خودرو

خاص ‌ترین خودروهای مک لارن

مک لارن از آن شرکت هایی است که میلیون ها طرفدار پر و پا قرص دارد و برای راضی کردن آن ها همیشه مدل های خاص و حیرت انگیزی را معرفی می کند. در این مطلب به خاص ترین خودرو های ساخت مک لارن خواهیم پرداخت.

اول از هر چیز بگوییم که قرار است این بار چه فهرستی داشته باشیم. در این مطلب قصد دارم به خاص ‌ترین مدل ‌های خودروهای مک لارن بپردازم. اما قبل از هر چیز بگذارید یک خلاصه مختصر از شرکت مک لارن برایتان بگویم. این شرکت در اوج زمان رقابت خودروهای سوپر اسپرت در دنیا شکل گرفت. انگلیس‌ی ها همواره در قسمت‌های سطح  بالای بازار حضور پررنگی داشتند و دوست داشتند تا در این قسمت هم حضور پیدا کنند. البته خودروسازهایی مانند استون مارتین بودند تا در این زمینه فعالیت کنند اما خودروهای تولیدی استون مارتین بیشتر جنبه لوکس داشتند وآن چنان که باید نمی ‌توانستند درزمینهٔ خودروهای سوپر اسپرت با بقیه برند ها رقابت کنند. ازاین ‌رو در سال 1989 شرکت خودرو سازی مک لارن که عضوی از گروه صنعتی و قدیمی مک لارن است تأسیس شد. مک لارن در زمان تأسیس دو هدف عمده را دنبال می ‌کرد. اول این ‌که با ساخت خودروهای قدرتمند و کارآمد وارد رقابت‌های فرمول یک شود . دوم با استفاده از فنّاوری خودروهای مسابقات فرمول یک خودروهای شهری تولید کند. خوشبختانه مک لارن در هر دو زمینه بسیار موفق ظاهر شد. در مورد اول در حال حاضر گروه مک لارن یکی از مدعیان همیشگی قهرمانی در مسابقات فرمول یک است و در مورد دوم خودروهای شهری مک لارن همیشه جزو بهترین نمونه‌های جهان در کلاس خود محسوب می‌شود. البته مک لارن هم مانند دیگر کمپانی‌ها به دلایل مختلف خودروهای خاصی تولید کرده است. همان‌طور که گفتیم در این مطلب قصد داریم که خاص‌ترین مدل‌های مک لارن را برای شما معرفی کنیم.

بدون شک باید مک لارن را سلطان ساخت خودروهای فیبر کربنی بنامیم. این خودرو یک نمونه تمام عیار از خودروهای فیبر کربنی محسوب می‌شود. این خودرو همان سری 675 LT است. اولویت اصلی مک لارن برای ساخت این خودرو کاهش وزن و چابکی بوده که خوشبختانه به ‌خوبی توانسته به هر دودست پیدا کند. مک لارن از این خودرو دوست ‌داشتنی تنها 25 عدد تولید کرده است. مک لارن سعی کرده در تولید این خودرو تا جایی که می‌ تواند فلز را کنار بگذارد و از فیبر کربن استفاده کند به همین خاطر وزن این خودرو نسبت به نمونه اصلی خود کاهش 40 درصدی را تجربه کرده است. مک لارن این خودرو را بسیار سریع ساخته است که دلیل اصلی آن هم به خاطر استفاده از فیبر کربن در این خودرو است. پیشرانه این خودرو بی ‌نظیر یک موتور 8 سیلندر 3.8 لیتری دو توربویی است که می‌ تواند برای این خودرو 675 اسب بخار توان تولید نماید. این خودرو بی‌نظیر می ‌تواند 0 تا 100 را تنها در 2.9 ثانیه بپیماید. قیمت این خودرو استثنایی بیش از 300 هزار دلار است.

McLaren 650S Le Mans

این را همه قبول دارند که مک لارن به‌ هیچ‌ عنوان از مسابقه دادن نمی ‌ترسد ازاین‌ رو این شرکت تازه تأسیس در سال 1995 توانست با پنج خودرو بی ‌نظیر خود در مسابقات لمانز یک برد تاریخی به دست آورد. خودروهای مک لارن در لمانز 24 ساعته توانستند در پایان به‌عنوان خودروهای اول ، سوم ، چهارم .و پنجم از خط پایان مسابقه عبور کنند و تمام مدعیان ازجمله پورشه  و فورد را به تعظیم وادار کنند. نام خودروهای مک لارن GTR F1 بود. اما در سال 2019 و به مناسبت این پیروزی بزرگ شرکت مک لارن تصمیم گرفت تا خودروهایی مخصوص این رویداد بسازد و به ‌طور محدود به فروش برساند. مک لارن 50 عدد خودرو 650S LE MANS ساخت که البته همگی به ‌سرعت به فروش رفتند. این خودرو ازلحاظ طراحی هیچ تغییرعمده‌ای نسبت به مدل اصلی 650 نداشت و صرفاً در قسمت رنگ خودرو طراحی داخلی تغییراتی را تجربه می ‌کرد. این خودرو دوست ‌داشتنی قیمتی بیش از 250 هزار دلار داشت.

 McLaren MSO HS

این مدل تقریباً یک بروز رسانی برای مدل 675LT محسوب می‌شود که البته از قابلیت شخصی‌سازی بیشتر و صد البته که قیمت بالاتری بهره می ‌برد. این خودرو از رنگ بدنه فوق ‌العاده پیشرفته بهره می ‌برد. مک لارن این رنگ را رنگ نانویی می ‌نامد که نسبت به روش رنگ بدنه خودرو درروش یونی از پایداری و شفافیت بالاتری برخوردار است. طبق سنت همیشگی مک لارن بازهم شاهد استفاده از فیبر کربن در این خورد هستیم. کاپوت و سقف و قسمت عقب این خودرو از جنس فیبر کربن هستند. مک لارن در این خودرو از همان پیشرانه معروف و بسیار قدرتمند خود استفاده کرده است. این پیشرانه یک نمونه 8 سیلندر 3.8  لیتری است که از دو عدد توربو استفاده می ‌کند. توان این پیشرانه به 680 اسب بخار می ‌رسد. قیمت این خودرو فراتر از 200 هزار دلار است.

McLaren P1 GTR By MSO

این خودرو به معنی کامل کلمه یک مدل خاص و منحصر به‌ فرد محسوب می‌ شود. در سال 1988 مک لارن توانست با خودرو بی ‌نظیر و افسانه‌ای خود Ayrton Senna اولین قهرمانی مسابقات فرمول یک جهان را به دست آورد. مهندسان مک لارن برای ادای احترام به خودرو افسانه‌ای این شرکت تصمیم گرفتند که یک p1  مخصوص بسازند. جالب ‌ترین نکته درباره این خودرو به رنگ این خودرو برمی‌ گردد. جایی که این خودرو مانند خودرو سال 1988 از دو رنگ اصلی قرمز وسفید در طراحی خود استفاده می‌ کند. در قسمت پیشرانه چون قرار بود این خودرو یک ادای احترام به مدل اصلی باشد توان موتور به چیزی نزدیک 900 اسب بخار افزایش پیدا کرد. مک لارن برای این خودرو ظرفیت تولید مشخصی تعیین نکرده و این خودرو را به ‌صورت سفارشی تولید و به فروش می‌ رساند. قیمت این خودرو بیش از 400 هزار دلار است.

SLR 722S Roadster McLaren Edition

تعجب کردید. حتماً با خودتان می ‌گویید مگرSLR  تولید شرکت مرسدس نیست. پاسخ به این سؤال 50- 50 است. یعنی هم بله و هم خیر. واقعیت این است که در سال 1999 مرسدس بیشتر سهام شرکت مک لارن را در اختیار داشت و موتور خودروهای گروه فرمول یک مک لارن را تأمین می ‌کرد به همین خاطر مرسدس تصمیم گرفت تا یک خودرو بسیار خاص و فوق قوی را با کمک پیشکسوت این زمینه یعنی مک لارن بسازد. حاصل این همکاری تولید یک خودرو بی نظیر به نام SLR شد که توسط مرسدس به فروش می ‌رسد. اما این مدل یک مدل بسیار خاص و دوست ‌داشتنی محسوب می ‌شود. در سال 2009 مک لارن به دستور مرسدس اقدام به توسعه مدل خاصی از خودرو SLR کرد. مهندسان مک لارن از این نمونه خاص تنها 25 نمونه تولید کردند که تنها 8 تا از آن‌ها رودستر بودند. تازه از این 8 تا دو تا بسیار خاص‌ تر بودند چرا که رنگ آن‌ها به سبک خودروهای مک لارن نارنجی و مشکی در نظر گرفته ‌شده بود و حتی آرم روی صندلی‌ها هم آرم خود مک لارن بود. پیشرانه این خودرو به ‌طور اختصاصی توسط خود مک لارن توسعه پیدا کرده بود. پیشرانه این خودرو یک نمونه 4.5 لیتری دو توربویی 8 سیلندر بود. این موتور قدرتمند می‌ توانست به‌ راحتی 740 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید. این خودرو با این موتور بی‌ نظیر می ‌توانست 0 تا 100 را در تنها 2.8 ثانیه طی نماید. قیمت این خودرو در رنگ نارنجی بیش از 400 هزار دلار بود.

McLaren 650S Project Kilo

بازهم یک خودرو برای اثبات پادشاهی مک لارن درزمینهٔ استفاده از فیبر کربن در بدنه خودروها. این خودرو اولین خودرو پروژه KILO بود. در این پروژه مک لارن به‌ صورت تدریجی فلز را از ساختار خودروهایش حذف و به‌ جای آن از فیبر کربن استفاده می ‌کرد.این خودرو نمونه کامل یک خودرو فیبر کربنی است. حتی محافظ موتور این خودرو هم از جنس فیبر کربن ساخته ‌شده است. نکته جالبت درباره این خودرو به استفاده از طلای 24 عیار در اگزوز این خودرو به‌ عنوان کاتالیست است. این خودرو اصلاً در حد و اندازه تجاری تولید نشد و صرفاً برای نشان دادن برنامه آینده شرکت مک لارن ساخته‌ شده بود. این خودرو هیچ‌ گاه در خیابان‌ها دیده نشد و صرفاً به‌ عنوان اولین خودرو پروژه KILO مطرح شده است.

McLaren 12C GT Can-Am Edition

این خودرو هم برای ادای احترام به خودرو مسابقه‌ای مک لارن یعنی MP4-12C ساخته‌ شده است این خودرو یک خودرو مسابقه‌ای بود که برای لمانز طراحی ‌شده بود. در سال 2012 مک لارن برای ادای احترام به این مدل این خودرو را ساخت. نکته بسیار مثبتی که می‌ توان درباره خودروهایی که برای ادای احترام توسط مک لارن ساخته می ‌شوند به آن اشاره کرد این است که سعی می ‌شود تا بشود ظاهر این خودروها شما را به یاد نمونه اصلی بیندازد. درزمینهٔ طراحی این خودرو از همان رنگ بسیار مشهور زرد مدل اصلی به‌ عنوان تک ‌رنگ استفاده می ‌کند. این خودرو از یک موتور 4 لیتری 8 سیلندر دو توربویی استفاده می ‌کند. این موتورمی تواند630 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید. البته که این خودرو از فیبر کربن بی ‌بهره نمانده و مک لارن در قسمت کاپوت وسقف و همچنین اتاقک این خودرو از فیبر کربن استفاده کرده است. این خودرو همچنین جزو پیشگامان استفاده از رینگ‌های کرومی در بین ابر خودرو هاست و در آن از رینگ‌های 21 اینچی کرومی استفاده‌ شده است. این خودرو به‌ صورت کاملاً سفارشی تولید می ‌شود و قیمتی فراتر از 300 هزار دلار داشت.

McLaren Senna XP Special Editions

اما بدون شک جذاب ‌ترین خودرو تولید شده توسط مک لارن تا به اینجا خودرو دوست ‌داشتنی مک لارن سنا است. این خودرو یک هیولای تمام‌ عیار محسوب می ‌شود و رقیب مستقیم کونیزگ و بوگاتی محسوب می‌ شود. مک لارن سنا یک ابر خودرو تمام‌عیار است که طراحی خود را از خودروهای فرمول یک قرض گرفته است. این خودرو بی ‌نظیر یک‌ میلیون دلاری از حیث طراحی یکی از خشن ‌ترین و صد البته زیبا ترین خودروهای جهان محسوب می ‌شود. مک لارن در این خودرو از یک پیشرانه 4 لیتری دو توربویی بهره گرفته است. این پیشرانه 8 سیلندر می ‌تواند 800 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید. به‌ واسطه بدنه فیبر کربنی و طراحی بی ‌نظیر آیرودینامیکی این خودرو می تواند 0 تا 100 را در تنها 2.4 ثانیه بپیماید. اما همان‌ طور که می‌ دانید مک لارن یک خودرو بی ‌نظیر به همین نام در مسابقات فرمول یک بین سال‌های 1988 تا 1998 داشت که نفس تمام رقبا را بند آورده بود. در آن سال‌ها همیشه عادت داشتیم که رتبه‌های 1 یا 2 یا 3 را برای گروه مک لارن کنار بگذاریم. اما این خودرو از روی خودرو بی ‌نظیر مک لارن سنا اصلی ساخته‌ شده است. مک لارن به خاطر گرامیداشت سه مدل مخصوص از سنا را ساخته است. رنگ این مدل‌ها به طرز بسیار جالبی انتخاب ‌شده است. یکی از این خودروها از طرح رنگ پرچم کشور برزیل استفاده می ‌کند که نشان ‌دهنده برد سنا در گرند پری 1991 برزیل است. اما مدل دیگر از رنگ‌های پرچم انگلیس بهره می ‌برد که نشانگر پیروزی درگرند پری انگلیس در سال 1993 است و مدل دیگر هم مثل دو مدل دیگر از رنگ پرچم فرانسه استفاده می ‌کند که نشان‌ دهنده پیروزی این خودرو در مسابقات گرند پری موناکو است. ممکن است شما بگویید مگر سنا قهرمان 1991 جهان نیست پس چرا رنگ پرچم این سه کشور برای این سه مدل استفاده‌ شده است. دلیل این اتفاق به‌ سختی این مسابقات برمی‌ گردد. به‌طور مثال دریکی از سخت‌ ترین گرند پری‌های تاریخ فرمول یک در برزیل مک لارن توانست در دور نهایی قهرمان گرند پری برزیل شود. در پایان باید این را اضافه کنیم که تابه‌حال در کل 500 مدل سنا در جهان به فروش رفته است اما این سه مدل به‌ هیچ ‌عنوان فروشی نیستند و در خود شرکت مک لارن نگه داری می‌ شوند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار