید شد که گوسفندان راه را بسته‌اند و نمی‌گذارند که پیرمرد از کنار آن‌ها رد شود. شما باز هم با تغییر اندازه تپه‌ها، باید گوسفندان را جا‌به‌جا کنید تا مسیر برای شما باز شود. یعنی از اول تا اخر بازی شما فقط یک کار انجام می‌دهید. فشردن بر روی تپه‌ها و تغییر دادن اندازه آن‌ها، همین!

فقط این تپه‌ها را جابه‌جا کنید!

از تنوع بسیار کم در گیم‌پلی بازی که بگذریم، به مشکلات کنترل بازی می‌رسیم. بازی در ده دقیقه اول بسیار گیج کننده خواهد بود. کنترل تپه‌ها و جابه‌جایی بین آن‌ها به خوبی کار نشده و می‌تواند شما را عصبی کند. اگر عنوان  Old Man’s Journey را تجربه کرده‌اید، قطعا به مشکلات موجود در کنترل کردن پیرمرد پی برده‌اید. خیلی اوقات شما می‌خواهید به سمت چپ بروید، اما پیرمرد با دور زدن کل محیط و حرکت به سمت راست در نهایت به مکان اشتباه می‌رود، شما در این مواقع باید پیرمرد را به نقطه اولیه برگردانید و وقتی دوباره بر روی مکان قبلی کلیک می‌کنید، متوجه می‌شوید که این بار پیرمرد در مسیر درست حرکت می‌کند. واقعا این موضوع کلافه کننده بوده و یکی از بزرگ‌ترین نکات منفی بازی محسوب می‌شود.

گیم‌پلی بازی شامل مشکلاتی است که لطمه بزرگی به بازی وارد کرده.

با تمام مشکلات بزرگ و کوچک در گیم پلی بازی، نوع پازل‌ها و نحوه حل کردن آن‌‌ها کاملا نو و جدید بوده و در هیچ بازی‌ای در این سبک، شاهد چنین پازل‌هایی نبوده‌ایم. البته به غیر از همین نوآوری، نکته مثبت دیگری در بخش گیم پلی دیده نمی‌شود و سازندگان در این زمینه بسیار کم کاری کرده‌اند و این بخش را بدون هیچ‌گونه تنوعی رها کرده‌اند. در طول مسیر شما با مردمان زیادی روبه‌رو می‌شوید که سازندگان بازی می‌توانستند از وجود ‌آن‌‌ها استفاده کنند و چالش‌های مختلفی را با استفاده از این شخصیت‌های فرعی در بازی قرار دهند. برای مثال در همان اوایل بازی شما پسر‌بچه‌ای را خواهید دید که موشک کاغذی‌ای را به سمت شما پرتاب می‌کند. شاید سازندگان می‌توانستند با قرار دادن یک مینی‌گیم مثل ساخت موشک کاغذی همراه با پسر‌بچه، تنوع اندکی را در گیم‌پلی این عنوان به‌وجود بیاورند.

درکل باید گفت که گیم‌پلی صرفا جهت روایت داستان در بازی وجود داشته و شما بعد از گذشت ۲۰ دقیقه از حل کردن پازل‌ها دیگر لذت‌ نمی‌برید و شاهد هیچ‌گونه چالش جدیدی نیستید. تنها کاری که می‌توان انجام داد، کنار آمدن با تنوع اندک در گیم‌پلی می‌باشد.

از شادی عبور کنید تا به ناراحتی برسید

بازی از لحاظ گرافیک هنری و طراحی مراحل کاملا برعکس گیم‌پلی عمل کرده و از تنوع بسیار خوبی برخوردار است. شما در ابتدا با یک روستای سرسبز و بسیار شاد روبه‌رو هستید که کوچک‌ترین اثری از ناراحتی در آن دیده نمی‌شود. هر چه که به سمت پایان بازی می‌رویم و به انتهای داستان نزدیک‌تر می‌شویم، محیط بازی بیشتر به سمت سیاهی و غم‌زدگی می‌رود که با توجه به اتفاقات داستانی کاملا منطقی است. زیرا شرایط داستانی در اواخر بازی به گونه‌ای نیست که یک محیط شاد و رنگارنگ با آن هم‌خوانی داشته باشد. پس می‌توان گفت که طراحی محیط و مراحل بازی بسیار هوشمندانه بوده و سازندگان با توجه به شرایط داستانی فضا‌های مختلفی را برای شما به‌نمایش درآورده‌اند که بسیار زیبا هستند.

قیافه ناراحت پیرمرد در آن محیط رنگارنگ و شاد تضاد بسیار خوبی را به‌وجود آورده است.

علاوه بر محیط بازی، خاطرات پیرمرد نیز بسیار باسلیقه طراحی شده‌اند. خاطرات پیرمرد چیزی از یک قاب نقاشی کم ندارند و به قدری‌ زیبا هستند که به شخصه از همه‌ی آن‌ها اسکرین شات گرفته‌ام و ای‌کاش امکانش بود همه‌ی آن‌‌ها را در مقاله قرار بدهم تا شما هم با تماشای آن‌ها، به هنر طراحی و سلیقه یک بازی‌ساز پی ببرید. امیدوار هستم حداقل با تجربه این عنوان تمامی خاطرات مختلف پیرمرد را مشاهده کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

با توجه به استاندارد‌های پلتفرم گوشی‌های هوشمند، گرافیک فنی کاملا راضی کننده بوده و ایراد خاصی در این زمینه به بازی وارد نیست. گرافیک بازی به‌صورت دوبعدی بوده و مانند بازی‌های سه‌بعدی دارای جزئیات خارق‌العاده‌ای نیست. شما با یک گرافیک بسیار ساده رو‌به‌رو هستید که این سادگی به هیچ‌وجه نکته منفی برای عنوان Old Man’s Journey محسوب نمی‌شود. بار‌ها به این نکته اشاره کرده‌ام و ذکر دوباره این موضوع خالی از لطف نیست که تمرکز سازندگان بازی‌های دوبعدی و داستان‌محور، هیچ‌ وقت نشان دادن گرافیک فنی بی‌نظیر و با جزئیات بالا نبوده و تمرکز اصلی آن‌ها بیشتر بر روی گرافیک بصری و خلق یک محیط چشم‌نواز می‌باشد که خوشبختانه استودیو Broken Rules کاملا در این زمینه موفق بوده و شما با محیط‌های زنده و ‌باطراوت زیادی روبه‌رو هستید.

در اواخر بازی با روی غمگین زندگی پیرمرد آشنا می‌شویم.

بهینه‌سازی نسخه اندروید این عنوان بسیار راضی‌کننده بوده و برای تجربه این بازی نیازی به گوشی‌های قدرتمند ندارید. گوشی‌های پایین‌رده هم به سادگی می‌توانند عنوان Old Man’s Journey را اجرا ‌کنند و شما اصلا نباید نگران افت فریم و مشکلاتی از این قبیل باشید.

برای آرامش شما!

موسیقی و آوا‌های مختلف موجود در بازی به‌قدری آرامش‌بخش می‌باشند که دوست دارید برای چند لحظه‌ای هم که شده بازی را رها کنید و فقط به موسیقی بازی گوش بدهید. خوشبختانه در هر مرحله با یک موسیقی جدید و بی‌کلام روبه‌رو هستید که با حال‌و‌هوای داستان هم تا حدودی هماهنگ می‌باشد. اما با وجود تنوع در موسیقی‌، کار اصلی همه قطعه‌های موجود در بازی ایجاد حس آرامش در درون شما است. در اواخر بازی و با افزایش چاشنی غم به محیط و داستان بازی، بسیار بهتر بود که موسیقی بازی نیز به سمت غمگین شدن می‌رفت تا گیمر‌ها بیشتر با حس ناراحتی پیرمرد ارتباط برقرار می‌کردند.

موسیقی بازی همانند همین عکس به شما آرامش می‌دهد

صداگذاری برخلاف موسیقی، کاملا معمولی کار شده و مشکلات زیادی در هماهنگی صدا‌ها با محیط وجود دارد. برای مثال هنگامی که قطار ایستاده و تکان نمی‌خورد، هم‌چنان صدای حرکت آن به گوش می‌رسد که کم‌کاری سازندگان را در زمینه صدا‌گذاری نشان می‌دهد. درنتیجه نباید انتظار زیادی از صداگذاری بازی داشت و شما کاملا با یک عنوان معمولی در این زمینه مواجه هستید.

————

بازی Old Man’s Journey ما را به سفری در خاطرات پیرمردی می‌برد که اشتباهات زیادی در زندگی‌اش انجام داده و ماجراجویی‌ای که در جهت جبران این اشتباهات شروع می‌شود. سفری که همه‌ی ما به آن‌ نیاز داریم. باید خاطراتمان را مورد بررسی قرار دهیم و تمامی تصمیمات اشتباهمان را اصلاح کنیم. عنوان Old Man’s Journey به خوبی تاثیر رفتار‌ها و تصمیمات گذشته یک پیرمرد را در آینده او نشان می‌دهد و به ما می‌فهماند که هیچ‌وقت برای جبران اشتباهات دیر نیست. امیدوار هستم از تجربه این بازی و سفر در خاطرات لذت ببرید.

نکات مثبت:

داستان بازی و روایت آن بسیار تاثیرگذار می‌باشد

نوآوری در پازل‌ها

گرافیک بصری چشم‌نواز

موسیقی بازی از تنوع بسیار خوبی برخوردار بوده

نکات منفی:

وجود بعضی از اتفاقات در داستان بازی منطقی نیست

گیم‌پلی بازی دارای مشکلات و باگ‌های مختلفی است

تنوع در گیم‌پلی بازی بسیار کم بوده و خیلی زود خسته کننده می‌شود

صداگذاری در بازی جالب نبوده و با محیط هماهنگی ندارد

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار