نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی مشخصات گوشی A53 سامسونگ

گلکسی A53 یکی از گوشی‌های جدید سامسونگ است که احتمال گرفتن سهم بازار فروش آن بالاست. این گوشی اکنون که وارد ایران شده، ۱۱ تا ۱۱.۵۰۰ میلیون قیمت دارد. قرار است در این مقاله به بررسی A53 و همچنین مقایسه آن با رقبای خود یعنی 11T شیائومی، Nova 9 هواوی و A72 خود سامسونگ که هم قیمت آن است، بپردازیم. ابتدا برای ما بنویسید که شما سری A سامسونگ را ترجیح می‌دهید یا نه؟ در ادامه برای بررسی بیشتر مشخصات گوشی A53 و مقایسه‌ی آن با رقبای خود همراه ما باشید.

طراحی گوشی A53 با قاب مشکی مات

در این بخش، سامسونگ مثل همیشه از قاب پلاستیکی استفاده کرده و A53 تماما در پشت و دور تا دور از پلاستیک است. گوشی موبایل گلکسی A53 که موبونیوز به بررسی آن پرداخته مشکی مات است. قاب پشتی با وجود مات بودن، اثر انگشت را خیلی نشان می‌دهد‌ و کثیف می‌شود.

در قاب پشتی چهار لنز در بالای A53 داخل یک برآمدگی مستطیل شکل قرار گرفته‌اند که به نسبت نسل‌های قبلی این برآمدگی خوشگل‌تر و بهینه‌تر شده است. سه لنز در زیر همدیگر قرار دارد و یک لنز و یک فلش در کنار آن قرار گرفته است. لوگوی SAMSUNG در پشت گوشی حک شده.

بدنه پشتی، خش پذیر و پلاستیکی

به علت این‌ که بدنه‌ی پشتی به شدت خش پذیر است، توصیه می‌شود حتما از قاب استفاده کنید. همانطور که گفته شد دور تا دور گوشی پلاستیکی است. در پایین گوشی درگاه Type-c، اسپیکر، خشاب سیم‌ کارت و میکروفون وجود دارد. اسلات سیم کارت هیبرید است یعنی یا دوتا سیم کارت یا یک سیم کارت و یک مموری SD را پشتیبانی می‌کند. لبه‌ی سمت راست گوشی دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته و بالای گوشی یک میکروفون دیگر وجود دارد. در سمت چپ گوشی موبایل A53 چیزی وجود ندارد.

بررسی پنل جلویی گوشی ای 53 سامسونگ

پنل جلویی یک نمایشگر تخت است که حاشیه‌های آن نسبتا زیاد است. فقط ۸۵ درصد پنل نمایشگر می‌باشد. دوربین سلفی داخل پانچ هول جلوی صفحه نمایش قرار دارد و اندازه‌ی آن نسبت به گوشی موبایل A73 کوچک‌تر است‌. بالای پانچ هول هم یک اسپیکر مکالمه وجود دارد. با وجود گواهی IP67 و گوریلا گلس ۵ باعث می‌شود A53 سامسونگ یک امتیاز قابل قبول کسب کند. البته که نمی‌توانید توقع چندانی از بخش طراحی داشته باشید. در بررسی بیشتر این نکته وجود دارد که کمی قطر گوشی زیاد است‌. A53 به نسبت 11T در طراحی بازنده است اما نسبت به گوشی A72 سامسونگ کمی بهتر شده و البته ابعاد کوچک‌تری نسبت به آن دارد.

صفحه نمایش گوشی ای 53، سوپر امولد

برای صفحه نمایش گوشی موبایل A53، سامسونگ مثل اغلب اوقات از یک نمایشگر سوپر امولد با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی استفاده کرده که +HDR10 را هم پشتیبانی می‌کند. رزولوشن این گوشی Full HD با کیفیت 1080 و از نظر روشنایی، نمایشگر فوق العاده عمل می‌کند. کیفیت رنگ‌های A53 فوق العاده است و جنس رنگ‌ها بسیار خوب است در مجموع می‌توان گفت با یک صفحه نمایش فوق العاده با کیفیت در این بازه‌ی قیمتی رو به رو می‌شوید. در قسمت صفحه نمایش این گوشی بسیار بهتر از رقبای خود عمل کرده است و به اصطلاح خیلی حرف برای گفتن دارد‌.

 

باتری گوشی A53 مهم ترین نقطه قوت گوشی

درباره‌ی استفاده از باتری گوشی A53، قطعا تجربه‌ی خوبی خواهید داشت زیرا در تست‌های موبو نتایج خیلی خوبی از باتری این گوشی به دست آمده است. باتری A53 یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی است که در یک ساعت کالاف دیوتی بازی کردن تنها ۸ درصد از شارژ آن کم می‌شود! این مسئله خیلی خوب است که مصرف شارژ آن کم است و در استفاده‌های زیاد یک روز کامل می‌توانید با آن کار کنید‌. با وجود این که باتری A53 خیلی خوب است اما در جعبه‌ی آن آداپتور وجود ندارد.

این گوشی از فست شارژ ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند که در مدت زمان یک ساعت و نیم به شارژ کامل می‌رسد. این میزان برای فول شارژ شدن گوشی به نسبت زیاد می‌باشد. در قسمت باتری میزان شارژدهی این گوشی خیلی خوب است اما در شارژ شدن به نسبت رقبای شیائومی خود که آداپتورهای ۳۳، ۶۶ و در برخی موارد ۱۲۰ واتی دارند، کم می‌آورد.

امنیت گوشی Galaxy A53

سامسونگ برای گوشی A53 خود از حسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر استفاده کرده است. گفتنی است در سری A سامسونگ اکثرا از حسگر اثر انگشت استفاده شده. به نسبت نسل‌های قبلی خود این حسگر بهبود پیدا کرده اما پیش بینی می‌شود در طولانی مدت کمی مانند A73 اذیت کننده باشد. سیستم تشخیص چهره دو بعدی نیز در این گوشی وجود دارد که زیاد به آن نمی‌پردازیم.

 

دوربین گوشی A53

سنسور اصلی A53 یک لنز ۶۴ مگاپیکسلی است. تنها ایرادی که می‌توان به آن گرفت این است که وایت بالانس را کمی تغییر می‌دهد و رنگ‌ها را اغراق شده نشان می‌دهد که البته از نظر برخی کاربران این مسئله حسن است. به جز این مسئله، داینامیک رنج، شارپنس و روشنایی فوق العاده خوب است و در این بازه‌‌ی قیمتی با توجه به هزینه‌ای که می‌پردازید، می‌توانید عکس‌های خیلی خوبی با لنز اصلی ثبت کنید.

ایراد خیلی کوچکی که می‌توان به دوربین گرفت این است که در تغییر فوکوس و اکسپوژر کمی کند است. یعنی اگر در محیط پر نوری در حال عکاسی باشید و روی سوژه ضربه بزنید، هم فوکوس با کمی تاخیر اتفاق می‌افتد و هم اکسپوژر با تاخیر عمل می‌کند تا به سوژه نوردهی درستی اعمال شود‌. اگر با حوصله عکاسی کنید، احتمالا در عکاسی لنز اصلی با مشکلی مواجه نمی‌شوید.

عکاسی پرتره و سنسور عمق میدان

یک سنسور ۵ مگاپیکسلی عمق میدان در A53 وجود دارد که با وجود آن می‌توان عکس‌های پرتره خوبی ثبت کرد و در هر ده عکس مثلا یک یا دو عکس پرتره ایراد داشته باشد‌. درباره‌ی پرتره، عکس‌های خیلی تمیز و خوبی می‌توانید با A53 ثبت کنید.

عکاسی در حالت‌ شب

اتفاق خیلی فوق العاده‌ای در عکاسی حالت شب این گوشی نمی‌افتد و مقداری نویز‌ها کم می‌شود. در کل به نسبت عکاسی در روز، اگر یک نور ملایم و بیسی داشته باشید، این گوشی عکس‌های خوبی می‌گیرد. نظر شما راجع به عکاسی در حالت شب چیست؟ اگر برای شما این قابلیت مهم است حتما بنویسید تا موبونیوز به بررسی عمیق‌تر آن در گوشی‌‌ها بپردازد.

عکاسی اولتراواید

گوشی A53 یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید دارد که عملکرد آن خوب است. طبق معمول کمی افت کیفیت در عکس‌های اولتراواید مشاهده می‌شود. بقیه ویژگی‌های تصویر اولتراواید مناسب است اما جنس رنگ این تصاویر با دوربین اصلی متفاوت است.

عکاسی ماکرو

لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو برای A53 سامسونگ در نظر گرفته شده است که عملکرد آن مقداری از حالت فانتزی بهتر شده است. تا زمانی که در مشخصات گوشی Redmi Note 10 Pro در بخش دوربین ماکرو وجود دارد، بقیه‌ی گوشی‌ها از این بخش امتیازی نمی‌گیرند. البته که عکس‌های ماکرو می‌توانید با A53 ثبت کنید اما به دلیل فوکوس که مشکل دارد و این که  فاصله‌ی ۳ تا ۵ سانتی متری از سوژه را برای ماکرو باید حفظ کنید، عکس‌های با کیفیتی نمی‌توان گرفت. در کل در بخش لنز ماکرو گفته می‌شود با حوصله می‌توان عکس‌های ماکرو نسبتا خوبی ثبت کرد‌.

 

فیلم‌برداری

برای فیلم‌برداری A53، قابلیت ضبط با کیفیت 4K@30fps در نظر گرفته شده که به جز مورد تغییر فوکوس و سرعت تغییر فوکوس که جزو ایرادات دوربین آن است، استبلایزر خوبی دارد و می‌توانید ویدیوهای باکیفیت خوبی ثبت کنید. اگر بخواهم پکیج دوربین را با رقبا مقایسه کنم، مشخصات گوشی 11T شیائومی دارد. البته که دوربین A53 کمی بهتر است.

دوربین سلفی

سامسونگ از یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی A53 استفاده کرده است که عکس‌های فوق العاده خوبی ثبت می‌کند و می‌توانید با آن سلفی‌های بسیار خوبی بگیرید.

نکته‌ی بسیار جالب دوربین سلفی این است که می‌توانید با آن فیلم‌برداری با کیفیت 4K داشته باشید. کیفیت ویدیو‌های 4K و همچنین کیفیت صدای آن بسیار خوب است. اگر بلاگر هستید یا با دوربین سلفی زیاد عکس و فیلم می‌گیرید، قطعا A53 یکی از گزینه‌های خوب و مناسب برای شما است.

عملکرد سخت افزار گوشی A53

در گوشی A53 خبری از چیپست اسنپدراگون نیست و قلب تپنده‌ی این گوشی از خانواده خود سامسونگ یعنی اگزینوس ۱۲۸۰ ساخته شده است.

در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، یوتیوپ و محیط کاربری، این تراشه خوب عمل می‌‌کند و عملکرد باتری فوق العاده بهینه و خوب است اما دو ایراد دارد. اول این که وقتی وارد کالاف دیوتی می‌‌شوید، فقط گرافیک Medium را دارید! این زمانی اتفاق می‌افتد که فریم ریت روی خیلی بالا تنظیم شده باشد وگرنه اگر max را انتخاب کنید، گرافیک بر روی کم‌ترین حالت تنظیم می‌شود.

این مورد نکته‌ی عجیبی است که علت آن را نفهمیدیم اما ممکن است با آپدیت‌ها این ایراد حل شود. با این کیفیت، لگ دیده نمی‌شود اما دمای قاب پشتی تا حدود ۴۳ درجه بالا می‌رود و گوشی داغ می‌کند که البته بعد از یک ساعت بازی کردن و استفاده‌ی زیاد این اتفاق مشاهده می‌شود. پس اگر به طور مداوم بازی نکنید، مشکلی راجع به داغ شدن گوشی وجود ندارد.

 

نرم افزار گوشی A53 با اندروید 12

اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 اختصاصی سامسونگ برای گوشی A53 به کار برده شده است. رابط کاربری را بار‌ها درباره‌ی آن صحبت کرده‌ایم با این حال رابط کاربری سامسونگ بعد از عرضه One UI 4 فوق العاده حس جذاب و جالبی دارد که روی A53 نیز می‌توانید آن را ببینید‌. این گوشی به گفته‌ی سامسونگ تا ۴ سال آپدیت‌ها را دریافت می‌کند‌ که اتفاق خیلی خوبی است‌. البته باید دید سخت افزار این گوشی تا ۴ سال عمر می‌کند که بخواهد نرم افزار آن آپدیت بشود یا نه.

رابط کاربری Always On های فوق العاده مختلف دارد. می‌توانید با مولتی تسک اپلیکیشن‌ها را شناور یک گوشه بگذارید‌. این موارد همگی امکان پذیر است. نوتیفیکشن بار فوق العاده زیبا و با قابلیت شخصی سازی در پلت‌های رنگی در اختیارتان قرار می‌گیرد. در کل برای بخش نرم افزار، ترکیب کلک‌های امنیتی با One UI 4.1 فوق العاده جذاب است.

این گوشی رم ۴، ۶ و ۸ دارد که در بررسی موبونیوز نسخه‌ی ۸ آن بررسی شد و با این حال در بازی کالاف دیوتی نمی‌توانستیم از گرافیک بالا استفاده کنیم! البته رم زیاد تاثیری در این موضوع ندارد. در ایران بیشتر رم ۶ و ۸ وجود دارد.

اسپیکر گوشی A53، تفکیک صدا با کیفیت

گوشی A53 از اسپیکر استریو پشتیبانی می‌کند و صدا از هر دو اسپیکر در آن شنیده می‌شود. در سری جدید گوشی‌های سامسونگ که یکان ۳ دارند، اتفاق چند سال پیش اسپیکر‌های سامسونگ (یعنی آمدن صدا از ته چاه) دیگر دیده نمی‌شود‌. عملکرد بلندی صدای آن واقعا متوسط رو به خوب است‌. تفکیک صدا فوق العاده خوب است و کیفیت خیلی خوبی‌ هم دارد. باید گفت که اسپیکر گلکسی A53 سامسونگ برای بازی کردن عصای دست شماست زیرا کیفیت تفکیک صداش خیلی خوب است‌.

بالاخره a53 samsung ارزش خرید دارد یا نه؟

گوشی A53 چند ایراد بزرگ و چند حسن دارد که البته حسن‌های آن خیلی بزرگ نیستند‌. به طور کامل به بررسی مشخصات گوشی A53 پرداختیم اما برای جمع بندی آن‌ها را مرور می‌کنیم. طراحی آن معمولی است که اتفاق خاصی در آن نمی‌افتد. صفحه نمایش این گوشی فوق العاده است که جزو خوبی‌های آن محسوب می‌شود اما در این بازه قیمتی نمایشگر خوب تقریبا مشابه این گوشی نیز داریم‌. شارژدهی این گوشی واقعا خوب است و نقطه قوت آن حساب می‌شود. شارژ شدن آن با آداپتور ۲۵ واتی واقعا خوب نیست.

دوربین این گوشی نیز خوب است اما سخت افزار آن در این بازه‌ی قیمتی با این پردازنده خفن نیست ولی اگر بازی کردن با گوشی اولویت شما نباشد این گوشی را می‌توانید انتخاب کنید ولی اگر بازی کردن برایتان مهم باشد این گوشی در این محدوده‌ی قیمتی انتخاب اولتان نمی‌تواند باشد.

 

در مجموع اگر میخواهید یک گوشی از برند سامسونگ با صفحه نمایش و شارژدهی خوب داشته باشید که دچار لگ نشود و همچنین تا ۴ سال آینده آپدیت‌ها را دریافت کند، گوشی A53 گزینه‌ی مناسبی برای شما است. البته این نکته وجود دارد که الان تازه این گوشی وارد شده و این قیمت برای آن زیاد است و اکنون به دو علت ارزش خرید ندارد. اول قیمت غیر منطقی آن‌ و دومین علت جدید بودنش است که تا سهم بازار خود را پیدا کند و قیمتش پایین‌تر بیاید. این گوشی جایگزین A52s است و نسل بعدی محسوب می‌شود.

پس اگر قیمتی بهتر پیدا کند می‌توان آن را با هزینه‌ی خوب و معقول خرید و آن وقت است که ارزش خرید A53 بیشتر می‌شود.

درباره‌ی رقبای این گوشی متناسب با رقبای هم‌ قیمت خود، 11T شیائومی نیز دارای پردازنده‌ی دایمنسیتی است که در بررسی ویدیو آن گفته شد که از نظر پردازنده یکم مشکلات دارد ولی از A53 کمی در بخش پردازنده بهتر است.

سوالات متداول

(2 سوال)

چرا گوشی A53 را بخریم؟
اگر به دنبال یک گوشی که صفحه نمایشگر خوب، شارژدهی مناسب، دوربین با کیفیت با عملکرد قابل قبول برای استفاده های روزانه و معمولی هستید که عمر مفید بالایی داشته باشد، گوشی A53 می تواند جز انتخاب های شما برای خرید باشد.
معایب گوشی A53 چیست؟ چرا این گوشی را نخریم؟
با در نظر گرفتن طراحی معمولی، سرعت شارژ پایین نسبت به رقبا و عدم وجود آداپتور شارژ در پک گوشی به عنوان نقاط ضعف a53، اگر اهل بازی کردن حرفه ای با گوشی هستید، خرید گوشی ای 53 به شما توصیه نمی شود.
مشخصات

SAMSUNG Galaxy A53

تاریخ رونمایی 2021, August 17

وضعیت موجودی Available. Released 2021, September 01

بدنه

ابعاد 159.9 x 75.1 x 8.4 mm (6.30 x 2.96 x 0.33 in)

وزن 189 g (6.67 oz)

جنس بدنه Glass front (Gorilla Glass 5), plastic back

سیم کارت IP67 dust/water resistant (up to 1m for 30 mins)

صفحه نمایش

نوع Super AMOLED, 120Hz, 800 nits (HBM)

اندازه 6.5 inches, 102.0 cm2 (~84.9% screen-to-body ratio)

رزولوشن 1080 x 2400 pixels, 20:9 ratio (~405 ppi density)

محافظ Corning Gorilla Glass 5

باتری

شارژ کردن Fast charging 25W

استندبای

زمان مکالمه

مدت پخش موسیقی

نوع Li-Ion 4500 mAh, non-removable

دوربین اصلی

چهارگانه 64 MP, f/1.8, 26mm (wide), 1/1.7″, 0.8m, PDAF, OIS 12 MP, f/2.2, 123 (ultrawide), 1.12m 5 MP, f/2.4, (macro) 5 MP, f/2.4, (depth)

تکی

سه گانه

پنج

دوگانه یا سه گانه

پنج گانه

دو گانه

ویژگی LED flash, panorama, HDR

ویدئو 4K@30fps, 1080p@30/60fps; gyro-EIS

دوربین سلفی

ویژگی ها HDR

سه گانه

دو گانه

تکی 32 MP, f/2.2, 26mm (wide), 1/2.8″, 0.8m

ویدئو 4K@30fps, 1080p@30/60fps

پردازنده و سخت افزار

اسلات کارت حافظه microSDXC (uses shared SIM slot)

داخلی 128GB 4GB RAM, 128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 6GB RAM, 256GB 8GB RAM

مشخصات نرم افزاری

سیستم عامل و رابط کاربری Android 11, upgradable to Android 12, One UI 4.1

چیپست Qualcomm SM7325 Snapdragon 778G 5G (6 nm)

پردازنده Octa-core (4×2.4 GHz Kryo 670 & 4×1.9 GHz Kryo 670)

پردازنده گرافیکی Adreno 642L

ویژگی ها

سنسورها Virtual Proximity Sensing

صدا

Sound Yes

بلندگو Yes, with stereo speakers

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

شبکه ها ارتباطی

5G bands 1, 3, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41, 66, 78 SA/NSA/Sub6

2G bands GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)

تکنولوژی GSM / HSPA / LTE / 5G

3G bands HSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

4G bands 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 17, 20, 26, 28, 32, 38, 40, 41, 66

سرعت HSPA 42.2/5.76 Mbps, LTE-A (CA) Cat18 1200/150 Mbps, 5G

سایر مشخصات

اینفرارد

بلوتوث 5.0, A2DP, LE

GPS Yes, with A-GPS, GLONASS, GALILEO, BDS, QZSS

NFC Yes (market/region dependent)

رادیو No

خودش USB Type-C 2.0, USB On-The-Go

WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot

تست ها

کارایی AnTuTu: 429675 (v8), 506432(v9) GeekBench: 11060 (v4.4), 2801 (v5.1) GFXBench: 28fps (ES 3.1 onscreen)

صفحه نمایش Contrast ratio: Infinite (nominal)

دوربین Photo / Video

بلندگو -27.5 LUFS (Good)

عمر باتری Endurance rating 113h

کیفیت صدا

سایر

قیمت $334.00 / 289.64 / 254.00 / 28,100 / C$557.13 / Rp6,499,000

سار 0.72 W/kg (head)

سار اروپا 0.88 W/kg (head) 0.84 W/kg (body)

Misc

رنگ بندی Awesome Black, Awesome White, Awesome Purple, Awesome Mint

مدل ها SM-A528B, SM-A528B/DS

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار