آموزش هاعکاسی و ادیت

اولین تنظیمات دوربین عکاسی حرفه ای بعد از خرید آن

اگر به هنر عکاسی علاقه‌مند هستید، اولین کاری که باید انجام دهید تهیه یک دوربین عکاسی حرفه ای است. پس از آن باید تنظیمات دوربین عکاسی حرفه ای خود را باد بگیرید.

دوربین‌های حرفه‌ای مختلفی با برندهای متنوع در بازار وجود دارند. پس از خرید دوربین حرفه‌ای موردنظرتان، باید لوازم جانبی مربوط به آن برند را شناخته و با تنظیمات دوربین عکاسی حرفه ای آشنا شوید. همچنین باید طریقه درست عکس گرفتن با دوربین خود و حالت‌های مختلف فلاش دوربین را بشناسید و بدانید هر حالت، متناسب با کدام محیط و چه میزان نور است تا پس از آن بتوانید کار با دوربین را شروع کرده و از سوژه‌های جالب، عکس‌های خوبی بگیرید. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات اولیه لازم را به شما بدهیم.

تنظیمات دوربین عکاسی حرفه ای

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • بعد از خرید دوربین حرفه ای چه کنیم؟
  • جعبه گشایی دوربین حرفه ای
  • مسلح کردن دوربین حرفه ای
  • بیایید عکاسی با دوربین حرفه ای را شروع کنیم
  • تنظیمات دوربین عکاسی حرفه ای چگونه است؟
    • نیمه راه دکمه شاتر کجاست؟
  • فلاش دوربین
  • به همین سادگی

 


بعد از خرید دوربین حرفه‌ ای چه کنیم؟


اول از همه باید بگوییم که مخاطبان این مقاله، عکاسان کارکشته و باتجربه نیستند؛ بلکه این مقاله برای کسانی است که به تازگی کار عکاسی را با دوربین تلفن همراهشان شروع کرده‌اند.

در این مقاله نکته‌های اساسی مربوط به تنظیمات دوربین عکاسی حرفه ای و نحوه کار با آن را به شما می‌گوییم تا بدانید پس از باز کردن جعبه، چگونه می‌توانید به آسانی و با سرعت از دوربین عکاسی خود استفاده کنید.

تنظیمات دوربین حرفه ای

 


جعبه‌ گشایی دوربین حرفه‌ ای


در بیشتر جعبه‌های دوربین عکاسی حرفه‌ای، موارد زیر وجود دارند:

  • بدنه دوربین
  • لنز (یک یا دو عدد)
  • شارژر
  • باتری
  • بند گردن
  • سی‌دی نرم‌افزار دوربین
  • راهنمای کاربر
  • ضمانت‌نامه

اولین کاری که باید انجام دهید این است که شارژر را از جعبه خارج کرده و باتری را شارژ کنید. دومین مرحله این است که دوربین و لنز را از جعبه بیرون بیاورید؛ درپوش دوربین را بردارید؛ درپوش پشتیبان را هم از روی لنز بردارید (این درپوش از جنس پلاستیک یا فلز است و اتصالات الکتریکی ایجاد می‌کند. احتمالا روی لنز نام برند یا نوشته‌های دیگری وجود دارد) و آن‌ها را به هم متصل کنید.

نشانه‌های سفید و قرمزی روی دوربین وجود دارند که نحوه قرارگیری لنز را روی آن نشان می‌دهند. اصولا باید لنز را در جهت عقربه‌های ساعت بپرخانید تا روی دوربین قفل شود. اگر لنز دوربین شما نیکون است، لنز باید برعکس جهت عقربه‌های ساعت چرخانده شود.

تنظیمات حرفه ای دوربین عکاسی

 


مسلح کردن دوربین حرفه‌ ای


حالا وقت متصل کردن بند دوربین حرفه‌ای است؛ چون اگر دوربینتان روی زمین سیمانی بیفتد، هیچ راه موثر دیگری وجود ندارد که بتواند از آسیب رساندن به قسمت‌های الکتریکی و لنزهای دوربین جلوگیری کند و این اتفاق ممکن است برای همه بیفتد. مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که امروزه در جعبه دوربین‌های خیلی کمی، کارت حافظه هم یافت می‌شود. پس باید به فکر تهیه یک کارت حافظه هم باشید. خرید یک کارت حافظه 16 گیگابایتی، هم به‌صرفه و هم کافی و مناسب است.

در آخر به جای این‌که کارت ضمانت را به گوشه‌ای بیندازید، فرم مربوط به آن را پر کنید. دوربین حرفه‌ای وسیله پیچیده‌ای است و باید خودتان را برای مواجهه با هر مشکل عجیب و غریبی که خودتان مقصرش نبوده‌اید آماده کنید. در چنین شرایطی است که کارت ضمانت می‌تواند به دادتان برسد.

لوازم دوربین حرفه ای

 


بیایید عکاسی با دوربین حرفه‌ ای را شروع کنیم


حالا که یک گوشه نشسته‌اید و به دوربینتان زل زده‌اید، باتری شارژشده را داخل دوربین گذاشته و دوربین را روشن کنید.

دوربین حرفه‌ای از شما می‌خواهد که تاریخ و زمان دقیق را مشخص و تنظیم کنید. توصیه می‌کنیم این کار را حتما انجام دهید؛ به این دلیل که وقتی قصد دارید عکس‌ها را روی تلفن همراه یا کامپیوترتان بریزید، یکی از راه‌های منظم کردن داده‌ها از طریق تاریخ فایل است. اگر متوجه شدید که دوربین به درستی کار نمی‌کند و اصطلاحا دارای باگ است، فوری به سراغ وبسایت سازنده دوربین بروید و اگر به روزرسانی جدیدی برای ثابت‌افزارهای آن موجود است، آن را دانلود کرده و با کمک گرفتن از راهنما، آن را نصب کنید. همچنین باید بگوییم که ثابت‌افزار چیزی است که بین نرم‌افزار و سخت‌افزار قرار می‌گیرد. درواقع ثابت‌افزار نوعی نرم‌افزار است؛ اما معمولاً در حافظه درون یک سخت‌افزار برنامه‌نویسی شده و در سطوح پایین‌تری عمل می‌کند.

لوازم جانبی دوربین حرفه ای

 


تنظیمات دوربین حرفه‌ ای چگونه است؟


تنظیمات دوربین عکاسی حرفه ای خود را روی حالت «اتوماتیک» قرار دهید. این حالت، تنها حالتی است که روی صفحه مربوط به حالت‌های مختلف دوربین به رنگ سبز است. حالت‌های مختلف تنظیمات دوربین عکاسی حرفه ای شامل حالت‌ P، حالت A، حالت S و حالت M است که میان نمادهای دیگری مثل یک سر شناور برای حالت «پرتره» و کوه‌های کوچکی برای حالت «لندسکیپ یا منظره» قرار دارند. دوربین‌های الیمپوس را باید روی حالت  i.Auto قرار دهید و دوربین‌های فوجی‌فیلم باید روی حالت Auto قرار داده شوند یا در مدل‌های پایین‌تر این دوربین‌ها، باید تنظیمات دوربین را روی حالت +SP قرار دهید.

تنظیمات دوربین عکاسی

 

نیمه راه دوربین شاتر کجاست؟

برخلاف عکس گرفتن با دوربین تلفن همراه، اگر بخواهید با دوربین حرفه‌ای کار کنید که دارای لنز قابل تعویض است، باید روندی دو مرحله‌ای را اجرا کنید. زمانی که دوربین را در دست می‌گیرید، دکمه شاتر اصولا زیر انگشت اشاره قرار دارد. باید این دکمه را به آرامی فشار دهید؛ به این حالت فشردن دکمه شاتر، «نیمه راه» (Half-press) می‌گویند. کاری که این دکمه انجام می‌دهد این است که وقتی فشارش بدهید، به دوربین پیام می‌دهد که می‌خواهید عکس بگیرید؛ درنتیجه دوربین روی چیزی که روبه‌روی شماست متمرکز شده و قاب مناسب عکاسی را می‌بندد. همچنین اگر تنظیمات دوربین عکاسی حرفه ای خود را روی حالت اتوماتیک بگذارید، این وسیله تصمیم می‌گیرد نور متناسب با محیط برای عکس شما چگونه باشد. حالا دکمه شاتر را کامل فشار دهید و صدایی خواهید شنید که نشان می‌دهد عکس گرفته شده است.

تنظیمات دوربین عکاسی حرفه ای

 


فلاش دوربین


بسیاری از دوربین‌های عکاسی، فلاش‌هایی دارند که خودتان باید از آن‌ها استفاده کنید. می‌خواهید بدانید قانون کلی آن چیست؟ اگر می‌بینید که عکس‌هایتان خیلی تار یا خیلی مات شده‌اند، فلاش را اضافه کنید.

دوربین‌های حرفه‌ای برندهایی مثل نیکون و کنون، خودشان برای شما تصمیم می‌گیرند که باید فلاش روشن باشد یا خاموش؛ ولی بیشتر وقت‌ها تصمیم اتوماتیک آن‌ها اشتباه است، مخصوصا وقتی که سوژه خیلی دور باشد. به‌هرحال اگر در روز روشن در حال عکس گرفتن از شخصی هستید و خورشید بالای سرتان در حال تابیدن است، فلاش می‌تواند سایه‌هایی که روی صورت سوژه شما افتاده‌اند را حذف کند. به این حالت، «فلاش تکمیلی» (Fill Flash) می‌گویند و خیلی وقت‌ها حالت بسیار خوبی محسوب می‌شود. هم‌چنین این حالت می‌تواند برای مواقعی که می‌خواهید داخل خانه عکس‌های خانوادگی بگیرید و عکس‌هایتان تار می‌شوند، حالت مفیدی باشد.

به‌هرحال مدل‌های مختلف دوربین‌های کنون و نیکون درست کنار دکمه Auto، دکمه‌ای مربوط به تنظیمات دارند که شبیه نماد یک رعدوبرق است. این همان حالت اتوماتیک قبلی است؛ ولی تفاوت آن با حالت اتوماتیک این است که دوربین به‌هیچ‌وجه اجازه استفاده از فلاش را نمی‌دهد.

تنظیمات دوربین حرفه ای

 


به همین سادگی


مرحله بعدی چیست؟ خب، بیایید عکاسی را شروع کنیم. حالا می‌توانید از هر چیزی که می‌خواهید عکس بگیرید. از هر چیز قشنگی که به نظرتان می‌آید عکس بگیرید؛ مثلا گربه‌ها که همیشه سوژه خوبی برای عکاسی هستند.

سوژه خود را کمی خارج از مرکز نگه دارید. همیشه این وسوسه وجود دارد که به جای نزدیک‌تر شدن به سوژه، از ابزار زوم استفاده کنید. بعضی وقت‌ها بهتر است از هر دو مورد استفاده کنید. مکان‌های جذابی را در شهرتان پیدا کنید و با دوستتان به آنجا بروید؛ جاهایی مثل باغ‌وحش، موزه و پارک. به علاوه مطمئن باشید که لنز جلوی دوربینتان تمیز باشد؛ بالاخره پیش می‌آید که اثر انگشتتان روی لنز بماند یا گرد و خاک روی آن بنشیند. مشکلی ندارد؛ می‌توانید از یک دستمال میکروفایبر استفاده کنید.

لوازم دوربین حرفه ای

هنگامی‌که کمی بیشتر احساس راحتی ‌کنید، می‌توانید از خط‌هایی که باعث هدایت نگاه بیننده می‌شوند استفاده کنید. به تضاد بین نور و سایه توجه کنید و به دنبال بافت جالب‌توجهی باشید. منابع رایگان بسیار زیادی در اینترنت وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با تنظیمات دوربین عکاسی حرفه ای و طریقه کار با آن آشنا کنیم. امیدواریم توانسته باشید اطلاعات لازم را از این مطلب کسب کنید. شما هم اگر تجربه‌ای از کار با دوربین حرفه‌ای خودتان دارید و می خواهید نکته‌ای به این مطلب اضافه کنید، دیدگاه‌های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار