اخبار فناوریشیائومیهوش مصنوعی رباتیک

سایبرداگ؛ جدیدترین ربات شیائومی رونمایی شد

ربات شیائومی به نام سایبرداگ با طراحی نوین و جذاب معرفی شد.

غول فناوری چینی دیروز در طی رویداد معرفی محصولات خود از سگ روباتیک چهارپای خود به نام سایبرداگ پرده برداری کرد که تعجب همه کاربران را برانگیخت. این سگ روبایتک که ظاهری تا حدودی عجیب ولی در عین حال جذاب دارد، یک ماشین تجربی، متن‌باز و تحقیقاتی است که براساس ادعای شیائومی غیرممکن‌ها را به واقعیت بدل می‌کند.

سایبرداگ که اخرین ربات طراحی شده برپایه فرم‌فکتور چهارپا از طرف شیائومی است به سگ رباتیک طراحی شده توسط شرکت فناوری بوستون داینمیکز به نام اسپات شباهت دارد. اسپات که سال گذشته با قیمت 74500 دلار به فروش رسید در طیف متنوعی از کاربری‌های مختلف به کار می‌رود. به عنوان مثال، از این ربات می‌توان برای پیدا و خنثی کردن مین جنگی استفاده کرد و همینطور در زمینه پزشکی می‌تواند ارتباط راه دور بین بیمار و دکتر برقرار کند. اسپات همچنین توسط نیروی پلیس و ارتش آمریکا نیز امتحان شده است ولی هیچوقت به عنوان سلاح از آن استفاده نشده است.

هنوز البته مشخص نیست شیائومی برای چه اهدافی سایبرداگ را طراحی کرده است. براساس اخبار منتشر شده، شیائومی تاکید بر متن‌باز بودن این ربات دارد و اعلام کرده است تنها 1000 واحد از این ربات برای طرفداران واقعی شیائومی، مهندسان و علاقه‌مندان به حوزه ربایتک تولید خواهد کرد. همچنین شیائومی ابراز امیدواری کرده است اولین کاربران سایبرداگ بتوانند با نظرات خود پیشرفت و پتانسیل این ربات را سمت جلو حرکت دهند. برچسب قیمتی این 1000 واحد 1540 دلار خواهد بود که البته باید اشاره کرده هنوز مشخص نیست ایا این قیمت برای عرضه عمومی هم بدون تغییر خواهد ماند یا خیر.

اخبار منتشر شده همچنین خبر از شباهت سایبرداگ به طبیعت اخلاقی حیوان خانگی می‌دهند. به عنوان مثال، سایبرداگ می‌تواند به فرامین صوتی واکنش نشان دهد و صاحبش را مانند سگ واقعی دنبال کند. البته با توجه به تصاویر سایبرداگ، مشخص است که شیائومی این ربات را به عنوان رقیبی برای آیبو، ربات شرکت سونی، طراحی نکرده است. در حالی که آیبو طراحی بامزه و کوچکی دارد، سایبرداگ با طراحی آینده‌نگرانه و جذاب خود می‌تواند نشانی از آینده رباتیک باشد. البته نمی‌توان از شباهت سایبرداگ به کاراکترهای ترسناک و خشن فیلم‌های علمی‌تخیلی چشم پوشی کرد!

شیائومی اعلام کرده است سایبرداگ به اندازه کافی منعطف است تا حرکاتی مانند چرخش و جهش به پشت را به راحتی انجام دهد. همچنین این ربات با وزن 3 کیلوگرمی خود و سرعت 3 متر بر ثانیه خود ربات سریعی به شمار می‌رود. بخش سخت‌افزار سایبرداگ از سیستم عامل انویدیا Jeston Xavier AI تشکیل شده است که درکنار انبوهی از سنسورها و دوربین‌ها قرار دارد. از جمله آنها می‌توان به حسگرهای تاچ، ماژول GPS، لنز چشم ماهی فوق عریض (برای تصاویر 180 درجه) و دوربین تشخیص عمق اینتل RealSense D450 اشاره کرد. این دوربین‌ها و حسگرها برای راهیابی نیمه‌خودکار ربات به کار می‌روند.

شیائومی همچنین گفته است:

سایبرداگ قادر است محیط اطراف را در حالت زنده بررسی و تحلیل کند، نقشه‌های مسیربابی طراحی کند، مقصد را براساس نقشه راهیابی کند و موانع را نیز شناسایی و مرتفع کند. همراه با حالات بدن و شناسایی دقیق چهره کاربر، سایبرداگ می‌تواند صاحبش را نیز دنبال کند و او را همراهی کند

این ربات همچنین می‌تواند فرامین صوتی مانند کلمات بیدارباش و دستورالعمل‌ها را دریافت و به آن پاسخ دهد. همچنین به احتمال زیاد، این ربات از طریق یک اپلیکیشن موبایلی نیز قابل کنترل خواهد بود.

سایبرداگ همچنین سه عدد درگاه Type-C و یک درگاه HDMI دارد که برای بارگذاری تنطیمات دلخواه سخت‌افزار ربات به کار می‌رود. همچنین شیائومی اعلام کرده است که انواع حسگرهای تشخیص فاصله و نور، دوربین‌های پاناروما و ابراز روشنایی برای جستجو می‌توانند به این ربات متصل شوند.

عرضه سایبرداگ می‌تواند خبر بسیار خوبی برای علاقه‌مندان حوزه فناروی باشد زیرا این ربات می‌تواند افق‌های جدیدی را در زمینه روباتیک برای کاربران باز کند و مرزهای این فناوری را جابه‌جا کند.

شایان ذکر است که برای اولین بار شرکت بوستون داینمیکز طراحی ربات چهارپا را در سطح جهان محبوب کرد و اکنون شرکت‌های مختلف جهانی در حال بررسی چگونگی بهبود عملکرد این ربات‌ها با حداکثر کارایی هستند. به علاوه، هزینه طراحی ربات‌ها به شکل چهارپایی روز به روز کمتر می‌شود. به عنوان مثال، شرکت چینی حوزه رباتیک یعنی Unitree در سال میلادی جاری یک ربات چهارپا به قیمت 2700 دلار به بازار عرضه کرد که قیمت سایبرداگ از آن نیز کمتر است. درنهایت باید اشاره کرد که امکانات و قابلیت‌های این ربات‌ها قطعا مثل هم نخواهد بود ولی شرکت‌های فناوری همچنان در حال بررسی و تحلیل این فناوری مشابه خواهند تا امکانات آن را بهبود ببخشند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
برچسب ها
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار