بیوگرافی

بیوگرافی ایوان ریچل وود ؛ بازیگر نقش دلورس در سریال Westworld

یکی از بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین سریال‌های سال‌های گذشته، وست ورلد (Westworld) است. در این مطلب به بیوگرافی بازیگر نقش دلورس در این مجموعه، یعنی ایوان ریچل وود خواهیم پرداخت.

ایوان ریچل وود (Evan Rachel Wood) را می‌توان از بازیگران جوان موفق سینما و تلویزیون هالیوود دانست. این هنرمند 32 ساله در طول دوران کاری خود در آثار ریز و درشت متعددی حضور داشته است. بخش عمده‌ای از مخاطبان عام، ریچل وود را به عنوان بازیگر نقش دلورس West World می‌شناسند.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • بیوگرافی ایوان ریچل وود
    • اوایل زندگی
    • حرفه هنری
    • زندگی شخصی
  • سریال ها و فیلم های ایوان ریچل وود
  • جوایز و افتخارات
  • سخن پایانی

بیوگرافی ایوان ریچل وود


بازیگر نقش دلورس وست ورلد زندگی شخصی و حرفه‌ای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. با ما همراه باشید تا به بررسی جنبه‌های مختلف زندگی این هنرمند دوست‌داشتنی بپردازیم.

اوایل زندگی

دلورس West World

ایوان ریچل وود در شهر رالی ایالت کارولینای شمالی آمریکا متولد شد. مادر او، سارا لین مور، بازیگر و کارگردانی ناشناخته است. پدر ایوان آیرا دیوید وود سوم نام داشته و بازیگر، خواننده، کارگردان و نویسنده نسبتا موفق تئاترهای محلی به شمار می‌رود. یکی از برادران ریچل وود به نام آیرا دیوید چهارم نیز بازیگر است. دو برادر دیگر به نام‌های دینا و توماس و یک خواهر به نام ایدن این خانواده را تکمیل می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، خاله ایوان ریچل وود به عنوان طراح صحنه در پروژه‌های هالیوودی مشغول است. پدر ایوان، مدیر تئاتری محلی بوده و به همین سبب، فرزندان او از کودکی حضوری فعالانه در عرصه هنرهای نمایشی داشته‌اند. بازیگر نقش دلورس نخستین تجربه‌های بازیگری خود را در این صحنه به دست آورد. از جمله مهم‌ترین نمایش‌های تئاتر پدر ایوان ریچل وود می‌توان به اقتباسی از داستان‌های مشهور A Christmas Carol و The Miracle Worker اشاره کرد. وود علاوه بر بازیگری به هنرهای رزمی نیز علاقه داشته و در 12 سالگی موفق به کسب کمربند مشکی ورزش تکواندو شده است. او بخش قابل توجهی از دوران تحصیل خود را در خانه گذراند و در 15 سالگی، دیپلم دبیرستان را به دست آورد.

حرفه هنری

بیوگرافی ایوان ریچل وود

بازیگر نقش دلورس حضور خود در سینما و تلویزیون را با ایفای نقش‌های فرعی در فیلم‌ها و مجموعه‌هایی چون American Gothic و Once Again آغاز کرد. نخستین حضور برجسته ایوان ریچل وود در یک فیلم سینمایی به عنوان Digging to China در سال 1997 بازمی‌گردد. کوین بیکن، کتی موریارتی و مری استوارت مسترسون از دیگر بازیگران این فیلم بودند. این اثر موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کودکان در جشنواره بین‌المللی شیکاگو شد. وود از نقش خود در این فیلم به سختی یاد کرده و تاثیر آن در انتخاب بازیگری به عنوان یک حرفه دایمی را بسیار زیاد می‌داند. بازیگر نقش دلورس در ادامه در فیلم فانتزی Practical Magic به کارگردانی گریفین دان و در کنار بازیگرانی چون ساندرا بولاک و نیکول کیدمن حضور یافت.

 

موفقیت اولیه در آغاز قرن بیست و یکم

دلورس وست ورلد

ایوان ریچل وود نخستین حضور خود به عنوان یک نوجوان در اثری سینمایی را در فیلم Little Secret به کارگردانی بلیر ترو تجربه کرد. او در این عنوان نقش ویولنیست 14 ساله‌ای به نام امیلی لیندستورم را به تصویر می‌کشید. وود برای بازی در این فیلم، نامزد جایزه بهترین بازیگر زن جوان در مراسم هنرمندان جوان شد. او در ادامه، نقش شخصیتی فرعی را در فیلم علمی‌تخیلی Simone بازی کرد. بازیگر اصلی این فیلم، آل پاچینو بود.

شاید بتوان مهم‌ترین نقش ایوان ریچل وود در این سال‌ها را فیلم Thirteen دانست. بازیگر نقش دلورس در این فیلم وظیفه به تصویر کشیدن شخصیتی حساس را بر عهده داشت. داستان این اثر جنجالی، روایتگر ماجراهای دو دختر نوجوان که درگیر مواد مخدر و جنایت می‌شوند، بود. وود برای بازی در این نقش یک نامزدی در مراسم گلدن گلوب کسب کرد. در همین زمان، مجله مشهور Vanity Fair او را به عنوان یکی از دختران آینده‌دار هالیوود برگزید.

بازیگر نقش دلورس سپس در فیلم The Missing در کنار کیت بلانشت و تامی لی جونز حضور یافت. کارگردان این فیلم موفق، ران هاوارد بود. وود همچنین در یکی از قسمت‌های سریال پرمخاطب CSI نیز بازی کرد. این هنرمند موفق در سال 2005 در درام عاشقانه The Upside of Anger حضور یافت و تحسین منتقدان را برانگیخت. دو پروژه بعدی وود، آثاری مستقل و تلخ به نام‌های Pretty Persuasion و Down in the Valley بودند؛ آثاری که به موضوعاتی اجتماعی، جنجالی و مهم می‌پرداختند. وود در این سال‌ها در دو موزیک ویدیو برای گروه‌های راک Bright Eyes و Green Day نیز حضور پیدا کرد.

 

ادامه موفقیت و حضور در فیلم های جسورانه

دلورس وست ورلد

ایوان ریچل وود در اواسط سال 2006 موفق به کسب جایزه استعداد برتر از مجله Premiere شد. علاوه بر این، روزنامه The Guardian او را یکی از باهوش‌ترین و بهترین بازیگران نسل خود توصیف کرد. بازیگر نقش دلورس در اواخر سال 2006 در فیلم پرستاره و موفق Running with Scissors به کارگردانی رایان مورفی حضور یافت. این فیلم بر اساس زندگینامه آگوستن باروز ساخته شده بود و علاوه بر وود، هنرمندانی چون آنت بنینگ و برایان کاکس در آن بازی می‌کردند. ایوان ریچل وود برای بازی در این اثر، جایزه فستیوال فیلم کن در سال 2007 را به دست آورد.

این بازیگر در سال 2007 در دو فیلم حضور یافت. عنوان نخست، اثری با تمرکز بر زندگی یک موزیسین سبک جاز مشهور به نام King of California بود؛ اثری که به مفاهیمی چون مشکلات روانی و ارتباطات خانوادگی می‌پرداخت. عنوان دوم، فیلم موزیکال Across the Universe به کارگردانی جولی تیمور بود. این فیلم با موفقیت هنری بسیار خوبی مواجه شد و توانست نامزدی دو مراسم معتبر گلدن گلوب و اسکار را به دست آورد. داستان این اثر بر زندگی چند شخصیت در انقلاب فرهنگی دهه 60 میلادی تمرکز داشت.

فیلم های ایوان ریچل وود

ایوان ریچل وود این فیلم را اثر مورد علاقه خود می‌داند. منتقدان، هنرنمایی وود و کارگردانی تیمور را از برجسته‌ترین نقاط قوت این عنوان می‌دانستند. بازیگر نقش دلورس سپس وظیفه صداپیشگی یکی از شخصیت‌های مهم انیمیشن سه بعدی Battle for Terra را بر عهده گرفت؛ اثری که با استقبال بسیار خوبی از جانب منتقدان روبرو شد و جوایز فراوانی در فستیوال‌های مختلف به دست آورد.

فیلم بعدی ایوان ریچل وود اثری هیجان‌انگیز و درام به نام The Life Before Her Eyes بود. این فیلم، اقتباسی مستقیم از رمانی به همین نام به حساب آمده و حاوی یکی از بهترین هنرنمایی‌های وود در سینما است. بازیگر نقش دلورس پس از بازی در این اثر، اعتراف کرد که از بازی در نقش نوجوانان خسته شده و این آخرین تلاش او در به تصویر کشیدن یک نوجوان خواهد بود. او سپس در فیلم زیبای The Wrestler به کارگردانی دارن آرنوفوسکی بازی کرد؛ اثری خوش‌ساخت که به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دهه اول قرن بیست و یکم شناخته می‌شود.

تثبیت جایگاه در هالیوود مدرن

بازیگر نقش دلورس

ایوان ریچل وود در سال 2009 در فیلم Whatever Works به کارگردانی وودی آلن حضور یافت؛ اثری متوسط که به عنوان یکی دیگر از کارهای فراموش‌شدنی آلن شناخته می‌شود. بازیگر نقش دلورس در ادامه از حضور در این فیلم اظهار پشیمانی نمود و اعتراف کرد که مجددا با آلن همکاری نخواهد کرد. وود سپس در شش اجرای خیریه، نقش اصلی نمایش مشهور رومئو و ژولیت را در تئاتر پدرش ایفا کرد. وظیفه کارگردانی این نمایش بر عهده برادر او بود.

وود در اوایل دهه اخیر، حضوری نسبتا برجسته در فصل‌های دوم و سوم سریال True Blood داشت. این مجموعه خون‌آشامی به عنوان یکی از پرطرفدارترین آثار شبکه HBO شناخته می‌شود. بازیگر نقش دلورس سپس در فیلم تاریخی The Conspirator به کارگردانی رابرت ردفورد و فیلم سیاسی The Ides of March به کارگردانی جرج کلونی حضور یافت. او همچنین وظیفه ایفای یکی از نقش‌های اصلی مینی سریال Mildred Pierce را بر عهده داشت. هنرنمایی وود در این عنوان یک نامزدی در مراسم امی را برای او به همراه آورد.

بازیگر نقش دلورس در سال 2013 در درام روان‌شناسانه Charlie Countryman در کنار روپرت گرینت، مدس میکلسن و شیا لابوف حضور یافت. این فیلم با استقبال سرد منتقدان روبرو شد. او سپس صداپیشگی یکی از شخصیت‌های انیمیشن Strange Magic را بر عهده گرفت. وود همچنین در تبلیغات عطرهای گوچی در کنار کریس ایوانز حضور داشت.

دلورس West World

این هنرمند از سال 2016 به بازیگر نقش دلورس و یکی از ستون‌های سریال موفق Westworld تبدیل شد. بازی وود در این مجموعه، تحسین همه جانبه منتقدان را برانگیخته و به عنوان یکی از نقاط قوت اصلی وست ورلد شناخته می‌شود. آخرین حضور این بازیگر در سینما به صداپیشگی شخصیت ملکه ایدونا در فیلم Frozen II بازمی‌گردد. وود در حوزه موسیقی نیز فعالیت داشته و تاکنون چندین آهنگ منتشر کرده است. او سابقه عضویت در دو گروه موسیقی Rebel and a Basketcase و Evan + Zane را در کارنامه خود دارد. مشهورترین اثر او در این زمینه، آهنگ Show Yourself به همراهی ایدینا منزل بوده که به عنوان یکی از قطعات موسیقی متن انیمیشن Frozen II ساخته شد.

زندگی شخصی

ایوان ریچل وود فعالیت‌های اجتماعی و انسان‌دوستانه فراوانی انجام داده است. در سال 2019، او لایحه ضد خشونت خانگی فینیکس را نگاشت؛ لایحه‌ای که در ایالت کالیفرنیا تصویب شد. این لایحه، جهت حمایت از قربانیان خشونت خانگی خلق شده و مجازات مربوط به آن را از سه به پنج سال افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها، قانون مذکور شامل سناریوهای آموزشی جدید و مرتبط با این مسئله برای ماموران پلیس می‌شود.

وود علیرغم اعتقاد به وجود خدا، خود را فردی مذهبی نمی‌داند. او در شماری از مصاحبه‌ها، خود را انسانی روحانی دانسته و بر شخصی بودن تعریف هر کس از معنی خدا تاکید دارد. ایوان ریچل وود از قربانیان خشونت جنسی بوده و در گذشته دو بار مورد تجاوز قرار گرفته است. او عنوان کرده که همچنان از تجربه‌های وحشتناک خود در این زمینه رنج می‌برد.

زندگینامه ایوان ریچل

بازیگر نقش دلورس در سال 2005 رابطه‌ای عاشقانه با جیمی بل، بازیگر آثاری چون The Adventures of Tintin را برقرار کرد. این دو پس از مدت کوتاهی از یکدیگر جدا شدند. وود در سال 2007 رابطه جدیدی را با مریلین منسون، خواننده مشهور سبک متال آغاز کرد. این هنرمند، الهام‌بخش منسون در ساخت آهنگ محبوب Heart Shaped Glasses بود. این دو در سال 2010 با یکدیگر نامزد کرده و آماده ازدواج شدند. با این حال، رابطه وود و منسون در اواخر همان سال به پایان رسید.

او در ادامه، رابطه جدیدی را با جیمی بل آغاز کرد. آن‌ها در سال 2012 با یکدیگر ازدواج کردند. حاصل این ازدواج، یک فرزند پسر است. ازدواج وود و بل تنها 19 ماه به طول انجامید. بازیگر نقش دلورس در اوایل سال 2017 با زک ویلا، عضو دیگر گروه Rebel and a Basketcase، نامزد کرد. این نامزدی نیز دوام چندانی نداشت و پس از گذشت چند ماه به اتمام رسید.

 


سریال ها و فیلم های ایوان ریچل وود


فیلم های ایوان ریچل وود

بازیگر نقش دلورس در طول دوران کاری خود در فیلم‌ها و سریال‌های متنوعی بازی کرده است. در جدول زیر می‌توانید شماری از مشهورترین آثار این هنرمند را مشاهده کنید.

نام فیلم یا سریال سال ساخت نام کارگردان یا خالق امتیاز IMDb
Digging to China 1997 تیموتی هاتن 6.8
Practical Magic 1998 گریفین دان 6.3
Once and Again 2002 – 1999 مارشال هرسکوویتز – ادوارد زوئیک 7.8
Little Secrets 2001 بلیر ترو 6.4
Simone 2002 اندرو نیکول 6.1
Thirteen 2003 کاترین هاردویک 6.8
The Missing 2003 ران هاوارد 6.5
Pretty Persuasion 2005 مارکوس سیجا 6.5
The Upside of Anger 2005 مایک بایندر 6.8
Down in the Valley 2005 دیوید جاکوبسون 6.4
Running with Scissors 2006 رایان مورفی 6.2
King of California 2007 مایک کیهیل 6.6
The Life Before Her Eyes 2007 وادیم پرلمان 6.3
Across the Universe 2007 جولی تایمور 7.3
The Wrestler 2008 دارن آرونوفسکی 7.9
Whatever Works 2009 وودی آلن 7.1
True Blood 2011 – 2009 آلن بال 7.8
The Conspirator 2010 رابرت ردفورد 6.9
The Ides of March 2011 جرج کلونی 7.1
Mildred Pierce 2011 تاد هینز 7.7
Charlie Countryman 2013 فردریک باند 6.4
A Case of You 2013 کت کایرو 5.6
Barefoot 2014 اندرو فلمینگ 6.6
Into the Forest 2015 پاتریشیا رزما 5.8
Westworld ? – 2016 جاناتان نولان – لیزا جوی 8.7
Allure 2017 کارلوس سانچز – جیسون سانچز 4.9
Frozen II 2019 جنیفر لی – کریس باک 6.9

 


جوایز و افتخارات


بیوگرافی ایوان ریچل وود

ایوان ریچل وود به عنوان یکی از مستعدترین و بهترین بازیگران نسل خود در هالیوود شناخته می‌شود. او تاکنون جوایز معتبری کسب کرده که در جدول زیر به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

نام مراسم توضیحات نتیجه
امی بهترین بازیگر زن اصلی در سریال درام برای سریال Westworld در سال‌های 2017 و 2018بهترین بازیگر زن فرعی در مینی سریال یا فیلم تلویزیونی برای مینی سریال Mildred Pierce در سال 2011  سه نامزدی
گلدن گلوب بهترین بازیگر زن اصلی در سریال درام برای سریال Westworld در سال 2017بهترین بازیگر زن فرعی در مینی سریال، سریال یا فیلم تلویزیونی برای مینی سریال Mildred Pierce در سال 2012

بهترین بازیگر زن اصلی در یک فیلم درام برای فیلم Thirteen در سال 2004

سه نامزدی

 


سخن پایانی


زندگینامه ایوان ریچل وود

در این مطلب به بیوگرافی ایوان ریچل وود پرداخته و تمامی جنبه‌های زندگی هنری و شخصی این بازیگر محبوب و موفق را بررسی کردیم. وود تاکنون در فیلم‌ها و سریال‌های مهم و پرطرفدار متعددی حضور یافته است. محبوب‌ترین فیلم این بازیگر از نظر شما کدام است؟ آیا با سریال وست ورلد با او آشنا شدید؟ نظراتتان در مورد هنرنمایی بازیگر نقش دلورس را در پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار