سلامت و پزشکی

فایزر تا پایان ۲۰۲۱ قرص ضد کرونا را به بازار می‌دهد

قرص ضد کرونا محصولی بوده که به گفته مدیرعامل شرکت فایزر تا پایان سال جاری میلادی برای مقابله با بیماری مرگبار کووید ۱۹ در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت فایزر (Pfizer)، کمپانی سازنده معروف‌ترین واکسن کووید ۱۹ به تازگی خبر از تلاش برای ساخت قرص ضد کرونا داده و این‌طور که به نظر می‌رسد تا پایان سال ۲۰۲۱، چنین محصولی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

البته صحبت‌ها در مورد داروی مورد نظر در حال حاضر تنها در حد احتمالات بوده و مدیرعامل فایزر اظهارات قطعی نداشته است. همان‌طور که می‌دانیم، واکسن کرونا فایزر یکی از شناخته شده‌ترین و موثرترین واکسن‌های ساخته شده برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ بوده که توسط دانشمندان ایالت متحده ساخته شده و از ماه‌ها پیش، بسیاری از مردم جهان را در مقابل این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی مصون کرده است.

واکسن فایزر اولین دارویی بود که مراحل نهایی تایید توسط دانشمندان اپیدمی شناسی و متخصصان ویروس شناسی را طی کرد و فاز سوم تست داروی مورد نظر هم از تمامی واکسن‌های دیگر مانند آسترازنکا و یا اسپاتنیک وی زودتر تمام شد. به همین واسطه نام فایزر با موضوع واکسیناسیون کووید ۱۹ گره خورده و به همین دلیل، خبر تلاش برای تولید محصولی که ساده‌تر از واکسن‌ها وارد بدن می‌شوند و افراد را در مقابل این بیماری مصون می‌کنند، سر و صدا به پا کرده است.

قرص ضد کرونا فایزر

به گفته مدیرعامل فایزر، قرص مورد نظر می‌تواند برای بهبود مبتلایان به کووید ۱۹ در ابتدایی‌ترین مراحل بیماری موثر باشد و احتمالا تا قبل از رسیدن به پایان ۲۰۲۱، چنین محصولی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. به گفته متخصصان، این دارو به شکلی طراحی می‌شود که با مهار آنزیم مورد نیاز ویروس “SARS-CoV-2” برای نفوذ به سلول‌های بدن انسان، با کووید ۱۹ مقابله کند.

ویروس مورد نظر عامل اصلی بروز این بیماری بوده و طبق اطلاعات موجود، پیش از تایید کارایی قرص ضد کرونا فایزر و عرضه محصول به بازار، باید آزمایش‌های گسترده‌ای مشابه تست‌های انجام شده برای تایید واکسن‌های کرونا انجام شوند. پس از صدور اجازه‌نامه‌های مورد نیاز از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا، شرکت فایزر می‌تواند این داروی خانگی را به شکلی انبوه تولید کند.

واکسن کووید ۱۹ فایزر اولین واکسنی بود که تاییدیه FDA را کسب کرد و تا به امروز هیچ دارویی به اندازه این محصول برای مقابله با ویروس کرونا مورد استفاده قرار نگرفته است. در مقام دوم لیست داروهای به کار رفته، واکسن مدرنا (Moderna) قرار دارد که همانند داروی فایزر، در دو مرحله، به شکل دو دوز مجزا به بدن افراد تزریق می‌شود. در صورت درست پیش رفتن اوضاع، انتظار می‌رود که کمپانی فایزر اولین شرکتی باشد که یک داروی خانگی و بی‌دردسر را به منظور مقابله با کووید ۱۹، در آمریکا عرضه می‌کند.

تایید کارایی داروی جدید فایزر

آلبرت بورلا (Albert Bourla)، مدیرعامل فایزر به تازگی در یک مصاحبه خبر تلاش برای ساخت قرص ضد کرونا مورد نظر را منتشر کرد. به گفته بورلا از ماه پیش مراحل اولیه آزمایش این محصول شروع شده‌اند. ترکیبات به کار رفته در قرص فایزر علاوه بر ناتوان کردن ویروس SARS-CoV-2 در نفوذ به سلول‌های بدن، از تکثیر این میکروب‌ها هم جلوگیری کرده و نمی‌گذارد که عوامل بیماری‌زای مورد نظر در بافت‌های مختلف فرد آلوده منتشر شوند.

بر اساس صحبت‌های بورلا، داروی مدنظر شرکت فایزر در صورت کسب تاییدیه‌های لازم به افرادی که تازه به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، کمک می‌کند تا از پیشرفت بیماری در بدن خود جلوگیری کنند. قرص فایزر همانند سایر قرص‌های موجود در بازار از طریق دهان مصرف شده و پس از ورود به دستگاه گوارش، کار خود را انجام می‌دهد. بورلا و همکارانش ابراز امیدواری کرده‌اند که از این طریق، می‌تواند جلوی بروز موارد شدید ابتلا به کووید ۱۹ را گرفت و نگذاشت که افراد زیادی پس از آلوده شدن، به دلیل وخیم شدن اوضاع خود راهی بیمارستان شوند.

آینده قرص ضد کرونا فایزر به نتایج کسب شده در مراحل مختلف آزمایش این محصول بستگی دارد. از طرف دیگر سازمان غذا و داروی آمریکا هم باید تاییدیه‌های لازم برای تولید این دارو را صادر کند و کارشناسان مرکز مورد نظر هم باید به نوبه خود کارایی قرص فایزر را مورد تایید قرار دهند. به گفته بورلا، اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، این احتمال وجود دارد که در دوران تعطیلات سال میلادی بعدی، قرص ساخته شده توسط شرکت فایزر برای مقابله با ویروس کرونا در دسترس عموم مردم قرار بگیرد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار