انواع بازی ها و سرگرمی هابازیگیمینگ

بهترین بازی‌های 2023 که منتظرشان هستیم

به جرات می‌توانیم بگوییم که نسل جدید بازی‌های ویدیویی، نسلی که با کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری شروع شده است، تازه چند ماهی است که جان گرفته؛ طوری که بالاخره قرار است در سال جدید میلادی شاهد عرضه‌ی بازی‌های بزرگ و مهم برای این نسل تازه‌ی کنسولی باشیم و ۲۰۲۳ قرار است اتفاقات مهمی در صنعت بازی برای‌مان داشته باشد.

سال گذشته یعنی در ۲۰۲۲ بازی پراهمیت و بزرگ کم نبود؛ از الدن رینگ گرفته تا دنباله‌ی گاد آو وار، همگی به‌درستی سر و صدای زیادی به پا کردند، اما این بازی‌ها هم در پایه و اساس برای کنسول‌های نسل قبل ساخته شده بودند و باید حتی زودتر وارد بازار می‌شدند. عرضه‌ی بسیاری از بازی‌هایی که برای یکی دو سال اخیر برنامه‌ریزی شده و با در نظر گرفتن کنسول‌های جدید ساخته شده‌اند، به سال جدید میلادی موکول شده است.

حتی همین حالا هم که نگاهی به تقویم بازی‌های ۲۰۲۳ انداختیم، با لیستی بلند و بالا از بازی‌های بزرگ و مهم روبرو شدیم؛ بازی‌هایی که به اندازه‌ی کافی عرضه‌شان عقب افتاده است و می‌دانیم که نهایتا در سال جدید میلادی وارد بازار خواهند شد. با این حال، این بازی‌ها فقط بخشی از بازی‌های ۲۰۲۳ خواهند بود و می‌توانید انتظار داشته باشید تا در چند ماه آینده هم سونی و هم مایکروسافت برنامه‌هایی برای معرفی بازی‌های تازه داشته باشند. می‌دانیم که بازی‌های معرفی نشده‌ی زیادی هستند که برای عرضه در ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده‌اند و در ماه‌های آتی درباره‌شان خواهیم شنید.

سونی، مایکروسافت و نینتندو هر سه بازی‌های بزرگی برای ۲۰۲۳ در چنته دارند. از اسپایدرمن ۲ گرفته تا استارفیلد و زلدای جدید که احتمالا بزرگترین و مهم‌ترین بازی سال خواهد بود، می‌توانید از همین حالا انتظار عرضه‌ی بازی‌های متعددی را در هر سبک و سیاقی داشته باشید.

در ادامه می‌توانید تقویم کامل بازی‌های سال ۲۰۲۳ را ببینید.

این تقویم را چند باری در طول سال با رونمایی بازی‌های جدید به‌روزرسانی خواهیم کرد، در نتیجه شاید بد نباشد تا صفحه را ذخیره کنید و در طول سال، به آن سر بزنید.

۱۳ ژانویه / ۲۳ دی ۱۴۰۱

One Piece Odyssey

تهیه‌کننده: Bandai Namco Entertainment / سازنده: ILCA
سبک: نقش‌آفرینی ژاپنی
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌ باکس سری، کامپیوتر

 

سری مانگا و انیمه‌ی وان‌پیس، که نمی‌دانیم کی قرار است تمام شود و بعد از دهه‌ها هنوز هم با قوت ادامه دارد، بدون شک یکی از بزرگترین مجموعه‌های دنیاست. بازی‌های متعددی هم از قدیم‌الایام درباره‌ی این سری و شخصیت‌های آن تولید شده است، اما برای اولین بار است که یک نقش‌آفرینی بزرگ کنسولی از روی وان پیس ساخته می‌شود. بازی «وان پیس اودیسه» (One Piece Odyssey) یک نقش‌آفرینی ژاپنی محض است؛ یعنی انتظار مبارزات نوبتی، نقشه‌ای بزرگ شامل شهرها و محله‌های متفاوت و کوئست‌های اصلی و فرعی متعددی از بازی را داشته باشید. در طول بازی کنترل شخصیت‌های مختلف سری وان پیس را برعهده می‌گیرید که هر کدام قابلیت‌های خاص خود را دارند و مهارت‌هایشان روی روند مبارزه تاثیر می‌گذارد. به عنوان یک طرفدار وان پیس، اطمینان حاصل کنید که از این بازی غافل نمی‌شوید، حتی اگر از نقش‌آفرینی‌های نوبتی خوش‌تان نمی‌آید.


۱۹ ژانویه / ۲۹ دی ۱۴۰۱

Persona 3 Portable / Persona 4 Golden

تهیه‌کننده: Atlus / سازنده: Atlus
سبک: نقش‌آفرینی ژاپنی
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، کامپیوتر

 

شرکت آتلوس بالاخره پس از سال‌ها تصمیم گرفته است تا دو شماره‌ی معروف و قدیمی سری بازی‌های پرسونا را روی پلتفرم‌های مدرن عرضه کند؛ بازی‌هایی که پیش از این فقط روی کنسول‌های قدیمی پلی‌استیشن توانایی انجام آن را داشتیم. متاسفانه به جای نسخه‌ی عالی پرسونا ۳ روی پلی‌استیشن ۲، نسخه‌ی کوچک‌تر و نصفه و نیمه‌ی بازی که برای پی‌اس‌پی عرضه شده بود بازسازی شده است، اما پرسونا ۴ گلدن تجربه‌ی کامل و بزرگتر پرسونا ۴ و بهترین نسخه‌ی آن است. هر دو بازی شگفت‌انگیز هستند، حتی آن پرسونا ۳ نصفه و نیمه‌ی پی‌اس‌پی، و حالا می‌توان آن‌ها را روی کنسول‌های امروزی و کامپیوتر هم تجربه کرد. اگر با پرسونا ۵ با این سری آشنا شده بودید، حتما به عقب برگردید و این دو بازی را هم تجربه کنید.


۲۰ ژانویه / ۳۰ دی ۱۴۰۱

Fire Emblem Engage

تهیه‌کننده: Nintendo / سازنده: Intelligent Systems
سبک: نقش‌آفرینی تاکتیکی
پلتفرم‌ها: نینتندو سوییچ

 

شماره‌ی جدید سری بازی‌های «نشان آتش» (Fire Emblem) از نظر روند و گیم‌پلی، تفاوت چندانی با قسمت‌های گذشته ندارد. هنوز هم با یک نقش‌آفرینی نوبتی تاکتیکی طرف هستیم که طی آن، مجموعه‌ای از شخصیت‌هایی که خودتان تربیت و آماده کرده‌اید را به مبارزات بزرگ می‌برید و تلاش می‌کنید تا از این مبارزات بعضا سخت پیروز بیرون بیایید. شماره‌ی جدید یعنی «نشان آتش: حمله» (Fire Emblem: Engage) به عنوان ادای احترامی به این مجموعه‌ی چهل ساله ساخته شده است. تمام قهرمان‌های قبلی این سری به عنوان احضارهایی (Summon) در بازی وجود دارند و می‌توانید آن‌ها را حین مبارزات فراخوانید. قصه‌ی بازی هم به این شکل است که نشان‌هایی در دنیا پخش شده‌اند و در طول داستان آن‌ها را پیدا می‌کنید تا اژدهای بزرگ آخر بازی را شکست دهید. به نظر با یک فایر امبلم بسیار کلاسیک طرف هستیم که طراحی شخصیت‌هایش هم اصلا خوب نیست.


۲۰ ژانویه / ۳۰ دی ۱۴۰۱

Monster Hunter Rise

تهیه‌کننده: Capcom / سازنده: Capcom
سبک: اکشن نقش‌آفرینی
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری

 

کپ‌کام تصمیم گرفته است تا جدیدترین شماره‌ی سری بازی‌های «شکارچی هیولا» (Monster Hunter) را که به صورت انحصاری برای نینتندو سوییچ و سپس روی کامپیوتر عرضه شده بود، به تمام پلتفرم‌ها و کنسول‌ها بیاورد. بازی «شکارچی هیولا: خیزش» (Monster Hunter Rise) فرمول اصلی این سری را با افزودن تعدادی مکانیک و قابلیت کاملا متفاوت، به‌خوبی پیشرفت داده است. هدف اصلی هنوز هم گرفتن ماموریت‌های کوچک و بزرگ، شکست دادن هیولاهای مختلف و جمع‌آوری منابع برای قوی‌تر شدن و ساخت زره و سلاح جدید است. در این میان، بازی یکی دو مکانیک کاملا جدید مثل امکان جهش کردن داخل محیط و پریدن روی هیولاها را هم معرفی می‌کند تا روندی سریع‌تر را به سری شکارچی هیولا بیاورد. نسخه‌ی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس بازی، تنها با وضوح تصویر بیشتر و بافت‌هایی کمی باکیفیت‌تر اجرا می‌شود و با توجه به اینکه با یک بازی سوییچ طرف هستیم، گرافیک «شکارچی هیولا: دنیا» را ندارد


۲۴ ژانویه / ۴ بهمن ۱۴۰۱

Forspoken

تهیه‌کننده: Square Enix / سازنده: Luminous Productions
سبک: اکشن ماجراجویی
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۵، کامپیوتر

 

بازی «فوراسپوکن» (Forspoken) از اولین بازی‌هایی بود که برای کنسول پلی‌استیشن ۵ معرفی شد و حتی از مدت‌ها قبل از ورود کنسول به بازار، گیم‌پلی آن را دیده بودیم. اینکه بازی هنوز هم عرضه نشده بدون شک از یک موضوع خبر می‌دهد: اینکه مشکلات متعددی توسعه‌ی آن را درگیر کرده بوده و چه از نظر فنی و چه از نظر طرحی، بازی مشکل دارد. ما چگونه بازی نیامده این حرف را می‌زنیم؟ چون به لطف بروبچه‌های اسکوئر انیکس یک دمو اخیر از بازی روی پلی‌استیشن ۵ عرضه شد و می‌توانیم بگوییم که بازی چندان هم خوب نیست و مکانیک‌های حمله و حرکت در محیطش هم قرار است چند هفته‌ای از بیخ و بن تغییر کنند و درست شوند. به جای فوراسپوکن بروید روی پلی‌استیش خودتان Infamous: Second Son چند سال پیش را بازی کنید که از نظر روند بی‌شباهت به فوراسپوکن نیست.


۲۷ ژانویه / ۷ بهمن ۱۴۰۱

Dead Space

تهیه‌کننده: Electronic Arts / سازنده: Motive
سبک: اکشن سوم شخص
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

الکترونیک آرتز بالاخره تصمیم گرفته تا به مجموعه‌های قدیمی و پرطرفدار خود هم کمی بها دهد و در این میان هم یکی دو بازی تک‌نفره‌ی غیر آنلاین بسازد. بازسازی «فضای مرده» (Dead Space) یکی از نتایج این تصمیمات اخیر الکترونیک آرتز است. بازی اصلی که عرضه‌اش به حدود پانزده سال پیش و کنسول‌های پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ بازمی‌گردد، از بهترین بازی‌های سبک ترسناک و علمی‌-تخیلی است؛ طوری که حتی همین امسال یک بازی عینا شبیه به آن داشتیم که حتی نصف فضای مرده هم خوب نبود، در نتیجه روی این بازسازی الکترونیک آرتز حساب کرده‌ایم و آن‌طور که از تریلرها دیده‌ایم، با یک بازسازی وفادار به نسخه‌ی اصلی و بسیار خوب طرف هستیم. بازی از پایه و اساس دوباره ساخته شده است و فقط هم گرافیک بهتر نشده است، بلکه طراحی گیم‌پلی و هیولاها و مراحل هم دست‌خوش تغییراتی شده که امیدواریم منجر به بهتر شدن این نسخه‌ی جدید در مقایسه با بازی اصلی شود.


۳۱ ژانویه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

SpongeBob Squarepants: The Cosmic Shake

تهیه‌کننده: THQ Nordic / سازنده: Purple Lamp Studios
سبک: سکوبازی اکشن
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، نینتندو سوییچ، کامپیوتر

 

اینکه باب اسفنجی بعد از دو دهه هنوز هم محبوبیت گذشته‌ی خود را دارد، آن هم در حالی که قسمت‌های جدیدش به خوبی قدیم نیستند، کمی جای تامل دارد، اما همین محبوبیت دوباره جمعی از بازی‌سازان را دور هم آورده است تا یک پلتفرمر جذاب و بانمک مثل گذشته از روی این سری بسازند. آخرین باری که یک بازی درست و درمان از باب اسفنجی ساخته شده به نسل پلی‌استیشن ۲ و بازی «مبارزه‌ای برای بیکینی باتم» بازمی‌گردد و بازی جدید «باب اسفنجی: لرزش کیهانی» (SpongeBob: The Cosmic Shake) هم قرار است جریان همان بازی قبلی را تکرار کند. قسمت‌های مختلف باب اسفنجی، از عصر حجر گرفته تا گرفتن گواهینامه و این‌ها همگی به مراحل مختلفی در بازی تبدیل شده‌اند و به نظر می‌رسد با یک سکوبازی اکشن عالی طرف هستیم.


۱۰ فوریه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۱

Hogwarts Legacy

تهیه‌کننده: Warner Bros. Games / سازنده: Avalanche Software
سبک: نقش‌آفرینی اکشن
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر، (پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، سوییچ: چند ماه بعد)

 

«میراث هاگوارتز» (Hogwarts Legacy) قرار است بهترین و کامل‌ترین تجربه‌ی ویدیوگیمی از دنیای هری پاتر را فراهم کند. با یک بازی بسیار بزرگ حول مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز طرف هستیم که طی آن به عنوان یک دانش‌آموز به این مدرسه می‌رویم و قصه‌ای بلند و بالا را همراه مجموعه‌ای از فعالیت‌ها که از دنیای جادویی هری پاتر انتظار داریم، دنبال می‌کنیم. میراث هاگوارتز در سبک نقش‌آفرینی ساخته شده است و این موضوع نه در ساختار و روند کلی بازی بلکه حتی در داستان هم اعمال شده است. برای خود یک جادوگر می‌سازید، او را به کلاس‌های مختلف هاگوارتز می‌برید و توانایی‌ها و مهارت‌هایش را پیشرفت می‌دهید و در طول داستان هم تصمیم‌های مختلفی می‌گیرید تا روند را به شکلی که می‌خواهید جلو ببرید. با این حال، شاید جذاب‌ترین بخش بازی ساخت کامل دنیای جادویی هاگوارتز و قرار دادن جزییات مختلف در آن باشد؛ موضوعی که بیش از هر چیز تجربه و گشت و گذار در این دنیا را لذت‌بخش می‌کند.


۱۷ فوریه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۱

Wild Hearts

تهیه‌کننده: Electronic Arts / سازنده: Koei Tecmo
سبک: اکشن سوم شخص
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

شکارچی هیولا یا همان مانستر هانتر پرفروش‌ترین بازی کپ‌کام است؛ طوری که حتی با اختلاف از رزیدنت اویل هم پیشی گرفته است. در نتیجه دور از ذهن نیست که شرکت‌های دیگر هم بخواهند سهمی از این مخاطب بزرگ داشته باشند. الکترونیک آرتز هم به لیست شرکت‌هایی پیوسته که می‌خواهند مانستر هانتر خودشان را داشته باشند، اما این نکته را هم در نظر گرفته که خودشان عمرا نمی‌توانند یک بازی در سبک مانستر هانتر بسازند و در همین راستا هم از یک استودیوی ژاپنی کمک گرفته است. بازی «قلب‌های وحشی» (Wild Hearts) از بیخ و بن یک مانستر هانتر است و تمام و کمال همان روند را دارند. با این حال، بر و بچه‌های کوئی تکمو تلاش کرده‌اند تا با اضافه کردن یک سیستم ساخت و ساز حین مبارزات (که بی‌شباهت به ساخت و ساز فورتنایت نیست) خودشان را متفاوت کنند. با این حال، اینکه آیا قلب‌های وحشی توانایی رقابت با مانستر هانتر را دارد، از همین حالا مشخص است: نه.


۲۱ فوریه / ۲ اسفند ۱۴۰۱

Like a Dragon: Ishin

تهیه‌کننده: SEGA / سازنده: Ryu ga Gotoku Studio
سبک: اکشن ماجراجویی
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

«یاکوزا ایشین» یا به عبارتی «مثل یک اژدها: ایشین» (Like a Dragon: Ishin) یکی از بازی‌های فرعی و نسبتا قدیمی در سری یاکوزاست؛ طوری که عرضه‌ی آن به پلی‌استیشن ۳ و حدودا ده سال پیش بازمی‌گردد. بازی شخصیت‌های معروف و محبوب سری یاکوزا را به ژاپن دوره‌ی فئودال می‌برد و در قصه‌ای سامورایی-طور قرار می‌دهد؛ یعنی اساسا همان بازیگران اصلی یاکوزا و همان شخصیت‌ها که در بازی دیده‌ایم، با اسم‌هایی متفاوت در قصه‌ای که ربطی به سری اصلی ندارد جای گرفته‌اند. یاکوزا ایشین هرگز خارج از ژاپن عرضه نشده بود و سگا حالا تصمیم گرفته است تا نه تنها بازی را ترجمه و خارج از ژاپن عرضه کند، بلکه اساسا آن را از نو بسازد. بازی مثل یک اژدها: ایشین دوباره روی موتورپایه‌ی آنریل انجین و با گرافیکی بارها بالاتر از نسخه‌ی اصلی بازسازی شده و حتی عناصر گیم‌پلی و داستانی جدیدی دارد. با توجه به اینکه یاکوزا ایشین از نظر داستانی ارتباطی با سری اصلی ندارد، حتی اگر یاکوزا بازی نمی‌کنید، ولی بازی اکشن ژاپنی-طور دوست دارید، ایشین را در لیست خود بگذارید.


۲۱ فوریه / ۲ اسفند ۱۴۰۱

Atomic Heart

تهیه‌کننده: Focus Entertainment / سازنده: Mundfish
سبک: اکشن اول شخص
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

سال‌هاست که بازی «قلب اتمی» را در قالب ویدیوها و تصاویر بسیار خوب می‌بینیم؛ ویدیوهایی که از چند سال پیش گرافیک عالی بازی و گیم‌پلی بایوشاک-طور آن را به نمایش می‌گذاشتند. بالاخره و بعد از سال‌ها قرار است این بازی روسی که ظاهرا ساختش چند باری لغو و کنسل شده و دوباره مراحل توسعه‌اش را از سر گرفته‌اند، عرضه شود. بازی یک اکشن اول شخص داستان-محور است و همانطور که گفتیم، روندی کاملا بایوشاک-طور دارد. شخصیت اصلی دستکشی به دست دارد و می‌تواند از قدرت‌هایی مثل یخ زدن، تکان دادن اشیا یا برق روی محیط و دشمنان استفاده کند. ساخت و ساز سلاح‌های مختلف و ارتقای قدرت‌های شخصیت اصلی هم بخشی از بازی است تا کاملا شبیه به بایوشاک شود. گرافیک عالی و کارگردانی هنری بسیار خوب را هم در کنار گیم‌پلی‌اش بگذاریم، کم و بیش می‌توانیم این احتمال را بدهیم که بازی خوب است. مگر اینکه نسخه‌ی نهایی از زمین تا آسمان با آنچه نشان داده‌اند فرق کند.


۲۳ فوریه / ۴ اسفند ۱۴۰۱

Company of Heroes 3

تهیه‌کننده: SEGA / سازنده: Relic Entertainment
سبک: استراتژی
پلتفرم‌ها: کامپیوتر، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری

 

دقیقا ده سال پس از عرضه‌ی شماره‌ی قبلی سری بازی‌های «جوخه‌ی قهرمانان» قرار است شاهد عرضه‌ی سومین شماره‌ی آن باشیم و سازندگان این سری بازی‌ها هم برای ساخت «جوخه‌ی قهرمانان ۳» (Company of Heroes 3) از هیچ نظر کم نگذاشته‌اند و از همه لحاظ بازی را پیشرفت داده‌اند. جوخه‌ی قهرمانان ۳ از تعریف قصه‌های تکراری و همیشگی پرهیز می‌کند و سراغ دو جبهه‌ی کمتر دیده شده از جنگ جهانی دوم می‌رود. بازی دو کمپین ایتالیا و آفریقای شمالی دارد که بازی‌کننده‌ها در آن‌ها به ترتیب نقش نیروهای متفقین و متحدین را برعهده می‌گیرند. تغییر بزرگی که جوخه‌ی قهرمانان ۳ به این سری می‌آورد، امکان متوقف کردن بازی و ارسال تعداد زیادی فرمان مختلف است که پس از ادامه‌ی آن، این فرمان‌ها اجرا می‌شوند. همین تغییر، که بدون شک نتیجه‌ی اضافه شدن مکانیک‌های متعددی است که نیازمند برنامه‌ریزی بیشتری دارند، به‌طور کلی روند بازی را دگرگون می‌کند.


۲۴ فوریه / ۵ اسفند ۱۴۰۱

Octopath Traveler II

تهیه‌کننده: Square Enix / سازنده: Square Enix
سبک: نقش‌آفرینی ژاپنی
پلتفرم‌ها: نینتندو سوییچ، پلی‌استیشن ۴، کامپیوتر

«مسافر هشت جهته» (Octopath Traveler) چند سال پیش با ارایه‌ی شگفت‌انگیزی از یک نقش‌آفرینی ژاپنی کلاسیک، آن هم به شکلی که تمام کلیشه‌های این سبک بازی‌ها را به‌درستی رعایت می‌کند و در عین حال هم سبک و سیاقی مدرن دارد، بین طرفداران این سبک سر و صدایی به راه انداخت و کاملا انتظار می‌رفت که اسکوئر انیکس بخواهد دنباله‌ای از بازی بسازد و آن را به مجموعه‌ای بزرگ تبدیل کند. بازی Octopath Traveler II مثل قسمت نخست و همانطور که از نامش پیداست، باز هم هشت شخصیت اصلی دارد که هر کدام یک خط داستانی مجزا را دنبال می‌کنند. این بار با یک سیستم روز و شب طرف هستیم که به‌طور کلی روند پیشرفت کوئست‌ها را تغییر می‌دهد و از طرفی هم مبارزات هم عمیق‌تر شده‌اند و حالا یک سیستم حرکات ویژه مثل فاینال فانتزی‌های قدیمی دارند. مهم‌تر از همه، گرافیک پیکسلی دوبعدی اما مدرن بازی، از قسمت اول هم زیباتر شده است؛ گرافیکی که در اولین نگاه بیش از هر بخش دیگری از بازی جلب توجه می‌کند.


۲۸ فوریه / ۹ اسفند ۱۴۰۱

Destiny 2: Lightfall

تهیه‌کننده: Bungie / سازنده: Bungie
سبک: اکشن اول شخص
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

پشتیبانی بلند و بالای بانجی از اکشن اول شخص آنلاین خود با قوت ادامه دارد و بسته‌ی الحاقی جدید دستینی ۲ به نام «لایت‌فال» (Lightfall) قرار است حتی بزرگتر از بسته‌های الحاقی قبلی، تغییرات و مراحلی تازه را به بازی بیاورد. مثل همیشه می‌توان انتظار داشت تا در قالب این بسته‌ی الحاقی جدید، یک مکان جدید، کلاس جدید و سلاح‌ها و زره‌های تازه به بازی بیایند. با این حال، سازندگان دستینی این بار برای لایت‌فال سنگ تمام گذاشته‌اند و منطقه‌ی جدیدی که در سیاره‌ی نپتون به بازی اضافه می‌شود، یک شهر سایبرپانکی بزرگ و زیبا را در خود جای داده است؛ شهری که مثل آن را تا به حال در دستینی ندیده‌ایم. کارگردانی هنری بروبچه‌های بانجی مثل همیشه بی‌نقص است و لایت‌فال بیش از هر چیز از نظر هنری می‌درخشد. دستینی ۲ هنوز هم کم و بیش زنده است و با اطمینان می‌گوییم که لایت‌فال هم به خوبی این تجربه‌ی آنلاین عالی را بالاتر خواهد برد.


۳ مارس / ۱۲ اسفند ۱۴۰۱

Wo Long: Fallen Dynasty

تهیه‌کننده: Koei Tecmo / سازنده: Team Ninja
سبک: نقش‌آفرینی اکشن
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

بر و بچه‌های «تیم نینجا» که دو دهه‌ای به ساخت سخت‌ترین بازی‌های اکشن تاریخ معروف بودند، بالاخره سبک خود را طوری تغییر داده‌اند که به مذاق گیمر امروزی هم خوش می‌آید؛ اتفاقی که به لطف دارک سولز محقق شده است. تیم نینجا چند سال پیش سبک اکشن سخت و سیستم مبارزات پیچیده و عمیق خود را با ساختار نقش‌آفرینی دارک سولز-طور ادغام کرد و نتیجه‌ی نهایی، یکی از بهترین بازی‌های اکشن تاریخ بود. بازی «وولانگ: سلحشوری سقوط کرده» هم روندی مشابه را دنبال می‌کند و سبک سولزلایک را به چین باستان می‌برد. با این حال، برخلاف نیوه که بازی‌کننده را در نقش یک سامورایی قرار می‌داد، یک سامورایی که سبک مبارزه‌ای تاکتیکی و نسبتا آرام داشت، در وولانگ با یک سیستم مبارزه‌ی سریع‌تر و روندی متفاوت روبرو هستیم، اما نهایتا انتظار تغییر بزرگی را در ساختار کلی بازی و مراحل نداشته باشید.


۳ مارس / ۱۲ اسفند ۱۴۰۱

The Last of Us Part I

تهیه‌کننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Naughty Dog
سبک: اکشن ماجراجویی
پلتفرم‌ها: کامپیوتر

 

ده سال پس از عرضه‌ی نسخه‌ی اصلی و اولین قسمت بازی معروف «آخرین ما» (The Last of Us)، این بازی قرار است روی پلتفرم کامپیوتر عرضه شود. با این حال، گیمرهای کامپیوتر نسخه‌ی بازسازی شده و بهتر لست آو آس را دریافت می‌کنند که اخیرا روی پلی‌استیشن ۵ عرضه شد و بازی را از نظر گرافیکی کاملا دگرگون می‌کند. درباره‌ی لست آو آس و گیم‌پلی و روندش حرف تازه‌ای نمی‌توان زد، جز اینکه متاسفانه بازی از نظر روند و مخصوصا پس از عرضه‌ی قسمت دوم کم و بیش قدیمی شده است و حتی این بازسازی جدید هم که به نام The Last of Us Part I عرضه شده، نتوانسته برای بهبود این موضوع کاری کند و هیچ دستی به طراحی مراحل و گیم‌پلی بازی نمی‌زند. با تمام این اوصاف، گیم‌پلی لست آو آس هنوز هم می‌تواند لذت‌بخش باشد، مخصوصا که داستان و شخصیت‌پردازی و انیمیشن‌ها و گرافیک و موسیقی و اساسا تمام بخش‌هایش با بالاترین سطح از کیفیت ارایه می‌شوند.


۹ مارس / ۱۸ اسفند ۱۴۰۱

Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse

تهیه‌کننده: Koei Tecmo / سازنده: Koei Tecmo
سبک: ماجراجویی ترسناک
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر، نینتندو سوییچ

 

سری بازی‌های «قاب مرگبار» (Fatal Frame) از محبوب‌ترین و بزرگترین بازی‌های ترسناک دوره‌ی پلی‌استیشن ۲ بودند، اما این محبوبیت در نسل‌های بعد ادامه پیدا نکرد؛ طوری که قسمت چهارم این سری بازی‌ها که برای کنسول نینتندو وی عرضه شده بود، هیچ وقت ترجمه نشد و به خارج از ژاپن راه پیدا نکرد. پس از بیش از پانزده سال، شرکت بازی‌سازی کوئی تکمو تصمیم گرفته است تا قاب مرگبار ۴ را رسما ترجمه و روی تمام پلتفرم‌ها عرضه کند. این بازی تغییر بزرگی را به سری آورد و به‌طور کلی روند آن را تغییر داد؛ طوری که دیگر خبری از دوربین ثابت کلاسیک نبود و با یک دوربین سوم شخص مدرن و سیستم نشانه‌گیری تازه‌ای روبرو شدیم. نسخه‌ی بازسازی شده‌ی جدید همچنین گرافیک بالاتر و محتوای بیشتری دارد. آن زمان که بازی عرضه شد، گیمرهایی که ژاپنی بلند بودند چپ و راست از قصه‌ی قاب مرگبار ۴ تعریف کردند و ما هم بالاخره می‌توانیم بفهمیم که آیا راست می‌گفتند یا نه.


۱۷ مارس / ۲۶ اسفند ۱۴۰۱

Star Wars Jedi: Survivor

تهیه‌کننده: Electronic Arts / سازنده: Respawn Entertainment
سبک: اکشن ماجراجویی
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

الکترونیک آرتز پس از نزدیک یک دهه در اختیار داشتن حقوق ساخت بازی از روی جنگ ستارگان، بالاخره یک بازی درست و درمان در قالب «جدای: محفل سقوط کرده» (Jedi Fallen Order) در اختیار طرفداران این سری بزرگ داد. این بازی تک‌نفره‌ی اکشن، که ساختش از سمت الکترونیک آرتز بعید بود، آن‌قدر فروخت و موفق شد که شک نداشتیم دنباله‌اش به‌زودی ساخته و عرضه می‌شود. «جدای: نجات یافته» (Jedi Survivor) هم دنباله‌ای مستقیم بر بازی قبلی است و انتظار پیشرفت گیم‌پلی عجیب و غریبی را از آن نداریم. قرار است «کل»، نقش اصلی بازی، مجموعه‌ای حرکات جدید داشته باشد و مبارزات نسبت به قسمت نخست عمیق‌تر شوند؛ حرکاتی از حالت‌های جدید به‌دست گرفتن شمشیر نوری گرفته تا قدرت‌های فورس بیشتر.


۲۴ مارس / ۴ فروردین ۱۴۰۱

Resident Evil 4

تهیه‌کننده: Capcom / سازنده: Capcom
سبک: اکشن ماجراجویی
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

بازسازی‌های کپ‌کام از رزیدنت اویل‌های قدیمی آن‌قدر خوب از آب درآمده‌اند که حتی اگر هم بخواهیم از کپ‌کام دلیل بازسازی و عرضه‌ی دوباره‌ی «رزیدنت اویل ۴» را به عنوان یک بازی بی‌نقص که نیازی به پیشرفت و تغییر ندارد، بپرسیم، باز هم سکوت می‌کنیم و منتظر تجربه‌ی این بازسازی‌های می‌نشینیم. همانطور که گفتیم، رزیدنت اویل ۴ به‌خودی خود آن‌قدر خوب و بی‌نقص و پراهمیت است که نیازی به پیشرفت و بازسازی ندارد، در نتیجه انتظار داشتیم تا آنچه قرار است به اسم بازسازی رزیدنت اویل ۴ به ما ارایه شود، کاملا چیز جدیدی باشد، ضمن اینکه عناصری آشنا و مهم از نسخه‌ی اصلی را هم در خود دارد. کپ‌کام هم عینا این رویه را در ساخت این بازسازی دنبال کرده است. با توجه به آنچه از بازسازی رزیدنت اویل ۴ دیده‌ایم، به جرات می‌گوییم که بازی احتمالا از همه نظر عالی است و قرار هم نیست آن را با نسخه‌ی اصلی مقایسه کنیم، بلکه به عنوان یک بازی جدید و تعریفی دوباره از داستان رزیدنت اویل ۴ در نظرش خواهیم گرفت.


۴ آوریل / ۱۵ فروردین ۱۴۰۲

GrimGrimoire Once More

تهیه‌کننده: Atlus / سازنده: Vanillaware
سبک: استراتژی
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، کامپیوتر

 

استودیوی بازی‌سازی «وانیلاور» (Vanillaware) یکی اخیرا با بازی جدیدش به نام «۱۳ سنتینل» حسابی سر و صدا به پا کرده، اما بد نیست بدانید که این استودیو از دو دهه‌ی پیش مشغول ساخت تجربه‌های بزرگ دوبعدی و شگفت‌انگیز در سبک‌های مختلف بوده است. «۱۳ سنتینل» ادغامی از یک استراتژی نوبتی و یک رمان تعاملی است، «تاج اژدها» یک نقش‌آفرینی اکشن عالی و «گوی اودین» هم یک سکوبازی اکشن بی‌نقص. همه‌ی این بازی‌ها هم به زیباترین شکل ممکن با سبک گرافیکی دوبعدی ساخته شده‌اند. این استودیو حتی یک استراتزی هم‌زمان به نام «کتاب جادوی گریم» (GrimGrimore) ساخته که آن هم تمام و کمال سبک دوبعدی زیبای همیشگی‌شان را حفظ می‌کند و این بازی قرار است در قالب نسخه‌ای بروزرسانی شده، روی پلتفرم‌های مدرن عرضه شود. بازی یک مدرسه‌ی جادوگری بزرگ پر از شخصیت‌های مختلف را در خود جای داده که در آن به گرفتن نیروهای بیشتر و ساخت و ساز و ارتقا مشغول می‌شوید و سپس به مبارزه با هیولاهای مختلف می‌روید.


۲۸ آوریل / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

Dead Island 2

تهیه‌کننده: Deep Silver / سازنده: Dambuster Studios
سبک: اکشن اول شخص، ماجراجویی اکشن
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

اینکه بالاخره قرار است عرضه‌ی «جزیره‌ی مردگان ۲» (Dead Island 2) را ببینیم، خود اتفاق غریبی است. بازی از زمان رونمایی‌اش بیش از ده سال پیش، تا به حال بین سه استودیوی مختلف دست به دست شده تا بالاخره به نقطه‌ی فعلی رسیده و قرار است عرضه شود. قسمت نخست جزیره‌ی مردگان یک زامبی‌کشی جهان‌باز سرگرم‌کننده بود و قسمت دوم هم قرار است همان روند را ادامه دهد؛ یعنی انتظار تغییرات یا جهش بزرگی را نداشته باشید. نقشه‌ای بزرگ برگرفگته از لس آنجلس مقابل‌تان گذاشته می‌شود که گوشه و کنارش پر است از شخصیت‌های مختلف و آن‌ها هم به شما ماموریت می‌دهند تا به نقطه‌ای بروید و آن را از زامبی‌ها خالی کنید. اساسا همه چیز جزیره‌ی مردگان ۲ لذت بردن از کشتن زامبی‌ها با سلاح‌ها و به شکل‌های مختلف است و امیدواریم این یک بخش را خوب از آب در آورده باشند.


۱۲ می / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

تهیه‌کننده: Nintendo / سازنده: Nintendo
سبک: اکشن ماجراجویی
پلتفرم‌ها: نینتندو سوییچ

 

سطح انتظارات برای دنباله‌ی «افسانه‌ی زلدا: نفس وحش» به‌قدری بالاست، که نمی‌دانیم نینتندو و تیم سازنده‌ی زلدا چگونه می‌خواهند به آن‌ها پاسخ دهند. افسانه‌ی زلدا: نفس وحش (The Legend of Zelda: Breath of the Wild) چند سالی بیشتر عمر ندارد و در محافل مختلف ویدیوگیمی، معمولا از آن به‌عنوان بهترین بازی تاریخ یاد می‌شود. حالا نینتندو تصمیم گرفته است تا برخلاف کاری که همیشه انجام می‌دهد، یک زلدای متفاوت و جدید نسازد، بلکه زلدای بعدی را به‌عنوان دنباله‌ای مستقیم بر نفس وحش توسعه دهد. با همان نقشه و داستان طرف هستیم، که صد البته از همه لحاظ گسترش و تغییر پیدا کرده و حتی زیر زمین و آسمان هم به آن اضافه شده و از طرف دیگر هم «لینک»، شخصیت اصلی بازی، بسیاری از مهارت‌های خود از نفس وحش را هنوز هم در اختیار دارد. «افسانه‌ی زلدا: اشک‌های امپراطوری» احتمالا زمین بازی جدیدی برای نینتندو است تا در آن همه جور مکانیک گیم‌پلی و طراحی مرحله‌ی مختلف را به بهترین شکل بگنجاند که اگر این کار را بکند، می‌تواند حتی از نفس وحش یا به عبارتی همان بهترین بازی تاریخ هم پیشی بگیرد.


۲۶ می / ۵ خرداد ۱۴۰۲

Suicide Squad: Kill the Justice League

تهیه‌کننده: Warner Bros. Games / سازنده: Rocksteady Studios
سبک: اکشن سوم شخص
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

اغراق نکرده‌ایم اگر از سه‌گانه‌ی «بتمن آرکام» به عنوان بهترین بازی‌های ابرقهرمانی یاد کنیم. داستان این سه‌گانه، ساخته‌ی استودیوی بازی سازی «راک‌استدی»، قرار است در بازی جدیدشان به نام «جوخه‌ی خودکشی: لیگ عدالت را بکشید» (Suicide Squad: Kill the Justice League) ادامه پیدا کند. با این حال، بازی رویه‌ای کاملا متفاوت در مقایسه با بتمن‌ها دارد. نه‌تنها این بار به جای قهرمان‌ها در نقش ضدقهرمان‌ها بازی می‌کنیم، بلکه ساختار اکشن ماجراجویی بازی‌های آرکام جای خود را به یک تیراندازی سوم‌شخص کاملا اکشن داده است. صد البته که ساخت یک بازی با طراحی دقیق در حد و اندازه‌ی بتمن آرکام، در قالب یک گیم‌پلی چند نفره چندان هم ممکن نیست و متاسفانه بازی Suicide Squad پیش از هر چیز مطمئن شده است تا عناصر چند نفره و قابلیت‌های بازی‌های آنلاین را هم در خود داشته باشد. با این حال بازی آنلاین محض نیست و می‌توان آن را آفلاین و تک نفره هم بازی کرد. حتی اگر از گیم‌پلی اطمینان نداشته باشیم، از توانایی نوشتن و کارگردانی سازندگان بتمن آرکام مطمئن هستیم و می‌دانیم که بازی Suicide Squad حداقل در این بخش راضی‌مان خواهد کرد.


۲ ژوئن / ۱۲ خرداد ۱۴۰۲

Street Fighter 6

تهیه‌کننده: Capcom / سازنده: Capcom
سبک: مبارزه‌ای
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

از استریت فایتر ۶ تا به حال ساعت‌ها گیم‌پلی دیده‌ایم، با بخش‌های مختلف آن آشنا شده‌ایم و مهم‌تر از همه، در قالب دو دمو بازی را تجربه کرده‌ایم و بازی نیامده، به جرات این را می‌گوییم: استریت فایتر ۶ از همین حالا یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای تاریخ است. استریت فایتر ۴ حدود پانزده سال پیش جان تازه‌ای به بازی‌های مبارزه‌ای داد، اما شماره‌ی بعدی آن به‌قدری بد بود که کپ‌کام می‌خواهد ضربه‌ی بزرگی که آن بازی به مجموعه زد را از همه نظر در استریت فایتر ۶ جبران کند. گیم‌پلی استریت فایتر ۶ خلاقانه، تازه و در عین حال نزدیک به شماره‌های کلاسیک مجموعه است، کارگردانی هنری بازی بی‌نقص است و بازطراحی شخصیت‌ها به بهترین شکل ممکن انجام شده و استریت فایتر ۶ که هنوز نیامده، در مقایسه با خیلی از بازی‌های مبارزه‌ای بازار محتوای بیشتری را در خود جای داده است. چه بازی مبارزه‌ای دوست دارید و چه نه، استریت فایتر ۶ را در لیست خود بگذارید و روزی سراغش روید.


۶ ژوئن / ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

Diablo IV

تهیه‌کننده: Blizzard Entertainment / سازنده: Blizzard Entertainment
سبک: نقش‌آفرینی اکشن
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

دیابلو ۴ باید موفق شود، وگرنه بلیزارد از همه نظر در خطر خواهد افتاد. بلیزارد، به عنوان یکی از بزرگترین کمپانی‌های بازی‌سازی دنیا که روزی با وارکرفت، استارکرفت و دیابلو جولان می‌داد، سال‌هاست که هیچ خروجی درست و درمانی نداشته، روز‌به‌روز مخاطب بیشتری از بازی‌هایش را از دست می‌دهد و شرکت مالکش یعنی اکتیویژن هم به هیچ وجه از این وضع راضی نیست. اورواچ ۲ قرار بود حال و روزشان را کمی بهبود دهد که نتوانست و حالا همه چیز بلیزارد وابسته به دیابلو ۴ است و این شرکت هم که تمام و کمال تلاش خود را کرده تا این بازی، بازگشت به ریشه‌ها برای بلیزارد باشد. دیابلو ۴ شبیه به دیابلو ۲ طراحی شده، آن هم چه از نظر گیم‌پلی و چه از لحاظ کارگردانی هنری، هر چند وقت یک بار از سوی طرفداران مورد بررسی قرار داده می‌شود که کسی ناراحت نشود و بازی همه را راضی نگه دارد و در آخر هم یک بازی آنلاین با شخصی‌سازی و حالت‌های PvP و PvE است و می‌خواهد تعداد زیادی عناصر بازی‌های سرویس-محور را هم در خود داشته باشد. امیدواریم این آش شله قلم‌کار بلیزارد خوب از آب در بیاید.


۲۲ ژوئن / ۱ تیر ۱۴۰۲

Final Fantasy XVI

تهیه‌کننده: Square Enix / سازنده: Square Enix
سبک: نقش‌آفرینی اکشن
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۵

 

سری بازی‌های فاینال فانتزی از شماره‌ی ششم به بعد، توسط تیم‌های مختلفی طراحی شدند و هر تیم هم دیدگاه متفاوتی را به این سری معرفی کرده، اما کم و بیش می‌توانیم بازی‌های فاینال فانتزی را به دو دسته‌ی «فانتزی مدرن» و «فانتری محض» تقسیم‌بندی کنیم. احتمالا می‌توانید حدس بزنید که فانتزی مدرن، بیشتر شبیه به شماره‌ی هفت و هشت و سیزده است و در خود ماشین و تکنولوژی‌های مدرن دارد و شخصیت‌هایش مد روز می‌پوشند و فانتزی محض، شبیه به شماره‌های کلاسیک و قدیمی‌تر و شماره‌ی نه و دوازده و چهارده، که ارک‌ها و گابلین‌ها و اژدهایان و قلعه‌های بزرگ را در خود جای داده است. فاینال فانتزی ۱۶، در دسته‌ی دوم می‌گنجد و یک فاینال فانتزی کلاسیک است. با این حال، هر قدر بازی از نظر دنیاسازی و قصه‌گویی کلاسیک شده، گیم‌پلی‌اش به سمت بازی‌های مدرن حرکت کرده است؛ طوری که با یک نقش‌آفرینی اکشن طرف هستیم. فاینال فانتزی ۱۶ را تیمی متشکل از تهیه‌کنندگان، نویسندگان و طراحان فاینال فانتزی ۱۴ می‌سازند و در نتیجه باید منتظر مبارزات بزرگ سرزمین‌ها و درگیری‌های سیاسی و داستانی عالی باشید.


۲۰۲۳ میلادی / ۱۴۰۲

Alan Wake 2

تهیه‌کننده: Epic Games / سازنده: Remedy Entertainment
سبک: ماجراجویی ترسناک
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

آن‌طور که استودیوی رمدی قول داده است، دنباله‌ای آلن ویک قرار است تا پایان سال ۲۰۲۳ وارد بازار شود؛ حتی با اینکه تا به حال یک گیم‌پلی هم از آن ندیده‌ایم. به عنوان یکی از محبوب‌ترین و بهترین بازی‌های ترسناک تاریخ بازی‌های ویدیویی، انتظارات برای آلن ویک ۲ بالاست، اما کم و بیش به رمدی و توانایی آن‌ها در طراحی گیم‌پلی و قصه‌گویی اعتماد داریم. اطلاعاتی از آلن ویک ۲ در دسترس نیست، جز اینکه بازی دنباله‌ای مستقیم بر آلن ویک است و اتفاقاتی که برای شخصیت اصلی آن در «کنترل» افتاد هم پیش‌زمینه‌ای برای آغاز آلن ویک ۲ خواهد بود. استودیوی رمدی گفته که آلن ویک ۲ یک بازی ترسناک محض خواهد بود و از نظر روند، شباهتی به قسمت نخست که یک بازی اکشن ترسناک است نخواهد داشت. آلن ویک ۲ هم‌چنین مشخصا برای کنسول‌های نسل جدید ساخته می‌شود و با توجه به آنچه از کنترل دیدیم، انتظارات داریم با یکی از باکیفیت‌ترین بازی‌های نسل طرف باشیم.


۲۰۲۳ میلادی / ۱۴۰۲

Baldur’s Gate III

تهیه‌کننده: Larian Studios / سازنده: Larian Studios
سبک: نقش‌آفرینی
پلتفرم‌ها: کامپیوتر

 

دو دهه‌ای از عرضه‌ی آخرین شماره‌ی سری بازی‌های «دروازه‌های بالدور» می‌گذرد و در سال جدید میلادی شاهد عرضه‌ی دنباله‌ای بر این مجموعه‌ی نقش‌آفرینی کلاسیک خواهیم بود. مشخصا خبری از سازندگان اصلی نیست، که اکثرشان پیرمردهایی هستند که حتی دیگر بازی نمی‌سازند، اما بهترین استودیوی بازی‌سازی که امروزه مشغول ساخت نقش‌آفرینی‌های کلاسیک است، یعنی سازندگان «دیوینیتی»، وظیفه‌ی ساخت «دروازه‌های بالدور ۳» (Baldur’s Gate III) را برعهده گرفته‌اند. دروازه‌های بالدور ۳ بر پایه‌ی قوانین «سیاهچاله‌ها و اژدهایان» (Dungeons and Dragons) ساخته می‌شود و تلاش شده است تا بازی نزدیک‌ترین تجربه به یک نقش‌آفرینی رومیزی را تداعی کند؛ یعنی اینکه بازی‌کننده‌ها بتوانند کارهای بی‌شماری را در مبارزات و حین بازی انجام دهند. با توجه به آنچه از دروازه‌های بالدور ۳ دیده‌ایم، مخصوصا که بازی دموهای متعدد و بزرگی داشته است، شک نداریم که با یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ طرف هستیم.


۲۰۲۳ میلادی / ۱۴۰۲

Amnesia: The Bunker

تهیه‌کننده: Frictional Games / سازنده: Frictional Games
سبک: ماجراجویی ترسناک
پلتفرم‌ها: کامپیوتر، پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری

 

قسمت جدید سری بازی‌های «فراموشی» توسط سازندگان اصلی این مجموعه در دست ساخت است و عرضه‌اش برای سال جدید میلادی در نظر گرفته شده. از نظر روند، بازی «فراموشی: سنگر» (Amnesia: The Bunker) قرار است بسیار شبیه به همان نسخه‌ی اصلی فراموشی باشد؛ یعنی پازل‌هایی که با استفاده از آیتم‌های مختلف حل می‌شوند و معماهایی که نیازمند تکان دادن و حمل اشیای مختلف در محیط و جایگزاری درست آن‌ها هستند. مثل همان فراموشی و هم‌چنین «سوما» (SOMA)، بازی قبلی سازندگان فراموشی، یک موجود در همه حال دنبال شخصیت اصلی است و قدم به قدم، تنش بسیاری در بازی وجود دارد. بازی داستانی در جنگ جهانی اول تعریف می‌کند و کشف راز پشت اتفاقات و اینکه چه بلایی سر سربازان آمده هم بخشی از بازی است. بازی کردن فراموشی و سوما به‌خاطر حجم وحشتی که ارایه می‌کند، تجربه‌ای بسیار سخت و ناممکن است و گفته شده که این قسمت جدید ترسناک‌ترین ساخته‌ی استودیوی «فریکشنال گیمز» است، در نتیجه نمی‌دانیم آیا توانایی بازی کردنش را داریم یا نه.


۲۰۲۳ میلادی / ۱۴۰۲

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

تهیه‌کننده: CD Projekt / سازنده: CD Projekt RED
سبک: نقش‌آفرینی اکشن
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

قبل از هر چیز بگذارید این اطمینان را بهتان بدهیم که سایبرپانک ۲۰۷۷ کاملا درست شده است؛ یعنی اگر از تجربه‌های علمی‌تخیلی شبیه به دوس اکس خوش‌تان می‌آید، همین حالا هم می‌توانید سراغ سایبرپانک ۲۰۷۷ بروید و با یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های اکشن چند سال اخیر روبرو شوید. با این حال، می‌توانید کمی بیشتر هم صبر کنید و این بازی را با بسته‌ی الحاقی بزرگش به نام «شبح آزادی» تجربه کنید. این بسته‌ی الحاقی قرار است داستان سایبرپانک ۲۰۷۷ را از همه نظر گسترش دهد، نقشه‌ی جدیدی به بازی اضافه کند و شخصیت‌های قبلی را (که نمی‌دانیم برخی از آن‌ها چگونه زنده هستند) دوباره به بازی برگرداند. حرکات جدید، کوئست‌های فرعی مختلف، گروه‌های تازه برای مبارزه و سلاح‌ها و پیشرفت‌های متعدد، بخشی از محتوای تازه ارایه شده در بسته‌ی الحاقی شبح آزادی (Phantom Liberty) هستند و امیدواریم پس از عرضه‌ی آن، سایبرپانک ۲۰۷۷ به ایده‌ی اصلی که سازندگان برای بازی در ذهن داشتند نزدیک شده باشد.


۲۰۲۳ میلادی / ۱۴۰۲

Final Fantasy VII Rebirth

تهیه‌کننده: Square Enix / سازنده: Square Enix
سبک: نقش‌آفرینی اکشن
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۵

 

روند بازسازی فاینال فانتزی ۷، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ، تازه شروع شده است. پس از عرضه‌ی قسمت نخست این بازسازی، که قرار است در قالب یک سه‌گانه عرضه شود، قسمت دوم آن به نام «فاینال فانتزی ۷ ریبرث» (Final Fantasy 7 Rebirth) برای عرضه در پایان سال جدید میلادی در نظر گرفته شده است. اطلاعاتی از بازی در دست نداریم، اما به راحتی می‌توانیم روند آن را پیش‌بینی کنیم. قسمت اول بازسازی فاینال فانتزی ۷ قصه‌ی بخش ابتدایی بازی اصلی را تعریف کرد که کاملا در یک شهر به نام «میدگار» اتفاق می‌افتد. پس از پایان این بخش، شخصیت‌های بازی از شهر خارج و وارد یک نقشه‌ی بزرگ می‌شوند و انتظار داریم فاینال فانتزی ۷ ریبرث هم با حفظ مکانیک‌ها، طراحی‌ها و تمام آنچه در قسمت نخست معرفی شده بودند، حال تبدیل به یک نقش‌آفرینی بزرگ با حجم بالایی از گشت و گذار شود. فاینال فانتزی ۷ ریمیک شگفت‌انگیز بود و تمام بخش‌های بازی اصلی را به شکلی گسترش‌یافته و بزرگتر ارایه می‌داد، در نتیجه با اشتیاق منتظر شنیدن ادامه‌ی قصه هستیم.


۲۰۲۳ میلادی / ۱۴۰۲

Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name

تهیه‌کننده: SEGA / سازنده: Ryu ga Gotoku Studio
سبک: اکشن ماجراجویی
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

پس از پایان داستان «کیریو کازوما»، شخصیت اصلی مجموعه بازی‌های «یاکوزا» در قسمت ششم این سری بازی‌ها، سازندگان این مجموعه تصمیم گرفتند تا او را در قسمت هفتم هم به شکلی متفاوت بازگردانند. با این حال، اینکه بین قسمت‌های ششم و هفتم چه اتفاقاتی برای کیریو کازوما روی داده، مشخص نبود. بازی‌ای جدید و فرعی به نام «یاکوزا گایدن: مردی که اسم خود را پاک کرد» مختص شخصیت اصلی سابق سری یاکوزا ساخته شده و این بازی قرار است بازگشتی به مکانیک‌ها و روند اصلی سری یاکوزا باشد. روند یاکوزا ۷ (و قسمت‌های بعدی مثل قسمت هشتم که در دست ساخت است) کاملا تغییر کرده و بازی‌ها تبدیل به نقش‌آفرینی‌های نوبتی بزرگ شده‌اند، اما «یاکوزا گایدن» که دوباره که دوباره کیریو کازوما را بازمی‌گرداند، می‌خواهد یک بازی سبک قدیم باشد و به طرفداران اجازه دهد تا همان کارهایی را که قدیم با شخصیت اصلی سابق مجموعه انجام می‌دادند، دوباره تکرار کنند.


۲۰۲۳ میلادی / ۱۴۰۲

Marvel’s Spider-Man 2

تهیه‌کننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Insomniac Games
سبک: اکشن ماجراجویی
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۵

 

یکی از بزرگترین بازی‌هایی که در سال ۲۰۲۳ منتظر عرضه‌اش نشسته‌ایم، دنباله‌ی اسپایدرمن شگفت‌انگیز پلی‌استیشن است. روند اسپایدرمن پلی‌استیشن به‌قدری سرگرم‌کننده و جذاب بود که حتی تجربه‌ی دوباره و تکراری آن در دنباله‌ی مستقلش یعنی «مایلز مورالس» هم خسته‌مان نکرد، اما انتظار داریم که اسپایدرمن ۲ حسابی پیشرفت و فرق کرده باشد و گیم‌پلی تازه و متفاوتی مقابل‌مان بگذارد. اسپایدرمن ۲ هم‌چنین کاملا مختص پلی‌استیشن ۵ ساخته می‌شود و منتظریم تا توانایی بالای اینسامنیاک گیمز در استفاده از این کنسول، که به‌خوبی در رچت و کلنک به تصویر کشیده شده بود، حتی در اسپایدرمن ۲ بییشتر و بهتر به نمایش گذاشته شود. تنها چیزی که از بازی می‌دانیم، حضور هر دو شخصیت «پیتر پارکر» و «مایلز مورالس» به عنوان قهرمانان بازی و حضور «ونوم» به عنوان یکی از آدم‌بدهای قصه است. فقط امیدواریم داستان تکراری پیتر تبدیل به ونوم می‌شود تا مایلز بخواهد او را نجات دهد را نشنویم.


۲۰۲۳ میلادی / ۱۴۰۲

S.T.A.L.K.E.R. 2

تهیه‌کننده: GSC Game World / سازنده: GSC Game World
سبک: اکشن اول شخص
پلتفرم‌ها: ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

ساخت استاکر ۲، به‌عنوان دنباله‌ای بزرگ برای مجموعه‌ای که با اتمسفر خاص خود تجربه‌ای تکرار نشدنی ارایه داده بود، قصه‌ای بلند و بالا دارد. توسعه‌ی استاکر ۲ بارها متوقف شده، بین تیم‌ها و سازنده‌های مختلف دست به دست شده تا نهایتا به شکل امروزی‌اش در بیاید. حتی قرار بود سال گذشته شاهد عرضه‌ی استاکر ۲ باشیم که جنگ اوکراین تمام برنامه‌های استودیوی اوکراینی سازنده‌ی بازی را برهم زد و ساخت بازی متوقف شد. با این حال، تیم سازنده‌ی بازی بیرون از اوکراین دوباره دور هم جمع شدند تا بازی را تمام کنند. استاکر ۲ تلاش کرده است تا از همه نظر بازی اصلی را گسترش دهد و در عین حال هم آن را واقع‌گرایانه‌تر و چالش‌برانگیزتر کند؛ فقط هم از گرافیک بسیار بالای بازی صحبت نمی‌کنیم و زنده ماندن و بقا در استاکر ۲، با مجموعه‌ای از مکانیک‌های متفاوت و جدید حسابی از قسمت‌های کلاسیک سخت‌تر است. استاکر ادغامی عجیب و عالی از یک اکشن اول شخص، نقش‌آفرینی و بازی ترسناک است و منتتظریم تا استاکر ۲ این ترکیب را به بهترین شکل ممکنش ارایه کند.


۲۰۲۳ میلادی / ۱۴۰۲

Starfield

تهیه‌کننده: Bethesda Softworks / سازنده: Bethesda Game Studios
سبک: نقش‌آفرینی
پلتفرم‌ها: ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

شرکت بازی‌سازی بتسدا را بیش از هر چیز با دو مجموعه‌ی نقش‌آفرینی بزرگ «الدر اسکرولز» و «فال‌آوت» می‌شناسیم؛ نقش‌آفرینی‌هایی که حجم زیادی از آزادی عمل را در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار می‌دهند و بر پایه‌ی گشت و گذار و انتخاب طراحی شده‌اند. این روند خاص و متفاوت نقش‌آفرینی‌های بتسدا قرار است در یک مجموعه‌ی نقش‌آفرینی بزرگ تازه، این بار با سبک و سیاق علمی‌تخیلی فضایی تکرار شود. «استارفیلد» (Starfield) ضمن حفظ المان‌های همیشگی نقش‌آفرینی‌های بتسدا، مثل نقشه‌ای باز پر از شهرها و شخصیت‌های مختلف، آزادی عمل در برخورد با تمام موقعیت‌ها و شخصیت‌ها و مجموعه‌ای از خطوط داستانی اصلی و فرعی، این بار در وسعتی بسیار گسترده‌تر و بین سیارات ارایه شوند. استارفیلد این ظرفیت را دارد تا حتی پای خود را فراتر از الدر اسکرولز و فال‌آوت بگذارد، اما به شرطی که بتسدا به همه‌ی قول‌هایی که داده است، عمل کند.


۲۰۲۳ میلادی / ۱۴۰۲

Skull and Bones

تهیه‌کننده: Ubisoft / سازنده: Ubisoft
سبک: اکشن چند نفره‌ی آنلاین
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر

 

از زمان رونمایی بازی «استخوان‌ها و جمجمه‌ها»، یوبی‌سافت تا به حال شش بار عرضه‌ی آن را عقب انداخته است؛ یعنی در نظر داشته باشید که بازی شش بار تاریخ دقیق عرضه داشته و عرضه‌ی بازی در آن تاریخ محقق نشده است. اینکه چرا بازی از بیخ و بن لغو نمی‌شود، سوالی است که نه‌تنها ذهن ما، بلکه شک نکنید ذهن سازندگانش را هم درگیر کرده است. پس از موفقیت وحشتناک «اساسینز کرید ۴: بلک فلگ»، یوبی‌سافت تصمیم گرفت تا یک بازی دزد دریایی محض بسازد و نتیجه‌اش «استخوان‌ها و جمجمه‌ها» (Skull and Bones) بود و از بازی با یک دموی گیم‌پلی رونمایی کرد، اما طولی نکشید تا بازی به یک تجربه‌ی آنلاین چند نفره تبدیل شد و در حال حاضر هم کسی نمی‌داند بازی اساسا چیست و می‌خواهد چه چیزی تحویل مخاطب خود دهد. تنها منتظر نشسته‌ایم تا بازی منتشر شود، بلکه دیگر اسمش را هم نشنویم.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار