اخبار سینما و تلویزیونفیلم وسریال

واکنش منتقدان به انیمیشن Soul – روح

انیمیشن روح (Soul) با حضور جیمی فاکس مدتی پیش در سرویس استریم دیزنی پلاس به نمایش درآمد و توانست امتیازات خیلی خوبی را از منتقدان مطرح سرتاسر جهان دریافت کند.

انیمیشن Soul یا در زبان فارسی «روح» یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، علمی تخیلی، فانتزی، کمدی، موزیکال و انیمیشنی سرویس استریم دیزنی پلاس (Disney+) است که به‌دست تهیه‌کننده، نویسنده، انیماتور، صداپیشه و کارگردان بااستعدادی به نام پیت داکتر ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به انیمیشن Inside Out (درون و بیرون)، انیمیشن Up (بالا)، انیمیشن WALL-E (وال-ئی)، انیمیشن Monsters, Inc. (شرکت هیولاها)، انیمیشن Toy Story 2 (داستان اسباب بازی ۲)، انیمیشن Toy Story (دار و دسته) و آثار دیگر اشاره کرد. در انیمیشن روح، صداپیشگان هنرمند و محبوبی مانند جیمی فاکس در نقش جو گاردنر، تینا فی در نقش ۲۲، کوئست لاو در نقش کرلی، فیلیسیا رشاد در نقش لیبا گاردنر، دیوید دیگز در نقش پاول، آنجلا باست در نقش دوروثا ویلیامز، گراهام نورتن در نقش موون ویند، ریچل هاوس در نقش تری و دانل راولینگز در نقش دز حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

انیمیشن روح در تاریخ ۱۱ اکتبر (۲۰ مهر) در جشنواره فیلم لندن که بزرگ‌ترین رویداد سینمایی ملی در بریتانیا محسوب می‌شود، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. این اثر قرار بود که در تاریخ ۲۵ دسامبر (۵ دی) در سینماهای ایالات متحده نمایش داده شود اما بعدها به خاطر شرایط پیش آمده به واسطه بیماری کرونا، استودیو والت دیزنی پیکچرز تصمیم گرفت که این انیمیشن را درست در همان تاریخ، به‌صورت دیجیتالی در سرویس استریم دیزنی پلاس برای مشترکان خود به نمایش در بیاورد. تا به این لحظه این اثر انیمیشنی امتیاز ۸۵ را از بین ۳۸ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود پیت داکتر، مایک جونز و کمپ پاورز بوده است. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم دانا موری فعالیت کرده بود. این انیمیشن به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند. اکثر منتقدانی که این انیمیشن را تماشا کردند، سبک پویانمایی، داستان، صداپیشگی و همچنین موسیقی بسیار زیبای آن را مورد تحسین قرار دادند. سایت متاکریتیک هم علامت «Must-See» را به آن داده که تماشای آن را الزامی عنوان کرده است. از طرف دیگر هم ۱۹۰ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر ماجراجویی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۹۷ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است انیمیشن Soul در سرویس استریم دیزنی پلاس نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد انیمیشن و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این انیمیشن منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد انیمیشن Soul از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این انیمیشن را که منتشر شده هم بخوانید:

جو معلم یک گروه موسیقی دبیرستانی محسوب می‌شود؛ کسی که زندگی‌اش، اصلا آنطوری که خودش دوست داشت و منتظرش بود، پیش نمی‌رفت. علاقه واقعی او سبک جاز است و حسابی در آن حرفه‌ای می‌نوازد و حرفی برای گفتن دارد. اما زمانی‌که به یک قلمروی دیگر سفر می‌کند تا فرد دیگری کمک کند که علاقه واقعی زندگی‌اش را پیدا کند، خیلی زود متوجه می‌شود که روح داشتن یعنی چه و چه تاثیری در زندگی دارد.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از انیمیشن Soul بیندازیم:

پیتر بردشاو | گاردین

۱۰۰ از ۱۰۰

این انیمیشن، یک فیلم واقعا دوست‌داشتنی، خوشحال‌کننده و آرام محسوب می‌شود.

کوین هارلی | توتال فیلم

۱۰۰ از ۱۰۰

استودیو پیکسار که مدام در طی این سال‌ها به واسطه ساخت مکرر دنباله‌ها حس پسرفت داشت و اصلا به سمت جلو حرکت نمی‌کرد، دوباره توانست با انیمیشن روح، به همان مسیر اصلی خود بازگردد. یک اثر عمیق، هوشمندانه و سریع که با محوریت علاقه به جاز ساخته شده است و اصلا یک لحظه هم شما را رها نمی‌کند.

وندی ایده | اسکرین دیلی

۱۰۰ از ۱۰۰

از لحاظ بصری واقعا باشکوه است، اغلب اوقات صحنه‌های خیلی خنده‌داری دارد و کاملا عمیق است. این انیمیشن، اثری است که واقعا باید روی پرده نقره‌ای نمایش داده می‌شد و دنیای تلویزیونی اصلا نمی‌تواند آنطور که باید و شاید عمق آن را نشان دهد.

پیتر تراورس | ای بی سی

۹۵ از ۱۰۰

اولین اثر بلند استودیو پیکسار با تیم بازیگرانی که عمدتا سیاه پوست هستند و یک بازیگر سیاه پوست نقش اصلی را برعهده دارد (جیمی فاکس فوق‌العاده)؛ آن هم با داستانی که درباره ریشه‌های موسیقی جاز است و معنای زندگی و مرگ را به تصویر می‌کشد. این اوج موفقیت در دنیای انیمیشن محسوب می‌شود.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۹۰ از ۱۰۰

من فکر می‌کنم که در آینده انیمیشن Soul به یک اثر کلاسیک تبدیل می‌شود. اما ما هم در این مسیر باید صبور باشیم. زیرا این فیلم بیشتر از بخش‌های مفهومی مصور تشکیل شده است؛ بنابراین توضیح آن خیلی سخت خواهد بود.

مویرا مک‌دونالد | سیاتل تایمز

۸۸ از ۱۰۰

یک هدیه برای تعطیلات؛ هدیه‌ای که نور بسیار زیادی را به این روزهای ما که با تاریکی پر شده است، می‌آورد.

جاستین چنگ | لس آنجلس تایمز

۷۰ از ۱۰۰

درس به‌یادماندنی انیمیشن روح (یک اثر دوست‌داشتنی و ناقص) درباره نقص‌های دوست‌داشتنی زندگی، این است که هر لحظه عمر ارزش این را دارد که بیشترین لذت را از آن ببریم؛ این اثر هم دقیقا شامل همان لحظه‌ها می‌شود.

جیم وجوودا | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

با اینکه انیمیشن Soul قلب بزرگی دارد و حسابی مخاطب را به فکر فرو می‌برد، اما اصلا به اندازه بهترین کارهای پیکسار، خنده‌دار، جذاب یا از نظر احساسی ارزشمند نیست.

مالی فریمن | اسکرین رنت

۶۰ از ۱۰۰

انیمیشن روح بهترین یا طنین‌دارترین اثر استودیو پیکسار محسوب نمی‌شود اما پویانمایی و موسیقی بسیار زیبای آن که با شخصیت‌های خیلی جذابش همراه شده‌اند، یک تجربه لذت‌بخش را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که انیمیشن Soul نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری عالی، جذاب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب پیشنهاد می‌کنیم.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار