نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی مشخصات گوشی Doogee S98 Pro

گوشی های جان سخت چند وقتیه که خیلی پررنگ تر از گذشته دارن توی بازار ایران خودشون رو نشون میدن. این گوشی ها ساخته شدن که تو شرایط سخت هم هواتون رو داشته باشن و خوراک استفاده روزانه طبیعت گرد ها و افرادی که تو محیط های صنعتی یا محیط های کاری سخت مشغول به کارن، به حساب میان. (درسته که فعلا همه مون تو شرایط سختی زندگی میکنیم اما این سختی با اون سختی فرق میکنه!)کمپانی Doogee سالهاست که تو حوزه تولید Rugged Phone (همون گوشی های جان سخت خودمون) فعالیت می کنه و هر سال دو سه تا گوشی با امکانات کاربردی و طراحی خاص ازش توی بازار می بینیم. دوجی اولین گوشی جان سخت سال 2022 خودش، یعنی Doogee S98 رو فروردین 1401 معرفی کرد و تصمیم گرفت یه نسخه بروز شده از این گوشی رو تقریبا دو ماه بعد معرفی کنه. تو این مقاله قراره با مشخصات گوشی Doogee S98 Pro آشنا بشیم. قل دوم Doogee S98 که تو بخش پردازشی و داخلی هیچ تغییری نداشته، ولی تو بخش دوربین و عملکرد عمومی، یه تغییر خاص در کنار امکانات کاربردی جدیدی بهش اضافه شده تا بتونه بار پسوند “Pro” رو به راحتی به دوش بکشه. با بررسی Doogee S98 Pro همراه ما باشید.

بررسی طراحی Doogee S98 Pro؛ جان سخت سنگین وزن

اگه تا پیش از این با راگد فون ها سر و کله نزده باشین، قطعا بخش طراحی اولین جاییه که توی این گوشی ها شما رو به وجد میاره. دوجی اس 98 پرو تو دسته گوشی های بزرگ و سنگین وزن قرار می گیره که خیلی هم خوش دست نیست، ولی اگه دستتون بزرگ باشه، خیلی راحت جاش رو توی دست پیدا می کنه. این گوشی دقیقا همون طراحی Doogee S98 رو با چند تا تغییر یدک میکشه.

بدنه این گوشی از ترکیب فلز و پلاستیک مقاوم شده ساخته شده و طراحی لایه ای طور با کلی تکسچر خاص داره. قاب پشتی از جنس پلاستیک مقاوم ساخته شده که بخش وسطیش یه حس چرم طور رو بهتون القا می کنه که خیلی لذت بخشه. کناره های قاب پشتی هم دو تا نوار فلزی مات دیده میشه که علاوه بر اینکه رنگ متفاوتشون با قاب پشتی جذابیت بیشتری رو به گوشی اضافه کرده، مقاومت بدنه این گوشی رو هم تا حد زیادی بهبود داده. یه قاب بزرگ بالای قاب پشتی که بیرون زدگی نسبتا کمی هم داره، از سه تا دوربین و فلش این گوشی میزبانی میکنه. تفاوت اصلی Doogee S98 Pro با اس 98 تو بخش طراحی رو میتونین توی همین ماژول دوربین ها پیدا کنین. جایی که خبری از اون نمایشگر کوچیکی که روی دوجی اس 98 دیدیم، نیست و جای خودش رو به یه دوربین حرارت سنج (Thermal Imaging Camera) داده و در نهایت، لوگوی Doogee هم پایین قاب پشتی قرار گرفته تا طراحی قاب پشتی رو تکمیل کنه.

 

دور گوشی رو فریم آلومینیومی مقاوم سازی شده در بر گرفته. دوجی ادعا کرده که مقاومت فریم این گوشی در برابر ضربه چندین برابر بیشتر از فریم های آلومینیومی معمولیه که روی گوشی های بالا رده و حتی پرچمدار میبینیم. روی فریم آلومینیومی یه سری تکسچر به شکل خط مورب دیده میشه که جلوه قشنگی داره. چهار گوشه فریم هم مقداری نسبت به بقیه قسمت های بدنه گوشی با فاصله بیشتری از قاب اصلی گوشی ساخته شده و یه حالت بامپر طور به گوشی داده تا اگه گوشی از ارتفاع تقریبا 1.5 متری از دستتون افتاد، احتمال آسیب مستقیم به فریم دور گوشی یا نمایشگر و قاب پشتی کمتر بشه.

 

سمت راست گوشی دکمه پاور، دکمه کم و زیاد کردن صدا و حسگر اثر انگشت رو میبینیم که مجزا از دکمه پاور و تقریبا وسط فریم راست گوشی قرار گرفته! این اتفاق باعث میشه که احتمال خطا توی باز شدن ناگهانی قفل گوشی وقتی میخواین گوشی رو از توی جیبتون در بیارین یا روی میز قرار بدین، زیاد بشه. البته تو استفاده روزمره دیگه بهش عادت می کنین و به مرور زمان دستتون میاد که گوشی رو از کجا توی دستتون بگیرین.

 

زیر گوشی اسپیکر، میکروفون و درگاه تایپ سی رو میبینیم که با یه درپوش پلاستیکی مهر و موم شده. سمت چپ گوشی از خشاب سیم کارت که مثل درگاه تایپ سی با درپوش خاصی طراحی شده و یه دکمه با قابلیت شخصی سازی برای عملکرد چند منظوره قرار گرفته. خشاب سیم کارت از دو سیم کارت و رم میکرو به طور همزمان پشتیبانی می کنه. پس با خیال راحت میتونین روی افزایش حافظه این گوشی حساب باز کنین. درگاه تایپ سی و خشاب سیم کارت رو با استفاده از ابزاری که توی جعبه گوشی قرار گرفته میتونین باز کنین. البته درپوش درگاه تایپ سی رو با دست هم میشه باز کرد، فقط یکم باید باهاش کلنجار برید. بالای گوشی هم خالیه و خبر خاصی نیست.

 

برسیم به قاب جلویی گوشی، جایی که یه نمایشگر پر حاشیه قرار گرفته. حاشیه های صفحه نمایش واقعا زیاده، ولی تو گوشی های جان سخت این موضوع کاملا طبیعیه و میشه به عنوان یکی دیگه از روش هایی که برای بالا بردن مقاومت گوشی وجود داره، بهش نگاه کرد. دوربین سلفی تو تاچ قطره ای بالای نمایشگر دیده میشه و اسپیکر مکالمه کمی بالاتر لبه قاب جلویی قرار داره. همونطور که انتظار داریم، پنل جلویی دوجی اس 98 پرو با گوریلا گلس محافظت میشه. اطلاعات دقیقی در مورد نسخه گوریلا گلس منتشر نشده ولی عملکرد این گوشی تو تست های انجام شده، خبر از مقاومت خوب پنل جلویی داره.

 

Doogee S98 Pro تست های مقاومت بسیاری رو از پرتاب وسط دعوا تا افتادن توی گل و غوطه ور شدن توی آب داخل سینک ظرفشویی رو پشت سر گذاشته تا بتونه گواهی IP68 و IP69K و استاندارد نظامی MIL-STD-810G رو دریافت کنه و خیالتون رو بابت مقاومت خوب این گوشی در برابر افتادن، ضربه خوردن، آب و گرد و خاک راحت کنه. البته میتونین به روش های دیگه ای برای محک زدن مقاومت بدنه این گوشی هم فکر کنین! (البته با این قیمت ها، بهتره با هم مهربان باشیم. زیرنویس: “لطفا تو خونه امتحان نکنید!”).دوجی S98 پرو بین رقباش با مقاومت و کیفیت ساخت خیلی خوبی که داره، به راحتی میتونه دلتون رو به دست بیاره. البته وزن تقریبا 320 گرمی این گوشی ممکنه تو دست گرفتن طولانی مدتش رو یکم سخت کنه. اما طراحی متفاوت و تقریبا جوان پسندش در کنار مقاومت خوبی که داره این گوشی رو تبدیل به یه همراه خوب برای شرایط سخت مثل طبیعت گردی یا محیط های صنعتی میکنه.

 

مشخصات نمایشگر دوجی اس 98 پرو؛ هیچ خبری نیست!

پنل جلویی Doogee S98 Pro از یه نمایشگر 6.3 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن 1080 و رفرش ریت 60 هرتزی میزبانی می کنه. نمایشگر این گوشی حاشیه های خیلی زیادی داره و فقط 69 درصد از پنل جلویی رو به خودش اختصاص داده. کیفیت نمایشگر کاملا معمولیه و خیلی تعریفی نیست. ولی تو این بخش یه پیشرفتی نسبت به S98 میبینیم و نمایشگر دوجی اس 98 پرو روشنایی بهتری داره.

خلاصه که تو بخش نمایشگر هیچ اتفاق خاصی نمی افته و قطعا میتونین تو این بازه قیمتی انتخاب های بهتری داشته باشین.

 

عملکرد باتری Doogee S98 Pro؛ شارژدهی عالی

دوجی اس 98 پرو به یه باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 6000 میلی آمپر ساعت مجهز شده که مثل ظرفیتش، عملکرد شارژدهی خیلی خوبی هم از خودش نشون میده. Doogee S98 Pro میتونه تو استفاده معمولی تقریبا 2 روز و نیم شارژدهی کنه که عملکرد فوق العاده ایه. تو بخش شارژ شدن هم دوجی عملکرد معقولی داره و این گوشی از فست شارژ 33 واتی و شارژ بی سیم 15 واتی پشتیبانی می کنه.  فول شارژ شدن گوشی تقریبا دو ساعت زمان می بره.

 

دوجی اس 98 پرو تو بخش شارژدهی باتری به خوبی میدرخشه و اگه طبیعت گرد هستین این گوشی میتونه یه همسفر خوب براتون باشه. 

بررسی دوربین Doogee S98 Pro؛ خوراک کمپینگ

سه تا دوربین 64 مگاپیکسلی اصلی، 20 مگاپیکسلی دید در شب و دوربین حرارت سنج (Thermal Imaging Camera) مجموعه دوربین های دوجی اس 98 پرو رو تشکیل میده. دوجی اول با دوربین دید در شب تو S98 سورپرایزمون کرد، حالا هم با این دوربین حرارت سنج حجت رو تموم کرد تا بشه کلی اتفاقات جالب رو با مجموعه دوربین های این گوشی تجربه کرد.

 

دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی عملکرد نسبتا خوبی رو از خودش نشون میده. عکس هایی که با دوربین اصلی ثبت میشه کیفیت خوبی داره و میتونین انتظار جزئیات خوب و رنگ هایی طبیعی رو در شرایط نوری مناسب از این دوربین داشته باشین. ولی خیلی روی کیفیت عکس ها تو محیط های کم نور حساب باز نکنین.

 

البته برای ثبت عکس تو محیط های تاریک هم خیلی به چالش کشیده نمیشین. چرا که دوربین دید در شب میتونه بهتون جزئیات زیادی از محیط اطرافتون رو تو تاریکی مطلق نشون بده! حس کار کردن با این دوربین مثل این میمونه که دارین یه دوربین مداربسته رو با خودتون جابجا می کنین. این دوربین برای کسایی که به کمپینگ و طبیعت گردی علاقه دارن حسابی کاربردیه و نیازتون به یه دوربین دید در شب جدا که تقریبا 200 300 دلاری براتون هزینه میندازه، رو برطرف میکنه.

 

و اما برسیم به دوربین حرارت سنج، که برای کسایی که تو محیط های صنعتی کار می کنن و حتی برای طبیعت گرد ها میتونه کاربردی باشه. این دوربین دمای هر چیزی رو که در مقابلش قرار داشته باشه براتون اندازه گیری می کنه. البته اگه بین شما و وسیله ای که قراره دماش اندازه گیری بشه، مانعی وجود داشته باشه، این سنسور کار نمیکنه. یعنی نمیتونین ببینین آیا اون طرف دیوار کسی هست یا نه. همچنین قابلیت ثبت عکس هایی از ترکیب این سنسور با سنسور دید در شب وجود داره که کمکتون میکنه ببینید با روح طرفید یا یه گربه تو اتاقتون قدم میزنه! یه سری کاربردهای فانتزی دیگه هم به ذهن میرسه که به خاطر رعایت ادب ازش میگذریم!

 

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی هم عملکرد کاملا معمولی داره و میشه عکس های قابل قبولی باهاش ثبت کرد. عکس ها رنگ های طبیعی دارن ولی جزئیات خیلی زیادی توشون دیده نمیشه. اگه روی عکس ها زوم کنین یکم جزئیات بهم میریزه ولی به طور کلی خروجی قابل قبولی داره.تو بخش فیلمبرداری، دوربین اصلی میتونه 2K و 1080 با 30 یا 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنه. دوربین های دید در شب و دوربین حرارتی هم میتونن ویدئو هایی با کیفیت 1080 با 30 فریم بر ثانیه ثبت کنن. ویدئو هایی که با دوربین گوشی Doogee S98 Pro ضبط میشه کیفیت خوبی داره ولی چون خبری از لرزش گیر توی دوربین ها نیست، در حد ثبت خاطرات و شرایطی که خیلی دوربین تکون نخوره، میشه روی فیلم ها حساب باز کرد. دوربین سلفی هم قابلیت فیلمبرداری 1080 با 30 فریم بر ثانیه داره که اون هم خروجی خوبی داره و میتونین برای ویدئوگرافی یا ثبت خاطرات تصویری روش حساب باز کنین.

دوجی اس 98 پرو تو بخش دوربین، یکی از عجیب ترین مجموعه هایی که میتونین تا سال 1401 تجربه کنین رو در اختیارتون قرار میده. اگه به این گوشی برای استفاده روزمره نگاه می کنین، شاید خروجی دوربین ها خیلی چنگی به دل نزنه و براتون کاربردی نباشه.

ولی دوربین این گوشی میتونه با اختلاف توی سفر های ماجراجویی و یا محیط های صنعتی مثل کارخونه های ذوب فلزات یا حتی کارگاه های ساختمانی یه همراه کاربردی و خوب براتون باشه تا بتونین هم شرایط پیشرفت کار رو بسنجید، هم از سلامت و بی خطر بودن محیط کاری یا محل اقامتتون مطمئن بشین.

 

بررسی عملکرد پردازشی Doogee S98 Pro

وظیفه انجام امور پردازشی دوجی اس 98 پرو به پردازنده میان رده مدیاتک Helio G96 سپرده شده. این گوشی تنها تو یه نسخه با 8 گیگ رم و 256 گیگ حافظه داخلی وارد بازار شده که میتونین حافظه رو با استفاده از رم میکرو تا 512 گیگ ارتقا بدین.

 

برسیم به عملکرد پردازشی این گوشی، جایی که هلیو جی 96 کارش رو خوب انجام میده و میتونین به عنوان یه همراه برای استفاده روزمره و نیمه سنگین روش حساب باز کنین. این پردازنده از پس اجرای بازی های نیمه سنگین هم برمیاد و قرار نیست با افزایش دمای زیادی تو استفاده سنگین مواجه بشین. اما خوب در مقایسه با میان رده های هم رده خصوصا از برند شیائومی هم قطعا رقابت رو میبازه. 

نرم افزار و رابط کاربری دوجی اس 98 پرو

تو بخش نرم افزار با یه محیط کاربری کاملا ساده و بی غل و غش طرفیم که خیلی به اندروید خام نزدیکه. Doogee S98 Pro با اندروید 12 وارد بازار شده و محیط کاربری کاملا ساده و روان و با قابلیت های شخصی سازی نسبتا کمی رو در اختیارتون قرار میده.

 

Doogee یه بخش باحال و کاربردی هم توی بخش نرم افزار این گوشی قرار داده و اسمش رو جعبه ابزار مجازی گذاشته. این جعبه ابزار یه سری ابزار ها و قابلیت های کاربردی مثل قطب نما، لرزش سنج، صدا سنج، رادار، خط کش، سرویس ارسال هشدار سریع (که بنا به دلایلی تو ایران قابل استفاده نیست) و چندین ابزار کاربردی که برای محیط های صنعتی یا پروژه های عمرانی خیلی مورد استفاده قرار می گیرن رو در اختیارتون قرار میده.

 

دوجی تو بخش نرم افزار یه محیط کاربری سبک و روان رو در اختیارتون قرار میده و قول انتشار یک بروزرسانی اندروید و یک سال بروزرسانی امنیتی رو برای این گوشی داده. اتفاقی که شاید باعث بشه این گوشی بابت عدم پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت از توی لیستتون خط بخوره یا تو بازه زمانی کوتاه تری قصد ارتقا به نسخه های جدیدتر این راگد فون رو پیدا کنین. البته اگه اندروید 13 رو هم دریافت کنه و خیلی در قید و بند سیستم عامل نباشین، میتونین تا 3 4 سالی روش حساب باز کنین. 

کیفیت اسپیکر دوجی اس 98 پرو؛ صدای رسا، کیفیت پایین

پخش صدا روی Doogee S98 Pro فقط از تک اسپیکر زیر گوشی انجام میشه. این اسپیکر خروجی صدای بلند و شفافی رو در اختیارتون میذاره، ولی اصلا روی کیفیت صداش حساب باز نکین. خبری از جک 3.5 میلیمتری هدفون روی این گوشی نیست، ولی میتونین به راحتی از هندزفری هایی که اتصال Type-C دارن یا تبدیل تایپ سی به جک 3.5 میلیمتری صدا استفاده کنین. البته بلوتوث نسخه 5.1 هم باید به یه دردی بخوره و میتونین روی یه خروجی صدای خوب از طریق هدفون یا هندزفری های بلوتوثی هم حساب باز کنین.

 

آیا Doogee S98 Pro ارزش خرید داره؟

دوجی اس 98 پرو تو دسته گوشی های خاص قرار می گیره و کسایی سراغش میرن که دنبال قابلیت های اختصاصی این گوشی باشن که روی گوشی های میان رده معمولی تو این بازه قیمتی نمیشه پیداشون کرد. ولی از یه دید دیگه هم باید این موضوع رو بسنجید که این گوشی در مقایسه با رقبای تقریبا بالا رده معمولیش تو این بازه قیمتی، عملا حرفی برای گفتن نداره و نمیشه روش به عنوان یه انتخاب برای استفاده روزمره حساب باز کرد. یه گوشی با ابعاد خیلی بزرگ که دوربین هاش برای استفاده روزمره واقعا کاربردی نیست، نمایشگر با حاشیه های زیاد و کیفیت غیر قابل رقابت، سرعت شارژ شدن پایین باتری و عملکرد پردازشی متوسط رو به خوب داره که باعث میشه حسابی از چرخه  رقابت عقب باشه. البته این گوشی همونطور که لقبش پیداست، جان سخته و میتونه خوراک تجربیات طبیعت گردی و یا استفاده تو محیط های صنعتی، ساختمانی یا حتی سازمانی باشه. پس اگه بدون توجه به قیمت گوشی و مقایسه با رقبای معمولی این بازه، دنبال یه گوشی می گردین که با زمین افتادن، آخ نگه و با قدرت به کارش ادامه بده، باتریش شارژدهی خیلی خوبی داشته باشه و دوربین هایی با قابلیت های خاص رو در اختیارتون قرار بده، Doogee S98 Pro میتونه یکی از انتخاب های خاص و جذاب باشه.

 

مشخصات Doogee S98 Pro

Status Available. Released 2022, June 06

Announced 2022, May 27

بدنه

Dimensions 172 x 82 x 15.5 mm (6.77 x 3.23 x 0.61 in)

Weight 320 g (11.29 oz)

SIM IP68/IP69K dust/water resistant (up to 1.5 meters for 30 min) Drop-to-concrete resistance from up to 1.5 meters MIL-STD-810G compliant

رنگ بندی Black

صفحه نمایش

Protection Corning Gorilla Glass

Resolution 1080 x 2340 pixels, 19.5:9 ratio (~409 ppi density)

Size 6.3 inches, 97.4 cm2 (~69.1% screen-to-body ratio)

نوع IPS LCD, 500 nits (peak)

باتری

Charging 33W wired 15W wireless

نوع Li-Po 6000 mAh, non-removable

دوربین اصلی

سه گانه 48 MP, f/1.8, (wide), PDAF 20 MP, f/1.8, (night vision), 2 infrared night vision lights Thermal imaging camera

ویژگی Dual-LED flash, HDR, panorama

ویدئو 1440p, 1080p

دوربین سلفی

ویدئو 1080p

تکی 16 MP, f/2.0, (wide)

پردازنده و سخت افزار

Internal UFS 2.2

Card slot microSDXC (dedicated slot)

CPU Octa-core (2×2.05 GHz Cortex-A76 & 6×2.0 GHz Cortex-A55)

GPU Mali-G57 MC2

Chipset Mediatek MT6781 Helio G96 (12 nm)

مشخصات نرم افزاری

OS Android 12

ویژگی ها

Sensors Fingerprint (side-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass

صدا

3.5mm jack Unspecified

بلندگو Yes

شبکه ها ارتباطی

2G bands CDMA 800 / 1900

Technology GSM / CDMA / HSPA / LTE

3G bands HSDPA 800 / 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

4G bands 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 25, 26, 28, 34, 38, 39, 40, 41, 66

Speed HSPA, LTE

سایر مشخصات

Positioning GPS, GLONASS, BDS, GALILEO

USB USB Type-C 2.0, OTG

Radio FM radio

NFC Yes

Bluetooth 5.1, A2DP, LE

WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band

تست ها
سایر

Price $349.99 / 466.38 / 455.55

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار