نقدوبررسینقدوبررسی انواع دوربین

مشخصات و بررسی دوربین چاپ سریع Fujifilm Instax Square SQ10

Instax Square SQ10 نوع جدیدی از دوربین‌های چاپ سریع است که ضبط دیجیتال را با خروجی فیلم واقعی آنالوگ ترکیب می‌کند، اما به اشتراک گذاری تصاویر به صورت آنلاین با آن دشوار است.

نقاط قوت

  • عکس‌های فوری مربعی می‌گیرد و چاپ می‌کند.
  • سنسور تصویر دیجیتال ۳٫۶ مگاپیکسل
  • لنز روشن f/2.4.
  • میدان دید زاویه باز ۲۸٫۵ میلی متر
  • دارای فیلترهای داخلی دوربین و ابزارهای ویرایش

نقاط ضعف

  • از دوربین‌های کاملا آنالوگ گران‌تر است.
  • فیلم Instax Square گران قیمت است.
  • هیچ راهی برای ذخیره تصاویر دیجیتال که روی آن‌ها فیلتر گذاشته شده، وجود ندارد.
  • چاپ کردن عکس‌های سایر دوربین‌ها با مشکل روبرو است.

برند فوجی فیلم دارای مجموعه عظیم و قوی‌ای از دوربین‌های چاپ سریع کاملاً آنالوگ بوده که از فرمت‌های کوتاه و گسترده فیلم Instax خود استفاده می‌کند. اما این کمپانی تصمیم دارد در اولین مدل خود که از فیلم Instax Square Polaroid rollback استفاده می‌کند، جهت دیگری را پیش گرفته و راهی متفاوت را طی کند. این دستگاه دارای یک سنسور دیجیتال و یک LCD است، بنابراین با ایتفاده از آن می‌توانید تصاویر را ویرایش و فیلتر کرده و به دلخواه چاپ کنید.

استفاده از آن بسیار لذتبخش و سرگرم کننده است و چاپ‌های آن کیفیت خوبی دارند. اما بعد دیجیتالی آن کمی ضعیف به نظر می‌رسد. زیرا راهی برای انتقال عکس‌های ویرایش‌ شده در داخل دوربین به رایانه یا تلفن وجود ندارد. دوربین مدل SQ10 دستگاهی بسیار شگفت‌انگیز است اما در مقایسه با دوربین‌های چاپ سریع کاملا آنالوگ تا حدودی گران قیمت است. انتخاب اول سردبیران ما برای دوربین‌های چاپ سریع، دوربین مدل Lomography Lomo’Instant Wide بوده که عکسی‌های بزرگتری نسبت به Instax Square می‌گیرد و قیمت پایین‌تری هم دارد.

مشخصات فنی  Fujifilm Instax Square SQ10

  • ابعاد: ۵٫۰ در ۴٫۷ در ۱٫۹ اینچ
  • وزن: ۴۵۰ گرم
  • نوع: آنالوگ، کامپکت
  • رزولوشن سنسور: ۳٫۴ مگاپیکسل
  • نوع سنسور: CMOS
  • اندازه سنسور: ۱/۴ اینچ
  • تثبیت کننده: ندارد
  • منظره یاب: ندارد

طراحی

SQ10 یک دوربین مربعی شکل به رنگ مشکی وجزئیات نقره‌ای است. اندازه آن ۵٫۰ در ۴٫۷ در ۱٫۹ اینچ معادل ۱٫۲۷ در ۱۲ در ۴٫۸ سانتی متر است و هنگامی که فیلم درون دوربین قرار دارد، وزن آن به ۴۵۰ گرم می‌رسد. درست است که می‌توانید آن را درون جیب یک کت بزرگ یا درون کیف قرار دهید، اما مطمئنا در دسته دوربین‌های جیبی قرار نمی‌گیرد. با این حال به عنوان یک دوربین چاپ سریع اندازه کوچکی دارد و برای پوشش دادن تصویر با فرمت متوسط چاپ، نیازی به لنز بزرگ ندارید. دوربین چاپ سریع Lomo’Instant با ابعاد ۵٫۸ در ۷٫۵ در ۳٫۸ اینچ در مقایسه با Instax Square دوربین بزرگی محسوب می‌شود.

این لنز دارای زاویه دید وسیع و معادل ۲۸٫۵ میلی متر بوده که میدان دیدی مشابه دوربین آیفون را پوشش می‌دهد، البته به دلیل شکل مربعی که دارد کمی تنگ‌تر است. دیافراگمی معادل f/2.4 دارد و می‌تواند تا ۳٫۹ اینچ (۱۰ سانتی متر) فوکوس کند. لنز آن در مقایسه با لنز آیفون روشنایی آنچنانی ندارد، اما در عوض به جای چراغ LED فلاش واقعی دارد. این ویژگی در محیط‌های کم نور کیفیت عکاسی را دو چندان می‌کند. سرعت فوکوس خودکار آن کمی کندتر از چیزی است که در یک گوشی هوشمند پرچمدار می‌بینید. بین فشار دادن شاتر و ثبت تصویر به طور متوسط ۰٫۳ ثانیه فاصله وجود دارد،که این نکته گرفتن عکس‌هایی واضح را در لحظات پر سرعت با چالش روبرو می‌کند.

افراد هنگام کار کردن و دست گرفتن دوربین احساس راحتی خواهند داشت. زیرا طراحی آن متقارن بوده، بنابراین به لطف دکمه‌های شاتر دوگانه در جلو، استفاده از آن برای چپ دست‌ها همانند افراد راست دست بسیار ساده است. به طور پیش فرض هر دو دکمه شاتر می‌توانند عکس بگیرند، اما می‌توانید یکی را غیرفعال کنید و یا یکی را تنظیم کنید تا به جای آن حالت عکسبرداری را تغییر دهد. در این دوربین هیچ گزینه نوردهی دستی وجود ندارد، اما می‌توانید بین گرفتن یک تصویر واحد، ایجاد یک نوردهی مضاعف در دوربین یا فعال کردن نوردهی لامپ در گردش باشید. این گزینه آخر  شاتر را تا زمانی که دکمه را پایین نگه دارید، باز نگه می‌دارد. همچنین لامپ برای نور دهی در  طولانی مدت و هنگامی که برای عکاسی از سه پایه استفاده می‌کنید، مفید است.

کار کردن با این دوبین نیز بسیار ساده است. چرخاندن حلقه نقره‌ای دور لنز، دوربین را روشن یا خاموش می‌کند. همچنین یک سوئیچ خودکار/دستی در قسمت جانبی دوربین وجود دارد. چنانچه دوربین روی Auto تنظیم شده باشد، همان زمانی که عکس را می‌گیرید، چاپ هم می‌شود. به علاوه کتابچه راهنمای کاربر به شما امکان می‌دهد عکس‌هایی را که می‌خواهید چاپ شود را انتخاب کنید.

 

دکمه‌های پشتی به صورت دایره‌ای مرتب شده‌اند و شامل تنظیم نوردهی، پخش و دکمه چاپ هستند. همچنین یک گزینه Menu/OK در مرکز حلقه دکمه‌ها وجود دارد که ترکیبی از چهار دکمه دایره‌ای و دکمه‌های چرخه‌ای است. در قسمت پایین نیز همانند سایر دوربین‌ها یک پیچ برای تنظیم و سوار کردن سه پایه وجود دارد.

ال‌سی‌دی ۳ اینچی با رزولوشن ۴۶۰k نقطه در بالای دکمه‌های عقب قرار گرفته است. دراین دوربین نیز مانند سایر دوربین‌های Instax هیچ منظره یاب نوری‌ای وجود ندارد و استفاده از  LCD تنها راهی است که می‌توانید عکس‌ها را کادربندی کنید. این ویژگی به کاهش سایز و اندازه دوربین کمک می‌کند اما بسیاری از جذابیت‌های دوربین‌های قدیمی‌تر و به صرفه‌تری همچون Instax Mini 70 را نیز از بین می‌برد. به خاطر داشته باشید که این صفحه نمایش بهترین نمایشگر استفاده شده در دوربین‌های دیجیتال نیست. بسیاری از دوربین‌های رده بالا از ال‌سی‌دی‌هایی ۹۲۱k نقطه و یا بالاتر استفاده می‌کنند. اما این نمایشگر هم از وضوح کافی برای گرفتن و ویرایش عکس‌ها برخوردار است و به اصطلاح کار را راه می‌اندازد.

این دوربین از فیلم Instax Square استفاده می‌کند که دارای ناحیه تصویر تقریباً ۲٫۴ اینچ (۶۲ میلی متر) در هر طرف بوده که با حاشیه سفید احاطه شده است. سایز عکس‌ها با در نظر گرفتن حاشیه، ۳٫۴ در ۲٫۸ اینچ معادل ۸٫۶ در ۷٫۱ سانتی‌متر است. فیلم به کار رفته در این دستگاه نسبت به سایر فرمت‌های Instax گران‌تر است. البته با در نظر گرفتن قابلیت‌های دیجیتالی SQ10، لازم نیست هر عکس را چاپ کنید.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

تعدادی فیلتر درون دوربین وجود دارد، بنابراین حتی اگر Instax Square را یک فرمت فیلم رنگی هم در نظر بگیریم، می‌توان با آن عکس‌های سیاه و سفید چاپ کرد. همچنین فیلترهایی داخل دوربین برای تنظیم رنگ، افزودن یک عکس یا ایجاد یک کولاژ برای قرار دادن چندین تصویر در یک چاپ وجود دارد. همچنین در این دوربین از سیستم نوردهی دوگانه نیز پشتیبانی می‌شود.

SQ10 از یک باتری شارژی جدا شونده تغذیه می‌کند. این دستگاه با هر بار شارژ حدود ۱۶۰ عکس می‌گیرد و می‌تواند از طریق پورت میکرو USB خود در دوربین شارژ شود. حافظه داخلی قابلیت ذخیره حداکثر ۵۰ عکس را دارد. برای حذف آن‌ها از دوربین، باید کارت microSD را وارد کرده و تصاویر را از حافظه داخلی خود روی کارت کپی کرده و سپس کارت را در رایانه بارگذاری کنید. برای استفاده از این دوربین باید فورا یک کارت microSD را در SQ10 نصب کنید.  هنگام خرید کارت میکرو اس‌دی لازم نیست بیشترین حجم ممکن را خریداری کنید. زیرا با یک کارت  ۱۶ گیگابایتی نیز می‌توان بیش از ۱۵۰۰۰ عکس ثبت کرد. یک کارت ۴ گیگابایتی معمولی می‌تواند تا مدتی شما را از خالی کردن دوباره بی‌نیاز سازد.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

همه چیز درباره چاپ

کیفیت تصویر دیجیتالی ارائه شده توسط SQ10 کسی را آنچنان شگفت‌زده نخواهد کرد. این دوربین از سنسور تصویر ۰٫۲۵ اینچی استفاده می‌کند که تقریباً نصف اندازه سنسور کوچکی است که در آیفون ۷ استفاده شده است. اما تعداد پیکسل‌های این دوربین چقدر است؟ این دوربین رزولوشنی برابر ۱۹۲۰ در ۱۹۲۰ دارد و در کل دارای ۳٫۶ مگاپیکسل است.

ممکن است این میزان به نظر بسیار کم باشد. اما وقتی تصویر چاپ شده اندازه‌ای ۲٫۴ اینچی از یک طرف داشته باشد، ۳٫۶ مگاپیکسل کافی به نظر می‌رسد. همچنین ابرازهای ویرایش داخلی دستگاه آن را به یک دوربین چاپ سریع بسیار سرگرم کننده تبدیل کرده است. درون این دوربین ۱۰ فیلتر تعبیه شده که یک گزینه تک رنگ را شامل می‌شود.  به علاوه می‌توانید گوشه‌ها را روشن یا تیره کرده و نوردهی کلی را تنظیم کنید. البته کاش کنترل‌های بیشتری رو عکس داشتیم. مثلا می‌توانستیم دانه فیلم اضافه کنیم و یا جزئیات را از سایه بیرون بیاوریم. به طور کلی این دوربین بسیاری از عملکردهای ویرایش عکس که در دوربین‌های تلفن همراه و یا دسکتاپ پیدا می‌شود را ندارد. اما در مجموع برای استفاده گاه به گاه بسیار لذتبخش است.

 

کیفیت چاپ این دوربین بسیار خوب است. رنگ‌ها شفاف و جزئیات واضح هستند. همچنین سنسور کوچک به این معناست که دوربین SQ10 قابلیت ثبت عکس‌های ماکرو را نیز دارد. این دوربین می‌تواند از فاصله ۳٫۶ اینچی و یا ۹ سانتی‌متری روی سوژه فوکوس کند. اما متاسفانه چاپ کردن تنها راه به اشتراک گذاشتن عکس‌های گرفته شده است. عکس‌های اصلی با فرمت JPG و بدون نام در کارت ذخیره می‌شوند. اما عکس‌های ویرایش شده فقط فایل‌های متنی جانبی هستند و به دوربین دستور می‌دهند کدام تنظیمات را اعمال کند. اگر به طرز چاپ یک عکس خاص علاقه دارید و می‌خواهید آن را به صورت دیجیتالی به اشتراک بگذارید، باید از عکس چاپ شده دوباره عکس بگیرید و یا آن را اسکن کنید. ما برای تصاویر این مقاله، عکس‌ها را اسکن کرده‌ایم و باید اعتراف کنیم که با این روش میزان بسیار زیادی از زیبایی عکس‌ها از دست می‌رود.

قبل از  اینکه از دوربین SQ10 رونمایی شود، به نظر می‌رسید این دوربین به عنوان یک چاپگر فیلم فوری برای عکس عمل می‌کند. چیزی شبیه به چاپگر بی‌سیم Instax Share SP-2، که از فرمت کوچک‌تر Instax Mini استفاده می‌کند. اما در عمل ، تلاش برای چاپ عکس از دوربین‌های دیگر فقط منجر به ناامیدی می‌شود.

در دفترچه راهنمای SQ10 آمده است که برای تغییر فرمت خاص (ABCD1234.JPG ، BDEF4388.JPG و غیره) باید نام تصاویر را تغییر دهید و آن‌ها را در فهرست اصلی کارت حافظه قرار دهید. اما هر تصویری که سعی کردم از بایگانی عکس خود بیرون آورده و بارگذاری کنم یک پیام خطای خواندن به من ارائه می‌داد. اما اینکه مشکل کجاست سوال خوبی است. من عکس‌ها را در برنامه Lightroom ویرایش کرده‌ام یا آن‌ها را با استفاده از Photoshop ذخیره کرده‌ام. به همین ترتیب عکس‌هایی را با دوربین Nikon مدل A300 ثبت کرده و سپس همه عکس‌ها بدون مشکل بارگذاری شدند. اگر به طور کلی فایل‌های JPG را با دوربین دیگر یا تلفن همراه خود ثبت می‌کنید و اصلا عکس‌ها را ویرایش نمی‌کنید، احتمالا می‌توانید آن‌ها را بدون مشکل خاصی روی کارت حافظه بارگذاری کرده و چاپ کنید. اما اگر مجموعه بزرگی از عکس‌هایتان را با استفاده از برنامه‌های ادوبی ویرایش می‌کنید احتمالا نخواهید توانست آن‌ها را درون این دوربین بارگذاری کنید.

اتصالات از دست رفته

کمبود اتصالات در این دوربین یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می‌شود. دوربین‌های چاپ سریع اکثرا برای موقعیت‌های اجتماعی و یا مهمانی‌ها هستند. شما عکسی می‌گیرید، آن را چاپ کرده و به دوستتان می‌ دهید،آن را روی یخچال می‌چسبانید و یا در یک آلبوم فیزیکی قرار می‌دهید. اما در دنیای مدرن ما نیاز داریم این کارها را به صورت دیجیتالی نیز انجام دهیم. شما باید بتوانید عکسی که می‌گیرید را در شبکه‌های اجتماعی خود مانند اینستاگرام و فیسبوک و غیره نیز به اشتراک بگذارید. به هر حال از هر سرویسی که برای به اشتراک گذاشتن لحظات زندگی خود استفاده می‌کنید، SQ10 باید بتواند آن کار را به خوبی انجام دهد.

 

اما متاسفانه برند فوجی فیلم تصمیم گرفته در این دوربین گزینه‌های اتصال بی‌سیم را به کار نبرد و یا راهی به شما ارائه ندهد تا بتوانید عکس‌های ویرایش شده خود را با سهولت به اشتراک بگذارید. این یک فرصت از دست رفته برای این دوربین فوجی فیلم محسوب می‌شود. بلوتوث‌های کوچک می‌توانستند اتصالی عالی برای دوربین SQ10 باشند، به ویژه اینکه می‌شد از آن برای انتقال تصاویر به یک دستگاه از قبل جفت شده در پس زمینه استفاده کرد. اگر بتوانید این ویژگی را به آن بیفزایید دوربینی خواهید داشت که می‌توان با آن عکس‌های دیجیتالی را به راحتی با کسی که در خیابان در حال گذر است و یا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

تا اینجا به چیزهایی پرداختیم که SQ10 نمی‌تواند انجام دهد، اما بیایید روی کارهایی که این دوربین می‌تواند انجام دهد هم تمرکز کنیم. این دستگاه مانند یک دوربین Instax Mini قابل حمل است، اما تصاویری که ثبت می‌کند از عکس‌های دوربین‌های این چنینی بزرگ‌تر هستند. در نور کم نور به لطف لنز روشن‌تر قابل استفاده است، می تواند در محدوده کلان متمرکز شود و به شما امکان می‌دهد قبل از چاپ تصاویر را پیش نمایش و ویرایش کنید. همچنین می‌توانید چند نسخه از عکس را برای سهولت به اشتراک گذاری، چاپ کنید.

اگر عاشق تعاملاتی هستید که می‌توانید با این نوع دوربین‌های چاپ سریع، با افراد ایجاد کنید و یا از ظاهر آنالوگ عکس‌های چاپ سریع خوشتان می‌آید، حتما به SQ10 توجه کرده و آن را برای خرید بررسی کنید. فرمت مربع برای نسلی که با عکس‌های پولاروید بزرگ شده‌اند هیجان انگیزتر از فرمت‌های کوچک‌تر یا حتی فرمت گسترده‌تر است. پیش از این نیز گفته بودیم که این دروبین انتخاب اول ویراستاران ما نیست و به جای این دوربین، مدل Lomography Lomo’Instant Wide 200 را به شما پیشنهاد داده بودیم. چاپ‌ها در این دوربین بزرگ‌تر هستند، فیلم آن ارزان‌تر و خود دوربین نیز مقرون به صرفه‌تراست.

رتبه‌ی محصول

ارزش خرید – ۹

۹

نمره نهایی

اگر عاشق تعاملاتی هستید که می‌توانید با این نوع دوربین‌های چاپ سریع، با افراد ایجاد کنید و یا از ظاهر آنالوگ عکس‌های چاپ سریع خوشتان می‌آید، حتما به SQ10 توجه کرده و آن را برای خرید بررسی کنید. فرمت مربع برای نسلی که با عکس‌های پولاروید بزرگ شده‌اند هیجان انگیزتر از فرمت‌های کوچک‌تر یا حتی فرمت گسترده‌تر است.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار