اخبار فناوریکامپیوترلپ تاپ

رایانه قابل حمل گیمینگ GPD وین ۳ معرفی شد

به تازگی مشخص شده است یک رایانه شخصی که توسط بودجه‌های مردمی پشتیبانی می‌شود، طی ماه‌های آینده به بازار عرضه خواهد شد. GPD وین ۳ یک رایانه شخصی قابل حمل و گیمینگ با قیمت ۷۹۹ دلار به شمار می‌آید که علاوه بر اجرای ویندوز ۱۰ به یک دسته داخلی نیز مجهز شده است.

یک صفحه کلید کامل نیز زیر نمایشگر ۵.۵ اینچی ۷۲۰p این دستگاه موجود است که به صورت کشویی نمایان می‌شود. این دستگاه همان‌طور که اشاره شد دارای یک دسته بازی داخی شامل دو جوی‌استیک، چهار تریگر، یک پد جهت‌گیری و چهار دکمه معمولی است.

هوای مورد نیاز از قسمت پشت وارد و حرارت تولید شده از بالای دستگاه خارج می‌شود. این دستگاه درگاه USB-A، دکمه پاور، جک هدفون و میکروفون تعبیه شده نیز دارد. اگر نگاهی به قسمت زیرین GPD وین ۳ بیندازید، بلندگوهای آن را مشاهده خواهید کرد که در کنار یک پورت USB-C تاندربولت ۴ قرار گرفته‌اند. در نهایت به دو دکمه قابل شخصی‌سازی می‌رسیم که در پشت این رایانه قابل حمل قرار دارند و شما هنگام استفاده از آن‌ها می‌توانید از بازخورد لرزشی هم لذت ببرید.

ظاهراً طراحی سخت‌افزار این دستگاه از سری وایو VGN-UX شرکت سونی الهام گرفته شده است. در این‌جا منظور رایانه‌های شخصی دستی است که وایو در سال ۲۰۰۶ یک سال پیش از معرفی آیفون عرضه کرد. آن دستگاه تمام مواردی را که شما از یک مودم اینترنت انتظار دارید، دارا بود و با قیمت ۲۰۰۰ دلار به فروش می‌رسید. دستگاه یاد شده از ویندوز XP استفاده می‌کرد و متاسفانه کارایی بسیار کندی داشت. شما می‌توانید تصویر سونی وایو VGB-UX را در زیر مشاهده کنید.

به هر حال به نظر می‌رسد که GPD برای نقش‌آفرینی در هیبت یک رایانه شخصی مدرن و البته گیمینگ بسیار مناسب باشد. این محصول مجهز به یک پردازنده نسل ۱۱ اینتل کور i5 با فرکانس ۲.۴ الی ۴.۲ گیگاهرتز یا در حالت دیگر کور i7 با فرکانس ۲.۸ الی ۴.۷ گیگاهرتز است. همچنین ما شاهد این خواهیم بود تا دستگاه مذکور همراه با ۱۶ گیگابایت رم LPDDR4 و درایو SSD یک ترابایتی با فناوری PCIe 3 به بازار عرضه شود. این دستگاه یک GPU تحت نام اینتل Xe خواهد داشت و با فناوری‌های وای فای ۶، بلوتوث ۵ و پشتیبانی از درگاه میکرو SD برای عرضه در نظر گرفته خواهد شد.

رایانه GPD وین ۳ مبتنی بر یک باتری و شارژر ۶۵ واتی است که انتظار می‌رود طی اجرای بازی‌های سنگین ۲ الی ۳ ساعت، بازی‌های متوسط ۶ الی ۸ ساعت و استفاده‌های معمولی ۱۱ ساعت عمر داشته باشد.

کاربران قادر هستند تا بازی‌ها را در حالت دستی و روی نمایشگر خود دستگاه به صورت ۷۲۰p اجرا کنند یا این که این حالت را فراموش کنند و به وسیله رابط‌های ورودی و خروجی،‌ به استفاده از یک نمایشگر خارجی بپردازند. در حالت داک از نمایشگرهایی با خروجی HDMI 2، اترنت ۱ گیگابایت بر ثانیه، USB-C X1 و USB-A X3 پشتیبانی می‌شود.

بازی‌بازان می‌توانند انتظار داشته باشند که به لطف تراشه گرافیکی یکپارچه اینتل آیریس Xe، بازی‌ها با نرخ نمایشگر یعنی ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شوند. باید توجه داشت که نمایشگر این دستگاه دارای رزولوشن ۷۲۰p است بنابراین با توجه به نیاز بازی، فریم‌ریت مورد استفاده می‌تواند بیشتر هم باشد.

ایده کلی این دستگاه جالب و قیمت آن با توجه کارایی، منطقی است؛ با این حال با توجه به این که با یک پروژه مردم‌نهاد مواجه هستیم باید منتظر بود و دید که نتیجه آن چگونه رقم خواهد خورد. شما می‌توانید از این لینک به صفحه اصلی این پروژه وارد شوید و اطلاعات کاملی را دریافت کنید.

لپ تاپ‌ها و رایانه‌های گیمینگ مدت‌هاست که برای علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی در پلتفرم PC طراحی و تولید می‌شوند. اما در این بین، حتی لپ تاپ‌ها هم به واسطه حجم زیاد و ابعاد بزرگی که دارند به معنای واقعی کلمه قابل حمل نیستند و البته هنگام لم دادن بر روی کاناپه هم چندان به درد نمی‌خورند! خبر خوش اینکه یک رایانه گیمینگ فوق العاده کوچک قرار است با قیمت 799 دلار وارد بازار شده و آرزوی گیمرها برای داشتن رایانه گیمینگ قابل حمل را محقق کند.

این رایانه کوچک که GPD Win 3 سرمایه ابتدایی خود را با مشارکت علاقه‌مندان و به روش کیک استارتر (البته در سایت indiegogo) تأمین کرده و به سیستم عامل ویندوز 10 مجهز خواهد بود. همچنین یک کنترلر بازی کامل هم بر روی بدنه این دستگاه تعبیه شده که آن را بسیار شبیه به کنسول نینتندو سوییچ می‌کند. صفحه نمایش 5.5 اینچی GPD Win 3 دارای رزولوشن 720p است و با کشیدن آن به سمت بالا، یک صفحه کلید در زیر آن ظاهر می‌شود که برای کار کردن با سیستم عامل ویندوز الزامی است.

در قسمت عقب می‌توان دریچه‌های ورود هوا و در قسمت فوقانی هم دریچه خروجی را مشاهده کرد. همچنین یک درگاه USB-A، کلید پاور، جک 3.5 میلی متری هدفون و میکروفون داخلی نیز بر روی این رایانه قابل حمل تعبیه شده است. قسمت پایین بدنه هم جایی است که بلندگوها و پورت USB-C تاندربلت 4.0 تعبیه شده است. و سرانجام، دو دکمه قابل تنظیم در  پشت دسته‌های کنترلر وجود دارد که برای مقاصد مختلف می‌توان آن را شخصی‌سازی کرد.

این طور که به نظر می‌رسد در طراحی GPD Win 3 از سری رایانه‌های قابل حمل سونی با نام Sony Vaio VGN-UX الهام گرفته شده است. آخرین مدل از این رایانه‌ها در سال 2006 (یک سال قبل از ورود اولین آیفون) عرضه شده بود و هر ویژگی‌ای را که در آن زمان از یک رایانه انتظار داشتیم، به همراه داشت؛ از جمله یک مودم همراه برای دسترسی به اینترنت. البته قیمت حدوداً 2000 دلاری سری VGN سونی، استفاده از ویندوز قدیمی XP و کند بودن شدید آن باعث شد تا استقبال چندانی از این محصول به عمل نیاید.

اما GPD Win 3 قصد ندارد شکست سونی را دوباره تکرار کند و به سخت افزار بسیار قدرتمندی مجهز شده است. این دستگاه از جدیدترین پردازنده‌های نسل 11 اینتل در دو سری Core i5 (با فرکانس 2.4 تا 4.2 گیگاهرتز) و Core i7 (با فرکانس 2.8 تا 4.7 گیگاهرتز) استفاده کرده و به 16 گیگابایت حافظه رم LPDDR4 و 1 ترابایت حافظه داخلی SSD PCIe 3.0 مجهز شده است. پردازنده گرافیکی GPD Win 3 نیز از نوع Intel Xe بوده و علاوه بر همه این‌ها از وای-فای 6، بلوتوث 5.0 و کارت حافظه میکرو اس دی پشتیبانی می‌کند.

رایانه گیمینگ GPD Win 3 از شارژ سریع 65 وات پشتیبانی خواهد کرد و با اینکه به ظرفیت دقیق باتری آن اشاره نشده اما گفت شده است که در هنگام اجرای بازی‌های سنگین 2 تا 3 ساعت دوام خواهد داشت. همچنین طول عمر باتری در استفاده‌های معمولی بین 6 تا 8 ساعت و در استفاده سبک نیز تا 11 ساعت ذکر شده است.

کاربر قادر خواهد بود بازی‌ها را با وضوح 720p مستقیماً بر روی نمایشگر خود دستگاه اجرا کرده و یا با اتصال یک مانیتور خارجی به آن از طریق پورت HDMI 2.0b و اتصال ماوس و کیبورد از طریق پورت‌های USB، یک رایانه دسکتاپ در اختیار داشته و بازی‌ها را در آن تجربه کنند.

به لطف به‌کارگیری پردازنده گرافیکی Iris Xe اینتل، تمام بازی‌های روز دنیا با نرخ 60 فریم در ثانیه بر روی این دستگاه کوچک قابل اجرا خواهند بود (البته در همان وضوح 720p). در مجموع، GPD Win 3 پروژه جذابی به نظر می‌رسد که می‌تواند خون تازه‌ای به رگ‌های پلتفرم PC تزریق کرده و آن را از یکنواختی خارج کند. در واقع، می‌توان گفت اگر سازندگان این دستگاه بتوانند ایده‌های خود را به شکلی مناسب پیاده‌سازی کنند، با یکی از بهترین دستگاه‌های بازی قابل حمل روبرو خواهیم بود.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار