آموزش هااپلیکیشن ها

۷ علت سرعت کم اینترنت گوشی ؛ برای همیشه از کندی اینترنت خلاص شوید!

گوشی‌های هوشمند را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین راه اتصال به اینترنت معرفی کرد و به همین علت، دستیابی به سریع‌ترین سرعت اینترنت در گوشی‌های هوشمند اهمیت زیادی دارد، اما گاهی وقت‌ها با کاهش سرعت اینترنت در گوشی مواجه هستیم که امکان دارد مربوط به شرکت‌های مخابراتی یا تنظیمات روتر در محیط خانه باشد. ما در  این  بررسی دلایل سرعت کم اینترنت گوشی و راه‌حل آن خواهیم پرداخت.


۱. موقعیت قرارگیری روتر

یکی از مهم‌ترین دلایل سرعت پایین اینترنت را می‌توان قرارگیری روتر در موقعیت نامناسب دانست. سیگنال وای فای در دامنه ۷۰ متر پخش خواهد شد و هر چه فاصله بیشتر شود، سرعت هم کاهش پیدا می‌کند. بد نیست بدانید که این سیگنال در برخورد با دیوار بتنی و حتی درها هم مسدود خواهد شد و به همین دلیل، درصورتی‌که از روتر فاصله داشته باشید، سرعت کم اینترنت گوشی را تجربه خواهید کرد.

سرعت کم اینترنت گوشی

یک روش سریع و آسان برای آزمایش وجود دارد؛ نماد وای فای در نوار وضعیت گوشی بیانگر قدرت سیگنال دریافتی است. هنگامی‌که نماد مربوط به دریافت سیگنال وای فای، تکمیل باشد، مشخص است که از سرعت اینترنت بالایی برخوردار هستید.

هنگامی‌که نماد سیگنال شما خالی است، یعنی سرعت اینترنت شما کم بوده و قطعا در سایر دستگاه‌ها همانند لپ‌تاپ هم شرایط مشابهی وجود دارد. شما باید به روتر خود نزدیک شوید تا قدرت سیگنال قوی‌تر شود و به دنبال آن، مشکل سرعت کم اینترنت گوشی رفع گردد.

یک سیگنال ضعیف نشان می‌دهد موقعیت قرارگیری روتر مناسب نیست و شما می‌توانید این مشکل را با پیدا کردن یک موقعیت مناسب حل کنید. درصورتی‌که مشکل سرعت کم اینترنت گوشی شما با نزدیک شدن به روتر حل نشود، ممکن است مشکلات دیگری وجود داشته باشد که باید موردبررسی قرار دهید.

۲. تراکم سیگنال های وای فای

ازدحام و تراکم می‌تواند به‌عنوان یکی از مشکلات رایج وای فای به‌حساب آید. روترها سیگنال خود را در یک کانال مشخص پخش خواهند کرد، اما اگر همسایه‌های شما هم دارای روترهایی هستند که در کانال مشابه قرار دارند، امکان تراکم بالا خواهد رفت و عملکرد را برای تمام کاربران، کاهش خواهد داد. قطعا این مشکل در آپارتمان‌ها و جایی که تعداد روترها در یک منطقه کوچک، زیاد باشد، بیشتر احساس می‌شود.

بررسی تراکم وای فای با نرم افزار

برای رفع این مشکل، باید از نرم‌افزارهایی استفاده کنید تا تمام شبکه‌های اطراف را اسکن کرده و کانال‌های مورداستفاده را مشخص کنند؛ این کار به شما در یافتن کانالی که کمتر مورداستفاده قرار گرفته کمک خواهد کرد و می‌توانید با اعمال تغییرات اندک، بهترین کانال را برای استفاده تعیین کنید.

شما می‌توانید به‌طور مستقیم از گوشی موبایل و با استفاده از برنامه Wi-Fi Analyzer، وضعیت کانال‌های وای فای را بررسی کنید. درصورتی‌که از گوشی‌های اندرویدی ندارید و از آیفون استفاده می‌کنید، باید به برای اسکن کانال‌های وای فای از لپ‌تاپ استفاده کنید.

۳. نویز وای فای

وای فای نسبت به نویز سایر وسایل منزل، حساس است. ماکروویو، درب‌ها و تلفن‌های بی‌سیم می‌توانند در سیگنال‌های فعال روتر در باند ۲٫۴ گیگاهرتز، مداخله کنند. توجه داشته باشید که نویز وای فای را باید پس از بررسی موقعیت قرارگیری روتر به‌عنوان اصلی‌ترین علت سرعت کم اینترنت گوشی، بررسی نمایید.

اکثر روترهای مدرن می‌توانند روی باندهای ۲٫۴ یا ۵ گیگاهرتز عمل کنند؛ بد نیست بدانید که شاهد مداخله کمتری در باند ۵ گیگاهرتز هستیم. اگر یک روتر جدید پیدا کردید که از باند ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند، می‌توانید تنظیمات روتر را تغییر دهید. توجه داشته باشید که قبل از انجام این کار، باید نسبت به پشتیبانی تمام دستگاه‌ها از باند ۵ گیگاهرتز، اطمینان حاصل کنید.

درصورتی‌که از باند ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید هیچ وسیله دیگری در نزدیکی روتر قرار ندارد که بتواند موجب تداخل شود.

۴. اتصال به یک شبکه ضعیف

یکی از آشکارترین دلایل سرعت کم اینترنت گوشی را می‌توان اتصال به شبکه ضعیف دانست. درصورتی‌که سرعت اینترنت، پایین‌تر از حد انتظار است، قطعا برنامه‌ها و سایر دستگاه‌ها، در حال استفاده از پهنای باند شما هستند. پخش فیلم، دانلود بازی‌های ویدیویی یا نصب و به‌روزرسانی سیستم‌عامل می‌توانند در کاهش سرعت اینترنت گوشی نقش داشته باشند؛ همچنین برخی از آن‌ها ممکن است بدون اطلاع شما در پس‌زمینه فعال باشند. درصورتی‌که به پهنای باند بیشتری در خانه نیاز دارید، بهتر است نسبت به استفاده انحصاری از پهنای باند، اطمینان حاصل کنید.

سرعتی که شما در وای فای عمومی دریافت خواهید کرد، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. وای فای عمومی گسترده بوده و در اکثر نقاط وجود دارد؛ به همین علت ممکن است گوشی شما به‌طور تصادفی به یکی از آن‌ها متصل شود و کماکان در حالت اتصال باقی بماند. به‌عنوان مثال، امکان دارد کافی‌شاپ موردعلاقه شما دارای اینترنت پرسرعت باشد، اما این دلیل نمی‌شود که هر بار به شبکه موردنظر متصل شوید.

تنظیم اولویت شبکه وای فای در سیستم‌عامل اندروید یا گوشی‌های آیفون را می‌توان یکی از اقدامات مفید دانست؛ این کار باعث می‌شود هر زمان که در محدوده شبکه موردنظرتان هستید، اتصال به‌صورت خودکار برقرار شود.

نکته دیگری که باید موردتوجه قرار دهید، قوی و ایمن‌تر بودن شبکه 4G در مقایسه با وای فای عمومی است. درصورتی‌که سرویس وای فای شما غیرقابل‌تحمل شود، وای فای را در گوشی خاموش کرده و به‌جای آن از داده‌های تلفن همراه استفاده کنید.

۵. استفاده از وی‌پی‌ان

درصورتی‌که از وای فای عمومی استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم از وی‌پی‌ان (VPN) استفاده کنید؛ این کار موجب رمزگذاری اتصال میان گوشی و وای فای خواهد شد که درنتیجه مانع ورود کاربران ناشناس به‌منظور استفاده از داده‌های شما می‌شود. اما آیا می‌دانید که انتخاب وی‌پی‌ان شما می‌تواند تاثیر چشمگیری روی سرعت اینترنت داشته باشد؟

درصورتی‌که سرعت اینترنت گوشی شما با اتصال به وی‌پی‌ان کاهش پیدا کرد، بهتر است اتصال را قطع کنید تا بتوانید وضعیت را بررسی کنید.

۶. پوشش ضعیف 4G

علت سرعت کم اینترنت گوشی هنگام استفاده از شبکه 4G به‌جای وای فای چیست؟ اکثر کاربران بیشتر وقت‌ها از وای فای به‌جای شبکه 4G استفاده می‌کنند؛ زیرا باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری گوشی شده و ارزان‌تر است. هنگامی‌که از وای فای خارج می‌شوید و به سراغ استفاده از شبکه 4G می‌روید، یعنی به دنبال سرعت بیشتری هستید، اما همیشه این‌طور نیست.

موارد زیادی وجود دارند که می‌توانند روی سیگنال گوشی هوشمند شما تأثیرگذار باشند. به‌عنوان مثال، هنگامی‌که قصد دارید در یک محیط شلوغ همانند ورزشگاه‌ها که تعداد بسیار زیادی سعی دارند به همان شبکه متصل شوند، از اینترنت استفاده کنید، قطعا سرعت پایین را تجربه خواهید کرد.

بد نیست بدانید که عوامل دیگری همانند فاصله شما از نزدیک‌ترین دکل مخابراتی هم می‌تواند روی سرعت اینترنت تاثیرگذار باشد، حتی آب‌وهوا هم در کاهش سرعت اینترنت بدون تاثیر نیست. برخی عوامل می‌توانند دستگاه را به شبکه 3G برگردانند و برخی دیگر هم به‌طور کلی موجب قطع اینترنت شوند.

اتصال شبکه

توجه داشته باشید برخی اپراتورهای کوچک‌تر، ممکن است از پهنای باند محدودتری برخوردار باشند و شما نتوانید حداکثر سرعت اینترنت را تجربه کنید. در صورت بروز مشکلات مداوم، باید با اپراتور شبکه مخابراتی که در حال استفاده هستید، تماس بگیرید.

۷. سرعت پایین گوشی

یکی از دلایل سرعت کم اینترنت گوشی را می‌توان کندی سرعت گوشی دانست. این امکان وجود دارد که از اتصال وای فای خوبی برخوردار باشید یا پوشش داده تلفن همراه هم در وضعیت قابل قبولی قرار داشته باشد، اما گوشی دارای سرعت عملکرد خوبی نباشد. به‌عنوان مثال، سخت‌افزار گوشی نمی‌تواند منابع خود را در یک زمان برای مدیریت گرافیک یک بازی یا ارائه یک صفحه اینترنتی قرار دهد.

بد نیست بدانید دانلود تعداد زیادی برنامه، حتی در پس‌زمینه هم می‌تواند سرعت گوشی را پایین آورد و نتوانید از اینترنت به خوبی استفاده کنید. شما می‌توانید از یک برنامه مدیریت دانلود برای زمان‌بندی بارگیری فایل‌های موردنظرتان، استفاده نمایید.

برنامه‌های قدیمی یا ضعیف می‌توانند باعث کند شدن عملکرد گوشی شوند؛ شما باید تمام برنامه‌های گوشی را آپدیت کنید و آن دسته از برنامه‌ها را که استفاده نمی‌شوند حذف کنید. همچنین باید نسبت به برنامه‌های فعال در پس‌زمینه هم حساس باشید.

پیش‌بینی زمان بهترین عملکرد اینترنت، امکان‌پذیر نیست، اما می‌توانید با بررسی موارد ذکرشده، اطمینان حاصل کنید که همواره از سرعت بالای اینترنت برخوردار خواهید بود.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار