آموزش هافروشگاه های کلاه بردار

پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

سلام دوستان . همراهان همیشگی

پاساژ علاءالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

اول بگم که ممکنه مطلب یکم طولانی باشه ولی وقت بزارید چون تجربه های خرید ممکنه بهتون کمک کنه که سرتون کلا نره 🙂

ما در دیجی اطلس تمامی سعی خود را کرده ایم که به شما دوستان کمک کنیم که کمتر کلاه بر سر شما برود توسط فروشندگان حقه باز و کلاه بردار بازار موبایل علاءالدین مرکز کلاه برداری موبایل ایران  اکثر روش های مختلف کلاه برداری که سر دوستان گزاشتن و برای کاربران عزیز نیز اتفاق افتاده توضیح داده خواهد شد با تشکر از همراهی شما عزیزان

خرید گوشی جدید تلفن همراه و یا تعمیر آن و بحث ضمانت‌نامه موضوعی است که می‌توان گفت تمام افراد جامعه به نوعی با آن درگیرند با این وجود اعتماد کردن در این حوزه‌ها کاری سخت و دشوار است.و مخصوصا به فروشندگان علاءالدین قیر ممکن و نشدنی میباشد .

قضیه از اینجا شروع میشه که من چندین بار از این ساختمان خریدکردم و خوب تجربه ای که خوب بود این بود که گوشی رو از چند جا قیمت کردم و خوب اونی که قیمتش به نسبت پایین تر بود رفتم و طی کردم که نه هزینه نرم افزار و فارسی سازی و این چیزا که فروشنده ها رسما از مردم اضافی میگیرنو نمیدم و خوب طرفم قبول کرد و معامله به خوبی انجام شد!!

بازار آشفته کلاهبرداری در پاساژ موبایل علاءالدین تهران

تا وقتی که توی یکی از موارد قیمت به نسبت متوسطی بود که گوشی خیلی تمیز بود و حتی یه خط هم روش نبود و خوب از فروشنده خواستیم که گوشی رو روشن و تست کنیم، گوشی رو روشن کرده بودیم و یه خورده باهاش کار کردیم که چون شارژ نداشت خاموش شد! در همین حین فروشنده گفت که گوشی مشکلی نداره و خوب یه هفته مهلت تست داره و اگه هر مشکلی داشت گوشی رو براش بیاریم، به هر حال ازش خواستیم که گوشی رو به شارژ بزنه و یکم معطل شدیم بعدش که روشن کردیم و دوباره یه سری چیزا رو تست کردیم و خوش با خیال راحت خرید و انجام دادیم (یعنی شرایط طوری شده بود که کاملا قانع بودیم که مشکلی نیست) و خوب یه هفته مهلت تست اوکیه و طوری که فروشنده مطمئن صحبت میکرد که اگه هر گونه مشکلی خورد پس بیاریم ولی اون موقع حسگر اثرانگشت رو تست نکرده بودیم و از قرار همون خراب بود… بعدا که مراجعه کردیم گفت بر اساس فشار خراب شده که گفتیم چطوری گوشی که هنوز ۲۴ ساعت نشده و توی کارتن بردیم و آوردیم ممکنه چنین چیزی پیش بیاد! و در مورد مهلت تست و … گفتیم و یه چیز کاملا جالب این بود که توی فاکتور اینقدر بدخط نوشته شده بود مهلت تست که تیکه آخرش افتاده بود زیر مهر و کلمه آنتن بوده که منظورش یک هفته مهلت تست آنتن بوده! به هر حال قبول کردیم که مقصر خودمون بودیم و باهاش کنار اومدیم (هر چند که واقعا باید تست میکردیم ولی خوب تجربه خرید رو گفتم به اشتراک بگذارم)

اما داستان مورد آخری که همین تازگیا  پیش اومده جالبه:

خوب بازم قصد خرید گوشی و خوب کجا بهتر از علاءالدین معروف ؟! خوب تازگیا برای خرید یک گوشی نو رفته بودم که چند جا قیمت کردم و با توجه به وضع خراب بازار و استرس های گران شدن و اینا تصمیم گرفتم که خریدمو انجام بدم… چندجا که قیمت ها یکم پایین تر بودن مراجعه کردم و به دلیل نداشتن رنگ مشکی (سفید داشتن و طلایی) ازشون گذشتم و یکی از مغازه ها گفت داره و قیمتی داد و منم گفتم مشکلی نیست و خوب از همینجا شروع میشه! اول اینکه گفت سفیدشو داره و مشکی رو باید یکم صبر کنم که بیاره! توی این مدت ازم درخواست سیم کارت رو کرد که منم بهش دادم و رفت و من یه ۱۵ دقیقه ای خورده معطل شدم و خوب یه جورایی دودل شده بودم که اینقدر با تعارف و چرب زبانی منو سرگرم کردن که گفتم اشکال نداره یه خورده صبر کردم و اورد و خوب گوشی آکبند بود که باز کرد و محتویات رو نشون داد و بعد گوشی رو داد به یه آقایی پشت یه میز و گفت که برات کاراشو انجام میده!! و خوب منم گفته بودم که فقط هزینه گوشی رو میدم و هزینه های اضافی نرم افزار و فارسی سازی یا هر چرت و پرتی که فروشنده ها میگن رو قبول ندارم و طرفم گفته بود که مشکلی نیست و گفت رجیسترو میزنه و تمام! و گفت برای ثبت کارت ملی رو بهش بدم و خوب نمیدونم چرا منم بهش دادم! (فکر میکردم چون آکبند باز شده و من پولی پرداخت نکردم میخواد یه وقت من جا نزنم و باعث ضررشون نشم) و خوب کارتو داد به همون فرد دیگر و بعد شروع کرد به صحبت درباره اینکه برات ریجن ثبت شرکتی بزنم یا به نام خودت! که من گفتم ریجن دیگه چیه نمیخوام گفت شرکتی بزنم گوشیت بعد چند ماه از کار میوفته و به نام خودت میزنم! و من در کمال تعجب که اصلا قضیه چیه…! و خوب توی فاکتور نوشت منم چون قبلش گفته بودم هزینه های اضافی نمیدم خیالم راحت بود که فروشنده میدونه که من از این قضیه آگاهم! بازم یه ده دقیقه ای معطل شدم و فهمیدم اون فرد دیگه اصلا کاری نکرده! و حتی گوشی رو توی همتا ثبت نکرده (دقیقا نمیدونم ولی گوشی نو و آکبند طبیعتا نباید مشکلی داشته باشه و باید خودم بتونم توی سامانه همتا اضافه کنم) تازه میخواست ناهارشو بخوره و اینجوری من بازم معطل شدم! دیگه کم کم خسته شده بودم ولی چون توی عمل انجام شده قرار داشتم و در حین این زمان هم یه جوری باهام صحبت میکردن که قشنگ مخمو به کار گرفته بودن که مشکلی نیست! (انگار قراره باشه!) بعد که گوشی رو آورد و گفت بشینم همه چیزو تست کنم (چون گارانتی نداشت و به انتخاب خودم بدون گارانتیشو گرفتم که قیمت پایین تر باشه) که بعدا قبول نمیکنن منم همه چیزو تست کردم و اوکی بود بعد که کارت کشیدم قیمتو ۳۰۰ هزارتومن بیشتر کشید که وقتی ازش پرسیدم برای چی گفت من که گفتم باید ریجن بزنم و اینا منم گفتم من که گفتم هزینه اضافی نمیدم و خلاصه یه خورده بحث شد ولی در نهایت دیدم کاری از دستم بر نمیاد (تا این زمان فاکتور هنوز قیمت نداشت و بعد قیمت زد و منم متوجه این قضیه نشده بودم و چون وقتم رو به شدت تلف کرده بودن فقط میخواستم تموم شه و برم!) به هر حال من همیشه آدمی بودم که مبنی رو بر اعتماد میذاشتم و میدونم که همین نداشتن تجربه و خرید های اینترنتی دلیلش باشه! به هر حال من اونجا رو با دلی پر ترک کردم و به خودم قول دادم که دیگه کلا از علاءالدین خرید نکنم و این ضرر های مالی رو به عنوان تجربه داشته باشم تا همیشه یادم بمونه…

يكي از كاربران دیجی اطلس در متني كه براي سايت ايميل كرده نوشته است: من امروز رفتم موبایل فروشی های شهر یه گوشی قیمت گرفتم گفتم برم تهران مرکز موبایل ایران علاءالدین حتما پایینتر گیرم میاد راه افتادم اومدم تهران اولش رفتم طبقه 2 چندجا قیمت گرفتم ک یکی 280 زیر قیمت شهر محل زندگیم گفت منم گفتم خوبه میخوامش میخواست فاکتور بنویسه. به همکارش گفت هزینه ریجستر آقا چقد میشه و ایشون گفتن 350 تومن! من حاج و واج موندم چی بگم گفتم ندارم آخه!معامله رو فسخ کنیم گفتن باید 50 بخاطر فسخ معامله پیاده بشم! به هر مصیبتی بود 20 تمومش کردیم!

بعدش رفتم طبقه اول قیمت گرفتم که یکی 200 کمتر گفت بعدش بهش چندبار گفتم ک این قیمت نهایی هست بدون فیلم و داستان! و اونم تایید کرد ک اره ! بعد 20 دقیقه ک ازم پولو گرفت و مدرک شناسایی هم گرفته بود! گفت بیس باند و گارانتی اورجینال 250 تومنه غیر اورجینال 200 کدومشو بریزم! من ک حسابی شوکه شده بودم از من اصرار و از اون انکار و گفتش ک باید حتما یکیشو بگیرم!

بهش گفتم ندارم آخه بیشتر معامله رو فسخ کنیم بهتره طرف شروع کرد ب فحش های رکیک دادن به من و چندبار قصد کتکاری داشت و آخرش گفت 300 کم می کنم و بقیه پولتو میدم! اخرش به من یه گوشی دیگه دادن و با کلی فحش بیرونم کردن!  و همه فروشندگان و مغازه داران علاءالدین بچه پایین پس حواستون به این مسخره های دلقک باشه

با خودم گفتم حتما بخاطر اینکه مهاجر افغانم باهام اینجوری برخورد کرده چون قبلا هم بخاطر ملیتم در طول این 15 سال مهاجرت رفتارهای مشابه دیده بودم ولی وقتی تعجب کردم که دقیقا ی خانم با پسرش هم اومده بودن ی گوشی بخرن بشرط اینکه اندروید باشه و وقتی ک خانومه مراجعه میکنه ب بیرون میفهمه سرش کلا گذاشتن و اومدش که گوشی رو پس بده فروشنده با کلی توهین های رکیک که گفتنشون در اینجا جایز نیست از گوشی 2 میلیون تومنی فقط 1.5 میلیون تومن بهش پس داد!!!

منم بهم برخورده بود و هم اینکه اون پولو از سر راه پیدا نکرده بودم و با زحمت و وضع دانشجویی جمع کرده بودم به 110 زنگ زدم و دقیقا 1.5 ساعت بعد از تماس های مکرر من اومدن و با هم رفتیم داخل پاساژ و منم مغازه رو نشونش دادم بعدش که منو به فروشنده ها نشون داد ک آره این زنگ زده 110!! بعدشم هیچی. میدونم ک اگه برم اونجا بازم راه ب جایی نمیبره و فقط اتلاف وقت و هزینه هست ولی بازم میرم نه بخاطر پولم بلکه بخاطر اینکه اون چهار فروشنده قلدر و زورگو بفهمن کارشون اشتباه هست و مملکت قانون داره. فقط باید گریست ب حال حقوق مصرف کنندگان…

توضیح مختصر انواع کلاه برداری در پاساژ علاالدین

به خاطر سختگیری‌ها و اجاره‌های بالا تقلب و کلاه‌برداری‌های زیادی در  پاساژ علاالدین اتفاق میفته و این پاساژ شبیه به یک مرکز مافیاییه. اجاره‌ی مغازه‌ها به اندازه‌ای بالاست که خیلی از کارشناس‌ها دلیل افزایش قیمت موبایل رو میزان اجاره‌ی این مرکز خرید میدونن.

کلاه برداری از طریق نصب نرم افزار

به‌دلیل شرایطی که ذکر شد، کلاه‌برداری در پاساژ علاالدین یک امر عادیه. یکی از روش‌های فریب مشتری اشاره به این موضوعه که گوشی بدون نصب نرم‌افزارهای جانبی بلا استفاده است. سپس با اخذ مبالغ زیادی نرم‌افزارهای رو نصب می‌کنند که در اینترنت به‌صورت رایگان وجود داره. در بخشی از گزارشی که وب‌سایت خبر آنلاین از پاساژ علاالدین منتشر کرده هم به این موضوع اشاره شده:

«در حینی که مشغول قیمت گرفتن بودم، با مغازه‌داری روبه‌رو شدم که برای یک خریدار اپل‌دیوایس توضیحاتی می‌داد: «برای اینکه بتونی خودت برنامه و بازی بریزی، باید اپل آی‌دی داشته باشی. برای ساختن اپل‌آی‌دی هم حتماً به مسترکارت یا ویزاکارت نیازه که آخرشم برای شما به صرفه نیست. چون مثلاً سایجیک (Sygic) میشه ۴۰ دلار، لاین (Line) هم ۱۲ دلار و…»

کلاه برداری به بهانه فعال کردن گوشی

یکی دیگر از کلاه‌برداری‌هایی که در پاساژ علاالدین شاهد آن هستیم دریافت مبالغ کلان از مشتری به بهونه‌ی فعال کردن گوشی در مخابرات ایرانه. در این مورد فروشنده از شما می‌خواهد در ازای فعال کردن گوشی در سامانه‌ی مخابرات به مدت سه ماه، یک سال، یا دو سال مبلغ مشخصی رو به او پرداخت کنید. در صورتی هم که از او بخواهید بدون فعال کردنم گوشی رو به شما بفروشه از فروش به شما امتناع می‌کنه.

 

فروش گوشی رفرش به جای نو

یکی دیگه از تقلب‌های گسترده‌ای که در پاساژ علاالدین اتفاق میفته فروش گوشی رفرش یا بازسازی شده به‌جای نو است. داوود بادپا، مدیر علاالدین 2، معتقده این تخلف به خاطر استقبال مردم انجام میشه.

کلاه برداری به بهانه لوازم جانبی

در گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از یکی از فروشندگان پاساژ علاالدین اومده:

«گاه برای نصب یک برچسب همکاران ما در علاءالدین مبالغ هنگفتی رو از افراد طلب می‌کنن به‌عنوان مثال بعضی دستگاه‌های موبایل ضد ضربه‌اند و ممکنه خریدار این موضوع رو ندونه برای همین به فرد به خریدار میگن ما دو نوع برچسب داریم یک برچسب عادی و حدود ۱۰ هزار تومان و یه برچسب ضد ضربه. حتی ممکنه با یکی از گوشی‌های ضد ضربه چندی بار روی ویترین خودش بکوبه و بگه بر روی این گوشی از این برچسب‌ها استفاده شده. در بسیاری موارد هم خریدار برای چنین برچسب‌هایی تا ۴۰۰ هزار تومان پول میده.»

گران‌فروشی در پاساژ علاالدین

قیمت‌ها طوری در پاساژ حفظ میشه که همگی در یک رده باشن و کمتر پیش میاد که یک فروشنده، قیمت خیلی پایینی داشته باشه. وقتی که شما وارد فروشگاه میشید و قیمت گوشی رو می‌پرسید، با جواب‌ها و چالش‌های مختلفی مواجه میشید. سوالی که اکثر فروشندگان در ابتدا از شما می‌پرسند اینه که «چند قیمت داری؟» این کار نوعی کلکه تا قیمتی پایین‌تر بدن و شما از اون‌ها خرید کنید. در اینجور مواقع بهتره بگید که هنوز قیمت گرفتم تا قیمت واقعی رو بگن.

 

 فروش موبایل کار کرده بجای نو در پاساژ علاالدین

طبقه‌های زیرین این پاساژ محل خرید و فروش گوشی کارکرده است که سود زیادی هم برای فروشندگان داره. گذشته از خرید گوشی کارکرده با قیمت کم و فروش اون به قیمت‌های بالا، گاهی گوشی کارکرده پس از تمیز‌کاری به‌جای گوشی نو فروخته میشه.

توصیه‌هایی به مخاطبان:

۱- بسیاری از دستگاه‌هایی که در مغازه‌ها فروخته میشن، مدتی پشت ویترین بوده و به مراجعین نشون داده شدن. اگر پلمپ‌شده‌ی دستگاه مورد نظر شما پیدا نمیشه، هنگام خرید دقت داشته باشید دور تا دور بدنه سالم و بدون خط و خش باشه.

۲- هرگز به قیمت گرفتن از یک یا دو مغازه بسنده نکنید. همچنین، هنگام پرداخت وجه، تعارف رو کنار بذارید؛ اگر مبلغی اضافه شد که از اون مطلع نبودید، بدون هیچ واهمه‌ای از خرید انصراف بدید. اجازه ندید با شنیدن یک قیمت ایدئال وارد مغازه بشید، اما در نهایت با خرید کیف، کاور، محافظ صفحه یا نصب برنامه و بازی بیش از قیمت معمول هزینه کنید.

۳- هیچ‌یک از شرکت‌های معتبر، اطلاعات دستگاه یا محتویات اون رو با برچسب یا نوشته‌هایی مجزا از «چاپ روی جعبه» اعلام نمی‌کنند.

۴- قطعا خرید دستگاه با گارانتی ارجحیت داره؛ این کار علاوه بر حمایت از واردکنندگان قانونی، احتمال اصل و کامل بودن محتویات جعبه رو هم بالا میبره. اما پیش از پرداخت مبلغی بیشتر برایگارانتی دستگاه، حتماً از اعتبار شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات پس از فروش، جزئیات خدمات قابل ارائه و راه‌های ارتباطی با شرکت مطمئن بشید.

۵- IMEI‌ کدی منحصربه‌فرده که روی جعبه‌ی دستگاه درج شده. پس از روشن کردن دستگاه،‌ با شماره‌گیری کد #06#* می‌تونید کد IMEI دستگاه رو مشاهده کرده و با مقایسه‌ی اون با کد روی جعبه، مطمئن بشید که جعبه متعلق به همین دستگاهه.

 

۶- پیش از مراجعه به فروشگاه‌ها، دستگاه مورد نظر خودتون رو در اینترنت جست‌وجو کنید تا از محتویات جعبه مطلع بشید. برخی از دستگاه‌ها همراه با شارژر فندکی، استند، کاور مخصوص، روکش اضافی هندزفری یا کارت حافظه ارائه میشن. می‌تونید در یکی از موتورهای جست‌وجو، عبارت box contents یا unboxing رو در کنار مدل دستگاه جست‌وجو کنید. مثال:

– Apple 5s box contents

– unboxing Apple 5s

۷- ساخت اپل آی‌دی هزینه‌ای نداره و با توجه به اینکه برای کار با بسیاری از برنامه‌های اپل، به حساب اختصاصی اون نیاز دارید، ایجاد یک اپل آی‌دی به اپل‌داران توصیه میشه (مقاله‌ی آموزش ساخت اپل آی دی رو بخوانید!). البته خرید برنامه و بازی‌های مختلف هزینه‌ی زیادی داره؛ پس اگر نصب برنامه رو به فروشنده می‌سپارید، توجه کنید با برنامه‌های ارزشمند دستگاه شما رو پر کنن؛ نه اینکه 10 صفحه برنامه رایگان براتون نصب کنند.

وجود دستفروش در پیاده‌روها، چهره شهر را زشت می‌کند و باید آن‌ها را ساماندهی کرد، به جز علاءالدین! زیرا که این دستفروشان به صورت تیمی فعالیت می‌کنند و آن قدر قدرت گرفته‌اند که دیگر زور کسی به آن‌ها نمی‌رسد. در حالی که بار‌ها مأموران پلیس و شهرداری تهران به علاءالدین آمده و با دستفروشان برخورد کرده‌اند، اما فردای همان روز، مجدداً دستفروشان به جای خود برگشته و بساط‌شان را پهن کرده‌اند! بدتر اینکه تمام این دستفروشان با سناریویی از پیش ساخته شده، کلاهبرداری می‌کنند و سر رهگذران پیاده‌رو پاساژ علاءالدین را کلاه می‌گذارند.

شبیه به بازی مافیا و شهروندان می‌ماند؛ برخی از دستفروشان علاءالدین تمام تلاششان را می‌کنند تا شهروندان را فریب دهند و آنقدر خوب در نقش خود ظاهر می‌شوند که برنده این بازی خواهند شد! این دستفروشان به صورت کاملاً تیمی سر مردم را کلاه می‌گذارند و مثلاً موبایلی را که ظاهری شبیه به گوشی‌های اصلی دارد و قیمت واقعی آن یک میلیون تومان است با کلی جوسازی و سیاه‌بازی به عنوان گوشی اصلی دست دوم به چندین برابر قیمت آن می‌فروشند. متأسفانه هر روز، دستفروشان علاءالدین از مردم کلاهبرداری می‌کنند و کسی به فریاد آن‌ها نمی‌رسد. آنطور که کسبه علاءالدین می‌گویند موضوع جمع‌آوری دستفروشان هر بار مطرح می‌شود و گهگاهی نیز مأموران پلیس یا نیرو‌های شهرداری به سراغشان می‌روند، اما عملاً با برگشت آن‌ها به جای قبلی خود، همه تذکر‌ها و برخورد‌ها بی‌نتیجه می‌ماند!

دست تمامی کاسبان با دستفروشان در یک کاسه است
دستفروشان علاءالدین سال‌هاست که بخش عمده‌ای از پیاده‌رو‌های اطراف این ساختمان را قرق کرده و حتی رفت و آمد در بخش ورودی پاساژ علاءالدین را برای مردم دشوار ساخته‌اند. به گفته کسبه این پاساژ، فعالیت دستفروشان فقط مختص پیاده‌رو‌ها نیست، زیرا هر بساط، چندین نفر نیرو در اطراف و داخل این ساختمان دارد که به محض ورود هر مشتری به داخل پاساژ، او را متقاعد کنند که هر گوشی را می‌تواند با قیمتی بسیار ارزان‌تر در خارج از پاساژ خریداری کند! از آنجایی که این گوشی‌ها تقلبی یا حتی دزدی هستند و با قیمتی چندین برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسند، سود حاصل از آن آنقدر زیاد است که تیم کلاهبرداری اطراف پاساژ علاءالدین را روزبه‌روز ثروتمندتر و قدرتمندتر کرده‌است!
آقای فرهادی یکی از کسبه پاساژ علاءالدین است. او درباره فعالیت سازمان‌یافته دستفروشان مقابل این پاساژ به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «مشتریانی که از دستفروشان علاءالدین خرید می‌کنند، عموماً تا مدتی متوجه تقلبی، دزدی بودن و خرابی گوشی‌ها یا سایر لوازم مرتبط با تلفن همراه نمی‌شوند، زمانی که دستگاه دچار مشکل می‌شود و برای پیگیری به فروشنده مراجعه می‌کنند، یا دیگر او را پیدا نمی‌کنند یا دستفروش به کلی فروش لوازم تقلبی به مشتری را انکار می‌کند، این در حالی است که، چون مشتری فاکتور خرید ندارد، عملاً کاری از دستش برنمی‌آید.»
او ادامه می‌دهد: «تمامی این دستفروشان با مغازه‌ها همدست هستند. برخی از این کسبه ماهانه تا ۱۵۰ میلیون تومان نیز اجاره می‌دهند و از آنجایی که نمی‌توانند درآمد بالا داشته باشند تا اجاره را پرداخت کنند با چند دستفروش همدست می‌شوند و موبایل تقلبی و لوازم جانبی تقلبی را به قیمت چند برابر بیشتر به مردم می‌فروشند.»

سناریوی کثیف بدل‌اندازان برای به دام انداختن مشتریان
موضوع کلاهبرداری و بدل‌اندازی تلفن همراه در مقابل پاساژ علاءالدین آنقدر شایع است که در کنار تمام دستگاه‌های خودپرداز روبه‌روی پاساژ، کاغذ هشدار چسبانده‌اند؛ روی یکی از این برگه‌ها نوشته‌شده‌است: «لطفاً در زمان خرید موبایل، فقط از فروشگاه‌های معتبر خرید نمایید. با توجه به کلاهبرداری‌های مکرر برخی از دستفروشان و بدل‌اندازان گوشی تلفن همراه، مقتضی است قبل از هرگونه پرداخت وجه به فروشنده چه به‌صورت وجه نقد یا انتقال وجه کارت به کارت، از اصالت و تقلبی نبودن گوشی خریداری شده اطمینان حاصل نمایید.» آنطور که به نظر می‌رسد بانک‌ها برای مقابله با کلاهبرداران مقابل پاساژ علاءالدین احساس مسئولیت کرده‌اند، اما مأموران پلیس و شهرداری برای جلوگیری از ادامه این کلاهبرداری‌ها حتی در حد نصب یک بنر برای آگاهی مردم نیز اقدام نکرده‌و اجازه‌داده‌اند تا بازار داغ این بدل‌اندازان روز‌به‌روز رونق بیشتری بگیرد!
آقای ملکی، محل کارش نزدیک به پاساژ علاءالدین است و هر روز این دستفروشان و نحوه فعالیت‌شان را از نزدیک مشاهده می‌کند. او درباره این دستفروشان که به کلاهبرداری از مردم مشغولند، به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «از یکی از دستفروشان کنار پاساژ علاءالدین، رم‌ریدر خریده بودم که بعد از رسیدن به اداره متوجه شدم خراب است. برای همین مجدد به آنجا برگشتم تا آن را پس بدهم، اما فروشنده نبود و منتظرش ماندم. در آن یک الی دو ساعت انتظار، از شگرد کار این دستفروشان مطلع شدم و با چشم دیدم که آن‌ها در روز روشن به اغفال و کلاهبرداری از مردم مشغول هستند!»
او درباره روش بدل‌اندازی گوشی تلفن همراه به مردم توضیح می‌دهد: «برخی از دلالان، طعمه خود را که عمدتاً افراد تنهایی هستند و ویترین موبایل‌فروشی‌ها را نگاه می‌کنند، انتخاب کرده و با یک دیالوگ صوری، بحث خرید و فروش راه می‌اندازند. آن‌ها آنقدر نقششان را خوب بازی می‌کنند و سناریوشان را خوب می‌چینند که طعمه شاهد این گفت‌وگوی فرضی باشد و حس طمع در او تحریک شود. در همین حین، تعدادی از افراد دیگر باند که خودشان در آن زمان درگیر طعمه جدید نمی‌شوند، به دقت و زیرچشمی مشغول رصد وقایع هستند. اگر حس طمع طعمه تحریک و مشغول نگاه کردن به فروشنده و خریدار شود، مرحله بعدی این نمایش کثیف آغاز خواهد شد که آن، بازارگرمی سایر اعضای باند به جهت به وجد آوردن طعمه است.»

شهروندان می‌توانند کلاهبرداران را شناسایی کنند، پلیس نه!
ملکی ادامه می‌دهد: «کلاهبرداران علاءالدین آنقدر ماهرانه نقش‌شان را بازی می‌کنند که در نهایت فردی را که طعمه قرار داده‌اند، به دام می‌اندازند. در این بازی کثیف، قربانی که تصور می‌کند یک گوشی ۸ میلیون تومانی را ۴ میلیون تومان می‌خرد، با ذوق تمام می‌گوید: «گوشی مال من!» در نهایت هم کلاهبردار، قربانی را به سمت دیگر خیابان جمهوری و نزد یکی از دستگاه‌های خودپرداز هدایت می‌کند و حین کارت به کارت کردن، با کمک همدست خود، گوشی را عوض می‌کند و این موضوع را قربانی نمی‌فهمد مگر بررسی مجدد موبایل و آن هم بعد از کارت به کارت کردن پول!»
او اظهار می‌دارد: «من حدود یک ساعتی که آنجا بودم توانستم این کلاهبرداران را شناسایی کنم. چطور می‌شود پلیس متوجه آن‌ها نشود و نتواند آن‌ها را شناسایی کند؟ متأسفانه در حالی که پلیس پیشگیری از وقوع جرم داریم، مقابله با این کلاهبرداری‌ها پیشگیری نمی‌شود و پسگیری بعد از وقوع جرم اتفاق می‌افتد! برای من سؤال است که آیا معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه از این کلاهبرداری‌ها بی‌خبر است؟»
او با اشاره به لزوم برخورد مداوم پلیس با دستفروشان مقابل پاساژ علاءالدین برای ریشه‌کن کردن آنها می‌گوید: «بعضی کار‌ها مانند عمل جراحی آپاندیس است که انسان یکبار در عمرش آن را انجام می‌دهد، اما بعضی کار‌ها مانند واکسن زدن است که باید به صورت مستمر و مداوم انجام شود تا آثارش را نشان دهد. به‌طور حتم اگر عملیات روزانه توسط پلیس در این مکان انجام شود و بعد از اولتیماتومی جدی، این کلاهبرداران دستگیر شوند، شاهد جمع شدن بساط آن‌ها خواهیم بود. آیا روزانه پنج شکایت و سالانه بیش از هزارو۵۰۰ شکایت از این کلاهبرداران علاءالدین، ارزش اقدام پیشگیرانه را ندارد؟»

لزوم برخورد جدی و مستمر نهاد‌های نظارتی و انتظامی با کلاهبرداران علاءالدین
بسیاری از افرادی که در دام بدل‌اندازان علاءالدین افتاده‌اند به کیوسک‌نیروی انتظامی در اطراف این پاساژ مراجعه می‌کنند تا از این طریق بتوانند پولشان را پس بگیرند، اما مأموران نیروی انتظامی به آن‌ها می‌گویند که باید بروند و در دادگاه شکایتشان را مطرح کنند. از آنجایی که طرح شکایت در دادگاه نیز زمان‌بر است اکثر افراد از آن صرف نظر می‌کنند.
حدود سه ماه پیش، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس درباره حضور دلالان و فروشندگان تلفن همراه تقلبی، مقابل پاساژ علاءالدین با ادعای ارائه گوشی‌های اورجینال با قیمت پایین‌تر گفت: «شهروندان مطمئن باشند این تلفن‌های همراه اورجینال نبوده و سرقتی یا تقلبی هستند.» او افزود: «پلیس با جدیت و مستمر در حال اجرای طرح و جمع‌آوری این دلالان است.»
آنطور که مشخص است دستفروشان علاءالدین قدرت زیادی پیدا کرده‌اند، بنابراین بساط این کلاهبرداران با برخورد مستمر قوه قضائیه، نیروی انتظامی و شهرداری تهران جمع خواهد شد.‌ای کاش این موضوع با جدیت بیشتری از سوی نهاد‌های نظارتی و انتظامی پیگیری شود تا دیگر کسی در دام دستفروشان علاءالدین نیفتد که در روز روشن اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

حرف آخر

در این مقاله تلاش شد تمام جزئیات مربوط به خرید از پاساژ علاالدین و روش‌هایی که ممکنه شما متضرر بشید رو ذکر کنیم. در صورتی که نکته‌ی خاصی در این زمینه وجود داره که ما اون رو بیان نکردیم حتماً برامون کامنت بذارید. همچنین به خاطر داشته باشید، شما همیشه می‌تونید سوالات خودتون رو از طریق کامنت مطرح کنید تا کارشناسان ما  در اسرع وقت به اون‌ها پاسخ بدن.

در آخرم لطفا اگه تجربه ای مشابهی داشتید حتما در موردشون بنویسید و لینک بدین تا بقیه همراهان همیشگی و دوستان خودتون نیز آگاه تر باشیم‌:)

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار