اپلاخبار فناوریای او اس

اپل با به‌روزرسانی iOS 13.5.1 روش جدید جلبریک آیفون را از کار انداخت

در روزهای گذشته خبری جنجالی در رابطه با جلبریک شدن دستگاه‌های جدید اپل منتشر و به سرعت به تیتر اول خبرگزاری‌های حوزه فناوری تبدیل شد. این روش جدید که توسط Unc0ver ارائه شده تمامی آیفون‌ها و آیپدهایی را که از آی او اس 11 تا 13.5 استفاده می‌کنند، جلبریک کرده و قفل نرم‌افزاری آن را باز می‌کند. با اینکه تنها یک هفته از معرفی این جلبریک جدید گذشته، اپل به سرعت دست به کار شده و به‌روزرسانی iOS 13.5.1 را برای برطرف کردن آسیب‌پذیری سیستم عامل همراه خود ارائه نموده است.

در طول یک دهه گذشته اپل سعی کرده تا آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری دستگاه‌های خود را به سرعت برطرف کرده و مانع از جلبریک شدن آن‌ها شود. جلبریک کردن دستگاه‌های آی او اس به کاربران این امکان را می‌دهد که دسترسی گسترده‌ای به بخش‌های مختلف سیستم عامل داشته و شخصی‌سازی‌های دلخواه خود را اعمال کنند. اما اپل این کار را غیرقانونی می‌داند و همواره تلاش کرده تا این مسئله را در بین کاربران جابیندازد. البته با تمام این تلاش‌ها، اپل در قانع کردن کاربران آمریکایی و چندین کشور دیگر ناموفق بوده و جلبریک کردن دستگاه‌های آی او اس در این کشورها طرفدار زیادی دارد.

برخلاف Checkra1n که از یک آسیب‌پذیری سخت‌افزاری برای جلبریک کردن دستگاه‌های اپل استفاده کرده و تمامی مدل‌هایی را که از سال 2011 تا 2017 عرضه شده بودند، قفل‌گشایی می‌کرد، Unc0ver از یک حفره نرم‌افزاری برای این منظور استفاده کرده و از همین رو اپل به سرعت موفق به شناسایی آسیب‌پذیری و رفع آن شده است.

جلبریک Unc0ver آیفون

با توجه به عرضه به‌روزرسانی iOS 13.5.1، کسانی که در حال حاضر گوشی خود را جلبریک کرده‌اند و مایل نیستند آن را از دست بدهند، باید به‌روزرسانی خودکار را غیرفعال کنند. ابزاری که Unc0ver ارائه کرده، امکان چنین کاری را فراهم می‌کند. حتی در صورتی که گوشی به صورت خودکار به iOS 13.5.1 آپدیت شده باشد، باز هم فرصت کوتاهی در حد 2 تا 3 روز خواهید داشت تا آن را به iOS 13.5 برگردانید. در واقع، به محض اینکه اپل مجوز استفاده از iOS 13.5 را باطل کند، هیچ راهی برای برگشت و جلبریک کردن مجدد گوشی آپدیت شده وجود نخواهد داشت.

در حال حاضر به‌روزرسانی iOS 13.5.1 به جز ممانعت از جلبریک شدن گوشی، هیچ چیز خاصی به آن اضافه نمی‌کند. اما باید توجه داشته باشید که به‌روزرسانی‌های آتی ممکن است وصله‌های امنیتی مهمی در خود داشته باشند که در صورت جلبریک کردن گوشی و عدم انجام به‌روزرسانی می‌تواند امنیت گوشی را به خطر بیندازد. بنابراین، کاربران باید بین این دو یکی را انتخاب کنند: یا گوشی خود را به‌روز و امن نگه دارند یا همچنان از نسخه جلبریک شده استفاده کنند و دسترسی بیشتری به فایل‌های سیستمی داشته باشند.

انتظار می‌رود اپل در کنفرانس توسعه دهندگان خود موسوم به WWDC که از 22 ژوئن (2 تیر) آغاز خواهد شد، از نسخه جدید سیستم عامل همراه خود به نام آی او اس 14 رونمایی کند.

منبع digit
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار