آموزش ها

علائم و نشانه های تشخیص خرابی باتری گوشی موبایل و تبلت + روش های جلوگیری

خرابی باتری گوشی یکی از معضلاتی است که بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند با آن مواجه هستند. در ادامه به بررسی علائم این مشکل و راه‌حل‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

سلامت باتری دستگاه‌های هوشمند برای بسیاری از کاربران گوشی‌های تلفن همراه امر حائز اهمیتی است ولی به جز نگه داشتن شارژ باتری برای استفاده روزانه باید مراقب طول عمر کلی باتری دستگاه هوشمندتان نیز باشید. باتری‌ها پس از مدتی فرسوده می‌شوند و این همان چیزی است که در جریان کاهش سرعت آیفون‌های اپل یا سایر برندهای گوشی‌های هوشمند، شاهدش بودیم. این گوشی‌ها دیگر مثل روز اول، شارژ باتری را نگه نداشته و حتی در حالت شارژ کامل نیز کارایی لازم را از خود نشان نمی‌دادند. با این اوصاف شاید بهتر باشد از سلامت باتری گوشی هوشمند خود اطمینان حاصل کرده و با چند ترفند عمر باتری را افزایش دهید. در این مطلب به طور کامل به علائم خرابی باتری موبایل می‌پردازیم و نحوه تشخیص آن و راه‌های جلوگیری از این اتفاق را نیز بررسی می‌کنیم.

علائم خرابی باتری گوشی
تست سلامت باتری
جلوگیری از خرابی باتری گوشی
کلام آخر

علائم خرابی باتری گوشی

سوالی که در این بخش به آن پاسخ خواهیم داد این است که اساسا نحوه فهمیدن خرابی باتری گوشی چگونه است و علائم خرابی باتری تلفن همراه، شامل چه مواردی می‌شوند. به طور کلی مهم‌ترین علائم خرابی باتری موبایل موارد زیر هستند. مشاهده هریک از این عوامل به این معنی است که سلامت باتری موبایل شما در معرض خطر است.

1.باد کردن باتری

تست باتری گوشی

این نشانه، مهم‌ترین و واضح‌ترین علامت خرابی باتری گوشی یا سایر دستگاه‌های هوشمند است. در این حالت قسمتی از تلفن همراه که محل قرارگیری باتری است دچار تورم یا به اصطلاح بادکردگی می‌شود.البته این در حالت خرابی شدید باتری گوشی است و برخی مواقع میزان این تورم کمتر است و باید به طور جداگانه باتری دستگاه را بررسی کنید. برای این کار باتری را از دستگاه خود خارج کرده و روی یک سطح صاف قرار دهید. در صورت تورم در باتری، تمام قسمت‌های آن به صورت هماهنگ روی سطح قرار نمی‌گیرد.

2. خاموشی گوشی یا تبلت

اگر گوشب یا تبلت شما زمانی که انتظارش را ندارید به طور ناگهانی خاموش می‌شوند به احتمال بسیار زیاد سلامت باتری خود را از دست داده‌اند. به عنوان مثال اگر گوشی یا تبلت با داشتن حدود 20 درصد شارژ یا بیشتر از فعالیت باز مانده و خاموش می‌شوند، یعنی با مشکل خرابی باتری گوشی مواجه شده‌اید.

3. خوردگی باتری

نشانه خرابی باتری گوشی

باتری‌های موبایل یا هر دستگاه هوشمند دیگری در انتهای خود اتصالات فلزی ریزی دارند که در هنگام قرارگیری در محل نصب دستگاه هوشمند باید در تماس با نقاط فلزی ریز دیگری قرار گیرند که در دستگاه تعبیه شده‌اند. به این قطعات فلزی ریز کانکتور یا اتصال‌دهنده می‌گویند. کانکتورها وظیفه اتصال باتری با تلفن همراه و تبادل انرژی میان باتری و گوشی را به عهده دارند.

برخی مواقع به دلایل متعدد ممکن است این ذرات فلزی دچار خراش یا خوردگی شوند. در این حالت اتصال میان باتری و دستگاه به خوبی برقرار نشده و انرژی لازم میان آنان تبادل نمی‌شود. در این حالت باید باتری گوشی تعویض شود.

4.خالی شدن ناگهانی باتری گوشی

علائم خرابی باتری گوشی اپل

خالی شدن ناگهانی باتری گوشی یکی دیگر از علائم تشخیص خرابی باتری گوشی است. گاهی اوقات ممکن است با شارژ باتری صد در صد خانه را ترک کنید و ساعاتی بعد شارژ باتری به 20 درصد یا کمتر برسد یا حتی از کار بیفتد. این اتفاق دلایل متعددی دارد اما یکی از دلایل آن نیز می‌تواند خرابی باتری گوشی باشد. در این حالت باید عوامل دیگر را بررسی کنید اگر هیچ یک از آنان عامل خالی شدن باتری نباشند به احتمال بسیار زیاد تلفن همراه شما فاقد سلامت باتری است و باید برای تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید.

5. گرم شدن بیش از حد گوشی

انجام بازی‌های پرحجم یا اجرای برنامه‌های سنگین در گوشی هوشمند، از عواملی هستند که دمای باتری تلفن همراه را بیش از حد بالا می‌برند و این امری طبیعی است. اگر زمانی که گوشی خود را به شارژ می‌زنید یا برنامه سنگینی روی آن اجرا نمی‌کنید، متوجه گرم شدن آن و افزایش بیش از حد آن می‌شود نشانه خرابی باتری گوشی است و باید سلامت باتری خود را بررسی کنید.

نشانه های خرابی باتری گوشی آیفون

6. خاموشی دائم گوشی

اگر تلاش می‌کنید تا تلفن همراه یا تبلت خود را روشن کنید اما موفق نمی‌شوید و دستگاه هوشمندتان به هیج عنوان روشن نمی‌شود یعنی مشکلی جدی برای سخت‌افزار گوشی هوشمند ایجاد شده است. مشکل سخت افزاری ممکن است برای قطعات مختلف تلفن همراه ایجاد شده باشد. یکی از مشکلات سخت افزاری که سبب روشن نشدن دستگاه هوشمند می‌شود خرابی باتری است و برای بررسی بیشتر باید دستگاه خود را به یک متخصص نشان دهید.

7. عدم فعالیت گوشی پس از جدایی از شارژر

در برخی مواقع، پس از خرابی باتری گوشی ،دستگاه از کارکرد باز مانده و تنها زمانی امکان استفاده از آن وجود دارد که به طور دائم به کابل شارژر خود متصل باشد. در این حالت، قادر به جدا کردن گوشی از شارژر نخواهید بود و به محض قطع اتصال شارژر، تلفن همراه یا دستگاه هوشمند شما از کار خواهد افتاد.

8. اختلال در شارژ

راه های تشخیص خرابی باتری گوشی

نشانه دیگر خرابی باتری گوشی، بروز اختلال در شارژ آن است. طولانی شدن بیش از حد فرآیند شارژ یا شارژ نشدن باتری هنگام اتصال به شارژر از جمله نشانه‌های اختلال در شارژ باتری هستند. این اختلال ممکن است به دلیل خرابی شارژر یا خرابی باتری باشد که در هر دو حالت باید بررسی شود.

9. هنگ کردن

هنگ کردن یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کاربران تلفن‌های همراه با آن مواجه می‌شوند. دلایل هنگ کردن گوشی عمدتا مشکلات نرم‌افزاری شامل، کمبود حافظه، ازدیاد برنامه‌های سنگین یا وجود برنامه‌هایی با گرافیک بسیار بالا در گوشی است. اما برخی اوقات هنگ کردن گوشی به دلایل نرم‌افزاری ارتباطی ندارد و به دلایل سخت افزاری مانند خرابی باتری گوشی اتفاق می‌افتد. برخی اوقات با تعویض باتری گوشی و عدم استفاده از کیفیت مناسب این اتفاق رخ می‌دهد.

10.سیاه شدن و تورم نمایشگر گوشی

تشخیص خرابی باتری گوشی

این اتفاق اکثرا در گوشی‌ها و دستگاه‌هایی رخ می‌دهد که امکان جدا کردن باتری از آنان وجود ندارد. در این حالت با خراب شدن باتری گوشی، نشانه آن در نمایشگر گوشی به صورت بروز لکه‌های سیاه و بادکردگی بروز می‌کند.

تست سلامت باتری

به مرور و با استفاده مداوم از تلفن همراه، باتری آن رو به فرسودگی رفته و کارآیی اولیه خود را از دست می‌دهند. این فرآیند معمولا به مرور اتفاق می‌افتد و کاربر متوجه وقوع آن نمی‌شود. در این قسمت سوالی که ذهن کاربران را درگیر می‌کند این است که از کجا بفهمیم باتری گوشی چند درصد سالم است .برای اطمینان در مورد سلامت باتری تلفن‌ همراه راه‌های گوناگونی وجود دارد که در ادامه به معرفی پرکاربردترین آنان می‌پردازیم.

تست سالم بودن باتری گوشی آیفون

علائم خرابی باتری گوشی اپل

برای اطمینان از سلامت باتری آیفون خود به راحتی و با استفاده از تنظیمات پیش فرض آیفون می‎توانید درصد کارآیی آن را مشاهده کنید و در صورت وجود مشکل به سرعت آن را شناسایی کنید. برای انجام این کار کافی است وارد بخش تنظیمات (Setting) آیفون شوید و گزینه Battery و سپس Battery Health را انتخاب کنید. در این قسمت میزان کارآیی باتری از 100 درصد تعیین می‌شود و بر اساس عملکرد فعلی باتری به آن نمره داده می‌شود.

حالت 100% برای زمانی است که باتری نو است اما به مرور زمان از این عدد کاسته می‌شود. عدد مناسب باتری برای میزان کارآیی باتری آیفوت به طور متوسط 80 درصد است. این ویژگی در سیستم عامل‌های ios 11.3 به بعد قرار دارد. بنابراین اگر سیستم عامل آیفون شما از نسخه 11.3 پایین‌تر باشد امکان تست سلامت باتری به طور پیش فرض و از طریق تنظیمات آن، وجود ندارد.

تست سلامت باتری اندروید

گوشی‌های اندروبدی برخلاف گوشی‌های آیفون، به طور پیش فرض تست سلامت باتری را انجام نمی‌دهند. اما خوشبختانه با وجود آن که شاید نتوان این کار را از طریق نرم‌افزارهای پیش‌فرض اندروید انجام داد، ولی اپ‌هایی مخصوص این کار وجود دارد. که بهترین آنان را معرفی می‌کنیم.

برنامه Accubattery

برای انجام این کار بهتر است اپ Accubattery را دانلود و نصب کنید. شاید این تنها اپ اندرویدی برای زیر نظر گرفتن عملکرد باتری اندروید نباشد ولی مطمئنا یکی از بهترین‌ها است.

تست سلامت باتری

زمانی که پروسه نصب تمام شد، این اپ به طور خلاصه وظایف و قابلیت‌هایش از جمله اندازه‌گیری میزان عمر باتری را به شما معرفی خواهد کرد. طبق تحقیقات انجام گرفته توسط توسعه‌دهندگان این اپ در زمینه طول عمر باتری‌، با شارژ کردن باتری تا میزان بالای 80 درصد (به جای 100 درصد) طول عمر باتری را مقداری افزایش خواهید داد.

در این اپ گزینه‌ای وجود دارد که که می توانید اعلانی را برای باخبر شدن از شارژ باتری تا میزان خاصی تنظیم کنید. این اپ به شما پیشنهاد می‌کند که گزینه مورد نظر را روی 80 درصد تنظیم کنید ولی می‌توانید سطح شارژ دیگری را نیز انتخاب کنید. پس از آن این اپ، خود را با توجه به تنظیمات گوشی هوشمند شما تنظیم کرده و آماده کار می‌شود.
برای آن‌‌که به نتیجه مطلوب دست یابید باید از دستگاه اندرویدی به صورت نرمال استفاده کنید. پس از مدتی اپ Accubattery اطلاعات باتری گوشی هوشمند شما را جمع‌آوری کرده و اطلاعاتی را به شما نشان می‌دهد. این اطلاعات پس از یک یا دو روز استفاده از اپ به دست می‌آید ولی می‌توان اطلاعات بیشتری را پس از چند هفته یا چند ماه نیز جمع‌آوری کرد.

برنامه تست سلامت باتری
درون اپ، اطلاعاتی را در مورد دوام باتری در زبانه Discharging خواهید یافت. این اطلاعات همچنین میانگین استفاده از باتری، میزان مصرف هر اپ و اطلاعات دیگری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از امکانات این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلارم شارژ باطری هنگام رسیدن شارژ به 80 درصد
  • نمایش زمان باقی مانده
  • اطلاع از میزان شارژ مصرفی در دو زمان فعالیت و آماده به کار
  • دانستن میزان استفاده هر برنامه از باتری
  • اندازه‌گیری ظرفیت اصلی باتری
  • استفاده از تم‌های تیره برای ذخیره شارژ
  • سیستم فوق العاده شناسایی کابل مناسب شارژ

این برنامه با قیمت 19.99 دلاری در فروشگاه گوگل پلی موجود است که می‌توانید آن را خریداری کنید و اگر هزینه پرداخت این قیمت را ندارید، تیم پلازامگ این برنامه را به صورت رایگان در اختیار شما می‌گذارند. برای دریافت رایگان این برنامه در قسمت کامنت‌ها درخواست کنید.

دانلود Accubattery

برنامه Dfndr Battery

تست سلامت باتری گوشی

یکی دیگر از برنامه‌های خوب برای انجام تست سلامت باتری گوشی، برنامه Dfndr Battery است. این برنامه به صورت هوشمند جلوی اتلاف انرژی باتری گوشی می‌شود و در عین حال گزارش عملکرد و کارآیی باتری را به کاربر می‌دهد. بنابراین با دانلود و اجرای این برنامه به محض وجود مشکل در باتری گوشی، از آن با خبر خواهید شد. علاوه بر این با اجرای این برنامه به طول عمر باتری موبایل یا تبلت خود نیز خواهید افزود.

برنامه Battery Tools & Widget for Android

این برنامه تخصص ویژه‌ای در تحلیل وضعیت سلامت باتری دارد. برنامه Battery Tools & Widget for Android به صورت دقیق به آنالیز و ثبت اطلاعات و کنترل مصرف انرژی باتری می‌پردازد و بر این اساس مدت زمان عمر باتری و شارژ را نمایش می‌دهد. علاوه بر این با توجه به عوامل متعددی چون میزان مصرف، دمای محیط و ولتاژ موجود، برای میزان سلامت باتری نمودارهای مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

برنامه تست سلامت باتری سامسونگ

تست سلامت گوشی سامسونگ با استفاده از کد مخفی سامسونگ

کمپانی سامسونگ برای گوشی‌های فوق‌العاده خود کدهایی مخفی تدارک دیده است تا کاربران با دانستن این کدها از سلامت قسمت‌های مختلف گوشی خود باخبر شوند. این کدها برای گوشی‌های دیگر مانند باتری ال جی، هواوی، آیفون، شیائومی، سونی، اچ تی سی و … کاربردی ندارد و تنها بر روی موبایل‌های سامسونگ قابل اجرا است. برای دسترسی به کد مادر ابتدا وارد شماره گیر خود بشوید و #*0#* را تایپ کنید. با تایپ این کد تصویر زیر برای شما ظاهر می‌شود که در ادامه برای هر کدام از قسمت‌ها توضیحات مربوطه را درج می‌کنم.

کد تست سلامت باتری سامسونگ

  • سه کد ابتدایی یعنی Red ،Blue و Green برای تست رنگ مانیتور RGB گوشی شما است.
  • گزینه بعدی یعنی Receiver برای تست اختلال صدا است.
  • گذینه Vibration برای تست ویبره گوشی است.
  • Dimming برای تست نور صفحه استفاده می‌شود.
  • Mega Cam برای تست دوربین گوشی استفاده می‌شود.
  • گذینه Grip Sensor برای تست سنسور استفاده کردن موبایل است.

کد های مخفی دیگر گوشی سامسونگ

کدهای مخفی گوشی سامسونگ را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

#1234#*
این کد برای اطلاعات Version گوشی شماست.

#06#*
کد شماره سریال گوشی شما

#0011#*
این کد برای بدست آوردن اطلاعات Service Mode بوده و دارای دو بخش وسیع است.

#0228#*
در پاسخ به این پرسش که *#0228# چیست باید بگوییم که این کد برای تست باتری گوشی سامسونگ شما است.

کد تست سلامت سایر گوشی‌های اندرویدی

اگر از گو.شی اندرویدی دیگری استفاده می‌کنید و می‌خواهید از سلامت باتری آن اطمینان بیابید می‌توانید از کد *#*#4636#*#* استفاده کنید. این کد تست سلامت گوشی‌هایی چون شیائومی و هواوی نیز کاربرد دارد. البته استثنائاتی نیز وجود دارد که در این حالت برای بررسی سلامت باتری از نرم‌افزارهای دیگری استفاده کنید.

جلوگیری از خرابی باتری گوشی

جلوگیری از خرابی باتری گوشی

تا کنون از روش‌های تشخیص خرابی باتری گوشی و راه‌های تست سلامت باتری با استفاده از برنامه‌های مختلف و کدهای تست سلامت باتری گوشی اطلاع یافتید. سوال مهمی که باید به آن پاسخ دهیم این است که اساسا چگونه از خرابی باتری گوشی جلوگیری کنیم و طول عمر آن را افزایش دهیم. در ادامه به ذکر روش‌های متعدد افزایش طول عمر باتری می‌پردازیم.

1.از شارژر اوریجینال گوشی یا تبلت استفاده کنید

شارژرهای اصلی دستگاه‌های هوشمند معمولا در بسته‌بندی آنان قرار گرفته‌اند و مخصوص دستگاه هوشمند شما طراحی و تولید شده‌اند بنابراین بهترین گزینه برای شارژ گوشی یا تبلت شما هستند. اگر پس از مدتی شارژر اصلی خراب شود بهتر است شارژر اوریجینال دیگری را جایگزین آن کنید. چرا که شارژرهای تقلبی و بی‌کیفیت، قادر به تامین یکنواخت انرژی باتری نیستند و پس از مدتی به آن آسیب می‌رسانند و سبب خرابی باتری گوشی می‌شوند.

2. هرگز دستگاه خود را تا 100% شارژ نکنید

چگونه از خرابی باتری گوشی جلوگیری کنیم

شاید تصور کنید باید اجازه دهید تا گوشی شما به طور کامل و تا درصد پایانی آن شارژ شود اما متخصصان حوزه تکنولوژی نظر دیگری دارند. آنان معتقدند شارژ باتری تا 100 درصد سبب آسیب به باتری در طولانی مدت خواهد شد. بهترین حالت جدا کردن گوشی از شارژر، زمانی است که درصد شارژ باتری حدود 90 تا 95 درصد باشد. علاوه بر این هرگز نباید اجازه دهید که باتری گوشی به زیر 15 درصد برسد تا آن را به شارژ بزنید چرا که این رفتار نیز در آینده سبب خراب شدن تدریجی باتری گوشی می‌شود.

3. با گوشی در حال شارژ خود کار نکنید

یکی از مخرب‌ترین و زیان‌آورترین رفتارها برای باتری گوشی کار کردن با آن در هنگام اتصال به شارژر است.هنگامی که از گوشی هنگام شارژ استفاده می‌شود روند افزایش و کاهش شارژ به طور همزمان با هم اتفاق می‌افتد و همین عامل سبب آسیب شدید به باتری و خراب شدن آن می‌شود.

4. به باتری اجازه ریکاوری دهید!

استفاده مداوم و بیش از حد از گوشی در طولانی مدت از عمر مفید باتری گوشی می‌کاهد و عملکرد آن را مختل می‌کند. به منظور استراحت باتری و ریکاور شدن آن، بهتر است تلفن همراه خود را در طول هفته به مدت 7 یا 8 ساعت خاموش کنید تا به اصطلاح تنفسی به باتری گوشی بدهید و از کاهش طول عمر آن جلوگیری کنید.

سلامت باتری سامسونگ

5. باتری اوریجینال بخرید

اگر باتری فعلی تلفن همراه شما عملکرد خوبی ندارد و دچار آسیب و خرابی شده است باید به سرعت آن را تعویض کرده و باتری دیگری جایگزین آن کنید. همانطور که در بخش خرید شارژر ذکر کردیم، خرید محصولات تقلبی و بی‌کیفیت نه تنها به صرفه نیست بلکه هزینه بیشتری نیز بابت تعمیر و تعویض مداوم آن باید پرداخت کنید و در نهایت نیز کیفیت مورد نظر و مناسب را برای شما فراهم نخواهد کرد. بنابراین به نفع شما است که باتری اصل و با کیفیتی را در گوشی هوشمند خود قرار دهید تا از آسیب‌های احتمالی بعدی، جلوگیری کنید. اما باتری اوریجینال را از کجا تهیه کنیم؟ در ادامه به این پرسش نیز پاسخ می‌دهیم.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی جامع و کامل علائم خرابی باتری گوشی و راه‌های جلوگیری از آن پرداختیم. علاوه بر این روش‌های متعددی برای تست سلامت باتری ذکر کردیم تا از سالم بودن باتری و وضعیت آن مطلع شوید. در ادامه بهترین مرجع برای خرید باتری‌های اصل تلفن همراه و تبلت را نیز معرفی کردیم. نظر شما در مورد عوامل خراب شدن باتری گوشی یا تبلت چیست؟ چه راهکارهای دیگری را برای افزایش طول عمر باتری پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات خود را در کادر پایین با ما به اشتراک بگذارید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار