نقدوبررسی انواع گجت های هوشمندنقدوبررسی ساعت های هوشمند

نقد و بررسی اپل واچ 6 | گام بلند اپل برای جذب تمامی طرفداران ساعت های هوشمند

نزدیک به یک ماه از مراسم رونمایی اپل (Apple) از ساعت هوشمند اپل واچ 6 می‌گذرد و اکنون جدیدترین پرچمدار ساعت‌های هوشمند این کمپانی آمریکایی به ایران رسیده است. ظاهر Apple Watch 6 بسیار به نسخه پیشین خود یعنی اپل واچ 5 شباهت دارد و اگر این دو ساعت را کنار هم قرار دهید؛ به سختی متوجه خواهید شد که هر ساعت متعلق به کدام نسخه است. اپل واچ 6 به حجم زیادی از امکانات، سنسورها، برنامه‌ها و قابلیت‌های کاربردی مجهز شده است که آشنایی با آن‌ها می‌تواند زمان زیادی از وقت شما را به خود اختصاص دهد. امروز ما تصمیم داریم که تا حد امکان شما را با تمامی امکانات، ویژگی‌ها و مشخصات اپل واچ 6 آشنا کنیم؛ پس در نقد و بررسی این ساعت هوشمند، با ما همراه باشید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ 6 : طراحی، ظاهر و نمایشگر

همچون اپل واچ SE، ساعت هوشمند اپل واچ 6 نیز در دو سایز 44 و 40 میلی متری تولید شده است. نسخه سلولار (Cellular) اپل واچ 6 که ممکن است شما آن را با نام LTE نیز بشناسید؛ با فریمی در سه جنس مختلف تولیده شده است. این سه فریم عبارتند از :

فریم آلومینیومی در رنگ‌های : نقره‌ای، مشکی مات، طلایی، آبی و رنگ قرمز مخصوص اپل که اصطلاحا به آن PRODUCT red گفته می‌شود.

فریم استیل در رنگ‌های : نقره‌ای، گرافیت (ذغالی) و طلایی

و در نهایت فریم تیتانیومی که لوکس ترین سری Apple Watch 6 را تشکیل می‌دهد، در رنگ‌های تیتانیوم طبیعی و مشکی کهکشانی تولید و روانه بازار شده است.

اما نسخه اقتصادی تر اپل واچ 6 که فاقد قابلیت سلولار می‌باشد و تنها از GPS داخلی بهره می‌برد؛ تنها در قالب فریمی آلومینیومی به فروش خواهد رسید. این فریم نیز در رنگ‌های نقره‌ای، مشکی مات، طلایی، آبی و قرمز در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت. پیش از شروع بررسی ظاهری لازم است بدانید که، تفاوت نسخه سلولار با نسخه GPS، در اینست که نسخه سلولار به قابلیت‌هایی همچون ارسال پیامک، برقرای تماس و اتصال به اینترنت مجهز شده و علاوه بر همه این‌ها از GPS داخلی نیز بهره می‌برد؛ در حالی که نسخه GPS تنها به مکان یاب داخلی مجهز بوده و فاقد قابلیت‌های ذکر شده در رابطه با نسخه سلولار می‌باشد.

زبان طراحی ساعت‌های هوشمند اپل مدت زمان زیادیست که دچار تغییر نشده و این موضوع در رابطه با اپل واچ 6 نیز مورد تایید است. فریم‌های با کیفیت به کار رفته در سری ساعت‌های هوشمند Apple Watch 6 همچون همیشه جلای خاصی به این گجت هوشمند داده است و دکمه اپل واچ نیز در جای همیشگی خود قرار دارد. بدون شک ظرافت حاشیه‌های گرد نمایشگر که به خوبی با زوایای فریم ساعت هماهنگ شده است؛ در نگاه اول شما را به خود جذب خواهد کرد. در نمای پشتی ساعت شاهد سنسور اپتیکال و الکتریکال (ECG) ضربان قلب هستیم؛ که ظاهر جدیدی نسبت به نسل قبل دارد و این تغییرات سبب بهبود عملکرد این سنسور شده است. در نسل جدید، سنسور پایش اکسیژن خون (SpO2) نیز به اپل واچ 6 اضافه شده است؛ که این تغییرات امکانات بسیاری همچون نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) و اندازه گیری اکسیژن خون را به اپل واچ 6 اضافه کرده است. در ادامه و در بخش پایش سلامت به طور کامل به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

نمایشگر تمام صفحه ساعت‌های هوشمند اپل همواره یکی از برگ برنده‌های این شرکت در مقابل رقیبانش بوده است. این نمایشگر کم حاشیه در اپل واچ 6 بر بستری از پنل OLED ایجاد شده که در نهایت موجب ساخت نمایشگرهای فوق العاده باکیفیت Retina LTPO OLED شده است. این نمایشگر در نسخه 40 میلی متری کیفیتی معادل324×394 پیکسل ارائه می‌دهد که در نسخه بزرگتر با افزایشی محسوس به مقدار 368×448 پیکسل می‌رسد. این نمایشگر روشنایی 1000 نیتی (Nit) ارائه می‌دهد که با این حساب می‌توان گفت که صفحه نمایش اپل واچ 6، حتی در زیر تابش مستقیم خورشید نیز قابل مشاهده خواهد بود. استفاده از پنل امولد موجب شده که تفکیک رنگ‌ها در Apple Watch 6 به خوبی صورت گیرد و غلظت رنگ‌ها و کنتراست به خوبی رعایت شود. به لطف بهره مندی این این ساعت هوشمند از قابلیت Always-On dispaly یا نمایشگر همیشه روشن، دیگر لازم نیست که حتما مچ دست خود را به طرف صورتتان بگیرید تا نمایشگر روشن شود؛ بلکه ساعت نمایشگر همواره قابل مشاهده بوده و بدون نیاز به جا به جایی مچ دست می‌توان از وضعیت اپل واچ 6 باخبر شد.

در آخرین بخش از بررسی طراحی اپل واچ 6 به بند این ساعت هوشمند می‌رسیم. همچون مدل‌های قبلی، بند ساعت هوشمند Apple Watch 6 نیز قابل جداسازی بوده و شما می‌توانید در هر لحظه با خرید یک بند جدید، بند فابریک ساعت خود را تعویض نمایید. البته همزمان با معرفی این ساعت هوشمند، اپل از بندهای سولو لوپ (Solo Loop) نیز رونمایی کرد که در این بندها دیگر خبری از قفل قلابی و یا گیره‌ای نیست؛ بلکه شما باید بندی را تهیه نمایید که با سایز مچ شما هماهنگ باشد. مسلما این یکپارچکی بند و طرح‌های زیبای بندهای سولو لوپ می‌تواند جذابیت ساعت شما را دوچندان نماید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ 6 : سخت افزار، سیستم عامل و قابلیت‌های نرم افزاری

از آنجایی که اپل واچ 6 پرچمدار جدید اپل در بازار ساعت‌های هوشمند محسوب می‌شود؛ پردازنده‌های آن از نسل جدید بوده و نسب به نسل قبل، برتری‌های قابل ملاحظه‌ای دارند. قلب تپنده ساعت جدید اپل S6 SiP نام دارد که یک پردازنده 64 بیتی با دو هسته عملیاتی می‌باشد. قدرت بالای این پردازنده موجب شده که هیچ کوتاهی و تاخیری را در عملکرد اپل واچ 6 شاهد نباشیم و بتوانیم به راحتی از کلیه امکانات این گجت هوشمند استفاده کنیم.

پرچمدار جدید اپل، سیستم عامل WatchOS 7.0 را در زمان عرضه با خود همراه داشت، اما در مدت زمان کوتاهی که وارد بازار شده است یک آپدیت جدید دریافت کرده و با اولین اتصال اپل واچ 6 به آیفون شما، سیستم عامل ساعت به نسخه 7.1 بروزرسانی خواهد شد. در ابتدای بررسی رابط کاربری این ساعت باید اشاره کنیم که ساعت‌های کمپانی اپل از جمله Apple watch 6 تنها با موبایل‌های آیفون قابلیت همگام سازی دارند و اگر در حال حاظر شما کاربر اندروید هستید؛ بهتر است پیش از خرید اپل واچ 6، به فکر خرید آیفون جدید باشید. بر اساس پیشنهاد اپل بهتر است که سیستم عامل آیفون شما ios 14 یا بالاتر باشد؛ در این صورت شما می‌توانید از تمامی امکانات اپل واچ خود استفاده نمایید.

اپل واچ 6 به دلیل بهره مندی از سیستم عامل WatchOS 7 به طور پیش فرض از بسیاری از قابلیت‌های جدید ساعت‌های هوشمند اپل پشتیبانی می‌کند. سیستم فوق پیشرفته پایش خواب، اپلیکیشن جدید شستشوی دست و سیستم پایش ورزش جدید، همگی از قابلیت‌های سیستم عامل جدید هستند. همان طور که حدس می‌زنید اپلیکیشن جدید که برای شستشوی بهتر دست‌ها در اپل واچ 6 قرار گرفته به منظور پیشگیری از ابتلای کاربر به ویروس کرونا می‌باشد. این اپلیکیشن به صورت منظم شما را به شستشوی دست‌هایتان دعوت می‌کند و در زمانی که در حال شستن‌ دست‌های خود هستید، به صورت خودکار از حرکت مچ دست شما متوجه شروع شستشوی دست‌ها شده و یک تایمر 25 ثانیه‌ای را به شما نشان می‌دهد. حتما متعجب خواهید شد اگر بدانید که این ساعت هوشمند پس از گذشت 25 ثانیه به شما خواهد گفت که کدام قسمت از دست‌هایتان را به خوبی نشسته اید و در ادامه راهکارهایی برای شستشوی بهتر را به شما ارائه خواهد کرد.

خوب است بدانید که ساعت‌های هوشمند اپل از بزرگترین فروشگاه نرم افزارهای همراه جهان بهره می‌برند. برخلاف سیستم عامل تایزنِ سامسونگ، اپ گالریِ هوآوی و… که هیچ کدام از کتابخانه قدرتمندی بهره نمی‌برند، شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اپلیکیشن‌های اسمارت واچ اپل تقریبا تمامی نرم افزارهای مورد نیاز خود را دانلود نمایید. با استفاده از این بانک نرم افزاری می‌توانید به صورت آنلاین به شنیدن موزیک بپردازید، مسیریابی کنید، به تماس‌ها و پیامک هایتان پاسخ دهید و مهم تر از همه اینکه می‌توانید ابزارهای هوشمند منزل خود را مدیریت کنید. چه چیزی می‌تواند جذاب تر از بازکردن درب پارکینگ و یا خاموش و روشن کردن چراغ‌های خانه، آن هم تنها با استفاده از ساعت هوشمند شما باشد؟

بد نیست که در این بخش از بررسی اپل واچ 6 به دستیار صوتی بسیار هوشمند اپل، یعنی سیری (siri) هم اشاره‌ای داشته باشیم. برای ارتباط با سیری تنها کافیست که کمی به زبان انگلیسی مسلط باشید و با گفتن جمله “Hey siri” ارتباط خود با این دستیار هوشمند را آغاز کنید. سیری در واچ اُ اس 7 بسیار هوشمند تر از قبل شده و علاوه بر امکاناتی همچون مشخص کردن زمان هشدار، اعلام صوتی زمان و تاریخ و… اکنون قادر به ترجمه جملات انگلیسی به سایر زبان‌های زنده دنیا نیز هست. سیری می‌تواند همراه بسیار خوبی برای کاربرانی باشد که به زبان انگلیسی مسلط هستند و ارتباط خوبی با ربات‌ها دارند!

در نهایت شما با خرید اپل واچ 6 به بانک عظیمی از واچ فیس‌ها (تصاویر زمینه) دسترسی خواهید داشت. تمامی واچ فیس‌ها در سیتم عامل WatchOS 7 قابل شخصی سازی هستند و شما حتی می‌توانید از تصاویر موجود در گالری موبایل خود به عنوان واچ فیس استفاده نمایید. می‌توان گفت که نسخه سلولار ساعت‌ اپل واچ 6، عملا موبایلی بر روی مچ دست شما می‌باشد!

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ 6 : سیستم پایش سلامتی، ورزش و تحرک

اگر هدف شما از خرید ساعت هوشمند، کنترل سلامت و فعالیت‌های بدنی شماست؛ قطعا اپل واچ 6 کامل ترین و بهترین انتخاب شما خواهد بود. این ساعت، اولین گجت کمپانی اپل می‌باشد که به سنسور پایش اکسیژن خون (SpO2) مجهز شده است. از طرفی سنسور ECG یا الکتروگاردیوگرام نیز در این ساعت هوشمند دیده می‌شود که می‌تواند با ارسال یک پالس الکتریکی به دست شما، ریتم ضربان قلب یا به عبارتی نوار قلب شما را با دقتی نزدیک به دستگاه‌های پزشکی تشخیص دهد. کنار هم قرار گرفتن این دو سنسور موجب شده تا اپل واچ 6 بتواند اطلاعات نسبتا مناسبی از فرآیندهای قلبی کاربر را جمع آوری نماید. این داده‌ها قابلیت دریافت خروجی دارند و خریداران اپل واچ 6 می‌توانند با ارسال آن‌ها به پزشک خود، به طور نسبی از سلامت قلبی خود باخیر شوند.

به خاطر داشته باشید که همه این اطلاعات تنها برای آگاهی بیشتر شما از سلامت خودتان هستند و هیچ گاه نباید به منظور دلیلی برای اتخاذ تصمیم‌‌های مهم قرار گیرند؛ پس برای حفظ سلامتی خود هم که شده، با مشاهده هرگونه اطلاعات نگران کننده در ساعت اپل واچ 6، تنها به پزشک مراجعه نمایید.

به لطف سیستم عامل و سنسورهای جدید، Apple Watch 6 به بسیاری از قابلیت‌های پایشی جدید مجهز شده و قابلیت‌های پیشین نیز وارد نسل جدید خود شده‌اند. علاوه بر این که اپل واچ 6 از GPS داخلی بهره می‌برد، به گلوناس (Glonass) نیز مجهز شده است. گلوناس نام سرویس اختصاصی اپل برای رهگیری موقعیت مکانی کاربر میباشد که همچنان در حال توسعه است و موجب می‌شود که سیستم مکان یابی ساعت، بسیار دقیق تر از قبل کار کند. علاوه بر این Apple Watch 6 از گواهینامه 5 ATM نیز بهره می‌برد که موجب می‌شود بتوانید از این ساعت هوشمند به مدت 10 دقیقه در عمق 50 متری زیر آب نیز استفاده نمایید. بر این اساس ورزش‌هایی همچون شنا، غواصی، پیاده روی، دوچرخه سواری، یوگا، ورزش‌های بدنسازی مقاومتی و… به وسیله این ساعت هوشمند قابل رهگیری خودکار هستند.

سیستم رهگیری خواب در واچ اُ اس 7 پیشرفت چشمگیری به خود دیده است. اکنون با استفاده از سیستم پایش خواب به کار رفته در اپل واچ 6 قادر خواهید بود تا مدت زمان خواب، مقدار خواب عمیق و سبک، حرکات خود در خواب (مانند پهلو به پهلو شدن)، دفعاتی که از خواب پریده‌اید و حتی ضربان قلب خود در طول خواب را نیز مشاهده نمایید. هرچند این ویژگی بسیار جذاب است اما پیشنهاد می‌کنیم که اگر دوام باتری برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بیشتر از یک یا دوبار در هفته از آن استفاده نکنید. بر اساس نتایج به دست آمده، هر 8 ساعت رهگیری خواب نزدیک به 43 درصد از شارژ باتری شما را مصرف خواهد کرد که بر این اساس، نیمی از شارژ باتری صرف این گزینه کاربردی خواهد شد. در بخش بعدی اطلاعات بیشتری درباره این موضوع عنوان خواهیم کرد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند اپل واچ 6 : باتری

در سری 5 ساعت های هوشمند اپل دوام 16 ساعته باتری، مشکلی بود که بسیاری از کاربران را درگیر خود کرد و باعث شد که حتی بسیاری از طرفداران اپل از خرید این ساعت منصرف شوند؛ بنابراین همه انتظار تغییرات بزرگی در قسمت باتری اپل واچ 6 را داشتند.

تجربه این اتفاق درس بزرگی به اپل داد و همین مسئله باعث شد که اپل واچ 6 بهینه سازی‌های بسیاری را با خود به همراهی بیاورد. اولین و مهم ترین تغییر در تراشه S6 دیده می‌شود. مصرف این تراشه نسبت به نسل قبل کاهش چشمگیری داشته و حتی با روشن بودن حالت Always-On display و استفاده تقریبا زیاد از ساعت، حداقل به مدت 20 ساعت همراه کاربر خواهد بود. شاید بپرسید منظور از استفاده زیاد چیست؟

ما در طول 1 روز، اپل واچ 6 را به صورت دائم به آیفون خود متصل نگاه داشتیم، حالت خودکار پایش فعالیت‌های ورزشی را روشن کردیم، با استفاده از ساعت پخش موزیک را در موبایل کنترل می‌کردیم و حالت نمایشگر همیشه روشن را فعال گذاشتیم. با این سطح استفاده، اپل واچ 6 به مدت 23 ساعت توانست ما را همراهی کند که این طرز استفاده از ساعت را ما به عنوان استفاده زیاد در نظر می‌گیریم. بد نیست اشاره کنیم که اپل برای پایداری شارژ تمامی محصولات خود قانونی به نام “all-day battery life” دارد. از نظر این شرکت هر محصولی باید حداقل به مدت یک روز، با استفاده معمولی، از پس تمامی نیاز‌های کاربر برآید. همانطور که شاهد بودیم، اپل در ساعت اپل واچ 6 به قانون خود پایبند بوده است.
شارژ کامل اپل واچ 6 نزدیک به دو ساعت و 30 دقیقه زمان خواهد برد و در صورتی که از شارژ وایرلس استفاده نمایید؛ این مقدار به 4 ساعت افزایش خواهد یافت. متاسفانه کلیه محصولات اپل در سال 2020، بدون آداپتور و کابل شارژ در جعبه عرضه شده‌اند و به همین دلیل خریداران Apple Watch 6 نیز، باید آداپتور و کابل شارژ این محصول را به صورت جداگانه تهیه نمایند.

سخن پایانی

در حال حاضر اپل واچ 6 جدیدترین پرچمدار اپل برای بازار ساعت‌های هوشمند است. فریم بسیار زیبا، نمایشگر باکیفیت، حجم عظیمی از قابلیت‌های نرم افزاری و بسیاری از امکانات دیگر از جمله دلایلی هستند که می‌توانند هر کاربری را مشتاق به خرید Apple watch 6 نمایند. اگر از طرفداران ساعت‌های با فریم مربعی و نمایشگرهای تمام صفحه هستید؛ مطمئن باشید که هیچ ساعتی همچون اپل‌ واچ‌های این کمپانی آمریکایی نمیتواند رضایت شما را کسب کند. قیمت اپل واچ 6 در مقابل رقبای خود، همچون گلکسی واچ 3، قیمت قابل قبولی محسوب می‌شود؛ هرچند که باید بدانید که محصولات اپل به دلیل لوکس بودن خود از قیمت بالاتری نسبت به سایر محصولات برخوردار هستند. با خرید این ساعت هوشمند، علاوه بر این‌ که به استایل شخصی خود رنگ و بویی جدید میبخشید، همواره سلامت خود را زیر نظر خواهید داشت و می‌توانید شرایط بدنی خود را بهبود ببخشید.

اگر با مطالعه این نقد و بررسی همچنان سوالاتی در ذهن دارید که انتخاب و خرید را برای شما سخت کرده است، می‌توانید با ارسال سوالات خود در بخش ارسال نظرات، پاسخ خود را در کمترین زمان ممکن دریافت نمایید.

نقاط قوت :

  • طراحی بسیار زیبا
  • نمایشگر باکیفیت با پشتیبانی از قابلیت Always-On display
  • بهره مندی از آخرین نسل پردازنده‌های اپل
  • بهره مندی از سنسورهای ECG و SpO2
  • بهبود عملکرد باتری نسبت به نسل قبل

نقاط ضعف :

  • بهبودهای اندک نسبت به نسل قبل
  • فعال شدن ناگهانی و خودکار دستیار صوتی سیری
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار