بیوگرافی

بیوگرافی ترانه علیدوستی ؛ فیلم ها، زندگی شخصی، جوایز و افتخارات

ترانه علیدوستی یکی از بازیگران حرفه‌ای و زنان موفق سینمای ایران محسوب می‌شود که آثار درخشانی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. در این مقاله بیوگرافی ترانه علیدوستی را مرور خواهیم کرد.

ترانه علیدوستی بازیگر، مترجم و دوبلور محبوب ایرانی است که همه ما او را به واسطه نقش‌های ماندگاری که در سینما ایفا کرده است به خوبی می‌شناسیم. او یکی از زنان فعال و موفق ایرانی است که در جشنواره‌های خارجی مختلفی حضور پیدا کرده و چهره سرشناسی در دنیای سینما و تئاتر محسوب می‌شود. وی جوایز مختلفی در سطح داخلی و بین‌المللی دریافت کرده است و در دنیا به عنوان یکی از بازیگران پرافتخار ایرانی شناخته می‌شود. او علاوه بر بازیگری، در ترجمه انگلیسی نیز تبحر داشته و تاکنون چندین کتاب ترجمه کرده است. در ادامه این مقاله از  زندگینامه ترانه علیدوستی از کودکی تا به امروز را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با این بازیگر محبوب بیشتر آشنا می‌کنیم.

بیوگرافی ترانه علیدوستی

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • بیوگرافی ترانه علیدوستی
    • دوران کودکی و نوجوانی
    • دوران بازیگری
    • زندگی شخصی و ازدواج
    • حضور در جشنواره های خارجی و داوری
    • ترجمه کتاب
  • جوایز و افتخارات ترانه علیدوستی
  • بهترین فیلم های ترانه علیدوستی

 


بیوگرافی ترانه علیدوستی


در این بخش بیوگرافی کامل ترانه علیدوستی از دوره کودکی تا زمان شهرت و محبوبیت در سینما را به طور کامل مرور می‌کنیم.

 

دوران کودکی و نوجوانی

ترانه علیدوستی در 22 دی 1362 در تهران متولد شده است. پدر او «حمید علیدوستی» بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال است و مادرش «نادره حکیم‌الهی» نیز مجسمه‌ساز و سنگ‌تراش مجربی است. او تنها برادر خود به نام «پویان علیدوستی» را بر اثر سانحه‌ای در چهارشنبه سوری سال 1383 از دست داد.

عکس ترانه علیدوستی

او از زمان کودکی به یادگیری زبان‌های خارجی به خصوص انگلیسی و آلمانی علاقه داشت؛ اما مانند سایر بازیگران، از بچگی رویای بازیگری در سر نداشته و هیچگاه به صورت جدی به این مقوله فکر نمی‌کرد. علیدوستی پیش از ورود به دبیرستان در رشته موسیقی به تحصیل پرداخت و در کنار آن نیز پیانو می‌نواخت. او در دبیرستان نیز در رشته علوم تجربی تحصیل کرد، اما در نهایت با دیپلم کامپیوتر به تحصیلات خود خاتمه داد. اما در طول دوره تحصیل خود و در سال 1379 در کلاس‌های بازیگری امین تارخ شرکت می‌کرد و علاقه او به بازیگری از همان زمان شکل گرفت.

دوران بازیگری

شروع دوران بازیگری ترانه علیدوستی مانند بازیگران هم نسل او مسیر پیچیده و پر فراز و نشیبی نداشت و مانند سایر هنرمندان کار خود را از بازی در تئاتر آغاز نکرد. او در زمانی که در کلاس‌های بازیگری امین تارخ شرکت می‌کرد و در حالی که تنها 18 سال سن داشت، برای بازی در فیلم «من ترانه 15 سال دارم» به کارگردانی رسول صدرعاملی برگزیده شد. جالب است بدانید که او از میان 600 نفر که برای بازی در این نقش تست داده بودند در نهایت توسط حبیب رضایی برای بازی در این فیلم انتخاب شد.

بهترین فیلم ترانه علیدوستی

اولین تجربه بازیگری ترانه علیدوستی در فیلم من ترانه 15 سال دارم، یک تجربه موفق و درخشان بود که باعث دیده شدن او در دنیای سینما شد. او برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد و در جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس نیز جایزه پلنگ برنز بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. او پس از این فیلم به مدت دو سال در سینما فعالیت نکرد، اما در دوره‌های فیلمنامه‌نویسی شرکت می‌کرد و در کنار بزرگان سینما از جمله پرویز پرستویی و مهتاب نصیرپور به اجرای تئاتر «فنر» پرداخت و تجارب بسیاری کسب کرد.

ترانه علیدوستی پس از درخشش در اولین فیلم خود دیگر مسیر بازیگری را به طور جدی در پیش گرفت و پس از آن در سال 1382 برای اولین بار با اصغر فرهادی همکاری کرد. فیلم «شهر زیبا» دومین تجربه بازیگری علیدوستی در سینما بود که در این فیلم نیز مانند فیلم پیشین خود بسیار خوش درخشید و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

ترانه علیدوستی پس از بازی در فیلم شهر زیبا، بار دیگر توانست نام خود را در سینما مطرح کرده و مورد توجه فیلمسازان قرار گیرد. پس از آن، کارهای بیشتری به او پیشنهاد شد و به تدریج به یکی از ستاره‌های موفق و محبوب سینما تبدیل شد.

سینهای ترانه علیدوستی

زندگی شخصی و ازدواج

ترانه علیدوستی در سال 1390 با «علی منصور» ازدواج کرد و حاصل این ازدواج نیز دختری به نام «حنا» است. اخبار و عکس‌های زیادی از او و همسرش در شبکه‌های مجازی وجود ندارد و خودش نیز درباره همسر و زندگی شخصی‌اش عکس و اطلاعات زیادی منتشر نکرده است. مدتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و توییتر، خبر طلاق او از همسرش منتشر شد، اما ترانه علیدوستی به این اخبار و شایعات هیچ واکنشی نشان نداد و آنها را نه تایید و نه تکذیب کرد. باری دیگر نیز شایعه خبر ازدواج ترانه علیدوستی و مانی حقیقی به میان آمد که آن هم پس از کمی جنجال تکذیب شد. در تصویر زیر عکس ترانه علیدوستی و همسرش به همراه دخترشان حنا را مشاهده می‌کنید.

ترانه علیدوستی و همسرش

 

حضور در جشنواره های خارجی و داوری

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، ترانه علیدوستی در جشنواره‌های خارجی مختلفی حضور داشته و به عنوان نماینده ایران بسیار خوش درخشیده است. او در سال 1394 برای بازی در فیلم «فروشنده» به همراه اصغر فرهادی و شهاب حسینی در «جشنواره بین‌المللی فیلم کن» حضور پیدا کرد. فیلم فروشنده بهترین فیلم ترانه علیدوستی در کارنامه هنری‌اش محسوب می‌شود که افتخارات زیادی در سطح داخلی و خارجی بدست آورد و در شهرهای مختلفی در دنیا نمایش داده شد.

ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی در چهار فیلم درخشان با یکدیگر همکاری کرده‌اند و تمام آثار مشترک این دو هنرمند شهیر در سینما مورد تحسین و تمجید منتقدان و مخاطبان قرار گرفته است. ترانه علیدوستی و شهاب حسینی نیز یکی از زوج‌های سینمایی محبوب هستند که علاوه بر فروشنده در فیلم «درباره الی» و همچنین در سریال پرطرفدار «شهرزاد» نیز در مقابل یکدیگر بازی کرده و یک اثر فوق‌العاده را در مقابل دوربین «حسن فتحی» خلق کردند.

در تصویر زیر عکس ترانه علیدوستی در کن را به همراه شهاب حسینی و اصغر فرهادی مشاهده می‌کنید.

ترانه علیدوستی و شهاب حسینی

ترانه علیدوستی در سال 2012 به عنوان یکی از بازیگران ایرانی هیئت داوران در «جشنواره فیلم هانوی ویتنام» حضور پیدا کرد. او در سال 2014 نیز در کنار بریلنت مندوزا، فیلیپ چی و ونگ چائو در «جشنواره فیلم وزول فرانسه» به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران حضور به عمل آورد. پس از آن نیز در سال 2018 در سی و یکمین دوره «جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو» به عنوان یکی از داوران این جشنواره بزرگ حاضر شد و به عنوان نماینده ایران بسیار خوش درخشید. در تصویر زیر نیز ترانه علیدوستی را در حال اهدا جایزه در جشنواره فیلم توکیو مشاهده می‌کنید.

ترانه علیدوستی در کن

 

ترجمه کتاب

همانطور که اشاره کردیم، ترانه علیدوستی علاوه بر بازیگری، به زبان انگلیسی نیز تسلط داشته و در جشنواره‌های خارجی نیز به صورت روان، انگلیسی صحبت کرده است. او تاکنون دو رمان معروف و پرطرفدار «رویای مادرم» و «تاریخ عشق» را به فارسی ترجمه کرده است. این دو کتاب پس از انتشار با استقبال گسترده‌ای از سوی خوانندگان مواجه شدند و مورد تحسین منتقدان ادبی نیز قرار گرفتند. جالب است بدانید که ترانه علیدوستی علاوه بر ترجمه کتاب، دستی بر قلم دارد و به نویسندگی نیز می‌پردازد و تاکنون نقدها و داستان‌های کوتاهی از او در مجلات و روزنامه‌های مختلف منتشر شده است.

اینستاگرام ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام نیز یکی از کاربران فعال است. او گاهی اوقات با نوشتن توییت‌های انتقادی و سیاسی، حاشیه‌هایی در فضای مجازی ایجاد می‌کند که تاکنون برایش دردسرساز شده‌اند. اینستاگرام ترانه علیدوستی در حال حاضر 6.3 میلیون دنبال‌کننده دارد و جالب است بدانید که او یکی از طرفداران فمینیسم است.

 


جوایز و افتخارات ترانه علیدوستی


در جدول زیر می‌توانید فهرست کامل جوایز ترانه علیدوستی و اطلاعات مربوط به آنها را مشاهده کنید.

سال عنوان جایزه مراسم/جشنواره برای فیلم/کتاب
1380 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر من ترانه 15 سال دارم
1381 بهترین بازیگر زن انجمن منتقدین و نویسندگان سینمای ایران من ترانه 15 سال دارم
1381 بهترین بازیگر زن پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس من ترانه 15 سال دارم
1381 نخل زرین بهترین بازیگر زن سومین جشنواره اجتماعی آبادان من ترانه 15 سال دارم
1384 بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر چهارشنبه سوری
1391 بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فن پذیرایی ساده
1391 بهترین بازیگر زن جشنواره وزول پذیرایی ساده
1391 جایزه ادبی پروین اعتصامی ترجمه رمان رویای مادرم

عکس ترانه علیدوستی

 


بهترین فیلم های ترانه علیدوستی


ترانه علیدوستی در طول دوره فعالیت هنری خود در سینما، آثار ماندگاری را از خود بر جای گذاشته است. همانطور که پیشتر گفتیم، اولین فیلم ترانه علیدوستی که باعث درخشش او در سینما شد، فیلم سینمایی «من ترانه 15 سال دارم» بود که یکی از آثار ماندگار وی محسوب می‌شود. در این بخش بهترین فیلم های ترانه علیدوستی را از سال‌های شروع بازیگری‌اش در سینما به شما معرفی کرده و هر یک را به صورت کوتاه نقد و بررسی خواهیم کرد.

 

 شهر زیبا

فیلم های ترانه علیدوستی

  • سال ساخت: 1382
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: ترانه علیدوستی، فرامرز قریبیان و بابک انصاری

فیلم شهر زیبا اولین تجربه همکاری ترانه علیدوستی با اصغر فرهادی و دومین تجربه وی در بازیگری محسوب می‌شود. این فیلم در زمان اکران با استقبال مخاطبان مواجه شد و جوایز متعددی نیز دریافت کرد. ترانه علیدوستی برای بازی در این فیلم، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

فیلم شهر زیبا روایتگر داستان جوانی به نام «اعلا» است که سعی دارد دوست خود «اکبر» را که به اتهام قتل در زندان است از طناب دار نجات دهد. او برای رضایت گرفتن از پدر مقتول، با «فیروزه» خواهر اکبر همراه می‌شود که در طول این مسیر، علاقه‌ای میان آنها شکل می‌گیرد.

 

چهارشنبه سوری

فیلمهای ترانه علیدوستی

  • سال ساخت: 1384
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی، حمید فرخ‌نژاد، پانته‌آ بهرام و هومن سیدی

فیلم چهارشنبه سوری نیز یکی دیگر از فیلمهای ترانه علیدوستی محسوب می‌شود که در سطح داخلی و خارجی جوایز متعددی دریافت کرد. این عنوان، سومین تجربه ساخت فیلم بلند اصغر فرهادی است که برای ساخت آن، برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. چهارشنبه سوری علاوه بر این، سه سیمرغ بلورین دیگر نیز در جشنواره فجر دریافت کرد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

داستان فیلم چهارشنبه سوری روایتگر معضلات زندگی اجتماعی و خانوادگی افراد است. دختری به نام روح‌انگیز که در یک شرکت نظافتی کار می‌کند، روز چهارشنبه سوری برای کار به یک خانه می‌رود. خانم این خانه زنی به نام مژده است که بسیار مضطرب بوده و به همسر خود شک دارد. این دو در آستانه جدایی و بر هم خوردن زندگی‌شان هستند که با ورود روح‌انگیز به خانه آنها حقایقی روشن می‌شود.

 

درباره الی

اینستاگرام ترانه علیدوستی

  • سال ساخت: 1387
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، پیمان معادی و مریلا زارعی

فیلم درباره الی یکی دیگر از فیلم‌های اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی محسوب می‌شود که سهم بزرگی در مطرح شدن سینمای ایران در سطح بین‌المللی دارد. درباره الی، برنده سه سیمرغ بلورین از جشنواره فجر و هفت تندیس زرین از جشن خانه سینما شد. این عنوان علاوه بر ایران، در کشورهای دیگری مانند آلمان، فرانسه، آمریکا، انگلیس، ایتالیا و چندین کشور دیگر اکران شد و مورد توجه دنیا قرار گرفت.

فیلم درباره الی روایتگر زندگی چندین خانواده است که برای تعطیلات به شمال می‌روند. در این سفر شخصی به نام «الی» که مربی مهد دختر «سپیده» است نیز با این خانواده همراه می‌شود. در این سفر اتفاق بدی برای الی می‌افتد که باعث ایجاد مشکلات و چالش‌های زیادی برای این چند خانواده می‌شود.

 

فیلم انتهای خیابان هشتم

نازنین بیاتی و ترانه علیدوستی

  • سال ساخت: 1389
  • کارگردان: علیرضا امینی
  • بازیگران: ترانه علیدوستی، حامد بهداد و صابر ابر

فیلم انتهای خیابان هشتم نیز یکی از فیلم‌های به یاد ماندنی ترانه علیدوستی محسوب می‌شود که در زمان اکران با سانسورهای زیادی به نمایش درآمد. این فیلم علیرغم سانسورهای صورت گرفته، باز هم توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند و فروش خوبی در گیشه داشته باشد.

داستان فیلم انتهای خیابان هشتم درباره دختری به نام «نیلوفر» است که به همراه نامزدش برای تهیه 100 میلیون پول تلاش‌های بسیاری می‌کنند. نیلوفر باید این پول را در عرض 3 روز فراهم کند تا برادرش را از طناب دار نجات دهد. او پس از نا امیدی و رسیدن به درهای بسته، دست به کار عجیبی می‌زند.

 

فروشنده

  •  سال ساخت: 1394
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی و مینا ساداتی

فیلم فروشنده بهترین فیلم ترانه علیدوستی و چهارمین تجربه همکاری او با اصغر فرهادی محسوب می‌شود. این فیلم در سطح داخلی و بین‌المللی جوایز ارزنده بسیاری کسب کرد و به عنوان یک فیلم ایرانی موفق در کل دنیا دیده شد. فروشنده در اسکار سال 2017 به عنوان نماینده ایران در این مراسم حضور داشت و توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را بدست آورد. این اثر همچنین در نوزدهمین دوره جشن خانه سینما نیز برنده 7 جایزه مختلف شد.

فیلم سینمایی فروشنده روایتگر داستان زندگی زوجی به نام رعنا و عماد است که هر دو بازیگر تئاتر هستند و به خانه‌ای جدید اسباب‌کشی می‌کنند. مستاجر قبلی این خانه زنی بدنام به اسم «آهو» بوده است که افراد زیادی به خانه او رفت و آمد می‌کردند. با ورود این زوج به این خانه، اتفاق تلخی برای رعنا رقم می‌خورد که چالش‌های زیادی را برای او و همسرش به وجود می‌آورد.

 

سریال شهرزاد

بهترین فیلم ترانه علیدوستی

  • سال‌ ساخت: 1397-1394
  • کارگردان: حسن فتحی
  • تعداد فصل‌ها: 3
  • تعداد قسمت‌ها: 59
  • بازیگران: ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، علی نصیریان، مصطفی زمانی و پریناز ایزدیار

سریال شهرزاد نیز یکی از بهترین و ماندگارترین کارهای ترانه علیدوستی است که در آن بسیار خوش درخشید. سریال عاشقانه شهرزاد در زمان خود یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های نمایش خانگی بود و طرفداران بسیاری داشت. ترانه علیدوستی و شهاب حسینی در این سریال برای بار سوم در مقابل یکدیگر قرار گرفته و یک اثر ماندگار را خلق کردند.

سریال شهرزاد در زمان کودتای 28 مرداد روایت می‌شود و درباره زندگی دختری جوان و عاشق به نام «شهرزاد» است که قرار است با «فرهاد»، همبازی دوره کودکی خود ازدواج کند. پس از وقوع کودتا همه چیز میان این دو تغییر می‌کند و شهرزاد به اجبار مجبور می‌شود با شخص دیگری به نام «قباد» ازدواج کند.

ما در این مقاله بیوگرافی کامل ترانه علیدوستی بازیگر محبوب و موفق ایرانی را مورد بررسی قرار دادیم. او یکی از زنان موفق سینمای ایران است که علاوه بر بازیگری به نویسندگی و ترجمه کتاب نیز می‌پردازد. ترانه علیدوستی آثار و فیلم‌های درخشان و ماندگاری در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده و در چهار فیلم موفق نیز در مقابل دوربین اصغر فرهادی بازی کرده است.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار