تاریخچهموبایلهوآوی

مروری بر تاریخچه گوشی‌های سری Y هوآوی: با شکوه در بازار میان‌رده‌ها

هوآوی، یکی از غول‌‎های دنیای فناوری از سرزمین اژدهای قرمز، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده تجهیزات ارتباطی و یکی از برترین برندهای تولید کننده تلفن همراه و تبلت در جهان شناخته می‌شود. هوآوی در سال 1987 در چین بنیانگذاری شد، این شرکت پس از 20 سال حضور موفق در زمینه تولید تجهیزات مخابراتی و ارتباطی، در سال 2008 به تولید تلفن همراه روی آورد، البته هوآوی کمی پیش از آن یعنی در طی سال‌های 2003 تا 2006 چند مدل محدود تلفن همراه تولید کرده بود، اما از سال 2008 ساخت فیچرفون‌های (تلفن‌های ساده) این شرکت به طور جدی آغاز شد.

همگام با ظهور اندروید و حرکت بازار تلفن‌های همراه به سمت مدل‌های لمسی و دارای سیستم عامل، هوآوی نیز به تولید مدل‌های هوشمند لمسی روی آورد، گوشی هوآوی U8220، اولین مدل اندرویدی هوآوی است که در اکتبر 2009 عرضه شد، این گوشی با صفحه 3.5 اینچی به اندروید 1.5 مجهز بود. پس از آن دیگر مدل‌های هوشمند هوآوی در خانواده سری U به بازار آمدند تا آنکه این شرکت برای مطرح ساختن برند خود در بازار تلفن‌های اندرویدی از خانواده Ascend به معنای صعود رونمایی کرد.

مشهورترین سری گوشی‌های هوآوی شامل سری Mate ،P و Y در ابتدا عضوی از خانواده گوشی‌های Ascend بودند. در سال 2012، اولین مدل سری P با نام Ascend P1 و اولین مدل سری Y با نام Ascend Y200 وارد بازار شدند، اولین مدل سری میت نیز در نمایشگاه CES سال 2013 با نام Ascend Mate معرفی شد. طی 8 سال اخیر، سری پرچمدار P و میت در کنار سری میان‌رده Y، تغییرات زیادی به خود دیده‌اند اما همچنان در پرچمداران گوشی‌های سری P و میت و در میان‌رده‌ها گوشی‌های سری Y، جزو پرفروش‌ترین تلفن‌های هوشمند بازار هستند.

هوآوی سری Y

اما در این بین سری Y هوآوی درخششی متفاوت داشته و دارد، معمولا مدل‌های میان‌رده به علت داشتن قیمت مناسب، فروش بالاتری نیز دارند، در بازار رقابتی گوشی‌های میان‌رده در چند سال پیش با گوشی‌های سری گلکسی J سامسونگ، سونی، ال‌جی و اچ‌تی‌سی و در حال حاضر با سری گلکسی A سامسونگ و انواع مدل‌های شیائومی، مطرح شدن و مطرح ماندن دشوار است، از این رو در ادامه این مقاله نگاهی به تاریخچه سری Y هوآوی از ابتدا تا کنون خواهیم داشت و مدل‌های برجسته این سری را نام خواهیم برد. با ما همراه باشید:

سال 2012 – آغاز راه هوآوی سری Y

هوآوی سری Y، خانواده میان‌رده این شرکت چینی است، همانطور که ذکر شد اولین مدل سری Y با نام Ascend Y200 در سال 2012 به بازار آمد. این مدل دارای یک نمایشگر IPS LCD در اندازه 3.5 اینچ بود و از اندروید 2.3 بهره می‌برد. هوآوی در آن زمان اکثر گوشی‌های خود را به چیپ‌ست‌ کوالکام اسنپدراگون S1 مجهز می‌کرد، این شرکت در مدل Ascend Y نیز از همین چیپ‌ست با پردازنده Cortex-A5 در کنار 512 مگابایت حافظه اصلی و 256 مگابایت رم استفاده کرد، از دیگر امکانات این گوشی می‌توان به دوربین 3.1 مگاپیکسلی، باتری 1400 میلی‌آمپرساعتی و گرافیک Adreno 200 اشاره کرد.

هوآوی سری Y

هوآوی سه مدل Ascend Y100، Ascend Y و Ascend Y201 Pro را نیز در همان سال 2012 عرضه کرد که از نظر سخت افزاری، تنها مدل Ascend Y201 Pro با 4 گیگابایت حافظه داخلی، 512 مگابایت رم و اندروید 4 نسبت به دیگر مدل‌ها ارتقاء یافته بود.

سال 2013 – اژدها وارد می‌شود

در ماه مارس 2013، هوآوی در ادامه مدل‌های سری Ascend Y دو گوشی Ascend Y210D و مدل جدیدتر Ascend Y300 را روانه بازار کرد. گوشی Ascend Y300 مدلی بود که سری Y هوآوی را مطرح ساخت، این مدل در آن زمان به بازار ایران نیز وارد شد و به علت امکانات مناسب و قیمت پایین‌تر نسبت به رقبای کره‌ای و ژاپنی، طرفداران بسیاری پیدا کرد.

هوآوی سری Y

هوآوی Y300 از نمایشگر 4 اینچی IPS LCD با رزولوشن 800 در 480 و روکش ضدخش بهره می‌برد. علاوه بر نمایشگر خوب، دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی، دوربین سلفی VGA با قابلیت قفل تشخیص چهره و باتری 1730 میلی‌آمپرساعتی از جمله ویژگی‌هایی بودند که این مدل را برجسته ساختند. هوآوی Y300 با تراشه اسنپدراگون S4 Play در کنار 4 گیگابایت حافظه داخلی، 512 مگابایت رم و اندروید 4.1 یک گوشی میان‌رده قدرتمند در زمان خودش محسوب می‌شد که با قیمتی کمتر از 100 یورو در بازار به فروش می‌رسید. هوآوی در آن سال دو گوشی Ascend Y511 و Ascend Y320 را نیز وارد بازار کرد.

سال‌های 2014 و 2015 – نمایش پرچمداران قدرتمند

هوآوی در سال‌های 2014 و 2015 دیگر برندی شناخته در ایران و جهان محسوب می‌شد، این شرکت در کنار میان‌رده‌های خود گوشی‌های قدرتمند P6 و P7 را همراه با پرچمداران جذاب میت 6 و 7 روانه بازار کرد و خود را به عنوان یکی از برترین برندهای گوشی همراه در جهان اثبات کرد. در همین سال‌ها میان‌رده‌های سری Y در مدل‌هایی مانند  Ascend Y600، Ascend Y330، Y360، Y625 و دو مدل برجسته Y6 و Y6 Pro نیز عرضه شدند. در این بین پیشوند Ascend نیز از گوشی‌های سری Y برداشته شد.

سال‌های 2016 و 2017 – در جمع بزرگان

در سال 2016 و 2017، سبک طراحی گوشی‌های هوآوی تغییرات زیادی به خود دید، حاشیه دور نمایشگر باریک‌تر شدند، ضخامت گوشی‌ها نیز کاهش یافت، همچنین دوربین‌های دوگانه و حسگر اثر انگشت در قاب پشتی به گوشی‌های پرچمدار و برخی میان‌رده‌ها اضافه شد. در کنار این تغییرات ظاهری، سری جدید نوا و Enjoy نیز جای سری میان‌رده G را گرفتند.

در سال 2016 سه مدل Y3II ،Y5II و Y6II Compact با طراحی متفاوت قاب پشتی معرفی شدند، مدل Y6II Compact بهترین مدل سری Y در این سال بود، این مدل به نمایشگر 5 اینچی، پردازنده مدیاتک MT6735، همچنین 2 گیگابایت رم، حافظه اصلی 16 گیگابایت و دوربین اصلی 13 مگاپیکسل مجهز شده بود. از آن پس نام هوآوی Y6، Y5، Y3 و Y7 به عنوان مدل‌های اصلی میان‌رده‌های سری Y مطرح شد و در سال 2017، شاهد عرضه نسخه جدید این میان‌رده‌ها بودیم.

در این سال مدل Y7 Prime با اندروید 7، پردازنده اسنپدراگون 435 و 3 گیگابایت رم، از جمله قوی‌ترین میان‌رده‌های بازار بود. این مدل اولین گوشی سری Y بود که با رم 3 گیگابایت و حسگر اثر انگشت تولید می‌شد. این دو ویژگی تا پیش از Y7 Prime در مدل‌های سری Y وجود نداشتند.

سال 2018 – در دست گرفتن نبض بازار

در سال 2018 نسخه‌های جدید هوآوی Y7، Y6، Y5، Y3 و مدل جدید Y9 وارد بازار شدند، همچنین پس از موفقیت مدل (Y7 Prime (2017 هوآوی نسخه پرایم Y5 و Y6 را در سال 2018 به جمع میان‌رده‌های خود اضافه کرد. در این سال برای اولین بار در دو مدل Y3 و Y5 Lite از اندروید 8 نسخه GO که برای گوشی‌های ضعیف بهینه سازی شده است، استفاده شد، همچنین Y9 اولین میان‌رده سری Y با دوربین دوگانه لقب گرفت، در این مدل برای اولین بار از 4 گیگابایت رم استفاده شد. مدل‌های مختلف سری Y در سال 2018 از نظر بازه قیمتی و امکانات بسیار متنوع بودند و هر خریداری با توجه به بودجه و قابلیت‌های مورد نیاز می‌توانست یکی از این مدل‌ها را انتخاب کند. مدل Y3 با سخت افزار نسبتا ضعیف، تنها 90 یورو قیمت داشت، از طرفی بسیاری از خریداران برای تهیه یک میان‌رده خوب به سراغ مدل‌های Y5 پرایم و Y6 رفتند، مدل‌های بهتر مانند Y7 پرایم و Y9 نیز با وجود امکانات بسیار مناسب قیمتی حدود 200 یورو داشتند.

نکته جالب آن است که هوآوی در آن سال برای عرضه نسخه 2019 گوشی Y9 کمی عجله داشت و این مدل را در اکتبر 2018 معرفی کرد، مدل Y9 2019 با ناچ کشیده دوربین سلفی در بالای نمایشگر، اتفاقی کاملا نو را در بازار میان‌رده‌های سری Y به وجود آورد، البته ما پیشتر این ناچ را در سری پرچمدار P20 و سری میان‌رده نوا 3 دیده بودیم، اما این سبک طراحی در سری Y کاملا جدید بود. گوشی Y9 2019 یک مدل قدرتمند است که از این نظر در بین برترین میان‌رده‌های 2020 جای می‌گیرد.

این مدل با نمایشگر بزرگ 6.5 اینچی با رزولوشن 2340 در 1080 و تراکم 396 پیکسل در هر اینچ عرضه شده است، برای قلب پردازشی این گوشی از پردازنده کایرین 710 استفاده شده که در کنار نسخه‌های 3، 4 و 6 گیگابایت رم این گوشی، یک میان‌رده همه فن حریف را می‌سازد. دوربین اصلی دوگانه 12 و 2 مگاپیکسلی همراه با دوربین سلفی 16 مگاپیکسل در کنار باتری 4 هزار میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع 10 وات، همگی نشان از کیفیت و قدرت بالای Y9 2019 دارند.

سال 2019 – شروع چالش جدید

سال 2019 با حواشی غیرمنتظره‌ای برای هوآوی همراه بود، ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به دلایل مختلف با هوآوی سر جنگ را باز کرد و پس از کش و قوس‌های مختلف، هوآوی در فهرست سیاه تجاری این کشور قرار گرفت، مهم‌ترین تاثیر این اتفاق برهم خوردن توافقات گوگل با هوآوی و خط خوردن سرویس‌های گوگل از محصولات جدید هوآوی بود. البته گوشی‌های سری Y هوآوی در سال 2019 شامل این تحریم نشدند و همه این مدل‌ها با اندروید و سرویس‌های گوگل به بازار عرضه شدند.

مدل‌های 2019 سری Y هنوز در بازار هستند و می‌توانید برای خرید یک میان‌رده خوب و اقتصادی بر روی آن‌ها حساب باز کنید. از پرطرفدارترین مدل‌های سری Y در سال 2019 می‌توان به مدل Y5 اشاره کرد که یک میان‌رده زیبا، باکیفیت و مقرون به صرفه است و هنوز هم فروش خوبی در بازار ایران دارد. مدل‌های Y6 و Y7 نیز از مدل‌های محبوب بازار هستند.

هوآوی سری Y

هوآوی در سال گذشته استفاده از دوربین سلفی پاپ‌آپ را در مدل‌های قدرتمندتر سری Y آغاز کرد. هوآوی Y9 Prime و Y9s دو مدلی بودند که با نمایشگر یکپارچه بدون بریدگی و ناچ همراه با دوربین سلفی پاپ‌آپ 16 مگاپیکسلی به بازار آمدند. هر دو مدل ذکر شده از اندروید 9، پردازنده کایرین 710F و باتری 4 هزار میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برند.

سال 2020 – فصلی تازه

اکثر مدل‌های 2020 هوآوی تا کنون بدون سرویس‌های گوگل عرضه شده‌اند، این اتفاق شامل میان‌رده‌های سری Y نیز می‌شود. در سال میلادی جاری مدل Y6s، یک مدل جامانده از گوشی‌های 2019 این شرکت چینی بود که به بازار آمد، همچنین Y5p به عنوان یک میان‌رده اقتصادی و مدل‌های Y6p، Y7p، Y8s، Y8pو Y9a نیز عرضه شدند. در این میان مدل‌های Y6s و Y8s آخرین گوشی‌هایی هستند که از وجود سرویس‌های گوگل بهره می‌برند، همچنین دو مدل Y7p و Y7a نیز اولین مدل‌هایی هستند که با حفره دوربین سلفی تولید شده‌اند و ظاهری همچون پرچمداران قدرتمند بازار دارند. یکی از محصولات این سری، گوشی Y9a است که نقد و بررسی اختصاصی آن به تازگی در سایت منتشر شده است

این گوشی با پردازنده قدرتمند، نمایشگر بزرگ و یکپارچه، دوربین چهارگانه و باتری با شارژ فوق سریع 40 واتی، در بین محصولات خوب بازار قرار می‌گیرد، این مدل بدون سرویس‌های گوگل عرضه شده اما اکثر اپلیکیشن‌های پرطرفدار ایرانی با رابط کاربری آن همگام می‌شوند. متاسفانه در این محصول به فروشگاه گوگل‌پلی دسترسی ندارید البته می‌توانید از مارکت اپ گالری هواوی و یا سایر مارکت‌های معتبر دنیا برای دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.

سری Y هوآوی بدون اغراق شامل گوشی‌های جذاب و قدرتمند بازار گوشی‌های میان‌رده می‌شود که طرفداران زیادی دارد، هوآوی هر سال ایده‌های جدید از نظر طراحی، نرم افزاری و سخت افزاری بر روی گوشی‌های سری Y اجرا می‌کند که باعث شده تا گوشی‌های میان‌رده این سری همواره جذاب باشند.

نظر شما در رابطه با گوشی‌های این سری چیست؟ آیا تاکنون تجربه استفاده از سری وای هواوی را داشته‌اید؟ نظرات خودتان را با ما و سایر دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار