نقدوبررسی انواع لپ تاپ

نقد و بررسی Dell XPS 15 مدل 2020: 15 اینچی دوست داشتنی

Dell XPS 15

در طی چند سال گذشته، به نظر می رسید شرکت دل، به کلی XPS 15 را فراموش کرده است. در حالی که مدل های XPS 13 و XPS 13 2-in-1 پیشرفت بسیار خوبی داشته اند و به بهترین و زیبا ترین اولترابوک های بازار تبدیل شدند، برادر بزرگ تر آن ها همچنان ظاهری کسل کننده و نچسب داشت. اما امسال به یک باره همه چیز تغییر کرده است.

علاقه مند به خرید  Dell XPS 15 هستید برای مشاهده مشخصات و قیمت به روز محصولات بر روی متن کلیک کنید

XPS 15 تمام بهبود های طراحی که در مدل XPS 13 دیده بودیم را به دست آورده: صفحه نمایش بزرگتر با حاشیه بسیار کم و پشتیبانی از تصویر دالبی، بدنه باریک تر و سبک تر در کنار کیبورد و تاچ پد بهتر. همه این موارد دست به دست هم داده اند تا با یکی از بهترین لپ تاپ های 15 اینچی تمام دوران روبرو باشیم.

نه، حتی یک ثانیه هم فکر نکنید که می خواهم زیادی اغراق کنم. این حسی بود که زمان باز کردن جعبه به من دست داد. باورکردنی نبود، یک نمایشگر تقریباً بدون حاشیه (بله، می دانم که XPS 17 هم از همین طراحی استفاده می کند. مطمئنم با دیدن XPS 17 هم به همین اندازه ذوق زده خواهم شد).

همانند XPS 13، نمایشگر این لپ تاپ هم تا نزدیکی کیبورد کشیده شده است. هیچ حاشیه مزاحمی در زیر نمایشگر نیز وجود ندارد. نصبت تصویر به بدنه در XPS 15، رقم شگفت انگیز 93.9 است. یعنی عملاً متوجه هیچ گونه حاشیه نخواهید شد. در حقیقت، نصبت تصویر به بدنه در این لپ تاپ، حتی از XPS 13 نیز بالاتر است. من هنوز هم رویای روزی را می بینم که هیچ حاشیه ای در اطراف نمایشگر ها وجود نداشته باشد و XPS 15 تقریباً این خواسته من را برآورده کرده است.

صفحه نمایش 15.6 اینچی این لپ تاپ، 5 درصد نسبت به نسل قبل، بزرگ تر شده و نسبت تصویر 16:10 آن، کمی بلند تر شده است. این نسبت تصویر، فضای بیشتری را برای باز کردن چندین پنجره و گشتن در اسناد بزرگ، در اختیار کاربر قرار می دهد. نسبت تصویر بزرگ تر، مثلاً 3:2 که مایکروسافت در سرفیس بوک های خود از آن استفاده می کند، برای انجام کار ها راحت تر است. این روز ها، من به سختی می توانم با لپ تاپی که نسبت 16:9 دارد، کار دیگری به جز فیلم دیدن انجام دهم. چون صفحه نمایش برای انجام کارهای مهم، کوچک به نظر می رسد.

صفحه نمایش XPS 15 در دو نوع 1080p پلاس و 4K پلاس عرضه می شود (عبارت پلاس به این معناست که چند پیکسل برای نسبت تصویر بزرگ تر، اضافه شده است). هر دو نمایشگر از HDR و تصاویر دالبی پشتیبانی می کنند. اما مدل 4K پلاس دقت رنگ بیشتری دارد و به طور 100 درصد از حیطه رنگ Adobe RGB پشتیبانی می کند. لپ تاپی که ما برای بررسی در اختیار داشتیم، خوشبختانه به همین نمایشگر 4K پلاس مجهز بود و باید بگوییم، نمایشگر آن واقعاً فوق العاده است.

سال هاست که کمپانی دل، بهترین نمایشگر های لپ تاپ را تولید می کند. اما پشتیبانی از HDR و تصاویر دالبی، آن را یک سر و گردن از حریفان، قوی تر نشان می دهد. رنگ ها کاملاً طبیعی هستند، المان های روشن، درخشان تر به نظر می رسند و رنگ های مشکی، عمق بیشتری دارند. نمایشگر 4K پلاس برای دیدن فیلم ایده آل است و برای ویرایش ویدئو نیز گزینه بسیار خوبی است.

اگر هم بیشتر زمان خود را به تایپ کردن می پردازید، کیبورد بهبود یافته XPS 15، کاملاً شما را راضی خواهد کرد. کلید ها حدود 10 درصد نسبت به قبل بزرگ تر شده اند و فاصله آن ها نیز بیشتر شده است. انگار که با یک کیبورد کامل مخصوص تایپ، کار می کنید. تاچ پد نیز 62 درصد بزرگ تر شده است. حرکت های چند لمسی و ویرایش عکس، با دقت کامل با این تاچ پد انجام می شود. این یکی از بهترین تاچ پد های لپ تاپ است و اگر قبلاً علاقه ای به استفاده از تاچ پد های کند لپ تاپ ها نداشتید، این تاچ پد نظر شما را عوض خواهد کرد.

این حس پیشرفت، در همه بخش های XPS 15 موج می زند. XPS 15 همانند برادر کوچک تر خود، از آلومینیوم باکیفیت ساخته شده و برخی بخش ها مانند اطراف کیبورد، از فیبر کربن مقاوم تشکیل شده است. با قطر 18 میلی متر و وزن 1.8 کیلوگرم، این یک دستگاه ایده آل برای حمل کردن به مکان های مختلف است.

البته این وزن مربوط به مدل غیر لمسی با باتری 56 وات است. مدل دیگر که صفحه لمسی و باتری قوی تر دارد، 2 کیلوگرم وزن دارد. شاید روی کاغذ آمار جذابی نباشد، اما با وجود کارت گرافیک مجزا، داشتن یک باتری بزرگ و سنگین لازم است. مدلی که ما در اختیار داشتیم از باتری قوی تر استفاده می کرد و توانستیم در تست خود، 10 ساعت و 10 دقیقه را برای عمر باتری آن به ثبت برسانیم.

متاسفانه به دلیل ساختار باریک XPS 15، باید از خیر برخی از پورت های ورودی بگذرید. در این لپ تاپ، سه پورت USB-C وجود دارد که دو تا از آن ها از Thunderbolt 3 پشتیبانی می کند و یک پورت USB 3.1 نیز وجود دارد. متاسفانه پورت های HDMI، اترنت و USB Type A غیبت دارند (البته یک مبدل USB Type C به USB Type A در جعبه وجود دارد). مانند بسیاری از لپ تاپ های جدید و همچنین مک بوک پرو، شما باید از هاب USB-C برای داشتن پورت های بیشتر استفاده کنید. گرچه دوست داشتیم حداقل یک پورت USB-C دیگر را در این لپ تاپ شاهد باشیم، اما خوشبختانه ورودی کارت اس دی، در XPS 15 سر جای خودش مانده است.

حاضرم شرط ببندم، زمانی که سرعت مافوق صوت XPS 15 را تجربه کردید، کمبود پورت ها را کاملاً به دست فراموشی خواهید سپرد. مدلی که در اختیار ما بود، به پردازنده هشت هسته ای اینتل core i7-10875H، کارت گرافیک انویدیا GTX 1650 Ti، به همراه 16 گیگابایت حافظه رم و 1 ترابایت حافظه SSD مجهز بود. البته مدل های گران تر با پردازنده Core i9 و 64 گیگابایت رم نیز وجود دارد.

در تست بنچمارک PCMark 10، لپ تاپ XPS 15 به راحتی سرفیس بوک 3 را نابود کرد، به ویژه زمانی که به تست چند هسته ای رسیدیم (البته کارت گرافیک قوی تر سرفیس بوک 3 باعث شد، کمی در تست 3DMark از XPS 15 جلو بزند). عملکرد این لپ تاپ به ASUS Zephyrus G14، یکی از قوی ترین لپ تاپ های امسال، بسیار نزدیک بود.

بهترین تست برای این چنین دستگاه هایی، آن است که در دنیای واقعی سنجیده شوند. در این مورد هم XPS 15 روسفیدمان کرد. لپ تاپ XPS 15 توانست یک کلیپ یک دقیقه ای 4K را در عرض 43 ثانیه به 1080p تبدیل کند، که یک عملکرد خیره کننده به شمار می رود. نیاز به گفتن نیست که این لپ تاپ، هیچ مشکلی با کارهای روزانه، مانند باز کردن چنین تب در مرورگر در کنار برنامه های Slack، Evernote، Spotify  و Audacity نداشت. البته این دستگاهی نیست که برای بازی کردن طراحی شده باشد، اما به لطف کارت گرافیک GTX 1650 Ti، به راحتی می توانید اکثر بازی های روز مانند Overwatch را در وضوح 1080p بازی کنید.

البته برای اینکه به چنین عملکردی برسید، باید بی‌خیال مدل پایه شوید که 1300 دلار قیمت دارد و با 8 گیگابایت رم و گرافیک مجتمع عرضه می شود. به نظر ما بهتر است مدل 1850 دلاری را انتخاب کنید که دو برابر حافظه رم، یک پردازنده شش هسته ای core i7 و کارت گرافیک انویدیا دارد. درست است که اختلاف قیمت این دو مدل کمی زیاد است، اما ارزشش را دارد و مدت زمان بیشتری می تواند در کنار شما باشد. اگر با مک بوک پرو 16 اینچی مقایسه کنید که 2400 دلار قیمت دارد، می بینیم که آنچنان هم گران قیمت نیست. XPS 15 حتی از سرفیس بوک 3 که ضعیف تر از این لپ تاپ است، ارزان تر است.

XPS 15 یک غول قابل حمل است. البته اگر با پورت های کمتر مشکلی نداشته باشید. همچنین اگر به کارت گرافیک بسیار قدرتمند برای رندر گرفتن نیاز دارید، ممکن است کمی شما را به دردسر بیندازد. به سختی می توانید در بازار یک اولترابوک را پیدا کنید که تا این حد از سر تا پا، به جزئیات آن دقت کرده باشند. اگر کارهای ویرایش فیلم و عکس انجام می دهید و به دنبال یک اولترابوک قدرتمند هستید، حتماً از صفحه نمایش جذاب و دیگر بخش های XPS 15 راضی خواهید شد.

علاقه مند به خرید  Dell XPS 15 هستید برای مشاهده مشخصات و قیمت به روز محصولات بر روی متن کلیک کنید

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار