نقدوبررسی انواع دوربین

مشخصات و بررسی دوربین فیلمبرداری دی‌جی‌آی DJI Pocket 2

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

دوربین فیلمبرداری جیبی DJI Pocket 2 شاید محصولی عالی و بی‌نقص‌ نباشد، اما کارش را به عنوان یک دوربین کامپکت ولاگینگ بهتر از تمام محصولات مشابه در بازار انجام می‌دهد. پکیج کامل این دوربین به نام  Creator Combo  به همراه یک میکروفون بی‌سیم و دیگر ابزارهای اصلی فیلمبرداری عرضه شده است که لذت کار با آن را دوچندان می‌کند. لنز این دوربین در مقایسه با مدل قبلی ارتقاء یافته است و همچنین با برخورداری از قابلیت ردیابی اشیاء به خصوص برای ولاگرهایی مناسب است که در حال حرکت فیلمبرداری و صحبت می‌کنند. ویژگی‌های منحصربفرد این دوربین آن را به بهترین انتخاب برای ویدیوگرافرها و ولاگرها تبدیل می‌کند.

نقاط قوت

  • جیبی‌ترین و مستحکم‌ترین دوربین موجود
  • پکیج Creator Combo ویژه ولاگرها
  • قابلیت ردیابی بسیار کارآمد

نقاط ضعف

  • عملکرد ضعیف در نور کم
  • کیفیت نسبتاً پایین تصویربرداری در شرایط کنتراست بالا
  • داغ کردن دستگاه در هنگام فیلمبرداری با کیفیت ۴K

مشاهده این محصول در دیجی کالا

دوربین DJI Pocket 2 خود را به عنوان یک استدی-کم برای ولاگرها و فیلمسازان مبتدی معرفی می‌کند. این دوربین در جلب نظر ویدیوگرافرهای حرفه‌ای ادعایی ندارد، هرچه باشد چشم جهان‌بین آن یک دوربین ۶۴ مگاپیکسلی با سنسوری به سبک اسمارت‌فون‌هاست؛ در این حالت به شکل واقع‌بینانه انتظار چه کیفیتی را از آن می‌‍شود داشت؟ با این حال این سنسور در ترکیب با عملکرد عالی دوربین در تثبیت کردن تصویر و ردیابی اشیاء واقعیتی باورنکردنی را رقم می‌زند.

این دوربین در حقیقت خلف مدل DJI Osmo Pocket به حساب می‌آید. ایده اصلی در ساخت هر دو محصول یک چیز بوده است؛ یک دوربین فیلمبرداری دارای لرزش‌گیر گیمبال که بر روی یک پایه قرار گرفته و با دست نگه داشته می‌شود.

اما این دوربین چه ویژگی‌های تازه‌ای دارد؟ پیش از هر چیز سنسور ۶۴ مگاپیکسلی آن پیشرفتی بزرگ در مقایسه با ۱۲ مگاپیکسل در مدل قبلی محسوب می‌شود. اندازه سنسور نیز از ۱/۲٫۳ اینچ در مدل قبلی به  ۱/۱٫۷ تغییر یافته است که به معنای ارتقاء کیفی سنسور دوربین می‌باشد.

سپس به مسئله میدان دید (FOV) می‌رسیم که از ۸۰ درجه در مدل قبلی به ۹۳ درجه ارتقاء یافته است. به عبارتی از فاصله کانونی ۲۶mm (f/2.0)  به ۲۰mm (f/1.8) رسیده است. عریض‌تر شدن کادربندی به معنای کیفیت بهتر در ولاگینگ است و باید بگوییم ولاگینگ یک کلمه کلیدی در توصیف نقاط قوت این دوربین به شمار می‌رود.

اما ویژگی‌های مثبت این دوربین به این موارد خلاصه نمی‌شوند. قابلیت فیلمبرداری HDR، دامنه گسترده  ISO (میزان حساسیت حسگر عکس به نور)، افزایش کیفیت صدابرداری، امکان فیلمبرداری اسلوموشن با کیفیت Full HD در کنار اکسسوری‌های دوربین به راستی از آن محصولی تحسین‌برانگیز ساخته است.

پکیج Creator Combo شامل یک میکروفون بی‌سیم به همراه بادگیر، یک لنز اولترا واید، سه‌پایه دوربین، یک دسته همه‌کاره (Do-It-All Handle) برای افزودن اکسسوری صوتی متفرقه و یک کیف حمل بوده که بر ارزش نهایی محصول می‌افزاید. همچنین لازم به ذکر است که میکروفون بی‌سیم همراه محصول برخودار از جک میکروفون است. در نتیجه گزینه‌های بسیاری برای اتصال صوتی بی‌سیم در دسترس شماست.

اما این دوربین یک نقص مشترک با بیشتر اسمارت‌فون‌ها دارد که دامنه دینامیکی محدود و کیفیت فیلمبرداری آن در نور کم است. علاوه بر آن صفحه نمایش تاچ کوچک دوربین چندان مرغوب نیست اما برای پیش‌نمایش صحنه در حال فیلمبرداری به کارتان می‌آید.

به طور کلی این دوربین جزء بهترین گزینه‌های موجود در بازار بوده، گرچه هنوز پتانسیل زیادی برای پیشرفت دارد.

طراحی و دوام

دوربین فوق‌العاده کوچک DJI Pocket 2 یک گیمبال سه‌محوره داشته که بر روی پایه‌ای قرار گرفته که تمام سخت‌افزار آن از باتری تا صفحه نمایش خوب‌اش را در خود جا داده است. با در دست گرفتن گجت ۱۱۷ گرمی آن که به دلیل سبک بودن هرگز به دست فشار نمی‌آورد، می‌توانید تا هر زمان که باتری دوربین اجازه دهد به کمک صفحه نمایش ۱ اینچی آن مشغول فیلمبرداری شوید. همچنین می‌توانید به جای آن دوربین را بر روی سه‌پایه موجود در پکیج Creator Combo قرار دهید.

یک پورت USB-C نیز در پایین دوربین قرار گرفته است. البته لازم است برای قرار دادن دوربین بر روی سه‌پایه گیمبال را از طریق اداپتور پورت چندکاره‌ای که بین صفحه و کلیدها قرار گرفته است به گوشی هوشمند خود متصل کنید. اداپتورهای کوچکی برای نورپردازی در کنار کابل USB-C در پکیج محصول قرار دارند که کار انتقال ویدیو به گوشی هوشمند را بسیار راحت‌تر از انتقال از طریق اتصال بی‌سیم کرده است.

عملکرد و قابلیت‌ها

باید گفت که DJI Pocket 2 در حقیقت دو دوربین در یک دوربین است. اولی یک دوربین دارای تثبیت‌کننده تصویر برای ولاگینگ بوده و دومی نقش یک فیلمبردار را ایفا کرده و با ایستایش مناسب خود، شما را در حال حرکت دنبال کرده و فعالیت‌های ولاگری‌تان را ضبط می‌کند.

 

این سیستم گیمبال سه‌محوره از پس ردیابی تمام حرکت‌ها و تکان خوردن‌ها مثل یک قهرمان برمی‌آید. البته که یک دوربین اکشن نیز در نهایت ویدیوی عاری از لرزشی بدست می‌دهد اما هنوز هم پرش‌هایی در سطح میکروسکپی در آن وجود خواهد داشت. دوربین Pocket 2 عاری از کمترین مقدار لرزش و پرش تصویر است.

سه حالت اصلی برای فیلمبرداری قابل انتخاب هستند: حالت Follow (افقی ماندن دوربین)، حالت Tilt locked (غیرفعال بودن چرخش به بالا/پایین) و حالت FPV (دامنه کامل حرکت). البته تفاوت‌های میان هر حالت در اولین استفاده چندان محسوس نیستند.

از طریق اپ دوربین نیز می‌توانید ردیابی اشیاء را فعال کرده و همچنین کنترل بیشتری بر حالت‌های مختلف فیلمبرداری همچون پانوراما یا فیلمبرداری دستی داشته باشید.

کیفیت تصاویر

یک سنسور به سبک اسمارت‌فون به اندازه ۱/۱٫۷ اینچ و یک لنز  ۲۰mm f/1.8 در این دوربین جا‌ خوش کرده‌اند. این دوربین قادر به فیلمبرداری با وضوح تصویر ۴K  با ۶۰ فریم بر ثانیه و فیلمبرداری  HDR می‌باشد. این دوربین قادر است علی‌رغم کوچک بودنش عمق میدان خوبی در ثبت تصاویر دارد و با عملکرد اتوفوکوس کیفیت حتی بهتری به تصاویر ضبط شده می‌بخشد.

 

وجود قابلیت ردیابی اشیاء از نکات برجسته این دوربین به شمار رفته که هرچه از آن بگوییم کم گفتیم. کافی‌ست دوربین جیبی خود را بر روی سه‌پایه قرار دهید و بعد مشغول کار شوید و به هر طرف حرکت کنید تا چشم دوربین شما را دنبال کند.

امکان فیلمبرداری ۴K  به لطف اندازه بزرگ‎‌تر سنسور حتی در حالت بزرگنمایی نسبی وجود دارد. با چهار بار بزرگنمایی کیفیت تصویربرداری ۱۶ مگاپیکسل برای عکس‌ها و ۱۰۸۰p  برای ویدیوها خواهد شد و با سه بار بزرگنمایی با کیفیت  ۲٫۷k و با دو بار بزرگنمایی با کیفیت ۴K قادر به ضبط ویدیو خواهید بود. رزولوشن ۴K  در این دوربین بهترین ۴K  ممکن نیست، اما در صورتی که نور صحنه خوب باشد در کنار کیفیت مناسب صدابرداری بیشتر ولاگرها را راضی نگه خواهد داشت.

اگر یک ویدیوگرافر هستید یا با سخت‌افزارهای پیشرفته‌تری کار می‌کنید، می‌توانید به طرق مختلفی کیفیت ویدیوی ضبط شده با این دوربین را بهبود بخشید. برای مثال در ساخت یک پروژه Full HD می‌توانید با رزولوشن ۴K فیلمبرداری کنید، سپس ویدیو را کوچک‌تر کنید و با ویرایش از نویز تصویر بکاهید.

لازم است بر ضرورت نورپردازی مناسب صحنه تأکید کنیم چراکه این دوربین دو کار را خیلی خوب انجام نمی‌دهد؛ اولی حذف نویز تصویر و دومی حفظ کیفیت تصویر در شرایط کنتراست بالا است. در محیط‌های کم نور یا حتی در تصویربرداری از اشیاء تیره‌رنگ متوجه دانه‌دار بودن تصویر خواهید شد. اگر امکان فیلمبرداری با بالاترین کیفیت در تمام محیط‌ها از اولویت‌های اصلی شماست، بد نیست بدانید این دوربین از این نظر نسبتاً ضعیف عمل می‌کند. همچنین بهتر است به خاطر داشته باشید که این دوربین پیش از هر چیز یک دوربین فیلمبرداری است و سپس یک ابزار برای ضبط صدای ویدیو، در نتیجه نباید به هدف عکاسی کردن اقدام به خریداری این محصول کنید چراکه به احتمال قوی دوربین گوشی هوشمند شما این کار را با اختلاف بهتر انجام می‌دهد.

از بهترین ویژگی‌های این دوربین همچنین می‌شود به وسعت تصویری که در کادر ویدیو جا می‌دهد اشاره کرد. میدان دید ۹۳ درجه عریض آن باب طبع ولاگرهایی خواهد بود که مایل هستند صحنه پشت سر خود را با وسعت بیشتری در قاب جا دهند.

عملکرد میکروفون بی‌سیم و میکروفون روی دوربین در ضبط صدا نیز رضایت‌بخش می‌باشد. میکروفون بی‌سیم در هنگام نگه داشتن دوربین توسط پایه دستی کاربرد کمتری دارد.

عمر باتری و دیگر مشخصات

باتری ۸۷۵ میلی‌آمپری این دستگاه خیلی کوچک است، البته خود دوربین هم اندازه بزرگی ندارد. یکی از نکاتی که لازم است به آن توجه داشته باشید داغ کردن دوربین پس از یک ساعت فیلمبرداری با کیفیت بالا در رزولوشن ۴K  است. بدیهی‌ست که با فیلمبرداری در حالت  Full HD مدت زمان بیشتری قادر به استفاده از دوربین خواهید بود. علاوه بر آن می‌توانید در حالی که دوربین به شارژ متصل است از آن استفاده کنید.

 

حافظه این دستگاه از نوع کارت microSD بوده که تا ۲۵۶ گیگ قابل ارتقاء است. از آنجایی که هر ۴ دقیقه ویدیوی ۴K  حدود ۲٫۵ گیگ حجم خواهد داشت لازم است کارت حافظه دوربین را با بیشترین ظرفیت ممکن انتخاب کنید.

آیا دوربین فیلمبرداری DJI Pocket 2 انتخاب خوبی برای شماست؟

بله، اگر…

  • به یک دوربین جیبی برای ولاگینگ نیاز دارید.
  • مایل به داشتن نوع پیشرفته‌تر مدل اوریجینال Osmo Pocket هستید.
  • فیلمساز مبتدی هستید.

خیر، اگر…

  • بیشتر ویدیوهای خود را در محیط کم‌نور ضبط می‌کنید.
  • هدف اصلی شما عکاسی‌ست و نه فیلمبرداری.

رتبه‌ی محصول

طراحی – ۹٫۲
دوربین – ۸٫۹
عملکرد – ۹٫۱
ارزش خرید – ۸٫۵

۸٫۹

نمره نهایی

دوربین فیلمبرداری جیبی DJI Pocket 2 شاید محصولی عالی و نقص‌ نباشد، اما کارش را به عنوان یک دوربین کامپکت ولاگینگ بهتر از تمام محصولات مشابه در بازار انجام می‌دهد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار