اپلاخبار فناوری

آیا عینک AR اپل می‌تواند جای گوشی‌های هوشمند را بگیرد؟

از آنجایی که شایعات مربوط به عینک AR اپل در حال افزایش است، بد نیست نگاهی به برنامه بلند مدت ساکنین کوپرتینو در مورد عینک واقعیت افزوده داشته باشیم.

اخبار بسیاری در خصوص عینک AR اپل منتشر شده‌ و قصد داریم نگاهی به برنامه‌ی احتمالی این شرکت برای آینده محصولات واقعیت افزوده داشته باشیم. در نگاه واقع بینانه، عینک واقعیت افزوده اپل در ابتدا مانند اپل واچ یک وسیله جانبی برای گوشی‌ هوشمند شما خواهد بود. اپل مجبور است برای حفظ ظرافت و سبکی عینک خود، بخش عمده‌ای از قدرت پردازشی را به آیفون محول کند. در واقع، عینک تنها به عنوان یک نمایشگر برای ارائه نتایج استفاده خواهد شد. این نتایج می‌تواند موقعیت مکانی، پخش فیلم یا چیز‌هایی از این قبیل باشد.

اما این می‌تواند صرفا نخستین گام به سمت یک جهش بزرگ در دنیای فناوری باشد. چیزی که در نهایت باعث می‌شود گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و تلویزیون‌ها را از رده خارج شوند.

عینک AR اپل می‌تواند جایگزین گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و تلویزیون‌ها شودعینک AR اپل

اگر می‌توانستید تمام اطلاعاتی را که معمولا از اسمارت فون یا ساعت هوشمند خود دریافت می‌کنید را مستقیم جلوی چشمانتان ببنید، آیا هنوز از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کردید؟ احتمالا در ابتدا جوابتان بله خواهد بود. اما همانطور که اشاره کردیم، در مرحله اول عادی سازی عینک AR اپل ، گوشی‌هوشمند به عنوان پردازشگر عینک عمل خواهد کرد. اما این موضوع در قدم‌های بعدی تغییر خواهد یافت. با توجه به اینکه قطعات تکنولوزی روز‌به‌روز در حال کوچک‌تر شدن هستند، ممکن است روزی پردازشگر‌های قدرتمند اسمارت فون‌ها، در قاب عینک AR قرار گیرند.

بنابراین اگر عینک‌ AR اپل در آینده‌ای نه چندان دور بتواند در جریان اصلی بازار قرار بگیرد، آیا این یعنی فناوری های مهمی مانند گوشی‌های تاشو تنها یک سکوی پرتاب برای رسیدن به راهکاری ساده تر خواهد بود؟ زمانی برای ارتباط با کامپیوتر‌ها مجبور بودیم از موس و کیبورد استفاده کنیم، سپس راهکار ارتباط ما به صفحه‌های لمسی تغییر کرد. آیا در نهایت به جایی خواهیم رسید که دیگر حتی به لمس هم نیاز نخواهیم داشت؟

حلقه‌های هوشمند اپل می‌تواند صفحه نمایش لمسی آینده باشد

جالب توجه است که اپل تنها شرکت مشتاق به حوزه حلقه‌های هوشمند نیست. سایر غول‌های بزرگ فناوری نظیر فیسبوک، گوگل، سامسونگ و چند شرکت دیگر نیز ایده‌های مختلفی در این مورد دارند. در حال حاضر شرکت‌های مطرح زیادی بی‌سروصدا در حال ورود به بازار بزرگ بعدی هستند.

البته تمرکز ما در این مقاله روی حلقه هوشمند اپل است، زیرا هرکاری را که اپل انجام می‌دهد حتی اگر اولین شرکت در آن حوزه نباشد، استاندارذی را ایجاد می‌کند که معمولا سایر شرکت‌ها از آن پیروی می‌کنند. اپل حدود یک سال پیش پتنت حلقه هوشمند خود را ثبت کرد و این موضوع زمینه‌ساز ایده‌های مشابهی از سوی سایر شرکت تولیدکنندگان شد.

حلقه هوشمند اپل در صورت عرضه ممکن است رابطی برای عینک AR اپل باشد. حتی این امکان وجود دارد که این دو دستگاه همزمان روانه بازار شوند که اتفاق منطقی خواهد بود. چرا که این حلقه هوشمند برای تعامل با گوشی‌های هوشمند، اسمارت واچ و رایانه‌ها کاربرد نخواهد داشت، اما برای استفاده از عینک AR اپل ، به چنین رابطی نیاز خواهیم داشت. گفتنی است که این مطالب پیش بینی‌ها نویسنده بوده و ممکن است نادرست باشد.

اپل بر این موضوع واقف است که اگر می‌خواهد عینک‌های AR را وارد جریان اصلی بازار کند، به چیزی بیشتر از فرمان‌های صوتی یا سنسور‌های لمسی تعبیه شده روی بدنه نیاز خواهد داشت. بک حلقه هوشمند می‌تواند با تشخیص حرکات دست، مشکل ارتباط با عینک AR را حل کند.

حسگر LiDAR در عینک AR اپل کاربرد بیشتری خواهد داشت

عینک AR اپل

در سال ۲۰۱۳ گوگل از عینک هوشمند خود به نام گوگل گلس رونمایی کرد که یک دوربین داخلی و نمایشگر به همراه داشت. این محصول می‌توانست مثل یک ساعت هوشمند، اطلاعات اساسی را در گوشه چشم راست کاربر نمایش دهد. اما علی‌رغم سر‌وصدای زیادی که گوگل گلس به پا کرد، این محصول به موفقیت نرسید و تاحدی دلیل این شکست وجود دوربین آن بود.

اگر همه مردم در حالی که یک دورببین به صورت خود بسته‌اند در مکان‌های عمومی تردد می‌کردند بی شک مشکلات حریم خصوصی زیادی به وجود می‌آمد. این موضوع در اصل اتفاقی بود که در صورت رواج گوگل گلس رخ می‌داد. اما اگر اپل بخواهد به‌جای استفاده از دوربین استاندارد از حسگر LiDAR در عینک AR خود استفاده کند، مردم احتمالا تمایل بیشتری به استفاده از این محصول خواهند داشت. از آنجایی که حسگر LiDAR اپل می‌تواند از محیط اطرف نقشه‌برداری کند، می‌تواند باعث افزایش قابلیت‌های عینک شده و مشکلی از لحاظ حریم خصوصی ایجاد نکند.

در یک سناریو دیگر، ممکن است اپل از ابتدا فناوری LiDAR را توسعه داده باشد تا به چنین نتیجه‌ای دست یابد. اپل این حسگر را در آیپد و آیفون اضافه کرد اما هرگز استفاده کاربردی‌ای از آن‌ها نشد. آیا ممکن است اینکار صرفا یک آزمایش برای پروژه‌ای بزرگ‌تر بوده باشد؟ در حال حاضر جواب قطعی وجود ندارد.

عینک AR اپل چه کاری می‌تواند انجام دهد و چه کاربردی برای ما خواهد داشت؟

عینک AR اپل

برخلاف عینک VR (واقعیت مجازی) که به طور کلی حلوی دید را می‌گیرد و شما را به یک دنیا مجازی می‌برد، عینک‌های AR مثل عینک‌های عادی هستند. عینک‌های واقعیت افزوده می‌توانند اشیا و اطلاعات مجازی را مضاف بر محیط پیرامون به شما نشان دهند.

بنابراین، عینک AR چیزی است که می‌توانید به راحتی آن را در مکان‌های عمومی یا خانه استفاده استفاده کنید. یک عینک AR قادر خواهد بود که تمامی اطلاعاتی را که تلفن‌هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهد، در مقابل چشمانتان نمایش دهد. در نتیجه برای بررسی اطلاعات خود لازم نیست گوشی را روبه‌روی صورتتان بگیرید. سنسور LiDAR با کمک الگوریتم‌های پیچیده‌ای می‌تواند اشیا و اطلاعات مجازی را به گونه‌ای به نظر شما برساند که انگار بخشی از دنیای واقعیت هستند. بنابراین در حالت ایده‌آل، استفاده از عینک AR تجربه طبیعی خواهد بود.

تصویرکنید که به یک میز خالی یا یک دیوار ساده نگاه می‌کنید، تنها با یک حرکت می‌توانید تلویزیون مجازی را روی آن قرار دهید و به تماشای برنامه مورد علاقه خود بپردازید. همینطور می‌توانید در کنار تلویزیون مجازی خود یک مرورگر وب بازکنید و اخبار جدید را در وب سایت گجت نیوز دنبال کنید. عینک AR اپل از منظر مفهومی بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد با این حال ممکن است عینک‌های AR نسل اول، تا این حد کاربردی و هدفمند نباشد. اما مانند سایر محصولات نوآورانه‌ای که سال‌های گذشته عرضه شدند، عینک‌های واقعیت افزوده نیز ظرف چند سال به تکامل خواهند رسید.

سوال اصلی این است که چه کسی عینک AR را برای اولین بار به جهان معرفی می‌کند و در این تلاش تا چه مقدار موفق خواهد بود؟ اگر عینک AR اپل به‌زودی روانه بازار شود، حتی اگر آنقدرها پیشرفته نباشد، روندی را آغاز می‌کند که ممکن است منجر به گسترش نمایشگر‌های مجازی و عدم تعامل فیزیکی شود.

نظر شما در مورد این آینده احتمالی چیست؟ آیا عینک‌های AR را به عنوان انقلاب بزرگ بعدی می‌پذیرید یا فکر می‌کنید گوشی‌های هوشمند تاشو می‌توانند آینده را رقم بزنند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار