راهنمای خریدلپ تاپ هالوازم الکتریکیلوازم دیجیتال

آی‌مک بخریم یا مک بوک؟ نسخه‌های ۲۰۲۱ اپل چه ویژگی‌هایی دارند؟

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

رونمایی از iMac 2021 یک سوال دشوار اما مهم را برای همه کسانی که قصد خرید یک سیستم را دارند مطرح کرده است. کدام گزینه بهتر است؟ iMac 2021 و یا MacBook Pro؟

ما تمامی مشخصات هر دو دسکتاپ جدید اپل و آخرین نسخه از MacBook Pro 16 اینچی را به دقت موشکافی کرده‌ایم تا بتوانیم زاویه دید بهتری برای خریداران این محصول ایجاد کنیم. برای اینکه بدانید این دو سیستم مک چه تفاوت‌ها وچه شباهت‌هایی با یکدیگر دارند تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چه تفاوتی در قیمت iMac 2021 و MacBook Pro وجود دارد؟

آی‌مک ۲۰۲۱ در چند مدل روانه بازار شده است. اولین مدل که ارزان‌ترین آن‌ها نیز هست یک پردازنده ۸ هسته‌ای، پردازنده گرافیکی ۷ هسته‌ای و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی دارد و می‌توانید آن را در رنگ‌های آبی، سبز، صورتی و یا نقره‌ای تهیه کنید. دومین مدل قیمتی بالاتر داشته و یک پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای دارد. در نهایت گران قیمت‌ترین مدل آن دارای ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی بوده و در رنگ‌های زرد، نارنجی، بنفش، آبی، سبز، صورتی و نقره‌ای به بازار عرضه شده است.

 

در مقابل مک بوک پرو ۱۶ اینچی قیمتی تقریبا دو برابر آی‌مک ۲۰۲۱ دارد و با پردازنده ۶ هسته‌ای ۲٫۶ گیگاهرتزی ۶ هسته‌ای نسل نهم Intel Core i7 و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی عرضه می‌شود. متناوبا در این مدل نیز می‌توانید هزینه بیشتری کنید و نسخه‌ی دارای پردازنده ۸ هسته‌ای ۲٫۳ گیگاهرتزی نسل نهم Intel Core i9 و ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی را دریافت کنید.

سیستم دسکتاپ iMac 2021 درنیمه دوم ماه می رونمایی شده و آغاز فروش آن حدود آپریل ۲۰۲۱ بوده است.

طراحی

طراحی بازرترین تفاوت میان iMac و MacBook Pro محسوب می‌شود. iMac یک رایانه رومیزی همه کاره بوده، در حالی که MacBook لپ‌تاپی است که به راحتی می‌توانید آن را همه جا همراه خود ببرید.

 

تفاوت کلیدی دیگر در رنگ‌هایی است که این دو سیستم دارند. iMac 2021 طراحی جدیدی را برای دسکتاپ با هفت رنگ شامل زرد، نارنجی، بنفش، آبی، سبز، صورتی و نقره‌ای مشخص ارائه داده در حالی که مک بوک پرو فقط در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای موجود است.

iMac 2021 یک وب کم جدید ۱۰۸۰p در بالای صفحه نمایش خود دارد، و در مقابل MacBook Pro به دوربین ۷۲۰p FaceTime HD محدود شده است.

اما یکی از مهم‌ترین چیزهایی که اخیرا در طراحی محدود شده‌اند، پورت‌ها و درگاه‌های ورودی و خروجی یک دستگاه هستند. iMac 2021 دارای دو پورت Thunderbolt است، در حالی نسخه ۸ هسته‌ای این سیستم دو پورت USB-C اضافی و یک پورت اترنت ۱Gbps در آداپتور برق دارد. اما در لپ‌تاپ مک بوک پرو چهار پورت Thunderbolt 3 مشاهده می‌شود.

همچنین iMac لوازم جانبی‌های متفاوت و متنوع با رنگ‌های گوناگونی برای ست کردن با خود دسکتاپ دارد، از جمله صفحه کلید Magic جدید با Touch ID و Magic Mouse.

صفحه نمایش

iMac 2021 یک صفحه نمایش ۲۴ اینچیK  ۴٫۵ رتینا با وضوح صفحه ۴۴۸۰ در ۲۵۲۰ و همچنین حاشیه‌هایی باریک در سه طرف دارد. این صفحه نمایش فوق‌العاده ۲۲٫۳ میلیون پیکسل، طیف وسیع رنگ P3 و بیش از یک میلیارد رنگ را درون خود جای داده است. اپل همچنین ادعا می‌کند که این صفحه نمایش می‌تواند به حداکثر روشنایی صفحه ۵۰۰ نیت برسد و نمایشگر iMac با یک پوشش ضد انعکاس پوشانده شده است.

 

از سوی دیگر، مک بوک پرو یک صفحه نمایش ۱۶ اینچی کوچک‌تر با نور پس زمینه LED و وضوح تصویر ۳۰۷۲ در ۱۹۲۰ به همراه حاشیه‌هایی باریک دارد. درست است که وضوح تصویر مک بوک پرو از iMac کمتر است اما این تفاوت اصلا به چشم نمی‌آید. زیرا نهایتا پیکسل‌ها درون صفحه نمایش کوچکتری قرار گرفته‌اند. صفحه نمایش MacBook Pro همچنین می‌تواند به حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت برسد و مانند iMac، دارای طیف گسترده‌ای از رنگ P3 است.

اما یک نکته مهم که نباید آن را از قلم انداخت این است که هر دو صفحه نمایش از فناوری True Tone اپل برای تنظیم خودکار دمای رنگ متناسب با محیط شما استفاده می‌کنند.

مشخصات فنی

کدام یک از دو سیستم iMac 2021 و MacBook Pro قدرتمندتر هستند؟

یکی از ویژگی‌های اصلی iMac تراشه M1 آن است. این پردازنده ساخته شده توسط اپل را می ‌توان در لپ‌تاپ‌هایی همچون MacBook Air و Mac Mini یافت. این پردازنده در مقایسه با آخرین نسخه iMac مبتنی بر اینتل ۸۵ درصد به قدرت پردازنده این سیستم افزوده و عملکرد پردازنده گرافیکی آن را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

 

بنا بر ادعاهای اپل، این تراشه به کاربران امکان می‌دهد تا پنج فیلم ۴K یا یک فیلم ۸K را بدون افت سرعت در نرم‌افزار Final Cut Pro ویرایش کنند.

iMac در دو نسخه GPU  ۷هسته‌ای و ۸ هسته‌ای، با ۸ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت و یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره سازی داخلی عرضه می‌شود.

در مقابل مک بوک پرو ۱۶ اینچی از پردازنده‌های اینتل پشتیبانی می‌کند و می‌توانید بین پردازنده Intel Core i7 6 هسته‌ای و یا Intel Core i9 8 هسته‌ای یکی را انتخاب کنید. همچنین MacBook Pro دارای ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت حافظه ذخیره سازی داخلی است. در حالی که مک بوک پرو ۲۰۱۹ ۱۶ اینچی هنوز از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کند، انتظار می‌رود که مک بوک پرو ۲۰۲۱ در جهت بهبود عملکرد و ارتقای خود از تراشه سیلیکون اپل بهره ببرد.

خلاصه کلی و نظر نهایی

iMac 2021 یک سیستم به روز رسانی شده و قابل توجه در رسی iMac اپل است، اما چه تفاوت‌هایی با MacBook Pro دارد؟

iMac به راحتی با طراحی رنگارنگ و صفحه نمایش بزرگ ۴٫۵K خود از رقیب خود یعنی مک بوک پرو پیشی می‌گیرد. اما در مقابل MacBook Pro برای کسانی که نیاز دارند مدام رایانه را همراه خود داشته باشند انتخاب بهتر و عاقلانه‌تری است.

اما ذکر این نکته ضروری است که گفته می‌شود MacBook Pro 2021 در آینده طراحی جدیدتر و تراشه قوی‌تری خواهد داشت. بنابراین اگر قابل حمل بودن سیستم برایتان مهم و ضروری است، دست نگه داشته تا مک بوک پرو جدید به بازار بیاید.

iMac همچنین یک دوربین بهبود یافته برای تماس‌های تصویری واضح‌تر در اختیار کاربران قرار داده و از عملکرد سریع تراشه M1 مخصوص اپل نیز بهره می‌برد. به علاوه iMac گزینه ارزان‌تری نسبت به مک بوک پرو بوده و اگر فقط برای کار کردن در محیط کار یا منزل به یک رایانه نیاز دارید، این گزینه بسیار فوق‌العاده و هیجان انگیزی است.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار