نقدو بررسی انواع موبایلنقدوبررسی

بررسی شیائومی ۱۱ تی پرو (Xiaomi 11T Pro)

خب جدیدترین گوشی پرچم‌دار شیائومی اینجاست. 11T Pro را اینجا داریم که با مشخصات جذابی که دارد یک پرچم‌دار واقعی است. شیائومی تصمیم گرفته که پیشوند Mi را از گوشی‌های خودش حذف کند و به همین خاطر امسال این گوشی به همان نام ۱۱ تی پرو شناخته می‌شود.

به‌هرحال امروز ما این پرچم‌دار را برایتان بررسی می‌کنیم تا با هم ببینیم این گوشی که از نظر یورو حدود قیمت ۶۵۰ یورو دارد که قیمت خیلی مناسبی نسبت به پرچم‌داران برندهای دیگر به‌حساب می‌آید تا چه اندازه ارزش خرید دارد.

طراحی 11T Pro

از قاب پشتی که به گوشی نگاه کنید شباهت زیادی بین ۱۱ تی پرو و دیگر اعضای خانواده می ۱۱ دیده می‌شود به‌خصوص در چیدمان لنزهای دوربین اصلی این شباهت بیداد می‌کند. البته تفاوتی هم در این بخش هست که در می ۱۱ ها دیده بودیم قابی که برای لنزهای دوربین اصلی در نظر گرفته شده به‌صورت بیضی است و در ۱۱ تی پرو می‌بینیم که این قاب از حالت بیضی خارج شده و گوشه‌دار است که خیلی به شکل مستطیل شبیه‌تر شده.

زمانی که از جلو به گوشی نگاه کنید هیچ تفاوتی بین این گوشی با دیگر اعضای گوشی‌های شیائومی دیده نمی‌شود به‌خصوص اینکه شیائومی تصمیم گرفته صفحه‌نمایش را به‌صورت تخت طراحی کند. اما در قاب پشتی که از شیشه ساخته شده ۱۱ تی پرو به‌خوبی خودش را نشان می‌دهد و طراحی یونیک و خاصی دارد به‌خصوص در این رنگ که دست ما قرار دارد. رنگ آبی آسمانی این گوشی را اینجا داریم که شیائومی زمان معرفی در مراسم معرفی ۱۱ تی پرو خیلی روی این رنگ مانور هم داد.

حقیقت این است که نمی‌توانیم بگوییم دقیقاً گوشی چه رنگی دارد؛ در هر زمان و با هر زاویه که نور به آن می‌تابد رنگی متفاوت را از خودش بازتاب می‌کند اما واقعاً تحسین‌برانگیز و زیبا است. اثرانگشت و کثیفی روی قاب پشتی در این رنگ که طراحی مات دارد می‌ماند اما خیلی خودش را نشان نمی‌دهد.

شیائومی برای هر چه خوش‌دست‌تر بودن 11T Pro لبه‌های قاب پشتی را به‌صورت خمیده در نظر گرفته که خمیدگی زیادی نیست اما به‌هرحال در بهتر جای گرفتن گوشی در دست کاربر کمک کرده است.

شیائومی خیلی سعی کرده تا این گوشی را خوش‌دست عرضه کند اما واقعیت این است که ضخامت و وزن زیاد سبب شده‌اند آن‌چنان‌که باید این گوشی خوش‌دست نباشد. وزن ۲۰۴ گرمی و ضخامت ۸.۸ میلی‌متری باعث شده‌اند تا ۱۱ تی پرو آن‌چنان‌که باید مانند پرچم‌داران دیگر خوش‌دست نباشد.

فریم دستگاه از آلومینیوم ساخته شده اما فریم بالا شیشه را روی خودش می‌بینید و فریم پایین برشی خورده که شبیه به طراحی بخش بالایی باشد؛ این‌ها کمک کرده‌اند که هم خبری از خط‌های آنتن روی فریم دستگاه نباشد و هم اینکه ظاهری جذاب را به همراه آورده شود.

در فریم بالایی گوشی اسپیکر دوم را کنار میکروفون دوم و درگاه ایفرارد می‌بینیم.

فریم پایینی میزبان درگاه تایپ سی، اسپیکر اصلی و درگاه سیم‌کارت‌ها است.

سمت راست کلیدهای ولوم و پاور را می‌بینیم که کلید پاور سنسور اثرانگشت هم هست و در نهایت روی فریم سمت چپ خبری نیست.

در بخش محافظت می‌بینیم که شیائومی روی ۱۱ تی پرو از گوریلاگلس ویکتاس برای محافظت صفحه‌‌نمایش استفاده کرده در کنار اینکه به لایسنس IP53 هم گوشی مجهز شده تا در برابر پاشیده شدن آب مقاوم باشد اما ضد آب نیست و نباید آن را در آب غوطه‌ور کنید.

صفحه‌نمایش 11T Pro

در این بخش هم با گوشی‌ای تمام‌عیار در حد و اندازه یک پرچم‌دار روبرو هستیم. پنلی که برای صفحه‌نمایش ۱۱ تی پرو به کار رفته امولد است و اندازه ۶.۶۷ اینچی دارد. این پنل ۱۰ بیتی است به این معنی که توانایی نمایش ۱ میلیارد رنگ را دارد؛ نمایش ۱ میلیارد رنگ این قابلیت را برای گوشی به همراه می‌آورد که تفکیک رنگ‌ها به بهترین شکل ممکن انجام شود و بتوانید از یک رنگ گستره رنگی جذابی را مشاهده کنید.

یکی دیگر از بخش‌های جذاب این صفحه‌نمایش پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی آن است. اما شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی این صفحه‌نمایش را که کمک کرده گوشی در رنج گوشی‌های پرچم‌دار قرار بگیرد پشتیبانی‌اش از دالبی ویژن دانست. این فناوری کمک می‌کند تا رنگ‌ها با دقت و جزئیات بیشتری تولید شوند.

در بخش نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی شاهد نرخ نوسازی داینامیک هستیم؛ بدین معنی که گوشی بین ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز نرخ نوسازی صفحه را بر اساس محتوای نمایش‌داده‌شده روی صفحه تغییر می‌دهد تا در مصرف باتری هم صرفه‌جویی شود.

در بخش روشنایی باید این‌گونه بگوییم که این صفحه‌نمایش روشنایی خوبی دارد هرچند که روشنایی‌اش از گوشی‌های پرچم‌دار کمتر است اما در محیط بسته بدون شک نیاز به استفاده از حداکثر روشنایی نیست و در محیط باز هم محتوایی تمیز و بدون مشکل را از صفحه گوشی دریافت می‌کنید.

در بخش کیفیت هم هیچ ایرادی نمی‌توان به صفحه این گوشی گرفت و هم رنگ‌ها خیلی زنده و جذاب نمایش داده می‌شوند و هم اینکه عمق رنگ مشکی بالا باعث شده تا در محیط تاریک به‌راحتی بتوانید محتوایی که بیشتر بخش‌های آن تاریک است را مشاهده کنید.

از نظر شفافیت هم می‌توان گفت با صفحه‌ای کاملاً شفاف روبرو هستیم که همه چیز در آن تمیز و دوست‌داشتنی نمایش داده می‌شود و کاملاً در حد و اندازه یک پرچم‌دار تمام‌عیار.

سخت‌افزار 11T Pro

در این بخش همان چیپی را داریم که روی گوشی‌های می ۱۱ اولترا و می ۱۱ دیده بودیم. اسنپدراگون ۸۸۸ چیپی است که شیائومی برای این گوشی در نظر گرفته. این چیپ روی خودش حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی را می‌بیند و حافظه رم هم در دو نسخه ۸ و ۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شود.

تست بنچ‌مارک

ما اینجا نسخه ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت حافظه رم را داریم. به این علت که گوشی از کارت حافظه خارجی هم پشتیبانی نمی‌کند بهتر است زمان خرید هوشمندانه عمل کنید و اگر تصور می‌کنید زیاد با گوشی عکاسی می‌کنید و فیلم می‌گیرید یا اینکه بازی‌های با حجم بالا زیاد روی گوشی نصب می‌کنید حتماً نسخه ۲۵۶ گیگابایتی را خریداری کنید.

تست حافظه داخلی

تجربه بازی

شکی نیست که بازی کردن روی این محصول خیلی دوست‌داشتنی است. ۱۱ تی پرو بازی‌ها را با کیفیت بالا اجرا می‌کند. بازی کالاف دیوتی موبایل با کیفیت بالا و فریم ریت بالا روی 11T Pro اجرا می‌شود و از نرمی و روانی آن کاملاً لذت می‌برید در کنار اینکه خبری از لگ زدن در بازی طولانی هم نیست اما همان مشکلی که روی آیفون یا می ۱۱ اولترا داریم اینجا هم دیده می‌شود. بعد از گذشت چند دقیقه و با بالارفتن دمای گوشی به طور دائم نور صفحه‌نمایش کم و زیاد می‌شود با وجود اینکه حالت خودکار صفحه‌نمایش خاموش است تا اینکه دما تنظیم شود و به اجزای داخلی دستگاه آسیبی وارد نشود که خب شاید برای گیمرها خیلی جالب نباشد.

داغ کردن

در ۱۱ تی پرو داغ کردن هم داریم. در بازی کالاف خیلی زودتر از آن چیزی که انتظارش را داشتیم داغ شدن داشتیم و به‌خصوص بخش بالای صفحه‌نمایش داغ شدن زیادتری را نسبت به دیگر بخش‌های گوشی تجربه می‌کند و همین هم باعث می‌شود که گوشی خیلی زود نور صفحه را کم کند تا کاهش دما را ایجاد کند. در فیلم‌برداری طولانی مدت افزایش دمایی را که آزار دهنده باشد روی گوشی نداریم.

تست انتقال داده

امنیت 11T Pro

دو روش امنیتی در ۱۱ تی پرو در نظر گرفته شده که امروزه در تمامی گوشی‌های هوشمند می‌بینیم. سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره این دو روش هستند.

شیائومی می‌توانست سنسور اثرانگشت را داخل صفحه‌نمایش قرار دهد اما به علت کاهش هزینه‌ها تصمیم گرفته تا این سنسور را داخل کلید پاور جای دهد. هرچند که محل سنسور اثرانگشت بد نیست اما به طور حتم به‌خوبی داخل صفحه‌نمایش نیست و همین باعث می‌شود از گوشی‌های پرچم‌دار در این بخش عقب‌تر قرار بگیرد.

به‌هرحال سنسور اثرانگشت داخل کلید پاور عملکرد بدی از خودش نشان نمی‌دهد و در تشخیص اثرانگشت کم نمی‌گذارد اما به آن تند و تیزی که انتظارش را داشتیم نیست و گاهی اوقات یکی دو باری تلاش نیاز است تا سنسور تشخیص را انجام دهد.

تشخیص چهره در این گوشی که به کمک دوربین سلفی انجام می‌شود قطعاً شما را راضی نگه می‌دارد و هم در نور زیاد و هم در نور کم توانایی تشخیص را به‌خوبی دارد.

نرم‌افزار 11T Pro

اندروید ۱۱ روی ۱۱ تی پرو به‌عنوان سیستم‌عامل دستگاه قرار گرفته که روی خودش رابط کاربری می یو آی ۱۲.۵ را می‌بیند؛ بدون شک 11T Pro یکی از گوشی‌هایی است که می یو آی ۱۳ را هم زمان عرضه‌ای که خیلی دور نیست دریافت می‌کند.

شیائومی وعده داده که برای ۱۱ تی و ۱۱ تی پرو به مدت ۳ سال آپدیت اندروید و ۴ سال آپدیت امنیتی عرضه می‌شود.

خیلی در مورد رابط کاربری اینجا صحبت نمی‌کنیم به این خاطر که مفصل در موردش بارها صحبت کرده‌ایم اما این را بدانید که همه چیزهایی که روی رابط کاربری پرچم‌دارهای شیائومی می‌بینیم اینجا هم دیده می‌شود. در بخش تنظیمات و به‌خصوص تنظیمات صفحه‌نمایش هم چند تنظیم دوست‌داشتنی برای ارتقاء عملکرد صفحه‌نمایش داریم.

اسپیکر 11T Pro

دو اسپیکر روی ۱۱ تی پرو می‌بینیم که از یک پرچم‌دار چیزی جز این هم انتظار نمی‌رفت. یکی از اسپیکرها پایین گوشی است و اسپیکر دیگر بالا قرار گرفته در ضمن اینکه خروجی صدای مخاطب هم به اسپیکر بالای کمک می‌کند.

مهم‌ترین مشخصه این اسپیکرها این است که توسط هارمن کاردن توسعه داده شده‌اند پس باید انتظار بالایی از آن‌ها داشته باشیم. این انتظار بی مورد هم نیست. بلندی صدا در حد کاملاً مطلوب است و در بخش کیفیت هم با یکی از بهترین اسپیکرهایی روبرو هستیم که روی یک گوشی هوشمند می‌توانید پیدا کنید. زمانی که موزیک پخش می‌شود یا زمانی که فیلم ببینید روی این گوشی صداها کاملاً مجزا و شفاف قابل درک کردن هستند.

تست بوت شدن

عمر باتری 11T Pro

رسیدیم به جذاب‌ترین و خاص‌ترین بخش این گوشی یعنی باتری!

شیائومی از باتری‌ای با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر روی ۱۱ تی پرو استفاده کرده که ظرفیتی معمول روی گوشی‌های هوشمند امروزی و به‌خصوص پرچم‌داران است.

ابتدا در مورد عملکرد باتری صحبت کنیم؛ این باتری عملکرد تقریباً خوبی از خودش نشان می‌دهد و می‌توانید در استفاده معمولی در حدود یک روز کامل را روی آن حساب کنید؛ می‌توان گفت عملکرد باتری در بخش شارژدهی متوسط رو به بالا است نه خیلی هیجان‌انگیز است و نه خیلی آزاردهنده.

اما برسیم به مهم‌ترین بخش باتری و حتی مهم‌ترین بخش گوشی که در این بخش ۱۱ تی پرو کاملاً بی‌رقیب است. باتری 11T Pro از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند اما نه شارژ سریع معمولی از شارژ سریع ۱۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند.

شیائومی برای اینکه جلوی گرم شدن بیش از اندازه باتری در زمان شارژ کردن را بگیرد باتری دستگاه را به دو سلول تبدیل کرده که کمک می‌کند هم به این میزان شارژ سریع برسیم هم خیلی گوشی گرم نشود و در حقیقت خود آداپتور شارژ گرم‌تر از گوشی است.

شیائومی در مراسم معرفی این محصول ادعا کرد که ۱۱ تی پرو در زمان ۱۷ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود اما این ادعا چقدر صحبت دارد؟

در تست‌هایی که ما انجام دادیم و چند بار گوشی را از صفر تا ‍۱۰۰ درصد شارژ کردیم در نهایت به میانگین زمان ۲۰ دقیقه رسیدیم که با آن چیزی که شیائومی ادعا کرده چند دقیقه‌ای فاصله دارد اما همین ۲۰ دقیقه هم خیلی جذاب و هیجان‌انگیز است و می‌تواند شما را به وجد آورد.

جدول تست باتری

دوربین 11T Pro

در قاب پشتی ۱۱ تی پرو ۳ لنز برای دوربین اصلی در نظر گرفته شده که در واقع این ۳ لنز برای یک گوشی هوشمند کافی هستند. لنز اصلی سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ایزوسل ساخت سامسونگ را دارد که به‌صورت پیش‌فرض با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی تصاویر را تهیه می‌کند، یک لنز اولتراواید داریم با سنسور ۸ مگاپیکسلی ساخت سونی که فوکوس ثابت دارد و از حالت نایت مود هم پشتیبانی می‌کند و یک لنز دیگر هم هست که به نام لنز تلفوتو ماکرو (تل ماکرو) شناخته می‌شود و سنسور ۵ مگاپیکسلی دارد که این لنز هم ساخت سامسونگ است و فوکوس خودکار دارد؛ این لنز می‌توانید برای گرفتن عکس‌های ماکرو در فاصله بین ۳ تا ۷ سانتی‌متر عمل کند. دوربین سلفی هم سنسور ۱۶ مگاپیکسلی دارد.

عکس‌هایی که با لنز اصلی گرفته می‌شوند به‌صورت پیش‌فرض روی ۱۲ مگاپیکسلی هستند. این عکس‌ها هرچند که در کلاس خودشان بهترین نیستند اما قابل قبول‌اند. عکس‌های نور روز رنگ‌های خوبی دارند در کنار اینکه جزئیات هم خوب ثبت می‌شود و کنتراست خوبی در تصاویر دیده می‌شود.

در مقابل شارپی آن طور که باید نیست و جزئیات دورتر خیلی جذاب نیستند در کنار اینکه در برخی تصاویر نویز هم داریم.

هرچند که گوشی توانایی زوم تا ۱۰ برابر را دارد اما کلید زوم ۲ برابر روی صفحه اصلی در نظر گرفته شده. این طور نیست که افت کیفیت را در زوم ۲ برابر نداشته باشیم زیرا به نظر می‌رسد که در حقیقت برشی است از عکس اصلی که با لنز اصلی گرفته می‌شود اما ؟؟؟؟

در تصاویر پرتره‌ای که با گوشی گرفته می‌شود برش‌های تقریباً خوبی را در مرز بین سوژه و پس‌زمینه می‌بینیم و جزئیات سوژه و مات شدگی پس‌زمینه به‌اندازه کافی خوب هستند.

عکس‌های اولتراوایدی که توسط لنز اولتراواید گرفته می‌شوند خیلی بهتر از آن چیزی هستند که تصور کنید.

نویز خیلی کمی در تصاویر دیده می‌شود در کنار اینکه اصلاح به هم ریختگی‌ها در لبه‌ها خیلی خوب انجام می‌شود و در نوع خودش بهترین هستند اما ثبت رنگ‌ها به‌خوبی لنز اصلی نیستند.

در نور شب در حالت عادی به‌صورت خودکار یک نایت مود مختصر را داریم که زمانی در حدود ۲ ثانیه را برای گرفتن عکس صرف می‌کند. در این حالت که پردازش سریع‌تر از حالت دستی نایت مود عمل می‌کند. در این حالت گوشی عملکرد خوبی دارد که هم نوردهی متعادلی انجام می‌شود و هم ثبت جزئیات خوبی داریم در کنار اینکه نویز به‌خوبی تا جای ممکن کم شده

با فعال کردن حالت نایت مود می‌بینیم که زمان بیشتری برای گرفتن یک تصویر باید صرف شود. در این حالت نوردهی به بخش‌های تاریک به‌خصوص بیشتر انجام می‌شود و جلوه بهتری به‌عکس داده می‌شود.

در مورد تصاویر سلفی باید بگوییم که اگر نور کافی وجود داشته باشد می‌بینیم که تصاویر گرفته شده کاملاً شفاف و بدون نویز هستند و جزئیات و رنگ‌ها در آن‌ها خیلی خوب ثبت می‌شوند.

در تصاویر سلفی پرتره عملکرد خوبی از گوشی می‌بینیم. تصاویر در این حالت ثبت جزئیات خوبی دارند در کنار اینکه برش تقریبا تمیزی در آن‌ها انجام می‌شود.

11T Pro در گرفتن عکس‌‌های ماکرو خیلی متبحر است و عکس‌هایی با جزئیات بالا و رنگ بسیار خوب تهیه می‌کند. همانطور که در نمونه تصاویر ماکرو می‌بینید جزئیاتی توسط دوربین ثبت شده‌اند که با چشم تشخیص آن‌ها خیلی دشوار است.

جمع‌بندی

در یک کلام ۱۱ تی پرو گوشی دوست‌داشتنی‌ای است. صفحه‌نمایش با کیفیت، اسپیکرهای بسیار جذاب، سخت‌افزار قدرتمند و از همه این‌ها مهم‌تر باتری با پشتیبانی از شارژ سریع ۱۲۰ واتی که تنها در مدت حدود ۲۰ دقیقه گوشی را تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌کند در کنار برچسب قیمتی مناسبی که نسبت به پرچم‌دارها دارد 11T Pro را به یکی از محصولات با ارزش خرید بالا تبدیل کرده است.

اما خب این گوشی قاتل پرچم‌دار بدون شک بدون نقص نیست؛ پشتیبانی نکردن از شارژ بی‌سیم، مجهز نبودن به لایسنس IP68 و نبود OIS روی دوربین در کنار ناتوان بودن در زوم از جمله بخش‌هایی هستند که این گوشی را پایین‌تر از پرچم‌داران قرار می‌دهد.

علاقه مند به خرید گوشی شیائومی مدل 11T Pro 5G هستید بر روی متن کلیک کنید

 

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار