نقدوبررسی انواع لپ تاپ

بررسی لپ تاپ ریزر بلید ۱۵

ریزر بلید ۱۵ بیس به خودی خود لپ تاپ بدی نیست، اما به هر حال، شرکت سازنده می‌توانست بهبود‌های بیشتری را در نسل جدید این سری اعمال کند. این لپ تاپ نماد مهارت‌های برجسته شرکت سازنده در طراحی لپ تاپ‌های خود است، اما متأسفانه، ریزر بلید ۱۵ بیس از بسیاری از جهات مشابه لپ تاپ‌های تولیدشده ریزر در سال‌های گذشته است.

جنس بدنه کاملاً آلومینیومی این لپ تاپ هنوز هم زیبا و چشمگیر است. خوشبختانه، این لپ تاپ دارای یک وب کم است. وب کم در برخی از لپ تاپ‌های مخصوص بازی که اخیراً بررسی کردیم، حذف شده است. با این وجود، برخی از ویژگی‌های این لپ تاپ منسوخ شده است و ریزر هنوز همه مشکلات موجود در لپ تاپ‌های خود از زمان عرضه اولین لپ تاپ ریزر بلید با این طراحی در سال ۲۰۱۸ را حل نکرده است. ریزر بلید ۱۵ بیس اثر انگشت و لکه‌ها را به خود جذب می‌کند و برای لپ تاپی که قیمت آن از ۱۶۹۹٫۹۹ دلار شروع می‌شود، عدم وجود هرگونه روش ورود به سیستم به صورت بیومتریک بسیار عجیب است. شما مجبور هستید تا هر بار که وارد سیستم می‌شوید، یک رمز عبور یا کد پین را وارد کنید.

از نظر طراحی، شاید بتوان گفت که ریزر دیگر پیشرو در صنعت لپ تاپ نیست. برخی از محصولات رقیب مانند ایسوس زفیروس جی ۱۵ و‌ ام اس آی جی اس ۶۶ استیلت، نازک‌تر، سبک‌تر و دارای کیفیت بهتری هستند. این لپ تاپ‌ها از نظر طراحی قابل مقایسه با ریزر بلید ۱۵ بیس هستند و همچنین، دارای ویژگی‌های بیشتری نسبت به این لپ تاپ هستند. به نظر می‌رسد که سال ۲۰۲۱ زمان پایان سلطنت ریزر بر لپ تاپ‌های لوکس ویندوزی باشد.

ریزر بلید ۱۵ بیس

مشخصات فنی مدل بررسی‌شده:

  • پردازنده ۲.۶ گیگاهرتزی اینتل کور آی ۷ ۱۰۷۵۰ اچ  (فرکانس حداکثر ۵ گیگاهرتز، شش هسته)
  • ۱۶ گیگابایت رم دی دی آر ۴ با سرعت ۲۹۳۳ مگاهرتز (دو اسلات، حداکثر ظرفیت ۶۴ گیگابایت با سرعت ۲۹۳۳ مگاهرتز، قابل تعویض توسط کاربر)
  • کارت گرافیک انویدیا جی فورس آر تی ایکس ۳۰۷۰ با ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی جی دی دی آر ۶ (سرعت کلاک ۱۲۹۰ مگاهرتز، سرعت کلاک بوست ۱۴۱۰ مگاهرتز، حداکثر توان مصرفی ۹۵ وات)
  • ۵۱۲ گیگابایت حافظه اس اس دی از نوع ان وی ام ای (دو اسلات ام دات ۲ با سرعت ۲۲۸۰، حداکثر ظرفیت ۴ ترابایت، قابل تعویض توسط کاربر)
  • نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن کیو اچ دی (۲۵۶۰ در ۱۴۴۰)، نرخ تازه‌سازی ۱۶۵ هرتز، پوشش رنگی ۱۰۰ درصد اس آر جی بی
  • باتری ۶۵ وات
  • توان آداپتور ۲۳۰ وات
  • سه عدد پورت یو اس بی نوع ای ۳.۲ نسل ۲، یک پورت تاندربولت ۳، یک پورت یو اس بی نوع سی ۳٫۲ نسل ۲، یک جک ترکیبی صوتی برای هدفون و میکروفن، یک پورت اچ دی ام آی ۲.۱ (رزولوشن ۴ کی تا ۱۲۰ هرتز)، اترنت، پورت شارژر
  • وای فای ۶ اینتل از نوع ۸۰۲. ۱۱ ای ایکس
  • بلوتوث ۵.۱

شاید بهتر باشد ریزر در لپ تاپ‌های بعدی خود، ویژگی‌های هیجان انگیزتری را نسبت به ریزر بلید ۱۵ بیس سال ۲۰۲۱ ارائه دهد. با این حال، حداقل برخی از مشخصات فنی این دستگاه نسبت به نسل قبل بهبود یافته است و آن را کمی بهتر از قبل نشان می‌دهد. پیکربندی ۲۱۹۹ دلاری که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد، دارای کارت گرافیک انویدیا آر تی ایکس ۳۰۷۰ و صفحه نمایشی با رزولوشن کیو اچ دی است. ریزر تصمیم گرفت تا برای اولین بار از صفحه‌نمایشی با رزولوشن کیو اچ دی در لپ تاپ‌های خود استفاده کند. ریزر جزو اولین شرکت‌هایی است که از کارت گرافیک آر تی ایکس نسل ۳۰۰۰ به همراه رزولوشن کیو اچ دی در لپ تاپ‌های خود استفاده کرده است. البته مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد چراکه کارت گرافیک آر تی ایکس ۳۰۷۰ قدرت کافی برای اجرای بازی‌های روز با رزولوشن کیو اچ دی را ندارد.

نسخه‌ی جدید درایور انویدیا مشکلاتی را برای ریزر بلید ۱۵ بیس به وجود آورده است

در ابتدا باید به شما بگوییم که اگر تنظیمات نادرستی را در آخرین درایور انویدیا انتخاب کنید، این موضوع می‌تواند باعث ناپایداری ریزر بلید ۱۵ بیس شود.

در واقع، نرم‌افزار داخلی ریزر سیناپس به طور پیش‌فرض از انویدیا اپتیموس استفاده می‌کند که می‌تواند در صورت لزوم برای بهبود کارایی و عملکرد، بین گرافیک یکپارچه و گرافیک اختصاصی جابه‌جا شود. متأسفانه، اگر جدیدترین درایور جی فورس را از انویدیا نصب کنید و سعی کنید همیشه از آر تی ایکس ۳۰۷۰ به عنوان یک کارت گرافیک اختصاصی استفاده کنید، دیگر تصاویر در صفحه نمایش نشان داده نمی‌شود. در این صورت، شاید مجبور باشید که سیستم عامل لپ تاپ خود را تعویض کرده و تمام داده‌های موجود در آن را پاک کنید. بنابراین، فعلاً نباید از آخرین درایور انویدیا در این لپ تاپ استفاده کنید.

ریزر اظهار داشت که در حال همکاری با انویدیا برای حل این مشکل است و ما معتقد هستیم که این مسئله حل خواهد شد. با این حال، این رایانه همراه را می‌توان با درایور‌های منسوخ شده قدیمی استفاده کرد و این در واقع تنها راه حل برای هرکسی است که اکنون این لپ تاپ را خریداری کرده است. با در نظر گرفتن مشخصات خاص آر تی ایکس ۳۰۷۰، حتی با وجود نرم‌افزار‌های قدیمی‌تر، عملکرد آن می‌تواند به همان سطحی که انتظار داشتیم برسد. ریزر اخیراً مطابق با نیاز‌های انویدیا مشخصات عمومی کارت گرافیک موجود در لپ تاپ خود را که قبلاً توسط انویدیا منتشر شده است، به صورت عمومی در وب سایت خود نمایش داده است.

در این پیکربندی، حداکثر توان مصرفی تراشه گرافیکی آر تی ایکس ۳۰۷۰، ۹۵ وات و سرعت کلاک آن ۱۲۹۰ مگاهرتز تا ۱۴۱۰ مگاهرتز است. البته با توجه به ساختار نازک این نوت بوک، قدرت گرافیکی آن در مقایسه با جی پی ۶۶ لئوپارد شرکت ام اس آی خیره‌کننده نیست که البته با توجه به ضعیف بودن سیستم خنک‌کننده ریزر بلید ۱۵ بیس نسبت به جی پی ۶۶ لئوپارد، این موضوع قابل پیش بینی بود. اما این به آن معنا نیست که عملکرد این دستگاه در بازی‌های مختلف ضعیف است. با این حال و در حالت فعلی، کار‌های سنگین دیگر (مانند ویرایش کردن فیلم‌های ۴ کی) به خوبی نمی‌توانند در این لپ تاپ اجرا شوند.

با ریزر بلید ۱۵ بیس می‌توانید بازی‌های روز را با کیفیت مناسب -و نه حداکثری- اجرا کنید

بازی رد دد ردمپشن ۲ با رزولوشن ۱۴۴۰ پی، تنظیمات گرافیکی الترا و فریم‌ریت متوسط ۵۳ فریم در ثانیه به راحتی اجرا می‌شود. شدو او د توم ریدر نیز در بالاترین حالت خود اجرا می‌شود. ما تنظیمات سایه‌های رهگیری پرتو را روی الترا تنظیم کردیم و ریزر بلید ۱۵ بیس توانست این بازی را با فریم‌ریت متوسط ۴۶ فریم در ثانیه اجرا کند. البته قصد داشتیم تا بازی‌های بیشتری را بر روی این لپ تاپ آزمایش کنیم اما متأسفانه این دستگاه به طور پیش‌فرض دارای ۵۱۲ گیگابایت حافظه اس اس دی است و فضای کافی برای نصب بازی‌های دیگر وجود ندارد.

البته این مقدار حافظه نیز برای انجام بسیاری از امور کافی است، اما فضای ذخیره‌سازی این لپ تاپ نسبت به قیمت ۲۱۹۹ دلاری‌اش کمتر از انتظارات است. البته به راحتی می‌توان فضای ذخیره‌سازی این لپ تاپ را از طریق شکاف ان وی‌ام‌ای‌ام دات ۲ موجود بیشتر کرد، اما شما باید هزینه خرید یک حافظه اس اس دی دیگر را پرداخت کنید.

به طور کلی، تمام بازی‌های گرافیکی با سرعت مناسبی اجرا می‌شوند. بازی جهان باز هورایزن زیرو داون زمانی که تنظیمات گرافیکی را روی الترا قرار دهیم، با سرعت ۷۱ فریم در ثانیه اجرا می‌شود.

در مقایسه با ایسوس زفیروس جی ۱۵ جدید، عملکرد ریزر بلید ۱۵ بیس کمی ضعیف‌تر است. این لپ تاپ نیز دارای یک صفحه نمایش کیو اچ دی و کارت گرافیک قدرتمندتر آر تی ایکس ۳۰۷۰ است. این کارت گرافیک دارای همان سرعت کلاک، اما حد توان ۱۰۰ وات است. در استفاده روزمره، ممکن است متوجه شوید که لپ تاپ‌های ایسوس بازی‌های مختلف را چندین فریم سریع‌تر اجرا می‌کنند. اما به طور کلی، عملکرد این دو لپ تاپ در یک سطح قرار دارد.

به طور خلاصه، در هنگام اجرای بازی‌های رایانه‌ای با رزولوشن کیو اچ دی، ریزر بلید ۱۵ بیس تقریباً به استاندارد ۶۰ فریم در ثانیه می‌رسد. در بیشتر موارد، کاهش یک یا دو تا از تنظیمات گرافیکی می‌تواند شما را به این سطح از فریم‌ریت برساند.

عملکرد کارت گرافیک آر تی ایکس ۳۰۷۰ بسیار نزدیک به ۳۰۸۰ است

موضوع جالب این است که هر دو لپ تاپ از قدرت پردازشی مناسبی برخوردار هستند و این باعث می‌شود که هزینه کردن بیشتر برای خرید یک لپ تاپ با کارت گرافیک آر تی ایکس ۳۰۸۰ آن هم با چنین ضخامت و وزن کم، تقریباً بی‌معنی باشد. عملکرد این لپ تاپ‌ها در بازی‌های مختلف با رزولوشن کیو اچ دی، تقریباً معادل ام اس آی جی اس ۶۶ استیلت است که دارای صفحه نمایشی با رزولوشن کیو اچ دی و کارت گرافیک آر تی ایکس ۳۰۸۰ با کلاک ۱۲۴۵ مگاهرتز و توان مصرفی ۹۵ وات است و ۲۵۹۹ دلار قیمت دارد.

خرید ریزر بلید ۱۵ بیس و یا ایسوس زفیروس جی ۱۵ بسیار مقرون به صرفه‌تر از خرید لپ تاپ‌هایی مانند ام اس جی اس ۶۶ استیلت است، چراکه نسبت کارایی به قیمت چنین لپ تاپ‌هایی بسیار کم است.

کیفیت صفحه‌نمایش ریزر بلید ۱۵ بیس فوق‌العاده است

پنل صفحه‌نمایش لپ تاپ جدید ریزر با نرخ تازه‌سازی ۱۶۵ هرتز و رزولوشن کیو اچ دی، به عنوان اولین قدم ریزر برای تولید لپ تاپ‌هایی با چنین نمایشگرهایی، عملکرد بسیار مناسبی دارد. زاویه دید این صفحه‌نمایش در سطح مطلوبی قرار دارد، رنگ‌ها غنی اما واقع‌گرایانه هستند و البته افزایش تراکم پیکسلی در چنین نمایشگری نیز عالی به نظر می‌رسد. در کار‌های روزمره (مانند استفاده از مرورگر یا انجام بازی‌های مختلف)، ارتقاء از رزولوشن ۱۰۸۰ پی به ۱۴۴۰ پی بسیار مشهود است. متون وب‌سایت‌های مختلف به طور واضح پخش می‌شود و مشاهده محتوا یا بازی با وضوح کیو اچ دی، تجربه بهتری نسبت به صفحه‌نمایش‌های دارای رزولوشن ۱۰۸۰ پی را ارائه می‌دهد. به نظر ما، خرید این نوع لپ تاپ‌ها ارزش پرداخت هزینه اضافی را دارد و ۲۰۰ دلار بیشتر می‌تواند نمایشگر بسیار بهتری را در اختیار شما قرار دهد. چنین نمایشگری در لپ تاپ جدید شرکت ام اس آی نیز استفاده شده است.

همانطور که قبلاً اشاره شد، درایور انویدیا در حال حاضر برخی مشکلات را در بلید ۱۵ بیس ایجاد کرده است. در طول بازی یا استفاده عمومی، مشکلی مشاهده نمی‌شود، اما برخی عملکرد‌های خاص مانند ویرایش کردن فیلم‌های ۴ کی، با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

بدترین تجربه ما در هنگام استفاده از این لپ تاپ، اجرای ادوبی پرمیر پرو است. ما یک فیلم آزمایشی ۵ دقیقه‌ای و ۳۳ ثانیه‌ای را تغییر فرمت دادیم تا بفهمیم این پردازش چه مدت طول می‌کشد. با استفاده از درایور پیش‌فرض، تمام شدن این پردازش شش دقیقه و ۴۰ ثانیه طول کشید. با تغییر درایور پیش‌فرض به درایور قدیمی ولی بدون مشکل، این پردازش فقط ۳ دقیقه و ۴۶ ثانیه طول کشید. این‌جاست که مشخص می‌شود درایور انویدیا مشکلات نسبتاً زیادی با این لپ تاپ دارد.

صفحه کلید ریزر بلید ۱۵ بیس از کیفیت و ارگونومی مناسبی برخوردار است

اگر در چند سال گذشته از هرکدام از لپ تاپ‌های ریزر بلید استفاده کرده باشید، صفحه کلید این مدل نیز بسیار مشابه آن‌ها خواهد بود. اگر این‌گونه نباشد، باید به صفحه کلید و پد لمسی این دستگاه عادت کنید. کلید‌های صفحه کلید دارای نور پس‌زمینه است و شما می‌توانید رنگ یا سبک نور آن را به دلخواه خود تغییر داده و جلوه جدیدی به لپ تاپ خود دهید. ریزر مشکل مدل سال گذشته که مربوط به پیکربندی کلید‌های جهت‌دار می‌شد را برطرف کرده است. این موضوع لپ تاپ ریزر بلید ۱۵ بیس را برای انجام کار و بازی‌های مختلف به یک گزینه‌ی مناسب تبدیل می‌کند.

برخلاف همه لپ تاپ‌های دیگر که در حال حاضر توسط ریزر تولید می‌شوند، این لپ تاپ دارای وب کم مجهز به مادون قرمز و سازگار با ویندوز هلو یا روش‌های دیگر بیومتریک نیست. این یک موضوع ناامیدکننده است، اما متأسفانه، این تنها لپ تاپی نیست که بدون چنین قابلیتی است. البته مدل ۲۰۱۸ ریزر بلید ۱۵ دارای حسگر اثرانگشت بود اما متأسفانه این حسگر با دکمه پاور ادغام نشده بود.

تعداد پورت‌های این لپ تاپ برای اکثر افراد کافی است، اما این یکی از تفاوت‌های اساسی این مدل با لپ تاپ گران‌قیمت بلید ۱۵ ادونسد است. هر دوی این دستگاه‌ها دارای پورت تاندربولت ۳ و پورت اچ دی ام آی ۲.۱ (خروجی تصویر با حداکثر رزولوشن ۴ کی و با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه) هستند. علاوه بر این، اترنت فقط منحصر به مدل بیس است، در حالی که مدل پیشرفته دارای یک سری پورت‌ها و ویژگی‌های اختصاصی است، از جمله کارت خوان یو اچ اس ۳ با اندازه بزرگ، وب کم مادون قرمز با پشتیبانی از ویندوز هلو و یک پورت یو اس بی سی که می‌تواند تا ۲۰ ولت خروجی برای شارژ داشته باشد. همچنین، بلوتوث ۵.۲ و وای فای ۶ ای نیز در این دستگاه پشتیبانی می‌شود.

ما ترجیح می‌دادیم که پورت اترنت با شیار کارت‌خوان اس دی در نسخه بیس جایگزین می‌شد، اما اگر قصد دارید پورت اترنت را در لپ تاپ مخصوص بازی ریزر ۱۵ اینچی داشته باشید، هزینه خرید این دستگاه حداقل ۲۴۹۹ دلار افزایش می‌یابد و پورت اترنت را از دست خواهید داد. استراتژی تقسیم پورت‌ها بر‌اساس هزینه مدل یک امر منسوخ شده و بسیار قدیمی است، زیرا مدل بیس نیز تقریباً به اندازه مدل‌های پیشرفته توانایی اجرای بازی‌های روز را دارد.

ریزر بلید ۱۵ بیس از سیستم خنک‌کننده مناسبی بهره می‌برد

آخرین موردی که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، مقدار گرما و سیستم خنک‌کننده ریزر بلید ۱۵ بیس است. این موضوعی است که ریزر در مدل‌های قبلی با آن مشکلات زیادی داشته است. در طول بازی، این دستگاه نیز گرم می‌شد، اما به نظر نمی‌رسید که خیلی بدتر از مدل‌های قبلی باشد. حتی در شرایط پردازش بازی‌های سنگین، از آستانه‌ای که به نظر ما برای یک لپ تاپ با کیفیت بالا است، فراتر نمی‌رود. علاوه بر این، باتری ۶۵ وات ساعتی این محصول می‌تواند حدود شش ساعت دوام بیاورد. البته این زمان طبق گفته شرکت ریزر است و تجربه شما ممکن است متناسب با فعال کردن حالت صرفه جویی در مصرف انرژی، متفاوت باشد.

ریزر بلید ۱۵ بیس یک لپ تاپ مخصوص بازی قدرتمند و با طراحی زیبا است و خریداران به دلایل زیادی این لپ تاپ را دوست دارند. این محصول از کارت گرافیک آر تی ایکس ۳۰۷۰ و نمایشگر کیو اچ دی با کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. در واقع، این دستگاه از اولین لپ تاپ‌ها با کارت گرافیک نسل جدید آر تی ایکس ۳۰۷۰ است. با این حال، به دلیل فقدان فناوری بیومتریک و شیار کارت‌خوان‌ اس دی، برخی از افراد ممکن است مدل ریزر بلید ۱۵ ادونسد را انتخاب کنند، زیرا هر دوی این ویژگی‌ها در مدل پیشرفته‌تر وجود دارد. علاوه بر این، با معرفی سایر لپ تاپ‌های سبک و مخصوص بازی با عملکرد‌های مشابه و ظاهر شیک توسط دیگر شرکت‌ها، انتخاب بلید ۱۵ بیس از میان این لپ تاپ‌ها دشوارتر می‌شود.

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت عالی
  • کیبورد و تاچ پد فوق العاده باکیفیت
  • صفحه نمایش با رزولوشن کیو اچ دی و کیفیت بالا

نقاط ضعف:

  • تعداد پورت‌های موجود در نسخه بیس کمتر از نسخه ادونسد است
  • فاقد توانایی در اجرای بازی‌های روز با رزولوشن کیو اچ دی و فریم‌ریت ۶۰
  • طراحی تکراری
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار