نقدوبررسی فیلم وسریال

نقد و بررسی انیمیشن بتمن هالووین طولانی قسمت دوم

هیچ چیزی نمی‌تواند به اندازه‌ی اتلاف پتانسیل موجود در یک داستان پرکشش ناراحت کننده باشد پتانسیلی که اگر عملی می شد اثری عالی به جا می‌گذاشت و حالا تنها باید به برچسب خوب بسنده کرد؛ اسلحه‌ای که با دقتی مثالی زدنی و در نهایت طمأنینه در قسمت اول انیمیشن بتمن هالووین طولانی مسلح شده بود شلیک شد اما هدفگیریش چنگی به دل نمی‌زند.

سلینا کایل قرار بود اسلحه‌ی مخفی قسمت دوم باشد و از انگیزه‌اش رونمایی شود ولی این اتفاق انقدر دیر رخ داد که دیگر کسی دغدغه‌ی انگیزه‌ی او را نداشت؛ اثر چند جایی سیگنال‌های ضد و نقیض درباره‌ی او داد اما به اندازه‌ای نبود که کنجکاوی برانگیز باشد و خط داستانی او را روی ریل نگه دارد.

نویسندگان به دلایلی عجیب و نامعلوم از برخورد کارماین و سلینا اجتناب کردند که به یک فرصت سوزی آشکار تبدیل شد. سلینا حتی پتانسیل آن را داشت که در ردیف مضنونین قرار بگیرد و بر بار دراماتیک رابطه‌ی او و بتمن بیافزاید که انگار نویسندگان نظر دیگری داشتند و رونمایی پایانی از او و انگیزه‌ی فراموش شده‌اش را بیشتر می‌پسندیدند!

رابطه‌ی بروس وین، توماس وین و کارماین فالکونی از پرداخت خوبی برخوردار است و اثر در بخش‌های خوبش سعی می‌کند از نگاه صفر و صدی و سیاه و سفید داشتن کمی پرهیز کند که باعث شکلگیری رابطه‌ای در عین سادگی، منطقی و باورپذیر بین بروس و کارماین می‌شود.

 

جالب است سکه‌ای که کارماین روزی که از مرگ نجات پیدا می‌کند به بروس می‌دهد بعدها از بروس به هاروی دنت می‌رسد تا حکم مرگ کارماین را رقم بزند که نشان می‌دهد اثر به این دست اتفاقات طعنه آمیز علاقه دارد

نیچه می‌گوید آنکس که با هیولاها می‌جنگد باید احتیاط کند خود به هیولا تبدیل نشود هرگاه برای مدتی طولانی به چیزی ژرف خیره شوی ژرفا نیز به تو خیره خواهد شد!

در انیمیشن بتمن هالووین طولانی (Batman: The Long Halloween, Part Two)، دو بار یک بار در اوایل قسمت اول و یک بار در اواخر قسمت دوم بتمن، گوردون و دنت روی سقف اداره‌ی پلیس گاتهام با هم گفتگو می کنند.

گفتگوی اول قولی است که داده می‌شود تا جلوی کارماین و مافیای سازمان یافته گرفته شود و دردیگری در مسیر تحقق عدالت و برقراری نظم و قانون دنت دیگر دنت سابق نیست او به همان هیولایی تبدیل شده است که سعی در متوقف کردنش داشت.

استودیوی دی سی پیشتر با انیمیشن بتمن: هاش نشان داده بود اصراری بر طی کردن سنگ به سنگ آثار کمیک ندارد و ممکن است حتی تغییراتی اساسی در انیمیشن اعمال کند و مخاطب را غافلگیر کند.

کاری که در این اثر هم آن را به نوعی تکرار کرد و تغییراتی در نقش آلبرتو فالکونی و پاک کردن نقش او در ماجرای قتل ها و معرفی یک فرد به عنوان متهم اصلی اعمال کرد که به نوبه‌ی خود قابل توجه بود و باید دید طرفداران آثار کمیک آن را چطور ارزیابی می‌کنند!

اثر به خوبی سرنخ‌هایش را در طول انیمیشن بتمن هالووین طولانی قرار داده بود اما مشکلی که هست وقفه‌ی بین دو انیمیشن است شاید شما وقتی سرنخی راجع به آکسفورد روی دیوار خانه‌ی دنت می‌بینید دیگر به خاطر نداشته باشید در قسمت اول به این موضوع که آلبرتو در آکسفورد درس خوانده اشاره شده بود.

استفاده‌ی ناگهانی از جوکر، پنگوئن، مترسک، مدهتر و پویزن آیوی برای کمک به دوچهره به قدری عجیب و بدون پرداخت داستانی است که مرا به تردید انداخت نکند بلایی شبیه آنچه بر سر فیلم اسنایدر آورده بودند اینجا هم تکرار شده است.

ما پیشتر دیده بودیم مدهتر و پویزن آیوی با فالکونی همکاری می‌کنند اما دیگر ندیدیم چه اتفاقی افتاده که تغییر وفاداری داده‌اند درست است که وفاداری در گاتهام خریدنی است اما این خرید حداقل باید اتفاق بیافتد!

شاید هم قرار است جایی نسخه‌ی طولانی‌تری از اثر وجود داشته باشد وگرنه برای ساخت این تیم حداقل به چند سکانس بیشتر نیاز بود که اتفاقا باز هم می‌توانست بار دراماتیک بالایی داشته باشد و هدر رفت؛ از دست دادن فرصت برقراری دیالوگ بین دوچهره و جوکر واقعا آزاردهنده است!

پرداختن به شخصیت گیلدا برای تبدیل شدن به غافلگیری بزرگ تا حد زیادی نادیده گرفته شد و ما از کشف لایه‌های زیرین مشکل او و هاروی دنت تا پایان اثر محروم شدیم؛ البته که توجیه پایانی به خوبی ما را قانع می کند و نمی‌توان خیلی در این بخش سختگیری کرد چرا که ریل گذاری مورد نیاز برای گیلدا در لحظاتی مثل برخورد او با کارماین و اشاراتی که در قسمت قبل به همسر آلبرتو شد انجام گرفته بود که باعث می‌شود کمرنگی گیلدا را بتوان تا حدی ندید گرفت و با منطق پشت این کار کنار آمد.

 

شخصیت کلندرمن هم از آن نقاطی است که انگار از پتانسیلش استفاده‌ی کافی نشده است حضور او به رمز و راز اثر افزوده اما انگار وقت کافی برای پرداختن به او نیست.

اثر با اینکه هوشمندانه سعی کرده با عرضه‌ی دو قسمتی هالووین طولانی ابعاد بیشتری از داستان پرکشش کمیک را به انیمیشن تبدیل کند اما باز هم به نظر می‌رسد اثر به اندازه‌ی کافی نتوانسته در ماموریت خود موفق شود البته که اثر نمره ی قبولی می‌گیرد اما نمی‌توان آن را اثری فراموش نشدنی و عالی دانست. کسی چه می‌داند شاید هالووین طولانی باید به سریال تبدیل شود یا باید نسخه‌ای حداقل سه چهار ساعته از آن را تولید کرد.

اثر پایان بندی خوبی دارد و هرچقدر در داستان های فرعی دست و پا می زند از پس دادن پاسخ به سوالات داستان اصلی به خوبی بر می‌آید. اثر پس از نمایش یک هالووین طولانی سوال مهمی می پرسد؛ آیا ارزشش را داشت؟ آیا ارزشش را داشت برای پیروزی در این راه دنت را از دست داد؟

متوقف کردن مافیای فالکونی مهم‌تر بود یا حفظ کردن فردی مثل هاروی دنت که می توانست نظم و قانون را حاکم کند.

انیمیشن بتمن هالووین طولانی پر از اتفاقات خوب و درخشانی است که با هوشمندی در اثر گنجانده شده‌اند اما گاهی از پتانسیل آنها به اندازه‌ی کافی استفاده نمی‌شود یا اینکه حتی نادیده گرفته می‌شوند این اشکالات باعث می‌شوند اثر نتواند در بالاترین سطح ظاهر شود اما همچنان کیفیت خوبی را از خود ارائه داده است که می توان تماشایش را به دوستداران انیمیشن و آثار کمیک دی سی پیشنهاد داد.

اگر شما هم قسمت دوم انیمیشن سینمایی هالووین طولانی را دیده‌اید نظرتان را برای ما بنویسید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار