راهنمای خریدگوشی موبایل

کدام گوشی‌ها بهترین دوربین را دارند؟ ۸ گوشی هوشمند برتر با دوربین حرفه‌ای

تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل هوشمند هر ساله ادعا دارند که آخرین محصول‌ آن‌ها بهترین دوربین را در بین رقبا بر روی خود دارد. جدیدترین اسمارت‌فون‌ها از چند دوربین، لنزهای با رزولوشن بالا و آخرین فناوری عکاسی بهره‌مند هستند. داشتن دوربینی بهتر از نقاط هدف در تبلیغات تمام اسمارت‌‎فون‌هاست چراکه عکاسی با موبایل برای تمام صاحبان این دستگاه‌ها اهمیت بالایی دارد.

در این مقاله قصد داریم هشت اسمارت‌فون برتر از لحاظ دوربین را به شما معرفی کنیم.

بهترین در بین گوشی‌های هوشمند اپل: Apple iPhone 12 Pro Max

نقاط قوت

  • کیفیت بالای عکاسی در شب
  • بزرگنمایی بیشتر در لنز تله‌فوتو
  • سازگاری با اپلیکیشن‌های AR

نقاط ضعف

  • قیمت

 

آیفون ۱۲ پرو مکس کمپانی اپل عملکرد فوق‌العاده‌ای را در اختیار افرادی می‌گذارد که با دوربین موبایل خود به طور جدی عکاسی می‌‎کنند. ممکن است برخی افراد سیستم سه لنزه دوربین را موضوعی تلقی کنند که توسط دیگر کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون نیز انجام شده است، اما اپل در هر مدل به ارتقاء عملکرد و کیفیت سیستم دوربین پشت خود می‌پردازد و هر بار به قله جدیدتری صعود می‌کند.

دوربین آیفون ۱۱ پرو جزء بهترین دوربین‌های اسمارت‌فون‌ها به شمار می‌رود، اما اپل موفق شده در مدل ۱۲ پرو مکس بهترین دوربین ممکن را در معرض نمایش بگذارد. دوربین این گوشی هوشمند با داشتن سنسور LiDAR حتی در نور کم در ثبت جزئیات تصویر عالی عمل می‌کند و در کار با اپ‌های AR نیز ارتقاء پیدا کرده است. میزان بزرگنمایی در لنز تله‌فوتوی دستگاه بیشتر شده و یک سنسور عریض بزرگ‌تر قادر است نور بیشتری را از خود عبور دهد. دوربین پشتی سه لنزه آیفون ۱۲ پرو مکس متشکل از لنز زاویه عریض دیافراگم  f/1.6،  لنز فوق عریض f/2.4 و لنز تله‌فوتوی دیافراگم f/2.0 است و فیلمبرداری با آن با کیفیت ۴K  در ۶۰ فریم در ثانیه انجام می‎شود

بهترین دوربین در بین گوشی‌های اندرویدی: Samsung Galaxy S21 Ultra

نقاط قوت

  • ثبت تصاویر با بیشترین جزئیات
  • عکاسی عالی در شب
  • سیستم پیشرفته دوربین

نقاط ضعف

  • قیمت

بیتشر اسمارت‌فون‌های امروزی دارای دست کم دو لنز دوربین بوده که شامل سنسور اصلی و لنز تله‌فوتو برای زوم اپتیکال هستند. اما در کنار این‌ها وجود یک لنز فوق عریض (اولترا-واید) به دلیل ثبت جزئیات بسیار بیشتر به عکاسی ایدئال نزدیک‌‎تر است. سامسونگ در طراحی گلکسی اس ‌۲۱ یک قدم فراتر گذاشته و یک دوربین اولترا-زوم نیز به این جمع اضافه کرده است.

دوربین جلو/سلفی با کیفیت ۴۰ مگاپیکسل کار می‌کند. لنز اصلی ۱۲ مگاپیکسلی پشتی آن دارای قابلیت اتوفوکوس Dual Pixel بوده و در کنار یک لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی اولترا-واید با دیافراگم f/1.8، یک لنز تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و یک لنز تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی دیگر با دیافراگم f/4.9 قرار گرفته است. علاوه بر آن به لطف فناوری بزرگنمایی Super Resolution  تا ۱۰۰ برابر و سیستم تثبیت‌کنندگی تصویر، حتی در کلوز-آپ‌ترین حالت، قادر به عکاسی با بهترین کیفیت خواهد بود. همچنین دوربین اصلی با کیفیت ۸k  قادر به فیلمبرداری است.

بهترین از نظر ارزش خرید: Google Pixel 4a 5G

 

نقاط قوت

  • ایدئال برای عکاسی نجومی
  • نرم‌افزار خوب
  • دارای لنز اصلی و اولترا-واید

نقاط ضعف

  • سیستم دو لنزه

گوشی موبایل هوشمند Pixel 4a 5G همچون مدل قبلی با توجه به قیمت‌اش دوربین‌های خوبی بر روی خود دارد. سیستم دوربین پشت این اسمارت‌فون شامل لنز اصلی ۱۲٫۲ مگاپیکسلی  dual-pixel با دیافراگم f/1.7 و میدان دید ۷۷ درجه، و یک لنز اولترا-واید ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۱۷ درجه است. این دوربین‌ها قادر هستند در تاریکی شب از سوژه در فاصله‌ای دور با جزئیاتی خیره کننده عکاسی کنند و از این نظر برای عکاسی از آسمان نیز مناسب می‌باشند. فیلمبرداری با دوربین اصلی با کیفیت ۴K  در ۳۰ فریم در ثانیه امکان‌پذیر است.

بهترین در بین گوشی‌های هوشمند گوگل: Google Pixel 5

 

نقاط قوت

  • ایدئال برای عکاسی نجومی
  • نرم‌افزارهای خوب دوربین
  • دارای لنز اصلی و اولترا-واید

نقاط ضعف

  • سیستم دو لنزه

سیستم دوربین اسمارت‎فون Google Pixel 5 تا حد زیادی شبیه به Pixel 4a 5G است. اما به این دلیل آن را در لیست گنجانده‌ایم که  این اسمارت‎فون از توان سخت‌افزاری بیشتری بهره‌مند بوده که از جمله عمر بیشتر باتری و حافظه رم بزرگ‌تر است. به این ترتیب در اینجا نیز یک دوربین اصلی ۱۲٫۲ مگاپیکسلی dual-pixel، یک دوربین اولترا-واید ۱۶ مگاپیکسلی و یک  دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی وجود دارند.

قابلیت بهبود تصاویر پرتره، که حتی پس از ثبت عکس امکان تنظیم نوردهی را به شما می‌دهد، از جمله نمایه‌های جالب موجود در هر دو مدل Pixel 4a 5G و Pixel 5 به شمار می‎رود. عکاسی در نور کم نیز به لطف حالت Night Sight  به شکلی رضایت‌بخش با این دوربین انجام می‎شود. دوربین این گوشی موبایل با کیفیت ۴K در ۳۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری می‌کنند.

بهترین در بین گوشی‌های رده متوسط: Samsung Galaxy A71 5G

نقاط قوت

  • دوربین پشتی چند لنزه
  • مناسب برای عکاسی کلوز-آپ
  • دوربین سلفی عالی

نقاط ضعف

  • نه چندان عالی در نور کم

گوشی موبایل Galaxy A71 سامسونگ دارای چهار دوربین است که سه تای آن‌ها به صورت فعال قابل استفاده هستند. یک لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی را لنزهای ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو و لنز عمق ۵ مگاپیکسلی همراهی می‌کنند. یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم  f/2.2 نیز در جلوی گوشی قرار گرفته است. این دوربین‌ها برای عکاسی کلوز-آپ، سلفی و عکاسی در روشنایی روز عالی عمل می‌کنند. با این حال نتیجه عکاسی با آن در نور کم چندان طبیعی نیست.

معمولاً با دیدن سیستم‌های سه یا چهار لنزه دوربین در اسمارت‌فون‌ها این تصور ایجاد می‎‌شود که به طور قطع از مدل‌‎های دو لنزه پیشرفته‌تر هستند، اما چنین تصوری لزوماً درست نیست. عوامل متعددی، از اندازه دیافراگم تا اندازه پیکسل‌ها و نرم‌افزار، بر کیفیت کار یک دوربین تأثیرگذار هستند. سیستم دوربین Galaxy A71 5G گرچه با عملکرد رضایت‌بخش خود شایستگی حضور در این لیست را دارد، اما در نهایت کمتر از برخی مدل‌های دو لنزه تحسین‌برانگیز است.

بهترین در بین گوشی‌های اندرویدی اقتصادی:  Google Pixel 4a

 

نقاط قوت

  • ارزش خرید بالا
  • قادر به ثبت تصاویر شفاف
  • دوربین جلوی باکیفیت

نقاط ضعف

  • دارای تنها یک دوربین اصلی

دوربین Google Pixel 4a در نبود یک لنز فوق عریض با مدل ۴a 5G تفاوت دارد و تنها دارای یک دوربین اصلی ۱۲٫۲ مگاپیکسلی dual-pixel و یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی می‌باشد. البته این به معنای عدم توانایی دوربین در ثبت تصاویر باکیفیت نیست. لنز ۱۲٫۲ مگاپیکسلی این گوشی موبایل قادر است با کیفیت ۴k تا ۳۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری کند و با بهره‌مندی از سیستم الکترونیک تثبیت‌کنندگی تصویر از لرزش و تاری تصویر بکاهد.

دوربین اصلی این گوشی هوشمند همچنین برخوردار از قابلیت اتوفوکوس، سیستم تشخیص فاز خودکار، میدان دید ۷۷ درجه و دیافراگم f/1.7 بوده که امکان تصویربرداری کلوز-آپ یا از فاصله دور را در شرایط مختلف روشنایی فراهم می‌آورد و حتی در نور کم عملکرد بسیار خوبی دارد.

بهترین در بین گوشی‌های کامپکت:  Apple iPhone 12 mini

نقاط قوت

  • قیمت مناسب‌تر در مقایسه با آیفون‌های جدیدتر
  • جاگیری عالی در جیب
  • سیستم عالی لرزش‌گیر تصویر

نقاط ضعف

  • دارای تنها دو دوربین

آیفون ۱۲ مینی سیستم سه لنزه موجود در آیفون پرو مکس را بر روی خود ندارد، اما به قدر دوربین آیفون ۱۲ معمولی کیفیت مطلوبی دارد. یک لنز ۱۲ مگاپیکسل زاویه عریض و یک لنز ۱۲ مگاپیکسل فوق عریض با میدان دید ۱۲۰ درجه سیستم دوربین این گوشی را تشکیل می‌دهند. امکان فیلمبرداری با دوربین اصلی با کیفیت ۴K  تا ۶۰ فریم در ثانیه وجود دارد. دوربین جلوی ۱۲ مگاپیکسل TrueDepth آن نیز از آنچه در مدل‌های پرو وجود دارد چیزی کم ندارد.

این گوشی هوشمند قادر است در هر شرایط نوردهی با شفافیت و دقت بسیار بالا در ثبت جزئیات عکاسی کند.

بهترین در بین گوشی‌های اقتصادی اپل: Apple iPhone SE  (نسل دوم)

نقاط قوت

  • طراحی بادوام و مستحکم
  • کیفیت برازنده آیفون

نقاط ضعف

  • نه چندان خوب در مقایسه با دوربین‌های دیگر آیفون‌ها

آیفون SE امکان عکاسی با کیفیتی مشابه با آنچه در آیفون‌های جدید امکان‌پذیر است را به شما نمی‌دهد و حتی در مقایسه با دیگر اسمارت‌فون‌های گوگل یا اندرویدی آمده در این لیست در جایگاهی پایین‌تر می‌‌ایستد. با این حال از دوربین‌های point-and-shoot قابل اتکا در بین اسمارت‌فون‌ها به شمار می‎رود.

این گوشی هوشمند تنها یک دوربین بر روی خود دارد و از لنزهای تله‌فوتو یا زاویه عریض بهره‌ای نبرده است. با این حال چیزی که تغییر نکرده کیفیت و عملکرد نرم‌افزاری اپل است. دوربین اصلی این گوشی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و دوربین جلوی آن ۷ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 می‌باشند.

گوشی هوشمند iPhone SE (مدل ۲۰۲۰) قادر است سلفی‌های بسیار باکیفیتی بگیرد و در شرایط مختلف عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد و همچنین فیلمبرداری را با کیفیت ۴K در ۶۰ فریم در ثانیه انجام دهد. در نهایت اما نباید توقع کیفیتی یکسان با سری آیفون ۱۲ را از آن داشته باشید.

نظر نهایی

شکست دادن آیفون ۱۲ پرو مکس در عکاسی خیره‌کننده و فیلمبرداری بی‌نقص کار واقعاً دشواری است. با این حال کسانی که قصد ورود به اکوسیستم اپل را ندارد، می‌توانند  Galaxy S21 Ultra ساخت سامسونگ را به عنوان یک جایگزین اندرویدی عالی انتخاب کنند.

پرسش و پاسخ

آیا با گذشت زمان از کیفیت دوربین اسمارت‌فون کاسته می‎شود؟

اگر نرم‌افزار گوشی موبایل خود را بروزرسانی نکنید و از لنزهای دوربین آن محافظت نکنید، ممکن است کیفیت دوربین با گذشت زمان افت کند. برای جلوگیری از این اتفاق نرم‌افزار را همیشه به آخرین نسخه بروزرسانی کنید، لنزهای خود را تمیز نگه دارید و از محافظ صفحه بر روی قسمتی که لنزها قرار دارند استفاده کنید.

چطور از کیفیت دوربین گوشی هوشمند خود مطمئن شویم؟

اگر گوشی موبایل شما بیش از یک لنز در پشت خود دارد به احتمال قوی سیستم دوربین آن باکیفیت می‌باشد. البته نباید گفت که گوشی‌های تک لنزه کیفیت خوبی برای عکاسی ندارند، چراکه خلاف این موضوع در بسیاری از اسمارت‌فون‌ها اثبات شده است. با این وجود بسیاری از اسمارت‌فون‌های جدید از یک دوربین اصلی، یک لنز زاویه عریض و یک لنز تله‌فوتو بهره‌‎مند هستند.

چگونه می‌شود کیفیت دوربین اسمارت‌فون را ارتقاء بخشید؟

کیفیت دوربین اسمارت‌فون را می‎شود با عکاسی در نوردهی مناسب و استفاده از قابلیت‌های نرم‎افزاری که موجب بهبود کیفیت تصویر می‏شوند و در کنار آن تمیز نگه داشتن لنزها از غبار و آلودگی ارتقاء بخشید.

برای انتخاب بهترین دوربین‌ اسمارت‎‌فون باید به چه نکاتی توجه کرد

  • عدد مگاپیکسل

مگاپیکسل بیشتر به معنای دقت و وضوح بیشتر تصاویر است، در نتیجه هرچه این عدد بالاتر باشد کیفیت تصاویر بهتر خواهد بود. اگر به دنبال عکاسی با کیفیتی رضایت‌بخش هستید نباید به خرید اسمارت‌فون دارای دوربینی با مگاپیکسل کمتر از ۱۲ رضایت دهید.

  • لنزها

به نظر می‎رسد تعداد لنزهایی که در یک سیستم دوربین قابل گنجاندن است با هر نسل از محصولات بیشتر می‎شود. اما نوع لنزها به اندازه تعداد آن‎ها اهمیت دارد. هر فرد بسته به مقاصد و نیازهای خود ممکن است یکی از لنزهای اولترا-واید یا تله‌فوتو را به دیگری ترجیح دهد.

  • قابلیت‌های افزوده

نمایه‌های جالبی همچون فیلمبرداری اسلوموشن یا دور تند در کنار امکان فیلمبرداری HDR جزء قابلیت‌های افزوده برخی مدل‌‎ها هستند. گرچه نبود این ویژگی‌ها از ارزش دوربین کم نمی‌کند، اما وجودشان در دستیابی به دوربینی با مطلوب‌ترین ویژگی‎ها کمک می‌کند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار