نقدوبررسی فیلم وسریال

بررسی سریال کاترین کبیر (Catherine the Great) ؛ داستان و بازیگران

سریال کاترین کبیر با هنرنمایی هلن میرن، روایتگر ماجراهای سلطنت کاترین کبیر بر روسیه است. ما در این مقاله به بررسی مینی سریال Catherine the Great خواهیم پرداخت.

سریال کاترین کبیر محصول مشترک انگلستان و آمریکا در سال 2019 است. مینی سریال کاترین کبیر در 4 قسمت به نویسندگی نایجل ویلیامز (Nigel Williams) و کارگردانی فیلیپ مارتین (Philip Martin) ساخته‌ شده است. در این سریال هلن میرن (Helen Mirren) در نقش کاترین کبیر ایفای نقش می‌کند. فیلیپ مارتین کارگردانی فیلم Hawking محصول سال 2004 و سریال Prime Suspect محصول سال 2006 را نیز برعهده داشته است که به ترتیب برای اولی نامزد جایزه بفتا و برای دومی نامزد جایزه بفتا و برنده جایزه امی ساعات پربیننده شد. وی همچنین کارگردانی 7 قسمت از سریال The Crown محصول سال 2016 تاکنون را نیز برعهده داشته است.

مینی سریال Catherine the Great روز سوم اکتبر 2019 برابر با 11 مهر 98 از شبکه Sky Atlantic در انگلستان پخش شد. شبکه HBO نیز 18 روز بعد، یعنی 21 اکتبر برابر با 29 مهر، مینی سریال کاترین کبیر را برای بینندگان آمریکایی پخش کرد. سریال کاترین بزرگ در 4 مراسم بفتا، گلدن‌گلوب، امی ساعات پربیننده و ستلایت در بخش‌های مختلف نامزد دریافت جایزه شده است. در این مقاله  با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد سریال کاترین کبیر به دست آوریم، داستان سریال را بخوانیم، با بازیگران آشنا شویم و نظرات منتقدین را بررسی کنیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • داستان سریال Catherine the Great
  • بازیگران سریال کاترین کبیر
  • بررسی مینی سریال Catherine the Great

داستان سریال Catherine the Great


داستان سریال کاترین کبیر درباره زندگی بانوی قدرتمندی است که روسیه را از نو ساخت. این مینی سریال روایتگر دوران فرمانروایی کاترین دوم بر روسیه است. داستان روایتی از سلطنت کاترین کبیر بر روسیه از سال 1764 میلادی تا زمان مرگ او یعنی سال 1796 است. سریال کاترین کبیر بیشتر روی سالیان اخیر فرمانروایی کاترین دوم تمرکز دارد. کاترین در میان رسوایی‌ها، دسیسه‌ها و درگیری‌های شدید رابطه‌ای را با گریگوری پوتمکین، رهبر نظامی روسیه آغاز می‌کند و این دو بنیانگذاران روسیه نوین می‌شوند.

مینی سریال Catherine the Great

بخش عظیمی از فیلمبرداری سریال، به خصوص صحنه‌های مربوط به اتاق سلطنتی، کریدورها و صحنه‌های روی پلکان خارج از قصر، در قصر راندال در کشور لیتوانی فیلمبرداری شده‌اند. بقیه صحنه‌ها در کاخ پترهوف واقع در سن پترزبورگ و قصر کاترین واقع در محله ترانسکوی سلو سن پترزبورگ فیلمبرداری شده است.


بازیگران سریال کاترین کبیر


بازیگران سریال Catherine the Great همگی در این مجموعه بهترین بازی خود را ارائه داده‌اند. در این قسمت مروری بر بیوگرافی بازیگران اصلی داریم و سپس با دیگر بازیگران و نقش آنان در سریال آشنا می‌شویم.

هلن میرن در نقش کاترین کبیر

داستان سریال Catherine the Great

هلن میرن (Helen Mirren) بازیگر پرآوازه انگلیسی متولد سال 1945 میلادی برابر با 1324 شمسی است. او فرزند مادری انگلیسی و پدری روسی‌تبار است. پدربزرگ پدری هلن از اشراف و دیپلمات‌های روسیه بود. هلن بازیگری را از سال 1966 آغاز کرد و در این مدت خود را به عنوان یک بازیگر عالی به جامعه هنری شناساند.

هلن میرن یکی از معدود بازیگرانی است که تاج سه‌گانه بازیگری را دارد که یعنی برنده جایزه اسکار، جایزه امی و جایزه تونی شده است. هلن برای بازی در نقش ملکه الیزابت در فیلم The Queen محصول سال 2006 برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. این نقش برای او جایزه بفتا و جایزه گلدن‌گلوب بهترین بازیگر زن را نیز به ارمغان آورد.

غیر از این او 3 بار دیگر نیز برای فیلم‌های (The Madness of King George (1994، فیلم Gosford Park و فیلم (The Last Station (2009 نامزد جایزه اسکار شد. هلن همچنین 5 نامزدی بفتا با 1 برد، 11 نامزدی امی ساعات پربیننده با 4 بار بنده شدن و 16 نامزدی گلدن گلوب که 3 بار آن منجر به کسب جایزه شد را نیز در کارنامه خود دارد. هلن میرن برای بازی در تئاتر The Audience برنده جایزه تونی در سال 2015 شد.

در سال 2013 ستاره‌ای را در بلوار مشاهیر هالیوود به هلن میرن اختصاص دادند. آکادمی بفتا، بالاترین افتخار خود یعنی بفتا فلوشیپ را در سال 2014 تقدیم هلن میرن کرد. هلن در سال 1997 با کارگردان آمریکایی تیلور هاکفورد ازدواج کرد.

جیسون کلارک در نقش گریگوری پوتمکین

 سریال Catherine the Great 2019

جیسون کلارک (Jason Clarke) بازیگر استرالیایی متولد سال 1969 میلادی برابر با 1348 شمسی است. او بازیگری را از سال 1995 آغاز کرد و با نقش تامی کافی در سریال تلویزیونی Brotherhood محصول سال‌های 2006 تا 2008 به شهرت رسید. او در بسیاری از کارهایش نقش منفی داستان را دارد. از کارهای او می‌توان Zero Dark Thirty محصول سال 2012، فیلم The Aftermath محصول سال 2019 و فیلم The Devil All the Time محصول سال 2020 را نام برد. جیسون کلارک برای بازی در فیلم Mudbound محصول سال 2017 برنده جایزه گاتهام و جایزه مستقل اسپریت شد.

روری کینیار در نقش نیکیتا ایوانوویچ پانین

تریلر سریال کاترین کبیر

روری کینیار (Rory Kinnear) بازیگر و نمایشنامه‌نویس 41 ساله انگلیسی است. روری کینیار را بیشتر برای نقش بیل تنر در مجموعه فیلم‌های جیمز باند می‌شناسند. او همچنین دو بار برنده جایزه لارنس الیویه شده است، دفعه اول در سال 2008 برای نمایش The Man of Mode و سری دوم در سال 2014 برای نمایش Othello. او را در تلویزیون با نقش مایکل در سریال کمدی Count Arthur Strong، نقش لرد لوکان در مینی سریال Lucan و هیولای فرانکشتاین در سریال Penny Dreadful می‌شناسند.

پدر و مادر او، روی کینر و کارمل کریان و همچنین همسرش، پاندورا کالین بازیگر هستند. روری و پاندورا اکنون 2 فرزند دارند. خواهر روری، کارینا، در ماه می 2020 بر اثر ابتلا به کووید-19 جان باخت.

جینا مک کی در نقش کنتس پراسکوویا بروس

بازیگران سریال کاترین کبیر

جینا مک‌کی (Gina McKee) بازیگر 56 ساله انگلیسی، در سریال کاترین کبیر نقش دوست قدیمی و وفادار کاترین را بازی می‌کند. جینا از سال 1979 بازیگری را آغاز کرد و در سال 1997 برنده جایزه بفتا بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم Our Friends in the North شد. وی همچنین برای فیلم The Lost Prince محصول سال 2003 و فیلم The Street محصول سال 2007 نیز نامزد جایزه بفتا در بخش بهترین بازیگر زن شده بود. از فیلم‌های او می‌توان به فیلم Notting Hill محصول سال 1999، فیلم In the Loop محصول سال 2009 و فیلم Phantom Thread محصول سال 2017 اشاره کرد.

جینا در سال 1989 با کز کری ازدواج کرد و اکنون در انگلستان زندگی می‌کنند. او از سال 1982 گیاهخوار شده است. در سال 2002 مفتخر به دریافت دکترای افتخاری هنر از دانشگاه سامرلند شد.

دیگر بازیگرانی که در سریال کاترین بزرگ به ایفای نقش پرداخته‌اند، به ترتیب زیر هستند:

  • کوین آر. مک‌نالی (Kevin R. McNally) در نقش الکسی اورلوف، دولتمرد روسی
  • ریچارد راکسبرا (Richard Roxburgh) در نقش گریگوری اورلوف، معشوق سابق کاترین
  • جوزف کوین (Joseph Quinn) در نقش ولیعهد پل، پسر کاترین
  • پائول کی (Paul Kaye) در نقش یملیان پوگاچف
  • پائول ریتر (Paul Ritter) در نقش الکساندر سووروف

 


بررسی مینی سریال Catherine the Great


بررسی سریال کاترین کبیر

سریال کاترین کبیر تاکنون نظرات خوبی از سوی مردم، منتقدین و جشنواره‌های مختلف کسب کرده است. هلن میرن، بازیگر نقش کاترین کبیر، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در گلدن‌گلوب و ستلایت سال 2020 شد. همچنین این سریال نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین صدابرداری در مراسم جوایز امی ساعات پربیننده، بهترین گریم و بهترین عنوان و بهترین گرافیک در مراسم جوایز بفتا شد.

مینی سریال کاترین کبیر توانست نمره 61 از 100 از دیدگاه منتقدین متاکریتیک و 6.1 از 10 از دیدگاه بینندگان در وبسایت IMDb را به دست آورد. در این قسمت از مقاله نظرات منتقدین مختلف درباره سریال Catherine the Great و امتیاز آنان به سریال را باهم مرور می‌کنیم.

Vanity Fair / سونیا سارایا: 80

چیزهای جذاب، پرشروشور و مست‌کننده‌ای در مورد این فانتزی حکومت مشترک وجود دارد؛ جهانی پر از گنج آماده در دست گرفتن، زنی در قدرت و مردی که بی هیچ تردیدی او را می‌پرستد… کاترین کبیر آرزوی خود را به عنوان بخشی از شکوه خود بازسازی می‌کند و بدون پرسیدن سوالات ناپسند، از آن شکوه و عظمت لذت می‌برد.

Los Angeles Times / رابرت لوید: 80

میرن تنها دلیل و دلیل کافی، برای تماشای سریال است. حتی باوجود اینکه بقیه بازیگران یا طراحان تولید یا طراحان لباس، همگی با شجاعت بهترین کار خود را ارائه کرده و تبرئه شده‌اند، اما هنوز دلیل به خصوص دیگری برای تماشای 4 ساعت بریده تاریخ قرن هجدهم وجود ندارد.

دانلود سریال کاترین کبیر

IndieWire / آن دوناهو: 75

هیچ چیز در این سریال زیرکانه نیست؛ نه بازی‌ها، نه کارگردانی فیلیپ مارتین، نه طراحی تولید، نه لباس‌ها. این مجموعه سرشار از زرق و برق در هر قاب از صحنه است و اکثر اوقات، این کار جواب داده است. هلن میرن در بهترین حالت خود است: مجلل، حاضر جواب و ذاتا پولادین.

Slant / نیو. ام سالتن: 63

عدم تغییر کاترین، در کنار توانایی همیشگی او برای پشت سر گذاشتن مخالفین، مجموعه‌ای از حرکات را به رغم بازی حیرت‌انگیز میرن و کلارک، از بین می‌برد. هیچ تهدیدی برای سلطنت کاترین جدی نیست و هیچ کدام از درگیری‌های سیاسی-جغرافیایی از کنترل او و پوتمکین خارج نمی‌شوند. دسیسه‌ها و جنگ‌ها صرفا برای نشان دادن این داستان عاشقانه اتفاق می‌افتند. گرچه، این داستان عاشقانه به تکامل نمی‌رسد.

The Guardian / لوسی مانگان: 60

همه قسمت‌ها خوب هستند؛ صحنه‌ها، بازی‌ها، و فیلم‌نامه، اما در مجموع کمی کمتر ارزش دارند. شاید توضیحات اضافه سبب سنگین شدن سریال شده و جلوی پرواز آن را گرفته است.

Rolling Stone / دیوید فییر: 50

شما می‌توانید بفهمید که کارگردان فیلیپ مارتین و فیلمنامه‌نویس نایجل ویلیامز، برای انجام اکثر کارهای دراماتیک سنگین به هلن میرن تکیه کرده‌اند. همچنین می‌توانید این را هم احساس کنید که علیرغم بهترین اجرای میرن، این طرح خاص هنوز در برخی نقاط ضعیف عمل می‌کند.

مینی سریال کاترین کبیر

سریال کاترین کبیر تنها گوشه‌ای از سلطنت بزرگ کاترین بر روسیه را نشان می‌دهد. شما سریال‌های دیگری با موضوع سلطنت کاترین کبیر می‌شناسید؟ به نظر شما این سریال تا چه اندازه به واقعیت وفادار بوده است؟ نظر شما در مورد بازی هلن میرن و دیگر بازیگران چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را از طریق بخش نظرات در پایین همین صفحه با ما درمیان بگذارید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار