اخبار فناوری

اینتل جزئیات رابط تاندربولت 4 (Thunderbolt 4) را اعلام کرد

اینتل رابط تاندربولت 4 (Thunderbolt 4) را در ژانویه معرفی کرد اما بسیاری از افراد در واکنش به معرفی این پورت جدید مدعی شدند که سرعت آن بیشتر از تاندربولت 3 نیست. پس با این حساب سؤالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی در این نسخه تغییر کرده است؟ امروز شرکت اینتل جزئیات بیشتری درباره استاندارد جدید خود ارائه کرده و توضیح داده است که چگونه تاندربولت 4 در رأس تمام رابط‌های سخت‌افزاری کنونی قرار خواهد گرفت.

اولین نکته در مورد تاندربولت 4 این است که با USB4 سازگار خواهد بود. هر دو استاندارد در اواخر سال جاری و با عرضه پلتفرم تایگر لیک (Tiger Lake) آغاز به کار خواهند کرد. USB4 از توان 20 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی کرده و در صورت استفاده از سخت افزار مناسب می‌تواند تا 40 گیگابیت بر ثانیه هم برسد. این با سرعت 40 گیگابیت در ثانیه تاندربولت 4 مطابقت دارد (خود USB4 بر مبنای تاندربولت 3 توسعه داده شده است).

تاندربولت 4 از دو نمایشگر خارجی 4K یا یک نمایشگر 8K پشتیبانی می‌کند. این رابط همچنین می‌تواند بستر اتصال PCIe با سرعت 32 گیگابیت بر ثانیه باشد، که برای استفاده از کارت‌های گرافیک خارجی مناسب خواهد بود. علاوه بر همه این‌ها، از این درگاه جدید می‌توان برای شارژ لپ تاپ با توان 100 وات استفاده کرد.

مشخصات تاندربولت 4

داک‌های تاندربولت 4 به طور معمول از چهار پورت پشتیبانی خواهند کرد که یکی از آن‌ها برای ارسال داده و سه عدد دیگر هم برای دریافت داده کاربرد دارند. لوازم جانبی متصل به این داک‌ها قادر به بیدار کردن کامپیوتر (خارج کردن از حالت استندبای) خواهند بود. همچنین امنیت تاندربولت 4 به واسطه نیاز به دسترسی مستقیم حافظه (DMA)، بیشتر شده است.

استاندارد تاندربولت 4 برای استفاده تولید کنندگان کاملاً رایگان است، اما برای استفاده از نام و لوگوی رسمی آن باید هزینه پرداخت کنند. سیستم محافظتی DMA هم برای عملکرد خود به VT-d اینتل احتیاج دارد و از همین رو ممکن است تاندربولت 4 تنها به سیستم‌های مجهز به تراشه‌های اینتل محدود شود (AMD و اپل هم باید راهی برای پشتیبانی از ویژگی امنیتی اجباری این پورت پیدا کنند).

برای مقایسه تاندربولت 4 با تاندربولت 3، USB 3 و USB 4 می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید:

مقایسه تاندربولت 4 با تاندربولت 3

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار