نقدوبررسی انواع تبلت

نقد و بررسی تبلت Tab3 8 Plus لنوو: خوش قیمت و کارآمد

تبلت لنوو تب 3 8 پلاس (Lenovo Tab3 8 Plus) یکی از تبلت های نسبتا قدیمی شرکت لنوو است که در ماه مارس (March) سال 2017 شاهد رونمایی از آن بودیم. این تبلت با قیمت مقرون به صرفه و کیفیت ساخت خوب می‌تواند برای کسانی که به دنبال خرید یک تبلت اندرویدی خوش قیمت و کارآمد هستند، گزینه عالی باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی تبلت Tab3 8 Plus لنوو بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. با ما همراه شوید.

مقدمه

تبلت ها همیشه طرفداران خاص خودشان را داشته‌اند و طبیعتا در مقایسه با گوشی های موبایل مزیت هایی دارند. بزرگ تر بودن صفحه نمایش و ارائه تجربه بهتر در وبگردی، تماشای فیلم و حتی اجرای گیم توانسته تبلت ها را به گزینه خرید بهتری برای علاقمندان به این سه مسئله تبدیل کند. همچنین تبلت های خوش قیمت عموما برای کودکان و نوجوانان هم گزینه خرید عالی محسوب می‌شوند. یکی از شرکت هایی که هر سال تبلت های اندرویدی خوبی را روانه بازار می‌کند، لنوو است. تبلت Lenovo Tab3 8 Plus این کمپانی در ماه مارس سال 2017 معرفی شد و هنوز هم یکی از پرفروش ترین تبلت های این شرکت است.

قیمت تبلت Tab3 8 Plus لنوو در مقایسه با پتانسیل سخت افزاری محصول و همچنین کیفیت ساخت آن به مراتب مناسب در نظر گرفته شده و همین امر سبب گشته تبلت نامبرده شده به یکی از پرفروش ترین تبلت های شرکت لنوو تبدیل گردد. اما برای شناسایی دقیق تر نقاط قوت و ضعف این محصول باید نگاه دقیق تری به آن داشت و حداقل مدت زمان کوتاهی از دستگاه استفاده کرد. ما در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی تبلت Tab3 8 Plus لنوو بپردازیم و تجربه یک هفته‌ای استفاده خود از این محصول را با شما عزیزان به اشتراک قرار دهیم. بنابراین با ما همراه شوید.

 نقد و بررسی تبلت Tab3 8 Plus لنوو: طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

با توجه به قیمتی که برای تبلت Lenovo Tab3 8 Plus در نظر گرفته شده نباید خیلی انتظارات زیادی از آن داشته باشیم. عموما در طراحی تبلت های ارزان قیمت یا مقرون به صرفه سعی می‌شود که از مواد خیلی با کیفیتی استفاده نگردد و بدین ترتیب هزینه تولید کاهش یابد. اما لنوو از پلاستیک مقاومی در طراحی تبلت مورد نظر استفاده کرده و با لمس آن می‌توانید به خوبی متوجه سختی و مقاومت خوبی که دارید شوید. در بررسی تبلت Tab3 8 Plus لنوو مشخص شد که بدنه آن از مقاومت خوبی در برابر خراشیده شدن و تماس با اشیای نوک تیز بهره‌مند است اما به هر حال باید مراقبت از آن صورت پذیرد و بهترین راه برای انجام این کار مربوط به استفاده از کیف و کاور اختصاصی می‌شود.

بدنه پلاستیکی تبلت سبب شده که وزن آن خیلی زیاد نباشد و به چیزی در حدود 329 گرم برسد که وزن مناسبی برای یک تبلت 8 اینچی خواهد بود. ابعاد بدنه تبلت هم 8.9 در 125 در 210 میلیمتر در نظر گرفته شده و بدین ترتیب Lenovo Tab3 8 Plus باریک و جذاب به نظر می‌آید. این تبلت 8 اینچی قابلیت نصب سیم کارت را دارد و حتی از امکان برقراری تماس تلفنی و مکالمه مستقیم هم پشتیبانی می‌کند. این مسئله می‌تواند یکی از ویژگی های مثبت تبلت نام برده شده به شمار آید. لنوو تب 3 8 پلاس از اسپیکر های دوبل استریو هم بهره‌مند است و از تکنولوژی دالبی اتمس (Dolby Atmos) برای ارائه صدای فراگیر و با کیفیت تر هم پشتیبانی به عمل می‌آورد.

وقتی از نمای پشت به تبلت لنوو Tab 3 8 Plus نگاه کنید، به غیر از طرح خاص روی قاب پشت آن که در نسخه تیره رنگ دستگاه محسوس تر است، چیز دیگری توجهتان را جلب نخواهد کرد. یک لنز دوربین نسبتا برگ و برآمده در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه نصب شده و یک چراغ فلش LED هم زیر این لنز دیده می‌شود. در لبه سمت راست قاب پشت تبلت هم درپوش شیار سیم کارت و رم MicroSDXC آن دیده می‌شود که نام Lenovo روی آن حک شده است. اما تبلت از نمای رو به رو چطور به نظر می‌رسد؟

اصلی ترین ویژگی که با نگاه کردن به تبلت لنوو Tab3 8 Plus از نمای رو به رو متوجه آن می‌شوبد مربوط به مستطبل شکل بودن کامل بدنه آن خواهد بود. چهار گوشه قاب این تبلت کاملا زاویه‌دار طراحی شده‌اند و تبلت بدنه‌ای باریک، بلند و نسبتا کم عرض دارد و کاملا شبیه به یک مستطیل به نظر می‌رسد. حاشیه های صفحه نمایش تبلت باریک نیستند و معمولی طراحی شده‌اند، اما با این وجود تبلت زیبا به نظر می‌رسد. وقتی لنوو تب 3 8 پلاس را در دست می‌گیرید حس خوبی به شما منتقل خواهد شد و این حس چیزی فراتر از حس در دست گرفتن یک تبلت ارزان قیمت و مقرون به صرفه است. به همین جهت ما عقیده داریم که تبلت مورد نظر خوش دست و جذاب به نظر می‌رسد و در رده قیمتی خودش یکی از بهترین گزینه های خرید خواهد بود.

متاسفانه تبلت Tab3 8 Plus از اسکنر انگشت بهره نمی‌برد و برای عبور از قفل نمایشگر آن ملزم به بکارگیری پین (PIN) یا قفل الگویی (Pattern) خواهید بود. ضمنا تبلت ضد آب نیست و به شدت در برابر تماس با آب و مایعات حساس عمل می‌کند، بنابراین همیشه مراقب باشید که این تبلت با آب و مایعات در تماس مستقیم قرار نگیرد و حتی برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل احتمالی با دست خیس هم از آن استفاده نکنید. اگر به این نکات توجه داشته باشید و روی ال سی دی تبلت یک لایه گلس محافظ نصب کرده و یک کیف اختصاصی را هم برای قاب پشت دستگاه تهیه کنید، لنوو تب 3 8 پلاس می‌تواند دوام بیشتری داشته باشد.

 نقد و بررسی تبلت Tab3 8 Plus لنوو: صفحه نمایش

تبلت لنوو تب 3 8 پلاس یک تبلت 8 اینچی است و از نمایشگری با این اندازه بهره می‌برد. صفحه نمایش 8 اینچی این تبلت از نوع IPS LCD بوده و رزولوشن 1920 در 1200 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ دی (Full HD) را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی صفحه نمایش آن به چیزی در حدود 283 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. نسبت تصویر صفحه نمایش دستگاه 16 به 10 در نظر گرفته شده و به همین سبب حالت مستطیل شکل آن به طور کامل قابل درک خواهد بود. ضمن اینکه طبق آمار صفحه نمایش این محصول چیزی در حدود 70.7 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته است. متاسفانه هیچ شیشه ضد خشی روی نمایشگر دستگاه بکار گرفته نشده، بنابراین به منظور محافظت از آن باید حتما از گلس محافظ ال سی دی استفاده کنید.

کیفیت به تصویر کشیدن محتوا روی پنل IPS LCD و 8 اینچی تبلت نام برده شده مطلوب است و در بررسی دستگاه به خوبی متوجه این امر شدیم. البته اینطور نیست که صفحه نمایش تبلت از نظر کیفیت خیلی فوق‌العاده‌ باشد و بتواند با تبلت های رده بالای بازار رقابت کند، اما با توجه به قیمت تبلت، کیفیت نمایشگر آن مناسب و مطلوب خواهد بود. شارپنس خوب و کنتراست مطلوب را می‌توان از نقاط قوت پنل نمایشگر تبلت نام برده شده محسوب کرد. اما توان تولید روشنایی در نمایشگر تبلت چطور است و آیا می‌توان بدون مشکل در محیط های باز و تحت تابش نور محتوای روی صفحه نمایش محصول را مشاهده کرد؟ در بررسی تبلت Tab3 8 Plus مشخص شد که توان تولید روشنایی نمایشگر تبلت خیلی زیاد نیست و این امر سبب می‌شود کاربر در برخی شرایط قادر به مشاهده محتوای روی نمایشگر نباشد و با مشکل رو به رو شود. بنابراین اگر می‌خواهید در محیط های باز و تحت تابش نور از لنوو تب 3 8 پلاس استفاده کنید، حتما شدت روشنایی آن را بر روی 100 درصد تنظیم نمایید.

بنابراین در یک جمع‌بندی کلی از این بخش بررسی تبلت Lenovo Tab 3 8 Plus می‌توان اینطور نتیجه‌گیری که تبلت نام برده شده از صفحه نمایش خوبی بهره می‌برد که با توجه به قیمت دستگاه بازده مطلوبی دارد. انجام کارهایی مثل وبگردی، تماشای ویدیو و بازی کردن به لطف بهره‌مندی از نمایشگر 8 اینچی در تبلت لنوو تب 3 8 پلاس می‌تواند تجربه مطلوبی را برایتان به همراه داشته باشد.

 نقد و بررسی تبلت Tab3 8 Plus لنوو: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

همانطور که در بخش مقدمه اشاره کرده بودیم تبلت لنوو Tab3 8 Plus محصول سال 2017 است، بنابراین بدون شک سیستم عامل قدیمی به طور پیش فرض روی آن نصب خواهد بود و این موضوع می‌تواند برای علاقمندان به نسخه های جدید اندروید خیلی مناسب نباشد. سیستم عامل پیش فرض این تبلت اندروید 6 مارشمالو است و متاسفانه آپدیت دیگری هم برای آن منتشر نشده و کاربران آن فقط قادر به استفاده از همین نسخه اندروید خواهند بود، مگر اینکه تبلت را روت کرده و یک کاستوم رام (Custom ROM) را روی آن نصب و راه‌اندازی کنید که دلیل از بین رفتن گارانتی محصول و همچنین نیاز به آشنایی با مبانی فنی خاص، انجام این کار را توصیه نمی‌کنیم.

در حالت عادی وقتی از تبلت لنوو تب 3 8 پلاس استفاده می‌کنید با لگ و تاخیری رو به رو نخواهید شد و به راحتی می‌توانید در قسمت های مختلف تبلت پرسه بزنید. اجرای مرورگر و پرسه زدن در اینترنت یا اصطلاحا وبگردی هم بدون مشکل در تبلت انجام می‌شود اما نصب برخی اپلیکیشن های سنگین از قبیل تلگرام و اینستاگرام روی آن می‌تواند عملکرد دستگاه را تا حدی تحت تاثیر قرار داده و لگ و تاخیرهایی را در آن نمایان سازد. شدت این لگ و تاخیرها به ویژه زمانی زیادتر می‌شود که حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه تبلت افزایش یابد و به نوعی حافظه داخلی تبلت رو به سمت پر شدن سوق پیدا کند. متاسفانه از آنجایی که حافظه داخلی دستگاه 16 گیگابایتی است و به طور پیش فرض ظرفیت خیلی زیادی را برای ذخیره سازی اطلاعات در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد، پر شدن آن دور از انتظار نیست.

پس برای اینکه در عملکرد تبلت لنوو Tab 3 8 Plus لگ و تاخیری مشاهده نکنید بهتر است اپلیکیشن های سنگین را روی آن نصب ننمایید یا حداقل از پر شدن حافظه داخلی دستگاه خودداری به عمل آورید. در صورتی که به این مسئله توجه داشته باشید، بستر نرم افزاری تبلت عملکرد روانی را ارائه خواهد کرد، اما به هر صورت از یک تبلت با رده قیمتی لنوو تب 3 8 پلاس نباید انتظار معجزه داشت! بستر نرم افزاری این تبلت در حد قیمتی که دارد عملکرد روان و مناسبی را ارائه می‌کند اما نباید انتظار فراتری از آن داشته باشید. با توجه به قدیمی بودن سیستم عامل نصب شده روی تبلت، قابلیت های نرم افزاری آن هم خیلی خاص نیستند و تجربه معمولی را برایتان به ارمغان می‌آورند.

 نقد و بررسی تبلت Tab3 8 Plus لنوو: پردازنده، رم و حافظه داخلی

با توجه به اینکه تبلت لنوو تب 3 8 پلاس یک تبلت ارزان قیمت است نباید انتظارات خیلی بالایی از نظر پتانسیل پردازشی از سمت این محصول داشته باشیم. اگرچه تجهیز دستگاه به تراشه اسنپدراگون 625 کوالکام با پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای نشان می‌دهد که لنوو سعی داشته قدرت پردازشی خوبی را در تبلت نام برده شده ارائه کند. تراشه اسنپدراگون 625 طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و هر هشت هسته پردازشگر مرکزی آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 2 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. ضمنا پردازنده گرافیکی Adreno 506 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد و یک پردازنده گرافیکی خوب به شما می‌رود که در کمتر تبلت هم رده قیمتی Lenovo Tab3 8 Plus شاهد بکارگیری آن هستیم.

تبلت لنوو تب 3 8 پلاس از رم 3 گیگابایتی بهره می‌برد و حافظه داخلی آن هم ظرفیت 16 گیگابایتی دارد. بنابراین تبلت از حافظه داخلی خیلی مناسبی بهره نمی‌برد و بدون شک نصب اپلیکیشن و بازی های سنگین می‌تواند منجر به پر شدن سریع حافظه آن شود و همانطور که در بخش قبل گفتیم این امر در عملکرد دستگاه لگ و تاخیرهایی را ایجاد خواهد کرد. البته امکان نصب رم MicroSDXC به منظور افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه وجود دارد اما در بررسی تبلت Tab3 8 Plus مشخص شد که نصب حافظه جانبی هم منجر به از بین رفتن صورت مسئله نمی‌شود و در هر حال افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در تبلت منجر به بروز لگ و تاخیر در عملکردش می‌شوند. پس اگر می‌خواهید به بهترین بازده تبلت دست پیدا کنید بهتر است پر ذخیره سازی اطلاعات با حجم زیاد در دستگاه خودداری نمایید. اما قدرت عملکرد تبلت Tab3 8 Plus در اجرای بازی های اندرویدی چطور است؟

برای بررسی این مسئله ما دو بازی Minion Rush و Mortal Kombat X را روی تبلت مذکور نصب و هر کدام از این بازی ها را برای مدت زمان 10 دقیقه در دستگاه اجرا کردیم. بازی Minion Rush بدون مشکل در تبلت لنوو تب 3 8 پلاس قابل اجرا بود و هیچ لگ و تاخیری در آن مشاهده نشد. بازی Mortal Kombat X هم شرایط مشابه را ارائه می‌کرد با این تفاوت که در حین اجرای این بازی شدت گرما و حرارت تولید شده در تبلت بیشتر قابل لمس بود و مشخص شد که پردازنده دستگاه تحت فشار قرار دارد. بنابراین شاید انجام طولانی مدت بازی هایی مثل Kombat X در تبلت Tab3 8 Plus خیلی مناسب نباشد. طبیعتا تبلت مذکور پتانسیل لازم برای اجرای بدون مشکل و سلیس بازی های سنگین تر اندرویدی از قبیل پابجی موبایل (PUBG Mobile) را ندارد. بنابراین در مجموع می‌توان اینطور گفت که تبلت لنوو Tab3 8 Plus با توجه به قیمت خودش از قدرت عملکرد و بازده پردازشی مطلوبی بهره می‌برد.

 نقد و بررسی تبلت Tab3 8 Plus لنوو: دوربین

همانطور که می‌دانید عموما در طراحی تبلت ها خیلی به کیفیت دوربین اهمیت داده نمی‌شود چون تبلت ها گجت های هوشمندی هستند که با اهداف دیگری طراحی و روانه بازار می‌شوند. عموما کاربرانی که برای خرید تبلت اقدام می‌کنند هم خیلی به کیفیت عملکرد دوربین این محصولات اهمیت نمی‌دهند و بیشتر به مواردی مثل کیفیت صفحه نمایش، قدرت پردازشی و شارژدهی باتری اهمیت خواهند داد. بنابراین نباید انتظار داشت که تبلتی مثل لنوو تب 3 8 پلاس که قیمت ارزانی هم دارد از دوربین قدرتمندی بهره ببرد. دوربین اصلی این تبلت از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار، HDR و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه این لنز دوربین امکان ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ فریمی 30 فریم در هر ثانیه را هم دارد.

در بررسی تبلت Tab3 8 Plus مشخص شد دوربین اصلی آن عملکرد کاملا معمولی دارد و واقعا نباید انتظار بالایی از آن داشته باشید. با دوربین اصلی این تبلت می‌توانید در محیط های با نور مناسب عکس های کاملا معمولی ضبط کنید که کیفیت قابل قبولی دارند، اما مطمئنا جزئیات و وضوح خیلی عالی را ارائه نمی‌کنند. در محیط های با نور کم و تاریک کیفیت عملکرد دوربین اصلی و 8 مگاپیکسلی تبلت به شدت افت می‌کند و عکس هایی که در اینگونه مواقع ضبط می‌شوند اصلا کیفیت خوبی نخواهند داشت. چراغ فلش LED تبلت شاید در این شرایط بتواند کمی به بهبود کیفیت عکس هایی که ضبط می‌شوند کمک کند اما نور ساطع شده آن در تصاویر بسته تر اصلا طبیعی به نظر نمی‌رسد.

اصلی و 8 مگاپیکسلی تبلت لنوو تب 3 8 پلاس عملکرد کاملا معمولی دارد و بهتر است روی آن به عنوان یک دوربین کار راه انداز حساب باز کنید. اما در سمت مقابل دوربین سلفی تبلت از یک لنز 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که می‌توانید از آن برای انجام مکالمات تصویری در اپلیکیشن هایی همچون واتساپ یا ضبط عکس های سلفی استفاده کنید. متاسفانه در بررسی تبلت Tab3 8 Plus مشخص شد که دوربین سلفی این تبلت هم کیفیت خیلی خوبی ندارد و چندان نباید روی آن حساب خاصی باز شود. این دوربین فقط برای برقراری تماس های تصویری مناسب است و ضبط عکس سلفی با آن نتیجه خیلی خوبی را به همراه نخواهد داشت. پس اگر به کیفیت عملکرد دوربین تبلت اهمیت می‌دهید، لنوو تب 3 8 پلاس گزینه خرید خیلی مناسبی برایتان نیست.

 نقد و بررسی تبلت Tab3 8 Plus لنوو: باتری و شارژدهی

لنوو برای تامین انرژی مورد نیاز تبلت تب 3 8 پلاس از یک باتری 4250 میلی آمپر ساعتی نوع لیتیوم پلیمری استفاده کرده است. با توجه به اینکه تبلت صفحه نمایشی 8 اینچی دارد و سخت افزار آن خیلی قدرتمند نیست، انتظار داریم باتری 4250 میلی آمپر ساعتی دستگاه بتواند بازده خوبی داشته باشد. در بررسی تبلت Tab3 8 Plus مشخص شد که یک کاربر معمولی با یک مرتبه شارژ باتری این تبلت تقریبا قادر خواهد بود که 1.5 روز بدون نیاز به شارژر از آن استفاده کند. البته دوام دقیق شارژ باتری تبلت مستقیما با میزان استفاده کاربر و اقدامات وی ارتباط دارد و طبیعتا اگر استفاده کاربر از دستگاه بیش از حد نرمال باشد، شارژ باتری تبلت هم زودتر خالی می‌شود. اما شارژدهی 1.5 روزه میانگین دوام باتری تبلت در حالت عادی و نرمال است.

متاسفانه تبلت Tab3 8 Plus از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و به همین سبب برای فول شارژ کردن باتری آن با استفاده از شارژر اورجینال تبلت باید چیزی در حدود 130 دقیقه زمان صفر شود که مدت زمان نسبتا طولانی خواهد بود. ضمنا پورت شارژر تبلت از نوع میکرو یو اس بی (Micro USB) است. با توجه به طولانی بودن مدت زمان شارژ باتری تبلت، استفاده از پاوربانک می‌تواند رویکرد خوبی برای شارژ کردن سریع تر و بدون دردسر باتری آن باشد. پس قدرت شارژدهی باتری تبلت معمولی است و سرعت شارژ باتری آن هم با توجه به اینکه محصول در سال 2017 معرفی شده نرمال و قابل قبول خواهد بود.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی تبلت Tab3 8 Plus لنوو پرداختیم. این تبلت با قیمت مقرون به صرفه‌ای روانه بازار شده و از کیفیت مطلوبی هم بهره می‌برد. به همین سبب علیرغم اینکه در سال 2017 تولید شده هنوز هم می‌تواند گزینه خرید عالی برای افرادی باشد که به دنبال خرید یک تبلت خوش قیمت و کار راه انداز هستند. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی تبلت مذکور در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا ارائه شده‌اند. در نظر داشته باشید که نقاط قوت و ضعف زیر با در نظر گرفتن قیمت محصول مشخص شده‌اند.

نقاط قوت:

  • طراحی خوب
  • صفحه نمایش مناسب
  • قدرت پردازشی خوب
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • روشنایی نه چندان خوب صفحه نمایش
  • ظرفیت کم حافظه داخلی
  • دوربین ضعیف

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار