اخبار فناوریمقایسهموبایل

مقایسه گوشی های گیمینگ «بلک شارک 3 پرو» و «نوبیا رد مجیک فایو جی»

بلک شارک و رد مجیک دو تولید کننده بزرگ و قدرتمند گوشی‌های گیمینگ حال حاضر در جهان هستند. از آنجا که این دو تولید کننده از گوشی‌های گیمینگ خود برای نیمه ابتدایی سال 2020 رونمایی کرده‌اند بر آن شدیم تا این دو گوشی هوشمند را با هم مقایسه کرده و ببینیم هر کدام چه برتری‌هایی نسبت به دیگری دارند. گوشی‌های بلک شارک 3 پرو (Black Shark 3 Pro 5G) و نوبیا رد مجیک فایو جی (Nubia Red Magic 5G) بهترین گوشی‌های هوشمند گیمینگ تا به امروز هستند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

برای ساده تر کردن کار، این مقایسه و بررسی به پنج قسمت صفحه نمایش، عملکرد هنگام بازی، مشخصات سخت افزاری، سیستم خنک کننده و شارژ شدن و باتری تقسیم شده ‌است.

صفحه نمایش

دلیل اینکه مقایسه صفحه نمایش را در ابتدای کار قرار دادیم این است که صفحه نمایش مهم‌ترین بخش سخت افزاری برای یک گیمر می‌باشد. صفحه نمایش با وضوح و عملکرد لمسی بالا، گیم پلی روان و دقیقی را برای گیمر به ارمغان می‌آورد. همچنین، گیمرها هنگام بازی کردن باید ساعت‌ها به صفحه نمایش گوشی خود خیره شوند، بنابراین لازم است تا صفحه نمایش این دستگاه‌ها چشم نواز باشد.

صفحه نمایش گوشی‌های گیمینگ معمولاً بزرگتر از گوشی‌های معمولی است. نوبیا رد مجیک فایو جی از صفحه نمایش 6.65 اینچی با وضوح فول اچ‌دی و نرخ نوسازی چشمگیر 144 هرتزی برخوردار است، در حالی که بلک شارک 3 پرو صفحه نمایش 7.1 اینچی با وضوح 2K و نرخ نوسازی 90 هرتزی را دارا  است. لازم به ذکر است که دستگاهی مانند نینتندو سوئیچ  تنها دارای صفحه نمایشی 6.2 اینچی با وضوخ اچ‌دی است و دلیل برتری و تسلط این دستگاه نسبت به بازار گوشی‌های گیمینگ این امر است که نینتندو سوئیچ بازی‌های بسیار خوبی دارد که شاهد آن‌ها در بستر گوشی‌های هوشمند نیستیم.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

هر دو این گوشی‌ها از آرایش پیکسلی بسیار کارآمدی برخوردار هستند که واقعاً شبیه به آرایش پیکسلی صفحه نمایش‌های امولد سامسونگ است و به دلیل وضوح بالاتر صفحه نمایش بلک شارک 3 پرو، این گوشی تراکم پیکسلی بیشتری را در برابر چشمان شما قرار می‌دهد. در ضمن هر دوی گوشی‌ها از نرخ نمونه‌برداری خیلی خوبی برخوردار هستند. برای رد مجیک فایو جی این رقم 240 هرتز است و در مورد بلک شارک 3 پرو این رقم به طرز شگفت انگیزی به 270 هرتز می‌رسد ولی در کل در تست‌های بازی تفاوت مشهودی بین این دو گوشی مشاهده نمی‌شود. پاسخ لمسی صفحه نمایش‌های این دو گوشی نیز اندکی سریعتر از پرچمداران روز بازار می‌باشد.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

هر دوی این‌گوشی‌ها از طیف رنگی گسترده DCI-P3 پشتیبانی می‌کنند بنابراین مشکلی در نمایش رنگ‌ها نخواهند داشت.

عملکرد هنگام بازی

حال به سراغ تلاش این دو گوشی در زمینه بهبود گیم پلی در بازی‌ها‌ می‌رویم. برای رد مجیک فایو جی مانند سایر گوشی‌های گیمینگ 2019، دو دکمه لمسی روی قاب وجود دارد و این دو دکمه از نرخ نمونه برداری 300 هرتزی برخوردار هستند که پاسخ سریع‌تری نسبت به عملکرد موجود در صفحه نمایش لمسی را دارند. بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم که کارهای مهمی مانند شلیک کردن و هدف گیری را به این دکمه‌ها بسپارید.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

بزرگترین سوپرایز بلک شارک 3 پرو گیم پد مخصوص آن است که باعث بهبود چشمگیر در گیم پلی و لذت بردن از بازی می‌شود. بازخوردهای فیزیکی نیز تجربه کاملاً جدیدی را به گیمر می‌دهد و این گوشی را به یک دستگاه گیمینگ حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

بلک شارک 3 پرو

در بازی‌های FPS (تیراندازی اول شخص) بی شک این دو گوشی عملکرد بسیار خوبی از خود نشان خواهند داد اما اگر خواهان یک تجربه جذاب و جدید هستید پیشنهاد ما قطعا بلک شارک 3 پرو خواهد بود.

مشخصات سخت افزاری

هر دو مدل مجهز به پردازنده اسنپدراگون 865، حافظه سریع UFS 3.0 و رم LPDDR5 هستند، بنابراین به نظر هر دو گوشی عملکرد کم و بیش یکسانی خواهد داشت. برای نگاه بهتر و بررسی کارایی تئوری هر دو گوشی ما بنچمارک 3D-Mark را انتخاب کردیم. نکته جالب اینجاست که رد مجیک فایو جی موجود در تست ما تمامی گوشی‌های هوشمند دیگر را شکست داد و آن‌ها را پشت سر گذاشت. اگرچه بلک شارک 3 پرو قادر به پیشی گرفتن از رد مجیک فایو جی نشد، اما امتیاز 7249  آن همچنان 99 درصد گوشی‌های موجود در بازار را شکست می‌دهد.

در مورد عملکرد آن‌ها در بازی و تست نرخ فریم دو گوشی، ما شش بازی PUBG mobile، Call of Duty mobile، Honkai Impact 3، Asphalt 9، NBA 2K20 و Nimian Legends را بر روی هر دو گوشی اجرا کردیم.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

در بازی PUBG Mobile محدودیت گرافیکی 120 فریم بر ثانیه را شکستیم و تست را روی گرافیک HDR انجام دادیم. برای بلک شارک 3 پرو نرخ فریم به طور پایدار در 89.56 فریم بر ثانیه حفظ شده بود که می‌توان گفت بهترین نتیجه برای صفحه نمایش 90 هرتزی آن است. در مورد رد مجیک فایو جی به لطف نمایشگر 144 هرتزی، نرخ فریم تا حدود 116 فریم بر ثانیه رسید.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

در بازی Call of duty، به دلیل نرخ فریم محدود، در هر دو گوشی نتایج بسیار مشابهی کسب کردیم. در بلک شارک 3 پرو شاهد 59.97 فریم بر ثانیه  و در رد مجیک فایو جی شاهد 59.99 فریم بر ثانیه بودیم.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

در بازی Honkai Impact 3، هر دو مدل نتایج متفاوتی داشتند. باز هم به دلیل تفاوت صفحه نمایش هر دو گوشی در نرخ نوسازی، حداکثر نرخ فریم آن‌ها با نرخ نوسازی هر گوشی تطابق داشت. اما در نرخ فریم متوسط فاصله بین دو گوشی مقداری عجیب بود که به نظر ما این تفاوت به دلیل وضوح متفاوت صفحه نمایش دو دستگاه است. در بلک شارک 3 پرو، به دلیل پشتیبانی نمایشگر از وضوح بالا، احتمالاً بازی با وضوح 2K اجرا می‌شد در حالی که رد مجیک فایو جی دارای وضوح تصویر فول اچ‌دی می‌باشد.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

نتیجه به دست آمده در بازی NBA 2K20 نیز عجیب بود. به نظر می‌رسد NBA 2K20 با نرخ 60 فریم بر ثانیه در بلک شارک 3 پرو اجرا می‌شد اما این بازی توانست تا 109 فریم بر ثانیه بر روی رد مجیک فایو جی اجرا شود، بنابراین فاصله بین دو دستگاه در این بازی زیاد بود.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

بازی بعدی Asphalt 9 بود که به دلیل محدودیت فریم بازی تا 30 فریم بر ثانیه، برتری رد مجیک فایو جی در این بازی را شاهد نبودیم. علاوه بر این، صفحه نمایش 2k گوشی بلک شارک 3 پرو بسیار چشم نوازتر به نظر می‌رسید زیرا می‌توانست با صفحه نمایش بزرگتر، کیفیت تصویر بهتری را نیز ارائه دهد.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

در تست بازی Nimian Legends، سعی کردیم با تنظیمات گرافیکی داخلی بازی تمام متغیرهای مربوط به صفحه نمایش را کنترل کنیم. تحت بالاترین تنظیمات گرافیکی فول اچ‌دی، رد مجیک فایو جی به دلیل برتری نرخ نوسازی تصویر به طور متوسط بازی را در نرخ 51.66 فریم بر ثانیه اجرا می‌کرد در حالی که این نرخ در بلک شارک 3 پرو تنها 36.3 فریم بر ثانیه بود.

در نهایت باید گفت که صفحه نمایش 144 هرتزی بدون شک روان بودن و عملکرد بهتری را در بازی برای رد مجیک فایو جی به ارمغان می آورد. از طرف دیگر اگر خواهان کیفیت تصویر دقیق‌تری هستید، بلک شارک 3 پرو با صفحه نمایش 2K انتخاب بهتری خواهد بود. علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید وضوح صفحه نمایش را در بلک شارک 3 پرو بر روی فول اچ‌دی تنظیم کنید تا از روان بودن بیشتر در بازی و همچنین ماندگاری بهتر باتری برخوردار شوید.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

سیستم خنک کننده

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم گوشی‌های گیمینگ سیستم خنک کننده آن‌ها است. علاقه مندان به بازی در رایانه‌ها احتمالاً تصویر بهتری از اهمیت یک سیستم خنک کننده مؤثر در ذهن دارند. مشکل بیش از حد گرم شدن گوشی می‌تواند منجر به احساس ناراحتی گیمر شود و عملکرد بازی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین سخت افزار عالی بدون خنک کننده موثر ارزش هزینه کردن را ندارد.

رد مجیک تنها برند شناخته شده‌ای است که سیستم خنک کننده بر پایه مکش هوا و خنک کننده مایع را با یکدیگر ادغام کرده است. در رایانه‌های شخصی این ادغام مورد عجیبی نیست اما به دلیل محدودیت فضا در گوشی‌های هوشمند این موردی اندکی عجیب و صد البته در نوع خود جالب می‌باشد. از طرف دیگر سیستم خنک کننده بلک شارک 3 پرو با ساختار ساندویچ مانند از دو سیستم خنک کننده مایع استفاده کرده است. به هر حال مهم نیست که این شرکت‌ها در تبلیغات خود چگونه این سیستم‌ها توصیف کرده‌اند، ترجیح ما این است که خودمان عملکردشان را در بازی‌ها بسنجیم.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

روشی که ما این گوشی‌ها را آزمایش کردیم، اجرای بازی PUBG در تنظیمات HDR در نرخ 90 فریم بر ثانیه برای 40 دقیقه بود که در دمای اتاق 27 درجه سانتی گراد انجام شد.

آرم مرکزی بلک شارک 3 پرو در حداکثر دمای خود به 43 درجه سانتی گراد رسید و در دو منطقه دست شاهد دمای 38 درجه بودیم. اما نتایج برای رد مجیک فایو جی کمی ناامید کننده بود. گرما عمدتا در سمت چپ متمرکز بود و حداکثر دمای آن به 43.3 درجه رسید. از آنجا که منطقه گرم شده نزدیک دوربین‌ها بود، در 10 دقیقه پایانی گوشی حتی برای عکس برداری نیز خیلی داغ شده بود و به راحتی نمیشد گوشی را دست نگه داشت. البته باید گفت که بعد از تست، هر دو گوشی پس از چند دقیقه به خوبی دما را پایین آوردند.

به عنوان یک گوشی گیمینگ، رد مجیک فایو جی از سیستم خنک کننده عالی برخوردار است اما به عنوان یک گیمر امیدواریم که این گوشی بتواند با مسئله گرم شدن هوشمندانه‌تر برخورد کند تا در توانایی نگهداری گوشی در دست مشکلی ایجاد نکند. گرمای تولید شده در بلک شارک 3 پرو نیز با اینکه بالا بود اما گوشی بدون تأثیر بر گیم پلی بازی آن را با یک راه حل بهتر مدیریت می‌کرد. باید گفت که هیچ افت کیفیت و کم کاری در پردازنده‌های این دو گوشی وجود نداشت.

در انتهای این بخش می‌توان گفت که عملکرد بلک شارک 3 پرو بهتر بود و سیستم خنک کننده بهتری نیز دارد.

شارژ شدن و باتری

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

به عنوان گوشی‌های گیمینگ، هر دو گوشی باتری‌هایی با طرفیت مناسب و شارژ بسیار سریع را ارائه می‌دهند. بلک شارک 3 پرو به باتری 5000 میلی آمپری و شارژر سریع 65 واتی مجهز شده است؛ در طرف دیگر شاهد باتری کوچک‌تر 4500 میلی آمپری و شارژ سریع 55 واتی در رد مجیک فایو جی هستیم.

در تست شارژ ما، تنها 22 دقیقه طول کشید تا بلک شارک 3 پرو از  0 تا 70 درصد شارژ شود و در نهایت 44 دقیقه طول کشید تا دستگاه به طور کامل شارژ شود. در مورد رد مجیک فایو جی، پانزده دقیقه شارژ توانست 50 درصد ظرفیت باتری را پر کند و با 42 دقیقه زمان، باتری این گوشی به طور کامل شارژ شد. پس از شارژ شدن نیز شروع به بازی کردن PUBG Mobile به مدت 40 دقیقه با بالاترین نرخ تازه سازی و تنظیمات گرافیکی HDR کردیم که در نهایت هر دوی آنها 19 درصد از شارژ خود را مصرف کردند.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

با آزمایشاتی که ما انجام دادیم عملکرد باتری این دو گوشی بسیار شبیه به یکدیگر بود. بنابراین اگر قصد انتخاب یکی از این دو مدل را دارید بدانید در زمینه باتری تفاوت چشم گیری وجود ندارد.

در این مقاله شاهد مقایسه دو گوشی بلک شارک 3 پرو و رد مجیک فایو جی بودیم و باید عنوان کرد که هر دو گوشی عملکرد بسیار عالی داشتند. هر دو برند همچنین لوازم جانبی زیادی را برای این دو گوشی تولید کرده‌اند که ممکن است به نوعی باعث ایجاد تجربه‌های جذاب و متفاوتی در دو دستگاه شود.

بلک شارک 3 پرو و نوبیا رد مجیک فایو جی

در انتها مشتاقیم بدانیم که شما کدام مدل را انتخاب می‌کنید؟ لطفا دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار