نقدو بررسی انواع موبایل

نقدو بررسی آنر ۵۰ لایت

گوشی میان‌رده خوش‌قیمت آنر ۵۰ لایت در بازه قیمتی خود ردمی نوت ۱۱ پرو را به مبارزه می‌طلبد؛ با بررسی آنر ۵۰ لایت همراه ما باشید.

چینی‌ها برای بازپس‌گرفتن جایگاه پیشین خود در بازار گوشی‌های هوشمند محصولات متنوعی را پس از جدایی از هواوی به‌بازار عرضه کرده‌اند؛ از ساعت هوشمند گرفته تا گوشی هوشمند تاشو. اما آنر همچنان توجه ویژه‌ای به گوشی‌های هوشمند میان‌رده دارد و با عرضه مدل‌های مختلف مانند آنر ۵۰ لایت، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. مدل ۵۰ لایت در زمان نگارش این مقاله، در بازه قیمتی ۶ تا ۷ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد که نماینده‌های شاخص شرکت شیائومی مانند ردمی نوت 11 پرو نسخه گلوبال این قسمت از بازار را قبضه کرده‌اند.

پیش از شروع بررسی بهتر است نگاهی به مشخصات شاخص سخت‌افزاری آنر ۵۰ لایت داشته باشیم. گوشی میان‌رده آنر به نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی با پنل IPS LCD مجهز شده است که از دقت +Full HD بهره می‌برد. نمایشگر از حاشیه‌های باریکی بهره می‌برد و دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی به‌همراه سنسور سنجش نور در حفره‌ای کپسولی شکل در گوشه بالا سمت چپ قرار گرفته‌اند.

اجتماع ۴ سنسور، مجموعه دوربین‌های آنر ۵۰ لایت را تشکیل می‌دهند که شامل دوربین واید، اولتراواید و ماکرو می‌شوند و دوربین چهارم نیز تنها وظیفه تشخیص عمق تصاویر در عکس‌های پرتره را به‌عهده دارد. باتری دستگاه ظرفیتی ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد و با استفاده از شارژر ۶۶ واتی درون جعبه قابل شارژ است.

در زیر نمایشگر، قلب تپنده دستگاه یعنی تراشه Snapdragon 662 قرار دارد که ۶ یا ۸ گیگابایت رم برای انجام چندوظیفگی آن را همراهی می‌کند؛ اما در بازار کشورمان تنها مدل ۸ گیگابایتی عرضه شده است. حافظه ذخیره‌سازی نیز تنها یک مدل آن هم با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت خواهد بود.

طراحی و کیفیت ساخت آنر ۵۰ لایت

بدنه دستگاه کاملاً از پلاستیک ساخته شده است و خبری از متریال دیگری نیست. کیفیت بدنه هم مانند تمامی محصولات پلاستیکی دیگر حالتی گرگ و میش دارد؛ بدین صورت که در ابتدا شاید از کیفیت بدنه راضی باشید اما رفته‌رفته این احتمال وجود دارد که کمی براقیت و شادابی روزهای ابتدایی خود را از دست بدهد و دلسردکننده شود.

نوار عمودی پنل پشتی به آنچه پیش‌تر در پوکو X3 پرو/NFC دیده بودیم، شباهت زیادی دارد؛ با این تفاوت که فضای سمت راست و چپ به‌جای مات، به‌صورت براق طراحی شده است.

بیش از ۸۹ درصد از پنل جلوی دستگاه به نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی IPS LCD آن اختصاص دارد که حاشیه‌های اطراف آن همانند آنر X8 بسیار باریک و نازک است و حفره‌ای کپسولی شکل نیز در قسمت بالای آن مشاهده می‌شود. در نگاه اول به‌نظر می‌رسد علت استفاده از حفره کپسولی، دوربین دوگانه دستگاه باشد اما این‌طور نیست و درکنار دوربین سلفی، حسگر تشخیص نور محیط قرار دارد.

آنر میان‌رده خود را در رنگ‌های آبی، مشکی و نقره‌ای روانه بازار کرده و ما نیز رنگ آبی آن را دراختیار داشتیم. طراحان آنر تمام سعی خود را کرده‌اند تا محصولی مدرن و جوان‌پسند را طراحی کنند و تا حدودی به این مهم نیز دست پیدا کرده‌اند. تنها مورد آزاردهنده را می‌توان طراحی دوربین نه‌چندان جذاب دستگاه دانست که کمی سطح طراحی آن را کاهش می‌دهد.

خوشبختانه با وجود بیرون‌زدگی نسبی قاب دوربین و به‌دلیل قرار دادن حسگرها در مرکز دستگاه، خبری از لق زدن بدنه در هنگام قرار دادن روی سطح صافی مانند میز، نیست. علاوه‌براین، وجود لبه‌های خمیده در قسمت پشت دستگاه ثبات دستگاه در دستان کاربر را افزایش می‌دهد؛ البته همچنان به‌دلیل بدنه عریض آنر ۵۰ لایت، کار با یک دست تقریباً غیرممکن خواهد بود و به‌ناچار یا باید از دست دیگر خود کمک بگیرید یا از ویژگی One Handed Mode استفاده کنید.

در لبه سمت راست دستگاه دکمه‌های سنتی افزایش/کاهش صدا و دکمه قفل قرار گرفته‌اند که حسگر اثر انگشت نیز با دکمه قفل ادغام شده است. سرعت شناسایی حسگر اثر انگشت بالا است و قفل‌گشایی دستگاه را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد. به‌عنوان روشی جایگزین می‌توانید از ویژگی تشخیص چهره نیز برای قفل‌گشایی استفاده کنید؛ روشی که مطمئناً سریع است؛ اما ما به‌دلیل امنیت کم آن را پیشنهاد نمی‌کند.

لبه‌ پایین دستگاه نیز مانند همیشه به بلندگو و پورت USB-C اختصاص دارد؛ البته شیار سیم‌کارت و حفره میکروفون نیز در همین بخش به‌چشم می‌خورد و پورت ۳٫۵ میلی‌متری هدفون نیز به‌همراه میکروفون ثانویه تماس در لبه بالایی قرار گرفته‌اند. لازم به‌ ذکر است که گوشی آنر 50 لایت از کارت حافظه microSD پشتیبانی نمی‌کند و انتخاب شما به حافظه ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی محدود خواهد بود.

نمایشگر و اسپیکر گوشی آنر 50 لایت

آنر برای مدل ۵۰ لایت از یک پنل ۶٫۶۷ اینچی IPS LCD استفاده کرده است که از دقت +Full HD بهره می‌برد و با چگالی پیکسلی 391ppi کیفیت مناسبی را ارائه می‌کند. همانند دیگر پنل‌های میان‌رده آنر، این مدل نیز با خود دو پروفایل رنگی به‌همراه دارد که شامل Normal و Vivid می‌شود.

 

چینی‌ها به‌صورت پیش‌فرض پروفایل رنگی را روی Vivid قرار داده‌اند؛ اما این حالت تنها رنگ‌های جذاب‌تری را ارائه می‌دهد و خبری از دقت رنگ نیست؛ اما برای آن دسته از افرادی که به رنگ‌های ذقیق علاقه بیشتری نسبت‌ به رنگ‌های اشباع‌شده دارند، پروفایل Normal گزینه بهتری خواهد بود.

عملکرد نمایشگر آنر ۵۰ لایت دربرابر رقبا
محصول ٫ پارامترها حداقل روشنایی حداکثر روشنایی دستی حداکثر روشنایی خودکار نسبت کنتراست Native خطای رنگی میانگین
سفید مشکی سفید مشکی سفید حالت پیش‌فرض دقیق‌ترین حالت
آنر ۵۰ لایت ۱٫۳۵ ۴٫۴۴ ۳۹۷ ۴٫۸۱ ۳۹۸ ۱۴۷٫۲
آنر X8 ۱٫۵۳ ۲٫۷۲ ۳۰۱٫۵ ۲٫۷۱ ۳۱۳ ۱۱۰٫۸ ۱٫۷ ۱٫۷ (Normal)
پوکو X4 پرو ۲٫۸ ۰ ۵۴۶ ۰ ۸۵۰ ۴ ۲٫۴ (Standard)
گلکسی A23 ۵ ۳٫۹۵ ۳۳۸٫۵ ۶٫۴ ۴۱۰ ۷۲٫۳ ۳٫۷ ۶٫۲
ردمی نوت ۱۱ پرو 5G ۲٫۸۳ ۰ ۶۳۷٫۵ ۰ ۱۰۴۸٫۵ ۳٫۹ ۱٫۱ (Standard)
ردمی نوت ۱۰ پرو ۳٫۰۵ ۰ ۶۷۰ ۰ ۱۱۱۱ ۶٫۲ ۱٫۴ (Standard)
ردمی نوت ۹ پرو ۰/۶ ۳/۹ ۳۱۰ ۵ ۴۲۰ ۸۰ ۴.۹ ۳ (Standard)
گلکسی A32 5G ۲٫۵ ۱٫۸۹ ۲۳۴٫۴ ۲٫۳۷ ۲۷۲٫۵ ۱۲۴ ۴٫۲ ۴٫۲
گلکسی A32 ۲٫۲۷ ۰ ۵۵۱٫۷۵ ۰ ۱۱۱۲ ۵٫۱ ۳٫۳ (Natural)

سطح روشنایی پنل نیز چه در حالت دستی و چه در حالت خودکار از ۴۰۰ نیت فراتر نمی‌رود که عدد مناسبی برای محیط‌های داخلی و عددی نامناسب و چالش‌برانگیز در محیط‌های خارجی و زیر نور آفتاب به‌شمار می‌رود. در مقام مقایسه می‌توانیم به حداکثر روشنایی ردمی نوت ۱۱ پرو 4G اشاره کنیم که با بهره‌مندی از پنل OLED در حالت خودکار، روشنایی بیش از ۱۰۰۰ نیت را تولید می‌کند و برای کار در زیر نور آفتاب گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود.

آنر تصمیم گرفته تا در مدل ۵۰ لایت از بلندگوی تکی Mono استفاده کند و خبری از بلندگوهای استریو نیست. تفکیک صدا به‌خوبی انجام می‌شود اما تا زمانی که حجم صدا بین ۷۰ تا ۸۰ درصد باشد؛ سپس با حداکثر حجم صدا، فرکانس‌های میانی کمی ناپایدار می‌شوند و کیفیت مطلوبی را ارائه نمی‌دهند. سطح فرکانس‌های بالا نیز قابل قبول نیست اما همچنان می‌تواند در ارائه صدایی بهتر تأثیرگذار باشد. درواقع وصف عملکرد بلندگو آنر ۵۰ لایت در کلمه «خوب» خلاصه می‌شود.

نرم‌افزار و رابط کاربری آنر ۵۰ لایت

هرچند آنر در ظاهر شرکتی جدا از هواوی به‌شمار می‌رود، رابط کاربری آن‌ها شباهت بی چون و چرایی دارد؛ به‌طوری که از طراحی آیکون‌ها گرفته تا جلوه‌ها و امکانات نرم‌افزاری، همه و همه در پوسته‌های EMUI و Magic UI مشترک است. تنها در قسمت Quick Settings و بخش اعلانات تفاوت‌های عمده‌ای میان این دو به چشم می‌خورد.

Magic UI امکانات گسترده‌ای دارد و ویژگی‌های شخصی‌سازی متنوعی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد، اما همچنان حس نپختگی از تمامی بخش‌های آن می‌بارد. بگذارید کمی موضوع را بازتر کنیم. طراحی پوسته اختصاصی آنر در سال‌های گذشته مانده است؛ شاید این آیکون‌ها و جلوه‌ها برای سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ زیبا خوانده می‌شد اما در سال ۲۰۲۲ کمی از مد افتاده و قدیمی و بعضاً خشک شمرده می‌شود.

امروزه اکثر شرکت‌ها به سمت استفاده از آیکون‌های متحرک حرکت کرده‌اند تا کاربر در هنگام ورود یا خروج از اپلیکیشن جلوه بصری زیبایی مشاهده کند. یا در نمونه‌ای دیگر می‌توانیم به پس‌زمینه پنل Quick Settings اشاره کنیم که در رابط‌ کاربری MIUI و One UI به سمت شیشه‌ای و شفاف شدن حرکت کرده است اما در Magic UI چنین نیست.

درواقع می‌توان ادعا کرد که با پوسته‌ای خسته و فاقد جلوه‌های جذاب امروزی هستیم. چنین موارد کوچکی که در بالا اشاره شد، با اینکه ممکن است دیده نشوند اما قطعاً به افزایش کیفیت تجربه‌ کاربری کمک شایان ذکری خواهند کرد.

اما از ظاهر و طراحی پوسته که بگذریم، در بطن آن نیز نسخه‌ای تاریخ‌گذشته از اندروید یعنی اندروید ۱۱ را شاهد هستیم که یک نسل با استانداردهای حال‌ حاضر گوگل و دیگر شرکت‌ها فاصله دارد. از طرفی خبری از به‌روزرسانی اندروید ۱۲ یا حتی ۱۳ به‌گوش نمی‌رسد و مشخص نیست که آیا بالأخره روح نسل دوازدهم اندروید در کالبد گوشی آنر 50 لایت دمیده خواهد شد یا خیر.

آنر موفق شده با جدایی از هواوی، دوباره مجوز استفاده از سرویس‌های گوگل را به‌دست آورد و گوشی‌های هوشمند خود را با سرویس‌های محبوبی چون گوگل مپ، گوگل کیپ و گوگل فوتوز عرضه کند. پرواضح است که گوگل‌پلی نیز به‌صورت پیش‌فرض حضور دارد و نیازی به استفاده از فروشگاه‌های نرم‌افزاری سوم‌شخص نیست.

اما وجود سرویس‌های گوگل جنبه منفی دیگری نیز دارد و آن‌ هم برنامه‌های دوگانه مانند ایمیل و گالری است که هم نسخه آنر و هم نسخه گوگل آن روی دستگاه وجود دارد که ممکن است کاربری را کمی سردرگم کند. البته قطعاً اپلیکیشن‌های گوگل به دلیل عملکرد بهتر و عرضه به‌روزرسانی‌های مستمر، انتخابی بهتر به‌شمار می‌روند.

از طرف دیگر آنر برنامه‌های بلااستفاده زیادی را درون دستگاه جای داده است؛ این کار علاوه‌بر اشغال فضای اضافی در حافظه ذخیره‌سازی دستگاه، صفحه اصلی سیستم عامل را نیز شلوغ خواهد کرد؛ همچنین خبری از ویژگی App Drawer نیز نیست.

عملکرد، تجربه‌ی بازی و باتری آنر ۵۰ لایت

آنر تصمیم گرفته تا برای میان‌رده خود از تراشه Snapdragon 662 استفاده کند؛ تراشه‌ای از سال ۲۰۲۰ که از ۸ هسته پردازشی متشکل از ۴ هسته ۲ گیگاهرتزی Cortex-A73 و ۴ هسته ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A53، برای انجام وظایف خود استفاده می‌کند. تراشه کوالکام از توان مصرفی معادل ۹ وات بهره می‌برد که تقریباً ۲ برابر آن چیزی است که امروزه در تراشه‌های میان‌رده وجود دارد. بنابراین از همین ابتدای کار می‌توانیم مصرف انرژی بالایی را از آنر ۵۰ لایت انتظار داشته باشیم. در ادامه و در بخش باتری به‌طور مفصل‌تر به بحث باتری و مصرف انرژی خواهیم پرداخت.

پیش از پرداختن به مبحث بنچمارک‌ها و بررسی عملکرد تراشه آنر ۵۰ لایت، ابتدا حافظه‌ی ذخیره‌سازی دستگاه را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم؛ جایی که عملکرد ضعیف دستگاه، نماینده‌ی آنر را از میدان رقابت با رقبا و هم‌قیمت‌ها به‌ در می‌کند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی آنر ۵۰ لایت دربرابر رقبا
مدل‌ها / عملکرد نرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
آنر ۵۰ لایت ۴۹۷٫۰۵ ۲۵۴٫۲۵ ۱۴۹٫۰۹ ۱۵۶٫۹۳
آنر X8 ۹۵۹ ۶۶۶٫۴۳ ۱۸۵٫۴۶ ۱۷۸٫۳۴
پوکو X4 پرو ۵۲۱٫۹ ۴۸۸٫۲ ۱۹۸٫۱ ۱۹۲٫۵
گلکسی A23 ۸۷۰٫۷ ۵۰۲٫۴ ۱۷۶٫۱ ۱۶۷٫۷
ردمی نوت ۱۱ پرو 5G ۴۹۸٫۷۲ ۴۷۲٫۴۵ ۱۹۳٫۲۱ ۱۸۲٫۲۸
ردمی نوت ۱۰ پرو ۴۸۳٫۵۶ ۵۲۱٫۶۶ ۱۳۴٫۰۱ ۱۲۲٫۳۸
ردمی نوت ۹ اس / پرو ۴۸۶٫۶۳ ۱۷۵٫۳۹ ۱۲۷٫۱۵ ۱۱۳٫۶
گلکسی A32 5G ۸۹۲٫۹۹ ۳۴۰٫۱۶ ۱۵۴٫۵۷ ۱۷۵٫۰۵
گلکسی A32 ۲۹۲٫۹۶ ۱۹۲٫۱ ۹۴٫۵۴ ۷۱٫۶۳

همان‌طورکه در جدول بالا مشاهده می‌کنید، دیگر نماینده آنر در این بازه قیمتی یعنی آنر X8 عملکرد به‌مراتب بهتری را درمقایسه با ۵۰ لایت به‌جای گذاشته است. حافظه X8 در زمینه نرخ خواندن و نوشتن ترتیبی به‌ترتیب ۹۲٫۹ و ۱۶۲ درصد از دیگر نماینده چینی‌ها عملکرد بهتری دارد.

 

اما کمی هم به بنچمارک‌های سخت‌افزاری بپردازیم. با اینکه ۵۰ لایت نماینده‌ای از دسته گوشی‌های میان‌رده آنر به‌شمار می‌رود؛ اما تراشه آن در حد و اندازه‌های گوشی‌های هوشمند اقتصادی عمل می‌کند. پیش از شروع دعوت می‌کنیم تا نگاهی به جدول زیر داشته باشید:

عملکرد پوکو آنر ۵۰ لایت دربرابر رقبا
نام و کارایی بنچمارک / محصول PCMark Speedometer 2.0 GeekBench 5 GFXBench
عملکرد کلی مرورگر پردازنده‌ی گرافیکی پردازنده‌ی مرکزی شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)
Vulkan/Metal Single Core
Multi Core
Aztec Ruins
Onscreen/1440p
Car Chase
Onscreen/1080p
OpenGL Vulkan Metal OpenGL Metal
آنر ۵۰ لایت ۵۹۴۱ ۲۵٫۶۵ ۴۹۳ ۳۰۸
۱۲۶۱
۴٫۳
۲٫۸
۴٫۲
۲٫۸
۶٫۱
۷٫۲
آنر X8
(Dynamic)
۷۴۲۹ ۳۷٫۳۳ Error ۳۷۸
۱۵۸۰
۵٫۰
۳٫۲
۴٫۹
۳٫۲
۷٫۱
۸٫۱
پوکو X4 پرو
(۱۲۰ هرتز)
۱۰۶۰۴ ۴۴٫۲ ۱۲۸۳ ۶۹۰
۲۰۸۷
۱۲
۷٫۸
۱۲
۸٫۲
۱۷
۲۰
گلکسی A23
(Adaptive)
۷۲۳۶ ۳۷٫۷۹ ۴۳۴
۳۷۷
۱۴۵۶
۴٫۹
۳٫۳
۴٫۹
۳٫۲
۷٫۱
۸٫۳
ردمی نوت ۱۱ پرو 5G
(۱۲۰ هرتز)
۱۰۶۳۶ ۱۹٫۴۵ ۱۲۹۸ ۷۴۸
۱۹۱۵
۱۲
۷٫۹
۱۲
۸٫۲
۱۷
۲۰
ردمی نوت ۱۰ پرو
(۱۲۰ هرتز)
۸۹۴۲ ۴۲٫۹ ۱۱۰۶ ۵۶۵
۱۷۶۲
۱۱
۷٫۴
۱۱
۷٫۷
۱۶
۱۹
ردمی نوت ۹ پرو ۵۶۹
۱۶۹۱

۱۶
۱۸
۱۶
۱۸
گلکسی A33 5G
(۹۰ هرتز)
۱۰۵۴۹ ۴۸٫۷ ۲۶۰۰ ۷۳۷
۱۸۶۲
۱۵
۱۰
۱۵
۱۰
۱۹
۲۳
گلکسی A32 5G ۶۰۰۵ ۳۵٫۳ ۱۲۹۸ ۵۰۵
۱۶۵۷
۱۹
۶٫۳
۱۸
۵٫۸
۲۷
۱۶
گلکسی A32
(۹۰ هرتز)
۵۶۵۳ ۲۶٫۲ ۴۶۸۵ ۳۴۶
۱۲۷۸
۲۹
۲۰
۴٫۴
۲٫۹
۸٫۱
۹٫۳

اگر بخواهیم مقایسه‌ای میان آنر ۵۰ لایت و ردمی نوت ۱۰ پرو که دو دستگاه هم‌قیمت به‌شمار می‌روند، متوجه برتری ۵۰ درصدی در عملکرد کلی پردازنده نماینده شیائومی هستیم. این عدد در عملکرد پردازنده مرکزی به ۳۹٫۷ درصد و در عملکرد پردازنده گرافیکی به ۱۲۴٫۳ درصد می‌رسد. البته در صورت قرار دادن نتایج بنچمارک GFXBench به‌عنوان مبنای مقایسه گرافیکی، فاصله به ۱۶۴ درصد می‌رسد.

این در حالی است که آنر ۵۰ لایت از نظر کیفیت بدنه و نمایشگر در سطح پایین‌تری درمقایسه با ردمی نوت ۱۰ پرو قرار می‌گیرد. این موضوع سبب می‌شود تا انتظار برای قدرت پردازشی مرکزی و گرافیکی افزایش پیدا کند. البته موارد گفته‌شده به معنی ضعف بالای گوشی میان‌رده آنر در اجرای بازی‌های روز نیست؛ بلکه در بررسی‌های ما این دستگاه توانست با تنظیمات گرافیکی Medium و نرخ فریم بالا بازی CoD Mobile را بدون افت فریم اجرا کند.

انرژی مورد نیاز آنر ۵۰ لایت از یک باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی تأمین می‌شود که از فناوری شارژ سریع ۶۶ وات نیز بهره می‌برد. خبر خوب اینکه چینی‌ها شارژر را نیز در جعبه قرار داده‌اند و نیازی به خرید شارژر جداگانه نیست. برای بررسی عمر باتری دو آزمون مختلف را روی گوشی اجرا می‌کنیم؛ اولی آزمون PCMark که به صورت تخمینی عملکرد باتری را در استفاده روزمره محاسبه می‌کند و دیگری اجرای ویدئو معیار ما .

عملکرد باتری آنر ۵۰ لایت دربرابر رقبا
محصول ٫ آزمایش نمایشگر باتری زمان لازم برای شارژ پخش ویدئو PCMark
ابعاد و رزولوشن میلی‌آمپرساعت دقیقه:ساعت دقیقه:ساعت دقیقه:ساعت
آنر ۵۰ لایت ۶٫۶۷ اینچ
۲۳۷۶×۱۰۸۰ پیکسل
۴۳۰۰ ۰:۳۰
با شارژر ۶۶ واتی
۱۹:۳۴ ۱۰:۲۲
آنر X8
(Dynamic)
۶٫۷ اینچ
۲۳۸۸×۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰ ۱:۱۶
با شارژر ۲۲٫۵ واتی
۱۰:۵۹ ۸:۵۲
پوکو X4 پرو
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰ ۰۰:۴۱
با شارژر ۶۷ واتی
۱۶:۳۹ ۱۲:۰۱
گلکسی A23
(Adaptive)
۶٫۶ اینچ
۲۴۰۸×۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰ ۱:۴۳ با شارژر ۱۵ وات ۱۶:۳۹ ۱۲:۳۶
ردمی نوت ۱۱ پرو 5G
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰ ۰:۴۷ ۱۵:۳۳ ۱۱:۱۹
ردمی نوت ۱۰ پرو
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰×۱۰۸۰
۵۰۲۰ ۱:۲۱ ۲۳:۴۸ ۹:۵۹
ردمی نوت ۹ پرو ۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۲۰ ۱۵:۴۲ ۱۱:۵۳
گلکسی A32
(۹۰ هرتز)
۶٫۴ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰ ۱۷:۴۲ ۱۱:۳۷

در آزمون باتری PCMark آنر ۵۰ لایت مدت زمان ۱۰ ساعت و ۲۲ دقیقه را کسب کرد؛ عددی معمولی و سطح متوسط برای یک گوشی میان‌رده. برای بررسی عملکرد پخش ویدئو نیز ویدئو معیار H.264 720p ما را با نرخ روشنایی ۲۰۰ نیت و غیرفعال بودن تمامی گزینه‌های ارتباطی، پخش کردیم که در نهایت به مدت زمان ۱۹ ساعت و ۳۴ دقیقه دست پیدا کردیم.

برگ برنده دیگر آنر در سرعت شارژ بالای دستگاه نهفته است. با استفاده از آداپتور درون جعبه می‌توانید باتری ۴۳۰۰ می‌آمپرساعتی آنر ۵۰ لایت را در طول مدت ۴ دقیقه تا ۱۸ درصد شارژ کنید و برای شارژ کامل نیز تنها به ۳۰ دقیقه احتیاج خواهید داشت.

بنابراین میان‌رده آنر در زمینه باتری از تمامی هم‌رده‌ها و هم‌قیمت‌های خود برتری دارد؛ چراکه حتی در صورت اتمام شارژ دستگاه، امکان شارژ مجدد در مدت زمانی کوتاه وجود دارد.

دوربین آنر ۵۰ لایت

آنر ۵۰ لایت دوربین‌های متنوعی را دراختیار کاربران قرار نمی‌دهد و انتخاب کاربران برای عکس‌برداری روزمره تنها به دوربین عریض ۶۴ مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی محدود خواهد بود. اگرچه دوربین ماکرو نیز در این جمع حضور دارد، عده اندکی برای عکاسی روزمره خود از این دوربین استفاده می‌کنند.

 

عملکرد دوربین آنر ۵۰ لایت در طول روز

به سراغ بررسی دوربین‌ها می‌رویم. در شرایط نوری چالش‌برانگیز عکسی با دوربین اصلی از قسمت کنسول‌های دفتر ما ثبت کردیم. از اولین موارد پررنگ در تصویر زیر می‌توان به حجم بالای نور در سمت چپ تصویر اشاره کرد که به دلیل گستره دینامیکی محدود اتفاق افتاده است. علاوه‌براین رنگ قرمز پنل کنسول‌ها تفاوت عمده‌ای با واقعیت دارد و از غلظت کافی برخوردار نیست. با وجود وضوح ۶۴ مگاپیکسلی تصویر، همچنان در ثبت جزئیات تصاویر ضعف‌های عمده‌ای مشاهده می‌شود که این مورد با برش ۱۰۰ درصدی نمود بیشتری پیدا می‌کند.

اگر برای ثبت همین قاب از دوربین اولتراواید استفاده کنیم، شرایط برای آنر ۵۰ لایت بحرانی می‌شود؛ به‌طوری که نویز تصاویر افزایش و جزئیات آن به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. از طرفی سنسور در ایجاد تعادل میان نقاط تیره و روشن دچار مشکل می‌شود و گستره دینامیکی محدود نیز مشکلات را دوچندان می‌کند.

دوربین اصلی آنر ۵۰ لایت برای بهبود شرایط عکس‌برداری در شرایط نوری ضعیف، به حالت شب یا Night Mode مجهز شده است. با فعال‌سازی حالت شب تفاوت چشمگیری در کیفیت، وضوح، دقت رنگ و سطح نویز ایجاد خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید برای چند ثانیه گوشی را در حالت ثابت نگه‌ دارید

متأسفانه حالت شب برای دوربین اولتراواید دردسترس نیست و روشنایی اندک تصاویر و جزئیات غیرقابل‌قبول، عملاً عکاسی با دوربین اولتراواید در نور کم را غیرممکن می‌کند.

عکس‌های سلفی و پرتره آنر ۵۰ لایت

یکی از موارد عجیب درباره دوربین آنر ۵۰ لایت، ثبت تصاویر پرتره بدون تشخیص عمق تصاویر و اعمال افکت بوکه است؛ درصورتی که دستگاه هم در اپلیکیشن دوربین از این حالت پشتیبانی می‌کند و هم از سنسوری اختصاصی برای ثبت تصاویر پرتره بهره می‌برد. از این‌ رو فلسفه بهره‌مندی از سنسور اختصاصی و وجود حالت پرتره همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

عکس‌های ثبت‌شده با دوربین سلفی نیز دارای جزئیات مناسبی هستند و رنگ‌ها به‌خوبی پردازش می‌شوند. البته وجود گستره دینامیکی محدود به ثبت عکس‌هایی زیباتر در شرایط نوری چالش‌برانگیز، به ارزش عکس‌های خروجی آسیب خواهد زد؛ اما به دلیل بازه قیمتی دستگاه و همچنین وجود رنگ‌های شاد و زنده می‌توان از این مورد چشم پوشی کرد.

عکس ماکرو آنر ۵۰ لایت

دوربین ماکرو با توجه به سنسور ۲ مگاپیکسلی خود، وضوح قابل‌قبولی را به همراه پیکسل‌هایی شارپ و باکیفیت ارائه می‌کند. درحقیقت با توجه به سطح جزئیات می‌توان ادعا کرد که دوربین کمی پای خود را از محدودیت‌های سخت‌افزاری فراتر گذاشته است و با عکس‌های قابل‌قبول و مطلوب‌تری رو‌به‌رو هستیم.

جمع‌بندی و مقایسه آنر ۵۰ لایت با رقبا

ارزش‌گذاری آنر ۵۰ لایت و پیشنهاد آن برای خرید کمی دشوار است؛ چراکه به‌لحاظ عملکردی از رقیبی همچون ردمی نوت ۱۰ پرو شیائومی و دیگر میان‌رده‌های بازار در بازه قیمتی ۶ میلیون در سطح پایین‌تری ظاهر می‌شود. استفاده از اندروید ۱۱، رابط‌ کاربری نسبتاً قدیمی و عملکرد نه‌چندان مناسب دوربین و صدالبته سیاست به‌روزرسانی نامعلوم بر شدت فاصله گرفتن آن از دیگر رقبا می‌افزاید.

خرید نماینده‌هایی از شیائومی مانند مورد نام‌ برده‌شده یا ردمی نوت ۱۱ پرو 4G می‌تواند تصمیمی بهتر تلقی شود؛ چراکه در شرایط حال‌ حاضر بازار موبایل و قدرت خرید مردم، ریسک خرید نیز به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و منطق، خرید گزینه‌ی مطمئن‌تر را پیشنهاد می‌کند.

اما اگر همچنان به‌ خرید آنر ۵۰ لایت مصمم هستید باید این نکته را در نظر داشته باشید که با وجود گفته‌های بالا، آنر ۵۰ لایت در جایگاه خود گزینه خرید مناسبی به‌شمار می‌رود و تنها در صورت مقایسه با رقبای هم‌قیمت، کمی بالاتر از حد منطقی قیمت‌گذاری شده است.

خرید گوشی آنر ۵۰ لایت  در دیجی دو

خرید گوشی آنر ۵۰ لایت در تکنو لایف

نکات مثبت

  • نمایشگر باکیفیت و دقیق
  • عمر باتری بالا
  • شارژر سریع ۶۶ واتی
  • حاشیه‌های باریک نمایشگر

نکات منفی

  • عملکرد ضعیف تراشه
  • حفره کپسولی بزرگ
  • ظاهر قدیمی رابط کاربری
  • نبود برنامه‌ای روشن برای پشتیبانی نرم‌افزاری
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار