اخبار فناوریاقتصاد

سایبر ماندی یا دوشنبه مجازی چیست و چه فرقی با جمعه سیاه دارد؟

سایبر ماندی (Cyber Monday)، دوشنبه مجازی یا همان دوشنبه سایبری ، اولین دوشنبه بعد از عید شکرگزاری و جمعه سیاه (بلک فرایدی) است که خریداران می‌توانند به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهند.

سایبر ماندی یکی دیگر از عباراتی است که در سال‌های اخیر بیشتر به گوشمان می‌خورد. در این روز همانند بلک فرایدی، خریداران می‌توانند محصولات خود را با تخفیف‌های خوب خریداری کنند؛ اما یک تفاوت مهم میان این دو وجود دارد و آن هم انجام خریدهای سایبر ماندی یا همان دوشنبه مجازی به صورت اینترنتی است. این روز توانسته در میزان فروش از بلک فرایدی پیشی بگیرد و پیش بینی می‌شود که این مقدار هر سال بیشتر هم بشود. در این مطلب قصد داریم مروری بر سایبر ماندی داشته و به برخی از تفاوت‌های آن با بلک فرایدی بپردازیم.

آچه در این مقاله می‌خوانید:

سایبر ماندی چیست؟
چرا سایبر ماندی خیلی محبوب است؟
چگونه به بهترین خرید در سایبر ماندی دست یابیم؟
تاثیر دوشنبه مجازی بر خرده فروشی

سایبر ماندی چیست؟

اولین دوشنبه پس از عید شکرگزاری به عنوان روز سایبر ماندی (Cyber Monday) شناخته می‌شود که امسال در تاریخ 30 نوامبر (10 آذر) اتفاق می‌افتد. این روز اولین بار در سال 2005 توسط سایت فروشگاهی Shop.org در تاریخ بنا گذاشته شد. در آن سال‌ها خریداران به اینترنت سریع‌تری در کامپیوترهای رومیزی خود نیاز داشتند تا بتوانند خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند اما در حال حاضر لپ‌تاپ‌های شخصی و موبایل‌ها همگی از سرعت اینترنت بالایی برخوردار هستند.

سایبر ماندی / Cyber Monday / دوشنبه مجازی

براساس گزارشات کمپانی ادوبی دیجیتال در سال 2018 این روز بزرگ‌ترین روز خرید سال بود و خریداران اینترنتی بیش از 7.9 میلیارد دلار را صرف خرید آنلاین کردند که این مقدار حدودا 1.31 میلیارد دلار درصد بیشتر از خرید آنلاین در سال 2017 بود. درواقع سایبر ماندی به خوبی می‌تواند جایگزین بلک فرایدی (جمعه سیاه) شود.

معمولا سه چهارم خریداران در همان ابتدای صبح روز دوشنبه، اقدام به خرید می‌کنند. این درحالی است که 25 درصد از خریداران در ظهر و تقریبا 34 درصد در دوشنبه شب، خرید آنلاین خود را انجام می‌دهند و در نهایت تنها 19 درصد از خریداران آنلاین، از مزایای باقی هفته سایبر ماندی استفاده می‌کنند.

سایبر ماندی / Cyber Monday / دوشنبه سایبری

حدودا یک سوم از خریداران از روز یکشنبه قبل آن، خریدهای سایبر ماندی خود را انجام می‌دهند. در همین راستا فروشگاه‌های بزرگ مانند وال مارت، آمازون و Target فروش هفته سایبر را در خود روز شکرگزاری آغاز می‌کنند. به همین منظور بهترین راه برای آگاهی از شروع فروش آنلاین در سایبر ماندی، عضویت در خبرنامه‌های الکترونیکی آنها است.

روند فروش هر سال

سایبر ماندی از زمان تاسیس، هر سال به رکورد جدیدی در میزان فروش نهایی دست یافته است و همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید از سال 2009 تاکنون به فروش حدود 9 برابری دست یافته است.

سال میزان فروش به میلیارد دلار توضیحات
2009 0.887
2010 1.038 اولین باری در که در سایبر ماندی، فروش بیش از یک میلیارد دلار انجام شد.
2011 1.3 فروش 17 درصد افزایش یافت.
2012 1.5 فروش دستگاه‌های موبایل 12.9 درصد از سهم کل فروش سایبر ماندی بود.
2013 2.29 فروش 20 درصد افزایش یافت. فروش بلک فرایدی کاهش یافت
2014 2.5
2015 3.04 فروشگاه‌ها تخفیف‌های خوبی روی گوشی‌های موبایل دادند.
2016 6.6
2017 6.59
2018 7.9 2.2 میلیارد دلار مربوط به فروش گوشی‌های هوشمند

 

چرا سایبر ماندی خیلی محبوب است؟

خریداران در روز سایبر ماندی درباره اینکه چرا به خرید در این روز علاقه دارند، خیلی صادق هستند. 40 درصد از خریداران اظهار کرده‌اند که راحتی خرید در 24 ساعت شبانه‌روز برای آنها بالاترین اولویت را دارد. همچنین تقریبا اکثر آنها یکی از اصلی‌ترین دلیل خود را برای خرید در سایبر ماندی، عدم درگیری و شلوغی موجود در بلک فرایدی عنوان کردند. یک سوم از خریداران آنلاین اعلام کرده‌اند که سهولت مقایسه قیمت محصولات مختلف نیز یکی از دلایل اصلی خرید در سایبر ماندی است.

نتایج نشان می‌دهند که فروشنده‌ها و خرده‌فروشان، پیشنهادهای بسیار خوبی را در روز سایبر ماندی برای فروش محصولاتشان ارائه می‌دهند. در این میان تقریبا 90 درصد از خرده‌فروشان در روز سایبر ماندی، فروش اینترنتی محصولات خود را آغاز می‌کنند. 45 درصد از خرده‌فروش‌ها کوپن‌ها و یا تخفیف‌های خوبی را برای فروش محصولات خود در این روز ارائه کرده و تقریبا بیش از یک سوم آنها تبلیغات تلویزیونی کوتاهی در همین راستا تولید می‌کنند. در همین راستا تقریبا حدود 15 درصد از فروشنده‌ها در کنار خرید یک هدیه کوچک را نیز برای خریداران آنلاین خود در نظر می‌گیرند.

بیش از نیمی از خرده‌فروشان پیشنهاد ارسال رایگان محصول را در این روز به خریداران می‌دهند؛ در حالی‌که یک سوم آنها ارسال رایگان سریع را برای خریداران محصول خود در نظر دارند. اقدام این فروشنده‌ها بسیار هوشمندانه است چراکه حدودا 36 درصد از خریدارانی که مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته‌اند، اظهار کرده‌اند که تنها در صورتی‌که حمل و نقل و ارسال محصول رایگان باشد، خرید آنلاین بیشتری را انجام خواهند داد. همچنین تعداد کمی از خریداران آنلاین عنوان کرده‌اند که به لطف هزینه گران‌قیمت حمل و نقل، خرید کمتری انجام می‌دهند. البته برخی افراد هم از اینکه نمی‌توانند در لحظه کالای موردنظر خود را ببینند و سپس آن را خریداری کنند به این روز و این نوع خرید تمایلی نداشتند. همچنین برخی مشتریان دوست نداشتند منتظر بمانند تا محصول خریداری شده برایشان ارسال شود.

اهمیت افزایش تکنولوژی موبایل و رسانه‌های اجتماعی

امروزه خریداران بیش از هر موقع دیگری از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. تقریبا یک سوم از این خریداران اظهار کرده‌اند که برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد فروش سایبر ماندی یک کمپانی، به صفحه فیسبوک آن شرکت مراجعه می‌کنند. همچنین قبل از خرید هرگونه محصول و خدماتی به صفحه وبسایت آن شرکت مراجعه می‌کنند.

سایبر ماندی / Cyber Monday

فروشنده‌های آنلاین نیز در پاسخ به استفاده فراگیر خریداران از تکنولوژی موبایل و رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات محصولات خود را در این فضاها منتشر می‌کنند. بیش از نیمی از خرده‌فروشان اطمینان می‌دهند که تبلیغات فروش خود را برای پلتفرم موبایل بهینه‌سازی کرده‌اند و 20 درصد دیگر، این تبلیغات را برای اپلیکیشن‌های تبلت در نظر گرفته‌اند. در همین راستا بیش از یک سوم از فروشنده‌ها از کدهای QR در تبلیغات مجله و بیلبوردها استفاده می‌کنند.

طبق آمار سالانه انجمن ملی خرده‌فروشان، حدود 40 درصد از کاربران تبلت قیمت محصولات را با یکدیگر مقایسه می‌کنند؛ درحالی‌که 20 درصد دیگر کوپن‌های خود را می‌فروشند. نکته قابل توجه این است که تقریبا یک سوم خریداران، خریدهای آنلاین خود را از طریق تبلت خود انجام می‌دهند.

چگونه به بهترین خرید در سایبر ماندی دست یابیم؟

شما می‌توانید در وبسایت CyberMonday.com از لیست خرده‌فروشانی که محصولات خود را برای فروش عرضه کرده‌اند، مطلع شوید. در این سایت برنامه زمانی خرده‌فروشان نمایش داده می‌شود و خریدار متوجه خواهد شد که کدام خرده‌فروش و در چه ساعتی، فروش خود را آغاز می‌کند. در این سایت می‌توانید بیش از 800 خرده‌فروش آنلاین را پیدا کرده و از تخفیف‌ها و محصولات متنوع آنها آگاه شوید.

منبع خبری ComScore اظهار می‌کند که بیش از نیمی از این فروش‌های آنلاین، حمل و نقل و ارسال رایگان را به خریداران خود ارائه می‌کنند. این خرده‌فروش‌ها تخفیف‌های مختلفی را نیز ارائه می‌کنند و برخی دیگر به همراه خرید، هدیه‌های کوچکی را برای خریداران درنظر می‌گیرند.

تاثیر دوشنبه مجازی بر خرده فروشی

سایبر ماندی سبب شده است که خرده‌فروشی اینترنتی افزایش یابد. انتظار می‌رود که تا سال 2020 تقریبا با افزایش 10 درصدی میزان فروش سالیانه، حدودا 523 میلیارد دلار از فروش محصولات به صورت اینترنتی حاصل شود. همچنین افزایش قدرت گوشی هوشمند در بازار سبب می‌شود که این میزان فروش سالیانه نیز افزایش یابد. در سال 2017 مردم 16 کشور مختلف اظهار کردند که بیش از 60 درصد از معاملات روزمره آنها به جای فروشگاه در فرم دیجیتال انجام شده است.

سایبر ماندی / Cyber Monday

در سال 2018 مایک المان مدیرعامل پیشین J.C. Penney اظهار کرده است که تنها 25 درصد از مراکز خرید آمریکا طی پنج سال آینده باقی خواهند ماند. المان می‌گوید تنها مراکز خریدی که بتوانند فروشگاه‌ اپل استور و یا تسلا استور را جذب کنند، قدرت بقا خواهند داشت. درواقع در سال 2018 مارک‌های معروفی نظیر Nine West ،Claire’s و Toys R Us در چهارماهه اول سال اعلام ورشکستگی کردند.

هفت تفاوت سایبر ماندی با بلک فرایدی

بلک فرایدی طرافداران خاص خود را دارد اما سایبر ماندی با امکان خرید اینترنتی، فضای امن و جذابی را برای خرید محصولات مختلف برای خریداران فراهم کرده است. درواقع بلک فرایدی تا سال 2016 در برابر سایبر ماندی برنده میدان بود اما درحال حاضر سایبر ماندی ویژگی‌های منحصربفردی دارد که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. در ادامه 7 تفاوت اصلی سایبر ماندی با بلک فرایدی را مرور خواهیم کرد و خواهیم دید که چرا سایبر ماندی بر بلک فرایدی ترجیح داده می‌شود.

سایبر ماندی / Cyber Monday / دوشنبه مجازی

1- سایبر ماندی فضای شادتری دارد

پیوند دادن اصل عبارت «جمعه سیاه» به بلک فرایدی کار آسانی نیست. بن زیمر مدیر اجرایی سابق Vocabulary.com در نیویورک تایمز گفته است که بلک فرایدی فردای روز شکرگزاری در سال 1960 در فیلادلفیا آغاز شد. براساس مقاله منتشر شده در تایمز، پلیس محلی این روز را «جمعه سیاه» نامگذاری کرد چراکه حجم بسیاری از خریداران برای خرید در این روز به فروشگاه‌ها هجوم آورده بودند و مدیریت ترافیک سنگین و آن همه جمعیت کار بسیار مشکلی برای پلیس محلی بود.

بلک فرایدی تا سال 1980 به شهرت و محبوبیت گسترده خود نرسید. اما در مقابل سایبر ماندی جدیدتر بوده و این اصطلاح توسط فدراسیون ملی خرده‌فروشی در سال 2005 در توصیف دوشنبه بعد از عید شکرگزاری معرفی شد. درحقیقت در سایبر ماندی خریداران بدون نیاز به حضور فیزیکی در خانه و یا محل کار خود، محصول مورد نظر خود را اینترنتی خریداری می‌کنند و هیچ چیز بیشتر از این نمی‌تواند کسی را شاد کند.

2- زمان کمتری برای سفارش و خرید نیاز است

خرده‌فروشان تقریبا از اوایل ماه اکتبر تبلیغات لازم برای بلک فرایدی را آغاز می‌کنند اما در مقابل تبلیغات نسبتا کمتری را از سایبر ماندی شاهد هستیم. احتمال می‌رود از آنجا که تنها چند روز میان بلک فرایدی و سایبر ماندی فاصله است، خرده‌فروشان اینگونه تصور می‌کنند که به احتمال زیاد خریداران این بازه زمانی را چک خواهند کرد.

جمعه سیاه / بلک فرایدی

3- عدم انتظار در پشت در فروشگاه

با وجود تبلیغات کمتر برای سایبر ماندی، از آنجا که تمام خریدهای انجام شده در این روز اینترنتی است، بنابراین به حضور فیزیکی خریدار هیچ نیازی نیست و درواقع مشتری لازم نیست در پشت در فروشگاه به انتظار بازگشایی منتشر بماند.

درواقع خریداران در بلک فرایدی پس از ایستادن در صف طولانی ممکن است با جمله «تمام شد» مواجه شوند اما امروزه به‌واسطه اینترنت و خرید آنلاین دیگر خریداران چنین فضای خسته‌کننده‌ای را تجربه نخواهند کرد.

4- اکثر فروش‌ها در کمتر از 24 ساعت انجام می‌شوند

شاید یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سایبر ماندی در مقایسه با بلک فرایدی و روز شکرگزاری، کوتاه بودن معاملات انجام شده در این روز است. در سال 2017 حدود 25 درصد از معاملات انجام شده در سایبر ماندی تا پایان روز به طور کامل انجام شده و به دست خریدار رسیدند اما در مقابل تنها 16 درصد از معاملات انجام شده در بلک فرایدی و حدود 12 درصد از معاملات روز شکرگزاری تا پایان آن روز به طور کامل انجام شدند.

سایبر ماندی / Cyber Monday / دوشنبه مجازی

به همین ترتیب سایبر ماندی قصد دارد که پیشنهادات خود را خیلی سریع و کوتاه به حضور خریداران خود برساند. بنابراین بهتر است برای از دست ندادن پیشنهادات خوب برندهای مختلف در این روز، توجه کامل به صفحه لپ‌تاپ، موبایل و یا تبلت خود داشته باشید تا پیشنهادات طلایی را از دست ندهید.

5- سایبر ماندی بیشترین میزان فروش آنلاین را در اختیار دارد

سایبر ماندی بزرگ‌ترین روز خرید آنلاین در سال است و در سال گذشته حدود 7.9 میلیارد دلار از فروش آنلاین در این روز به‌دست آمد. در سال گذشته فروش موبایل در سایبر ماندی برای اولین بار به میزان بیش از 2 میلیارد دلار در سال رسید.

6- فروشگاه‌های متنوعی در سایبر ماندی شرکت خواهند کرد

درحالی که در بلک فرایدی تنها فروشگاه‌های بزرگ و معروفی نظیر Best Buy ،Kohl و برندهایی از این قبیل را شاهد هستیم اما در سایبر ماندی فروشگاه‌های معمولی‌تر نیز شرکت خواهند کرد. درگذشته فروشگاه‌هایی نظیر Timberland و Lucky Brand پیشنهادات فوق‌العاده‌ای را در این روز برای خریداران ارائه کرده‌اند در نتیجه جای تعجب نیست اگر فروشگاه‌های دیگری را نیز در این فستیوال فروش ببینیم.

سایبر ماندی / Cyber Monday / دوشنبه مجازی

7- طرفداران مد از Cyber Monday استقبال می‌کنند

بلک فرایدی همانند المپیک است؛ در واقع در بلک فرایدی رویدادهای مختلف خرید برای تعطیلات متنوع برگزار می‌شوند. درحالی‌که بلک فرایدی و روز شکرگزاری برای خرید محصولات الکترونیک بهتر هستند، سایبر ماندی معمولا برای خرید محصولات نرم و منسوجات گزینه بهتری است.

لباس و کفش گزینه‌های بسیار خوبی برای خرید در بلک فرایدی و یا سایبر ماندی با کوپن تخفیف هستند. در سال گذشته لباس و لوازمات جانبی بیشتری در سایبر ماندی در مقایسه با بلک فرایدی و روز شکرگزاری فروخته شد. محصولات زیبایی نیز یکی دیگر از بخش‌های جذاب سایبر ماندی خواهد بود.

سایبر ماندی / Cyber Monday / دوشنبه مجازی

در این مطلب نگاهی به سایبر ماندی یا همان دوشنبه مجازی انداختیم و به تفاوت‌های آن با بلک فرایدی پرداختیم. این روز رکورد بلک فرایدی در فروش را شکسته و هر سال شاهد فروش بیشتری در آن روز هستیم. نظر شما درباره تخفیفاتی که فروشگاه‌ها در این روز به محصولات خود می‌زنند چیست؟ آیا شما هم در این روز خرید می‌کنید؟

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار