راهنمای خریدگوشی موبایل

بهترین گوشی های گیمینگ (آذر 1401)

گوشی های گیمینگ با ظاهر جذاب و چراغ های RGB دلرباشون متاسفانه قیمت بالایی هم دارن و اکثر افراد توانایی خرید گوشی های گیمینگ پرچمدار و گران قیمت رو ندارن. تو مقاله بهترین گوشی های گیمینگ سعی کردیم گوشی هایی رو معرفی کنیم که تو هر بازه قیمتی، بهترین عملکرد رو تو اجرای بازی ها دارن و در برخی موارد شاید حتی ظاهر گیمینگ هم نداشته باشن اما عملکردشون تو بازی با توجه به قیمت پرداختی، بهترین بازه قیمتی خودشونه. البته که اگه دنبال خرید یه گوشی هستید که بشه واقعا بهش لفظ “گوشی گیمینگ” رو اطلاق کرد، باید سر کیسه رو حسابی شل کنید! در ادامه اول در مورد امکانات و قابلیت های مهم یه گوشی مخصوص بازی صحبت می کنیم و بعدش بهترین گوشی های گیمینگ هر بازه قیمتی رو معرفی می کنیم. با ما  همراه باشید.

امکانات و قابلیت های مهم گوشی گیمینگ

مهمترین بخش برای یه گوشی گیمینگ، سخت افزار و پردازنده است. علاوه بر قدرت پردازشی، گوشی مخصوص بازی باید سیستم خنک کننده خوبی هم داشته باشه تا بتونه بعد از حدود 30 دقیقه بازی کردن داغ نکنه و قدرت پردازشی کم نشه. افت قدرت پردازشی بر اثر گرما مساویه با تجربه بازی با کلی لگ و باگ و افت فریم! به خاطر همین باید برای خرید گوشی مخصوص بازی، سراغ یه گوشی با قدرت سخت افزاری خیلی خوب بریم و همین باعث میشه گوشی تو اجرای نرم افزار ها و مولتی تسکینگ هم مشکلی نداشته باشه. پس اگه خیلی هم به صورت حرفه ای بازی نمی کنید ولی دوست دارید بدون هیچ مشکل و کندی با گوشی کار کنید و برنامه هاتون رو اجرا کنید می تونید سراغ این نوع گوشی ها هم برید.

بخش دیگه ای که خیلی مهمه، صفحه نمایش بزرگ و با جزئیات و روونه. صفحه نمایش کوچیک تر از 6.5 اینچ خیلی برای بازی ها مناسب نیست. هر چقدر هم صفحه نمایش جزئیات بیشتر و رنگ و روشنایی مناسب تری داشته باشه، تجربه تون از بازی بهتر و لذت بخش تر میشه. علاوه بر نرخ به روز رسانی که حتما باید بالای 120 هرتز باشه، تاچ سمپلینگ هم برای یه گیمر (مخصوصا گیمرهایی که خیلی بازی های آنلاین رقابتی بازی میکنن) مهمه و هر چقدر بالاتر باشه بهتون اجازه میده که عملکرد و واکنش بهتر و سریع تری توی بازی های داشته باشید.

باتری بزرگ و قدرتمند هم جز واجبات یه گوشی گیمینگ به حساب میاد و اگه شارژدهی خوبی بهتون نده باید هی دنبال شارژر باشید که مصیبت های خودش رو داره و اگه زمان بازی کردن هم دستگاه رو شارژ کنید با داغ شدن گوشی و کاهش عمر باتری و کاهش قدرتش مواجه میشید که باعث میشه عطای بازی رو به لقایش ببخشید! اگه سرعت شارژ هم بالا باشه و بتونید خیلی سریع تر از گوشیتون دوباره استفاده کنید یه نکته خیلی مثبت برای یه گوشی گیمینگ به حساب میاد. امکان بایپس کردن شارژ و استفاده باتری از برق مستقیم بدون شارژ کردن خودش هم یکی از مواردیه که توی گوشی های گیمینگ رده بالاتر دیده میشه و به تجربه گیمینگ بهتر و طولانی تر شما کمک میکنه.

گوشی های شبه گیمینگ که قیمت اقتصادی تری دارند خیلی ظاهر خاص و امکانات ویژه ای ندارن و تقریبا با در نظر گرفتن کاربرد گوشی های معمولی طراحی و ساخته میشن. البته گوشی های مخصوص گیمینگ ظاهر خیلی بهتر و جذاب تری برای یه گیمر دارن و RGB های متنوع و خطوط و شکل های گیمینگ توی گوشی به خوبی استفاده شده اما بیشتر توی گوشی های گرون تر ازشون استفاده میشه. دکمه های مخصوص بازی و رابط کاربری بهینه شده گیمینگ هم توی یه سری از گوشی های اقتصادی تر گیمینگ دیده میشه و شما با استفاده از اونها می تونید یه تجربه خوب از بازی کردن با گوشی رو داشته باشید و با توجه به سبک بازی کردنتون گوشی رو بهینه و شخصی سازی کنید. البته به خاطر انواع سیستم خنک کننده و باتری ها حجیم تر وزن و قطر این دسته گوشی ها از نمونه های معمولی کمتره و تو استفاده معمولی از گوشی شاید کمی اذیتتون کنه.

بهترین گوشی گیمینگ تا 6 میلیون تومان

اجرای مناسب و بدون کندی بازی های نیاز به یه پردازنده با قدرت مناسب داره که بتونه از پس گرافیک بازی های به خوبی بر بیاد و شما بعد از یه مدت بازی کردن با افت فریم و داغ شدن گوشی مواجه نشید. به خاطر همین موضوع تقریبا تا بازه قیمتی 5 میلیون تومان خیلی گزینه قابل قبولی نمی تونید پیدا کنید و اگه هم سراغشون برید با یه تجربه خیلی بد و پر از لگ و باگ مواجه میشید. اگه خیلی گیمر حرفه ای نیستید و گهگداری با گوشی بازی می کنید یا می خوایید برای فرزندتون یه گوشی جدید بخرید که بتونه باهاش راحت بازی کنه و گوشی خوب با امکانات قابل قبولی هم داشته باشید می تونید سراغ گزینه های پیشنهادی این بازه یعنی گوشی شیائومی Poco M5s برید.

Poco M5s؛ گوشی اقتصادی با توانایی اجرای بازی!

گوشی شیائومی پوکو ام 5 اس با قیمت حدودی 5.3 میلیون تومان برای نسخه با رم و حافظه 6/128 ارزانترین گوشی مناسب بازیه که می تونید توی موجودی لیست قیمت گوشی های بازار پیدا کنید و با توجه به امکاناتش و قیمت اقتصادیش یه گزینه خیلی مناسب برای گیمرهای با بودجه محدود به حساب میاد. پردازنده مدیاتک هلیو G95 در کنار قدرت گرافیکی مناسب، مصرف انرژی بهینه ای هم داره و در کنار 6 گیگ رم، بازی هایی مثل Pubg و کالاف رو می تونه با جزئیات پایین و نرخ فریم 50 تا 60 اجرا کنه و تقریبا لگ و مشکل خاصی توی بازی طولانی مدت هم با این گوشی دیده نمیشه و دما بیش از حد بالا نمیره و گوشی داغ نمیکنه. اگه خیلی رو جزئیات گرافیکی حساس نباشید می تونید تجربه خوبی از بازی با این گوشی داشته باشید. توی کاربری معمولی از گوشی هم تقریبا اکثر مواقع همه چی روون اجرا میشه اما شاید توی مولتی تسکینگ سنگین و زمانی که برنامه های زیادی باز داشته باشید کمی گوشی کند بشه اما با توجه به قیمت گوشی عملکرد مناسبی داره. رابط کاربری MIUI 13 که بر پایه اندروید 12 ساخته شده خیلی توش امکانات ویژه ای برای بازی در نظر گرفته نشده اما با استفاده از قابلیت Game Turbo می تونید تمام بازی هاتون رو توی یک جا داشته باشید و یه سری تنظیمات محدودی مثل تنظیم قدرت پردازشی بیشتر یا مصرف باتری بهینه تر و یا محدود کردن اعلان ها و تماس ها بهتون میده که تا حدودی می تونید تجربه گیمینگ خودتون با گوشی رو شخصی سازی کنید.

 

صفحه نمایش به خاطر پنل امولد استفاده شده جزئیات خوبی داره و رنگ هایی که به شما نشون میده به خصوص رنگ های مشکی کیفیت و وضوح خوبی دارن اما نرخ به روز رسانی 60 هرتزیش برای یه گوشی گیمینگ خیلی خوب نیست و باعث میشه تجربه خوب و روونی از بازی با گوشی نداشته باشید. از تاچ سمپلینگ بالا و امکانات ویژه مخصوص بازی هم خبری نیست و یه تجربه سر راست و بدون زرق و برق رو بهتون میده.

از طراحی گوشی های بازه این رده قیمتی انتظار خاصی نباید داشته باشید و گوشی پوکو m5s هم طراحی پر زرق و برقی نداره و از یه بدنه پلاستیکی ساده اما با طراحی مدرن تر استفاده کرده و با اینکه باتری با حجم مناسبی داره اما وزن 178 گرمیش باعث میشه گوشی خوش دستی به حساب بیاد و در استفاده طولانی مدت ازش خسته نشید و بتونید راحت مدت های طولانی باهاش بازی کنید که بخاطر باتری 5000 میلی آمپر ساعتیش و شارژدهی خیلی خوب این گوشی به راحتی امکان پذیره و توی استفاده معمولی رو به سنگین هم تقریبا بهتون یک روز شارژ میده و سرعت شارژش با استفاده از شارژر 33 واتی داخل جعبه تقریبا خوبه و توی یک ساعت و ربع کاملا شارژش میکنه. گوشی های گیمینگ اکثرا دوربین مناسبی ندارند اما این گوشی به خاطر کاربرد عمومی ترش عملکرد دوربین خوبه و انتظار عملکرد متوسط رو به خوب رو می تونید ازش داشته باشید و با توجه به قیمتش، عکس های خوبی می تونید باهاش بگیرید. استفاده از اسپیکر استریو و جک 3.5 میلیمتری صدا تقریبا برای هر گیمری از واجباته و گوشی پوکو m5s هم شما رو ناامید نمیکنه و اسپیکرش کیفیت صدا و بلندی خوب و مناسبی داره.

بهترین گوشی گیمینگ تا 9 میلیون تومان

از بازه قیمتی 6 تا 9 میلیون تومان گوشی های خیلی متنوع و زیادی پیدا میشن که ارزش خرید بالایی دارن اما برای یه گیمر عاشق سرعت و قدرت، خیلی نمیشه گزینه های زیادی پیشنهاد داد و اکثر گوشی های عملکرد نزدیکی به هم دیگه دارند. برند سامسونگ هم علاقه خاصی به قرار دادن پردازنده های قوی و پر سرعت توی گوشی های میان رده و میان رده اقتصادی خودش نداره و باید برای بازی سراغ شیائومی برید که تا جای ممکنه سعی میکنه پردازنده های قوی و پرقدرت تر میان رده رو در کنار یه پکیج باتری با شارژدهی خوب و سرعت شارژ عالی رو توی گوشی های خودش قرار بده تا هم گیمر های با بودجه کمتر رو به خودش جذب کنه هم مصرف کننده های عادی. توی این بازه قیمتی هم خبری از امکانات مخصوص بازی و طراحی گیمینگ نیست و نباید انتظار یه گوشی که مخصوص بازی ساخته شده رو داشته باشید. به طور خلاصه با خرید گوشی از این بازه قیمتی انتظار قدرت پردازشی خفنی نداشته باشید و نسبت به بازه های قبلی یه مقدار کمی پیشرفت داشتیم. مشخصات صفحه نمایش اما بهبود داره و اکثر گوشی ها از صفحه نمایش 120 هرتزی با جزئیات خوب استفاده میکنن. سرعت شارژ هم به خاطر استفاده از آداپتور های قوی تر، بیشتر شده و تقریبا زمان شارژ گوشی نصف شده. گوشی شیائومی ردمی Note 11 Pro 5G گزینه پیشنهادی موبونیوز برای بهترین گوشی گیمینگ بازه قیمتی تا 9 میلیون تومانه که در ادامه با جزئیات دلایل این انتخاب رو میگیم.

اگه دنبال یه تجربه گیمینگ با هزینه نسبتا معقولی میگردید که در کنار صفحه نمایش و باتری، عملکرد سخت افزاری خیلی بهتری و قوی تری داشته باشه و به معنی واقعی کلمه یه گوشی گیمینگ باشه بهتره سراغ گزینه پیشنهادی بازه بعدی برید و با کمی هزینه بیشتر یه گوشی گیمینگ تمام و کمال بخرید.

Redmi Note 11 Pro 5G؛ اجرای بازی بدون اعصاب خردی!

با وجود گوشی های شیائومی Poco X4 Pro 5g و Redmi Note 11 Pro 5G توی این بازه قیمتی و شباهت بیش از حد این دو گوشی به هم دیگه انتخاب و پیشنهاد گزینه گیمینگ کمی سخت بود اما به خاطر اختلاف قیمت حدودی 400 هزار تومان بین نسخه های با رم و حافظه یکسان این دو گوشی و شارژدهی نسبتا بهتر گوشی ردمی نوت 11 پرو 5 جی تصمیم به انتخاب این گوشی گرفتیم و اگه در آینده قیمت گوشی پوکو کاهش پیدا کنه، جای این دو گوشی عوض میشه.(به خاطر ظاهر و رابط کاربری گیمینگ تر گوشی Poco X4 Pro 5G)

پردازنده اسنپدراگون 695 خیلی تراشه قوی و جدیدی به حساب نمیاد و بیشتر برای مصرف انرژی بهینه تر و قابلیت 5G (که در ایران کاربردی نداره!) برای گوشی Redmi Note 11 Pro 5G انتخاب شده. در بازی Pubg با گرافیک بالانس بین 35 تا 40 فریم بهتون میده و حین بازی هم تقریبا لگ و باگی بعد از حدود 25 الی 35 دقیقه دیده نمیشه و دما هم به حدود 40 درجه میرسه و خیلی شاهد داغ شدن گوشی نیستیم. تو کالاف هم تقریبا وضعیت مشابهی داره و با گرافیک متوسط می تونید حدود 40 تا 50 فریم در ثانیه بگیرید و بعد از حدود 20 دقیقه بازی دما به حدود 40 درجه سانتی گراد میرسه. امکانات Game Booster رابط کاربری MIUI 13 تقریبا مناسبه و تا حدودی می تونید توی عملکرد گوشی موقع بازی دستکاری کنید ولی انتظار گزینه های شخصی سازی گوشی های مخصوص گیمینگ رو نداشته باشید. در مجموع عملکرد پردازشی برای یه گیمر خیلی خفن و خاص نیست ولی اذیتتون نمیکنه و اگه تفننی بازی میکنید و خیلی بردن توی بازی ها و گرافیک بالا حین بازی براتون مهم نیست و از گوشیتون انتظار همه کاره بودن رو دارید کارتون رو راه میندازه.

 

صفحه نمایش بزرگ 6.67 اینچی با حاشیه کم و پانچ هول دوربین سلفی کوچیک با یه پنل امولد زیبا و با جزئیات و نرخ به روز رسانی 120 هرتزی باعث میشه موقع بازی هم از لحاظ جزئیات تصویر و هم سرعت پردازش تصویر لذت ببرید و اگه اهل بازی های اکشن و سریع هستید، توی بازی اصلا کم نمیاره و کاملا راضیتون میکنه. تاچ سمپلینگ 360 هرتزی هم باعث شده پاسخ دهی تاچ گوشی خوب باشه و به خاطر تاخیر توی واکنش صفحه به خانواده صاحب شیائومی سلام نرسونید! اگه در محیط بیرون از خونه هم بازی میکنید یا ویدیو میبینید به خاطر روشنایی خوب صفحه نمایش هیچ فرقی با محیط خونه و پر نور حس نمی کنید.

از طراحی گوشی نباید انتظار زیادی داشته باشید و با یه طراحی ساده و با کیفیت ساخت خوب طرفید که به خاطر اندازه بزرگ و وزن نسبتا زیاد 202 گرمیش خیلی برای استفاده با یه دست راحت نیست و طراحی فریم تختش موقع بازی هم ممکنه کمی دستتون رو اذیت کنه و بهتره از یه قاب با طراحی گرد استفاده کنید تا تجربه راحت تری موقع بازی کردن با گوشی داشته باشید.

باتری 5000 میلی آمپر ساعتی در استفاده ترکیبی بازی و ویدیو دیدن با گوشی حدود 6 تا 8 ساعت بهتون شارژ میده که عدد خوبیه و اگه بازه های بازیتون رو در طول روز پخش کنید می تونید تقریبا یه روز کامل از گوشی استفاده کنید. سرعت شارژ خیلی خوبه و با آداپتور 67 واتی قرار گرفته داخل جعبه توی نیم ساعت 74 درصد از شارژ گوشی پر میشه و زود میتونید به ادامه بازی برسید. 26 درصد باقی مونده هم توی حدود یک ربع شارژ میشه. لازمه تجربه یه بازی آنلاین خوب تاخیر خیلی کم توی دریافت امواج وای فایه که این گوشی به خاطر ماهیت کاربری عمومیش و قیمت پایین ترش از اخرین تکنولوژی ها استفاده نمیکنه و خبری از وای فای نسخه 6 نیست و شیائومی به نسخه 5 بسنده کرده. برای تاخیر کمتر توی دریافت صدا هم میتونید از جک 3.5 میلیمتری صدا که هنوز حذف نشده استفاده کنید.

بهترین گوشی گیمینگ تا 11 میلیون تومان

توی این بازه قیمتی شرکت ها تازه دستشون باز میشه و تقریبا تا جای ممکنه امکانات و قابلیت های مختلف رو توی گوشی هاشون قرار میدن. پردازنده های میان رده مدیاتک و اسنپدراگون در کنار فضای ذخیره سازی پر سرعت باعث میشن قدرت پردازشی خوبی توی بازی های ببینیم و اگه قصد خرید گوشی برای بازی با بیشترین گرافیک و نرخ فریم بالا میگردید، اینجا گزینه های خوبی می تونید پیدا کنید و هزینه ای که میکنید، واقعا ارزشش رو داره و تقریبا تمام نیازهایی که از یه گوشی گیمینگ دارید رو برآورده میکنه. البته از طراحی مخصوص گیمر ها خبری نیست و بیشتر گوشی های طراحی های ساده ولی مدرن دارن. صفحه نمایش و نرخ به روز رسانی مخصوص بازی رو اینجا می تونید پیدا کنید و با نرخ 144 هرتزی یه تجربه روون و عالی از بازی کردن داشته باشید. گوشی های گیمینگ یا طرح گیمینگ، سال های قبل دوربین های ضعیف و بدون کاربردی داشتند اما شرایط کمی عوض شده و روی دوربین این گوشی ها هم میشه اعتماد کرد و عکس های خوبی میشه با اونها ثبت کنید. گوشی شیائومی Poco X4 GT گزینه پیشنهادی موبونیوز برای بازه قیمتی تا 12 میلیونه، اما اگه بودجه شما امکان بیشتر شدن رو داره و می خواید گوشی تهیه کنید که تا چندین سال باهاش به راحتی بازی کنید و تجربه خیلی خوبی ازش داشته باشید به گزینه پیشنهادی بازی بعدی هم نیم نگاهی داشته باشید و با دید بازتر بین این دو گزینه انتخابتون رو بکنید.

Poco X4 GT؛ عملکرد پردازشی خوب!

شیائومی توی سری X گوشی های پوکو تا جای ممکن سعی کرده تجربه سخت افزاری خیلی خوب و قوی رو با یک قیمت اقتصادی در کنار هم قرار بده تا بتونه سهم بازار بیشتری بگیره. اما به خاطر پیشرفت صنعت گیم به خصوص دسته موبایل و فروش خوب گوشی های مخصوص گیمینگ سری GT یا گیمینگ خودش رو برای یه سری از گوشی های برند پوکو خودش عرضه کرد تا هر چه بیشتر این گوشی های رو برای گیمر ها جذاب کنه. گوشی شیائومی Poco X4 GT طراحی ساده ای داره و شاید با دیدنش خیلی جذبش نشید اما داخل گوشیه که شما رو مبهوت خودش میکنه! پردازنده مدیاتک دایمنسیتی 8100 در کنار رم و حافظه ذخیره سازی پر سرعت DDR5 و UFS 3.1 باعث میشه این گوشی قدرت پردازشی عالی و خیلی خوبی داشته باشه و بتونه اکثر بازی های روز و جدید مثل کالاف و Pubg رو با گرافیک و فریم ریت بالایی اجرا کنه. اگه با گوشی فقط همین بازی ها رو انجام میدید این گوشی کفاف کارتون رو میده و نیازی به هزینه بیشتری نیست و فقط توی بازی های سنگین تری مثل Genshin Impact و شبیه سازی کنسول های قوی تر نسبتا کم میاره. شیائومی توی امکانات ارتباطی هم چیزی کم نذاشته و از وای فای 6 و بلوتوث 5.3 برای تاخیر هر چه کمتر برای این گوشی استفاده کرده.

صفحه نمایش با جزئیات و روون یکی دیگه از موارد مهم یه گوشی گیمینگه که توی گوشی پوکو ایکس 4 جی تی از یه صفحه نمایش با پنل IPS LCD و نرخ به روز رسانی 144 هرتزی استفاده کرده که به خاطر IPS بودن خیلی کنتراست و رنگ های خوبی بهتون نمیده و روشنایی هم نسبتا پایینه و تقریبا صفحه نمایشش باعث میشه کمی از ارزش های گوشی کم بشه. رفرش ریت 144 هرتزی هم توی اکثر بازی ها پشتیبانی نمیشه و بیشتر جنبه تبلیغاتی داره اما تجربه استفاده از گوشی روون و خوبه. تاچ سمپلینگ 270 هرتزی استفاده شده هم خیلی خفن و جذاب نیست و توی گوشی ها ارزون تر شیائومی از نرخ بالاتری استفاده شده اما کارتون رو راه میندازه.

عملکرد شارژدهی خیلی عالی نیست ولی راضی کننده است و باتری 5080 میلی آمپر ساعتی توی بازی کالاف با یک ساعت بازی کردن حدود 18 19 درصدش کم میشه و اگه بکوب باهاش بازی کنید حدود 5 ساعت بهتون شارژ میده. سرعت شارژ ولی خوبه و با آداپتور 67 واتی قرار گرفته توی جعبه حدودا شارژ کاملش 45 دقیقه زمان میبره.

دوربین سه گانه گوشی عکس های مناسبی میگیره ولی توی عکس های دستکاری نرم افزاری زیاده و کمی شارپنس خودشون رو از دست میدن اما برای یه گوشی مناسب گیم خوبه. رابط کاربری MIUI 13 و اندروید 12 امکانات مخصوص بازی خیلی زیادی نداره اما بخش Game Turbo شیائومی نسبت به رقباش امکانات مناسبی داره و گوشی های Poco تا حدودی دستتون رو برای تنظیمات بیشتر مخصوص بازی بازتر میزارن و تا حدودی میتونید تجربه خودتون رو شخص سازی کنید. صدا هم یکی از بخش هایی که تو تجربه خوب شما در بازی خیلی تاثیر گذاره و اسپیکر استریو گوشی پوکو X4 GT به خاطر بلندی و تفکیک صدای خوبش خیالتون رو بابت این موضوع راحت میکنه. اگه از افرادی هستید که دوست دارید به خاطر تاخیر کمتر از هندزفری یا هدست های با سیم برای بازی استفاده کنید، شیائومی فکر شما رو هم کرده و جک 3.5 میلیمتری صدا رو روی این گوشی قرار داده.

بهترین گوشی گیمینگ تا 15 میلیون تومان

توی این بازه قیمتی شما گوشی های زیادی می تونید پیدا کنید که قدرت سخت افزاری لازم برای اجرای اکثر بازی های جدید و پر گرافیک رو داشته باشن و در کنار رم و حافظه ذخیره سازی های پر سرعت، با کمترین مشکل و کندی می تونید اکثر بازی ها رو اجرا کنید. صفحه نمایش تقریبا مثل بازه قبلی جزئیات خوب و به خاطر نرخ به روز رسانی تجربه روونی رو بهتون میده و گوشی های گیمینگ این بازه تاچ سمپلینگ خوب و بالایی دارند و اگه اهل بازی های رقابتی باشید حتما گوشی های گیمینگ این بازه قیمتی رو در نظر داشته باشید. پیشرفت خوبی هم توی سرعت شارژ گوشی های گیمینگ این بازه ایجاد شده و به خاطر توان بالای آداپتور های شارژشون توی کمتر از 30 دقیقه می تونید باتری رو شارژ کنید و در کنار شارژدهی خوبشون باعث میشه در تجربه شما توی بازی ها وقفه ای ایجاد نشه. امکانات مخصوص گیم مثل دکمه های فیزیکی و لمسی مخصوص بازی، رابط کاربری مخصوص بازی در کنار پیشرفت موتورهای ویبره برای بازخورد لمسی بهتر باعث میشه گوشی های پیشنهادی این بازه رو لایق اسم گیمینگ دونست. ظاهر گوشی هم اگه براتون حائز اهمیته اینجا می تونید گوشی های با ظاهر گیمینگ و یه سری RGB و لوگوهای رنگی پیدا کنید و از دیدن گوشی لذت ببرید. گوشی های شیائومی Poco F4 GT و شیائومی Black Shark 5 گزینه های گیمینگ این بازه هستند که هر دو با توجه به قیمت جز بهترین گزینه های موجود در بازار برای یه گیمری که قصد ورشکست کردن خودش رو نداره، به حساب میان و با خرید هر کدوم از این گوشی ها تقریبا به تمامی امکاناتی که توی یه گوشی گیمینگ نیاز دارید دسترسی دارید و نیازی نیست بودجه های دو سه برابری خرج کنید.

Poco F4 GT؛ گوشی گیمینگ برای گیمر اقتصاددان!

پوکو F4 GT یکی از بهترین گوشی های شبه گیمینگ بازاره که برای گیمرهای با بودجه محدود ساخته شده تا برای یه گوشی گیمینگ 30 40 میلیون خرج نکنن. ظاهر گوشی سعی میکنه طراحی گیمینگ رو بهتون منتقل کنه اما خیلی توش موفق نیست و از این طراحی فقط یه سری خطوط و دو تا LED کنار برآمدگی دوربین هاش بهش به ارث رسیده. البته نسخه زردش نسبتا ظاهر گیمینگ تری داره ولی خیلی توی ایران موجود نیست. یه گیمر برای رقابت سالم (!) توی بازی ها نیاز به کنترل بهتری داره و به خاطر همین موضوع تریگر های مکانیکی برای این گوشی در نظر گرفته شده که نسبت به دکمه های لمسی گوشی های گیمینگ دیگه حس بهتری موقع استفاده داره و بازخورد بهتری توی بازی ها بهتون میده. امکان اضافه کردن فضای ذخیره سازی برای این گوشی وجود نداره و اگه بازی های زیاد و پر حجمی رو گوشیتون نصب می کنید بهتره سراغ نسخه با فضای ذخیره سازی بیشتر برید. صفحه نمایش 6.67 اینچی طراحی خوب و مدرنی داره و مثل گوشی های گیمینگ دیگه حاشیه زیادی نداره. پنل امولد استفاده شده جزئیات و رنگ های خوب و زنده ای بهتون نشون میده و به خاطر امکان نمایش 1 میلیارد رنگ، وضوح و دقت رنگ ها خیلی بالاست. رفرش ریت 120 هرتزی و تاچ سمپلینگ 480 هرتزی هم باعث میشه سرعت واکنش سریع تری توی بازی ها داشته باشید.

شارژدهی باتری بخشیه که گوشی های اقتصادی گیمینگ کمی توشون لنگ میزنن و عملکرد خوبی ندارن. باتری 4700 میلی آمپر ساعتی گوشی پوکو اف 4 جی تی توی یک ساعت کالاف بازی کردن حدود 15 درصد شارژش کم میشه و اگه به صورت مداوم باهاش بازی کنید بین 4 تا 5 ساعت بهتون شارژ میده و اگه استفاده ترکیبی ازش داشته باشید به زور میتونه تا آخر روز شارژ نگه داره. اما از لحاظ سرعت شارژ فوق العاده است و آداپتور 120 واتی قرار گرفته توی جعبه زیر 25 دقیقه گوشی رو کاملا شارژ میکنه و نیازی نیست برای شارژ مجدد خیلی صبر کنید. دوربین سه گانه استفاده شده با لنز اصلی 64 مگاپیکسلی عملکرد خوبی داره و عملکردش برای یه گوشی گیمینگ مناسب و قابل قبوله.

میرسیم به بخش جذاب و مهم سخت افزار که این گوشی رو کاغذ عملکرد خارق العاده ای داره. پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 در کنار 8 و 12 گیگ رم باعث میشه قدرت سخت افزاری خالص این گوشی حتی از پرچمدارهایی با دو سه برابر قیمت، قدرت بیشتری داشته باشه و به راحتی توی بازی های کالاف و Pubg با بیشترین گرافیک و جزئیات 50 60 فریم در ثانیه بهتون بده، اما مشکل اصلی توی دما و ثبات در استفاده طولانی مدته که به خاطر دمای تولید شده زیاد و سیستم خنک کننده معمولی که به خوبی هوای داغ رو خارج نمیکنه بعد از حدود 15 تا 30 دقیقه با کاهش افت فریم مواجه میشید و اون فریم بالا رو دیگه ندارید. البته فرق گوشی های گیمینگ گرون تر با اقتصادی در همین ثبات و پایداری بهترشونه و خیلی نمیشه به این گوشی ایراد گرفت و به خاطر همین اگه با گوشی خیلی بازی میکنید بهتره یه فن جدا براش تهیه کنید تا تجربه با ثبات و خوبی داشته باشید.

از لحاظ امکانات نرم افزاری و شخصی سازی مخصوص بازی هم خبری خاصی نیست و به جز Game Turbo شیائومی که امکانات مخصوص تریگرهای این گوشی بهش اضافه شده خبر خاص دیگه ای نیست. اسپیکر چهارتایی گوشی کیفیت صدا خارق العاده ای داره و بیس و تفکیک و بلندی صدا از گوشی های پرچمدار هم بهتره و کاملا راضیتون میکنه. از جک 3.5 میلیمتری صدا اما خبری نیست و باید از تبدیل Type-C به 3.5 داخل جعبه استفاده کنید.

گوشی شیائومی Poco F4 GT در آذر 1401 نسخه با رم و حافظه 8/128 با قیمت حدودی 13.7 میلیون تومان به فروش میرسه که با توجه به قیمتش و امکاناتی که داره بهترین گوشی گیمینگ بازار به حساب میاد و اگه خیلی ظاهر گیمینگ طور و امکانات نرم افزاری مخصوص بازی محدود ترش اذیتتون نمیکنه تقریبا نیازی نیست که هزینه بیشتری برای یه گوشی گیمینگ بکنید، اما اگه ظاهر و این امکانات و گیمینگ بودن ذات گوشی براتون مهمه بهتره به گزینه پیشنهادی بعدی یه نیم نگاهی داشته باشید.

Black Shark 5؛ گوشی گیمینگ یه گیمر واقعی!

گوشی های سری Black Shark با توجه به نیاز گیمرها ساخته میشه و اکثر امکانات مورد نیاز برای یه تجربه گیمینگ خوب رو در کنار قیمت اقتصادی داره و با خرید این گوشی با یه هزینه معقول یه گوشی گیمینگ خوب نصیبتون میشه. البته گوشی شیائومی Black Shark 5 نسبته به پوکو F4 Gt قدرت پردازشی کمتری داره و قیمتش هم حدود 1.4 میلیون تومان بیشتره اما به خاطر سیستم خنک کننده بهتری که داره ثبات بهتری توی تجربه بلند مدت بازی داره و امکانات مخصوص گیمینگش بیشتره و اگه یه گوشی گیمینگ واقعی میخوایید بهتره سراغ این گوشی برید. از زمان عرضه اش هم توی بازار هم موجودیش بیشتر شده و هم قیمت مناسب تری پیدا کرده و یکی از گزینه های اصلی اقتصادی ترین گوشی گیمینگ سال میتونه باشه.

طراحی گوشی خیلی گیمینگ خفن نیست و بیشتر سعی کرده یه طراحی ساده رو انتخاب کنه اما لوگوهای قسمت پشتی و یه نشونگر اعلانات RGB باعث میشه کمی ظاهرش گیمینگ تر باشه و نسبت به رقیب پوکو خودش طراحی بهتری داره. گوشی قطوریه اما به خاطر نوع طراحی موقع بازی کردن باهاش اذیت نمیشید. برای کنترل بهتر و دقیق تر توی بازی ها دو تا تریگر مکانیکی با قابلیت پاپ آپ روی لبه گوشی قرار داره که نسبت به دکمه های لمسی گوشی های گیمینگ دیگه حس بهتری توی بازی بهتون میده و در کنار موتور ویبره قوی استفاده شده میشه گفت یکی از نقاط قوت این گوشی به حساب میاد. درگاه سیم کارت هم فقط دو سیم میخوره و اگه بازی های حجیم روی گوشی نصب میکنید یا خیلی فایل ذخیره میکنید بهتره سراغ نسخه با حافظه ذخیره سازی 256 گیگابایتی برید.

صفحه نمایش 6.67 اینچی با اینکه از پنل امولد استفاده میکنه روشنایی نسبتا کمی داره ولی جزئیات و دقت رنگ ها به خاطر امکان نمایش 1 میلیارد رنگ خوبه و کاملا راضیتون میکنه. صفحه برای بازی کاملا بهینه شده و نرخ به روز رسانی 144 هرتزی و تاچ سمپلینگ 720 هرتزی باعث میشه تجربه خیلی سریع و پاسخ دهی بالایی توی بازی ها داشته باشه و اگه توی کالاف حریف می طلبید، میتونه برتریتون رو به رخ بکشه!

باتری 4650 میلی آمپر ساعتی دوگانه یکی از نقاط ضعف بزرگ گوشی بلک شارک 5 به حساب میاد و مثل بقیه گوشی های گیمینگ اقتصادی خیلی نمی تونید روی شارژدهی گوشی حساب کنید. یک ساعت بازی کالاف حدود 15 درصد شارژ رو کم میکنه که با بازی مداوم بین 4 تا 5 ساعت بهتون شارژ میده و اگه وسطش یه استراحتی به خودتون بدید تقریبا یه روز می تونید از گوشی استفاده کنید و اخر روز هم باید مجدد گوشی رو شارژش کنید. البته نیازی نیست برای شارژ مجدد گوشی خیلی صبر کنید و بعد یه استراحت و یه چایی خوردن می تونید مجدد به بازیتون ادامه بدید! به خاطر آداپتور 120 واتی و حالت توربو مود توی حدودا 15 دقیقه گوشی کاملا شارژ میشه. میتونید حالت امن رو هم برای شارژ انتخاب کنید که حدود 10 دقیقه زمان بیشتری میبره ولی دمای گوشی پایینتر نگه داشته میشه. اگه وسط بازی هم باشید و بخوایید گوشی رو شارژ کنید ولی نگران داغ شدن گوشی و پایین اومدن فریم هستید، نیاز به نگرانی نیست با فعال کردن حالت بایپس شارژ می تونید بدون شارژ باتری فقط درصد رو ثابت نگه دارید و به بازیتون ادامه بدید.

دوربین سه گانه با لنز 64 مگاپیکسلی اصلی توی نور خوب عکس های مناسبی میگیره و برای یه گوشی گیمینگ عملکرد قابل قبولی داره.

پردازنده اسنپدراگون 870 با اینکه نسبتا قدیمی شده ولی شیائومی همون پردازنده نسل قبلی رو برای گوشی بلک شارک 5 استفاده کرده. البته به خاطر بهینه شدن و سیستم خنک کننده خیلی خوب تقریبا اکثر بازی های سنگین و جدید رو با بالاترین جزئیات و 60 فریم بر ثانیه اجرا میکنه و تقریبا بعد از بازی طولانی مدت هم دما خیلی بالا نمیره و هیچ افت فریمی نمی بینیم و اگه طولانی مدت با گوشی بازی میکنید تجربه با ثبات و خوبی می تونید با این گوشی داشته باشید. برای تجربه بدون لگ و تاخیر توی بازی های آنلاین هم از وای فای نسخه 6e استفاده شده.

مهمترین تفاوت و برتری یه گوشی گیمینگ تخصصی نسبت به گوشی عادی امکانات نرم افزاری و رابط کاربری مخصوصشه که به شما اجازه میده تنظیمات و شخصی سازی خیلی بیشتری رو عملکرد گوشی و کنترل توی بازی ها داشته باشید. گوشی شیائومی Black Shark 5 هم با استفاده از Joy UI و Shark Space مخصوص خودش امکانات شخصی سازی زیادی از جمله بهبود سرعت وای فای، مشاهده عملکرد گوشی در بازی، تخصیص قدرت بیشتر موقع بازی و یا تنظیمات عملکرد تریگرها توی بازی رو بهتون میده. یه امکان قابل توجه دیگه امکان تنظیم دو عملکرد در بازی با فشار بیشتر روی قسمت چپ و راست صفحه نمایشه که باعث میشه دستتون کمتر روی صفحه جابجا بشه و کنترل بهتر و دقیق تری توی بازی داشته باشید. کیفیت اسپیکر استریو خیلی خوبه و موقع بازی کاملا شما رو غرق خودش میکنه، اما از جک 3.5 میلیمتری صدا خبری نیست و باید به ارتباط بلوتوث یا استفاده از تبدیل بسنده کنید.

بهترین گوشی گیمینگ تا 30 میلیون تومان

در این بازه قیمتی گوشی های پرچمدار رو میبینم و گوشی گیمینگ تخصصی تقریبا پیدا نمیشه. گوشی هایی که در این بازه میشه پیشنهاد داد بیشتر مناسب افرادیه که در کنار امکان بازی با گوشی با جزئیات خیلی خوب، داشتن یه گوشی خوش دست و با قابلیت های کاربردی برای استفاده روزمره هم براشون مهمه. البته دیگه خبری از امکانات نرم افزاری مخصوص بازی و دکمه های قابل تنظیم نیست. صفحه نمایش با حاشیه کمتر و روشنایی زیادتر رو در این بازه میبینیم که استفاده ازشون برای بازی و تماشای ویدیو واقعا لذت بخشه. از طراحی مخصوص گیمینگ دیگه خبری نیست و تمرکز اصلی روی بدنه با کیفیت و خوش ساخته که طول عمر بالایی داشته باشه. استفاده از تراشه های قدرتمند و پرچمدار باعث میشه بتونید با بیشترین جزییات حتی سنگین ترین بازی ها رو اجرا کنید ولی به خاطر اینکه اولویت اول این گوشی ها بازی نیست، زیاد مناسب استفاده طولانی مدت در بازی نیستند و بیشتر برای استفاده کوتاه مدت و با فاصله ساخته شدن و به خاطر سیستم خنک کننده معمولی بعد از داغ شدن خیلی خوب و سریع خنک نمیشن. البته با استفاده از فن خنک کننده جداگانه می تونید این مشکل رو تا حد خیلی زیادی حلش کنید. دوربین و امکاناتش در این بازه خیلی عملکرد بهتری داره و باعث میشه این دسته بیشتر مناسب افرادی باشه که در کنار یه گوشی با قابلیت اجرای بازی های سنگین بتونن استفاده های دیگه هم بکنن و به خاطر قدرت سخت افزاری خوب گوشی بتونن عکس ها و فیلم های خودشون رو روی گوشی به راحتی ادیت و تدوین کنن. گزینه پیشنهادی برای این بازه قیمتی گوشی 12 پرو شیائومیه که در کنار قدرت سخت افزاری خوب، یه گوشی پرچمدار با دوربین و صفحه نمایش عالی رو بهتون میده.

Xiaomi 12 pro؛ پرچمدار غیر گیمینگ خوش دست!

شیائومی 12 پرو یکی از بهترین گوشی های پرچمدار اندرویدیه که به خاطر قیمت حدودی 25.5 میلیون تومانیش برای نسخه با رم و حافظه 12/256 یه پکیج کامل رو بهتون میده که هم می تونید باهاش بازی کنید و هم عکس های خیلی با کیفیتی باهاش ثبت کنید و از یه صفحه نمایش عالی و پر جزئیات لذت ببرید. البته از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مخصوص بازی خبری نیست ولی به جاش شما یه گوشی همه کاره دارید.

 

طراحی گوشی برای یه گیمر مورد قابل ذکر و خاصی نداره و از طراحی ساده اما جذاب و خوش ساخت استفاده شده که هیچ جای حرف و حدیثی بابت کیفیت ساختش نمیذاره. گوشی به خاطر اندازه مناسب و طراحی منحنی طور خودش، خوش دسته و استفاده طولانی مدت ازش خسته کننده نیست. از گواهی IP توی ساخت گوشی خبری نیست که برای یه گوشی پرچمدار با این قیمت کمی عجیبه. صفحه نمایش منحنی با حاشیه کم، زیاد برای بازی ایده آل نیست اما باعث میشه توی استفاده معمولی تجربه خوبی از کار باهاش داشته باشید. صفحه نمایش امولد با امکان نمایش 1 میلیارد رنگ و رزولوشن 1440 باعث میشه کیفیت فوق العاده خوبی داشته باشه و دقت رنگ و وضوح عالی رو با استفاده از صفحه ببینید. روشنایی صفحه خیلی بالا نیست اما برای استفاده توی نور زیاد مناسبه. نرخ به روز رسانی 120 هرتزی به خاطر قابلیت LTPO صفحه نمایش تجربه روون و خوبی رو در کنار مصرف بهینه تر باتری بهتون میده.

شارژدهی گوشی به خاطر ظرفیت کم باتری 4600 میلی آمپر ساعتی و قدرت زیاد گوشی خیلی بالا نیست. یک ساعت بازی کالاف حدود 18 تا 20 درصد و یک ساعت Fortnite حدود 26 تا 27 درصد شارژ گوشی رو کم میکنه و استفاده سنگین مداوم از گوشی بهتون حدود سه ساعت و نیم تا 4 ساعت شارژ میده. البته اگه حدود 20 دقیقه صبر داشته باشید با استفاده از شارژر 120 واتی قرار گرفته داخل جعبه، گوشی کاملا شارژ میشه و یه سرعت شارژ فوق العاده ای می تونید با این گوشی داشته باشید و تا حدودی شارژدهی کم گوشی با سرعت شارژ فوق العاده اش جبران میشه. شارژ بیسیم 50 واتی و شارژ معکوس بیسیم هم داره، تا دستتون برای شارژ گوشی بازتر باشه.

پکیج دوربین یکی از بخش هایی که شما با خرید گوشی گیمینگ تقریبا یا باید بی خیالش بشید یا با یه کیفیت معمولی کنار بیاید، اما گوشی Xiaomi 12 Pro با استفاده از سه دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی، اولترا واید و تله فوتو عکس های با کیفیت عالی و تقریبا بدون نویزی میگیره که دیتیل و شارپنس خیلی خوبی دارن. اگه فیلمبرداری با گوشی براتون مهه این گوشی ناامیدتون نمیکنه و امکان فیلمبرداری 8K با 24 فریم و یه لرزشگیر فوق العاده (که میشه گفت یکی از بهترین عملکردها رو توی گوشی های اندرویدی داره)، این بخش رو کامل میکنه.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 که توی اکثر پرچمدارهای اندرویدی تقریبا استفاده میشه عملکرد خیلی خوبی داره. توی اکثر بازی ها مثل کالاف و فورتنایت میتونید روی بیشترین جزئیات خیلی راحت 60 فریم بگیرید و حین بازی هم کند شدن و باگی دیده نمیشه. البته مشکلی که در اکثر گوشی های غیر گیمینگ دیده میشه، داغ شدن گوشی بعد از تقریبا 1 ساعت بازیه که تا 43 44 درجه دمای گوشی بالا میره و باعث افت عملکرد و بازدهی کمتر گوشی میشه، به خاطر همین موضوع، شیائومی 12 پرو خیلی مناسب بازی طولانی مدت نیست و بهتره توی بازه های کوتاه مدت سراغ گوشی برید و وسطش یه استراحتی بهش بدید، یا اینکه از خنک کننده جداگانه براش استفاده کنید.

رابط کاربری MIUI 13 و اندروید 12 اتفاق خاصی رو برای گیمرها رقم نمیزیه و امکانات شخصی سازی شما محدود به امکانات بخش Game Turbo شیائومی میشه و خیلی نمی تونید مثل گوشی های گیمینگ تخصصی تنظیمات بازی رو شخصی سازی کنید. کیفیت و بلندی صدا در کنار تنظیمات صدا توسط شرکت هارمن کاردون باعث شده یه تجربه صوتی خیلی خوب و با کیفیت از گوشی شیائومی 12 پرو داشته باشید.

بهترین گوشی گیمینگ 30 میلیون به بالا

رسیدیم به بخشی که اکثر گوشی های گیمینگ خوب و واقعی توی این بازه قیمتی عرضه میشن و شما واقعا باید یا مرفه بی درد باشید و فقط به خاطر داشتن یه گوشی گیمینگ با طراحی خفن و امکانات مخصوص بازی حاضر باشید مبلغ های خیلی زیادی برای خرید یه گوشی مخصوص بازی بدید. البته می تونید با نصف قیمت های این گوشی های پرچمدار گیمینگ  یه گوشی گیمینگ معمولی و یه کنسول بازی بخرید ولی خب رو عشق نمیشه قیمت گذاشت!

یه سری گوشی های تخصصی تر گیمینگ از برندهای ایسوس و ZTE مثل ROG Phone 6 و Nubia Red Magic 7 توی بازار ایران به صورت محدود ولی با قیمت های خیلی بالا کمابیش پیدا میشن ولی به خاطر اینکه لینک فروشگاه آنلاین معتبری ندارن توی این مقاله معرفیشون نمیکنیم و اگه در ماه های آینده به لیست قیمت گوشی های موجود بازار اضافه بشن میتونید سراغ اون گوشی ها هم برید که در کنار قدرت سخت افزاری فوق العاده امکانات گیمینگ خاص و خیلی زیادی بهتون میدن. طراحی گیمینگ این سری گوشی ها خیلی خاصشون میکنه و انواع و اقسام RGB ها توشون به کار رفته. بخشی که باعث اختلاف قیمت بیشتر این گوشی ها با نمونه اقتصادی ترشون میشه ثبات بیشتر گوشی در فشار های زیاد و بازی طولانی مدته و باتری با شارژدهی بیشتر که به خاطر قیمت پایین تر این گوشی ها باید باهاشون کنار بیایید. گزینه های پیشنهادی این بازه گوشی شیائومی Black Shark 5 Pro و iPhone 13 Pro Max که با توجه با عملکرد سخت افزاری خیلی عالی و ثبات در فشار زیاد تا چندین سال آینده هم میتونن به خوبی از پس بازی های سنگین و با گرافیک بر بیان.

Black Shark 5 Pro؛ ارزان ترین گوشی گیمینگ پرچمدار!

گوشی شیائومی بلک شارک 5 پرو نسبت به نسخه معمولی فقط طراحی گیمینگ تری داره و از یه پردازنده جدید و قوی تر اسنپدراگون استفاده میکنه و به خاطر همین قدرت پردازشی خیلی بیشتری داره و در آینده هم میتونه این قدرت رو حفظ کنه. البته به خاطر موجودی کمترش و پردازنده جدیدترش قیمتش حدود 15 میلیون تومان بیشتر از نسخه معمولیه. Xiaomi Black Shark 5 Pro در حال حاضر (آذر 1401) ارزون ترین گوشی گیمینگ پرچمدار و پرقدرت بازار به حساب میاد و گزینه های گیمینگ دیگه که از شرکت های Asus و ZTE هستند تقریبا قدرت یکسان اما باتری و ظاهر گیمینگ بهتری دارن ولی حدود 15 تا 20 میلیون تومان گرونترن.

 

توی طراحی بلک شارک 5 پرو خیلی از چراغ های RGB متنوع و LCD مثل گوشی های ROG Phone خبری نیست و طراحی نسبتا ساده تری داره اما هنوز ژن گیمینگ رو میشه توش دید و طراحی ساده اش ظاهر خوبی به این گوشی داده. گوشی های گیمینگ اکثر وزن بالا و قطر زیادی دارن اما گوشی بلک شارک 5 پرو تونسته در کنار قدرت مناسب گوشی خوش دستی رو بسازه که استفاده ازش اذیت کننده نباشه و زود خستتون نکنه. دکمه های فیزیکی استفاده شده خیلی تجربه شما توی بازی ها رو  بهبود میدن و می تونید کنترل بیشتری توی بازی داشته باشید. موتور ویبره استفاده شده قدرت خوبی داره و موقع استفاده از دکمه ها و لرزش های بازی بازخورد لمسی خیلی خوبی بهتون میده و کاملا شما رو توی محیط بازی غرق میکنه. درگاه سیم کارت هم فقط دو سیم کارت رو پشتیبانی میکنه و خبری از محل قرارگیری کارت حافظه جانبی نیست.

صفحه نمایش 6.67 اینچی اولد جزئیات و کیفیت خوبی داره و به خاطر امکان نمایش 1 میلیارد رنگ، وضوح و دقت رنگ خیلی بالا و خوبی داره و توی بازی هیچ جزئیاتی رو از دست نمیدید. نرخ به روز رسانی 144 هرتزی در کنار تاچ سمپلینگ 720 هرتزی باعث شده یه تجربه روون از بازی رو داشته باشید و سرعت واکنشتون توی بازی ها زیاد باشه و دیگه سر دیر عمل کردن تاچ گوشی کیل های الکی به رقیب هاتون ندید.

باتری 4650 میلی آمپر ساعتی باعث شده در کنار قدرت زیاد گوشی، باعث شده black shrk 5 pro خیلی شارژدهی خوبی نداشته باشه و در بهترین حالت و استفاده معمولی از گوشی کمتر از یک روز بهتون شارژ بده. یک ساعت بازی کالاف حدود 15 درصد از شارژ گوشی رو کم میکنه که اگه به صورت مداوم با گوشی بازی کنید حدود 4 تا 5 ساعت بهتون شارژ میده. شارژدهی کم گوشی شاید کمی اذیت کننده به نظر برسه اما با استفاده از آداپتور 120 واتی قرار گرفته توی جعبه توی کمتر از 20 دقیقه می تونید کاملا شارژش کنید و با یه استراحت کوتاه بین بازی می تونید بدون دغدغه به ادامه بازیتون برسید. البته امکان بایپس شارژ هم توی گوشی وجود داره که به شما اجازه میده موقع بازی بدون شارژ کردن گوشی رو به آداپتور متصل کنید و فقط درصد شارژ ثابت بمونه و هم به باتری آسیبی وارد نشه و هم باعث داغ شدن و افت عملکرد گوشی نشه.

دوربین گوشی شیائومی Black Shark 5 Pro با اینکه از یه لنز 108 مگاپیکسلی استفاده میکنه اما خیلی خبر خاصی توش نیفتاده و می تونید توی نور خوب عکس های قابل قبولی بگیرید و انتظار زیادی نباید ازش داشته باشید.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 از لحاظ قدرت پردازشی ثابت شده است و همه بازی های سنگین گرافیکی مثل کالاف و Apex و Genshin Impact رو با بیشترین جزییات و 60 فریم اجرا میکنه و هیچ لگ و کندی توش دیده نمیشه. این پردازنده در گوشی Poco F4 GT گوشی اقتصادی گیمینگ دیگه شیائومی هم استفاده شده اما توی اون گوشی به خاطر مدیریت ضعیف دما و فن ضعیف بعد از مدت کوتاهی بازی سنگین به شدت قدرت پردازشی گوشی افت میکنه و تجربه بدی رو بهتون میده، اما اینجا به خاطر فن های قوی و مدیریت خوب دما دیگه این مشکل رو نمی بینیم و حتی در استفاده طولانی مدت هم افت قدرت پردازشی دیده نمیشه، اما گوشی هنوز داغ میشه و اگه از فن های خنک کننده جدا هم برای گوشی استفاده کنید علاوه بر اینکه دیگه شاهد بالا رفتن زیاد دما نیستید، طول عمر گوشی رو هم بیشتر میکنید. نسخه 256 گیگ از ترکیب 128 گیگ حافظه UFS 3.1 و 128 گیگ حافظه NVme استفاده میکنه که باعث کاهش سرعت لود و اجرای سریع تر بازی ها میشه.

همونطور که توی نسخه معمولی گفتیم رابط کاربری JoyUI در کنار Shark Space تجربه کاربری خیلی خوب و منحصر به فرد در کنار امکانات شخصی سازی زیادی بهتون میدن و شما می تونید از قدرت پردازشی تا نحوه عملکرد دکمه های فیزیکی و نقاط حساس رو صفحه نمایش رو تنظیم کنید و حتی یه سری عملکرد رو با تنظیم ماکرو براشون به صورت خودکار و با زدن یه دکمه انجام بدید.

بخش صدا هم عملکرد کاملا قابل قبول و خوبی داره و قرار گرفتن 4 میکروفون روی گوشی به شما اجازه چت صوتی بدون تاخیر و با کمترین نویز رو میده، متاسفانه از جک 3.5 میلیمتری خبری نیست و باید از تبدیل یا هندزفری بلوتوثی برای این گوشی استفاده کنید.

iPhone 13 Pro Max؛ همه چیز تمام ساده و نه چندان خوش دست!

گوشی آیفون 13 پرو مکس  با قیمت حدودی 48 تا 59 میلیون تومان برای حافظه های ذخیره سازی مختلف، به خاطر پردازنده قدرتمند A15 و باتری حجیم و بازدهی بالا یه گزینه خیلی مناسب برای بازی های سنگین و پر جزئیات به حساب میاد، یک سری از بازی ها هم ابتدا به صورت انحصاری برای iOS عرضه میشن و همین باعث میشه این گوشی با اینکه به صورت تخصصی مخصوص بازی ساخته نشده و امکانات خیلی ویژه ای نداره اما تجربه بازی روش لذت بخش و روون باشه و چیزی از گوشی های گیمینگ دیگه کم نداشته باشه (البته از لحاظ قدرت پردازشی!) با توجه به پشتیبانی نرم افزاری خوب اپل و کاهش کمتر ارزش ریالی این گوشی در طولانی مدت نسبت به گوشی های گیمینگ دیگه باعث میشه این گوشی عمر طولانی تر و کاهش ارزش قیمت کمتری داشته باشه.

 

از طراحی ساده ولی در عین حال زیبا و کیفیت ساخت بالای این گوشی نمیشه هیچ ایرادی گرفت و با در دست گرفتن گوشی کاملا حس پرچمدار بودن و قیمت بالای گوشی بهتون منتقل میشه ولی خب برای یه گیمر خیلی جذابیت خاصی نداره. به خاطر طراحی تخت لبه های گوشی و وزن زیاد 240 گرمی موقع بازی کردن طولانی مدت اذیت میشید و بهتره از یه قاب با طراحی گرد و خمیده براش استفاده کنید.

صفحه نمایش 6.7 اینچی Super Retina XDR OLED کیفیت فوق العاده ای داره و از بازی کردن و ویدیو دیدن با این گوشی به هیچ وجه سیر نمی شید. جزئیات و رنگ هایی که بهتون نشون میده کاملا طبیعی و با وضوح خیلی بالاست.  نرخ به روز رسانی 120 هرتزی هم بالاخره توی گوشی های اپل استفاده شده و به لطف تکنولوژی پروموشن به صورت هوشمند بین 10 تا 120 هرتز تغییر میکنه و باعث میشه مصرف باتری خیلی بهینه باشه. ناچ تقریبا بزرگ کمی توی بازی ها اذیتتون میکنه و دیدتون رو محدود میکنه ولی حاشیه صفحه نمایش خیلی کمه و به جز این مورد نقطه ضعف دیگه ای نداره.

شارژدهی باتری تقریبا میشه گفت از همه گوشی های گیمینگ و غیر گیمینگ دیگه بهتره و شما به راحتی با استفاده سنگین و مداوم از گوشی می تونید ازش 7 تا 8 ساعت شارژ بگیرید که فوق العاده است و ممکن نیست وسط بازی کردنتون به مشکل شارژ برخورید. البته سرعت شارژ خیلی بالا نیست و باید آداپتور 20 واتی جدا هم برای این گوشی تهیه کنید که نسبت به آداپتور های 120 واتی گوشی های گیمینگ دیگه تقریبا شبیه به یه جوکه و حدودا شارژ کامل گوشی 75 دقیقه زمان میبره.

با خرید این گوشی علاوه بر نقاط مثبت دیگش می تونید از دوربین خیلی خوب این گوشی در کنار قابلیت های دیگه اون می تونید استفاده کنید و دیگه لازم نیست بین قدرت پردازشی و کیفیت دوربین یکی رو قربانی کنید و همه چی رو می تونید با هم دیگه داشته باشید.

پردازنده های اپل یکی از نقاط مثبتشون هماهنگی خیلی خوبشون با نرم افزاره و همین باعث میشه با اینکه از رم 6 گیگی برای این گوشی استفاده شده هیچ لگ و مشکلی تو اجرای بازی های سنگین دیده نشه و به خاطر حافظه ذخیره سازی سریع NVMe همه چی خیلی سریع و روون باشه. اکثر بازی های سنگین مثل کالاف و Genshin Impact رو به راحتی و با بیشترین جزئیات اجرا میکنه و می تونید بدون هیچ مشکلی از تجربه 60 فریم بر ثانیه تون در بازی لذت ببرید. به خاطر سیستم خنک کننده خوب و دفع سریعتر هوای داغ گوشی خیلی عملکرد با ثبات و پایداری داره و با اینکه دما موقع بازی طولانی مدت به حدود 40 تا 42 درجه میرسه ولی هیچ افت عملکرد و افت فریمی دیده نمیشه. رابط کاربری iOS هم به خاطر مچ بودن با سخت افزار و عرضه زودهنگام یکسری از بازی ها تجربه خیلی بهتری از یه گوشی اندرویدی ساده بهتون میده ولی از تنظیمات مخصوص بازی و شخصی سازی های گوشی های گیمینگ خبری نیست.

کیفیت و بلندی صدای اسپیکر هم خیلی بلند و خوبه و موقع بازی کردن هیچ مشکلی در تشخیص محل صداها ندارید.

جمع بندی

گوشی های که بشه باهاشون بدون مشکل بازی ها رو اجرا کرد از مثبت 5 میلیون تومن شروع میشن و هر چی قیمتشون اضافه میشه، قدرت پردازشی و امکاناتشون اضافه میشه تا لذت بیشتری از بازی کردن با گوشی ببرید. شاید بعضی اطلاق گوشی گیمینگ به بعضی از گوشی های معرفی شده در این مقاله بهترین گوشی گیمینگ درست نباشه اما با توجه به بودجه، میتونن بهترین انتخاب برای بازی کردن تو بازه های قیمتی خودشون باشن. البته بعضی گوشی های قدیمی که هنوز هم تو بازار وجود دارن هم میتونستن تو این انتخاب ها باشن اما کلا تو مطالب راهنمای خرید سعی می کنیم گوشی های جدیدتر که خیلی هم قدیمی نشده باشن، رو برای خرید پیشنهاد بدیم. شما کدوم گوشی ها رو با اولویت بازی کردن تو بازه های مختلف قیمتی پیشنهاد می دید؟

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار